Full version: Piontråden
Sidor: 1, 2, 3
Wilmer
CITAT (KRT @ 29-05-2011, 08:50) *
Kunde varit jag som skrivit det smile.gif

Finns det något vackrare än en rabatt i rosa, röda och lila nyanser!

Ja, en med blå i det hela också smiley_small_hug.gif

Natur liv, jag hittade en stackars pion så, rensade runt tror inte ens jag gödslade så kom den sig fint. En annan grävde jag upp och flyttade, tiden får någon annan svara på jag är så rebellisk att jag flyttar saker när jag har tid rolleyes.gif
Gunilla T
Nu är den på gång, inte helt utslagen ännu..Paeonia suffruticosa `Shimadaigin´ ......inte är den snygg inte no.gif

[attachment=61184:DSCN04310001.JPG]
KRT
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2011, 19:08) *
Nu är den på gång, inte helt utslagen ännu..Paeonia suffruticosa `Shimadaigin´ ......inte är den snygg inte no.gif

Den är HELT fantastisk!!!!!
Så ovanlig färg, jämfört m alla rosa, rösrosa, röda och vinröda. Denna är "kallare" i färgen än de flesta andra. Fantastiskt vacker......
Gunilla T
CITAT (KRT @ 01-06-2011, 19:24) *
Den är HELT fantastisk!!!!!
Så ovanlig färg, jämfört m alla rosa, rösrosa, röda och vinröda. Denna är "kallare" i färgen än de flesta andra. Fantastiskt vacker......

ohmy.gif vänta bara tills de gula kommer wink.gif
KRT
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2011, 19:28) *
ohmy.gif vänta bara tills de gula kommer wink.gif

Mmmmmm, den blir nog lättare att motstå - jag är inte så förtjust i gula blommor.... Men man ska aldrig säga aldrig wink.gif
lavendelgården
Pioner är väl underbara. Lättskötta,delbara och blomrika. Ingen har här lyft fram vildpionerna utom svavelpionen o dillpionen. Synd tycker jag då dessa inte lägger sig och dessutom sätter frö, så man kan få hur många som hellst. Vill gärna slå ett slag för rosenpionen och korallpionen. Men visst har trädpionerna en särskild plats i hjärtat också - Rocky hade 15 blommor i år och jag har några frösådder på gång, så även där kan man få sina pengar att växa!!!! Svavelpionerna som blommar hej vilt har jag själv frösått, men den som blev "rosa, aprikos o sedan gul och har en underbar doft är min absoluta favorit. Överraskningar i trädgården berikar verkligen livet. Ha en god sommar och ta vara på era pionfrön....

Åsa
Wilmer
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2011, 19:08) *

INTE?? Du vara galen.. Döläcker!!

Men, jag tog frön från buskpioner eller om det var trädpioner i höstas. Och mina "vanliga" pioner får också fröer, i år blommar första frösådda kram1.gif Plus att jag hittat två egenfrösådda varav en blommar också!! I år. Urkul! Jag har inga vildisar..
KRT
Skulle gärna ha vildsorter, men jag har inte stött på så många och de jag stött på har varit "fel" färg eller alldeles för dyra.....
Ska försöka råda bot på denna allvarliga brist wink.gif

Så om någon får frö på sina vildsorter kanske vi kan organisera ett fröbyte eller en frökedja?
Gunilla T
Döläcker Wilmer ohmy.gif kul iaf att tycke och smak är såå olika..annars gillar jag lilafärger men mer mot syren och plommon..

Vildpioner är fina...har ingen men vill gärna ha. De brukar också vara lägre och stadigare vilket är en fördel...är inte så förtjust i växter som inte kan stå för sig själva. Jag är dålig på att binda upp och dom här stöden som finns är inte särskilt tjusiga.

Hittade en länk med lite grundläggande info om pioner;

http://www.linkopingsposten.se/website1/1....d0371abb1da4d5d
Thilda
Även jag har blivit en pionfantast på senare tid, flyttade nyligen en otroligt vacker grann rosa pion från en gård till en annan. Snabbt skarpade den upp sig och skjöt ut mäktiga blad. Hinner den månne blomma i år? Jag tog samtidigt rotbitar av pionen - tror ni det lyckas att föröka den?
ingrids
Ibland verkar pioner inte bry sig om att flyttas utan blommar som om inget hänt, ibland tjurar de ett par år efteråt. Verkar hänga samman delvis med hur mycket man stört rötterna. Rotbitar med ögon, d.v.s. tillväxtställen, blir nya pioner. De behöver växa till sig ett tag men chansen att lyckas är stor.
Anna-Karin Lundberg
Hjälp mig, jag förstår inte vad som händer! De pioner jag tog fråm farmors tomt har tagit sig fint och skickar ordentligt med blad - MEN igår såg jag att några unga stjälkar med nya blad har "vissnat" och böjt sig! Bladen och stammen ser fina ut, men mitt på stammen så har den tappat styrseln, blivit lite mjuk och "vissen" så det fina baldet viker sig. Nu såg jag det på tre blad på samma planta. Jag kan inte se några skador eller annat konstigt, inga insektsbett eller mekaniska skador. Det blad som "vek sig" först har stjälken nästan skrumpnat just där det vikt sig, men inte på något annat sätt visat att nåt är fel.

Har jag gjort nåt galet elelr är det nåt jag kan göra? Är det nån sjukdom som finns i plantan eller har det med flytten att göra? Jag tog dem från Luleå innan de börjat grönska, tog rätt stora bitar och de har tagit sig fint här i Stockholm. De står soligt mot en södervägg en stund om dagen, men det blir skugga är solen går i träden efter ett tag.

Nån som vet??
ingrids
Känner inte riktigt igen symptomen. Att omplanterade växter förlorar en del blad är helt naturligt, den anlag som finns är liksom baserade på den rotmassa som fanns innan omplanteringen och växten måste prioritera om. Det är därför viktigt att stödvattna. Det kan vara piongråmögel också men det brukar mest komma om det blir för tätt och fuktigt. Plocka bort de döda bladen, välj eventuellt att inte lägga dem i komposten ifall det är något.
Jubbe063
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 03-06-2011, 07:21) *
Hjälp mig, jag förstår inte vad som händer! De pioner jag tog fråm farmors tomt har tagit sig fint och skickar ordentligt med blad - MEN igår såg jag att några unga stjälkar med nya blad har "vissnat" och böjt sig! Bladen och stammen ser fina ut, men mitt på stammen så har den tappat styrseln, blivit lite mjuk och "vissen" så det fina baldet viker sig. Nu såg jag det på tre blad på samma planta. Jag kan inte se några skador eller annat konstigt, inga insektsbett eller mekaniska skador. Det blad som "vek sig" först har stjälken nästan skrumpnat just där det vikt sig, men inte på något annat sätt visat att nåt är fel.

Har jag gjort nåt galet elelr är det nåt jag kan göra? Är det nån sjukdom som finns i plantan eller har det med flytten att göra? Jag tog dem från Luleå innan de börjat grönska, tog rätt stora bitar och de har tagit sig fint här i Stockholm. De står soligt mot en södervägg en stund om dagen, men det blir skugga är solen går i träden efter ett tag.

Nån som vet??

har samma problem med en Dillpion. Tänkte först att den kanske var planterad för djupt och planterade om den högre upp. Men det är alltid samma sak för det. Kommer upp 4-5 stjälkar, sen tippar de en efter en till de bara är en kvar. Konstigt nog är det alltid en stjälk som klarar sig som den ska hela säsongen, alla andra gör det inte.
Bassam
Hej

DE lägger på fel jord för att Pioner behöver lätt och väldränerad jord men när de lägger i tung jord , Svampen kan attackera dem , så jag tycker om du kan titta på rötter och du kan se på dem om de är skadad eller inte. om rötter inte skadad du kan försöka ta bort dåliga blad och ger dem mera vatten på grund att växter saknar många sug rötter under flyttning.

Obs

om växter fick lite vatten blir blad skrumpna och torka , men om växter får mycket vatten blir blad bruna och mjuka .

H:Bassam
Gunilla T
Pioner är till mycken glädje...även för ett par skalbaggar.... biggrin.gif

[attachment=61316:DSCN04680001.JPG]

KRT
Vilken underbar bild Gunilla!!!
MissLeia
Kan officiellt konstatera att jag antagligen har landat i pionträsket jag också... Har en pion i en rabatt som blommat lite halvhyggligt de senaste åren men i år vippar 39 knoppar runt och en fullständig fixering och fanatism har utbrutit i väntan på denna utslagningen. Dock så grämer jag mig för den är vit, roligare färg hade det gärna fått vara. Men ack vad häftigt det kommer att bli när den slår ut! yahoo.gif
Wilmer
MissLeia, det kräver, KRÄVER faktiskt ett foto här! Jag har numera också vita, men det gör inget de är ljuvliga och doftar gott.
ingrids
Såg just att A Wollcott har en knopp - det finns hopp om pionblom i år smile.gif Fast en jämfört med 39 ligger i lä ...
Wilmer
Härligt Ingrid, det är ok med en blommar per planta också, men utan är liiite tråkigt!
Gunilla T
Men?????......tycker ni inte om vita pioner? ....De som är så vackra wink.gif
MissLeia
CITAT (Wilmer @ 05-06-2011, 23:08) *
MissLeia, det kräver, KRÄVER faktiskt ett foto här! Jag har numera också vita, men det gör inget de är ljuvliga och doftar gott.

Bara knoppar än, men herrejisses! Det blir bara fler och fler! Tappade räkningen över 40 någonstans! Syns inte riktigt på bilden. Många små pluttiga knoppar än och nu har man ågren att man ska vara bortrest halva sommaren, jag kommer säkert missa detta! crazy.gif

[attachment=61337:bild_4.JPG]

Jag lovar att jag kommer vara dödskär i vita pioner om alla dessa slår ut! w00t.gif Jag har aldrig riktigt brytt mig i pioner och har ingen koll på hur dessa brukar vara. Men jag vet att dessa blir stora, kanske är en sort som faktiskt alltid brukar få så här mycket men man mer eller mindre ser hur dessa växer och blir fler, dag för dag. Jag har blivit löjligt fixerad för bara tanken på OM alla dessa knoppar skulle slå ut. Vilken kavalkad!
Gunilla T
Paeonia suffruticosa `Hinun´

[attachment=61350:DSCN05110001.JPG]

KRT
Undrar vad det ät för "fel" på mina pioner, de har knoppar, men det har knappt hänt något på utslagsfronten den senaste veckan?!?!?!
I grannarnas trädgårdar blommar pionerna friskt sad.gif
Visst kan det vara olika sorter som grannarna har, men varför händer inget mer med mina????
Iren
[attachment=61373:blommor_2011_172.jpg]Nu måste jag ju få hoppa in här med min P. Suffr Maroon som blommar för första gången med EN blomma. Jag gillar den mörka färgen men det råder ju delade meningar om det förstår jag tongue.gif
ingrids
KRT, blomtider kan variera en hel del. Och de kan stå och tjura. Och har de fått dåligt med vatten, näring eller både och kan de spara kraft genom att inte blomma enligt om jag minns rätt Gunilla T som svar på en annan pionfråga.
Sannolikast är väl ändå att de slår ut, som vanligt långt efter det att man tycker det är dags vilket nästan alla mina blommor gör ...
KRT
CITAT (ingrids @ 06-06-2011, 23:18) *
KRT, blomtider kan variera en hel del. Och de kan stå och tjura. Och har de fått dåligt med vatten, näring eller både och kan de spara kraft genom att inte blomma enligt om jag minns rätt Gunilla T som svar på en annan pionfråga.
Sannolikast är väl ändå att de slår ut, som vanligt långt efter det att man tycker det är dags vilket nästan alla mina blommor gör ...

Det troligaste är väl att det är jag som har alldeles för dåligt tålamod smile.gif

Vatten och näring har de fått, har liksom en prioriteringslista vad gäller gödning o vattning; pionerna är HÖGT upp på den listan wink.gif

Iren - det var en helt fantastisk färg!!!
Iren
thanks.gif KRT!
KRT
Jag är MYCKET förtjust i mörkrött, oavsett om det är växter, kläder eller inrednignsdetaljer smile.gif Styr automatiskt kosan mot mörkrött när det går....

Har en fundering som ni här kanske kan hjälpa mig med; Jag var inne och tittade på Lilla Fiskaregatans trädgårdbutik, och de hade faktiskt några intressanta vildpioner (P. anomala, P. peregrina P. veitchii) till hyfsade priserm, och en mängd P. lactiflora till mycket bra priser - men hur fungerar det att plantera pioner nu, mitt i sommaren? Jag har bara planterat på hösten innan nämligen...... Är det lönt att gå förbi (har turen att ha butiken på mycket nära håll smile.gif) eller blir det inte riktigt bra med sommarplantering???
Gunilla T
Det går bra att plantera krukodlat - jag skulle utan tvivel slå till! Vildpioner yahoo.gif

Iren, dendär färgen är ju jättefin, inte alls som min grälliga lila pion!
Iren
Tack Gunilla! Sen tycker jag din lila pion är jättefin med biggrin.gif Har tittat i dina trädgårdsbilder och du har en fantastisk trädgård!!!
KRT
CITAT (Gunilla T @ 07-06-2011, 09:51) *
Det går bra att plantera krukodlat - jag skulle utan tvivel slå till! Vildpioner yahoo.gif

Iren, dendär färgen är ju jättefin, inte alls som min grälliga lila pion!

Jag är dock inte helt 100 på att det är krukodlade. Men det skadar ju inte att gå förbi och fråga smile.gif

Det är just det att det är vildpioner, som gör mig himla sugen......................................
Gunilla T
CITAT (KRT @ 07-06-2011, 10:05) *
Jag är dock inte helt 100 på att det är krukodlade. Men det skadar ju inte att gå förbi och fråga smile.gif

Det är just det att det är vildpioner, som gör mig himla sugen......................................

Kolla i krukan, det syns ganska väl om de vuxit i samma kruka eller om de har fått rötterna avklippta och sedan tryckts ner i krukan...
rissen

Berätta vad är skillnaden mellan en Herrgårdspion o Dillpion?

Har en bekant som påstår att det är samma Pion som kallas olika.

Visst är Herggårdspionen bla. högre ?
KRT
CITAT (rissen @ 10-06-2011, 17:51) *
KRT- kan du mena Karl Rosenfield, kanske ???

Om du menar min pion som jag hade tappat bort etiketten på så ja, det är nog precis den ja smile.gif
Första blomman har nästan slagit ut nu, och den doftar underbart!!!
Monica zon 1
CITAT (Gunilla T @ 07-06-2011, 14:47) *
Kolla i krukan, det syns ganska väl om de vuxit i samma kruka eller om de har fått rötterna avklippta och sedan tryckts ner i krukan...

Förstår inte help.gif - kan någon förklara?
Är det bra med krukodlat eller inte?, och varför?

Vildpioner, är det ett eget släkte som buskpioner, eller vad menar ni här?

Kanske lite "dumma" frågor, men det brukar vara Ok att få ställa dem här på odla.... thanks.gif
Vill ju gärna lära mig, och har inte tålamod att läsa långa böcker, gillar detta bättre.

Så hoppas på någon kunnig hjälpsam Odla kamrat....

/Monica zon 1
Gunilla T
CITAT (rissen @ 10-06-2011, 17:51) *
Berätta vad är skillnaden mellan en Herrgårdspion o Dillpion?

Har en bekant som påstår att det är samma Pion som kallas olika.

Visst är Herggårdspionen bla. högre ?

En dillpion är en egen art , alltså ingen hybrid. Herrgårdspionen är en korsning där ena föräldern är dillpion (P. tenuifolia) och den andra föräldern tros vara sibirisk pion (P. anomala)

Korsningen mellan dessa två tros ha uppstått i Bergianska trädgården.

Herrgårdspionen blir något större och har grövre flikar i bladen.

Dillpionen som egen art är dyr i inköp och man skall noga kolla att man inte blir lurad och får en herrgårdspion i stället.
ingrids
Monica zon 1 - som jag vill minnas att jag nyss läste i en annan tråd utan att minna vilken. Om en säljare eller grossist bara trycker ner er barrotad planta i en kruka och fyller på jord är det som att plantera en barrotad planta. För en pion gäller då att den lever på roten ett tag innan den har etablerat sugrötter. Efter barrotssäsongen, som slutar typ i maj, har man då en planta som har svårt att etablera sig bra och kan få svårt att överleva. Har säljaren eller grossisten däremot odlat plantan i kruka ett år eller två har den gott om sugrötter och man kan plantera den lite mer när som helst eftersom den får med sig de sug- och andra rötter den etablerat.

Kort sagt - senare på säsongen är krukodlat bättre, på våren och i vissa fall hösten funkar barrotat bra.

Vad gäller vildpioner handlar det om flera olika arter av örtartade pioner som blommar tidigt på säsongen med enkla blommor.
KRT
Monica - med vildpioner menar vi de rena arterna, alltså ursprunget till de olika framodlade typerna man vanligen har i trädgården. De är oftast dyrare och ovanligare i odling, men samtidigt (tycker jag) extra intressanta eftersom de är ursprungliga.

Krukodlat är bra eftersom plantan då har vuxit i krukan och anpassat sitt rotsystem till denna. Om någon bara grävt upp en rot får man inte med alla smårötter och rotsystemet blir liksom "kapat".

Vad gäller pionerna jag funderade på så är de krukodlade - pratade m personal i butiken idag smile.gif
Men samtidigt fick jag ett mycket trevligt paket från Gåsis innehållande tre st frösådda vildisar (exakt art okänd beroende på skator smile.gif ), och jag måste nog ta bort något annat innan jag får plats m fler pioner i rabatten.... Men, vem är egentligen intresserad av nävor eller prästkragar wink.gif

Skulle också behöva tips på kantväxt till kanten på min pionrabatt! Vad har ni som "inramning"???
Monica zon 1
STORT TACK både ingrids o KRT för era bra svar.

Anna-Karin Lundberg
Jag måste berätta: Det var höstrea och "vid köp av tio perenner eller fler 10:-per styck". Jag frågade om det verkligen stämde, kunde det verkligen vara sant??? Jodå, kolla pionerna där, de är dyra, sa personalen.
Jag kollade och köpte två pioner bara för att de var så billiga, massa annt med förstås. Pionerna blev en turkisk pion och en dillpion. Jag har kvittot kvar, dillpionen kostade 699:- och rabatten var 599:-.

De planterades hösten 2009. På våren 2010 tittade dillpionens första blad upp. Sniglarna gnagde av stjälkarna och inga nya kom upp. Våren 2011 så kommer nya små blad, den överlevde! Den turkiska pionen, köpt som gul (hmmm) visade sin första blomma, vackert ljusgul, som pärlemorskimmer i en snäcka, supervacker! Jaha, så nu sitter man här med ett gäng pioner, de har blivit fler trots att den första blommar just nu. GHela vintern har jag lånat böcker och läst om blommor - pionerna verkade trevliga och nu är jag fast.
Gunilla T
Nu blommar `Festiva maxima´ något för fluffig för mig och alldeles för hög - ca 1.5 m

[attachment=61594:DSCN05270001.JPG]

Denhär gillar jag mycket bättre Paeonia lactiflora `Jan van Leuwen´

[attachment=61595:DSCN05260001.JPG]

KRT
Gunilla - de är underbara båda två! Var och en har sin charm, fluffigheten och överdådet i Festiva och den strama klassiska enkelheten hos Jan.

Ska själv ut m kameran i morron för att föreviga första blomman på Karl Rosenfield och de första för året på min okända rosa skönhet som jag hoppas ni kan hjälpa mig att identifiera (skulle dock inte bli förvånad om det är en Sara B - många fyllda rosa tycks vara det, måste vara den vanligaste sorten i Sverige wink.gif )
MissLeia
Nu har den dragit igång! 1/3 av knopparna utslagna, snacka om att den fått hybris i år! blink.gif

[attachment=61662:bild_6.JPG]

Hade tänkt fråga vilken det var, men såg att Gunilla T redan skrivit om den! yes.gif Håller dock med Gunilla T, alldeles för hög, alldeles för mycket, framförallt alldeles för vit. Dock doftar den gått!
Monica zon 1
CITAT (MissLeia @ 13-06-2011, 19:51) *
Nu har den dragit igång! 1/3 av knopparna utslagna, snacka om att den fått hybris i år! blink.gif
[attachment=61662:bild_6.JPG]

Hade tänkt fråga vilken det var, men såg att Gunilla T redan skrivit om den! yes.gif Håller dock med Gunilla T, alldeles för hög, alldeles för mycket, framförallt alldeles för vit. Dock doftar den gått!

Smaken är som baken....
Jag hade bara ca fem blommor i min, men tycker den är bland det mest fantastiska jag sett, gillar det bulliga fluffiga.....och VITA! bravo.gif
Överbölingen
Nu är det alltså på det här viset att kära hustru är pionnörd. Jag har klarat mig, men lik f-t så pysslar jag om frön och självsådda bebisar och lyfter upp och sänker ner dessa trädgårdsdj-ens påfund. För!!!
När de blommar så höjs blodtrycket och jag vandrar runt med ett fånigt flin på läpparna. (Av tacksamhet till min hustru). På vår longitud så har vi blomning från maj till augusti. Det finns bara en sak som stör mig med pionerna (och rosorna). Jag blir hyperförtretad på alla fällda kronblad, även om de bara stör ett par dagar. Men å andra sidan så suckar jag bara för sistlidna helg så band barnbarnen syrenkransar och sprang omkring och doftade gott. Iskallt konstaterade jag vid betraktandet av alla syrenblommor på marken att bb har ju kul! Vilka skall ta hand om trädgården efter oss? Jo just de, dem, dom!

Stoppar nu för nu blir det snart snett.
Anna-Karin Lundberg
En ny pion har anlänt här. Jag vet att få bryr sig, men i den här tråden får man ju berätta sånt här: Jag var på resa, behövde stanna för att rasta hundarna och körde av stora vägen nånstans mellan Örebro och Nyköping. Stannade till vid ett litet ödetorp, för infarten låg bra vid vägen. Tänkte att jag ju kunde spana lite om jag skulle så nåt spännande, medan hundarna gjorde sitt. Mest bara midjehögt ogräs, nån prästkrage och så blåa lupiner. Mitt i allt ser jag några blad sticka upp, en PION! Herre gud, jag som inte hade med någon spade. Jag krafsar i jorden med fingrarna och ser att marken är helt uppgrävd av sork. Det var bara att stoppa ned händerna i hålen och bända bort jorden som bara var i tunna flak. Upp kom två stora rotbitar pion. Mitt resesällskap fick den ena, jag tog den andra. Nu är det bara att vänta och se vad som kommer. Blommar gör den nog inte på ett tag, den var inte i så bra kondition. En jätterot som var delvis sönderäten, plantan nästan dold av ogräs och i skugga av träd. Bladen var ganska höga men tunna och väldigt få, inga knoppar fanns. Spännande väntan följer. Kan den blomma redan nästa år tro?
Gunilla T
Den kommer nog att tacka dig så småningom skall du se wink.gif men inte i nästa år. Det är innevarande år som bestämmer hur pionen utvecklas nästa säsong - nu behöver den tid att hämta näring och bygga upp sitt rotsystem.

Trevlig berättelse - jag gillar växter som har en egen historia!
KRT
Någon som vet om det går att lgga in bilder från sin telefon här på odla????? Vill ju lägga in bilder på mina två blommande skönheter.....

Blev lite upprörd i förrgår när jag insåg varför tre av pionknopparna inte blivit mer än ärtstora - det fanns ett prydligt runt hål och hela innanmätet var uppätet!!!! Vag är det för ohyra som gör så??? Den glada nyheten är att antalet blommor dubblades från i fjol, från 3 utslagna till 6! Och när den blommat över ska den få lite extra omsorg och näring:)

Insåg till min fasa och förtjuxning att jag numera (tack Gåsis!) har inte mindre än 8 pioner, även om bara två är stora nog att blomma, och av dessa 8 finns två buskpioner och två vildisar. Jisses vad det ska bli spännande framöver!

Men jag behöver fortfaeande tips på vad jag ska ha som kantvöxt runt rabatten! Just nu har jag lavendel på en sida och förgätmigej på en, men det passar liksom inte ihop m pionerna tycjer jag. Det behövs något lägre, mjukare och mer dämpat. Npgra förslag???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon