|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Felix matte, måste fråga hur gick det för din hund, frisk igen??
Snö Snö Snö är vad det handlar om ikväll i gamla Skaraborg - vad är det för vårtecken???? Eva St
Blomstertanten
13-03-2004, 23:41
CITAT (Eva St @ 13-03-2004, 22:37) Snö Snö Snö är vad det handlar om ikväll i gamla Skaraborg - vad är det för vårtecken???? Eva St Om det kan vara till nån tröst så är det likadant här i Närke ! Plogbilen åkte precis förbi uppe på vägen ! Krousarna är alldeles översnöade
Det ska bli mellan 12 - 15 grader varmt här på onsdag. Knappt jag tror mina sönderblåsta öron!! Det ska bli spännande!
andreas i uppsala
14-03-2004, 00:19
Det är väl självklart att de kommer att bli skönt. Precis så här var det förra året också enligt statistiken. Då låg tempen på 10-15 grader månaden ut. Vi får se om det blir lika bra i år. Inte under 5-6 hoppas jag iallafall på. Det som är så skönt det är att tempen kommer att ligga över 10 nästan hela veckan. Det blir mer europalikt.
När jag gläntade på ytterdörren vid midnatt i natt innan jag såg till att det var låst för natten, såg det mest ut som nog många önskar natten till julafton - ett ganska ymnigt snöfall syntes i lyktskenet...
Hannele
14-03-2004, 15:29
CITAT (Posse @ 14-03-2004, 10:50) ett ganska ymnigt snöfall syntes i lyktskenet... :rolleyes: När börjades snöfall räknas till vårtecken...?
CITAT (Hannele @ 14-03-2004, 15:29) CITAT (Posse @ 14-03-2004, 10:50) ett ganska ymnigt snöfall syntes i lyktskenet...  När börjades snöfall räknas till vårtecken...?   Ha, ha - jag ville nog retas lite där. Idag föll snön igen - nu av taken!
Maria i Helsingborg
14-03-2004, 18:44
Krokus har vi sett i Skåne i ett par veckor vid det här laget men idag exploderade formligen vår rabatt i väster i solskenet! Vid närmare inventering av rabatten (dvs. när jag rensat 5 spannar ogräs i densamma) konstaterade jag att om en vecka - om vädret håller i sig - kommer det att finnas 6 gånger så många blommor! Blå, vita och gula krokusar. Man kan bli "tossig" för mindre Om ytterligare några veckor kommer sedan de påskliljor?/tulpaner jag sett........ Lycka är ...........
Eva Swahn
15-03-2004, 00:41
Tranor har kommit in i vågor idag (läs: söndagen 14/3). Dansande nässelfjärilar och gul citronfjäril, kungsfåglar i tallen, tofsvipor som markerar revir, lärka på himmelen, katten vill inte vara inne på nätterna, jag måste använda Lypsyl, är jättevårtrött och händerna är nariga, har suttit ute utan ytterkläder och druckit kaffe i eftermiddag.
Dregglar av längtan när jag hör era vårtecken.... för mig uppe i den kalla norden ( i och för sig 4 plus just nu, men iallafall) börjar det bli dags att skotta undan lite snö på framsidan så man kan sitta ute och drömma om krokusar och tulpaner... På tomten har vi ca 15 cm snö ( jag vet, det är ju ingenting  ) och det är faktiskt ganska lustigt för att hos grannarna knappt hundra meter bort har de säkert en meter. Vår tomt har haft rätt vinkel det här året så snön har praktiskt tagit blåst bort från vår tomt och hamnat hos dem som har tomten i annan vinkel... så lustigt... för oss... Dessutom så märkte vi förra våren att vår tomt ligger snäppet högre än våra närmaste grannar så vi var först med att få torrt och fint, förra året räfsade vi löv 26 april. Det blir nog inte lika tidigt i år men man kan ju alltid hoppas. Det var väl inte så mycket vårtecken  , men så långt har "våren" kommit till mig
Nej se det regnar! Nej se det regnar! Det var på tiden hurra!!Förhoppningsvis regnar snöhögarna bort idag och det blir lite mjukare i rabatterna så nånting orkar sticka upp och visa att våren finns nånstans där runt kröken.
andreas i uppsala
15-03-2004, 09:21
Det har det iallafall gjort här. Regnet är en gudagåva. Så gott som all snö i min trädgård är borta, och vitlöken från affären har kommit upp. Och snart om nån dag blir det toppenväder med dubbelsiffrigt också här  Jag tycker det påminner väldigt mycket om hösten med allt regn och de blöta löven.
Jag har några till... tö, slask och skitiga bilar
Vårtecken, vad är det...? Jag ser bara snötäcken utanför mitt fönster...
Helen i Skåne
15-03-2004, 15:46
Här i Skåne, utanför Helsingborg drillar lärkan högt i skyn!!!
Nu har äntligen grusgången kommit fram skitit o blåsigt mycket har farit illa i vinter blåst sönder men nu har isen äntligen gett sig utanför dörren den har legat sen jul o vi har halkat mellan husen så det är väl ett vårtecken slippa halkan Fjärilar o lärkan härligt höra er berätta
vickeva
15-03-2004, 17:23
Idag har jag varit ute och räfsat (löv) i trädgården, och så har jag och syrran suttit ute och fikat.. det är väl ett vårtecken om något (eller två..). Solen skiner och det har varit 12 grader varmt idag, coh just nu (kl. halvsex är det fortfarande 8 grader varmt). Härligt
Blomstertanten
15-03-2004, 21:22
CITAT (vickeva @ 15-03-2004, 17:23) Idag har jag varit ute och räfsat (löv) i trädgården, och så har jag och syrran suttit ute och fikat.. det är väl ett vårtecken om något (eller två..). Solen skiner och det har varit 12 grader varmt idag, coh just nu (kl. halvsex är det fortfarande 8 grader varmt). Härligt  Jag är inte ett dugg avundsjuk ! Nu ljög jag ! Här regnade det hela förmiddagen och när det äntligen slutade så började det blåsa i stället ! Har varit halvstorm halva dagen !  Så lite avundsjuk är jag allt ! Men bara lite !
jag har köpt jord o ska plantera frön imorron det är väl ett vårtecken utanför är det ännu vinter men våren står nog bakom hörnet
 Inatt var det rena "semestervädret" här någon timma - regnet trummade ganska hårt och det skvalade rejält i stupröret. Och snötäcket är idag mycket malätet.
vickeva
16-03-2004, 11:35
Lika underbart är det idag, och nu ser jag genom vardagsrumsfönstret att den blåa irisen blommar bredvid den knallgula krokusen... heja sverige
Näe, nu blir jag arg. Jag har inte sett något vårtecken!  Nu går jag ut och skottar bort snön från mina rabatter! Hörde på radio i morse att en person rapporterade in 7 vårtecken från Skåne (kommer inte ihåg vart han var). /Avundsjuka Susanne som snart kan rapportera in vårtecken...förhoppningsvis
CITAT (Zanna @ 16-03-2004, 14:47) Näe, nu blir jag arg. Jag har inte sett något vårtecken!  :angry: Konstigt - du bor ju ändå i Värmland...
Ann-Christine
16-03-2004, 16:46
Jag såg en nässelfjäril idag och det är väl ett vårtecken. Annars är det dåligt med såna här uppe i Gästrikland (vårtecken alltså)
jag va ju nere i skåne en vecka o där fanns de som sagt inga vårtecken alls men dagen efter att jag åkt därifrån så smälte all snön bort o det blev vår o min dotter rapporterar att det är jättemysigt o ingen snö kvar o saker o ting bara poppar upp ur marken men min snö ligger kvar härutanför mitt fönster fast då jag går ut knastrar vinterns sand under skorna o fåglarna kvillrar o kvittrar o det drippdripp droppar öveallt där det finns plats att drippdroppa så nog är det vår alltid förresten så fick jag njuta av skiftningarna i alla träden på min resa e4an norrut så nog e de vår o väderkartan dom visade idag den lovade ju jättefint ooohhhhhh va jag längtar längtar till alla gula solar o blåa hav o vita sippor
MRLINDELL
16-03-2004, 19:30
Nu tror jag på våren, snödropparna är sena, tulpanerna är tidiga. Mina svart/blå tulpaner har hunnit lika långt som snödropparna. Några perenner har smygstartat under snön, det syns nu när snön försvinner. Uppsala på "G" på allvar.
jo, ett vårtecken som jag har är pärlhyacint som håller på att bli ganska stor. Den kom upp ur marken redan i november förra året troligen p.g.a. kallt väder i oktober följt av milt i november. Det som förvånade mig litegrann var att den delan av den som var över marken inte frös ijhäl(eller hur det nu stavas)vid 19 graders minus som var den kallaste temperaturen jag har mätt upp i vinter. I.o.f. var den temp. uppmätt i mitt kallväxthus men jag tror inte att det var så stor temperaturskillnad mellan den temperaturen och temperaturen utanför växthuset då den temperaturen var på natten.
Jag bor förresten i zon 3.
andreas i uppsala
16-03-2004, 20:37
som kallast i vinter hade iallafall jag -17(brrr). Vad resten av uppsala hade vet jag inte. Vad hade du mrlindel som minimun? Mina köpevitlökar klarade sig med galans, vilket jag faktiskt inte trodde, av nån konstig anledning. Jag hade glömt bort att jag satt dem. Man blev lite förvånad när det stack upp en massa "saker" som man inte kännde igen.
Uppsala är verkligen på G. Krokus,vintergäck, snödroppa m.m har blommat länge, iallafall vid luthagens sydligaste och västligaste punkt.(vilken merit)
MRLINDELL
16-03-2004, 21:07
I Gipen är det ett par grader kallare -18 minns jag i alla fall.
Hannele
17-03-2004, 11:58
Säkert +10° C och sol i dag!
Här är det +16 grader i skuggan. Har hängt ut tvätten för första gången i år och suttit ute i trädgården och druckit kaffe. En citronfjäril tittade förbi....en sån härlig dag Pia
Snart så blir det rabarberpaj! Rabarbern har börjat kika upp och spana efter våren. Snart så blir det hinkar över dom igen.
Maria i Helsingborg
17-03-2004, 13:22
17 ½ grader på uteplatsen - nu tar jag kaffekoppen med mig ut och drar kjolen över knäna - nu ska det "pressas"
andreas i uppsala
17-03-2004, 16:37
låter härligt maria. +17,5 är troiligen det högsta för i år, men i juli då slår jag dig
Maria i Helsingborg
17-03-2004, 17:38
Fräknar? CITAT ........men i juli då slår jag dig Ska du flytta till medelhavet, andreas????
Idag ÄR det vår i skåne,,,jord under naglarna, jord under stövlarna och uppkavlade ärmar i närkamp mot kvickroten (som sannerligen legat i med underjordisk verksamhet ett tag vill jag lova  ) Råkade i min frenesi klyva en libbstickerot...mmm...doftade SOMMAR i min vårförkylda näsa. Nu en stramande känsla i ansiktet av en solig dag utomhus.  Unn
andreas i uppsala
17-03-2004, 21:51
nä, jag ska inte flytta , än. Det jag menade var att vi får det vamrare än er i juli
CITAT (andreas i uppsala @ 17-03-2004, 21:51) nä, jag ska inte flytta , än. Det jag menade var att vi får det vamrare än er i juli Varmare i Uppsala än i Helsingborg i juli??? Nåja, vi får det soligare än er båda i sommar!!! (Norrbottens- kusten = solliganvinnare två år på raken)
*Felix matte*
17-03-2004, 22:24
Eva i Skåne
17-03-2004, 22:33
I eftermiddags kunde jag sitta i solen i bara t-shirt och minsann, känns det inte som det stramar lite i ansiktet efter solen . Dessutom. I diket såg jag blommande tussilago.
andreas i uppsala
17-03-2004, 23:28
jepp, det stämmer. Här i öster har vi de varmaste somrarna och det största antalet vackra semesterdagar( under bl.a juni,juli och augusti ok, jo tempen är viktigare än solen at solen lyser dygnet runt och plågar ihjäl en bara för att senare försvinna för gott och inte visa sig alls under en tid.
CITAT (andreas i uppsala @ 17-03-2004, 23:28) ok, jo tempen är viktigare än solen at solen lyser dygnet runt och plågar ihjäl en bara för att senare försvinna för gott och inte visa sig alls under en tid. Det är ju inte precis så att vi har det nattsvart i flera månader vintertid...
kopernikus
18-03-2004, 07:01
Här i Sundsvalltrakten så har jag inte sett några direkta vårtecken, förrutom att det är ljust på morgonen när jag åker till jobbet vid 6-tiden. Jätteskönt. Sedan har jag hört någon konstig fågel men eftersom jag är totalt okunnig om fåglar så ska jag inte ens ge mig på att försöka förklara. Men det dröjer inte så länge tills våren är här på riktigt!! Igår när jag kom hem vid 19:15 så var det fortfarande +4,5 grader ute.  . Mysigt.
evelina
18-03-2004, 07:18
Oh, vad härligt solen skiner det känns lättare att gå ut med hunden kl.06.00 när det är ljust & sol. Var ut en sväng på landet igår & påskliljorna var 10 cm höga Om vädret tillåter åker vi ut och vårstädar (inomhus) Kroppen skriker efter att få sätta igång & kratta löv.
min kropp skriker efter att få sätta sej på trappen i solen på torpet o njuta o lyssna på vårkören som sjungs för att sedan sakta o lojt gå från tuva till tuva o se det som kommer upp i små klungor o avnjuta eventuella små musöron eller sprängfylllda knoppar jag ska till naprapaten idag o sen tänker jag ta en tur till torpet o se o göra just detta (hoppas bara att det går att köra en liten bit iallafall det såg isigt o snöigt ut igår då jag bara passerade) kanske kommer det nåt bildbevis på om våren hunnit fram till min paradisö i världen
evelina
18-03-2004, 08:27
Oh vad det låter härligt!!!!!!
*Felix matte*
18-03-2004, 08:33
CITAT (oldwolfie @ 18-03-2004, 08:22) min kropp skriker efter att få sätta sej på trappen i solen på torpet o njuta o lyssna på vårkören som sjungs Jag kunde sitta och lapa sol och lyssna på fågelkvitter häromdagen men idag är det grått och trist och faller vitt skräp från himlen Längtar såååå mycket till sommar och värme.
Tingstäde
18-03-2004, 09:17
I går såg jag de två första motorcyklarna på vägen mellan Visby och Fårösund!!! Ett vårtecken så gott som något!! Tingstäde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|