|
CITAT (Jubbe063 @ 31-08-2011, 15:15)  Ja, matfascister finns i alla läger ser jag. Tur att jag äter mest Viltkött, mer naturvänligt och miljövänligt är svårt att hitta, men kött fisk o fågel är nog bara en 10-15 procent av min diet. Sparar dessutom in på tillredningskostnad (bränsle, el etc) eftersom 90% äts rått, inlagd, torkat.... Tack för påhoppet! Vad har fascism med det jag skrivit att göra?
Jubbe063
31-08-2011, 14:44
CITAT (batski @ 31-08-2011, 15:32)  Tack för påhoppet! Vad har fascism med det jag skrivit att göra?  Vilket påhopp? Var i mitt inlägg adresserar jag något mot dig? Antingen nämner jag ett nick eller citerar ett nick om jag säger nåt till den personen. Annars generellt inlägg om ämnet.
*Stintan*
31-08-2011, 15:12
CITAT (batski @ 31-08-2011, 14:46)  Jag har inte hittat på det, utan det finns allt fler studier och rapporter, inte minst från FN, som pekar på det. Som sagt, animalieproduktionen är den enskilt största miljöboven på planeten. Produktionen av animalier kommer av förståliga skäl alltid att kräva större utrymme, mer vatten och mer energi än om människor åt det vegetabiliska proteinet direkt istället för att gå vägen via djuren, vilket är ett enormt resursslöseri. Vidare så blir det mindre mat av det vilket är vidrigt i en värld där människor svälter ihjäl.
Jag har full förståelse för att detta kan kännas främmande och störande. Jag åt själv animalier (och tyckte det var gott) tills jag var 33, men ju mer jag lärde mig om vilket helvete djuren får utså bara för att jag tyckte om vissa smaker, hur enormt skadligt det var för miljön och hur det bidrar till fattigdom, orättvisa och svält i fattiga länder desto mer övertygad jag blev om att det inte fanns något som kunde rättfärdiga mitt beteende. De enda argumenten som fanns kvar hade bara med egoism att göra och jag insåg att det var fullständigt orimligt för mig att fortsätta med ett så enormt destruktivt beteende av så småaktiga skäl. Hur kunde jag med gott samvete säga att jag brydde mig om djur och människor i u-länderna samtidigt som jag genom mitt beteende både direkt och indirekt bidrog till så enormt mycket lidande och död? Jag vill ju inte äta något svältande barns mat och vill inte heller betala för att någon ska exploatera och döda djur.
Sen dess har ännu mer fakta kommit fram som både bekräftar det jag redan visste och som dessutom pekar på att konsekvenserna är ofantligt mycket allvarligare än vad man visste då. Men jag förstår som sagt att det kan bli alldeles för mycket att ta in och smälta och inser att folk generellt gör så gott de kan. Man kanske känner att man inte klarar av att sluta med gamla vanor som har varit en del av hela ens liv, men man kan iaf försöka minska sitt animaliekonsumtion. Varför måste man t ex äta kött och andra animalier vid varje måltid? Så mycket kött som vi äter i dag har man aldrig ätit förut.
Men först och främst tycker jag att varje människa har en skyldighet att ta reda på hur sina handlingar påverkar andra och världen, inte minst när dessa konsekvenser är av en sån enorm magnityd. Inte blir svältande barn mättare för att vi äter kött även om jag inser att många borde äta mindre kött. Det har funnits svältande människor på jorden i alla tider och naturligtvis svälter fler idag än förr eftersom det finns många fler människor. Jag känner inte en enda människa som äter kött varje måltid eller ens varje dag.
Gossen Ruda
31-08-2011, 16:37
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 16:12)  Jag känner inte en enda människa som äter kött varje måltid eller ens varje dag. Då känner du inte mig.
*Stintan*
31-08-2011, 16:41
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2011, 17:37)  Då känner du inte mig.  Nej tyvärr
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 16:12)  Inte blir svältande barn mättare för att vi äter kött även om jag inser att många borde äta mindre kött. Det har funnits svältande människor på jorden i alla tider och naturligtvis svälter fler idag än förr eftersom det finns många fler människor. Hur kött/animaliekonsumtionen påverkar tillgången på mat/svält i världen i dag är kanske inte jättetydligt men det finns gott om info om det om man vill ta reda på det. Jag har som sagt inte kommit på det själv. Det är iofs mer känt hur det påverkar klimatet. Massor med info där. Detta är visserligen en insändare från en politiker men det förklarar saken väldigt kortfattat: Djurhållning är också en rättvisefråga!CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 16:12)  Jag känner inte en enda människa som äter kött varje måltid eller ens varje dag. Ok, iaf alla omnivorer jag känner äter någon sorts kött och/eller animaliska produkter vid varje måltid och ibland när jag berättar för folk att jag inte äter animaliska produkter kan de se ut som stora frågetäcken och frågar "men vad äter du då?"
CITAT (Jubbe063 @ 31-08-2011, 15:44)  Vilket påhopp? Var i mitt inlägg adresserar jag något mot dig?
Antingen nämner jag ett nick eller citerar ett nick om jag säger nåt till den personen. Annars generellt inlägg om ämnet. Ok, apology taken  Du skrev ju "Ja, matfascister finns i alla läger ser jag." och här finns det väl bara 2 läger? Och så tycker jag inte att det är schysst att kalla folk för matfascister. Jag förstår inte ens vad du menar med termen.
Jubbe063
31-08-2011, 17:58
CITAT (batski @ 31-08-2011, 18:48)  Ok, apology taken  Du skrev ju "Ja, matfascister finns i alla läger ser jag." och här finns det väl bara 2 läger? Och så tycker jag inte att det är schysst att kalla folk för matfascister. Jag förstår inte ens vad du menar med termen. Det jag menade är att den här diskussionen förs generellt på många ställen, inte bara i den här tråden. Militanta veganer, humana veganer, rabiata köttätare, humana köttätare, lactoveganer, LCHF folk och många många fler. Varje grupp tycker att just deras sätt är rätt och alla andra har fel, dvs de är matfascister som försöker påtvinga andra sin egen övertygelse.
*Stintan*
31-08-2011, 18:26
CITAT (batski @ 31-08-2011, 18:40)  Hur kött/animaliekonsumtionen påverkar tillgången på mat/svält i världen i dag är kanske inte jättetydligt men det finns gott om info om det om man vill ta reda på det. Jag har som sagt inte kommit på det själv. Det är iofs mer känt hur det påverkar klimatet. Massor med info där. Detta är visserligen en insändare från en politiker men det förklarar saken väldigt kortfattat: Djurhållning är också en rättvisefråga!Ok, iaf alla omnivorer jag känner äter någon sorts kött och/eller animaliska produkter vid varje måltid och ibland när jag berättar för folk att jag inte äter animaliska produkter kan de se ut som stora frågetäcken och frågar "men vad äter du då?" Hoppas Jonas Paulsson har mer kunskap än man kunde se i de märkliga slutsatser han drog. Man ska inte blanda ihop saker och ting för då kan läsare få fel information. Han talar om den biologiska mångfalden och öppna landskap och i nästa stund om sojaimporten till kraftfoder. Han nämner inte med ett ord att de djur som höll/håller landskapet öppet är kor och får mestadels. Största delen av kraftfodret korna får består av spannmål odlat i sverige, en mindre del består av raps- och/eller sojamjöl, betfiber från sockerbetor samt mineraler. Endast delar av proteinfodret importeras. Detsamma gäller grisars foder Det går att odla mer proteinfoder i Sverige men det är inte lönsamt dels eftersom internationella transporter inte har några miljöskatter och dels för att produktionskostnaderna är lägre i andra länder. Därför kan inte svenska odlare konkurrera prismässigt med andra länder. Det här borde man naturligtvis kunna ändra på så att Sverige kan vara självförsörjande på djurfoder. Man ska inte ha förutfattade meningar och framför allt inte generalisera om vad folk har på sina menyer för det är nog väldigt olika.
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 09:19)  Låter ju hållbart  hur länge lever Sveriges befolkning på 30 000 porttioner? Menar inte att det är ett dåligt initiativ men det är ju ett sandkorn i sahara. Jag skulle gärna se mer viltkött i butikernas köttdiskar. Viltköttet som säljs i butik eller som här ovan via 30 000 portioner på restaurang är ju en ganska liten del av det som fälls i Sverige. Givetvis så skulle det inte räcka ens med hela den mängd som fälls i Sverige men det är ändå ekologiskt och ganska svårslaget ifall man vill äta kött. Saken är väl den att det är få som är redo att betala lite mer för viltkött... många tycker att det är bättre att köpa billigt nötkött från irland eller en fläskfilé från danmark. Om fler betalade för viltköttet så skulle det komma fler butiker med vilt i köttdisken.
herkules
31-08-2011, 20:45
CITAT (dahla @ 31-08-2011, 21:42)  /.../Saken är väl den att det är få som är redo att betala lite mer för viltkött... många tycker att det är bättre att köpa billigt nötkött från irland eller en fläskfilé från danmark. Om fler betalade för viltköttet så skulle det komma fler butiker med vilt i köttdisken. varför betala mer för något som nästan är gratis och ett nöje att pyssla med? för vissa alltså.
CITAT (herkules @ 31-08-2011, 21:45)  varför betala mer för något som nästan är gratis och ett nöje att pyssla med? för vissa alltså. Den tanken slog mej också direkt men du hann först.
CITAT (herkules @ 31-08-2011, 21:45)  varför betala mer för något som nästan är gratis och ett nöje att pyssla med? för vissa alltså. För mig är det absolut ett nöje att på egen hand och med hjälp av hunden jaga och ibland få chansen att fälla ett djur som sen kan hamna i frysen. Då vet jag att djuret jag sen äter har gått under klarblå himmel, ätit nyttiga örter och levt ett liv som är helt normalt för djuret ifråga. (till skillnad från djur som är uppfödda i en köttfabrik) Nöjet att få ta hem sin egen mat från naturen är enbart ett nöje så länge jag inte lägger någon ekonomisk aspekt i det hela för det är långt ifrån gratis att jaga... om jag räknar lite snabbt så kostar det mig runt 30 000:- att jaga per år och då har jag i bästa fall en fjärdedel av en älg, två rådjur, 50 ringduvor och ett tiotal änder... kanske en gås då och då. Låt säga att slaktvikten för älgen är på 200 kilo, 10 kilo per rådjur så ser man ganska snart att det knappast skulle vara ekonomiskt försvarbart för mig att sälja köttet... det finns ingen som skulle betala dom priserna även om köttet är ypperligt tillvarataget. Om jag sen ska räkna på något pris per timma som jag lägger på att vara i naturen med inköp av saltstenar och stödfoder till vintern, bensin för att komma till och från marken, utrustning för dryga 70 000:- så skulle jag knappast se det som någonting som "nästan är gratis". Sen finns det givetvis större gods som bedriver en helt annan jakt och drar in ganska stora pengar på att sälja jakter till företag och privatpersoner med stor plånbok och dom kan absolut komma ner i lägre kostnader för det färdiga köttet och har därför möjlighet att sälja till ett bättre pris. Den vanliga allmogejägaren kommer troligtvis aldrig sälja sitt kött... däremot så ger jag gärna bort en fin stek eller filé till släkt, vänner och bekanta som vet att uppskatta varan på rätt sätt. jag vet ju inte hur tät du är... Vore jag mångmiljonär så vore det kanske nästan gratis... men det är jag inte.
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 19:26)  Hoppas Jonas Paulsson har mer kunskap än man kunde se i de märkliga slutsatser han drog. Man ska inte blanda ihop saker och ting för då kan läsare få fel information. Han talar om den biologiska mångfalden och öppna landskap och i nästa stund om sojaimporten till kraftfoder. Han nämner inte med ett ord att de djur som höll/håller landskapet öppet är kor och får mestadels. Största delen av kraftfodret korna får består av spannmål odlat i sverige, en mindre del består av raps- och/eller sojamjöl, betfiber från sockerbetor samt mineraler. Endast delar av proteinfodret importeras. Detsamma gäller grisars foder Det går att odla mer proteinfoder i Sverige men det är inte lönsamt dels eftersom internationella transporter inte har några miljöskatter och dels för att produktionskostnaderna är lägre i andra länder. Därför kan inte svenska odlare konkurrera prismässigt med andra länder. Det här borde man naturligtvis kunna ändra på så att Sverige kan vara självförsörjande på djurfoder.
Man ska inte ha förutfattade meningar och framför allt inte generalisera om vad folk har på sina menyer för det är nog väldigt olika. Förr bidrog kor till den biologiska mångfalden, men det gör de inte längre eftersom de betar för lite och när de betar är det oftast på fel sorts mark - gräsbesådd åkermark där det egentligen inte gör nån nytta. Anledningen till detta är att kött från kor som har betat gamla betesmarker inte är tillräckligt konkurrenskraftigt och därför har det mesta av gamla betesmarker vuxit igen eller vilar. Även om största delen av kraftfodet är producerat i Sverige så äter djuren en massa kraftfoder. Det är resursmässigt vansinnigt att låta kor storskaligt äta kraftfoder (d v s spannmål) och sen äta korna eftersom energiomvandlingen är 20 till 1 (hos kor som äter gräs är denna omvandling 2 till 1). Det är inte transporterna som är det stora problemet, utan konsekvenserna av själva köttproduktionen, som växthusgasutsläpp (metan är en mycket potentare växthusgas än CO2), övergödning, etc. De som talar för införandet av en köttskat menar att den ska prissätta just såna negativa effekter, samt djurskydd, hälsoeffekter, osv. Visst, man skulle kunna odla mer kraftfoder i Sverige (med tanke på att typ 1 miljon hektar åkermark i ligger i vila idag) men hur går det då med övergödningen? För köttproduktionen får ju miljökonsekvenser även i Sverige. Ska vi bara tillåta oss att offra Östersjön en gång för alla?
CITAT (batski @ 01-09-2011, 09:06)  Visst, man skulle kunna odla mer kraftfoder i Sverige (med tanke på att typ 1 miljon hektar åkermark i ligger i vila idag) Vart hittade du informationen om att en miljon hektar åkermark ligger i vila? Här nedan är information som jag hittade i en pdf hos jordbruksverket i en undersökning från 2008 som är den senast gjorda och trenden fortsätter mot ett minskat areal av trädad mark. CITAT Enligt den senaste definitiva arealstatistiken som avser 2007, finns det ca 2,648 milj hektar åkermark i Sverige. Av den arealen är det ca 283 000 hektar som är trädad eller som är obrukad. Den obligatoriska trädan (som inte används för odling av energigrödor) uppgick till ca 100 000 hektar. För 2008 finns det inte några krav på att mark måste tas ur produktion enligt EU:s regler för gårdsstöd. De prognoser som gjorts t.o.m. mitten av april 2008 visar att trädesarealen nästan halverats jämfört med 2007. Trädan för 2008 har beräknats till knappt 150 000 hektar. Slopat krav på trädesplikt samt mycket höga priser för spannmål och oljeväxter torde vara de viktigaste skälen till varför trädan har minskat i omfattning. Källa: http://www.jordbruksverket.se/
Oj dahla, det var mycket du betalar och knappast inte möjligt för en vanlig "svensson" att lägga så mycket pengar på en enda familjemedlems "hobby". Men som jag ser det är den enda skillnaden på att bara jaga för eget bruk mot att låta köttet gå ut på marknaden är mellanskillnaden för fördyrande omkostnader kring regelverk för förfarande kring slakt för kommersiellt bruk kontra jakt enbart för eget bruk, allt annat är ointressant och ren vinst. Detta eftersom jakt är något du gärna ägnar dej åt ändå, menar jag. Även om kanske inte just du skulle tänka dej att jaga i komersiellt syfte så finns det alltid människor vars största drivkraft för jakt är blodtörst, spänning och tävlingsinstinkt. För s.k. "skogsmullar" med intresse för natur måste väl tiden i skogen räknas som ren kvalitétstid och kännas previligierande eller? Nej, jag tycker allt att dina argument mest osar lite girighet och inget annat.
*Stintan*
01-09-2011, 09:03
Visst jordbruket skulle säkert kunna minska utsläppen genom att låta korna käka mer gräs och mindre annat + göra en hel del annat som är bättre för miljön och vad jag vet så är det väl på gång projekt på en del platser men det kan nog ta sin tid. Vad skulle en köttskatt göra för positivt. Om bönderna tvingas omställa så lär det kosta och det är väl bättre att pengarna läggs på det än på en skatt till statskassan. I slutändan får konsumenten betala ett högre pris på kött och det får vi nog acceptera. Ingen vill väl att det svenska köttet ska försvinna och bara importerat ska finnas att tillgå. Hur gör man då för att förändra köttproduktionen i andra länder där problemen är mångfalt större än hos oss? Matproduktionen överhuvudtaget är ett globalt komplext problem. som dom pratat om i morgonsoffan på Svt 1 idag på morgonen. där även en ny reportagebok om problemen presenterades. Kolla det på SVT Play. http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige se Matens pris. Det är trist och synd att all produktion ska vara så storskalig idag inte minst för den biologiska mångfaldens skull.
CITAT (dahla @ 01-09-2011, 09:33)  Vart hittade du informationen om att en miljon hektar åkermark ligger i vila? Här nedan är information som jag hittade i en pdf hos jordbruksverket i en undersökning från 2008 som är den senast gjorda och trenden fortsätter mot ett minskat areal av trädad mark. Källa: http://www.jordbruksverket.se/Tack för citatet! Jag minns tyvärr faktiskt inte var jag sett/hört det. Ber om ursäkt i fall jag kom med fel info där.
Det skulle vara skitenkelt för landets djurhållare att föda upp alla sina djur helt ekologiskt ifall alla var redo att betala några kronor mer för köttet istället för att handla billigt skit från andra EU-länder. Svenska folket är helt enkelt för snåla. Jo... FÖR snåla... det handlar inte om att man inte har råd... kolla vilka berg av mat som dagligen kastas i form av rester på landets restauranger... börja i rätt ände och köp mindre portioner.
CITAT (batski @ 01-09-2011, 09:06)  Förr bidrog kor till den biologiska mångfalden, men det gör de inte längre eftersom de betar för lite och när de betar är det oftast på fel sorts mark - gräsbesådd åkermark där det egentligen inte gör nån nytta. Det gör de fortfarande, fast inte alltid och inte överallt - men även en för hårt betad gräsmark är bättre än ännu en granåker. Den som vill äta kött med riktigt gott samvete bör leta efter kött märkt " Naturbeteskött". Genom att köpa sånt stöder man ett antal projekt som syftar till att hålla biologiskt värdefulla hagmarker från att växa igen.
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:03)  Visst jordbruket skulle säkert kunna minska utsläppen genom att låta korna käka mer gräs och mindre annat + göra en hel del annat som är bättre för miljön och vad jag vet så är det väl på gång projekt på en del platser men det kan nog ta sin tid. Tid som vi inte har... CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:03)  Vad skulle en köttskatt göra för positivt. Om bönderna tvingas omställa så lär det kosta och det är väl bättre att pengarna läggs på det än på en skatt till statskassan. I slutändan får konsumenten betala ett högre pris på kött och det får vi nog acceptera. Ingen vill väl att det svenska köttet ska försvinna och bara importerat ska finnas att tillgå. Hur gör man då för att förändra köttproduktionen i andra länder där problemen är mångfalt större än hos oss? Någon måste helt enkelt ta första steget, för om vi bara sitter och väntar på alla andra blir det aldrig någon förändring nånstans. Jag tror på miljöskatter på de mest miljöskadliga verksamheterna som ett sätt att få dem att betala för de miljöskadorna de orsakar. Då skulle de produkterna som belastar miljön mest också bli dyrare, vilket i sin tur skulle leda till minskad konsumtion och därmed minskad belastning på miljön. Vad gäller en specifik skatt på just kött har jag varit lite tveksam. Men den skulle iaf reducera efterfrågan på jordbruksmark till djurfoder och inte minst skulle den motverka effekterna av EU:s enormt stora och aggressiva jordbrukssubventioner som konkurrerar ut matproduktionen i Afrika på ett förödande sätt. CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:03)  Matproduktionen överhuvudtaget är ett globalt komplext problem. som dom pratat om i morgonsoffan på Svt 1 idag på morgonen. där även en ny reportagebok om problemen presenterades. Kolla det på SVT Play. http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige se Matens pris. Det är just den boken som har gett upphov till artikeln som jag länkade till i början av den här tråden. CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:03)  Det är trist och synd att all produktion ska vara så storskalig idag inte minst för den biologiska mångfaldens skull. Ja verkligen, men jag tror tyvärr att storskalighet är ofrånkomligt för att kunna mätta så sjukt många människor som vi har blivit. Och fler blir vi hela tiden i en skrämmande takt.
tomas99
01-09-2011, 10:09
Kött är gott och billig mat,därimot har fisken blivit dyr.
CITAT (tomas99 @ 01-09-2011, 11:09)  Kött är gott och billig mat,därimot har fisken blivit dyr. Ja kött är på tok för billigt och det är ju ett problem. Den maten som skadar miljön mest ska inte vara billig. Och att kött är så billigt kan bara vara möjligt pga den intensiva och storskaliga produktionen (vilket i sin tur innebär ännu större lidande för djuren) och pga de orättvisa jordbrukssubventionerna. Skulle man få betala köttets riktiga pris så skulle det inte vara så billigt alls.
*Stintan*
01-09-2011, 10:35
Hur skulle en köttskatt kunna göra det svenska köttet mer konkurrenskraftigt? Knappast troligt. Hur ska man kunna lägga miljöskatter på importvaror?
Jag tror att det behövs både små- och storskalighet och att det blir helt fel när storskaligheten helt slår ut småskaligheten.
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:35)  Hur skulle en köttskatt kunna göra det svenska köttet mer konkurrenskraftigt? Knappast troligt. Hur ska man kunna lägga miljöskatter på importvaror? Olika intressen står mot varandra. Jag tycker miljön/kilmatet (vår överlevnad), rättvisan och djurens välfärd ska prioriteras. CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:35)  Jag tror att det behövs både små- och storskalighet och att det blir helt fel när storskaligheten helt slår ut småskaligheten. Ja men tyvärr är det så vårt ekonomiska system funkar.
tomas99
01-09-2011, 10:54
CITAT (batski @ 01-09-2011, 11:21)  Ja kött är på tok för billigt och det är ju ett problem. Den maten som skadar miljön mest ska inte vara billig. Och att kött är så billigt kan bara vara möjligt pga den intensiva och storskaliga produktionen (vilket i sin tur innebär ännu större lidande för djuren) och pga de orättvisa jordbrukssubventionerna. Skulle man få betala köttets riktiga pris så skulle det inte vara så billigt alls. Ja visst är det så!!
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:35)  Hur ska man kunna lägga miljöskatter på importvaror? Sorry, hade glömt att svara på detta. Man betalar ju skatt varje gång man handlar mat. Fö anser jag att även sojan som används till djurfoder ska beskattas. Detta med tanke på den groteska resursslöseriet som den innebär och de katastrofala miljökonsekvenserna.
*Stintan*
01-09-2011, 10:56
CITAT (batski @ 01-09-2011, 11:45)  Olika intressen står mot varandra. Jag tycker miljön/kilmatet (vår överlevnad), rättvisan och djurens välfärd ska prioriteras.
Ja men tyvärr är det så vårt ekonomiska system funkar. Vi kan ändra en del här hos oss men det är knappast här man kan få de största miljö/klimatvinsterna. Även om Sverige skulle sluta med all köttproduktion så blir det ju inte bättre på Irland eller i Brasilien och andra storexportörer. Sverige borde istället ligga i framkant som föregångsland men då måste vi kunna konkurrera med övriga länder pris- och kvalittémässigt för svenskt kött behövs också.
Anki på Öland
01-09-2011, 11:03
Det är mycket jag inte är särskilt kunnig i vad gäller jordbruk/klimatpåverkan/miljö osv men som du, batski, skriver tycker jag det låter som om ifall vi avlivade alla svenska kor och gjorde dom bönderna arbetslösa så skulle värdssvälten och alla miljöproblem lösas....... Det måste väl vara bra mycket viktigare att världsamfundet (vi) arbetar tillsamman för att dom fattiga länderna bl.a. ska sluta kriga, försöka odla upp arealer som går, ordna vatten till torkdrabbade länder och även kunna ha boskap på slättmarker och skogsområden. Bra mycket viktigare än om jag har smör på mackan eller någon äcklig margarin som tillverkats av sojabönor.....
hihi... tog visst lite lång tid på mig att skriva...
tomas99
01-09-2011, 11:09
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:56)  Vi kan ändra en del här hos oss men det är knappast här man kan få de största miljö/klimatvinsterna. Även om Sverige skulle sluta med all köttproduktion så blir det ju inte bättre på Irland eller i Brasilien och andra storexportörer. Sverige borde istället ligga i framkant som föregångsland men då måste vi kunna konkurrera med övriga länder pris- och kvalittémässigt för svenskt kött behövs också. Men det är ju omöjligt!!! vi har ju faktiskt vinter i Sverige!!!!!!!
*Stintan*
01-09-2011, 11:14
CITAT (tomas99 @ 01-09-2011, 12:09)  Men det är ju omöjligt!!! vi har ju faktiskt vinter i Sverige!!!!!!! ' Varför skulle det vara omöjligt för att vi har vinter???????
*Stintan*
01-09-2011, 11:22
CITAT (batski @ 01-09-2011, 11:54)  Sorry, hade glömt att svara på detta. Man betalar ju skatt varje gång man handlar mat. Fö anser jag att även sojan som används till djurfoder ska beskattas. Detta med tanke på den groteska resursslöseriet som den innebär och de katastrofala miljökonsekvenserna. Det hjälper ju inte för att få en ändring i storexporterande länder. Sojan till djurfoder kan man skippa helt i Sverige tycker jag men hur gör dom i andra länder. Inte sjutton löser vi världsproblemen genom att sluta med eller fördyra svenska varor ytterligare. Då skulle det ju gå åt ännu mer importerat från mycket värre producenter.
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:56)  Vi kan ändra en del här hos oss men det är knappast här man kan få de största miljö/klimatvinsterna. Även om Sverige skulle sluta med all köttproduktion så blir det ju inte bättre på Irland eller i Brasilien och andra storexportörer. Sverige borde istället ligga i framkant som föregångsland men då måste vi kunna konkurrera med övriga länder pris- och kvalittémässigt för svenskt kött behövs också. Givetvis så räcker det inte på långa vägar om bara Sverige förändrar sin matproduktion och konsumtion. Dessa förändringar måste ske globalt och med tanke på situationen i världen i dag kommer de att vara nödvändiga även i Iraland, Brasilien och i många andra länder. Och det kommer så småningom. Att smita undan sitt eget ansvar och låta bli att göra sin del genom att påpeka att andra inte heller gör det leder inte till något positivt. Någon måste ta första steget och dessutom är det inte bara i Sverige som dessa problem diskuteras. Vad vi gör här kommer att trigga förändringar långt bortom landets gränser. Det är ju så det brukar funka. Eller ska vi ha barnarbete i Sverige för att barnen annars utnyttjas ännu värre i Kina?
CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2011, 12:03)  Det är mycket jag inte är särskilt kunnig i vad gäller jordbruk/klimatpåverkan/miljö osv men som du, batski, skriver tycker jag det låter som om ifall vi avlivade alla svenska kor och gjorde dom bönderna arbetslösa så skulle värdssvälten och alla miljöproblem lösas....... Oj kunde det jag har skrivit verkligen uppfattas så? Givetvis löser vi inte alla miljöproblem eller utrotar världssvälten bara genom att göra förändringar i Sverige. Alla måste ta sitt ansvar och bidra till att lösa dessa problem. Men då är det viktigt att vi inte låter bli att göra allt vi själva kan för att bidra till en lösning av problemen. För om alla skulle tänka så blir det ingenting gjort nånstans nån gång. Och tro mig förändring sprids när de väl kommer igång. Vi har helt enkelt inte råd att sitta och vänta på att alla andra ska göra det som krävs för att vi ska göra något. Och vem har pratat om att döda alla kor i Sverige och göra alla Svenska bönder arbetslösa? Jag tar faktiskt lite illa upp att du har så låga tankar om mig. Hur krokad tror du att jag är? Folk behöver ju äta och mat kommer alltid att behöva produceras, så bönderna kommer inte att sakna jobb. Men varför måste man producera just de mest resursslösande, miljöförstörande och djurplågande soters mat? Nya tider kräver nya lösningar och man måste blicka framåt och anpassa sig till dagen verklighet. Beträffande att döda djur så är det det som redan sker i dag i stor skala, så även om man skulle döda alla kor i dag skulle det inte innebära större lidande och massdödande än vad som redan sker. Men såna förändringar sker inte över en natt, så det som skulle hända är att allt färre kor föds upp av industrin samtidigt som de som i dag finns kommer att dödas precis som de redan gör i dag. CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2011, 12:03)  Det måste väl vara bra mycket viktigare att världsamfundet (vi) arbetar tillsamman för att dom fattiga länderna bl.a. ska sluta kriga, försöka odla upp arealer som går, ordna vatten till torkdrabbade länder och även kunna ha boskap på slättmarker och skogsområden. Men för att det ska vara möjligt måste animalieproduktionen och konsumtionen i världen minska kraftigt.... CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2011, 12:03)  Bra mycket viktigare än om jag har smör på mackan eller någon äcklig margarin som tillverkats av sojabönor..... Öhh, det margarinet jag äter är varken äckligt eller gjort på sojabönor.
tomas99
01-09-2011, 12:23
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 12:14)  '
Varför skulle det vara omöjligt för att vi har vinter??????? Det är ju mycket dyrare att ha djur inne på vinter och hö skall bergas till vintern, det behövs ju inte i tex Argentina,alltså blir köttet billigare där dom inte har vinter på samma sätt som vi har det, det är ju en självklarhet eller hur?
merlin68
01-09-2011, 12:38
CITAT (batski @ 01-09-2011, 13:06)  Oj kunde det jag har skrivit verkligen uppfattas så? Givetvis löser vi inte alla miljöproblem eller utrotar världssvälten bara genom att göra förändringar i Sverige. Alla måste ta sitt ansvar och bidra till att lösa dessa problem. Men då är det viktigt att vi inte låter bli att göra allt vi själva kan för att bidra till en lösning av problemen. För om alla skulle tänka så blir det ingenting gjort nånstans nån gång. Och tro mig förändring sprids när de väl kommer igång. Vi har helt enkelt inte råd att sitta och vänta på att alla andra ska göra det som krävs för att vi ska göra något.
Och vem har pratat om att döda alla kor i Sverige och göra alla Svenska bönder arbetslösa? Jag tar faktiskt lite illa upp att du har så låga tankar om mig. Hur krokad tror du att jag är? Folk behöver ju äta och mat kommer alltid att behöva produceras, så bönderna kommer inte att sakna jobb. Men varför måste man producera just de mest resursslösande, miljöförstörande och djurplågande soters mat? Nya tider kräver nya lösningar och man måste blicka framåt och anpassa sig till dagen verklighet. Beträffande att döda djur så är det det som redan sker i dag i stor skala, så även om man skulle döda alla kor i dag skulle det inte innebära större lidande och massdödande än vad som redan sker. Men såna förändringar sker inte över en natt, så det som skulle hända är att allt färre kor föds upp av industrin samtidigt som de som i dag finns kommer att dödas precis som de redan gör i dag. Men för att det ska vara möjligt måste animalieproduktionen och konsumtionen i världen minska kraftigt.... Öhh, det margarinet jag äter är varken äckligt eller gjort på sojabönor. Väl talat batski
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 13:38)  Väl talat batski  Tack
*Stintan*
03-09-2011, 08:39
Nej tack!
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 09:39)  Nej tack! Varför inte? Inget lidande, inget dödande, en enorm minskning av odlingsytorna (mat till fler) och klimatpåverkan. Låter inte det mycket bättre än vad vi håller på med i dag?
*Stintan*
03-09-2011, 09:49
Ja är emot manipulerad och fabriksprocessad mat samt en massa onaturliga tillsatser.
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 10:49)  Ja är emot manipulerad och fabriksprocessad mat samt en massa onaturliga tillsatser. Men alla djuren som vi äter idag är ju manipulerade för att få mer kött, mer mjölk och lägga fler ägg. Visste ni att de ursprungliga vilda hönorna värpte 7-10 ägg per år? Precis som alla andra fåglar värpte hönor ägg för att få barn, inte för att mata en annan art. Är det här bättre än in vitro-kött? Aftonbladet: De lider – för din smalmat För det här är helt enkelt nödvändigt för att så många människor som finns i dag ska kunna bli mätta i fall vi envisar oss att fortsätta äta animalier...
*Stintan*
03-09-2011, 10:24
CITAT (batski @ 03-09-2011, 11:01)  Men alla djuren som vi äter idag är ju manipulerade för att få mer kött, mer mjölk och lägga fler ägg. Visste ni att de ursprungliga vilda hönorna värpte 7-10 ägg per år? Precis som alla andra fåglar värpte hönor ägg för att få barn, inte för att mata en annan art. Är det här bättre än in vitro-kött? Aftonbladet: De lider – för din smalmat För det här är helt enkelt nödvändigt för att så många människor som finns i dag ska kunna bli mätta i fall vi envisar oss att fortsätta äta animalier... Nu börjar du faktiskt bli löjlig med din skrämselpropaganda. Varför gör du såna irrelevanta kopplingar? Självklart är inte sånt där nödvändigt!
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 11:24)  Nu börjar du faktiskt bli löjlig med din skrämselpropaganda. Varför gör du såna irrelevanta kopplingar? Självklart är inte sånt där nödvändigt! På vilket sätt är det skrämselpropaganda att synliggöra verkligheten?  Jo det är nödvändigt med allt intensivare uppfödning och hårdare avel för att det öht ska vara möjligt att producera tillräckligt mycket och billigt kött och andra animalier för att kunna mäta en ständigt ökande befolkning på en begränsad yta. Det är ju enkel matematik.
*Stintan*
03-09-2011, 12:23
Då får man väl lära sig lite mer avancerad matematik. Det är bara att konstatera at vi har olika åsikter.
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 13:23)  Då får man väl lära sig lite mer avancerad matematik. Hehe
tomas99
05-09-2011, 10:41
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 13:23)  Då får man väl lära sig lite mer avancerad matematik. Det är bara att konstatera at vi har olika åsikter. Förstår inte vad som menas?
*Stintan*
05-09-2011, 10:59
CITAT (tomas99 @ 05-09-2011, 11:41)  Förstår inte vad som menas? Huvudsaken är att Batski förstod eftersom svaret var till honom.
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2011, 11:59)  Huvudsaken är att Batski förstod eftersom svaret var till honom. Jag vet inte om jag förstod, men jag tyckte det var en rolig kommentar  Humor är viktigt för annars blir livet alldeles för trist och tungt.
*Stintan*
05-09-2011, 12:35
CITAT (batski @ 05-09-2011, 12:41)  Jag vet inte om jag förstod, men jag tyckte det var en rolig kommentar  Humor är viktigt för annars blir livet alldeles för trist och tungt. Precis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|