Full version: Trädgårdsbilder
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Krolliljan
Jag tycker att det blev jättefint.
Gunilla T
CITAT (Krolliljan @ 29-07-2011, 17:35) *
Jag tycker att det blev jättefint.

Tack du smile.gif
Monarda
Några bilder från morgonens trädgårdsrunda.

[attachment=63445:P7311251.jpg]

[attachment=63446:P7311270.jpg]

[attachment=63447:P7311282.jpg]

[attachment=63448:P7311274.jpg]

[attachment=63449:P7311281.jpg]
Fågelvägen
Skönt att se andras fantastiskt vackra och fint komponerade trädgårdar. TACK speciellt till Gunilla och Monarda denhär gången!
Själv jobbar jag just nu med att rycka/gräva upp ca 100 kvm trädgårdsnattviol, som helt tagit över förriga ägarens trädgårdsland och vårt kära vildhallonbestånd. Här finns också åkervinda, no.gif inget man blir av med har jag hört. (Ska försöka hitta en bild...) Ena kompostlådan är redan proppfull och värmen man känner vid ytan visar att arbete pågår därinne.

Lustigt nog ser den frilagda ytan ut som en pytteliten dalgång mellan vår jättefläder och vårt woodland, där rådjuren har sina sovplatser. Frånsett krossat glas, porslinsbitar och konstiga metalldelar är mullen djup och fin. Med inspiration från odla ska det säkert gå att skapa något vackert där.
Fågelvägen
En suddig bild av sommarens svettigaste projekt: att bli av med trädgårdsnattviol, Hesperis matronalis. Den doftar härligt, men blir ett otyg om den kommer åt att bilda frön. Den dyker upp i alla rabatter. Lätt att känna igen och lätt att dra upp. På bilden: en bråkdel av hela ytan...

[attachment=63452:SAM_0253.jpg]
Krolliljan
Runt altanen har vi bl a satt doftande växter. En smultronschersmin (som inte syns i bild) , blåregn,vita flox och vildkaprifol.[attachment=63457:IMG_0001_888.JPG]
silos
Underbara bilder!
Klint
Fina bilder som vanligt! Gunilla jag tycker det blev snyggt med asterkrukorna och vill gärna se mer av dina projekt
renate
Härliga bilder från era trädgårdar,dagliljorna är helt underbara.
Jag bidrar med några bilder från gårdagens runda i trädgården,tyvärr fick jag bara tre bilder i inlägget.

[attachment=63493:2011_07_...68x1024_.jpg] [attachment=63491:2011_07_...68x1024_.jpg]

[attachment=63492:2011_07_...024x768_.jpg]
renate
Några av mina dagliljor,varför har det blivit sa knepigt att lägger in bilder i inläggen?Alltid är bilderna för stora.
[attachment=63494:2011_07_...280x960_.jpg]

Krolliljan
renate
Vad heter den rosa vackra dagliljan?
renate
CITAT (Krolliljan @ 01-08-2011, 13:56) *
renate
Vad heter den rosa vackra dagliljan?

Namnstickorna kom i oordning och på en del hade texten blekt bort,men enligt mina anteckningarkan det vara Summerwine
[attachment=63533:2011_07_...68x1024_.jpg] 'Bela Lugosi'
Gunilla T
De flesta av våra vanliga trädgårdsperenner är extremt tåliga och brukar finna sig till rätta var vi än placerar dem. De flesta överlever men kommer kanske inte till sin fulla rätt i fel miljö. Mycket starkt solsken tycker jag iaf är mera skadligt än en något skuggigare miljö. Här är två bilder på Pulmonaria longifolia `E.B. Andersson ´, den ena växer i ganska stor skugga medan den andra växer i vandrande skugga.

[attachment=63965:DSCN10200001.JPG] [attachment=63966:DSCN10190001.JPG]

Gunilla T
Hösten är verkligen en paradtid för många gräs.

Hakonegräset Hakonechloa macra `Aureola´ är en prydnad i trädgården. Kan vara lite känsligt för vinterfukt. Har även det grönbladiga som har samma hängande växtsätt, båda är vackra.

[attachment=63973:DSCN10330001.JPG]

Miscanthus gräsen kommer nu med full fart och börjar snart blomma. Inte alla hinner blomma här i Sverige men `Nishidake ´gör det varje år.

[attachment=63974:DSCN10510001.JPG]

Även Miscanthus sinensis Malepartus blommar ymnigt med röda plymer så småningom, har tyvärr fått lite torkskador i år. Till vänster har jättetåteln Molinia caerulea arundinacea ´Windspiel´redan skickat upp sina långa blomspröt.

[attachment=63975:DSCN10480001.JPG]
Krolliljan
Så vacka gräs du har. tummenupp.gif
Krolliljan
Håller på med att bygga upp en uteplats.

Nästa steg är att lägga gångstenar i gräsmattan från altanen ut till denna uteplatsen så att den inte ligger som en isolerad ö.
Sen ska vi bredda det runda landet och byta ut växterna. Det landet ska det bara vara dagliljor i.

[attachment=63997:IMG_0001_926.JPG]
Gunilla T
Blir ju jättefint krolliljan! Du gör väl gången av trampstenar lite böjd och inte rak ?

Skulle bli fint med en stor rugge Miscanthus gräs någonstans yes.gif
Krolliljan
Tänker mig en böj som ett "S" som stryker längs de runda planteringarna.( finns ett runt land vid altanen med.)
Gunilla T
CITAT (Krolliljan @ 17-08-2011, 09:16) *
Tänker mig en böj som ett "S" som stryker längs de runda planteringarna.( finns ett runt land vid altanen med.)

Det kommer att bli fint tummenupp.gif
Gossen Ruda
När en människa skall förflytta sig från A till B väljs normalt en rak linje för förflyttningen. Det finns många konstnärligt anlagda gångar där gångtrampet i det omgivande gräset visar på detta. Det krävs oftast fysiska hinder för att förhindra detta.
Gunilla T
Ja, så sa man förr - lika bra att göra gångar där man snabbast tar sig fram eftersom människor ändå går den rakaste vägen.

Jag tycker att gångar i en trädgård har en stor estetisk funktion som inte bara handlar om att förflytta sig. De kan göra en trädgård spännande och levande eller tvärtom...

Jag har inte en enda rak gång någonstans och här är det inget som helst problem - även besökare följer snällt gångarna.

Men det är ju jag det....i sin trädgård gör var och en som den vill....
Gossen Ruda
Det beror lite på gångarnas funktion. Skall man ha en gång som leder in för att besökare skall kunna nå alla delar av trädgården kan den se ut hur som helst, gången är primärt till för detta. Skall man däremot ha en gång bara för att förflytta sig över en gräsmatta till ett och samma ställe skall den nog helst vara rak. Gångstenar förresten, jag hade nog föredragit en hel gång. Alla har inte samma gångsteg. För att inte tala om hur gräsklippningen påverkas. Sen går det givetvis bra att ha en oanvänd konstnärligt anlagd gång också. I Spelman på taket ville han ha en trappa som gick upp, en som gick ner och en att skryta med. biggrin.gif
Gunilla T
En trevlig perenn som blommar på sensommaren är Platycodon grandiflorus - praktklocka. Förhållandevis lång blomningstid. Den vita med dubbla blommor är `Hakone white´ den blåa har jag tyvärr inget namn på, finns olika namnsorter i blått.

[attachment=64021:DSCN10310001.JPG] [attachment=64022:DSCN10320001_1.JPG]
Gunilla T
Upptäckte häromdagen några sena blommor på Magnolia sieboldii - en vårblommande buske men kan producera några enstaka blommor även på sensommaren.

[attachment=64039:DSCN10250001.JPG]

Iren
Så mycket fint alla har!!!

Jag hittade en lite skugglilja som jag faktiskt mer eller mindre glömt att jag satt i våras, Tricyrtis, men vet ej vilken sort...[attachment=64149:blommor_2011_284.jpg]
Krolliljan

Det börjar bli lite tunt med blomning hos mig. Jag får införskaffa fler senblommare.
Här är lite som blommar nu i alla fall.

Fjärillsbusken

[attachment=64182:IMG_0001_932.JPG]

Glansrudbeckian ( som blivit lite liten i omfång i år utkonkurrerad av dagliljor)

[attachment=64183:IMG_0001_933.JPG]

Malvorna jag sådde i april

[attachment=64184:IMG_0001_931.JPG]

Flemming
Har ingen egen trädgård men det har andra...
Irene_L
En tacksam blomma att ha i trädgården är solhatten. Dom blommar så fint nu!
Jag har frösått alla sorter som det nu kommer bilder på. Fröerna är plockade från min trädgård eller kommer från fröer jag fått. Det är några år sen jag sådde dessa:

[attachment=64270:solhatta...age_namn.jpg]
Bilden överst t.v: denna kommer från frön från Echinacea 'Magnus'. Den gula är Praktrudbeckia. Bilden överst t.h: denna kommer från frön från Echinacea 'White Swan'. Bilden under kommer från samma fröpåse. Så olika det kan bli! Alla är perenner!

Jag gillar dom alla!

Även andra sorter har jag sått i år:

[attachment=64269:rudbecki...ild_namn.jpg]
Den översta kommer från frön från en okänd rudbeckia. (det stod bara okänd rudbeckia på påsen). Jag vet inte om den är perenn eller ettårig. Den undre kommer från frön från Rudbeckia 'Chocolate Orange'. Den är ettårig.

Riktigt häftiga!
Krolliljan
Så fina de var.
Jag behöver mer senblommare. Jag har haft den vita förrut. Så sugen jag blevpå att införskaffa sådana nu.
Praktrudbeckian satt jag och funderade på häromdagen. Just det så vacker är den.
Myosotis
Om man inte tar bort fröställningarna på penséerna blir det en massa självsådda små bebisar i alla möjliga färger överallt, både i rabatterna och i gräsmattan. Den här är sötast:

wub.gif

Och "föräldrarnas" blomning är så lång ändå så jag har slutat att försöka förlänga den genom att ta bort överblommade, det är roligare så här.
ingrids
Jättesöt smile.gif Känner igen förrymda penséer - jag har både vår, sommar och höstblomning trots att jag rensade gruset ordentligt.
Krolliljan
Då börjar Lemmon Queen att blomma.
[attachment=64424:IMG_0001_936.JPG]
gnon49
Nu börjar trädgården se lite luggsliten ut. Men fortfarande kämpar växterna och gör väl så tills frosten kommer. Rosenskäran är i sitt esse nu liksom solbruden o gullriset. Men gräsmattan täcks av allt mer löv så det gäller att inse fakta, säsongen är snart över.
[attachment=64427:S5030820.JPG]
Krolliljan
Så vackra blommor. tummenupp.gif
g.gif Jag vill också ha en stengärdsgård.
vårälskare
[attachment=64521:P9060008.JPG]Hösten är här om man ser till löven som faller, dock är temperaturen ovanligt hög. Frosten kan komma när som helst nu. Det har än så länge inte varit någon kallnatt ännu här utanför Ö-vik. Plockar in blommor nästan varje dag för säkerhets skull. Dalior och gladiolius är så vackra ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon