Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
Men just det att den plockar bort cockies vid stängning kan du ju klicka bort så att den inte gör. Kolla där i internetalternativ.

Du kan ju också bestämma hur många dagar sidor ska sparas när dom inte besöks igen.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 18:49) *
Men just det att den plockar bort cockies vid stängning kan du ju klicka bort så att den inte gör. Kolla där i internetalternativ.

Du kan ju också bestämma hur många dagar sidor ska sparas när dom inte besöks igen.

Rensningen är inte aktiverad, det är kollat. Jag får försöka tömma jättemappen eller på något sätt gömma undan den.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2011, 19:13) *
Rensningen är inte aktiverad, det är kollat. Jag får försöka tömma jättemappen eller på något sätt gömma undan den.

Töm den inte! Vore det grejer som inte används på något sätt så skulle dom gå att ta bort på vanligt vis.
Gossen Ruda
Eftersom den heter just Temporary internet files så är det egentligen inga problem att ta bort den, det gäller alla tempfiler. Problemet är att det inte går. Jag kan ta bort enstaka filer ibland men för det mesta låser sig Utforskaren. Det går inte att byta namn på den, jag får felmeddelande om att den används, är full eller inte får namnbytas. Jag tror dock att det är i den mappen problemen ligger, jag lyckades kolla den och där fanns 14368 filer och 32 mappar. biggrin.gif Om någon vet hur man annars skulle kunna tömma mappen är jag öppen för förslag. Det går inte via DOS-promten, där hittar jag inga filer, bara en tom mapp. Jag misstänker att inte ens systemet lyckas tömma den, det är därför inget händer när jag gör detta via Internetalternativ-sidan. En gång i tiden när allt var DOS-baserat fanns det något som hette Norton Commander som kunde fixa en hel del saker som inte gick vanliga vägen, det är något sådant program jag behöver.
ryss_борис
Skiter nog helt i detta forumet nu. Visserligen använder jag det mest för att kolla upp fakta om växter etc. men orkar helt enkelt inte med en massa dumheter. Får hitta svaren någon annanstans.

Kommer ju få logga in varje gång jag ska kolla minsta lilla grej, då mina virus och antispionprogram tar bort alla cookies som lagras av säkerhetsskäl.

Tycker det var illa nog med avsaknaden av moderatorer och administratörer, som raderar trådar osv. Nej, ledningen på odla.nu skulle förmodligen inte ens kunna undvika att styra in i isberget om de så befann sig i en roddbåt.

Tack och hej, nu slipper ni mig.
smuleborg
Jag har läst slarvigt (erkänner), men jag har inga som helst problem.

Dock, den som googlar; det är inte vettigt att kräva registrering för att se själva sökresultatet, men om man vill gå vidare är det vettigt att kräva registrering. Det kan ju vara ett lockbete för att fiska nya medlemmar med intresse för trädgård.

Tidigare har flera anmält seghet/tröghet och allt var det nu är. Har som sagt var läst denna tråd slarvigt, men så har det varit. Jag har inte på sista tiden försökt logga in på kontoret, men tidigare var det näst intill omöjligt. Hemma har det funkat bra, alltsedan jag bytte till Mac.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 20:24) *
Skiter nog helt i detta forumet nu. Visserligen använder jag det mest för att kolla upp fakta om växter etc. men orkar helt enkelt inte med en massa dumheter. Får hitta svaren någon annanstans.

Kommer ju få logga in varje gång jag ska kolla minsta lilla grej, då mina virus och antispionprogram tar bort alla cookies som lagras av säkerhetsskäl.

Tycker det var illa nog med avsaknaden av moderatorer och administratörer, som raderar trådar osv. Nej, ledningen på odla.nu skulle förmodligen inte ens kunna undvika att styra in i isberget om de så befann sig i en roddbåt.

Tack och hej, nu slipper ni mig.

Jamen då har du ju fått logga in varenda gång förut också så vad är problemet.
smuleborg
Håller med.
Gossen Ruda
Beträffande mina problem så har jag kommit på att mapparna var dolda men efter att ha ändrat visningen i Utforskaren ser jag dem nu. Mapparna jag ville ha bort var skrivskyddade så det har jag också ändrat, lik förbaskat går inte filerna att ta bort eller mappen att ändras. Dvs när jag kommer så långt, för det mesta stanner Utforskaren och måste tvångsnedkopplas. Några idéer? Förresten ligger där nu 14783 filer, varje gång jag startat IE läggs det till nya filer.
smuleborg
Hur svårt att det att dunka in anvnamn och lösenord? Tar två sekunder i anspråk.

Tillägg: Det var ryss-replik.

Ruda, länge sedan - det känns så - jag var IE-användare. På kontoret sköter andra sånt.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2011, 20:55) *
Beträffande mina problem så har jag kommit på att mapparna var dolda men efter att ha ändrat visningen i Utforskaren ser jag dem nu. Mapparna jag ville ha bort var skrivskyddade så det har jag också ändrat, lik förbaskat går inte filerna att ta bort eller mappen att ändras. Dvs när jag kommer så långt, för det mesta stanner Utforskaren och måste tvångsnedkopplas. Några idéer? Förresten ligger där nu 14783 filer, varje gång jag startat IE läggs det till nya filer.

Vad händer om du gör följande:

1. Avsluta Internet Explorer och alla instanser av Utforskaren.
2. Klicka på Start, Kontrollpanelen och dubbelklicka på Internetalternativ.
3. Klicka på Ta bort filer under Tillfälliga Internetfiler på fliken Allmänt.
4. Markera kryssrutan Ta bort allt offlineinnehåll i dialogrutan Ta bort filer och klicka på OK.
5. Klicka på OK.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2011, 20:55) *

Ja vissa filer läggs ju till för att systemet ska fungera. Det kan finnas log.exe-filer där som du inte ska ta bort.
smuleborg
Tillfälliga internetfiler kan tas bort.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 04-05-2011, 21:06) *
Vad händer om du gör följande:

1. Avsluta Internet Explorer och alla instanser av Utforskaren.
2. Klicka på Start, Kontrollpanelen och dubbelklicka på Internetalternativ.
3. Klicka på Ta bort filer under Tillfälliga Internetfiler på fliken Allmänt.
4. Markera kryssrutan Ta bort allt offlineinnehåll i dialogrutan Ta bort filer och klicka på OK.
5. Klicka på OK.

Det där låter mer som Win 98 och liknande, jag har något andra val och där har jag rensat flera gånger. Men..... nu är mappen tömd!!!!! Ibland ser man inte ordentligt. Det fanns flera val som man skulle bocka i för att rensa bort cookies, webbhistorik mm. Överst stod det däremot att man skulle SPARA sånt man använde sig mycket av. Avbockning och sen körde jag en rensning, datorn stod och tuggade en minut och sen var allt soprent. yahoo.gif Då blir det till att börja med nya tester.
*Stintan*
Man kan ju undra vilka dom där 369 gästerna är som besöker forumet just nu när man måste logga in för att kunna läsa ohmy.gif
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 20:51) *
Jamen då har du ju fått logga in varenda gång förut också så vad är problemet.

Har inte behövt logga in för att läsa - det är problemet.
smuleborg
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 22:06) *
Man kan ju undra vilka dom där 369 gästerna är som besöker forumet just nu när man måste logga in för att kunna läsa ohmy.gif

Kalas att det är många medlemmar som tassat in.

CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:31) *
Har inte behövt logga in för att läsa - det är problemet.

Det tar dig två sekunder att logga in, är det verkligen ett problem?
ryss_борис
CITAT (smuleborg @ 04-05-2011, 22:33) *
Kalas att det är många medlemmar som tassat in.
Det tar dig två sekunder att logga in, är det verkligen ett problem?

Ja, jag vill kunna läsa utan att logga in. Sen tar det betydligt längre än så, eftersom jag måste besöka en annan hemsida för att kunna använda de kyrilliska alfabetet till mitt användarnamn...

Har dessutom ändå tröttnat på denna sidan, och om folk tycker jag varit småtaskig ibland är det för jag är extremt uttråkad. Är inte lika "bitter" i verkligheten tongue.gif
smuleborg
Har man tröttnat så har man. Kan då vara dags att släppa Lycka till.
netha
Fyra ggr har jag under den korta stund jag varit här ... fått logga in igen. thumbdown.gif
Forumets skötsel är under all kritik. Man får nog leta länge för att hitta ett slikt illa skött!

Japp ... jag vet ... rensa cookies ... rätt adress osv ... är ingen nybörjare som behöver pekpinnar.
*Stintan*
CITAT (netha @ 04-05-2011, 22:55) *
Fyra ggr har jag under den korta stund jag varit här ... fått logga in igen. thumbdown.gif
Forumets skötsel är under all kritik. Man får nog leta länge för att hitta ett slikt illa skött!

Japp ... jag vet ... rensa cookies ... rätt adress osv ... är ingen nybörjare som behöver pekpinnar.

Men då kan du säkert fixa till din dator så att det fungerar eftersom det problemet inte har med forumets skötsel att göra.
netha
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 23:04) *
Men då kan du säkert fixa till din dator så att det fungerar eftersom det problemet inte har med forumets skötsel att göra.

Nix! Det har inget med mina datorer att göra! Inte heller med barnens som är med eller en del av grannarnas.
Tro inte alltid att du vet bäst ... det är inte till din fördel.
gnon49
Ingen dator är den andra lik. För mig fungerar Opera o Firefox snabbt o bra med IE strular mest hela tiden och är otroligt seg. Hos andra kan det vara tvärtom.
Men fungerar forumet som det skall för det stora flertalet, så ligger felet knappast där. Då skulle ju alla ha problem.
*Stintan*
CITAT (netha @ 04-05-2011, 23:10) *
Nix! Det har inget med mina datorer att göra! Inte heller med barnens som är med eller en del av grannarnas.
Tro inte alltid att du vet bäst ... det är inte till din fördel.

Jag är inte ute efter att vinna fördelar och har aldrig trott att jag vet bäst utan har försökt att efter förmåga hjälpa till att komma på vad det kan bero på att det strular för en del. Om felet låg hos Odla så skulle alla ha samma problem men så är det ju inte utan flera har fått det att fungera efter åtgärd i sin egen dator och andra har inte haft några problem överhuvudtaget. Det finns mycket i datorerna som kan spela in även om du vägrar tro det.
Myosotis
CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:37) *
Ja, jag vill kunna läsa utan att logga in. Sen tar det betydligt längre än så, eftersom jag måste besöka en annan hemsida för att kunna använda de kyrilliska alfabetet till mitt användarnamn...

Det måste väl gå att kopiera in användarnamnet med ctrl-v? Du kan spara det i t.ex. word.

Man kan ju hoppas att det blir bättre än det är nu, att de jobbar på det... (inte så realistiskt kanske) Jag skulle tycka det var synd om du försvann från odla. kompiskram.gif
Meriona
Herrejösses det är inte klokt! Jag var fortfarande inloggad nu när jag kom till jobbet!
Stintan, du är värd en thanks.gif kompiskram.gif
Myosotis
CITAT (Ingemar @ 04-05-2011, 12:20) *
Om du är inloggad i forumet kommer du direkt till rätt inlägg vid en sökning på Google.

NEJ! Fel. Jag är inloggad, gör en sökning på google, klickar på odlalänken som kommer upp och möts av "du måste logga in".

Och, ännu värre:

Läste en gammal tråd om mistelsådd som jag hade hittat med sökfunktionen. I den tråden fanns en länk till en annan tråd i forumet. När jag klickar på den krävs också inloggning!! duh.gif duh.gif duh.gif Klickar jag däremot på inloggningssidan som kommer upp på "Trädgårdsforumet", kommer jag till forumets startsida och - hokuspokus - är fortfarande inloggad! Och hur ska jag nu hitta den där tråden det länkades till i den andra gamla tråden när jag inte ens vet vad den heter, kan ni tala om det för mig?! ranting.gif

Om jag googlar på sparris och kommer till en odlalänk (dvs inte forumet utan odlingsråd) leder det bara till en tom vit sida. Jag kan sedan forumet gjordes om inte komma åt startsidan, kontakt&info osv. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men får jag någon hjälp? ranting.gif

Eftersom jag inte tror att admin läser denna tråden längre, kopierar jag in allt i "Förslag om förbättringar" under Support också, inte för att det gör någon nytta men...

thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
Gossen Ruda
Nu har jag gjort allt man skall göra, rätt adress och raderat cookies mm och när jag kollar ligger det en cookie från Odla i tempfilerna men ändå behöver jag logga in.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 05-05-2011, 00:06) *
Jag är inte ute efter att vinna fördelar och har aldrig trott att jag vet bäst utan har försökt att efter förmåga hjälpa till att komma på vad det kan bero på att det strular för en del. Om felet låg hos Odla så skulle alla ha samma problem men så är det ju inte utan flera har fått det att fungera efter åtgärd i sin egen dator och andra har inte haft några problem överhuvudtaget. Det finns mycket i datorerna som kan spela in även om du vägrar tro det.

Jag är åtminstonde tacksam för råden. tummenupp.gif
Hade aktiverat "ta bort cookies när datorn stängs" så när jag tog bort det, fungerade inloggningen. thanks.gif
Fjortispower
Jag beklagar om jag inte läst tråden noggrant. Men hallå, det finns fortfarande gäster på forumet! Hur kan det vara så? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon