Full version: Fjärilstråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4
xlxl67
Jättesnygg motljusbild! Kvickgräsfjäril är det. Flyger i skuggiga gläntor främst. Ovanlig kring Västkusten. Nästan alltid är denna fjäril norpad i vingarna. Den borde vara svår att se för predatorer då den rör sig i små solbelagda gläntor fast den sitter gärna o solar i lövverket...
Flemming
Tack xlxl67 !
Då var den på rätt plats i livet...
Solen silades av trädens lövverk och den sitter på ett "malätet" träd som fällts och sparats till djuren...
En glänta stämmer alldeles väl och liten är den...
Bilden är tagen idag och platsen är Torups slott utanför Svedala i Skåne
Monarda
Tänkte att det skulle dyka upp någon riktig raritet någon gång, men det är bara dom gamla vanliga.

[attachment=63524:P8011289.jpg]

[attachment=63525:P8220554.jpg]

[attachment=63526:P8011294.jpg]

[attachment=63527:P8120452.jpg]
Gossen Ruda
Tistelfjärilen var en raritet för några decennier sen, nu är den blahablaha.
Myosotis

Flemming
Monarda och Myosotis: Räcker det med bravo.gif tummenupp.gif eller krävs det ord ?
Gossen Ruda
Snyggt med kartfjärilen. Nästa som uppenbarar sig i min närhet skall jag försöka fota. Här kommer några besökare hos mig, börjar med en amiral. Jag hade minst 3 st just då.

Samling vid baren.

Ok, detta är en myskbock men den får följa med ändå. Det var samtidigt

Flemming
Kvaliteten på bilderna har ökat rejält den senaste tiden...
Fina bilder Gossen Ruda bravo.gif tummenupp.gif
Ingela i Segersberg

Makaonfjärilslarv

Flemming
Då klappar vi för Ingela bravo.gif tummenupp.gif
Påminner lite om godis men den här får gärna fortsätta att leva...
malcolm
Såg något märkligt när jag var ute på en skogspromenad en gång, det var ett tjugotal blåvingar som satt på en död orm men tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Äter fjärilar verkligen as?
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 04-08-2011, 10:26) *
Såg något märkligt när jag var ute på en skogspromenad en gång, det var ett tjugotal blåvingar som satt på en död orm men tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Äter fjärilar verkligen as?

Inte äter men de kan suga i sig ev förruttnelsevätskor.
Monarda
Okända flygfän!

[attachment=63637:P8041343.jpg]

[attachment=63638:P8041333.jpg]

[attachment=63639:P8041327.jpg]

Och sen skrämde nässelfjärilen bort den.

[attachment=63640:P8041334.jpg]
Christa
CITAT (Orkidétjuven @ 09-07-2011, 13:18) *
Ngn som sett makaonfjäril ngn? Har alltid velat se en sådan.

På 80-talet hade jag en sommarstuga och där fanns makaonfjärilar. Jag såg dom ofta.

En dag fick jag en syrenkvist av grannen och när jag stod där och pratade med honom med syrenkvisten i handen så kom det en makaon och satte sig på blomman mitt framför näsan på mig. Såå vacker!

Sedan har jag inte sett någon förrän 2009 ute på Skaftö.
vildvittra
denna hårt tärda krabat har nog en del att berätta
undrar vad den varit med om. . .
Tikka
Jag ser makaonfjärilen ute på öarna hela sommaren men idag var det första gången jag fick se dom para sig! Och att jag fick nån bild på det är ju helt sjukt rätt plats rätt tillfälle !
Det är min favoritfjäril helt klart! smile.gif

Bilderna är inte så bra för det är mobilkamera.

[attachment=63651:DSC08927.JPG]
[attachment=63652:DSC08933.JPG]
Jultorpet
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2011, 14:36) *
Tistelfjärilen var en raritet för några decennier sen, nu är den blahablaha.

Vad beror det på då? Att den säljs som studiematerial att föda upp själv?

Såg flera stycken för ett par år sedan men har inte sett någon sedan dess och inte före det heller.
Gossen Ruda
CITAT (Jultorpet @ 07-08-2011, 00:30) *
Vad beror det på då? Att den säljs som studiematerial att föda upp själv?

Såg flera stycken för ett par år sedan men har inte sett någon sedan dess och inte före det heller.

