|
Jag såg två tranor på ett gärde på hemvägen vid fyra igår och dom stod kvar där när jag åkte förbi halv sju i morse. Jag har sett två av vårens första tranor!!
Nu var det 650 vid gårdagens räkning.
Lördagens räkning visade på 2000 tranor, får snart bli ett första besök för denna säsongen.
Gårdagens räkning 1450, det går lite upp och ned.
Klickade på din länk Uggi. Intressant läsning om hur och var man räknar, och när tranorna kommit till sjön dom senaste åren.
Ja Berith det finns mycket info om både tranor och Hornborgasjön. I går var det 1220 st.
Eva i Skåne
18-03-2014, 10:46
Jaa, så intressant Uggi. Jag har inte tittat där tidigare. Roligt att se skillnaderna år från år
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-03-2014, 15:23
Uggi när har dom sin webkamera igång igen? Jag måste det ju alltid meddela det till mina tyska trädgårdkompissar
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-03-2014, 15:23)  Uggi när har dom sin webkamera igång igen? Jag måste det ju alltid meddela det till mina tyska trädgårdkompissar Hej Elisabeth, 20 mars då skall de vara igång.
Flemming
18-03-2014, 21:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-03-2014, 15:23)  Jag måste det ju alltid meddela det till mina tyska trädgårdkompissar Dom kanske vill se tranorna i Vattenriket-Kristianstad ? Hit kommer nog dom flesta innan vidare färd mot Hornborgarsjön... http://www.webbkameror.se/djurkameror/kristianstad/index.phpPrecis under bilden finns historiken för det senaste dygnet,bilderna är klickbara. http://www.webbkameror.se/djurkameror/kris...ory_18_1280.phpNärmare än så kan dom nog inte komma
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-03-2014, 21:23
Den där sista länken var nog väldigt intressant, Skall jag direkt imorgon bitti skicka vidare
Gårdagens räkning visade på 800 tranor.
Nu har det ökat igen 2600 tranor.
Tack Uggi för att du håller oss informerade! Jag tror det är väldigt många som läser här, fast få skriver. Igår kom dom första stackrarna till Rånäsängarna - ser inte alltför skönt ut! [attachment=80545:IMG_1354...erad_1_o.jpg] [attachment=80546:IMG_1355...erad_1_o.jpg]
kerstin z5-6
20-03-2014, 22:55
Hoppas de lugnar sig, här har en meter snö kommit idag.
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2014, 22:55)  Hoppas de lugnar sig, här har en meter snö kommit idag. Var bor du då Kerstin? Nu har det ökat ordentligt 5700 tranor. Det ser ju ut att bli fint väder i helgen så det får bli en tur igen.
Vid gårdagens räkning var det 9700.
Det fortsätter att öka, nu 10500 tranor.
Igår eftermiddag hörde jag tranorna trumpeta i Vedyxaskogen - ett skogsområde mycket nära Uppsala. Vi har haft häckande tranor där länge och nu verkar dom ha kommit. Mycket trevligt.
kerstin z5-6
23-03-2014, 20:17
Västerbottens kusten- de häckar på flera platser på väg till mitt jobb, jag vill inte att de ska frysa när de kommer:) Men nu har i alla fall tempen vänt från -25 till nollan på natten och några + dagtid.
Ja det är verkligen olika förutsättningar då de nu är på väg norröver, men jag tror nog att de stora fåglarna klarar sig bättre än de små. Här var det full fart både med tranor och åskådare, ingen räkning i söndags.
Vid räkningen igår så var det 16700 tranor, hoppas att de stannar ett tag om det nu blir kallare.
Det var svårräknat igår, ca 16000 tranor.
hattstugan
27-03-2014, 17:54
Idag flög det över 3 st Tranor här! De första jag sett iaf!
Vi har sett enstaka tranor häromkring - igår såg vi två nära vägen strax hitom Edsbro. Men jag har inte sett eller hört några tranplogar ännu - hoppas dom flyger över här, brukar dom göra.
Nu är det full fart, 19800 tranor nu blir det nog många transkådare i helgen då det även ser ut att bli fint väder, det får bli en cykeltur dit ut i morgon.
Något färre vid gårdagens räkning 18 200 st att jämföra med 4 st vid samma datum förra året.
Nu har jag varit där och kollat läget. En himla många fina tranor fanns det, och en massa åskådare också. Härlig vårtitt!
Eva i Skåne
29-03-2014, 16:05
Det är jättekul att följa era rapporter och att jämföra i tabellen med tidigare år. Jag såg faktiskt också två (2) i veckan på en äng
Igår 19 900 tranor och fint väder för oss besökare.
22 400 tranor det ökar ytterligare, två dagar över 20 000 st.
kerstin z5-6
02-04-2014, 20:30
Inga här ännu men ,tofsvipa har kommit-de brukar vara budbärare av tranan.
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2014, 21:30)  Inga här ännu men ,tofsvipa har kommit-de brukar vara budbärare av tranan. Gårdagens räkning visade på 23 000 tranor med det var svårräknat.
Såg ni på Mitt i naturen vår igår? Martin Emtenäs var ju vid Hornborgasjön och kollade in tranorna. Tror att dom sa att det var inspelat den 26 mars? Såg lite obekvämt ut för att få se dom på riktigt nära håll, men kul ändå.
Fotograf Johanna
05-04-2014, 00:00
Jag såg TV-programmet, och jag blev så himla sugen på att sitta i gömsle. Tur att jag har hyrt ett i år. Faktiskt just det som Martin satt i är mitt från måndag kväll till tisdag kväll. Jag har gjort det flera gånger förut och jag kan verkligen rekommendera det. Det är en fantastisk upplevelse! Det är också jättejobbigt. Kallt och fuktigt på natten, trångt och besvärligt att röra sig inne i gömslet, och väldigt många timmar tills man blir utsläppt. Jag är väl inte klok som bokar det varje år [attachment=80686:140401_2633.jpg] Jag var vid Hornborgasjön i tisdags eftermiddag och kväll. Det var fint väder och ca 20 000 tranor, men jag tyckte det var förvånansvärt lite andra fåglar. Jag tycker man brukar se mycket mer sångsvanar, gäss, änder och tofsvipor.
Jag kan hålla med dig, upplever själv att det är inte så många andra fåglar. Nu har vi Tranans dag denna helgen, hoppas att det inte blir för mycket regn i em.
Igår (4:e april) ca 1 mil söder om Tierp såg vi från bilen en stor flock tranor som var på väg upp. Dom cirklade och sökte sig hela tiden uppåt - det är en fantastisk syn att titta på tranor när dom lyfter - jag blir nästan rörd när jag ser dom. PS: Jag tror tranorna var på väg till Kerstin
CITAT (gunsta @ 05-04-2014, 10:18)  Igår (4:e april) ca 1 mil söder om Tierp såg vi från bilen en stor flock tranor som var på väg upp. Dom cirklade och sökte sig hela tiden uppåt - det är en fantastisk syn att titta på tranor när dom lyfter - jag blir nästan rörd när jag ser dom. PS: Jag tror tranorna var på väg till Kerstin  Kan vara så, här var det en minskning på ca 5 000 tranor vid gårdagens räkning.
Det minskar på tranorna vid Hornborgasjön igår 13 400 st, kanske inte så många kvar till Påsk.
Nu ligger det runt 15 000 tranor.
kerstin z5-6
10-04-2014, 00:55
NU! kan de komma ska bli + 12 i helgen , saknar dem:)
De kommer nog snart, nu har de ätit sig mätta och kan flyga vidare norr ut.
kerstin z5-6
10-04-2014, 22:51
Låter bra
Nu har tranorna minskat vid Hornborgasjön, gårdagens räkning var 8 700.
Nu minskar det kraftigt på tranorna, inte många kvar till ev påskbesökare, gårdagens räkning 3 900.
Härligt att du håller koll! Jag satt ute i solen i fredags och njöt av värmen och all fågelsång. Hörde också några tranor på långt håll, och kanske var det dom två som cirklade miltals uppe bland molnen. Dom var så långt bort så jag kunde inte se vad det var för sorts fåglar.
CITAT (Berith @ 13-04-2014, 10:00)  Härligt att du håller koll! Jag satt ute i solen i fredags och njöt av värmen och all fågelsång. Hörde också några tranor på långt håll, och kanske var det dom två som cirklade miltals uppe bland molnen. Dom var så långt bort så jag kunde inte se vad det var för sorts fåglar.
Vid gårdagens räkning så var det endast 500 st, att jämföra mot förra året samma dag då det var 13 500.
Nu är transäsongen över, men det är lika roligt varje vår då de kommer.[attachment=80868:trana1_thumb.jpg]
kerstin z5-6
21-04-2014, 17:24
Nu ropar de och söker sin gamla partner vid min sjö!  Tack för uppdateringen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|