Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
andreas i uppsala
solen räknas inte. Det måste vara i skuggan sleep.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Jo vi har det fint på Öst sidan smile.gif har solat idag och är fräknig som Pippi L laugh.gif
andreas i uppsala
är snön borta nu kerstin? Du sa att det hände på en dag när det väl händer tongue.gif Hur såg det ut i det exotiska norrland idag?

Jag läste just på smhi att det är varning för gräsbränder i östra götaland och östra svealns upp till gävle. Det är ett typiskt vårtecken för den här delen av landet tongue.gif det var det enda som fattades.

Nu ser jag fram emot ännu en dag på 15-16 grader.
Maria i Helsingborg
Hahahaha......jag förutspådde att du skulle känna dig provocerad, andreas! laugh.gif tongue.gif sleep.gif
Det kommer, det kommer....
Kajsa
Är allmänt mör överallt, idag har jag grävt ner matkomposten i grönsakslandet och det bränner i ansiktet efter tre dagar i solen.
Vilka fina dagar vi haft här i mellan Sverige, äntligen biggrin.gif
andreas i uppsala
tongue.gif tongue.gif tongue.gif jag kände på mig att du visste det laugh.gif laugh.gif Vad är det som kommer? wink.gif
Maria i Helsingborg
Värmen ju, i skuggan......i morgon säkert! biggrin.gif
andreas i uppsala
jaså det säger du tongue.gif
Betty
Rapport från Luleå.
Slaskigt på vägarna, skitiga bilar. Några plusgrader i skuggan och +19,3 i söder när jag drack mitt kaffe ute på altanen i eftermiddag. En kruka påskliljor på köksbordet för de i rabatten sover under en halvmeter snö... smile.gif
Virgo
Såg en sorgmantel idag när jag drog mina vanliga rundor i motionsspåret.
gammelnalle
CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-03-2004, 19:37)
21 grader i solen på uteplatsen, påskliljor på g, 2 humlor & jord under naglarna efter att ha flyttat runt i kryddväxtlandet   smile.gif

hur känns det att ha 2 humlor under naglarna?????

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
språkpolisen har slagit till !!!

Har byggt 3 specialfönster till växthuset (sånadäringa trekanter på sidorna vi vet....) en massa pill och spill.....

Blåmesarna flyttade nog in i holken idag !! Jag har aldrig sett dem så knallblå som i dag!!!
Åså är det några andra små kråkor som för oväsen.
Från sjön ca 2 km bort hörs en kakofoni av "sjöfåglar" och flera sträck av fåglar har dragit förbi... men det var av modellen större kråkor.
Maria i Helsingborg
Det summar och burrar! sleep.gif

CITAT
Har byggt 3 specialfönster till växthuset (sånadäringa trekanter på sidorna vi vet....) en massa pill och spill.....

Blåmesarna flyttade nog in i holken idag !! Jag har aldrig sett dem så knallblå som i dag!!!
Från sjön ca 2 km bort hörs en kakofoni av "sjöfåglar" och flera sträck av fåglar har dragit förbi... men det var av modellen större kråkor.

Hade du glömt sätta på värmen i holken eller är du snål?

Sånadäringa, åså, kakofoni? rolleyes.gif tongue.gif rolleyes.gif

Polis, polis, potatis......nalle......
Hannele
wub.gif Nu har jag helt egen cykel! Hämtade den idag! rolleyes.gif

gammelnalle
CITAT (Maria i Helsingborg @ 31-03-2004, 08:43)
Det summar och burrar! sleep.gif

CITAT

Hade du glömt sätta på värmen i holken eller är du snål?

Sånadäringa, åså, kakofoni? rolleyes.gif tongue.gif rolleyes.gif

Polis, polis, potatis......nalle......

Det tog faktiskt en extra genomläsning för att fatta vad du menade med raden
"Hade du glömt sätta på värmen i holken eller är du snål?"
!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

troligtvis en kombination....

sleep.gif sleep.gif sleep.gif är inte född smålänning men i själ och hjärta är vi väl alla barn av Astrid Lindgren !!!!

(jag har faktiskt bott i självaste Lönneberga !!! Hultsfred kommun INTE Vimmerby som folk tror)
yla
CITAT (Hannele @ 31-03-2004, 12:58)
wub.gif Nu har jag helt egen cykel! Hämtade den idag! rolleyes.gif

lyllo
va fin den är
se bara till o låsa ordentligt rolleyes.gif
oprecis lagom till allt mysigt vårväder
vickeva
Idag känns det nästan somrigt. När jag körde hem idag visade biltermometern på 17 grader!!! Just nu sitter jag ute med min bärbara och kollar vad som hänt på odla idag.. hurra för trådlöst närverk!!!
Fåglarna överröstar billjuden och det känns varmt tom i vinden..
Jag ÄLSKAR sommaren, och snart är den här!! rolleyes.gif
MRLINDELL
Jag har vecklat ut tumstocken - ett säkert vårtecken smile.gif

Mina Jumbo snödroppar blommar äntligen, nästan alla tulpaner står med 5 cm långa små blad, det händer mycket nu. Jag blev sen med snödropparna, jumbo modellen är någon vecka senare MEN SUPERSNYGGA!!!
Tulpanerna blir rekordtidiga med den här farten. Jag har några mörkblå och några nästan svarta tulpaner som kommer allihopa i år. det blev några få förra året.
*Felix matte*
Strålande sol 2 plusgrader hade jag idag.
Flugor såg jag redan i slutet av februari men.....
en fluga gör ingen sommar sad.gif

Idag besökte jag Ishotellet som ligger ett stenkast härifrån.
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 31-03-2004, 19:49)
Strålande sol 2 plusgrader hade jag idag.
Flugor såg jag redan i slutet av februari men.....
en fluga gör ingen sommar  :(

Idag besökte jag Ishotellet  som ligger ett stenkast härifrån.

kasta inte för hårt bara så det vackra hotellet går sönder i förtid.

Blåsippan ute i backen står.... Åtminståne påstår min gamle (dvs ännu äldre än mig ) granne att det var det blåa som stack upp över riset...

ÄNNU fler kråkor skriade och tjoade idag, både små små kråkor och jätte-stora sjöfågelkråkor....
smile.gif smile.gif smile.gif
andreas i uppsala
Idag tog jag ut storpalmen. Den ser lite risen ut och behöver beskäras men annars ser den ut att vara i god kondition. Tulpaner på 10-15 cm har jag sett lite överallt och idag såg jag maskrosknoppar i scheleparken.
Tesa
Det är full fart på bina och en citronfjäril fladdrade förbi näsan på mig där jag satt i solen och myyyyste.... wub.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 31-03-2004, 19:59)

Ingen fara att det går sönder tongue.gif IS är hållbart... tills värmen når den tongue.gif laugh.gif biggrin.gif

Ser det inte inbjudande ut tongue.gif

Här ser du fler bilder från Ishotellet
Cilla
Härliga bilder från ishotellet!

Jag kom in i en vik idag som jag tidigare inte kunde bryta i. Nu flyter isflaken bort och smälter i solen under vägen, från att ha varit en stor, hindrande platta i viken!

...och alla mina hyacinter har slagit ut. I höstas fick jag hyacintdille och satte lika många som här växte förut. Nu strålar backarna av små fina hyacintpärlor. Jag köpte ett "lass" (kanske 1 000 eller så) som kallades botaniska, och de är små och mycket söta.
Hannele
Den varmaste marsdagen här sedan 1894; +17°
andreas i uppsala
stackars er tongue.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 31-03-2004, 21:20)

Ingen fara att det går sönder tongue.gif IS är hållbart... tills värmen når den tongue.gif laugh.gif biggrin.gif

Ser det inte inbjudande ut tongue.gif

Här ser du fler bilder från Ishotellet

vackert men man får nästan blåsgittar av att bara titta hur dom sitter på det ISkalla
smile.gif rolleyes.gif
Berith
ÄNNU fler kråkor skriade och tjoade idag, både små små kråkor och jätte-stora sjöfågelkråkor....

