Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
hej hej

ja vad tycker ni ? kanske riktat till tjejer och kvinnor mer.

Idag när jag skulle åka bussen till jobbet, så var det jag och en tjej som skulle gå på. bussen stannade vid mig och tjejen var lite längre bort och gick mot bussen. jag stannar och väntar på tjejen och låter hon gå på före mig. men tjejen väntade att jag skulle gå på före då jag var närmast, vilket blev att vi bägge stod och väntade jag visade och sa att hon fick gå före och hon kollade konstigt på mig.

jag brukar låta tjejer, kvinnor, damer gå före och hålla upp dörrar (nu är det sällan jag är ute och äter med tjejer, kvinnor men jag skulle dra fram stolen med och öppna bildörren m.m. och förövrigt artig).

jag är nog ingen gentleman (har nog inte bakgrunden för det) men ändå har jag vett och är artig.

men hur är det egentligen ? är gentleman gammalt sätt som inte tar hänsyn till jämställdhet, jag funderade idag exempel vid bussen undra vad den tjejen tänkte, att jag var trög ? som kanske nedvärderade henne för att hon skulle gå först, kanske tror hon att jag inte tror hon klarar/fattar saker själv m.m.

exempel att öppna bildörr, dra fram stolen m.m. kvinnor tycker ni det är hyfs och ''gulligt, kärleksfullt'' om ni är på dejt eller tycker ni bara det blir jobbigt ? ni vill göra det själva och inte bli behandlade på ett viss sätt ?

för mig är det artighet men på ett annat sätt känner jag att det är inte så mycket jämställdhet då kvinnan i detta fall blir behandlad på ett annat sätt.
Piccante
Jag har ju alltid så bråttom så jag är ju alltid före alla på bussen tongue.gif Nä allvarligt, jag brukar inte armbåga mig fram utan tar hellre ett steg tillbaka o släpper före folk medan jag letar efter busskortet. Liksom ingen idé att tränga sig före folk för att sedan stå i vägen medan man står o fepplar med plånboken/ kortet.

Likaså i dörrar så brukar jag släppa före gamla/ damer/ tanter/ handikappade.
Aqvakul
Jag gillar att vara artig och förekommande gentemot alla människor, men särskilt gentemot kvinnor och äldre...
niggle
Jag är verkligen för fullständig jämställdhet i alla frågor.
Men jag tycker att den inställningen också går att kombinera med gentlemannaskap, som för övrigt också kan gälla män emellan.
Vad det handlar om är att inte sätta sig själv i centrum och ta för sig i alla lägen.
Att resa sig för en äldre människa på en buss, t.ex. Att hjälpa någon med en barnvagn...
Att alltid först lyssna och sedan tala själv. Respektera andras inställning, även om man har en annan.

Alla människor (de flesta iallafall) tycker om artighet och respekt, men det får inte gå till överdrift och bli till lismande och inställsamhet.

Typiskt, mina barn tycker att jag är gammaldags. Det får jag bjuda på.

Gentlemens agreement = att hålla sina löften: tycker jag är mycket bra.

hälsningar,
niggle

Förresten! alla måste inte behandlas lika. Ty alla är inte lika.
Men alla ska behandlas väl.

niggle
Motti
Som kvinna uppskattar jag sådana gester tycker det är hyffsat och jag är själv uppfostrad så att ta hänsyn eller bara vara allmänt artig.Själv låter jag alltid äldre gå föra på Bussen efter som de har lite svårt med att röra sig lika så mammor med vagn brukar hjälpa dom att lyfta på vagnarna :)står gärna upp i Bussen för att gammla människor ska få sitta,att vara artig gör många glada på en Buss och samtidigt så blir stämningen lättare .Många unga i dag är nog inte alltid artiga på det viset men det finns undantag,men kommer det ett gäng tonåringar så är det nog inte så vanligt att de tar hänsyn till varken ålder eller kön,den tjejen du var artig imot var nog bara van att det som gäller är först in i Bussen;)Tycker du var fin mot henne :)fortsätt med att vara artig man vinner på det i längden kompiskram.gif
Ingrid Zon3
Det verkar som om många, speciellt yngre, kvinnor har svårt att ta emot de där gesterna på ett bra sätt. Inte lätt för män för samtidigt finns det andra unga damer som kräver det.

När jag tänker tillbaka har jag nog alltid uppskattat det med viss förvåning. Numera är jag van eftersom både min man och min chef tillhör sorten som nog aldrig kan gå före en kvinna genom en dörr. Jag ler och tackar.

Men, det är en balansgång. Det finns män som det inte verkar naturligt för och då blir man nästan misstänksam. Kan kännas alltifrån påträngande eller servilt. Folk som kastar sig fram för att öppna dörren åt en t.ex.

"Hjälp" med att skjuta in stolen brukar jag varken få vid middagsbordet hemma eller i lunchmatsalen på jobbet wink.gif. Lika bra det, det är bara vid mer formella middagar som jag skulle förvänta mig det. En hel del av de där sederna härstammar väl från när kvinnor hade långa kjolar att hålla reda på men det är ju ganska ovanligt.

Men inte borde man ta det som en förolämpning eller nedvärdering av ens person att bli "utsatt" för gentlemannaskap. Nicka kan man väl kosta på sig om man nu inte klarar av att le och säga tack?
*Stintan*
Jag gillar när killar gör som du, det är både omtänksamt och artigt. Fast släppa före på bussen kanske inte är det vanligaste man kan se när folk ofta står i kö, det blir lite som i kassakön på ICA på nåt sätt så där förväntar man sig aldrig att få gå före. Sen tycker jag att man även som tjej kan visa samma artighet mot andra ibland beroende på situation. Jag tycker inte att det har så mycket med jämställdhet att göra utan mer med vett och etikett och det uppskattar jag. Antar att du gjort likadant om det varit en gammal kvinna för gamla människor har jag själv alltid försökt visa artighet för som att öppna dörrar, lämna min sittplats på bussen om det var fullt mm.

I min gröna ungdom var jag på krogen med en fransman en gång och han var sådär superartig med allt. Vi beställde in nån sorts fisk och till min förvåning tog han min talllrik och benade ur fisken åt mig innan vi började äta som om det var den naturligaste sak i världen medan jag satt där som ett fån och nästan tyckte det var lite pinsamt giggle.gif Nu när jag tänker på det så var det ju bara gulligt.
andersen
Ja gentlemannen bor i mej, tycker att vårat samhälle har förändrat sig, till att bli ett samhälle där folk tänker på sig själva först, ser det dagligen i mitt arbete alla vill ha favörer och det är svårt att hjälpa varandra, kvinnor som jobbar i industrin i grupp har förut hjälpt varandra när tex någon har blivit gravid, men så är det inte idag utan alla måste ta sin del av arbetet, det kan ju självklart bero på att arbetstempot är högt, men min erfarenhet säjer att det var bättre förr.
VitaFingrar
Artighet och respekt är något som skall finnas mellan alla människor, på samma villkor oavsett vilket kön man tillhör. Allt annat känns förlegat och förbannat sexistiskt. Om du känner att du vill dra ut stolen eller öppna dörren för kvinnorna i sällskapet för att det är artigt, för all del, men gör det isåfall för männen också. Jag vill inte bli särbehandlad för att jag är kvinna och att ha någon som slavar över småsaker för mig får mig att känna mig nedtryckt.
mamamaggan
CITAT (niggle @ 05-05-2011, 23:32) *
Men jag tycker att den inställningen också går att kombinera med gentlemannaskap, som för övrigt också kan gälla män emellan.
Vad det handlar om är att inte sätta sig själv i centrum och ta för sig i alla lägen.
Att resa sig för en äldre människa på en buss, t.ex. Att hjälpa någon med en barnvagn...
Att alltid först lyssna och sedan tala själv. Respektera andras inställning, även om man har en annan.

Alla människor (de flesta iallafall) tycker om artighet och respekt, men det får inte gå till överdrift och bli till lismande och inställsamhet.

Typiskt, mina barn tycker att jag är gammaldags. Det får jag bjuda på.

Gentlemens agreement = att hålla sina löften: tycker jag är mycket bra.

hälsningar,
niggle

Förresten! alla måste inte behandlas lika. Ty alla är inte lika.
Men alla ska behandlas väl.
niggle

Klokt sagt tummenupp.gif
Överbölingen
Kollade W
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gentleman
Monica M zon 4
Jag är gammal nog att uppskatta lite hyfs och artighet från, framförallt herrar, grabbar och såna som är yngre än jag. Jag uppskattar när nån håller upp en dörr eller låter mig gå före. Jag brukar fyra av ett hjärtligt leende och tacka så mycket!

Men artighet från såna man inte känner kan ju kännas lite märkligt om det blir för mycket. Skulle kännas helt fel om en nån fixade med min stol om det inte vore min man eller likande. Så lagom, är bäst.
KRT
Försöker tänka mig in i situationen och kommer fram till att jag förmodligen skulle nickat och tackat. Hade nog blivit lite förvånad men inte visat det.

Vad gäller att hjälpa m stolar etc förväntar jag mig det mer på sittningar och fester (i "akademiska kretsar" iaf, inte annars), men även där är det mer undantag än regel - beror på vem man har till bordet wink.gif
merlin68
För mig är en "riktig man" en gentleman. Punkt slut sleep.gif
niggle
Egentligen handlar detta om möten mellan riktiga, levande människor.
Om jag får vara lite knarrig, tycker jag att vår samtid är fylld av konstgjorda företeelser.
Jag förstår inte att man kan tycka att det är sexistiskt att hålla upp dörren för en medmänniska.
För mig handlar det också om lite romantik, i en gammaldags betydelse. D.v.s inte att förföra någon till sängkammaren, utan att göra livet uthärdligt. Vi överöses dagligen genom TV och andra media med helt andra budskap. Kärlek och vänskap, även mellan människor som inte känner varandra, kan väl inte vara fel.
För egen del gillar jag att klä mig lite fint, och jag blir jätteglad om någon ser det.
MEN... det måste komma från hjärtat!!
Alltså:
Fram för artighet, vänlighet, riktiga blommor, riktig mat, vin, riktig äkta sång och glädje. Sanning och skönhet.
Håll det falska och försurade på avstånd!

niggle
VitaFingrar
CITAT (niggle @ 06-05-2011, 18:51) *
...
Jag förstår inte att man kan tycka att det är sexistiskt att hålla upp dörren för en medmänniska....

Om det var mig du refererade till så var det särbehandlingen av kvinnor jag uttryckte som sexistisk. Självklart är det artigt och trevligt att någon håller upp dörren åt en, men man skall inte skilja på män och kvinnor i frågan. Om du håller upp dörren för kvinnorna, skall du göra det för männen också. Om du håller upp dörren för mig bara för att jag är kvinna ser jag det som sexistiskt.
*Stintan*
CITAT (VitaFingrar @ 06-05-2011, 19:03) *
Om det var mig du refererade till så var det särbehandlingen av kvinnor jag uttryckte som sexistisk. Självklart är det artigt och trevligt att någon håller upp dörren åt en, men man skall inte skilja på män och kvinnor i frågan. Om du håller upp dörren för kvinnorna, skall du göra det för männen också. Om du håller upp dörren för mig bara för att jag är kvinna ser jag det som sexistiskt.

Stackars dej! Du kanske helst skulle se att människorna var endrogyna också.
gnon49
Jämställdhet är en sak, könet ett annat. En kvinna är en kvinna o en man är en man. Vi vill beundra/bli beundrade, uppvakta/bli uppvaktade, få komplimanger/ge komplimanger. Ett socialt "spel" mellan man o kvinna i första hand. Tur att det inte råder jämlikhet i naturen flirting.gif Ingen fågelsång ingen Gök, inget orrspel. En gentleman vet ju också var gränserna går. Därav namnet förmodar jag.
VitaFingrar
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2011, 20:24) *
Stackars dej! Du kanske helst skulle se att människorna var endrogyna också.

Kan du snälla sluta se ner på människors olika åsikter. Du får gärna kommentera och komma med sakliga argument, men lägg ner med att vara nedlåtande. Jag tycker att könsrollerna tar för stor plats i samhället och att det får negativa konsekvenser, vi skall väl alla behandlas lika oavsett kön?
Meriona
Artighet och omtänksamhet är alltid gulligt. wub.gif Tyvärr alltför ovanligt nuförtiden.

När jag var med min faster på banken i förra veckan så höll den automatiska dörren på att slå igen på min lilla faster med rollatorn. Men vips rusade en ung man (i din ålder Flaxss) fram och tog stöten och höll sedan upp den åt oss. När vi båda sa att vi tyckte han var ett strålande exemplar till ung man så sa han helt coolt: " Jag har mina ljusa stunder". Jag började skratta och gör det fortfarande när jag tänker på honom. En ung gentleman som dessutom är slängd i käften måste ju vara flickornas dröm. crazy.gif Synd att han inte var 20 år äldre....
niggle

Om någon, man eller kvinna, bjuder mig på en pralin skulle jag aldrig komma på tanken och fråga om det var för att jag är man.
Funderar du verkligen på sådana saker?
I så fall blir ju hela existensen problematisk. Man vet ju aldrig vad folk har för avsikter.
Det är väl bättre att fokusera på riktiga jämställdhetsfrågor, som t.ex. lika lön för lika arbete.
Åter igen..... det kan väl inte vara fel på en yttring om den kommer från hjärtat?

niggle
*Stintan*
CITAT (VitaFingrar @ 06-05-2011, 20:28) *
Kan du snälla sluta se ner på människors olika åsikter. Du får gärna kommentera och komma med sakliga argument, men lägg ner med att vara nedlåtande. Jag tycker att könsrollerna tar för stor plats i samhället och att det får negativa konsekvenser, vi skall väl alla behandlas lika oavsett kön?

Jag ser inte ner på andras åsikter men jag förvånas inte över att du tycker det. Jag skrev tycker synd om därför att jag tror att du missar en massa trevligt. Jag tycker inte alls att vi alla nödvändigtvis ska behandlas lika oavsett kön. Det är helt enkelt ogörligt eftersom vi de facto är olika.

Jag citerar gnon49 och instämmer:
"Jämställdhet är en sak, könet ett annat. En kvinna är en kvinna o en man är en man. Vi vill beundra/bli beundrade, uppvakta/bli uppvaktade, få komplimanger/ge komplimanger. Ett socialt "spel" mellan man o kvinna i första hand. Tur att det inte råder jämlikhet i naturen flirting.gif Ingen fågelsång ingen Gök, inget orrspel."
herkules
artig ska man vara men inte specifikt man gentemot kvinna, dörrar hålls väl upp för alla våra medmänniskor? skjuta in stolen kan man göra själv.
Motti
Men inte skjuter jag in stolen under en mans ändalyckt !never.Mannen ska av hävd uppvackta kvinnan så är det över allt i naturen även i djurvärlden,ja i alla fall för det mesta.Inte skulle jag falla för en tölp inte en man som annser att jag skulle uppvakta honom skulle inte göra sig besvär här .Av Naturen så ska mannen uppvackta kvinnan enligt min åsikt .Sedan kan man väl uppvackta varan men så faller det sig ju ändå till sist.Varför göra så stor sak av det ?Jag vill inte ha en mespotta till man som går runt i förkläde och putsar och städar och står vid spisen,men jag har gärna en man som hjälper till när det finns plats och tid.Med andra ord !jag vill ha en karl inte en Androgyn eller en fjolla !
Huggorm
CITAT (herkules @ 06-05-2011, 22:25) *
artig ska man vara men inte specifikt man gentemot kvinna, dörrar hålls väl upp för alla våra medmänniskor? skjuta in stolen kan man göra själv.

Så är det, kommer det någon så håller man upp dörren i stället för att låta den gå igen framför näsan på personen, oavsett vem det råkar vara. Men att skjuta in andras stolar gör väll ingen nu för tiden, utom möjligtvis Magdalena Ribbings hunsade make.

CITAT (Motti @ 06-05-2011, 22:36) *
Men inte skjuter jag in stolen under en mans ändalyckt !never.Mannen ska av hävd uppvackta kvinnan så är det över allt i naturen även i djurvärlden,ja i alla fall för det mesta.Inte skulle jag falla för en tölp inte en man som annser att jag skulle uppvakta honom skulle inte göra sig besvär här .Av Naturen så ska mannen uppvackta kvinnan enligt min åsikt .Sedan kan man väl uppvackta varan men så faller det sig ju ändå till sist.Varför göra så stor sak av det ?Jag vill inte ha en mespotta till man som går runt i förkläde och putsar och städar och står vid spisen,men jag har gärna en man som hjälper till när det finns plats och tid.Med andra ord !jag vill ha en karl inte en Androgyn eller en fjolla !

Jag brukar vanligtvis uppskatta traditionella värderingar, men om man ändå kan välja vilka värderingar man skall upprätthålla så kan man nog göra bättre val...
Aqvakul
Jag skjuter alltid in min bordsdams stol, när det är middag... Det sitter i ryggmärgen och några negativa reaktioner har jag aldrig upplevt..
herkules

så du tycker att en man som kan laga mat och som kan städa är en fjolla?
vad är en fjolla, hänger det på förklädet?
smile.gif
Motti
Min tanke :)ingen kvinna vill väl ha en man som är en fjolla ?en man ska väl få vara en man precis som vi ska få vara kvinnor.Om man ser en naken man och en naken kvinna så ser man ju klart och tydligt att vi är olika !sen att vara hövlig och omtänksam har ju inget med kön att göra enligt min åsikt.I dag jobbar ju båda två lika mycket därför har könsrollen blivit en annan men nog fan vill jag att min man ska vara man !och inte någon androgyn varelse,och för all del jag gillar att vara kvinna och bli uppvaktad men jag är inte rädd för att ta i gräva gödsla osv,men när helgen kommer vill jag gärna klä upp mig och vara just kvinna precis som min man vill vara man wub.gif
säger som min svåger :man måste vara lite gullig mot sin fru 000.gif
herkules
CITAT (Motti @ 06-05-2011, 23:06) *
Min tanke :)ingen kvinna vill väl ha en man som är en fjolla ?en man ska väl få vara en man precis som vi ska få vara kvinnor.Om man ser en naken man och en naken kvinna så ser man ju klart och tydligt att vi är olika !sen att vara hövlig och omtänksam har ju inget med kön att göra enligt min åsikt.I dag jobbar ju båda två lika mycket därför har könsrollen blivit en annan men nog fan vill jag att min man ska vara man !och inte någon androgyn varelse,och för all del jag gillar att vara kvinna och bli uppvaktad men jag är inte rädd för att ta i gräva gödsla osv,men när helgen kommer vill jag gärna klä upp mig och vara just kvinna precis som min man vill vara man wub.gif

då frågar jag igen, vad är en fjolla?
Motti
Det är en man som är toppstyrd och gör allt som hon bestämer att han ska göra och han gör det för att han inte har stake nog att säga ifrån att så ska det va!vi är olika kan vi inte få vara det ?Har set många män som blivit fjollor för att de är toppstyrda av sina kvinnor ,svaga män som inte vågar hävda sig och sin manlighet .Inget för mig i alla fall.
Överbölingen
Vad diskuteras egentligen?
Artighet, god ton och hyfsat(=gott uppträdande) är väl aldrig fel och har inget att göra med emanisipationen.
Öppnar jag en dörr och om någon, oavsett dam eller herre kommer farande oavsett ålder så säger jag var så god. Eller ger tecken med handen. Jag släpper inte heller en dörr rätt i ansiktet på den som kommer efter mig.
Jag stöter inte på Linnea som är minst 10 år äldre än jag själv men står och väntar medan hon går uppför backen med tunga kassar från Willys. Och håller upp dörren. Visst har jag hjälpt henne att bära ibland, men det har inget med tråden att göra
Inte för att jag åker buss ofta men det händer att någon ungdom låter mig sitta och han/hon reser sig. Då säger jag tack.
Jag reser (läs reste) mig inte när en kvinnlig kollega kom in i fikarummet, men om vi var ute på lokal så är/var det självklart att jag reste mig om hon varit ute och satt bredvid mig.

Jag ser inget som helst problem med ett normalartigt uppträdande.

Däremot bryr jag mig inte om jag går före eller efter en dam i en trappa. Det har ju att göra med den tiden när det var skämmigt för en kvinna att visa anklarna. Numera ser man ju bra mycket längre upp om kvinnan i fråga bär kjol (i varje fall yngre sådana k.).

Fast nog skrattades det gott åt anvisningarna på kadettskolan i reglementet om "Uppträdande i och utom tjänsten".

Jag anser att det aldrig kan vara diskriminering att visa artighet, uppskattning och respekt visavi en kvinna eller någon annan person överhuvudtaget under normala umgängesformer.

Och på lokalbussarna här i norr ler man mot varandra och nickar, eventuellt snackar man väder. Till skillnad från storstädernas lokaltrafikanter där nyllena är nollställda. Ev med hängande mungipor som symboliserar "den tomma mängden "(matem.).

Men så är jag född under förra seklets första hälft. Om någon undrar.

Motti
Men så är det ju hyffs ! har man det så är det inga problem alls man vet vad man ska göra eller inte göra.Men för många unga i dag är det något de inte vet ett dyfft om,vi äldre som är födda på 50 -70 talet fick ju lära oss hyffs och hur man beter sig mot andra ,en självklarhet då men inte i dag .MEN det finns undantag !det finns ungdommar som bryr sig och lämnar plats i Bussen till dom som kanske inte orkar stå.Sen finns det ena riktiga skitungar också thumbdown.gif
mamamaggan
CITAT (Motti @ 06-05-2011, 23:17) *
Det är en man som är toppstyrd och gör allt som hon bestämer att han ska göra och han gör det för att han inte har stake nog att säga ifrån att så ska det va!vi är olika kan vi inte få vara det ?Har set många män som blivit fjollor för att de är toppstyrda av sina kvinnor ,svaga män som inte vågar hävda sig och sin manlighet .Inget för mig i alla fall.

Vad är manlighet ? Att vägra hjälpa till hemma ? Att aldrig säger aldrig vara barnledig ? Att sätta ner foten och bestämma över sin fru ? Att rapa , fisa och lukta svett ?

Vad är manlighet ?????

Jag finner ingenting av detta vara en merit , skulle aldrig i livet leva ihop med någon som" toppstyr " mig genom att visa lite stake och vägra dela på sysslorna i hemmet p g a att det inte är "manligt " .

Vilka dumheter !!! Vi borde alla få vara de vi är oavsett kön och inte behöva bli kallade för det ena eller andra om vi ställer upp för varandra och hjälps åt med olika sysslor .

Har du aldrig förstått att vi är olika , t o m inom samma kön finns det olikheter , och varför skulle vi inte få vara det ?

Låt folk vara som de är , sätt inte epitet som " kvinnligt " eller " manligt " på dem där manligt står för något bra medan kvinnligt endast anses som dåligt .

Vi är har alla rätt att vara stolta över vilka vi är ovsett vilka sysslor vi utför.

Vad är det " fjolligaste " du vet ? En manlig sjuksköterska eller , o ve och fasa , en manlig barnmorska ?
herkules
jag tycker nog att ungdomar idag är lika artiga som vi var när vi var unga.
fast jag blir förbannad när det kallar mig tant smile.gif

man/fjolla - det är alltid roligt med människor som drar sitt tänk ett varv till .....
Anki på Öland

I min värld är det du som beter dig som ett fjolligt fruntimmer.....
Myosotis
En god vän till mig som är över 70 höll upp dörren åt en tjej som skulle in på biblioteket eller vad det var och fick sig en riktig utskällning. Stackaren blev helt osäker och frågade mig sen om man inte får göra det längre nuförtiden unsure.gif Han hade ju ingen tanke på att förtrycka henne utan ville bara vara hövlig och inte stänga dörren mitt framför näsan på henne, han hade hållit upp den om det hade kommit en kille bakom honom också, det är väl självklart, det gör jag med. Är det okej att skälla på en stackars gubbe, men inte okej att vara hövlig mot sina medmänniskor? Märklig värld vissa lever i.

CITAT (herkules @ 07-05-2011, 09:02) *
jag tycker nog att ungdomar idag är lika artiga som vi var när vi var unga...

Nej det tycker inte jag. Normala människor reser sig när en äldre person kommer fram och ska hälsa i hand, nuförtiden sitter folk kvar, undviker ögonkontakt och handen är som en död fisk. När jag blir gammal ska jag slå såna med min käpp.

För mig är det också självklart att överlämna sin plats på bussen åt någon som behöver den bättre, det verkar inte vara lika självklart för alla.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 07-05-2011, 14:45) *
Normala människor reser sig när en äldre person kommer fram och ska hälsa i hand, nuförtiden sitter folk kvar, undviker ögonkontakt och handen är som en död fisk. När jag blir gammal ska jag slå såna med min käpp.

Det finns ju en del åldringar som gör så också, vilket tyvärr resulterar i misshandelsdomar och skadestånd....
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 07-05-2011, 14:57) *
Det finns ju en del åldringar som gör så också, vilket tyvärr resulterar i misshandelsdomar och skadestånd....

Äsch, när jag är gammal och har käpp har jag glömt att du sa så där för länge sen så då kan jag bara göra det ändå. wink.gif
Alexander-VG-zon3
roligt med så många svar tummenupp.gif
herkules
jag gillar dagens ungdomar, skärpta, beresta och faktiskt allmänt artiga. men det beror kanske på hur de själva blir bemötta?
Alexander-VG-zon3
CITAT (niggle @ 05-05-2011, 23:32) *

jag är nog dålig på det män emellan, man kanske borde bli bättre på det, för annars blir det ju att jag särbehandlar kvinnor. att hålla upp dörren såklart gör man ju för alla.
Alexander-VG-zon3

men man slutar ju inte att vara kvinna bara för man inte gör ''typiskt kvinnliga saker''.

det finns väl ingen kvinna som vill ha samma som en annan (någon annan vill ha ''såkallad'' fjollman, en annan en mansgris en annan vill ha en annan kvinna).

som jag skrev innan till vis del särbehandlar jag kvinnor och män (dock inte oartig eller så), imed att jag nog sällan skulle låta en kille, man gå före (äldre möjligen) däremot tjejer, kvinnor, damer får alltid gå före mig.

men det du skriver är ju typsikt inom rollerna och så ska det väl inte behöva vara, att en man ska va man och göra manliga saker. kvinnor ska få göra ''okvinnliga saker''.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Motti @ 06-05-2011, 23:17) *

vadå svaga män ? tror det finns män som är ganska nöjda så faktiskt, vi är olika ja, men ska det vara inom könsrollerna blir vi ju alla lika.

varför ska man häva sin manlighet ? och hur gör man det ? går runt naken på byn eller ? eller vem som rapar bäst ?
Cacki
Jag uppskattar när män är artiga och det gör att jag omedvetet sätter en osynliglig gentlemannastämpel i pannan på dem. Att låta kvinnor gå före genom dörrar och annat är dessutom lite praktiskt många gånger. Man behöver varken bli stående och tveka eller krocka.
Min man har det i sej, att alltid låta sin dam gå före när man inte kan gå sida vid sida, t.e.x där det är lite folkträngsel. Den (o)-vanan skulle han gärna göra sej av med. Jag brukar anklaga honom på skoj för att han bara är ute efter att jag ska "ploga" åt honom...å´andra sidan är han så lång så han skymmer sikten för mej och hur kul är det att gå och stirra rakt in i en bred ryggtavla.
Inte lätt att göra sin kvinna till lags alla gånger, fast ni karlar får allt erkänna, att lite spännande är det också att se från gång till gång om ni lyckats. Lite som gambling kan jag tänka mej.... flirting.gif
Gita

Spelet mellan man och kvinna, uppvaktning, hålla upp dörrar, hjälpa på med kappan osv. har väl inget som helst men jämlikhet att göra. Jag är kvinna, jag vill känna mig som kvinna, jag gillar när män är artiga och uppvaktande men självklart har jag samma rättigheter och skyldigheter som män både i yrkeslivet och privat. Jag tror att du med din inställning missar en ganska viktig krydda i tillvaron.
Gita
Gunilla T
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 17:36) *
Spelet mellan man och kvinna, uppvaktning, hålla upp dörrar, hjälpa på med kappan osv. har väl inget som helst men jämlikhet att göra. Gita

Helt rätt Gita, det har inget med jämlikhet att göra. Jämlikhet är ett begrepp för klasskillnader. Jämställdhet handlar om kön wink.gif
Gita
CITAT (Gunilla T @ 08-05-2011, 19:46) *
Helt rätt Gita, det har inget med jämlikhet att göra. Jämlikhet är ett begrepp för klasskillnader. Jämställdhet handlar om kön wink.gif

Men hallå, Madam Bessewisser, det är andra gången du rättar mig när det gäller ordvalet. Men, förstår du, för mig är jämlikhet och jämställdhet egentligen samma sak. Nu är jag ju förstås inte särskilt intreserad av lägga genus- och feministiska perspektiv på mänskiliga företeelser (därav brister i teminologin) Detta kanske på grund av att jag har haft turen att hela livet arbetat inom områden där kompetens inte kön är det viktigt.
Nu är jag faktiskt helt övertygad om att du förstod vad jag försökte säga och då är väl din lilla pekpinne en liten aning fånig, eller hur?
Gita
Blomstertanten

Herrejösses!
Vilket århundrade kommer du ifrån????
Är en man mer man om han inte städar, lagar mat etc??? Hjälper till när det finns tid??? Så det är alltså kvinnors sak att städa och laga mat, så mannen kan ägna sig åt "viktigare saker"???
I ett förhållande delar man på ansvaret för hem och barn!!! En riktig man tar sitt ansvar (och delar det med kvinnan) för att laga mat,tvätta, städa och ta hand om barnen !!!!

För övrigt så skjuter jag in min stol själv men kan tänka mej att hjälpa den som behöver det med att skjuta in deras. Men enbart om de verkligen behöver hjälp med det!
Gunilla T
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 20:31) *
Men hallå, Madam Bessewisser, det är andra gången du rättar mig när det gäller ordvalet. Men, förstår du, för mig är jämlikhet och jämställdhet egentligen samma sak. Nu är jag ju förstås inte särskilt intreserad av lägga genus- och feministiska perspektiv på mänskiliga företeelser (därav brister i teminologin) Detta kanske på grund av att jag har haft turen att hela livet arbetat inom områden där kompetens inte kön är det viktigt.
Nu är jag faktiskt helt övertygad om att du förstod vad jag försökte säga och då är väl din lilla pekpinne en liten aning fånig, eller hur?
Gita

Se det som en tjänst Gita. Nästa gång du använder något av uttrycken så kommer du säkert att använda den korrekta termen wink.gif
netha
CITAT (Blomstertanten @ 08-05-2011, 21:50) *
Herrejösses!
Vilket århundrade kommer du ifrån????
Är en man mer man om han inte städar, lagar mat etc??? Hjälper till när det finns tid??? Så det är alltså kvinnors sak att städa och laga mat, så mannen kan ägna sig åt "viktigare saker"???
I ett förhållande delar man på ansvaret för hem och barn!!! En riktig man tar sitt ansvar (och delar det med kvinnan) för att laga mat,tvätta, städa och ta hand om barnen !!!!

För övrigt så skjuter jag in min stol själv men kan tänka mej att hjälpa den som behöver det med att skjuta in deras. Men enbart om de verkligen behöver hjälp med det!

tummenupp.gif bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon