Sidor: 1, 2, 3
herkules
tittar ni på 'landet brunsås' nu? SVT1, handlar om kött.
merlin68
Tittade på programmet. Lite light version - lättsmält fakta - utan att vara allt för mästrande eller upprörande. Helt okej men de hade gärna kunna fördjupa sig liiite mer. Gillade när de sa att alla som äter kött borde också se med egna ögon hur uppfödningen går till.
batski
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 20:59) *
Gillade när de sa att alla som äter kött borde också se med egna ögon hur uppfödningen går till.

yes.gif
Gita
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 20:59) *
Tittade på programmet. Lite light version - lättsmält fakta - utan att vara allt för mästrande eller upprörande. Helt okej men de hade gärna kunna fördjupa sig liiite mer. Gillade när de sa att alla som äter kött borde också se med egna ögon hur uppfödningen går till.

Fast man bör komma ihåg att det finns enorma arealer mark i världen som är oandvändbara till allt annat än betesmarker för idisslare.
Sen när det gäller dessa förfärliga köttfabriker (kyckling och grisar) så är det i stort sett bara i Sverige, Danmark och Polen (då ofta svenskägt) dessa förekommer.
gita
P.s Ni vet väl att när ni köper svenskt kött så kan djuret både vara uppvuxet och slaktat i Polen.D.s
herkules
det polska köttet ska vara det bästa sägs det. men jag fick inte riktigt klart för mig hur slakten går till. kycklingslakt borde alla se hur den går till.
Farbror Blå
LCHF bygger ju på en av kemins grundtankar "Lika löser lika", som vi ju känner till när vi ska ta bort fläcker på kläder eller händer. Tvätta bort oljan från fingrarna med T-röd går inte,m men väl med smör..
Mina vänner har kört LCHF ett tag och det verkar fungera bra för dom. Dom äter inte bara kött minsann, stapelvaran är ägg
merlin68
CITAT (herkules @ 07-09-2011, 22:05) *
det polska köttet ska vara det bästa sägs det. men jag fick inte riktigt klart för mig hur slakten går till. kycklingslakt borde alla se hur den går till.

I Polen har man storskalig industriell uppfödning av djur. Gigantiska fabriker släppe urin, skit och kadaver som förorenar Östersjön. Tillsynen av dessa fabriker är under all kritik. Läs här nedan vad svensk mat-och miljöinformation skriver om detta:

http://www.smmi.nu/news/show_news?id=7536

herkules
men jäklar, det var ju inte precis vad dom sa i programmet. sad.gif
Gita
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 23:14) *
I Polen har man storskalig industriell uppfödning av djur. Gigantiska fabriker släppe urin, skit och kadaver som förorenar Östersjön. Tillsynen av dessa fabriker är under all kritik. Läs här nedan vad svensk mat-och miljöinformation skriver om detta:

http://www.smmi.nu/news/show_news?id=7536

Vad som inte nämns i länken är att en stor del av dessa fabriker ägs av svenska intressen och att köttet säljs som svenskt i svenska butiker.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 08-09-2011, 06:08) *
Vad som inte nämns i länken är att en stor del av dessa fabriker ägs av svenska intressen och att köttet säljs som svenskt i svenska butiker.
Gita

Om det är som du säger, vilket jag starkt betvivlar, är det väl din plikt att meddela någon av kontrollmyndigheterna Jordbruksverket eller Livsmedelsverket, om de fall du känner till.

Saxat på livsmedelsverkets hemsida:

"För nötkött finns speciella regler med krav på märkning med ursprung. Om varan är märkt med "Ursprung Sverige" betyder det att djuret är fött, uppfött och slaktat i Sverige. Om importerat kött mals till köttfärs i en butik i Sverige får den alltså inte heta "svensk köttfärs " eller vara märkt med svensk flagga."

Läs mer här: Ursprungsmärkning

Rapport 6 juli 2011:

"Även kött från lamm, gris och kyckling måste ursprungsmärkas framöver.
Det är en konsekvens av ny lagstiftning för livsmedelsmärkning som EU-parlamentet röstade igenom på onsdagen efter en överenskommelse med EU-länderna.
I dag är det bara obligatoriskt att ursprungsmärka nötkött.
De nya reglerna gäller enbart rena köttprodukter, alltså inte korv, pyttipanna och andra sammansatta produkter."
batski
Politiker från de olika partierna svarar på frågan:

Vilken inställning har ditt parti till odlat kött?

Och det är inte bara i Sverige som frågan om köttets koppling till kilmatförändringarna och svärldssvälten är aktuell:

The Guardian: Is it time we all gave up meat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon