|
Ja nu har ju sommar med Ernst börjat igen !vad tycker ni ?är han en fjolla eller en kreativ konstnärlig man som bejakar sin kvinnliga och mannliga sida och som är väldigt mångsidig .Tycker ni att det han gör är verklighetsförankrat eller är det bara blaha ? Själv är jag lite klyven en del han gör är rimligt och en del ganska orimligt när det gäller inredning ! En fråga till ;)tycker ni damer här att Ernst är sexig ?i så fall på vilket sätt.Jag har inte set det
*Stintan*
15-07-2011, 00:21
Min åsikt är att han har fått storhetsvansinne. Han är både kreativ, konstnärlig och en fjant. Fjolla kan bara en kvinna vara. Han hittar på både bra och mindre bra saker tycker jag. Min typ är han iallafall inte så sexig.... nej inte ett dugg.
mamamaggan
15-07-2011, 00:24
Att man ibland tycker att Ernst gör lite konstiga saker beror väl på att han kommer med nya ideér , vi är inte vana . Gillar honom för att han är den han är utan att det verkar som om han blir påverkad av varken bu eller bä.
Sexig man ? Ja varför inte , beror ju på om man vill ha en " karlakarl " eller en mjuk och öm man. Med karlakarl menar jag den traditionella " hannen " som t ex kommer hem och förväntar sig att bli uppassad och som aldrig skulle " sänka " sig så lågt som till att dela på hushållsarbetet.
Hellre en Ernst än en karlakarl.
Biggan_
15-07-2011, 00:56
CITAT (mamamaggan @ 15-07-2011, 01:24)  Sexig man ? Ja varför inte , beror ju på om man vill ha en " karlakarl " eller en mjuk och öm man. Med karlakarl menar jag den traditionella " hannen " som t ex kommer hem och förväntar sig att bli uppassad och som aldrig skulle " sänka " sig så lågt som till att dela på hushållsarbetet.
malcolm
15-07-2011, 06:26
Jag tycker han har tonat ner sig lite i den här senaste omgången och har väl inte kommit med de allra galnaste idéerna ännu men faktum kvarstår, han är fortfarande lite för mycket för min del men det skall bli spännande att se hur huset blir.
Överbölingen
15-07-2011, 07:47
Han har helt klart en hel del att ge tips om. Tycker att han har lite för "gullig" framtoning. Och resultaten blir bra men ofta svårstädade. Sedan rena sakfel. Sinkningen var ingen sinkning utan en "öppen tappning" kommer inte på vad det heter så här på morgonen. Sinkning har snedskurna tappar och stavar om bara kan slås i vinkelrätt. Laxning är spår som men "skjuter in i varandra". Tappar inpassas i hål, antingen en fast som passas in i ett runt eller fyrkantigt hål, eller en lös som passar i hål mitt för varandra.* Ang Ernsts sinkning så måste man mäta diagonalerna före limning. Den är nämligen vingligare. Men kräver å andra sidan mindre precission.
*Ibland används han/hon som beskrivning precis som vid kontakter och slangkopplingar.
Meriona
15-07-2011, 08:02
Jag tycker som du Motti, en del saker är jättebra, andra är totalt förkastliga. Och han är inte min favoritkarl direkt, men trevlig måste man ju ändå saga att han verkar.
Men de ideer som jag inte gillar kanske passar nån annan och tvärtom.
ninnisky
15-07-2011, 12:34
Har inte sett Ernst program på länge. Han är inte heller min typ men jag tycker ändå att han uppför sig hyffsat bra i rutan.
Denna omgång ser jag för jag är helt enkelt intresserad av vad han gör just med detta huset. Jag har traskat omkring där för ett antal år sedan och gjort mig många funderingar hur man skulle kunna renovera det. Hittills har han/och de andra gjort ett snyggt jobb även om den sk trädgården inte stämmer helt med mina ideer.
Det blir för puttenuttigt ibland, men hans New England-inspirerade designer passar min smak mycket bättre än funkis-designerna i t.ex. Room Service som får allt att se ut som hotellrum. Att han är screaming gay stör mig inte.
skogstroll
15-07-2011, 14:34
I början tyckte jag det var fjolligt men nu har jag insett att det han gör är rätt OK  varför förneka den man är
Red Top
15-07-2011, 14:51
CITAT (Azur @ 15-07-2011, 13:47)  Det blir för puttenuttigt ibland, men hans New England-inspirerade designer passar min smak mycket bättre än funkis-designerna i t.ex. Room Service som får allt att se ut som hotellrum. Att han är screaming gay stör mig inte. Jag vet inte vad du lägger in i uttrycket "screaming gay", men det kanske för dig betyder att man är lyckligt gift med en kvinna sedan 35 år och har lyckats uppfostra två söner, som nu är vuxna. Förstår överhuvudtaget inte vad någons läggning har med saken att göra. I övrigt gillar jag många av Ernst galna idéer, men tycker att han kan bli lite för mycket ibland. Instämmer med vad mamamaggan skrev: CITAT (mamamaggan @ 15-07-2011, 01:24)  Att man ibland tycker att Ernst gör lite konstiga saker beror väl på att han kommer med nya ideér , vi är inte vana . Gillar honom för att han är den han är utan att det verkar som om han blir påverkad av varken bu eller bä.
Sexig man ? Ja varför inte , beror ju på om man vill ha en " karlakarl " eller en mjuk och öm man. Med karlakarl menar jag den traditionella " hannen " som t ex kommer hem och förväntar sig att bli uppassad och som aldrig skulle " sänka " sig så lågt som till att dela på hushållsarbetet.
Jag tycker nog också att han är "lite för mycket" i sitt sätt att kommunicera med tittarna. Kan störa mej lite på hans överdrivna gestikulerande men gillar faktiskt hans poetiska sätt att uttrycka sej. Dessutom gillar jag hans finuurliga saker som han tillverkar av saker från naturen och tillvarataget gammalt virke. Fågelskrämman han gjorde i senaste avsnittet var helläcker och jag funderar faktiskt på om jag kanske skulle ge mej på att försöka knåpa ihop något liknande. Köket däremot kan han få behålla om han vill. Blä för allt rostfritt som man måste hålla på att torka av hela tiden om det ska se fräscht ut. (ang. sakfelet som överbölingn påpekade så tror jag banne mej att han hade fel gällande spikarna han använde också. Inte katten var det väl några dyckert han bankade in i "sinkningarna" heller???  ) Karlakarl eller ej men jäkligt kreativ är snubben i alla fall.
CITAT (Red Top @ 15-07-2011, 15:51)  Jag vet inte vad du lägger in i uttrycket "screaming gay" Jag menar att han ger ett minst lika stereotypt gay intryck som Jonas Gardell.
*Stintan*
15-07-2011, 16:31
CITAT (Azur @ 15-07-2011, 16:47)  Jag menar att han ger ett minst lika stereotypt gay intryck som Jonas Gardell. Jisses vad har du för märklig människosyn
Huggorm
15-07-2011, 16:48
CITAT (Azur @ 15-07-2011, 16:47)  Jag menar att han ger ett minst lika stereotypt gay intryck som Jonas Gardell. Håller fullständigt med. Har väntat i många år på att han skall komma ur garderoben, men han törs väll inte i rädsla för att fördärva sin image bland medelålders till äldre kvinnor.
Piccante
15-07-2011, 17:56
CITAT (*Stintan* @ 15-07-2011, 17:31)  Jisses vad har du för märklig människosyn  Jag tolkar det inte som Azurs människosyn utan att han refererar till en allmän uppfattning att puttenuttiga killar som gillar heminredning måste vara gay.
CITAT (Markus_H @ 15-07-2011, 18:56)  Jag tolkar det inte som Azurs människosyn utan att han refererar till en allmän uppfattning att puttenuttiga killar som gillar heminredning måste vara gay. Visst är den nästan löjeväckande fördomsfullt att det fortfarande är så? Undra om man inte anses vara en riktig kvinna heller då, om man nu inte är speciellt puttenuttig av sej eller jätteintresserad av inredning? Sicken jäkla BULLSHIT säger jag bara...
Natur liv
15-07-2011, 18:38
Jag bryr mig inte ett dugg om vilken läggning Ernst skulle ha, det är hans bekymmer. Jag inspireras av hans inredningsidéer där naturen och omgivningen får vara en faktor. Hans projekt känns genomförbara. Som exempelvis tror jag att jag vågar renovera väggarna i förrådet efter att ha sett dem putsa väggarna i köket. Lyckas jag med det så har vi ett trevligt snickarrum ... i alla fall om husets elektriker drar nya kablar dit, för de gamla vågar man inte närma sig.
Jag gläds över att Ernst och många andra inte låter sig begränsas av andra människors syn på vad som kvinnor respektive män får/bör göra. Låt oss alla få snickra, laga mat, jaga, fiska, byta blöjor och leva!
CITAT (Natur liv @ 15-07-2011, 19:38)  Jag bryr mig inte ett dugg om vilken läggning Ernst skulle ha, det är hans bekymmer. Jag inspireras av hans inredningsidéer där naturen och omgivningen får vara en faktor. Hans projekt känns genomförbara. Som exempelvis tror jag att jag vågar renovera väggarna i förrådet efter att ha sett dem putsa väggarna i köket. Lyckas jag med det så har vi ett trevligt snickarrum ... i alla fall om husets elektriker drar nya kablar dit, för de gamla vågar man inte närma sig.
Jag gläds över att Ernst och många andra inte låter sig begränsas av andra människors syn på vad som kvinnor respektive män får/bör göra. Låt oss alla få snickra, laga mat, jaga, fiska, byta blöjor och leva!
malcolm
15-07-2011, 18:51
CITAT (Azur @ 15-07-2011, 13:47)  Att han är screaming gay stör mig inte. Så vitt jag vet är Ernst gift och har familj så gaystämpeln är nog helt FEL.
Meriona
15-07-2011, 19:05
Det tror jag nog, i mina ögon är han lite onödigt mysputtig, men ändå väldigt trevlig. Och har får vara älg också i min värld, vem bryr sig.
*Stintan*
15-07-2011, 19:21
CITAT (Markus_H @ 15-07-2011, 18:56)  Jag tolkar det inte som Azurs människosyn utan att han refererar till en allmän uppfattning att puttenuttiga killar som gillar heminredning måste vara gay. Det kan väl ändå inte vara något annat än Azurs egen fördomsfullhet om människor att påstå något sådant. CITAT (Natur liv @ 15-07-2011, 19:38)  ..................
Huggorm
15-07-2011, 19:28
CITAT (Markus_H @ 15-07-2011, 18:56)  Jag tolkar det inte som Azurs människosyn utan att han refererar till en allmän uppfattning att puttenuttiga killar som gillar heminredning måste vara gay. "Måste" är fel ord, men jag tror nog att man kan se en kraftig överrepresentation.
malcolm
15-07-2011, 19:30
Jag är själv något av en "mysputte" som gillar att dekorera och göra fint trots min "manliga" läggning, kan ordna blommor i en vas likväl som jag kan byta motor i en bil och har vid ett par tillfällen anklagats för att vara gay men jag är som jag är och att svetsa är för mig inte konstigare än att ordna blommor.
CITAT (Markus_H @ 15-07-2011, 18:56)  Jag tolkar det inte som Azurs människosyn utan att han refererar till en allmän uppfattning att puttenuttiga killar som gillar heminredning måste vara gay. Nejdå, jag pratar inte om vad han säger eller gör, utan om hur han säger och gör det. Han skulle verka precis lika stereotypt gay om programmet handlade om hur man slipar kedjan på en motorsåg, och omvänt kunde man låta Martin Timell göra inredningsprogram utan att han nånsin skulle ge ett gay intryck. Men "stereotypt gay" är kanske inte en bra beskrivning, det kanske kan uppfattas som förolämpande, vill ni hellre kalla honom för "mjuk, poetisk, och i kontakt med sin feminina sida" så kör för det.
Meriona
15-07-2011, 19:59
Varför sätta en etikett alls? Låt karln va som han vill. Tänk om vi hästtjejer dömt ut alla som fått stämpeln som lite manhaftiga, då hade vi inte haft många stallkompisar kvar. Kom ut i livet Azur, och njut av mångfalden.
Piccante
15-07-2011, 20:07
CITAT (Azur @ 15-07-2011, 20:39)  Nejdå, jag pratar inte om vad han säger eller gör, utan om hur han säger och gör det. Han skulle verka precis lika stereotypt gay om programmet handlade om hur man slipar kedjan på en motorsåg, och omvänt kunde man låta Martin Timell göra inredningsprogram utan att han nånsin skulle ge ett gay intryck.
Men "stereotypt gay" är kanske inte en bra beskrivning, det kanske kan uppfattas som förolämpande, vill ni hellre kalla honom för "mjuk, poetisk, och i kontakt med sin feminina sida" så kör för det. Förstår hur du menar. Det finns en klichéartad bild av hur gaypersoner ska bete sig. Ernst lever nog upp till 99% av den föreställningen. Det komiska är att med tanke på hur många procent av befolkningen som är homo/ bi/ queer så möter man väldigt få personer som är så "typiskt gay" och beter sig som Jonas Gardell
*Stintan*
15-07-2011, 20:09
CITAT (Meriona @ 15-07-2011, 20:59)  Varför sätta en etikett alls? Låt karln va som han vill. Tänk om vi hästtjejer dömt ut alla som fått stämpeln som lite manhaftiga, då hade vi inte haft många stallkompisar kvar. Kom ut i livet Azur, och njut av mångfalden. 
Huggorm
15-07-2011, 20:12
CITAT (Markus_H @ 15-07-2011, 21:07)  Förstår hur du menar. Det finns en klichéartad bild av hur gaypersoner ska bete sig. Ernst lever nog upp till 99% av den föreställningen. Det komiska är att med tanke på hur många procent av befolkningen som är homo/ bi/ queer så möter man väldigt få personer som är så "typiskt gay" och beter sig som Jonas Gardell  Däremot är en stor del av de öppet homosexuella männen som syns i media av den klichéartade typen. Faktum är att nästan alla gaypersoner som syns i media är just dessa, medan det blir få tillfällen för vanliga bögar samt alla typer av flator att synas.
Har inte sett Ernst sedan han hoppade av SVT. Men redan då tyckte jag han pratade "barnspråk" med tittarna. Inget fel alls att vara mjukis men lagom är bäst, åtminstone i den sortens program. För det är väl fortfarande ett byggprogram?
Meriona
15-07-2011, 21:01
CITAT (Huggorm @ 15-07-2011, 21:12)  Däremot är en stor del av de öppet homosexuella männen som syns i media av den klichéartade typen. Faktum är att nästan alla gaypersoner som syns i media är just dessa, medan det blir få tillfällen för vanliga bögar samt alla typer av flator att synas. Men måste man ha reda på vad folk har för sexuell läggning? jag frågar inte mina vänner vad de är, är det så att de berättar är det bra med det, annars skiter jag i det fullkomligt.
Ernst är gift sedan många år och har två grabbar !och verkar ha ett harmoniskt äktenskap ,att bejaka sin kvinnliga sida är Ernst bra på men gay är han inte ,men gubben min som driver en mekanisk verkstad som bygger maskiner skrattar åt Ernst påhitt ibland ;)Men han har en del ljusa ideer som man kan dra nytta av hemma .Men så kör han en del fusk också;)men sådana är Designers de lever inte i verkligheten.
*Stintan*
15-07-2011, 23:36
Vilken sida av honom är det som är så kvinnlig?
Kryddan03
16-07-2011, 01:20
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2011, 00:36)  Vilken sida av honom är det som är så kvinnlig? Jag tycker nog att högerprofilen är lite feminin.
Natur liv
16-07-2011, 07:32
CITAT (Huggorm @ 15-07-2011, 21:12)  Däremot är en stor del av de öppet homosexuella männen som syns i media av den klichéartade typen. Faktum är att nästan alla gaypersoner som syns i media är just dessa, medan det blir få tillfällen för vanliga bögar samt alla typer av flator att synas. Du ser dem varje dag, de ser ut ungefär som du och jag.
Monarda
16-07-2011, 09:49
Ernst har överlevt sig själv och blivit uttjatad, enligt min mening. Som vanligt ska det mjölkas ur till sista droppen och figureras i alla medier och flinas på alla tänkbara omslag i pressen. Dags att släppa fram nya förmågor och framför allt, plocka bort dom i tid innan kräkreflexerna hoppar igång.
Ernst är naturlig säker på sig själv och modig han går bra igenom rutan just därför. Han är där för att visa sitt sätt att se på heminredning och design i första hand och en del annat som han är bra på t ex matlagning eftersom han är kock. Han vill visa hur man njuter av livet och det man är intresserad av på ett enkelt jordnära sätt. Han är genuint intresserad av människor och vill dela med sig. Mediamänniskorna förstod att det skulle gå hem hos tevepubliken. Grejen är att han samlade flera flera genrer i ett program. Trädgård, mat, livsfilosofi och konst i ett - genialt !! Det är klart att det får många tittare. Många blev provocerade herregud en karl som går barfota och talar mjukt och naturligt, kan hantera en symaskin likaväl som yxa och såg. dessutom är han skitsnygg och två meter lång. Om han är sexig - säkert som amen i kyrkan den sidan visar han inte, även om han utan problem kan tala om sex och samlevnad också. Han har integritet och skiljer sitt privata och offentliga liv. Jag hade väldigt roligt när jag såg reaktionerna från en massa machogubbar hantverkare och andra konservativa typer som har svårt att gå utanför sina invanda ramar. Det var intressant att se skillnaden på hur äldre och yngre män reagerade. Mina söner och deras vänner både flickor och pojkar tyckte att han var helt ok t o m häftig.
Stintan !det är väl inte så värst många män som kokar sylt lagar mat syr mm ,visst finns dom men de är nog inte i överflöd.Ernst är ju en allkonstnär men som också besitter en kokutbildning.Men det han gör i TV är nog inte allmänt bland män sen kan man ju tycka vad man vill .En del hatar Ernst en del tycker han är toppen ,själv är jag klyven men jag hatar inte Ernst tycker han har en och annan poäng och har många smarta ider men en del han gör tycker jag är tokerier tex när han drar in halva skogen med en massa kryp i nja då kan man undra ?Sen annser jag att han klädde Sveriges fulaste Julgran i TV har aldrig en så jäkla ful Julgran i hela mitt liv  finns inte så fula att köpa ens .
*Stintan*
19-07-2011, 23:48
Tja de flesta kockar är män. Jag vet massor av killar som kan hantera en symaskin.Jag tycker faktiskt inte det är mer märkvärdigt att en karl kan såna saker och är praktisk och kreativ än att en kvinna är det och kan samma saker plus både bygga hus och anlägga en trädgård. Grejen är ju att särskilt kvinnor höjer en karl till skyarna om han kan fixa olika saker och tycker att han är så duktig men det är sällaneller aldrig en kvinna ses på samma sätt även om hon kan samma saker.
Jag tycker bara att han överlevt sig själv och börjar bli tjatig även om han gör både bra och mindre bra saker. Allt verkar inte heller särskilt genomtänkt men det är ju en smaksak.
mamamaggan
20-07-2011, 00:18
Varför måste vi dela in befolkningen i " fjollor " och " manhaftiga " ?
Vi är som vi är , konstigare är det inte.
Varför är du så petig med att dela in alla efter dina värderingar Motti ? Tycker du att det är så svårt att accpetera folk som de är ?
*Stintan*
20-07-2011, 00:44
CITAT (Motti @ 16-07-2011, 00:01)  ............. Men så kör han en del fusk också men sådana är Designers de lever inte i verkligheten. Du kan inte mena allvar Motti  Du är ju helt otrolig med dina förutfattade meningar om folk.
mamamaggan
20-07-2011, 21:09
Det roligaste av allt är att Motti själv har varit designer. Har hon berättat i en annan tråd .
*Stintan*
20-07-2011, 21:24
CITAT (mamamaggan @ 20-07-2011, 22:09)  Det roligaste av allt är att Motti själv har varit designer. Har hon berättat i en annan tråd .  ja just det har hon ja.
Piccante
20-07-2011, 21:32
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2011, 01:44)  Du kan inte mena allvar Motti  Du är ju helt otrolig med dina förutfattade meningar om folk. Det är väl inte så förutfattad mening, tycker han ofta gör saker som ser bättre ut än de funkar...
Japp det har jag som frilansare till bla Wetex och hemslöjdsaffärer och även designat skylltar till en del lokala frisörer,visst som konstnär är man lite svävande och lite overklig det hör till ,det vill däremot inte säga att man inte är verklighetsförankrad .När man är i skapande proccesen måste man ha det där att kunna drömma och tänka utanför ramarna att helt enkelt stänga av vardagen lite.Sen kan ni ju tycka att det är kul och fnissa åt det ,jag bjuder på det  Kram på er
Mårbacka
20-07-2011, 21:44
CITAT (Huggorm @ 15-07-2011, 17:48)  Håller fullständigt med. Har väntat i många år på att han skall komma ur garderoben, men han törs väll inte i rädsla för att fördärva sin image bland medelålders till äldre kvinnor. Oj, varför har du väntat på det så länge?
Men det finns ju män som är feminina som vi upplever dom bara för att de just gör saker som i normen inte annses vara manligt !I dag finns det massor av män som tvättar laga mat stryker och baka sockerkaka utan att vara Gay ju .Min man är också övertygad om att Ernst är Gay just för han är så mjuuuk . Håller med Huggorm att det finns dom som sitter fast i "garderoben än " absolut !men det finns mycket att förlora för en del om de går ut med det ofentligt .
*Stintan*
20-07-2011, 22:38
CITAT (Markus_H @ 20-07-2011, 22:32)  Det är väl inte så förutfattad mening, tycker han ofta gör saker som ser bättre ut än de funkar... Det var inte det jag svarade på utan det var " men sådana är Designers de lever inte i verkligheten"
Du är helt otrolig på att missförstå och förvränga allt man skriver Stintan !men det är väl det du gillar märka ord osv.När man är i ett projekt så drömmer man sig bort just då lever man inte i verkligheten ,hade Van Gogh gjort det hade han aldrig skurit av sig örat .Tror de flesta konstnärer har just den förmågan när de är i skapandets stund att glömma bort verkligheten och leva i fantasins värld .Själv hör jag inte ens telefonen eller tilltal när jag målar .
*Stintan*
20-07-2011, 23:05
Jag förvränger ingenting jag läser bara rakt upp och ner vad du skriver. Du får väl formulera dig annorlunda då så det framgår vad du menar egentligen. Jag kan faktiskt inte gissa mig till vad du menar om du inte menar det du skriver.
Jag känner många konstnärer och har levt ihop med en i över 30 år och inte fasiken är någon av dem som du beskriver. Alla sitter inte försjunkna i en fantasivärld medan dom skapar bara för att du och va Gogh gör/gjorde det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|