Men Nalle då! Vi vill naturligtvis veta exakt vilka fåglar du hör och ser. I alla fall vill jag det... biggrin.gif Nu vet vi ju inte om det är vårkråkor eller såna kråkor som bor där året om.

Vet du förresten vilken som är Sveriges vanligaste fågel? Det råder delade meningar om vilken som är den appsiluta vanligaste men jag har mina aningar.... wink.gif
yla
fyllekajjan wub.gif
Hannele
CITAT (Hannele @ 31-03-2004, 22:59)
Den varmaste marsdagen här sedan 1894; +17°

Samma morgon fick jag skrapa bilfönster...! blink.gif
evelina
När jag åkte hem ifrån stugan igår, låg det tre äldre damer i diket och plocka tussilago.

Helgen ska bli fin här runt Stockholm så jag önskar alla en trevlig trädgårdshelg.

Ha det/ Evy rolleyes.gif
Tingstäde
Ytterligare vårtecken:
Pollenallergikernas näsor och ögon kliar och rinner - det är hassel- och alpollen i luften.
sad.gif
Tingstäde
Hannele
CITAT (evelina @ 01-04-2004, 10:20)
När jag åkte hem ifrån stugan igår, låg det tre äldre damer i diket

Inget kort? unsure.gif
katti
Var ute och promenerade på tomten, dvs balanserade på snön och hoppades att den skulle hålla tongue.gif . Inspekterade en framtinad rabatt och hittade en spindel!! Tjoho, nu är det vår wub.gif laugh.gif smile.gif
andreas i uppsala
Snart är det sommar biggrin.gif Det är bara en och en halv månad kvar nu innan sommaren anländer enligt smhi, men som det nu brukar vara så kommer den tidigare biggrin.gif
vickeva
CITAT (Berith @ 01-04-2004, 07:30)
Vet du förresten vilken som är Sveriges vanligaste fågel?

Jag trodde nog att det var lövsångaren. Men här i Skåne är det lärkan!
gammelnalle

Men Nalle då! Vi vill naturligtvis veta exakt vilka fåglar du hör och ser. I alla fall vill jag det... biggrin.gif Nu vet vi ju inte om det är vårkråkor eller såna kråkor som bor där året om.

Vet du förresten vilken som är Sveriges vanligaste fågel? Det råder delade meningar om vilken som är den appsiluta vanligaste men jag har mina aningar.... wink.gif

Berith jag lovar , på hedersord. Jag känner bara igen 5-6 olika fåglar i flykten : Gröngöling, tovsvipa, häger, glada och svan. Kanske ett ½ dussin fågelläten ...

Sitter de still och jag kommer närmare... ja, det var en annan sak...

Men cykelpumpar och kvitter i busken... no way !!! och fågelsträck... nej! (inte fågelträck heller för den delen!!!)

Men detta innebär givetvis inte att jag inte uppskattar både stora och små kråkor....

Jo, mina orrar kännar jag åxå igen både på lätet och flykten.

sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Vanligaste fågeln..... ????

Har jag lärt känna dig rätt så är det nå´t lurt... rolleyes.gif rolleyes.gif
(hoppas jag!!!)

Oldwolfies gissning var nog inte helt fel....
Snor-kråkan kanske???

Och idag får vi skoja det är ju 1:a April..... unsure.gif sleep.gif sleep.gif
rolleyes.gif
Berith
CITAT (vickeva @ 01-04-2004, 16:41)

Vet du förresten vilken som är Sveriges vanligaste fågel?

Jag trodde nog att det var lövsångaren. Men här i Skåne är det lärkan!

Hmmhm... sleep.gif Jaa.... joo... lövsångaren är ju Sveriges vanligaste fågel.
Jag var inte säker på att jag visste hur den såg ut utan fick leta bilder på nätet.
Hittade bl.a. den här:

Berith
CITAT (oldwolfie @ 01-04-2004, 08:41)
fyllekajjan wub.gif

CITAT (gammelnalle @ 01-04-2004, 17:30)
Har jag lärt känna dig rätt så är det nå´t lurt...  :rolleyes:  :rolleyes:  
(hoppas jag!!!)  

Oldwolfies gissning var nog inte helt fel....
Snor-kråkan kanske???

Och idag får vi skoja det är ju 1:a April.....      :unsure:  -_-  -_-
rolleyes.gif

Idag har jag lärt mej två nya fåglar som får plats på "vanligastefågelniSverigelistan"! rolleyes.gif Och era två är ju också jättevanliga - Fyllekajan förekommer kanske lite mer utbrett i storstäderna - medan Snor-kråkan förekommer hos de flesta svenskar, oavsett ålder, kön eller inkomst...

Själv skulle jag gissa på Fönsterhaken som den vanligaste, tätt åtföljd av Sängknarren. Sen finns det ju gott om Tjatoxar och Gnällpipare också... wink.gif
renate
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Fyllekaja lät väl inte så tokig,snårkråkor finns det gott om med rolleyes.gif eller tjuvskator finns här många av. laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
Jag kom på att fönstersmygen kan ju inte vara helt obekant heller...

sleep.gif sleep.gif sleep.gif (växthuset är en källa till inspiration....) tidigare var det

känsliga personer varnas!!!! :

utedasset ... jodå återinvigt för i år

allmänt uppkallat efter ett radioprogram i P1 (om nu någon råkar känna till den kanalen... det verkar inte vara allt för många som ens hört talas om den.....)
Filosofiska rummet

En arbetskompis såg en huggorm idag (vet att det rapporterats... men det är tidigt ändå)

Dagen betydligt kyligare än de tre senaste, strax över 32 grader Farenheit !!
zon 3
vickeva
Rugguggla, mespropp och knäppgök har vi gott om här i trakterna...
Gossen Ruda
Den här tråden tycks ha spårat ur ordentligt så jag vågar mig på en liten fräckis: Sädesskvättan. Häckar gärna i skrevor och hål.
vickeva
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2004, 20:31)
Den här tråden tycks ha spårat ur ordentligt så jag vågar mig på en liten fräckis: Sädesskvättan. Häckar gärna i skrevor och hål.

wub.gif laugh.gif wub.gif biggrin.gif wub.gif
Quercus
Ståndare och pistiller....

Taget 1:e april 2004. Lite snygg kirskål i bakgrunden.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2004, 20:31)

Men Åke då! ohmy.gif tongue.gif Jo jo.... i dom grumligaste vattnen!

Den skvättan hade jag inte hört talas om. Kanske är den släkt med den mer berömda Dikesskvättan, en variant som ofta syns utefter våra större vägar i nödsituationer. sleep.gif
yla
äsch du hann före me sädesskvättan men va sägs om hafsörnen
o spillkråkan som de slarvigare varianterna
gammelnalle
Vet ni vilken fågel som INTE tycker om Konstflygning????
Tesa
Här på bohuskusten är strandskatan snart en vanlig syn.....förekommer mest frekvent i Juli månad och häckar märkligt nog ofta ihop med fyllekajan som dock är lite tidigare, kulmen nås runt midsommar.... rolleyes.gif
andreas i uppsala
sparvarna(bruna och gråa) är helt klart vanligast hos mig.
MRLINDELL
-7 grader 2 April 5:45 i Gipen, SVINKALLT .. Våren är här. Hur går det med alla uteväxter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon