|
andersen
03-05-2011, 15:48
Möts ni utav samma text. forums ansvariga kräver att ni loggar in, när ni besöker den här sidan? eller är det bara jag som får den här texten?
Mera exakt så står det så här....Forumadministratören kräver att du loggar in för att besöka forumet och läsa det här inlägget
andersen
03-05-2011, 15:58
CITAT (Carl @ 03-05-2011, 16:54)  yepp Ok trodde att jag inte var önskvärd som anonym. Undrar om forumet är på väg att bli enkom för medlemar? det tycker jag är bra i så fall.
Det finns även en tråd under support.
Glömde skriva - jag får också det meddelandet.
andersen
03-05-2011, 16:03
CITAT (Alba @ 03-05-2011, 17:00)  Det finns även en tråd under support.
Glömde skriva - jag får också det meddelandet. Tack Alba har läst den tråden nu.
mariannekfi
03-05-2011, 16:37
Jag får samma resultat fast jag är inloggad. Kommer aldrig till det inlägg jag letat efter.
CITAT (mariannekfi @ 03-05-2011, 17:37)  Jag får samma resultat fast jag är inloggad. Kommer aldrig till det inlägg jag letat efter. Får du uppmaningen att logga in även om du är inloggad ? Ser du inte inläggen trots att du är inloggad ?
Gossen Ruda
03-05-2011, 17:35
Jag har mailat Ingemar nu.
Meriona
03-05-2011, 17:36
Det är bra Ruda, jag vill inte logga in sjuttielva gånger per dag.  Eller fast så nördig är jag kanske inte riktigt, men många iallafall.
RibesRubusVitis
03-05-2011, 17:41
Jag loggar aldrig in om jag inte känner mig manad att skriva eller vill se en bild. Om detta är ett avsiktligt påhitt är det kanske dags att byta forum. Ett forum endast för medlemmar vore inget för mig.
Aqvakul
03-05-2011, 17:43
Supersegt!
Gossen Ruda
03-05-2011, 17:45
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2011, 18:43)  Supersegt!  Jo, först när jag skulle komma åt forumansvariga låste sig IE efter ett klick på länken så jag gick och åt middag istället.
andersen
03-05-2011, 17:48
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-05-2011, 18:41)  Jag loggar aldrig in om jag inte känner mig manad att skriva eller vill se en bild. Om detta är ett avsiktligt påhitt är det kanske dags att byta forum. Ett forum endast för medlemmar vore inget för mig. Jag tycker att det vore bra, då tror jag att vi slapp en del bråk på forumet,iom att man skall regga sig först för att få veta vad det är för forum, så tror jag att det inte är lika roligt för bråstakarna att hitta hit. det bästa forumet som jag är med i fungerar så.
herkules
03-05-2011, 17:52
fast du kan ju ändå inte skriva nåt i nån bråktråd om du inte är reggad o inloggad så jag tror inte det här systemet minskar bråktrådar.
Red Top
03-05-2011, 17:56
Jag blir aldrig utloggad och inte heller är det segt för mig. Jag tillhör kanske de utvaldas skara. Och ja, jag vet att jag inte borde skriva i den här tråden eftersom allt fungerar perfekt för mig. Ville bara retas lite.
Meriona
03-05-2011, 17:59
CITAT (Red Top @ 03-05-2011, 18:56)  Jag blir aldrig utloggad och inte heller är det segt för mig. Jag tillhör kanske de utvaldas skara. Och ja, jag vet att jag inte borde skriva i den här tråden eftersom allt fungerar perfekt för mig. Ville bara retas lite.  Padda!
CITAT (Red Top @ 03-05-2011, 18:56)  Jag blir aldrig utloggad och inte heller är det segt för mig. Jag tillhör kanske de utvaldas skara. Och ja, jag vet att jag inte borde skriva i den här tråden eftersom allt fungerar perfekt för mig. Ville bara retas lite.  Samma här!
Ingemar
03-05-2011, 18:15
Vi har ändrat så att man måste vara medlem och inloggad för att läsa. En ändring som inte på något sätt påverkar er som är medlemmar negativt. Snarare tvärtom!!! Anledningen är att vi vill hålla spamrobotarna utanför forumet. Senaste tiden har vi jobbat intensivt med att slippa registreringar och inlägg från robotar vilket ni säkert har märkt har varit framgångsrikt. Men varje dag har vi haft besök av spamrobotar som försöker registrera sig och skriva i alla formulär dom kan hitta i forumet. En enda robot kan under några sekunder öppna hundratals trådar i sin jakt på ett formulär som inte är skyddat, när det då samtidigt kan finnas 10-20 robotar inne samtidigt belastar detta servern på ett sätt som drabbar er negativt. Vid vissa tillfällen har belastningen varit så hård att servern nästan har gått ner vilket många riktiga användare har fått lida av genom långa svarstider. Genom att nu bara släppa in riktiga användare hoppas vi nu att hela serverns kapacitet kommer att stå till ert förfogande.
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-05-2011, 18:18
Men Ingemar när blir det så igen att man inte måste lågga in på nytt hela tiden??????
Elisabeth
andersen
03-05-2011, 18:23
Tack, nu kanske man får användning för mitt 100/100 bredband även på det här forumet, ser framåt det.
Ingemar
03-05-2011, 18:23
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2011, 19:18)  Men Ingemar när blir det så igen att man inte måste lågga in på nytt hela tiden??????
Elisabeth Det ska du inte behöva om din webbläsare är inställd för att acceptera cookies?
Försök hitta en annan lösning. Captcha för anonyma att läsa forumet, eller något. Om det här är en tillfällig panik-lösning så ok. Men det är inte hållbart i längden.
Som jag förstår det är skillnaden nu att man inte kan vara ickemedlem och läsa i forumet. Men man kan fortfarande logga in som anonym så att om man inte skriver något är det ingen som vet att man är inne och läser. Ser inget fel i detta, tvärt om.
Trodde också det men dom 280 gästerna som finns nu är altså inte inne i forumet och läser? Tycker följande tåt beskriver lite vad jag tycker. Jag skulle aldrig blivit medlem med nuvarade system. Vill kolla in ett forum först och läsa innan jag börjar lägga ner tiden det tar åt att bli medlem. Tror bestämt att jag inte är ensam om det och jag vill gärna ha en bredd på forumet och en förnyelse som nya medlemmar innebär.
Gossen Ruda
03-05-2011, 19:12
Jag får alltid logga in varje gång jag startar Odla för dagen och jag har ställt in datorn för att acceptera alla typer av cookies, även sessions-cookies.
Beträffande svaret från Ingemar så tackar jag för det även om jag helst skulle vilja ha info utan att fråga om den. Som det har varit nu har många blivit undrande. Synd att man inte kan spamma spam-robotarna. Begriper inte vad det är som håller igång dessa sabotörer. Jag skulle aldrig komma på tanken att gynna dessa.
Meriona
03-05-2011, 19:20
Man undrar ju hur det ska komma nya medlemmar hit när ingen kan se vad det är för nåt man regar sig på?
Det segade nyss och Odla stängdes ner, fick sen logga in igen. Orkar inte med sånt, sorry.
Jag fattar inte hur det kan stå så här på första sidan, om gäster inte tillåts. Eller kommer de bara till första sidan och inte längre? Varför skulle så många gäster och stå i "farstun". Eller är det spamrobotarna? Många frågor bliiiir det *************** 349 användare aktiva i forumet de senaste 15 minuterna Aktiva användare 310 gäst(er), 30 medlem(mar), 9 anonym(a) ***************
Fjortispower
03-05-2011, 19:25
Men kära någon vad det gnälls. Inte ens jag gnäller lika mycket när mina sminkprodukter ändrar formula och jag ändrar utseende.
Meriona
03-05-2011, 19:27
Hellre gnälla än vara oseriös.
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-05-2011, 19:40
CITAT (Ingemar @ 03-05-2011, 19:23)  Det ska du inte behöva om din webbläsare är inställd för att acceptera cookies? Det är den. Förut var jag alltid inloggad, sedan blev det 1X/veckan och nu so fort jag går ur odla
Meriona
03-05-2011, 19:47
Och nu är Odla segt som kola igen av nån anledning, så det verkar inte hjälpa heller.
Aqvakul
03-05-2011, 19:49
CITAT (Meriona @ 03-05-2011, 20:47)  Och nu är Odla segt som kola igen av nån anledning, så det verkar inte hjälpa heller. Skitsegt!
Vet inte varför men jag har jättesällan problem på Odla. Tillägg: Med själva sajten, alltså.
ja när Odla är segt som nu så brukar det innebära problem med sidan. Nytt intrång kanske? Att registrera sig har väl aldrig varit några problem för spammare.
*Stintan*
03-05-2011, 19:59
Funkar hur bra som helst här också men det är väl knappt man vågar tala om.
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2011, 20:59)  Funkar hur bra som helst här också men det är väl knappt man vågar tala om.  viskar bara Instämmer. Jag är alltid inloggad och det är ytterst sällan jag behöver logga in igen. Jag upplever inte alls Odla som segt.
smuleborg
03-05-2011, 20:11
CITAT (Ingemar @ 03-05-2011, 19:15)  Vi har ändrat så att man måste vara medlem och inloggad för att läsa. En ändring som inte på något sätt påverkar er som är medlemmar negativt. Snarare tvärtom!!! Anledningen är att vi vill hålla spamrobotarna utanför forumet. Senaste tiden har vi jobbat intensivt med att slippa registreringar och inlägg från robotar vilket ni säkert har märkt har varit framgångsrikt. Men varje dag har vi haft besök av spamrobotar som försöker registrera sig och skriva i alla formulär dom kan hitta i forumet. En enda robot kan under några sekunder öppna hundratals trådar i sin jakt på ett formulär som inte är skyddat, när det då samtidigt kan finnas 10-20 robotar inne samtidigt belastar detta servern på ett sätt som drabbar er negativt. Vid vissa tillfällen har belastningen varit så hård att servern nästan har gått ner vilket många riktiga användare har fått lida av genom långa svarstider. Genom att nu bara släppa in riktiga användare hoppas vi nu att hela serverns kapacitet kommer att stå till ert förfogande. Bra! Och jag tror knappast att det hindrar framtida seriösa medlemmar, man kan ju snabbt registrera sig och tacka för sig om man inte är nöjd. Segheten har jag inte (sedan jag bytte till Mac) upplevt hemma, men på kontoret (har dock inte testat på ett bra tag).
Meriona
03-05-2011, 20:16
Segheten har varit idag, och jag sitter på en Mac. Och nä jag tror faktiskt att vi kommer att gå miste om många nya medlemmar.
smuleborg
03-05-2011, 20:28
Och jag tror, har man verkligen ett trädgårdsintresse och vill "foruma" hamrar man in sig som medlem, det går på ett ögonblick.
Jag hoppas du inte har rätt.
ninnisky
03-05-2011, 20:28
CITAT (Alba @ 03-05-2011, 19:08)  viskar bara Instämmer. Jag är alltid inloggad och det är ytterst sällan jag behöver logga in igen. Jag upplever inte alls Odla som segt. dito dito
herkules
03-05-2011, 20:51
jag har inga som helst problem med seghet men däremot är jag aldrig kvar som inloggad, så har det varit sedan forumet gjordes om (när det nu var). tror dock att medlemmar hit även om de måste regga sig.
*Stintan*
03-05-2011, 21:10
Jag föreslår att ni som måste logga in varje gång går till forumets indexsida och sen scrollar ner till under Forumteknink. Klicka på "Ta bort cockies som du fått i forumet" och se sedan till att du har rätt forumadress http://forum.odla.nu.
Då kommer du att få logga in vid nästa besök men den automatiska inloggningen ska sen fungera om du x:at i den lilla rutan. Fungerar det inte så är det antragligen någon inställning i din webläsare som är orsaken.
Ni som säger att det är segt hur ofta kör ni diskrensning och defragmentering? (defragm. görs automatiskt i nyare datorer)
Fågelvägen
03-05-2011, 21:12
Inget problem med seghet här heller. Lite besvärligare blir det med detta nya system. Jag brukar ofta snabbläsa i forumet utan att bry mig om att logga in. Vill jag se bilder eller skriva inlägg loggar jag förstås in, men loggar ut när jag är klar. Jag har trott att man inte ska ha webbläsaren på hela tiden, av säkerhetsskäl. Fel tänkt?
Om man vill öppna dörren för nya medlemmar kunde det kanske finnas en sida där forumets olika avdelningar presenteras, en sorts innehållsförteckning? Annars har ju nypåstigna ingen aning om vad de registrerar sig för.
ryss_борис
03-05-2011, 21:16
Har skrivit i supporten och klagat på detta tidigare idag. Fan va korkat liksom...
ryss_борис
03-05-2011, 21:22
CITAT (Ingemar @ 03-05-2011, 19:15)  Vi har ändrat så att man måste vara medlem och inloggad för att läsa. En ändring som inte på något sätt påverkar er som är medlemmar negativt. Snarare tvärtom!!! Jo, ge mig en anledning till varför det blir bättre. CITAT (Ingemar @ 03-05-2011, 19:15)  Anledningen är att vi vill hålla spamrobotarna utanför forumet. Senaste tiden har vi jobbat intensivt med att slippa registreringar och inlägg från robotar vilket ni säkert har märkt har varit framgångsrikt. Men varje dag har vi haft besök av spamrobotar som försöker registrera sig och skriva i alla formulär dom kan hitta i forumet. En enda robot kan under några sekunder öppna hundratals trådar i sin jakt på ett formulär som inte är skyddat, när det då samtidigt kan finnas 10-20 robotar inne samtidigt belastar detta servern på ett sätt som drabbar er negativt. Vid vissa tillfällen har belastningen varit så hård att servern nästan har gått ner vilket många riktiga användare har fått lida av genom långa svarstider. Genom att nu bara släppa in riktiga användare hoppas vi nu att hela serverns kapacitet kommer att stå till ert förfogande. Spamrobotar? Hur svårt kan det vara att förhindra detta liksom? Har aldrig någonsin stött på ett forum som behövt göra så här. Skyll inte ifrån er, lägg ner mer arbete på forumet istället för att införa idiotiska påhitt, som enbart leder till att inga nya medlemmar kommer, samt att ni hindrar vanligt folk från att få tips om växter/trädgård etc...
*Stintan*
03-05-2011, 21:26
CITAT (Fågelvägen @ 03-05-2011, 22:12)  . Jag har trott att man inte ska ha webbläsaren på hela tiden, av säkerhetsskäl. Fel tänkt? Webbläsaren har ju inget med inloggning på forumet att göra. Klickar man i automatisk inloggning så betyder det bara att nästa gång du går hit så kommer datorn ihåg dina inloggningsuppgifter.
CITAT (ryss_бори @ 03-05-2011, 22:22)  Jo, ge mig en anledning till varför det blir bättre. Spamrobotar? Hur svårt kan det vara att förhindra detta liksom? Har aldrig någonsin stött på ett forum som behövt göra så här. Skyll inte ifrån er, lägg ner mer arbete på forumet istället för att införa idiotiska påhitt, som enbart leder till att inga nya medlemmar kommer, samt att ni hindrar vanligt folk från att få tips om växter/trädgård etc... Finns ju alltomtradgard.se
Red Top
03-05-2011, 21:53
Vore det inte enklast att införa boksavsidentifiering när man reggar medlemskap. Det kan väl ändå inte robotar kringgå?
CITAT (Red Top @ 03-05-2011, 22:53)  Vore det inte enklast att införa boksavsidentifiering när man reggar medlemskap. Det kan väl ändå inte robotar kringgå?  ..bokstäver små och stora blandat med siffror funkar ju på andra forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|