Full version: Trädgårdsbilder
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Gunilla T
Nu har det hänt igen - en Digitalis purpurea med den genetiska missbildningen som Linné kallade peloria. Jag har haft det ett antal ggr förut men de kommer inte varje år. Jag rensar ju bort massor av Digitalis varje år men brukar låta några enstaka ex. bli kvar i trädgården. Humlorna gillar den, blomman är som gjord för den lilla humlekroppen. I naturen utanför trädgården har det spritt sig massor av Digitalis och där kan de gärna få växa.

Dethär exemplaret är dessutom gult och växer - hör och häpna - endast i mossan på en sten. En vanlig Digitalis börjar alltid blomma nerifrån men peloriavarianten börjar med en toppblomma som dessutom är rund.

[attachment=62024:DSCN06090001.JPG]

Krolliljan
Några favoriter blommar nu
Krolliljorna
[attachment=62025:IMG_0001_787.JPG]
De franska kungsljusen
[attachment=62027:IMG_0001_786.JPG]
Smultronschersminen
[attachment=62028:IMG_0001_790.JPG] [attachment=62029:quiproquo.gif]
Eva i Skåne
Några foton från helgen

[attachment=62103:018_somm...rsta_ros.JPG]
sommarens första ros

[attachment=62104:026_stj_..._Susie_Q.JPG]
stjärnflocka

[attachment=62105:030_ospe...r_n_Odla.JPG]
Dahlia från Odla-köp, ospecificerad sort i påse

[attachment=62106:019_rosensk_ra.JPG]
rosenskära
Krolliljan
Stjärnflocka måste jag köpa. Den är så vacker wub.gif crazy.gif

Nu har jag fullt av knoppar på mina dagliljor.
Förra året blommade knappt hälften av dem sedan vi fyttat dem. sad.gif Men i år blir det blommor.
Nu börjas det.
Bonanza
[attachment=62114:IMG_0001_796.JPG]
Gossen Ruda
Eftersom jag klagat lite på i mitt tycke tråkiga trädgårdar blir det upp till bevis. Den här biten av trädgården börjar jag bli nöjd med. Växterna skall välla fram och gräsmattan skall bestå av gräs. smile.gif Så småningom blir det ett snyggare och bättre rådjursstaket.

Bakom går en liten smal gång.

Jag läser ovan om stjärnflocka. Det är en trevlig växt men klipp bort fröställningarna INNAN de fröat. Jag har stjärnflocka nästan överallt.
Krolliljan
Så vackert du har det tummenupp.gif

Ska klippa av blommorna när jag väl köpt.

Här är en bild på min pipranka som blommar-

[attachment=62140:IMG_0001_801.JPG]
Kanske inte så bra bild men det är första gången den blommar så jag blev lte glad. smile.gif
Krolliljan
Jag är så glad
Min Korean Beauty som jag sådde för ett par år sedan och har haft i kruka men nu äntligen fått sin plats i ett land, blommar[attachment=62240:tilounepoil.gif] och 2 m hög har den blivit

Gunilla T
En vacker clematis krolliljan tummenupp.gif

Varje år tror jag att kobrakallorna har gått ut fast jag vet att de är sena - under andra halvan av juni visade de sig och sedan går det snabbt

Arisaema candidissum

[attachment=62256:DSCN06670001_1.JPG]

Oxalis depressa - soloxalis

[attachment=62257:DSCN06740001.JPG]

Monarda
Jag gillar mina kungsljus som bestämmer själva var dom vill växa.

[attachment=62303:P7020789.jpg]

Honungsrosen som planterades i höstas verkar lovande.

[attachment=62304:P7020788.jpg]

Fulltankad humla!

[attachment=62305:P7020791.jpg]
Krolliljan
Och jag som tyckte mina kungsljus var stora bravo.gif

Hur trivs kobrakallorna Gunilla T? Skugga?

Den här lilla söta riddarsporren köpte jag i år. Den har växt till sig rejält och med lite tur blommar den väl en gång till i sommar
[attachment=62306:IMG_0001_835.JPG]

Gunilla T
Kobrakallorna är woodland växter - fungerar både i surjord och i vanlig jord. Bra dränering krävs för vinterfukt - annars ruttnar de.

Tricyrtis latifolia - skugglilja

[attachment=62307:DSCN06860001.JPG]

Thalictrum rochebrunianum - skuggviolruta

[attachment=62308:DSCN06930001.JPG]

Rh. viscosum azalea "Lemon drops"

[attachment=62309:DSCN06960001.JPG]

gnon49
Nu doftar det gott i kvällsskymningen.'

[attachment=62316:S5030805.JPG]
Monarda
Tyckte inte katten, som drog iväg! giggle.gif Kul med bilder där det dyker upp oväntade aktörer.
Hade en själv häromdagen när jag fotade en snäcka.

[attachment=62318:P6200712.jpg]
Krolliljan
Så underbar kaprifol gnon49. Jag kan nästan känna doften.

En "nykomling" bland mina dagliljor. wub.gif Skickade efter den här från Odla förra året tror jag. Den blommar först nu.

'Canadian Border Patrol'

Irene_L
Idag tänkte jag visa er några av mina rabatter. Först rabatten med olika riddarsporrar. Jag har sått dessa från frön jag fått men eftersom riddarsporrar korsar sig med varandra så blir dom inte som moderplantan. Men dom blev fina ändå. Här växer också brunpimpinell som jag också sått:

Vid praktlysingen växer röd studentnejlika och en hög perenn rosa malva:

Visst är det kanske konstiga färger ihop men så här är det i min trädgård! Allt blandas vilt!

I rabatten vid altanen växer det en perenn stockros som har blivit riktigt hög i år. Den har självsått sig här och jag tror den är ljusgul:

Här växer också lila stäppsalvia, prästkragar, en röd ros och en massa annat..

Rabatten där sonen la ny stenkant blommar också fint:

Här blommar en massa olika sorter! Några som är sådda av mig är blodnäva, solhatt, purpurklätt, grekvädd och liten fingerborgsblomma. Här finns också pioner.

Ja det var några av mina rabatter! Det är så roligt att varje dag gå runt och njuta av all härlig blomning!
gnon49
Själv tycker jag bäst om en trädgård som är välskött men inte strikt och alltför "uppstramad". Hos mig blandas det vilt utan tanke på form o färg. Självsådda plantor sticker upp lite varstans och sommarblommorna är oftast egna fröer så dom blir som dom blir. Men jag gillar min trädgård och får faktiskt uppskattning för den. Bara gräsmattan är klippt och växterna blommar så trivs jag.

En aldrig så liten damm är inte heller helt fel.
[attachment=62371:S5030809.JPG]
Krolliljan
Så härliga riddarsporrar Irene_L.
Har haft innan men inte fått med mig när vi flyttat. I år köpte jag nya, en vit och två blå.
Ska ta frön från dem och se vad det blir

Alla tre har växt till sig och kommer att blomma igen. De blå har nya blad och knoppar.
gnon49
Ja, Riddarsporrar är väl en s.k mormorsväxt och kan aldrig vara fel att odla. Skall köpa frön till nästa år av dessa ståtliga perenner. (för det är väl en perenn)?
Klint
Ni har så fint all8ihop jättekul att se!
Irene de där jkantstenarna som är runt din halvrunda rabatt ligger de löst?
Irene_L
Krolliljan...tack, dom är underbara!
gnon49...ja, riddarsporren är perenn.
Klint...ja kantstenarna ligger löst. Sen kommer det ligga gårdsgrus mot.

Studentnejlikan, Lychnis chalcedonica, är en blomma som jag blir så glad av! När vi flyttade hit växte det några ynkliga på ett ställe där dom inte verkade att trivas. Jag flyttade dom och sen har jag sått egna så nu har jag den på flera ställen i trädgården och den trivs och frodas!

[attachment=62419:studentn...ika_namn.jpg]

Den är verkligen en färgklick i trädgården! Så härlig!

I våras sådde jag rosa studentnejlikor. Jag hoppas att dom nu ska klara sig så att jag får se dom blomma nästa år!
Krolliljan
Ja vilken färgklick tummenupp.gif

Detta är nog min vackraste blomma. Den vita malvan
[attachment=62426:IMG_0001_845.JPG]
[attachment=62427:IMG_0001_842.JPG]
Eva i Skåne
CITAT (Krolliljan @ 02-07-2011, 19:28) *
Den här lilla söta riddarsporren köpte jag i år. Den har växt till sig rejält och med lite tur blommar den väl en gång till i sommar
[attachment=62306:IMG_0001_835.JPG]

SÅ SÖT den vita riddarsporren är!!!! smile.gif Har du köpt den som planta? Får jag tigga frön? blush.gif
Jag gillar vita blommor och du har lagt ut andra vackra bilder tidigare.

Alla bilder som alla lägger in är förstås vackra, sen kan ju smaken vara lite olika.
malcolm
CITAT (Irene_L @ 03-07-2011, 22:17) *
Idag tänkte jag visa er några av mina rabatter. Först rabatten med olika riddarsporrar. Jag har sått dessa från frön jag fått men eftersom riddarsporrar korsar sig med varandra så blir dom inte som moderplantan. Men dom blev fina ändå. Här växer också brunpimpinell som jag också sått:

Vid praktlysingen växer röd studentnejlika och en hög perenn rosa malva:

Visst är det kanske konstiga färger ihop men så här är det i min trädgård! Allt blandas vilt!

I rabatten vid altanen växer det en perenn stockros som har blivit riktigt hög i år. Den har självsått sig här och jag tror den är ljusgul:

Här växer också lila stäppsalvia, prästkragar, en röd ros och en massa annat..

Rabatten där sonen la ny stenkant blommar också fint:

Här blommar en massa olika sorter! Några som är sådda av mig är blodnäva, solhatt, purpurklätt, grekvädd och liten fingerborgsblomma. Här finns också pioner.

Ja det var några av mina rabatter! Det är så roligt att varje dag gå runt och njuta av all härlig blomning!

Vad heter de gula på bild 2? Sådana har jag också.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 05-07-2011, 12:49) *
Vad heter de gula på bild 2? Sådana har jag också.

Praktlysing.
Gunilla T
Det är svårt att ta översiktssbilder av en trädgård - trots att jag undviker solsken så flyter det ihop men här kommer iaf några bilder;

[attachment=62434:DSCN07360001_1.JPG] [attachment=62435:DSCN07480001.JPG]

[attachment=62436:DSCN07300001.JPG]

Gunilla T
Fler bilder..

[attachment=62437:DSCN07150001.JPG] [attachment=62438:DSCN07230001.JPG]

[attachment=62439:DSCN07340001.JPG]

Gunilla T
Och några till...kan bara skicka tre i taget.

[attachment=62440:DSCN07380001_1.JPG] [attachment=62441:DSCN07710001.JPG]

[attachment=62442:DSCN07570001.JPG]

Eva i Skåne
Du har en helt fantastisk trädgård Gunilla. wub.gif Vilket jobb du måste lägga ner där!
Camelian
Gunilla T, du har den finaste trädgård jag någonsin sett! Vad ska man säga... wow!
Anki på Öland
CITAT (Camelian @ 05-07-2011, 19:20) *
Gunilla T, du har den finaste trädgård jag någonsin sett! Vad ska man säga... wow!

Håller helt och fullt med, den är helt fantastisk!
4:an
CITAT (Gunilla T @ 05-07-2011, 19:08) *

Helt otroligt vackert..... wub.gif
Biggan_
...och inte ett endaste ett ogräs!

Men ojojoj vilket hårt arbete att få till det så vackert med all sten.

De mosstäckta stenarna är jag såååå avundsjuk på!
Gunilla T
Men tack snälla ni biggrin.gif

Ja, jag är stentokig och stenarna är verkligen en tillgång i trädgården. Jag kan inte låta bli att sätta sten crazy.gif marken här är full av sten som jag återanvänder men all kullersten som jag gjort gångarna av hämtar vi med kärran från ett grustag där man kan köpa dem för en billig slant.

Biggan, nej, jag har nästan inget ogräs alls, ägnar väldigt lite tid åt ogräsrensning. På våren kommer ju alltid lite fröogräs - brukar gå igenom rabatterna och städa/rensa ordentligt en gång, sedan blir det inte mer än att jag rycker upp något i förbifarten. Däremot plockar jag skräp eftersom dethär är skogsmark och det kommer ner massor från träden.

rissen
Detta är nog min vackraste blomma. Den vita malvan
[attachment=62426:IMG_0001_845.JPG]
[attachment=62427:IMG_0001_842.JPG]
[/quote]

Vilken vacker malva, Krolliljan. Har du sått den själv ??? ettåring eller perenn ???
En sån skulle jag också vilja ha.
Krolliljan
Den är perenn. Ja den har jag sått.Kan skicka fröer.
rissen
Du milde tid vilken vacker trädgård du har Gunilla T.
Makalöst fin. Otroligt.

Ja krolliljan, gärna. Jag mejlar dig !
Gossen Ruda
Jättenattljusen har börjat blomma vid husväggen. Alltid lika roligt varje år.

Klint
Alltid lika roligt att titta här! Ruda visste inte att det fanns jättenattljus häftigt!
Krolliljan
Nu börjar sidan utmed vår altan att bli bättre.
[attachment=62572:IMG_0001_847.JPG]
Monarda
[attachment=62596:P7090919.jpg]

[attachment=62597:P7090917.jpg]
Krolliljan
Så söta de är. Och vilken vacker färg wub.gif
tudor
000.gif
CITAT (Anki på Öland @ 05-07-2011, 22:31) *
Håller helt och fullt med, den är helt fantastisk!

Gunilla T
Fick en present av en trädgårdsbesökare för ett tag sedan. En buske Corylopsis spicata `Aurea´ en skenhassel som jag inte alls känner till. Finns inte mycket info på nätet men den är inte särskilt härdig, zon 1 - 2 enligt Zetas.

Ingen lämplig plats att plantera på förstås så - nya grävningar i oländig terräng. Nu är jag framme vid rådjursnätet så nu blir det inte någon expandering mer här iaf. Tre dagars arbete - min man sa att jag borde ha fått en tulpanlök i stället crazy.gif

[attachment=62676:DSCN07820001.JPG] [attachment=62677:DSCN07830001.JPG]

[attachment=62678:DSCN07880001.JPG]

Crazy4Flowers
Gunilla T du har hur tjusigt som helst, jag är också stentokig, vad heter den stora grön/vita hostan?
Monarda
Trumpetblomma

[attachment=62689:P7110942.jpg]
Eva i Skåne
Vilken fantastisk färg på trumpetblommorna Monarda!

[attachment=62693:001___Kopia.JPG]

[attachment=62694:1010___Kopia.JPG]

Efter dessa magnifika praktexemplar kommer här en enkel blomma som inte alls uppskattas av alla, räknas som ogräs av en del, men titta på varje enskild blomma. Är det inte små skönheter? Dessa hade ramlat ner från en bukett i vas.
[attachment=62692:019_varj...___Kopia.JPG]
Trampendal
CITAT (Gunilla T @ 05-07-2011, 19:08) *

Ormbunkarna på den tredje bilden, vet du vad de heter?
Krolliljan
Pappa hade alltid sömntutor och i år hittade jag en påse med fröer till mer pasellfärgade.

[attachment=62696:IMG_0001_850.JPG]
Gunilla T
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-07-2011, 23:01) *
Gunilla T du har hur tjusigt som helst, jag är också stentokig, vad heter den stora grön/vita hostan?

Tack du smile.gif hostan heter `Sum and substance´ som nog är en av de största hostorna. Den är uppseendeväckande och pryder sin plats. Växer snabbt och behöver nog minst en kvm odlingsyta, helst lite till kanske.

Trampendal - ormbunken är Matteuccia struthiopteris - strutbräken, i mitt tycke en grandios ormbunke, vacker i formen. Den blir också stor och gör sig kanske bäst som solospelare, förökar sig med rotskott men är inte svår att begränsa.

Ojdå, Crazy4Flowers - du skrev ju grönvit! Det är Hosta fortunei - blomsterfunkia `Antioch´
Krolliljan
Jag är så glad för att min daglilja Grape Velvet blommar idag. När jag flyttade visste jag inte om den kom med. Den har inte blommat på två år så jag var övertygad om att den inte kom med, men idag dök den upp.

[attachment=62712:IMG_0001_853.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon