Full version: Piontråden
Sidor: 1, 2, 3
Gåsis
Min pionrabatt har aldrig varit så fin i kanten som när jag sått Prins Gustafs Öga där. Ettåring iofs men kommer i blom fort, går att direktså och blommar långt efter första frosten.

/Åsa
KRT
Jag hade iofs tänkt mig något perennet, men jag ska absolut kolla upp det!

Börja inse att jag nog snart får ge upp och dedikera hela rabatten till pioner, men då behöver jag nog köpa någea till för att riktigt fylla upp den wink.gif
Klint
Prins Gustavs öga sådde jag ifjol de kom jättefint i år också så de självsår sej!
För övrigt en helt underbar tråd och om det tar så lång tid innan de blommar bör man nog förbereda så man har nån stans att sätta till hösten!
KRT
Här kommer bild på min Karl Rosenfield, lite tråkig eftersom den är så vanlig kanske, men när den blommar så är den unerbar iaf smile.gif

Pion karl Rosenfield 110616.JPG

Och en bild på min okönda rosa (Sara B????) som ni gärna får hjälpa mig att identifiera. Den är något mer utslagen just nu än på bilden. Innan den slog ut fanns det fläckar med riktigt mörkt rosalila på knoppen, men dessa fläckar syns inte på kronbladen. Den är i utslaget tillsånd lika fylld som Karl R. Men jag VET att den kan producera frön, eftersom jag har sett dels frön och småplantor runt den innan jag flyttade den, så helfylld kan den inte vara!

Pion Okänd rosa 110616.JPG
ingrids
KRT - en del blommor är vanliga just för att de är fina smile.gif
KRT
CITAT (ingrids @ 16-06-2011, 09:38) *
KRT - en del blommor är vanliga just för att de är fina smile.gif

mmmmm, du har så rätt! Ibland är det lätt att glömma bort..............
Krolliljan
Så många pioner vi hade i stugan förr. När vi sålde kunde vi ju inte ta med allt utan det blev bara två sorter.

De två pionerna har vi sen flyttat ett par gånger p g a flytt. Nu blommar de igen efter att ha tjurat lite

Här är den ena
[attachment=61775:IMG_0001_728.JPG]

Denna stod här när vi flyttade hit

[attachment=61776:IMG_0001_743.JPG]
Krolliljan
Och här är den andra
[attachment=61780:IMG_0001_744.JPG]
Wilmer
Pionerna har börjat blomma.. Tror jag har Festiva Maxima, men det är en gissning. Har 39 blommor på en planta, hög, fluffig, vit med röda stänk, doftar mums - Kan det bli bättre? Jodå, det kan det men gillar alla extremvarianter, vilda eller fluffiga. Vanliga enkelblommande kommer sist på önskelistan. Kort kommer. Alleycat har avlånga knoppar!
KRT
Efter att ha sett allas bilder och beskrivningar på/av Festiva funderar jag på att skaffa en smile.gif
Hur fort blir den så stor???
Gunilla T
Mina erfarenheter och synpunkter på Festiva Maxima....

Jag planterade pionen för två år sedan och i fjol växte den ordentligt men ingen blomning. Förstod redan då att den skulle få problem att bära upp blommorna när den blev så hög.

I år blev den ännu högre , ca 1.5 m så jag har fått binda upp den flera ggr med högre och högre pinnar. Den satte ganska många knoppar för att vara så ung planta, kanske 8 knoppar (har inte räknat) men blommorna är enorma och väger mycket..

Och precis som jag befarade när regnet kom så blir de stora och fyllda blommorna så tunga att de bryts av.

Doftar gott - vacker att titta på men inte min grej att hålla på med uppbindning, jag får det inte att se snyggt ut och dessa gröna pionstöd som finns är ingen ögonfröjd precis. Jag tror inte de skulle ha hjälpt heller..

Ångrar att jag planterade den....
ingrids
Apropå Festiva - jag har valt att plantera Avalance, inte lika vanlig men mer stadig och inte så hög (stjälkarna beskrivs som "adequate" vilket jag tolkar som håller upp blomman men kanske inte så rakt).
Gunilla T
CITAT (ingrids @ 17-06-2011, 11:05) *
Apropå Festiva - jag har valt att plantera Avalance, inte lika vanlig men mer stadig och inte så hög (stjälkarna beskrivs som "adequate" vilket jag tolkar som håller upp blomman men kanske inte så rakt).

Ja, det trista i kråksången är att jag läste på för att jag vet att detta är ett problem med framförallt fyllda pioner och när jag läste om "Festiva" så stod där just att den skulle vara stabil och bära upp blommorna.

Kommer inte ihåg var jag läste det...
ingrids
Gunilla - kan det vara så att vissa såna uppgifter liksom bara översätts till svenska men inte till svenska somrar? Pionerna kanske är lagom höga och stabila på kontinenten och så blir de en halvmeter högre av pur svensk sommar ... En annan möjlig teori - efter mer än 150 kanske vissa "strains" av Festivan tappat urplantans egenskaper ungefär som det som börjar höras nu om mjöldaggskänslig häggmispel. Inte var det på tapeten för en tre fyra år sedan?
Gunilla T
Ja, så kan det visst vara ! Jag tycker det alltid är ett bekymmer med att växterna blir för stora - kanske skall hålla mig till mina kära saxifragor crazy.gif de varken blåser eller regnar omkull...
KRT
Jag förstår att du blir besviken Gunilla - det är alltid trist när man läser på och noga väljer och sedan blir det ändå inte som man vill:( Har själv flera erfarenheter av det, lika irriterande varje gång!

Jag tycker däremot att det låter fantastiskt med en så rikblommande skapelse, och skulle gärna uppfinna det ideala stödet om jag hade något sådant i trädgården smile.gif viöken växtkraft det måste vara i den!
Gunilla T
Jaa - kan du inte göra det?...uppfinna ett snyggt stöd som håller och inte syns så mycket och som man inte behöver hålla på med alls utan bara sätta dit - jag är förste köpare!
KRT
CITAT (Gunilla T @ 17-06-2011, 16:45) *
Jaa - kan du inte göra det?...uppfinna ett snyggt stöd som håller och inte syns så mycket och som man inte behöver hålla på med alls utan bara sätta dit - jag är förste köpare!

Måste det vara osynlig? Kan det inte vara snyggt synligt istället? Funderar på armeringsjärn - det är snyggt när det blir rostigt, om man konstruerar en mittstolpe i det (kanske m något snyggt på toppen) och sedan ringar i någon tunnare men stabil metalltråd runt den i olika storlekar (störst längst ner) med ekrar som växten kan växa igenom? Borde det inte kunna följa bladruggens firm ganska bra? Naturligtvis i olika storlekar, eftersom olika pioner är olika höga och olika breda..... Dessutom snyggt när blomman har vissnat ner...
Gunilla T
Är det snyggt så får det ju synas wink.gif det låter som en utmärkt idé med armeringsjärn. Det som skall hålla upp blommorna får inte vara för tunt får då "klipper" det av blomstjälken men just armeringsjärn borde vara tillräckligt grovt...

Får vi se en prototyp kanske så småningom??
KRT
CITAT (Gunilla T @ 17-06-2011, 18:58) *
Är det snyggt så får det ju synas wink.gif det låter som en utmärkt idé med armeringsjärn. Det som skall hålla upp blommorna får inte vara för tunt får då "klipper" det av blomstjälken men just armeringsjärn borde vara tillräckligt grovt...

Får vi se en prototyp kanske så småningom??

Mmmmm inte omöjligt, men tills min man ger mig svetsen jag vill ha får jag nöja mig med att skussa och sedan leja ut arbetet smile.gif
kerstin z5-6
har planterat pioner:) green dragon bla mmmmm
Även jag är spekulant på snygga pionstöd!
Susalusa
Provar att ställa frågan här också till er experter på området:

För någon månad sedan planterade vi två stycken pioner Festiva Maxima. Den ena tog sig bra direkt och växte på lite. Den andra har stått helt still i växten. Det fanns små små knoppar på växterna, men nu har de vissnat på båda. Den lilla pionen ser ut att vara helt på väg bort, och även den andra har börjat ledsna lite. Vet inte vad som är fel... Kan de vara för djupt planterade?

Detta är mina första pioner.
kerstin z5-6
Alt vattenbrist? Har du planterat rotknölens ögon bara nåncm under jord?
Susalusa
Nja, det var nog 5 cm under jord iaf. Vi har vattnat ganska duktigt i rabatten, eftersom hela rabatten är nyplanterad.
KRT
Pioner kan ju vara kinkiga - de är lite svåra iblad när de är nyplanterade. Att det inte blir något av knopparna är inget konstigt egentligen inte heller att de inte växer så mycket, mer oroande är att de tycks vissna.....

Hur såg rötterna ut när ni planterade dem, var de krukade eller köpte ni knölar? Planterade ni på samma djup som de stod tidigare? De står inte i en grop så vatten blir ståendes? Hur ser stjälkarna ut; mjuka, mögliga, fasra, belagda m något?

omk
Det var några i tråden som ville ha tips på "undervegetation" kring pionerna.

Jag har planterat myskmadra. Den blir max 20 cm hög. Trivs i skugga (dvs under alla pionblad ...) och trots att den egentligen vill ha lite lättare jord än pionerna, så växer iallafall min, så det knakar !
Den kommer igång tidigt på våren och "hinner upp" innan pionens blad kommit för långt och döljer mycket av ljuset. Blommar med små, små, vita och doftande blommor i maj-juni. Alltså precis INNAN mina pioner slår ut sina blommor.

Knappt ett ogräs kommer igenom myskmadrans doftande täcke ! (Tydligen kan man använda myskmadran ungefär som lavendel, fast då torkar man BÅDE blommor och blad - har ej testat.)
De ljusgröna bladen kontrasterar också fint mot de mörkare pionbladen.

Här finns några fina bilder: http://gardener.blogg.se/2008/january/dage...-myskmadra.html

edit; felstavning ...
Wilmer

rosa pion.jpg

rosa okänd pion.jpg

alleycat.jpg

okänd vit pion nära.jpg

pionknopp.jpg

Det kan ju bara inte stå så stilla i piontråden, vad gör ni? Den rosa busken av okänd sort hade 39 knoppar... Några prydde midsommarbordet inne. Doftlösa vackra skapelser. Nu väntar jag bara på några knoppar till innan jag vet vad alla som tänker blomma i år är för något. I färg då, för sorterna vet jag inte på alla. Hoppas ni hade pioner att njuta till i midsommar!
KRT
Väcker tråden igen, nog måste det finnas massor m bilder och berättelser efter sommaren som varit.

Har en angelägen fråga; jag fick frökapsar av en väninna, från buskpion (troligen) och någon slags buskpion. Men ska de planteras färska eller ska de torka först?????
Kajsa
Här kommer lite pionbilder från mig, många av mina pioner kommer från Pionexperten i Danmark.

Bartzella, en Itoh hybrid, den är fyra år och i år kom dom första blommorna, en stor pion, underbar.

Scarlet O´Hara, pion från 1956. Bra för den tål regn, den blir annars hög.

Blitz Tort, ganska ny pion här, har bara fått enstaka blommor än

Angel Cheeks, tung blomma, välter i regn

Wladislava, Polen första blomman i år.

I mitt album har jag ett litet pionalbum för den som vill se mer bilder
Wilmer
CITAT (KRT @ 16-09-2011, 22:25) *
Väcker tråden igen, nog måste det finnas massor m bilder och berättelser efter sommaren som varit.

Har en angelägen fråga; jag fick frökapsar av en väninna, från buskpion (troligen) och någon slags buskpion. Men ska de planteras färska eller ska de torka först?????

Jag har för mig att de ska sås färska för bästa resultat, det kan väl inte vara en fördel att torka dem? Jag sådde några, men misskötte sådderna så det bidde inget tyvärr.. Har annars sått i krukor och "glömt bort" då går det bättre hos mig..

För övrigt så håller jag på att rädda pionerna på lotten från sorken, så det är piongrävning igen. De skulle i allafall planteras om, de blommar aldrig. De har nog hamnat för djupt och dessutom en av dem för blött i leran. Nu boas de om här hemma tills nästa vår då några ska flytta tillbaka (det som inte dödar det härdar).
cato
Buskpioner har hos mej gett bäst resultat då jag sått dem i vitmossa enl. nedanstående.
Jag brukar ha fröna liggande tills de blivit riktigt svarta och sedan så dem
KRT
Tack för tipsen!
Jag försöker med lite olika metoder, så får jag se vad som ger bäst resultat. Jag fick faktiskt 5 st frökapslar, med flera fröer i varje, så jag har lite att ta av smile.gif
Enda negativa med att så egna pioner är att det tar så läng tid innan de blommar..... Och jag är inte den mest tålmodiga personen flirting.gif

Märkligt detta med frösättning - trots att doftpionen jag fått fröer av är i stort sett helt fylld, sätter den ändå frö. Medans min pion, som ser nästan likadan ut, inte sätter ett enda frö?!?!?!?

Bassam
Hej

Vädret spelar mycket roll för frö, någon roll om blommor dog föra gifta eller om kyla döda insekter som spela stor roll för äktenskap.

H.Bassam
ingrids
KRT, vilka pioner sorter eller hybrider som ger grobara frön verkar vara en hel vetenskap i sig och jag kan inte säga att jag hittade någon fantastisk logik i det hela. Mina favoriter lobatahybriderna, som ofta är enkla eller halvfyllda, verkar t.ex. vara dåliga på att producera grobart frö.
KRT
CITAT (ingrids @ 21-09-2011, 14:10) *
KRT, vilka pioner sorter eller hybrider som ger grobara frön verkar vara en hel vetenskap i sig och jag kan inte säga att jag hittade någon fantastisk logik i det hela. Mina favoriter lobatahybriderna, som ofta är enkla eller halvfyllda, verkar t.ex. vara dåliga på att producera grobart frö.

Mycket märkgt, det finns alltså inte några "sanningar" i fråga om detta med frö?? Personligen tycker jag nog att det logiskt sett wink.gif borde vara så att de "rena" arterna borde vara bättre på att sätta frö än hybrider, eller? Och ofyllda "borde" vara bättre på det än fyllda, men så är det alltså inte. Kan det vara så att det helt enkelt krävs mer än bara en pollinering för att de ska sätta frö? Men att detta "mer" inte är känt?

Nåja, jag satte iaf ett 30 tal fröer av doftpion (kan mycket väl vara Sara B), och sedan satte jag ut krukan i ett hörn av trädgården och gör mitt bästa för att glömma bort den smile.gif
Buskpionerna var värre, deras fröskidor hade inte spruckigt på samma sätt som doftpionens, och frön var mycket mindre. Men jag satte dem också, så får vi se vad som händer.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon