|
Med högre sysselsättning pumpas väl mer pengar in i systemet, och vise versa. Öronmärkta tror jag knappast dom är utan domfinansierar nog en hel del reformer om det blir överskott. Så har det nog alltid varit, även när socialdemokraterna regerade. Att beta av statsskulden med överskotten borde vara det bästa i längden. Dåliga tider kan komma fortare än man anar, fråga grekerna, spanjorerna eller irländarna. Vidlyftiga reformer o kortsiktigt tänkande kan straffa sig i slutändan.
Hur många är det som har blivit "drabbade" av utebliven "försäkring" under den här tiden då? Om jag förstått det hela rätt så är det knappa 50 000 och dessa har då blivit utan ersättning under en kortare tid. Under samma tid har mångdubbelt fler fått jobb och än mer pengar kommer in till stadskassan...
Nää... vi kanske ska ha det som grekerna har det nu istället... betala skatt - jobba längre om dagarna än 08-15 - inte få sina 14 månadslöner om året - inte få gå i pension vid 50 år ålder med 96% av lönen...
HÅRT arbetande människor byggde upp välfärdslandet Sverige en gång i tiden... generationen efter 40-talisterna är väl dom som lyckats klaga mest och dessutom fått det här landet att bli beroende av bidrag... det är åter igen dags att arbeta HÅRT så kommande generationer får ett bra land att leva och dö i... hur gjorde dom sjuka 40-talisterna?
herkules
03-07-2011, 22:35
det handlar inte o Grekland eller något annat land, det handlar om hur alliansregeringen i Sverige behandlar sjuka svenska människor. Sverige är inget fattigt land och har inte varit delaktigt i några finanskriser sedan tidigt 90-tal, vi har råd att ta hand om sjuka.
CITAT (dahla @ 03-07-2011, 23:26)  Hur många är det som har blivit "drabbade" av utebliven "försäkring" under den här tiden då? Om jag förstått det hela rätt så är det knappa 50 000 och dessa har då blivit utan ersättning under en kortare tid. Under samma tid har mångdubbelt fler fått jobb och än mer pengar kommer in till stadskassan... Hur tänker du där?
*Stintan*
03-07-2011, 23:10
CITAT (dahla @ 03-07-2011, 23:26)  Hur många är det som har blivit "drabbade" av utebliven "försäkring" under den här tiden då? Om jag förstått det hela rätt så är det knappa 50 000 och dessa har då blivit utan ersättning under en kortare tid. Under samma tid har mångdubbelt fler fått jobb och än mer pengar kommer in till stadskassan...
Nää... vi kanske ska ha det som grekerna har det nu istället... betala skatt - jobba längre om dagarna än 08-15 - inte få sina 14 månadslöner om året - inte få gå i pension vid 50 år ålder med 96% av lönen...
HÅRT arbetande människor byggde upp välfärdslandet Sverige en gång i tiden... generationen efter 40-talisterna är väl dom som lyckats klaga mest och dessutom fått det här landet att bli beroende av bidrag... det är åter igen dags att arbeta HÅRT så kommande generationer får ett bra land att leva och dö i... hur gjorde dom sjuka 40-talisterna? Du snackar så mycket goja så egentligen borde man inte svara på dina inlägg men tyvärr är det svårt att låta bli. Det finns många 40-talister som drabbats, såna som varit med och byggt upp välfärden på bekostnad av hälsan.
dahla, på vilket sätt rättfädigar fler arbeten att sjuka hamnar i skiten?
Meriona
04-07-2011, 19:44
CITAT (Anma @ 04-07-2011, 20:38)  dahla, på vilket sätt rättfädigar fler arbeten att sjuka hamnar i skiten? Gillar även din nya signatur.
Huggorm
04-07-2011, 20:07
CITAT (Anma @ 04-07-2011, 20:38)  dahla, på vilket sätt rättfädigar fler arbeten att sjuka hamnar i skiten? Jag är inte Dahla, men en god sida med detta är att budgetbalansen blir bättre.
Meriona
04-07-2011, 20:10
CITAT (Huggorm @ 04-07-2011, 21:07)  Jag är inte Dahla, men en god sida med detta är att budgetbalansen blir bättre. Det låter ju bra, men i min värld är ett land som inte klarar att ta hand om sina svaga ett förbannat U-land.
CITAT (Huggorm @ 04-07-2011, 21:07)  Jag är inte Dahla, men en god sida med detta är att budgetbalansen blir bättre. Förklara hur för jag fattar inte. För om fler är i arbete så har staten mer pengar genom fler skattekronor och då torde man kunna ha råd att ta hand om sina sjuka och ge dem vettig rehab de som kan bli bättre och de som inte kan det torde man kunna ge en sjukpenning som de klarar sig på oavsett hur många dagar de är sjuka. Rätta mig gärna om jag har fel.
Huggorm
04-07-2011, 20:26
CITAT (Meriona @ 04-07-2011, 21:10)  Det låter ju bra, men i min värld är ett land som inte klarar att ta hand om sina svaga ett förbannat U-land.  Sedan kan man diskutera till vilken grad man skall ta hand om de sjuka. Alla har vi vår egen uppfattning om vad som är lagom, och det ändras också över tid.
herkules
04-07-2011, 20:48
vad menar du till vilken grad? jag personligen tycker att det är läkares sak att avgöra om människor är sjuka eller ej. anses man av en dr som sjuk så ska man kunna äta, ha tak över huvudet, ha råd med mediciner, tandläkarbesök och till och med kunna gå till frissan, köpa kläder mm. så jävla snål finns det ingen anledning att vara så att man missunnar sjuka människor att leva ett normalt och värdigt liv.
Tittade lite på programmet från Almedalen på Gotland. Anders Borg o Tommy W verkade inte särskilt oeniga om någonting. Såg inte allt så om dom diskuterade sjukförsäkringen vet jag inte. Har en känsla av att Tommy W står längre till höger än Juholt. Fast var Juholt står kan man ju aldrig veta. Undrar om inte MP kommer att själa väljare från S vid valet 2014. Har en känsla av att S måste vänja sig vid den mindre kostymen under överskådlig tid framöver. Om nu inte regeringen schabblar sig ang sjukersättningen alltför mycket. Hoppas den är lyhörd efter senaste nederlaget i riksdagen.
herkules
04-07-2011, 22:31
CITAT (gnon49 @ 04-07-2011, 21:56)  Tittade lite på programmet från Almedalen på Gotland. Anders Borg o Tommy W verkade inte särskilt oeniga om någonting. Såg inte allt så om dom diskuterade sjukförsäkringen vet jag inte. Har en känsla av att Tommy W står längre till höger än Juholt. Fast var Juholt står kan man ju aldrig veta. Undrar om inte MP kommer att själa väljare från S vid valet 2014. Har en känsla av att S måste vänja sig vid den mindre kostymen under överskådlig tid framöver. Om nu inte regeringen schabblar sig ang sjukersättningen alltför mycket. Hoppas den är lyhörd efter senaste nederlaget i riksdagen. jag tror inte att miljöpartiet kommer stjäla väljare från socialdemokraterna, däremot från centern och övriga småpartier på högersidan OM de (MP alltså) kliver i och samarbetar med moderaterna.
CITAT (herkules @ 04-07-2011, 23:31)  jag tror inte att miljöpartiet kommer stjäla väljare från socialdemokraterna, däremot från centern och övriga småpartier på högersidan OM de (MP alltså) kliver i och samarbetar med moderaterna. Kan säkert vara så. Men att dom växer är jag kanska säker på. Miljön är ju högaktuell i dessa dagar efter katastrofen i Japan. Även om jag troligen aldrig skulle rösta på MP så är deras val av språkrör troligen en succe.
herkules
05-07-2011, 13:22
CITAT (gnon49 @ 05-07-2011, 14:12)  Kan säkert vara så. Men att dom växer är jag kanska säker på. Miljön är ju högaktuell i dessa dagar efter katastrofen i Japan. Även om jag troligen aldrig skulle rösta på MP så är deras val av språkrör troligen en succe. jag gillar romson men tyckte hon var en tafflig talare. fridolin är en slipad gosse
CITAT (dahla @ 03-07-2011, 23:26)  Hur många är det som har blivit "drabbade" av utebliven "försäkring" under den här tiden då? Om jag förstått det hela rätt så är det knappa 50 000 och dessa har då blivit utan ersättning under en kortare tid. Under samma tid har mångdubbelt fler fått jobb och än mer pengar kommer in till stadskassan... CITAT (Anma @ 04-07-2011, 20:38)  dahla, på vilket sätt rättfädigar fler arbeten att sjuka hamnar i skiten? Jag förmodar att min fråga var alldeles för komplicerad att svara på. Eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|