|
*Stintan*
25-06-2011, 17:51
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 18:41)  Gunilla, du läste kanske inte det inlägg från Aqva tidigare i tråden som jag reagerade på. Där gav han uttryck för att det är helt Ok att gå på en enskild yrkesgrupp och ge dem speciella åsikter, i det här fallet var det bönder. Och nog tycker jag att bönder eller för den delen alla andra yrkesgrupper är värda precis samma respekt som lärare, tycker inte du det? Och självklart skall ingen behöva skämmas för sitt yrke, varken lärare eller andra, men nog tycker jag att man skall kunna tåla en och annan ironisk kommentar, speciellt som man själv sticker ut hakan ibland. Gita P.s. Nu är jag varken lärare eller bonde, men skulle jag välja så tycker nog att bondeyrket låter betydligt mer intressant och stimulerande. D.s Då läste du väl inte ens vad det var Aqua svarade på och hur han svarade.
Huggorm
25-06-2011, 17:51
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 18:41)  Gunilla, du läste kanske inte det inlägg från Aqva tidigare i tråden som jag reagerade på. Där gav han uttryck för att det är helt Ok att gå på en enskild yrkesgrupp och ge dem speciella åsikter, i det här fallet var det bönder. Och nog tycker jag att bönder eller för den delen alla andra yrkesgrupper är värda precis samma respekt som lärare, tycker inte du det? Och självklart skall ingen behöva skämmas för sitt yrke, varken lärare eller andra, men nog tycker jag att man skall kunna tåla en och annan ironisk kommentar, speciellt som man själv sticker ut hakan ibland. Gita P.s. Nu är jag varken lärare eller bonde, men skulle jag välja så tycker nog att bondeyrket låter betydligt mer intressant och stimulerande. D.s Så vitt jag förstod syftade han på de bönder som är centerpartister? Och eftersom jag själv är både centerpartist och har viss förankring i lantbruk och inte blir ett dugg upprörd så förstår jag inte vad du bråkar om?
Aqvakul
25-06-2011, 17:53
Gita! Tråkigt att du inte förstod mitt inlägg (#7), ännu tråkigare att du inte tagit till dig min förklaring (#36)..
Gunilla T
25-06-2011, 18:01
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 18:41)  Gunilla, du läste kanske inte det inlägg från Aqva tidigare i tråden som jag reagerade på. Där gav han uttryck för att det är helt Ok att gå på en enskild yrkesgrupp och ge dem speciella åsikter, i det här fallet var det bönder. Och nog tycker jag att bönder eller för den delen alla andra yrkesgrupper är värda precis samma respekt som lärare, tycker inte du det? Och självklart skall ingen behöva skämmas för sitt yrke, varken lärare eller andra, men nog tycker jag att man skall kunna tåla en och annan ironisk kommentar, speciellt som man själv sticker ut hakan ibland. Gita P.s. Nu är jag varken lärare eller bonde, men skulle jag välja så tycker jag nog att bondeyrket låter betydligt mer intressant och stimulerande. D.s Jag tycker att alla yrken är värda respekt, hederligt arbete behöver ingen skämmas för så där är vi överens. Och visst, har man åsikter så är det alltid någon som tycker annorlunda men det är en viss skillnad mellan ironi och nedvärderingar. Du återkommer till anspelningar på Aqvas yrke väldigt ofta - om jag inte visste bättre  så skulle jag kunna tro att du saknar argument men så är det väl inte....
CITAT (Aqvakul @ 25-06-2011, 18:53)  Gita! Tråkigt att du inte förstod mitt inlägg (#7), ännu tråkigare att du inte tagit till dig min förklaring (#36).. Ok, jag förstår att du inte menade så illa som det faktiskt lät, men eftersom du själv är så känslig när det gäller anspelningar på ditt yrke blev jag lite förvånad att du var så okänslig i ditt uttalande om en annan yrkesgrupp. Om nu inte någon många inlägg senare fått för sig att dra upp vår lilla antydan till bråk så hade säkerligen detta varit bortglömt för länge sedan. Och, nu raljerar jag inte, både centerpartister, bönder och lärare är självklart värda respekt men alla bör också kunna tåla en och annan gliring. Gita P.s Hoppas du får ett trevligt och bra sommarlov, magistern D.s
CITAT (Gunilla T @ 25-06-2011, 19:01)  Jag tycker att alla yrken är värda respekt, hederligt arbete behöver ingen skämmas för så där är vi överens. Och visst, har man åsikter så är det alltid någon som tycker annorlunda men det är en viss skillnad mellan ironi och nedvärderingar. Du återkommer till anspelningar på Aqvas yrke väldigt ofta - om jag inte visste bättre  så skulle jag kunna tro att du saknar argument men så är det väl inte.... Och du tror inte den där skillnaden du talar om kan ligga i läsarens tolkning av en text? För trots allt är det ju så att de fem, sex dominerande ( läs flitigaste ) skribenterna här tycker lika i nästan alla frågor, det är ju i stort sett bara jag och emellanåt någon till som opponerar sig och står för lite andra värderingar och då är det jut enkelt att avfärda mig (oss) som ironisk och nedvärderande istället för att ta till sig vad jag verkligen skriver och bemöta i sak. Också en form av härskarteknik, eller hur? Fast å andra sidan så är det ju lite kul att slänga in en pinne i brasan då och då och se vem som hugger först och om svaren blir de jag förväntar mig. För, precis som jag svarade Stintan, det här är ju ändå bara ett internetforum, ett tidsfördriv. Gita
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 19:42)  Och du tror inte den där skillnaden du talar om kan ligga i läsarens tolkning av en text? För trots allt är det ju så att de fem, sex dominerande ( läs flitigaste ) skribenterna här tycker lika i nästan alla frågor, det är ju i stort sett bara jag och emellanåt någon till som opponerar sig och står för lite andra värderingar och då är det jut enkelt att avfärda mig (oss) som ironisk och nedvärderande istället för att ta till sig vad jag verkligen skriver och bemöta i sak. Också en form av härskarteknik, eller hur?
Fast å andra sidan så är det ju lite kul att slänga in en pinne i brasan då och då och se vem som hugger först och om svaren blir de jag förväntar mig. För, precis som jag svarade Stintan, det här är ju ändå bara ett internetforum, ett tidsfördriv. Gita Gita...hur orkar du?? Har du tänkt på att du är minst lika förutsägbar själv? Jag uppfattar faktiskt ofta dina kommentarer som smått narcissistiska dessutom. Hur är det fatt egentligen??
CITAT (Cacki @ 25-06-2011, 20:05)  Gita...hur orkar du?? Har du tänkt på att du är minst lika förutsägbar själv? Jag uppfattar faktiskt ofta dina kommentarer som smått narcissistiska dessutom. Hur är det fatt egentligen?? Får väl erkänna att jag gissade fel den här gången, hade totalt glömt bort dig. Sen måste jag fråga om du tar allt på allvar? Det gör nu inte jag, kvällens inlägg i den här tråden är ju bara trams, ja även mina.Fast något måste man ju fördriva tiden med en regnig midsommardag när man diskat och röjt upp efter gårdagens fest och är för trött att ta sig för något vettigt. Lite roligt blir är det också när somliga, som det verkar, tar det på största allvar. Gita
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 21:09)  Får väl erkänna att jag gissade fel den här gången, hade totalt glömt bort dig. Sen måste jag fråga om du tar allt på allvar? Det gör nu inte jag, kvällens inlägg i den här tråden är ju bara trams, ja även mina.Fast något måste man ju fördriva tiden med en regnig midsommardag när man diskat och röjt upp efter gårdagens fest och är för trött att ta sig för något vettigt. Lite roligt blir är det också när somliga, som det verkar, tar det på största allvar. Gita Nejdå, ingen fara. Dej har jag slutat att ta på allvar för länge sedan. Är också lite trött och avslagen i dag faktiskt och något måste man ju ta sej för som sagt... Var festen lyckad? Vi hade det väldigt trevligt och idag har vi bara tagit det lugnt. Behövde inte ens befatta mej med några sopor efter gårdagens fest eftersom vi var bortbjudna och värdparet avböjde vänligt men bestämt någon hjälp. Istället passade vi på att åka en liten sväng till kusten på hemvägen och vi hade precis kommit hem därifrån och fått i oss en bit mat när jag passade på att kika in här lite och vad hittar man?? Jo, i den första tråden jag öppnar möts jag av dina ättikssura kommentarer förstås. Jag antar att kopparslagarna jobbar på obekväm arbetstid "hemma hos dej" idag. Regn säger du, ni fick möjligtvis inte sillen urlakad i störtskurarna igår också??Usch, stackars lilla du, en sådan otur i så fall!  Då hade allt vi mer flyt under midsommarhelgen... VI HADE I ALLA FALL TUR MED VÄDRET!! (...Ups, kanske inte ska skrika så högt idag...sorry!)
Biggan_
25-06-2011, 23:41
 Lite urspårning "dagen efter"!!
CITAT (Cacki @ 25-06-2011, 23:57)  Nejdå, ingen fara. Dej har jag slutat att ta på allvar för länge sedan. Är också lite trött och avslagen i dag faktiskt och något måste man ju ta sej för som sagt... Var festen lyckad? Vi hade det väldigt trevligt och idag har vi bara tagit det lugnt. Behövde inte ens befatta mej med några sopor efter gårdagens fest eftersom vi var bortbjudna och värdparet avböjde vänligt men bestämt någon hjälp. Istället passade vi på att åka en liten sväng till kusten på hemvägen och vi hade precis kommit hem därifrån och fått i oss en bit mat när jag passade på att kika in här lite och vad hittar man?? Jo, i den första tråden jag öppnar möts jag av dina ättikssura kommentarer förstås. Jag antar att kopparslagarna jobbar på obekväm arbetstid "hemma hos dej" idag. Regn säger du, ni fick möjligtvis inte sillen urlakad i störtskurarna igår också??Usch, stackars lilla du, en sådan otur i så fall!  Då hade allt vi mer flyt under midsommarhelgen... VI HADE I ALLA FALL TUR MED VÄDRET!! (...Ups, kanske inte ska skrika så högt idag...sorry!)  Oj, Cacki, vad du kan! Vad har hänt? Börjar fasaden rämna? Du har ju alltid tidigare framställt dig själv som en så otrooooligt godhjärtad, empatisk, osjälvisk och solidarisk människa som alltid satte andras välbefinnande framför ditt eget, kollektivet framför individen. Nåja, jag har väl hela tiden tvivlat lite på din självbild så egentligen är jag inte särskilt överraskad, de flesta som framställer sig själva som lite för goda för att verka sanna brukar ju faktiskt inte vara sanna. Ha en bra dag, det skall jag ha. Idag är det strålande sol och trädgården prunkar fräscht och rent efter gårdagens regnande.Så idag blir det inget mer häckande vid datorn. Gita
herkules
26-06-2011, 10:02
folkpartiet vill ta bort aktivitetsstödet för unga sjuka/handikappade, 90% av dem som har det kan jobba sägs det. vilka jobb?
Red Top
26-06-2011, 10:12
CITAT (Gita @ 26-06-2011, 09:11)  Oj, Cacki, vad du kan! Vad har hänt? Börjar fasaden rämna? Du har ju alltid tidigare framställt dig själv som en så otrooooligt godhjärtad, empatisk, osjälvisk och solidarisk människa som alltid satte andras välbefinnande framför ditt eget, kollektivet framför individen. Nåja, jag har väl hela tiden tvivlat lite på din självbild så egentligen är jag inte särskilt överraskad, de flesta som framställer sig själva som lite för goda för att verka sanna brukar ju faktiskt inte vara sanna.
Ha en bra dag, det skall jag ha. Idag är det strålande sol och trädgården prunkar fräscht och rent efter gårdagens regnande.Så idag blir det inget mer häckande vid datorn. Gita
CITAT (Gita @ 26-06-2011, 09:11)  Oj, Cacki, vad du kan! Vad har hänt? Börjar fasaden rämna? Du har ju alltid tidigare framställt dig själv som en så otrooooligt godhjärtad, empatisk, osjälvisk och solidarisk människa som alltid satte andras välbefinnande framför ditt eget, kollektivet framför individen. Nåja, jag har väl hela tiden tvivlat lite på din självbild så egentligen är jag inte särskilt överraskad, de flesta som framställer sig själva som lite för goda för att verka sanna brukar ju faktiskt inte vara sanna.
Ha en bra dag, det skall jag ha. Idag är det strålande sol och trädgården prunkar fräscht och rent efter gårdagens regnande.Så idag blir det inget mer häckande vid datorn. Gita Ursäkta, men nu förstår jag inte hur du menar. Har jag sagt det?? Det är nog du själv som satt den etiketten på mej i så fall och det känns ju hedrande på sätt och vis. Tack!  Ja, visserligen får man väl hålla med om att var det lite empatiskt av mej att tycka synd om dej för den urvattnade sillen, så lite kanske det stämmer. Solidaritet tror jag på, så sant så sant. Kollektivet framför individen stämmer naturligtvis också in då, eftersom jag tror på att "tillsammans är vi starka" och då kan man heller inte vända de svaga ryggen. Det har du ju rätt i, annars lever man ju inte som man lär. (Att jag själv råkar ha hamnat i en utsattare än tidigare i.o.m. att jag blev sjuk har egentligen ingenting med saken att göra, jag hade samma ideologi redan innan. Om du nu råkar ha fått för dej det, så mycket som du verkar misstro andra menar jag...eller är det så att du kanske helt enkelt bara brukar döma andra efter dej själv, för nåt är det ju uppenbarligen) I det ingår att jag inte tycker att det är okej att vissa är beredda att trampa på andra för att själva kunna roffa åt sej så mycket som möjligt för egen vinnings skull. Så otrooooligt godhjärtad vet jag förstås inte om jag kan hålla med dej om att jag tycker att jag är. Fast ibland känns det bra att kunna ställa upp om det är någon som far illa, om det kanske är det du har i åtanke...? "Att ge och ta" är också ett bra talesätt. Ibland är man den som ger och ibland är man den som med gott samvete kan få ta emot, så är ju livet. Men det där med att sätta andras välbefinnande framför sitt eget tror jag nog vara lite farligt. Varför skulle jag behöva offras för att "du" ska kunna leva ett liv i sus och dus?? Jag är precis lika mycket värd som någon annan...och vice versa förstås, varken mer eller mindre. Om du undrar så är hemligheten bakom mitt synsätt rättså enkel. Det handlar egentligen bara om att jag strävar efter att bli en äkta fullblodsegoist. Det är en sådan som tror att om alla medmänniskor kan få ha det så bra som möjligt (efter de resurser vi har så klart), så kommer även jag att kunna få ha det också i slutändan. Fast egoister som bara tänker på sej själva har fått det hel helt om bakfoten och bör illa kvickt tänka om för sitt eget bästa, det är jag säker på. Annars kanske de står där helt ensamma och utlämnade en vacker dag. Vad det gäller min självbild....tja, jag är medveten om att jag inte är Gud utan bara en liten människa bland alla andra med både fel och brister. (Hmmm...  mitt eget synsätt säger mej att jag är nog ganska bra trots allt, och det ska jag försöka ha i åtanke de dagar jag känner mej mer eller mindre värdelös. Visserligen är jag inte felfri på långa vägar men jag lovar att försöka jobba på det i fortsättningen också.) Nu får det vara nog mej OT. Vad tycker du om sågningen av utförsäkringarna förresten...sa du något om det innan du började komma med dina spydigheter? Det försvann liksom i hanteringen s.a.s. Visserligen är det nog ganska förutsägbart, men ändå. Alla måste ju ha rätt att säga sin mening...även om man själv INTE håller med. Jag själv blev glad över resultatet i mätningen. Det känns hoppfullt att vindarna kanske håller på att vända och att till och med "de egna" börjar få upp ögonen för vansinnet som håller på att hända. Ha en bra dag själv stumpan!  CITAT (Red Top @ 26-06-2011, 11:12) 
Red Top
26-06-2011, 14:11
CITAT (Cacki @ 26-06-2011, 11:57)   [attachment=62101:big_big_hug.gif]
CITAT (Red Top @ 26-06-2011, 15:11)   [attachment=62101:big_big_hug.gif]
CITAT (Cacki @ 26-06-2011, 11:57)  Ursäkta, men nu förstår jag inte hur du menar. Har jag sagt det?? Det är nog du själv som satt den etiketten på mej i så fall och det känns ju hedrande på sätt och vis. Tack!  Ja, visserligen får man väl hålla med om att var det lite empatiskt av mej att tycka synd om dej för den urvattnade sillen, så lite kanske det stämmer. Solidaritet tror jag på, så sant så sant. Kollektivet framför individen stämmer naturligtvis också in då, eftersom jag tror på att "tillsammans är vi starka" och då kan man heller inte vända de svaga ryggen. Det har du ju rätt i, annars lever man ju inte som man lär. (Att jag själv råkar ha hamnat i en utsattare än tidigare i.o.m. att jag blev sjuk har egentligen ingenting med saken att göra, jag hade samma ideologi redan innan. Om du nu råkar ha fått för dej det, så mycket som du verkar misstro andra menar jag...eller är det så att du kanske helt enkelt bara brukar döma andra efter dej själv, för nåt är det ju uppenbarligen) I det ingår att jag inte tycker att det är okej att vissa är beredda att trampa på andra för att själva kunna roffa åt sej så mycket som möjligt för egen vinnings skull. Så otrooooligt godhjärtad vet jag förstås inte om jag kan hålla med dej om att jag tycker att jag är. Fast ibland känns det bra att kunna ställa upp om det är någon som far illa, om det kanske är det du har i åtanke...? "Att ge och ta" är också ett bra talesätt. Ibland är man den som ger och ibland är man den som med gott samvete kan få ta emot, så är ju livet. Men det där med att sätta andras välbefinnande framför sitt eget tror jag nog vara lite farligt. Varför skulle jag behöva offras för att "du" ska kunna leva ett liv i sus och dus?? Jag är precis lika mycket värd som någon annan...och vice versa förstås, varken mer eller mindre. Om du undrar så är hemligheten bakom mitt synsätt rättså enkel. Det handlar egentligen bara om att jag strävar efter att bli en äkta fullblodsegoist. Det är en sådan som tror att om alla medmänniskor kan få ha det så bra som möjligt (efter de resurser vi har så klart), så kommer även jag att kunna få ha det också i slutändan. Fast egoister som bara tänker på sej själva har fått det hel helt om bakfoten och bör illa kvickt tänka om för sitt eget bästa, det är jag säker på. Annars kanske de står där helt ensamma och utlämnade en vacker dag. Vad det gäller min självbild....tja, jag är medveten om att jag inte är Gud utan bara en liten människa bland alla andra med både fel och brister. (Hmmm...  mitt eget synsätt säger mej att jag är nog ganska bra trots allt, och det ska jag försöka ha i åtanke de dagar jag känner mej mer eller mindre värdelös. Visserligen är jag inte felfri på långa vägar men jag lovar att försöka jobba på det i fortsättningen också.) Nu får det vara nog mej OT. Vad tycker du om sågningen av utförsäkringarna förresten...sa du något om det innan du började komma med dina spydigheter? Det försvann liksom i hanteringen s.a.s. Visserligen är det nog ganska förutsägbart, men ändå. Alla måste ju ha rätt att säga sin mening...även om man själv INTE håller med. Jag själv blev glad över resultatet i mätningen. Det känns hoppfullt att vindarna kanske håller på att vända och att till och med "de egna" börjar få upp ögonen för vansinnet som håller på att hända. Ha en bra dag själv stumpan!  Oh, my good! Hur orkar du? Ett halvkilometer långt inlägg som svar på mitt lilla enkla försök att retas litegrann, tralala...! Gita
herkules
26-06-2011, 16:13
vad fan håller ni på med?
Huggorm
26-06-2011, 16:47
CITAT (herkules @ 26-06-2011, 17:13)  vad fan håller ni på med? Ja, säg det. Ingen vet nog, eftersom ingen orkat läsa bråkinläggen, inte ens de berörda själva
CITAT (Gita @ 26-06-2011, 16:42)  Oh, my good! Hur orkar du? Ett halvkilometer långt inlägg som svar på mitt lilla enkla försök att retas litegrann, tralala...! Gita Fel! En halv kilometer är 500 meter, mitt inlägg är på min skärm bara drygt 26 cm.
Huggorm
26-06-2011, 16:51
CITAT (herkules @ 26-06-2011, 11:02)  folkpartiet vill ta bort aktivitetsstödet för unga sjuka/handikappade, 90% av dem som har det kan jobba sägs det. vilka jobb? Kanske alla de hundratusentals jobb som vissa hävdar kommer friställas när fyrtiotalisterna pensionerar sig?
CITAT (herkules @ 26-06-2011, 17:13)  vad fan håller ni på med? Just nu har jag hällt upp en kopp kaffe och bänkat mej här. Vad roar du dej med själv idag då? CITAT (Huggorm @ 26-06-2011, 17:47)  Ja, säg det. Ingen vet nog, eftersom ingen orkat läsa bråkinläggen, inte ens de berörda själva Meeeen, vi bråkar inte, vi bara retas lite grand ju. Men visst tillbaka till ordningen igen. Tråden är intressant så nu ska i alla fall inte jag fortsätta att tramsa sönder den mer. Förlåt!
Ja det var ju också ett sätt att tackla tråden... när man inte har några argument kvar roar man sig med att retas.
herkules
30-06-2011, 07:32
dn idag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/minister-...-nya-sjukreglerdet här med att förändringarna i sjukförsäkringen har fått oförutsedda konsekvenser kan väl ingen människa tro på, det är väl inga puckon som suttit och listat ut dem (förändringarna alltså)? det torde ju varit glasklart och iskallt räknats med från början att det skulle drabba människor och få dem att gå under. lite svinn får man ju räkna med när resten av befolkningen ska göras avdragsberoende. blir så trött på politiker (och andra) som tror att de kan göra vad de vill.
herkules
01-07-2011, 11:33
och så röstade en majoritet på oppositionens förslag idag. gott så och minuspoäng än en gång till alliansregeringen. personligen tycker jag inte att det förslag som lagts fram räcker men ändå skönt att se lite medmänsklighet.
Du vill ha högre bidrag eller vad?
Ni som är proffs på det här ämnet... vad går den rödgröna + sverigedemokraternas förslag ut på? Vad är det som är så mycket bättre med deras förslag jämfört med alliansens?
*Stintan*
01-07-2011, 13:22
Eftersom du inte verkar ha fattat vad hela frågan handlar om så föreslår jag att du sätter dig bekvämt på en stol och börjar läsa på. Läs tidigre trådar inklusive länkar och så googla. Antagligen har du att gör resten av sommaren men det är bara bra så kanke vi slipper läsa fler dumma inlägg från dig i trådar som handlar om sjukförsäkringen.
CITAT (*Stintan* @ 01-07-2011, 14:22)  Eftersom du inte verkar ha fattat vad hela frågan handlar om så föreslår jag att du sätter dig bekvämt på en stol och börjar läsa på. Läs tidigre trådar inklusive länkar och så googla. Antagligen har du att gör resten av sommaren men det är bara bra så kanke vi slipper läsa fler dumma inlägg från dig i trådar som handlar om sjukförsäkringen. Lika dryg som vanligt. Kan du inte istället lägga fram fördelarna med vänsterns förslag i jämförelse med regeringens förslag som röstades ner med en hel röst. Jag är nog fullt på det klara med VAD som står i de olika förslagen... jag kan dock inte förstå vad det är som påstås vara så mycket bättre med det som vänstern, miljöpartiet, socialdemokraterna och sverigedemokraterna stod bakom. Lyft fram fördelarna nu... fega inte, stintan har ändå inga hållbara argument så alla får göra sig hörda.
Krolliljan
01-07-2011, 13:46
CITAT (dahla @ 01-07-2011, 13:48)  Du vill ha högre bidrag eller vad? Har försökt att sitta på händerna men måste ge mig in i denna tråden. Kanske i ett läge då man verkligen inte skulle hålla igång den För det första : Sjukföräkringen är precis vad den heter, en försäkring och är inget bidrag. För det andra : så vill jag ha ersättning från min försäkring om jag blir sjuk men framför allt vill jag leva i ett samhälle där jag vet att andra som har oturen att bli sjuka i alla fall ska ha en dräglig ekonomi och framförallt inte ska behöva utsättas för förnedringen att behöva pröva arbetsförmåga mot fantasi-jobb.
Aqvakul
01-07-2011, 13:54
CITAT (Krolliljan @ 01-07-2011, 14:46)  Har försökt att sitta på händerna men måste ge mig in i denna tråden. Kanske i ett läge då man verkligen inte skulle hålla igång den
För det första : Sjukföräkringen är precis vad den heter, en försäkring och är inget bidrag.
För det andra : så vill jag ha ersättning från min försäkring om jag blir sjuk men framför allt vill jag leva i ett samhälle där jag vet att andra som har oturen att bli sjuka i alla fall ska ha en dräglig ekonomi och framförallt inte ska behöva utsättas för förnedringen att behöva pröva arbetsförmåga mot fantasi-jobb.
CITAT (Krolliljan @ 01-07-2011, 14:46)  Har försökt att sitta på händerna men måste ge mig in i denna tråden. Kanske i ett läge då man verkligen inte skulle hålla igång den
För det första : Sjukföräkringen är precis vad den heter, en försäkring och är inget bidrag.
För det andra : så vill jag ha ersättning från min försäkring om jag blir sjuk men framför allt vill jag leva i ett samhälle där jag vet att andra som har oturen att bli sjuka i alla fall ska ha en dräglig ekonomi och framförallt inte ska behöva utsättas för förnedringen att behöva pröva arbetsförmåga mot fantasi-jobb. Sjukförsäkring är en försäkringsliknande förmån till stöd för den som blir sjuk.
*Stintan*
01-07-2011, 14:19
CITAT (dahla @ 01-07-2011, 14:29)  Lika dryg som vanligt. Kan du inte istället lägga fram fördelarna med vänsterns förslag i jämförelse med regeringens förslag som röstades ner med en hel röst. Jag är nog fullt på det klara med VAD som står i de olika förslagen... jag kan dock inte förstå vad det är som påstås vara så mycket bättre med det som vänstern, miljöpartiet, socialdemokraterna och sverigedemokraterna stod bakom.
Lyft fram fördelarna nu... fega inte, stintan har ändå inga hållbara argument så alla får göra sig hörda. Du ska nog inte snacka om vem som är dryg. Finns ingen anledning att lägga ner energi på att få dig att förstå men du verkar precis som A Borg ha missat ett kapitel i jägarutbildningen, nämligen det som handlar om att det inte är sjuka människor man ska jaga utan vilda djur i skogen då det är jaktsäsong.
Tycker faktiskt det vår regering fick en liten knäpp på näsan. Det är demokrati som den skall vara. Sedan tror jag inte det trots allt blir några större förändringar i slutändan. Oppositionen värvar kanske några röster på sitt förslag, men i slutändan så blir det nog en tummetott av det hela. Det gamla sjukersättningssystemet är begravt och inte ens H. Juholt vill ha det tillbaka misstänker jag. När S, V, MP och SD slår sig ihop så får regeringen det svårt. En sak är säker, dom sjukskrivna vinner inget på detta politiska käbbel.
Nä, förslaget som röstades fram idag var ute på remiss hos två instanser under två dagar och dom kunde inte avgöra om det skulle bli bättre eller sämre... regeringens förslag har varit ute på remiss hos 50 instanser och dom ansåg inte att det var någon brådis eftersom genomförandet ändå inte kommer förens vid årsskiftet...
Det kommer som vanligt bli skit av allt när nu den rödgröna röran slår på stora trumman... det enda som händer är att socialdemokraterna tappar väljare till sverigedemokraterna så snart man får se att förslaget som togs idag inte var vatten värt. Hejja Sverige!
Gunilla T
01-07-2011, 17:09
CITAT (dahla @ 01-07-2011, 13:48)  Du vill ha högre bidrag eller vad? Som sagt, sjukförsäkringen är just en försäkring och inget bidrag - basta! När det gäller bidrag så är det tyvärr så att kostnaderna för försörjningsstöd ökar katastrofalt i kommunerna pga av den förda politiken. Så tyvärr - bidragen ökar eftersom människor ändå måste ha sin försörjning någonstans ifrån..och äter upp kommunernas verksamhet inifrån. Du kan ju lattja om Sverigedemokraterna men för mig är deras frammarsch ett symptom och inget annat....när klyftorna ökar mellan de som har och inte har får partier som SD vind i seglen eftersom många söker en syndabock. Alliansens förda politik gagnar SD...
*Stintan*
01-07-2011, 17:14
CITAT (Gunilla T @ 01-07-2011, 18:09)  Som sagt, sjukförsäkringen är just en försäkring och inget bidrag - basta! När det gäller bidrag så är det tyvärr så att kostnaderna för försörjningsstöd ökar katastrofalt i kommunerna pga av den förda politiken. Så tyvärr - bidragen ökar eftersom människor ändå måste ha sin försörjning någonstans ifrån..och äter upp kommunernas verksamhet inifrån.
Du kan ju lattja om Sverigedemokraterna men för mig är deras frammarsch ett symptom och inget annat....när klyftorna ökar mellan de som har och inte har får partier som SD vind i seglen eftersom många söker en syndabock. Alliansens förda politik gagnar SD...
CITAT (Gunilla T @ 01-07-2011, 18:09)  Som sagt, sjukförsäkringen är just en försäkring och inget bidrag - basta! Nej, sjukförsäkring är som sagt en försäkringsliknande förmån till stöd för den som blir sjuk.
*Stintan*
01-07-2011, 19:16
CITAT (dahla @ 01-07-2011, 19:54)  Nej, sjukförsäkring är som sagt en försäkringsliknande förmån till stöd för den som blir sjuk. Om du nu förlitar dig på wikipedia kan du väl åtminstone läsa rätt. Sjukförsäkringen är en försäkring!
herkules
01-07-2011, 19:30
Genom avtal har vi avstått löneuttag mot att arbetsgivaren betalar en sjukförsäkringsavgift.
Huggorm
01-07-2011, 20:01
CITAT (herkules @ 01-07-2011, 20:30)  Genom avtal har vi avstått löneuttag mot att arbetsgivaren betalar en sjukförsäkringsavgift. Avtal som har slutits över våra huvuden och tvingats på oss.
Att sjukersättningen är till när man blir sjuk och att alla lönearbetare har rätt till den är odiskutabelt. Att kostnaderna skenade berodde på att den användes till mer än just sjukskrivning för sjukdom. Förut var det alldeles för lätt att sjukskriva, idag är det tvärtom. Om politikerna för en gångs skull kunde bortse från sin politiska hemvist och i någorlunda gemenskap skapa ett sjukersättningssystem som håller över tiden vore mycket vunnet. Det är ju nu, när vi har en högkonjunktur av sällan skådat slag, som beslut måste fattas. I en lågkonjunktur blir ofta andra frågor viktigare. Men det är väl ett spel för galleriet från alla partier. Vem vinner budgivningen om väljarna? Första, andra. tredje, högsta budet vann.
*Stintan*
01-07-2011, 21:24
CITAT (gnon49 @ 01-07-2011, 21:35)  Att sjukersättningen är till när man blir sjuk och att alla lönearbetare har rätt till den är odiskutabelt. Att kostnaderna skenade berodde på att den användes till mer än just sjukskrivning för sjukdom. Förut var det alldeles för lätt att sjukskriva, idag är det tvärtom. Om politikerna för en gångs skull kunde bortse från sin politiska hemvist och i någorlunda gemenskap skapa ett sjukersättningssystem som håller över tiden vore mycket vunnet. Det är ju nu, när vi har en högkonjunktur av sällan skådat slag, som beslut måste fattas. I en lågkonjunktur blir ofta andra frågor viktigare. Men det är väl ett spel för galleriet från alla partier. Vem vinner budgivningen om väljarna? Första, andra. tredje, högsta budet vann. Det är skillnad på sjukersättning och sjukpenning så det vore bra om man håller isär begreppen även om båda ingår i sjukförsäkringssystemet.
CITAT (*Stintan* @ 01-07-2011, 22:24)  Det är skillnad på sjukersättning och sjukpenning så det vore bra om man håller isär begreppen även om båda ingår i sjukförsäkringssystemet. Jo men båda är ju till vid sjukdom. Orkar inte hålla reda på alla begrepp.
Törnsångare
01-07-2011, 22:32
CITAT (*Stintan* @ 01-07-2011, 20:16)  Om du nu förlitar dig på wikipedia kan du väl åtminstone läsa rätt. Sjukförsäkringen är en försäkring! Helt rätt! Och om man nu ändå befinner sig på wikipedias sjukförsäkringssida och inte har hängt med i nyhetsflödet kan man läsa under rubriken:"Reformen under regeringen Reinfeldt" där det bl.a. står att Husmark Pehrsson varnade för följderna av en bortre parentes. Finansdepartementet (läs Anders Borg) föreslog det för att spara pengar. Cyniskt, frågade Bull. Bara förnamnet, sa Bill.
Huggorm
02-07-2011, 17:12
Om det nu är en försäkring, så borde man väll få välja bolag själv? Precis som med den likaledes obligatoriska trafikförsäkringen för bilar. Premien borde väll också variera beroende på vilken risk försäkringstagaren utgör för försäkringsbolaget? Är de pengar man betalar in till sjukförsäkringen ens öronmärkta, eller hamnar allt i skatteverkets stora blandsäck?
herkules
02-07-2011, 17:28
inte öronmärkts tyvärr, sjukförsäkringen räknas gå med 63 miljarder i vinst till 2013, eller 2014. de pengarna används till jobbskatteavdraget.
Huggorm
02-07-2011, 17:48
CITAT (herkules @ 02-07-2011, 18:28)  inte öronmärkts tyvärr, sjukförsäkringen räknas gå med 63 miljarder i vinst till 2013, eller 2014. de pengarna används till jobbskatteavdraget. Kan man då verkligen kalla det en försäkring? Vad skiljer detta från allt annat som skattefinansieras?
herkules
02-07-2011, 18:26
det är en sjukförsäkring och har används till det. tills vi fick en borgerlig regering alltså. numera används sjukförsäkringspengarna till att ge friska människor ett lakan till i plånboken varje månad medan sjuka människor inte har råd att vare sig bo eller äta. när det vill sig riktigt illa. welcome to the real world huggis!
Huggorm
02-07-2011, 18:52
CITAT (herkules @ 02-07-2011, 19:26)  det är en sjukförsäkring och har används till det. tills vi fick en borgerlig regering alltså. numera används sjukförsäkringspengarna till att ge friska människor ett lakan till i plånboken varje månad medan sjuka människor inte har råd att vare sig bo eller äta. när det vill sig riktigt illa. welcome to the real world huggis! Så vitt jag vet är det skattebetalarna som betalar sjukförsäkringen, och samma skattebetalare som får lite jobbskatteavdrag tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|