Förmodligen klimatförändring. Det är ett flertal insektsarter som är under spridning norrut, flera som är nya för Sverige. Ur minnet plockar jag bålgeting, bivarg, glödsandbi, storblodbi, kartfjäril. Fast sen är det en del som istället minskar och försvinner. Naturen låter sig inte styras eller ens förklaras så lätt.
Monarda
CITAT (Monarda @ 04-08-2011, 20:02) *
Okända flygfän!

[attachment=63638:P8041333.jpg]

[attachment=63639:P8041327.jpg]

Och sen skrämde nässelfjärilen bort den.

[attachment=63640:P8041334.jpg]

Ingen som vet vad det här var för gynnare?
Lokan
Visst är det här mindre guldvinge?

[attachment=63850:IMG_5123...erad_1_0.jpg]

[attachment=63849:IMG_5119...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder på Mindre guldvinge, Lokan tummenupp.gif Om du inte vet vad nån fjäril heter, så kan du kolla på Naturfoton.se, där finns många fina bilder på fjärilar.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 07-08-2011, 10:26) *
Ingen som vet vad det här var för gynnare?

Svårt att säga men jag tror närmast på något nattfly och då troligast något jordfly. Art går inte att säga.

CITAT (Lokan @ 10-08-2011, 23:26) *
Visst är det här mindre guldvinge?

[attachment=63850:IMG_5123...erad_1_0.jpg]

[attachment=63849:IMG_5119...erad_1_0.jpg]

Fast jag är gammalmodig och säger Liten guldvinge. rolleyes.gif Fint fångat, och en trolig jordhumla kom också med.
Lokan
Tack Ingela och Ruda! smile.gif
Är det den du har i din avatar Ingela?
amaira
CITAT (vildvittra @ 04-08-2011, 23:00) *
denna hårt tärda krabat har nog en del att berätta
undrar vad den varit med om. . .

Levt sitt liv, skulle jag gissa på. Om jag fortsätter gissa, tror jag att det är en hona av hedblåvinge. Då har hon gjort det hon ska, parat sig, lagt ägg, flugit runt i diverse väder, slitit på sina vingar, kanske undkommit några hungriga käftar med nöd och näppe, men antagligen bara blivit gammal och utsliten. Nu kan hon unna sig lite lata dagar med härliga nektarmåltider, innan hon somnar in för gott.

Nästa fråga! Denna krabat fann jag på min veranda för någon vecka sedan. Nån som vet vad det är?

Gossen Ruda
Ett mott av något slag gissar jag, ingen grupp jag ägnat mig åt.
Monarda
Drog till skogs idag med hopp om att hitta något annat än mina vanliga trädgårdsfjärilar. Klen utdelning, en fjäril och en knubbig skalbagge.
Skogsgräsfjäril, tror jag. Fast färgerna är lite bleka på det här exemplaret, jämfört med bilder jag kollat.

[attachment=63906:P8131476.jpg]

Skalbaggen överlåter jag till Ruda, eller någon annan kunnig.

[attachment=63907:P8131494.jpg]
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 11-08-2011, 23:29) *
Tack Ingela och Ruda! smile.gif
Är det den du har i din avatar Ingela?

yes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 13-08-2011, 19:33) *
Drog till skogs idag med hopp om att hitta något annat än mina vanliga trädgårdsfjärilar. Klen utdelning, en fjäril och en knubbig skalbagge.
Skogsgräsfjäril, tror jag. Fast färgerna är lite bleka på det här exemplaret, jämfört med bilder jag kollat.

Skalbaggen överlåter jag till Ruda, eller någon annan kunnig.

[attachment=63907:P8131494.jpg]

Kan vara en skogsgräsfjäril men det finns nån mer liknade art. Har inga böcker här i sommarstuga. Baggen är en tordyvel.
xlxl67
CITAT (Monarda @ 13-08-2011, 19:33) *

...

Visst är det Skogsgräsfjäril. En riktig raritet på Västkusten - snyggt fotat! smile.gif
Iren
Så mycket läckra bilder! Jättefina! Har bara en på en Admiral på mina syrenbuddlejor. Men så mycket fjärilar den busken drar, även ihop med Echianea o rosenstav. Så mysigt att sitta och fika och se dom svärma runt i trädgården:-D[attachment=63926:blommor_2011_263.jpg]
ängsvädd
Jag var hemma hos min kompis. De har många fjärilar, jag lyckades få några av dem på bild när de mumsade på de lila blommorna från Mynta smile.gif

Vad är detta för fjäril?

Detta är väl påfågelöga antar jag - eller vad heter den?

Amiralfjäril smile.gif

Ingela i Segersberg
Jättefina bilder, Ängsvädd tummenupp.gif Nässelfjäril heter fjärilen på den första bilden och så Påfågelöga på den andra bilden.
omk
Jag har en mängd nässelfjärilar i min "trädgård". Sen några timmar är de iaf EN mindre ...
En av dessa "sommarfåglar" satt på insidan av badrumsfönstret vid lunch idag, jag öppnade och vispade ut den. Följde den med blicken när den vinglade iväg och VIPS kom det en liten fågel och snappade åt sig den ! Den hann en halv meter i "frihet" ...

Jag trodde att jag skulle hjälpa, men stjälpte istället ...

Å andra sidan blev kanske pippin mätt för en stund.
ängsvädd
Tack Ingela biggrin.gif

omk - ja, vad ska man göra - jag hjälper mina vilda djur ut också.
Flemming
En av grannens fjärilar...

Monarda
Fjärilarnas saga är väl snart slut men ännu kommer dom fram när solen värmer.
Verkar vara amiralernas år, har aldrig sett så många som denna sommar.

[attachment=64247:P8261552.jpg]

[attachment=64248:P8261546.jpg]
Flemming
Vi har haft lite sommar dom senaste dagarna och grannens buddleja var "nerlusad" av fjärilar...
Men det är som du skriver Monarda,det går mot slutet...

Tog en tur i skogen och hittade denna lilla varelse sittandes på en maskros...
Flemming
Testade mitt nyinköpta kamerastativ och provade några bilder på balkongen.
Fick en riktig närbild på en fjäril och när jag sedan tittar lite närmare så ser jag något som liknar ett öga och en näbb.
Har markerat med röda pilar.
Någon kunnig som vill berätta ?
Gossen Ruda
Fasettöga och palper får jag det till.
Flemming
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2011, 21:05) *
Fasettöga och palper får jag det till.

Öhhh...

Vilka lätta ord du använder no.gif

Fasettöga hittade jag http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasett%C3%B6ga men blir inte riktigt klok på om dom används till att se eller har dom en annan funktion ?
Palper: http://skoltips.wordpress.com/2008/03/12/insekters-byggnad/ en del av käken ?
Gossen Ruda
CITAT (Flemming @ 04-09-2011, 21:27) *
Öhhh...

Vilka lätta ord du använder no.gif

Fasettöga hittade jag http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasett%C3%B6ga men blir inte riktigt klok på om dom används till att se eller har dom en annan funktion ?
Palper: http://skoltips.wordpress.com/2008/03/12/insekters-byggnad/ en del av käken ?

Jo, ögonen används för att se med. Palperna ingår i käkarna. Tveksam vad de används till, kanske att smaka med.
Flemming
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2011, 21:44) *
Jo, ögonen används för att se med. Palperna ingår i käkarna. Tveksam vad de används till, kanske att smaka med.

Se nu blev det mycket lättare att förstå...

Tack Ruda
Ingela i Segersberg
Några av de fjärilsbilder jag tagit under sommaren.

Ljungblåvinge

Kålfjäril

Vinbärsfuks

Rapsfjäril

Amiral

Kamgräsfjäril

Biggan_
Så fina! wub.gif
Myosotis
Dina bilder är som vanligt fantastiska, Ingela!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Biggan och Myosotis!
Flemming
Tja,vad skall man säga om dina bilder Ingela...
Dom flesta av oss har en lång väg att vandra...

Gör ett försök med det nyinköpta Tamron 2,8 90mm macro
Hittade en fjäril i tagetesen och bakom mig satt blåmesen och stirrade...
Mesen ville inte vara framför kameran så den spar vi till en annan gång.
Ingela i Segersberg
Tack ska du ha, Flemming. Din fjärilsbild är jättefin! tummenupp.gif Du har skaffat likadant objektiv som jag har på kameran, när jag fotar insekter.
Flemming
CITAT (Ingela i Segersberg @ 11-09-2011, 20:25) *
Tack ska du ha, Flemming. Din fjärilsbild är jättefin! tummenupp.gif Du har skaffat likadant objektiv som jag har på kameran, när jag fotar insekter.

Tack för berömmet Ingela !
Varför tror du jag skaffade ett sådant objektiv whistling.gif
Monarda
Silveraxet blommar för fullt till lycka för Amiralen. Kanske sista måltiden innan avfärd, det är väl snart dags för den att flyga till varmare breddgrader.

[attachment=65078:P9240215.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon