Full version: Fredrik Paulun
Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 16:36) *
Jag har som sagt aldrig någonsin kritiserat någon för att dom väljer att äta LCHF, varken Stintan eller någon annan.

Ovan strör du ju subjektiva bedömningar om mig istället för att hålla dig till en diskussion om sakfrågan.

Det jag skrev från början i den här tråden var

"Dom som äter LCHF har en tendens att påstå att deras koncept är det enda rätta." Jag har alltså inte skrivit att det är fel att äta LCHF.

Många som gillar LCHF hackar ju på andra dieter och påstår allt möjligt om Livsmedelsverket. Många säger också att fett är nyttigt i största allmänhet och att kolhydrater är farliga i största allmänhet.

Det kan ju få blandkostare att äta mer smör, ost och grädde samtidigt som dom äter snabba kolhydrater eller utan att dom minskar lika mycket på kalorierna som dom lägger till."

Jag har alltså inte kritiserat LCHF-dieten som sådan.

Du har iallafall ifrågasatt det mesta om kosten.
Vad är ovanstående om inte ett hackande på dom som äter LCHF? Det handlar väl mer om person än sak så kasta inte sten när du sitter i glashus. Dessutom finns det ingen grund i dina påståenden ovan utan något du bara har fått för dig.
Det är många som har synpunkter på livsmedelsverket, inte bra LCHF-are!
Christa
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 16:49) *
Du ÄR hopplös! Vet du, nu skiter jag i dej...

Så det var bara skitkastning från din sida utan fakta eller önskan att ha en seriös diskussion.

CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 17:01) *
Du har iallafall ifrågasatt det mesta om kosten.
Vad är ovanstående om inte ett hackande på dom som äter LCHF? Det handlar väl mer om person än sak så kasta inte sten när du sitter i glashus. Dessutom finns det ingen grund i dina påståenden ovan utan något du bara har fått för dig.
Det är många som har synpunkter på livsmedelsverket, inte bra LCHF-are!

Vad är det jag har ifrågasatt när det gäller LCHF-konceptet?

Nej jag hackar inte på dom som äter LCHF. Du säger ju själv att alla LCHF-are inte står för det som jag ifrågasatte.

CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 16:32) *
Ni kan ju bänka er framför TV:n på måndag kl 20.00. I SVT2 i Vetenskapens värld kommer då ett program som skall handla om nya dieter. Så får ni mer att gagga om. biggrin.gif

Det skall jag absolut titta på. Tack för tipset!

CITAT (Jubbe063 @ 06-09-2011, 15:34) *
Kan inte så mycket om LCHF, men i en annan forum jag är med i uttalade sig en dietist. Han sa bland annat:

"Att LCHF skulle ge de fördelarna är rent och skärt skitsnack. Däremot ger det en initial högre viktminskning om det används som diet, framförallt av män då det påverkar hormonbalansen av manliga könshormoner.
Det är tvärtom, med ett ökat fettintag så följer en statistiskt säkerställd ökad förfettning av blodkärlen. Ingen belagd effekt på diabetes förekommer, och i jämförelse med diabetesdiet så är effekten sämre, ingen belagd förbättring av hjärtsjukdomar (tvärtom), och vad gäller magproblemen så är den vanligaste biverkningen fettdiarréer.
Den värsta nackdelen är dock att efter 3 till 6 månader så ökar benägenheten för depressioner, samt självmordsfrekvensen ökar något. Detta då hormonnivåerna planar ut och börjar vända.

De felaktiga uppgifterna du talar om kommer från en (1) undersökning av eskimåer. För eskimåerna gäller vissa andra saker, stor rörelsemängd, otrolig förbränning för att kompensera kyla, samt ett par genetiska effekter som inte rör västerlänningar i allmänhet.

Så LCHF är bara bra om du arbetar utomhus om vintern som skogshuggare. Ovanpå det bör man notera att eskimåer inte direkt lever länge.

Vill du leva bra så finns det bara två saker som gäller. Rör dig mer än du äter, ät normal kost och framförallt ska du äta tillräckligt mycket. Dvs, ät och träna."

samt:

"Faktum är att LCHF är förknippat med problem att kontrollera humöret. Detta fenomen uppstår på grund av fluktuationer av hormonbalanserna, samt att de fina blodkärlen i hjärnen förfettas så att du drabbas av tidig demens med åldersilska som symptom.

LCHF ger som sagt inte ett bättre blodsocker än normal korrekt kosthållning. Det är faktiskt tvärtom, det är genom en överkonsumtion av socker som du får dålig blodsockernivåsättning. Normalkost ger en god och utspridd blodsockernivå, särskillt om man äter ofta och lite."

Sen kontrade någon med att RawFood skulle vara bättre och fick svaret:

"Raw food är verkligen inte så nyttigt som tillskyndarna vill ge sken av. För det första så blir det svårare för kroppen att tillgodogöra sig karbohydrater, vilket gör att du måste äta mer för att kunna hålla ett tillräckligt kaloriintag, ovanpå det så måste kroppen arbeta hårdare för att smälta maten vilket ger en viss dåsighet i sig. Fetterna är i form av längre fettkedjor så de blir svårare att ta till sig. Proteinet är dock den största boven. Kroppen har svårt att tillgodogöra sig rått animaliskt protein, och vad gäller rått vegetabiliskt protein så är det ännu värre, det kan till och med skada magtarmkanalen.

Finns det då någon fördel med Raw food? Javisst gör det det. Vitaminer från frukt och grönsaker förstörs i hög grad vid tillagning, så ät dessa råa.

Sedan så har vi problemet med bakterier, den viktigaste anledningen till att inte äta för mycket rå mat är matförgiftningar. EHEC:) Lite frukt och grönt om det är välsköljt är normalt sett inte farligt, men otillagad mat i övrigt ökar risken otroligt för matförgiftningar.
Till exempel äter jag inte rå fisk (sushi) på grund av risken för inälvsparasiter och botulism.

[...] Om du får diarré med feber och går för att träffa en läkare bör du påpeka ditt rawfoodande, gör det enklare att ställa diagnosen.
Ett tips, mikra åtminstone, eller slå skållhet vatten över. Gör att bakteriehalten åtminstone minskar. [...]"

Så, i alla fall är det detta som jag fått ta del av i ett annat forum angående detta ämne.

Undrar om den dietisten satt sig in i vad LCHF innebär. Hon verkar ju vara allmänt negativ och inte särskilt saklig vilket är särskilt allvarligt när man är dietist.

Det kan ju i och för sig vara karlar som hoppat över grönsakerna och bara satt i sig en massa korv, ägg, bacon, grädde och kött som hon har träffat på och dragit slutsatser kring.

Skall man äta LCHF så tycker jag att Annika Dahlkvists koncept är bra.

*Stintan*
Skulle mina svar vara en täckning för att du inte hackar på LCHF-are eller vad menar du med att använda dom som bortförklaring?
Du har ju ifrågasatt allt med LCHF. Eller också så menar du något annat än du skriver men det kan man ju inte gissa sig till.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 17:28) *
Skulle mina svar vara en täckning för att du inte hackar på LCHF-are eller vad menar du med att använda dom som bortförklaring?
Du har ju ifrågasatt allt med LCHF. Eller också så menar du något annat än du skriver men det kan man ju inte gissa sig till.

Vad har jag ifrågasatt i LCHF-kosten?
Jubbe063
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 17:25) *
Undrar om den dietisten satt sig in i vad LCHF innebär. Hon verkar ju vara allmänt negativ och inte särskilt saklig vilket är särskilt allvarligt när man är dietist.

Det kan ju i och för sig vara karlar som hoppat över grönsakerna och bara satt i sig en massa korv, ägg, bacon, grädde och kött som hon har träffat på och dragit slutsatser kring.

Skall man äta LCHF så tycker jag att Annika Dahlkvists koncept är bra.

Nu var det ju en han i och för sig och inte en hon, om man nu ska anmärka på något biggrin.gif

Ja, vad för kunskap dietisten har eller inte har vet jag inte, inte heller på vad eller vem han baserar sin åsikt på. Redovisade bara vad han tyckte om frågan.

Själv har jag noll koll på LCHF och uttalar mig inte om den. Nöjer mig med att till 80% leva på Raw Food (inte den vegitariska varianten utan den balanserade där även mejeriprodukter, kött, fågel och fisk ingår)
*Stintan*
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 17:39) *
Vad har jag ifrågasatt i LCHF-kosten?

Läs dina egna inlägg!
Christa
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 17:58) *
Läs dina egna inlägg!

Jag kan inte veta vad det är som du har missuppfattat.
Cacki
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 17:25) *
Så det var bara skitkastning från din sida utan fakta eller önskan att ha en seriös diskussion.

Jo jag följer diskussionen men har inte så stort behov av att kommentera. Läser och lär vettu!
Dock upplever jag ditt envisa ifrågasättande och krav på upprepade svar på en och samma fråga som är irriterande. Propagera gärna för vad du själv anser är bra kost istället och håll inte bara på, att med alla medel banka andra i skallen. Så seriös diskussion? - Jo tack, bara du ville låta bli att älta sönder den.

En utmaning Christa! Bevisa att du åtminstone klarar av att inte alltid få sista ordet. Jag tvivlar nämligen på det... flirting.gif
Morsning!
Christa
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 18:16) *
Jo jag följer diskussionen men har inte så stort behov av att kommentera. Läser och lär vettu!
Dock upplever jag ditt envisa ifrågasättande och krav på upprepade svar på en och samma fråga som är irriterande. Propagera gärna för vad du själv anser är bra kost istället och håll inte bara på, att med alla medel banka andra i skallen. Så seriös diskussion? - Jo tack, bara du ville låta bli att älta sönder den.

En utmaning Christa! Bevisa att du åtminstone klarar av att inte alltid få sista ordet. Jag tvivlar nämligen på det... flirting.gif
Morsning!

Den här tråden började med att jag undrade vad ni andra hade för åsikter om Pauluns böcker och budskap. Mamma hade berättat att LCHF-förspråkare hade kritiserat Paulun. Ganska mycket till och med. Jag tyckte det var intressant att höra vad folk i forumet tyckte och tänkte. Inte bara dom som var kritiska.

Någon sådan tråd har jag aldrig startat tidigare.

När det gäller ditt påstående om att jag upprepar och ältar så har det ju gått snett även i tidigare trådar och jag upplever att det är svårt att få till stånd en avslappnad diskussion där målet är att diskutera och inte att vinna något slags krig.

Jag får väl försöka hitta något annat forum där man kan föra intressanta diskussioner utan krig.

Sedan finns det ju ett egenvärde i att reda ut missuppfattningar. Jag strävar hela tiden efter att bli bättre på att kommunicera och blir rätt frustrerad när jag misslyckas i kommunikationen och inte vet på vilket sätt.
Cacki
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 18:36) *
Den här tråden började med att jag undrade vad ni andra hade för åsikter om Pauluns böcker och budskap. Mamma hade berättat att LCHF-förspråkare hade kritiserat Paulun. Ganska mycket till och med. Jag tyckte det var intressant att höra vad folk i forumet tyckte och tänkte. Inte bara dom som var kritiska.

Någon sådan tråd har jag aldrig startat tidigare.

När det gäller ditt påstående om att jag upprepar och ältar så har det ju gått snett även i tidigare trådar och jag upplever att det är svårt att få till stånd en avslappnad diskussion där målet är att diskutera och inte att vinna något slags krig.
Jag får väl försöka hitta något annat forum där man kan föra intressanta diskussioner utan krig.

Sedan finns det ju ett egenvärde i att reda ut missuppfattningar. Jag strävar hela tiden efter att bli bättre på att kommunicera och blir rätt frustrerad när jag misslyckas i kommunikationen och inte vet på vilket sätt.

Då tror jag att du behöver tänka på att försöka uttrycka dej med en lite ödmjukare inställning. Som man upplever det nu så är du ganska "gå-påig" i dina lite ettriga ifrågasättanden, men själv är du väldigt känslig för kritik och svarar oftast med att gå i försvarsställning på ett ganska aggresivt vis. Tona ner lite så löser det sej säkert.
Christa
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 18:56) *
Då tror jag att du behöver tänka på att försöka uttrycka dej med en lite ödmjukare inställning. Som man upplever det nu så är du ganska "gå-påig" i dina lite ettriga ifrågasättanden, men själv är du väldigt känslig för kritik och svarar oftast med att gå i försvarsställning på ett ganska aggresivt vis. Tona ner lite så löser det sej säkert.

Det vore snällt om du kunde visa mig några exempel så jag verkligen förstår.

För mig är det viktigt att skilja på sak och person. Jag tycker man kan gå på när det gäller sakfrågor men att man skall undvika att göra bedömningar av personer.
Cacki
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 19:04) *
Det vore snällt om du kunde visa mig några exempel så jag verkligen förstår.

För mig är det viktigt att skilja på sak och person. Jag tycker man kan gå på när det gäller sakfrågor men att man skall undvika att göra bedömningar av personer.

Jag ids inte leta upp några exempel nu men förstå att det du kallar sakfrågor kanske inte alltid är så självklara alla gånger. Handlar det om rena oladdade fakta så uppstår inga konflikter. Handlar det om fakta som man har olika åsikter om tillförlitligheten i(som i det här fallet: kost), så blir det något annat.
Vidare: Sak vs person. En person är sina åsikter om du förstår hur jag menar. Ett evigt ifrågasättande av ens åsikter kan till slut upplevas som rena personangrepp, speciellt om man är van att alltid behöva försvara åsikterna. Det tror jag vi alla märkt av flertalet gånger i olika sammanhang här på forumet om du tänker efter. Så att skilja på sak och person är inte alltid helt enkelt eftersom gränserna kan ha hårfina många gånger. Det är då man behöver plocka fram ödmjukheten inom sej ibland.
Christa
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 19:24) *
Jag ids inte leta upp några exempel nu men förstå att det du kallar sakfrågor kanske inte alltid är så självklara alla gånger. Handlar det om rena oladdade fakta så uppstår inga konflikter. Handlar det om fakta som man har olika åsikter om tillförlitligheten i(som i det här fallet: kost), så blir det något annat.
Vidare: Sak vs person. En person är sina åsikter om du förstår hur jag menar. Ett evigt ifrågasättande av ens åsikter kan till slut upplevas som rena personangrepp, speciellt om man är van att alltid behöva försvara åsikterna. Det tror jag vi alla märkt av flertalet gånger i olika sammanhang här på forumet om du tänker efter. Så att skilja på sak och person är inte alltid helt enkelt eftersom gränserna kan ha hårfina många gånger. Det är då man behöver plocka fram ödmjukheten inom sej ibland.

Åsikter kan ju vara politik, vilken inredning som är snygg, vilken färg som är vackrast osv men när det gäller fett och kolhydrater så kan jag inte se det som något annat än fakta.

När det sedan gäller vilken kost man väljer så kan det ju handla om vad personen tycker är gott att äta och det är ju en annan sak.

Jag har ju aldrig ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Det jag ifrågasätter är att LCHF skulle vara den enda kost som är bra.

Sedan har jag ju försökt föra en diskussion för att få ta del av andras faktakunskaper också men det har varit svårt eftersom det tydligen är så känslomässingt laddat.
Jubbe063
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 19:38) *
Åsikter kan ju vara politik, vilken inredning som är snygg, vilken färg som är vackrast osv men när det gäller fett och kolhydrater så kan jag inte se det som något annat än fakta.

När det sedan gäller vilken kost man väljer så kan det ju handla om vad personen tycker är gott att äta och det är ju en annan sak.

Jag har ju aldrig ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Det jag ifrågasätter är att LCHF skulle vara den enda kost som är bra.

Sedan har jag ju försökt föra en diskussion för att få ta del av andras faktakunskaper också men det har varit svårt eftersom det tydligen är så känslomässingt laddat.

Tror nog du kan sluta spekulera i det. Alla är nog rätt överens om att LCHF är en kost bland många. Tyvärr är det ju så att de "frälsta" lätt faller in i rollen som "frälsare" och vill att alla ska tycka som dem. Veganer, LCHF-människor, Atkinsonanhängare, RawFoodare etc... alla tycker att deras sätt att leva och äta är det bästa som finns ( av de frälsta, flertalet är dock vanliga människor som bara äter sin kost för egen del och skiter i vad andra gör)
Cacki
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 19:38) *

Visst kan det handla om vad man tycker är gott, men i det flesta fall tror jag nog att det handlar om övertygelser.
Du får nog glömma att någon på odla påstått att LCHF är det enda rätta. Däremot hör man ju hela tiden att de säger att de känner att det är det rätta för just dem men att LCHF inte passar alla. Känslomässigt laddat ja. De får ju hela tiden hålla på att försvara sin övertygelse...jag skrev ju det.
Christa
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 19:50) *
Visst kan det handla om vad man tycker är gott, men i det flesta fall tror jag nog att det handlar om övertygelser.
Du får nog glömma att någon på odla påstått att LCHF är det enda rätta. Däremot hör man ju hela tiden att de säger att de känner att det är det rätta för just dem men att LCHF inte passar alla. Känslomässigt laddat ja. De får ju hela tiden hålla på att försvara sin övertygelse...jag skrev ju det.

och jag har skrivit flera gånger att jag inte har ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Tvärtom så är nog jag den i forumet som försvarat LCHF mest utav dom som inte äter det själva.
merlin68
En liten fråga bara. Varför luktar så många personer som äter enligt LCHF så förfärligt illa. Har en bekant som luktar som, ja det går inte att beskriva i ord hur hemskt hon luktar sedan hon började äta LCHF. Vad är det som gör att det stinker så hemskt? -fear-.gif Och hon är inte den ende med den kosthållningen som luktar....
Jag tränar med några LCHF:are och svetten luktar typ kattpiss. Inget skämt eller överdrift. Är det ketosen?
På mig känns det som att det borde vara ett tecken på att något inte står rätt till, en frisk person ska väl inte lukta på detta vis confused.gif
Christa
CITAT (merlin68 @ 06-09-2011, 20:22) *
En liten fråga bara. Varför luktar så många personer som äter enligt LCHF så förfärligt illa. Har en bekant som luktar som, ja det går inte att beskriva i ord hur hemskt hon luktar sedan hon började äta LCHF. Vad är det som gör att det stinker så hemskt? -fear-.gif Och hon är inte den ende med den kosthållningen som luktar....
Jag tränar med några LCHF:are och svetten luktar typ kattpiss. Inget skämt eller överdrift. Är det ketosen?
På mig känns det som att det borde vara ett tecken på att något inte står rätt till, en frisk person ska väl inte lukta på detta vis confused.gif

Det är ju olika hur mycket kött de som äter LCHF äter. Om man äter väldigt mycket kött så kanske det märks på kroppslukten. Det sägs ju att koreanerna kunde känna på lukten var Amerikanerna var under Koreakriget.

Jag tror det är bättre att äta lagom kött och mer fett om man äter LCHF. Det är ju slöseri också att använda kött som energikälla.

Rebecca
LCHF innebär inte automatiskt att man äter mer kött.
*Stintan*
Christa vem har sagt att LCHF är den enda kost som är bra? Du tjatar om detta om och om igen trots att ingen enda har påstått det. Hur ska man kunna svara på något som du fantiserat ihop och beskyller andra för?

CITAT (Rebecca @ 06-09-2011, 22:02) *

Nej precis och det har jag också påtalat ett flertal gånger men det verkar som om en del lider av selektiv perception.
Christa

Är det någon som har påstått det?
*Stintan*

Det har jag aldrig hört förut.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 22:28) *
Christa vem har sagt att LCHF är den enda kost som är bra? Du tjatar om detta om och om igen trots att ingen enda har påstått det. Hur ska man kunna svara på något som du fantiserat ihop och beskyller andra för?
Nej precis och det har jag också påtalat ett flertal gånger men det verkar som om en del lider av selektiv perception.

Har du inte tagit del av kostdebatten i massmedia eller kan du inte låta bli att applicera allt på dig själv?

Vem menar du har påstått att LCHF per automatik innebär att man äter mer kött?

Om du tolkade mitt inlägg på det viset så kan man verkligen prata om selektiv perception...
Anki på Öland

Tror det är en period när kroppen går över till fettförbränning, det går över efter ett tag och som du säger kallas att man kommer i ketos.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 07:52) *
Har du inte tagit del av kostdebatten i massmedia eller kan du inte låta bli att applicera allt på dig själv?

Vem menar du har påstått att LCHF per automatik innebär att man äter mer kött?

Om du tolkade mitt inlägg på det viset så kan man verkligen prata om selektiv perception...

Helt klart uppfattar vi saker på olika sätt. Jag har aldrig sett i massmedia att LCHF framställs som den enda kost som är bra. LCHF har aldrig lanserats som någon sorts undermetod för kreti och pleti utan som en kost som kan passa folk som ligger i riskzonen att få eller redan har t.ex. diabetes typ 2. Övervikt kan leda till detta som bekant. Det har funnits och finns fortfarande två läger i massmedias kostdebatt. På ena sidan människor som tror på LCHF och som sett goda resultat och blivit av med diverse krämpor, och på andra sidan sådana som fettläkaren på Huddinge överviktsenhet som hellre skär bort magsäckarna på folk (t.o.m. på ungdomar) än låter dem testa LCHF, GI-gurun Paulun som av någon anledning kände sig hotad samt en hoper envetna dietister med skygglappar (eller kanske rädsla för att behöva lära sig något nytt).

Att LCHF blir en livsstil för sådana som blivit hjälpta och slipper besvär av att äta den kosten betyder ju inte att det är den bästa kosten för varenda kotte. Jag kan jämföra det med den diet min mamma blev rekommenderad av sin läkare och åt redan på 50-talet eftersom hon hela sitt liv hade en krånglande mage. Höll hon sig till dieten så slapp hon besvären och mådde hur bra som helst, gjorde hon det inte mådde hon urdåligt, men inte sjutton höll resten av familjen diet och avstod från sånt som hon inte kunde äta. Eller säg... vem sätter hela familjen på bantningskost bara för att en är överviktig?

Det är inte bara du Christa som yttrat dig i debatten så du behöver inte ta åt dig allt personligt. Nej självklart tolkade jag inte ditt inlägg så men det har framgått av diverse andra inlägg att många tror att man äter mer kött bara för att man äter LCHF-kost. Det var ju t.o.m. en länk till nån artikel nyligen där man pekade ut just LCHF-kost som nån sorts bov när man pratar om att köttkonsumtionen måste minska. Som om LCHF-are generellt skulle äta mer kött än alla andra. Rent nonsens!!
merlin68
CITAT (Anki på Öland @ 07-09-2011, 09:44) *
Tror det är en period när kroppen går över till fettförbränning, det går över efter ett tag.

Trodde att det var så men efter mer än ett år borde väl kroppen har anpassat sig i så fall?
Anki på Öland
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 10:35) *
Trodde att det var så men efter mer än ett år borde väl kroppen har anpassat sig i så fall?

Ja, det trodde man för efter vad jag förstått är det just övergångsperioden. Vet att jag läste om det när jag började äta så här, men har inte lagt det på minnet exakt varför, när och hur det var.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2011, 10:12) *
Helt klart uppfattar vi saker på olika sätt. Jag har aldrig sett i massmedia att LCHF framställs som den enda kost som är bra. LCHF har aldrig lanserats som någon sorts undermetod för kreti och pleti utan som en kost som kan passa folk som ligger i riskzonen att få eller redan har t.ex. diabetes typ 2. Övervikt kan leda till detta som bekant. Det har funnits och finns fortfarande två läger i massmedias kostdebatt. På ena sidan människor som tror på LCHF och som sett goda resultat och blivit av med diverse krämpor, och på andra sidan sådana som fettläkaren på Huddinge överviktsenhet som hellre skär bort magsäckarna på folk (t.o.m. på ungdomar) än låter dem testa LCHF, GI-gurun Paulun som av någon anledning kände sig hotad samt en hoper envetna dietister med skygglappar (eller kanske rädsla för att behöva lära sig något nytt).

Att LCHF blir en livsstil för sådana som blivit hjälpta och slipper besvär av att äta den kosten betyder ju inte att det är den bästa kosten för varenda kotte. Jag kan jämföra det med den diet min mamma blev rekommenderad av sin läkare och åt redan på 50-talet eftersom hon hela sitt liv hade en krånglande mage. Höll hon sig till dieten så slapp hon besvären och mådde hur bra som helst, gjorde hon det inte mådde hon urdåligt, men inte sjutton höll resten av familjen diet och avstod från sånt som hon inte kunde äta. Eller säg... vem sätter hela familjen på bantningskost bara för att en är överviktig?

Det är inte bara du Christa som yttrat dig i debatten så du behöver inte ta åt dig allt personligt. Nej självklart tolkade jag inte ditt inlägg så men det har framgått av diverse andra inlägg att många tror att man äter mer kött bara för att man äter LCHF-kost. Det var ju t.o.m. en länk till nån artikel nyligen där man pekade ut just LCHF-kost som nån sorts bov när man pratar om att köttkonsumtionen måste minska. Som om LCHF-are generellt skulle äta mer kött än alla andra. Rent nonsens!!

Det skulle i alla fall vara värdefullt att få veta vad jag har skrivit som har fått dig och Cacki att tro att jag är negativ till LCHF.

Det är ju bra att veta om jag diskuterar med någon annan så jag inte misslyckas i kommunikationen.

*Stintan*
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 12:31) *
Det skulle i alla fall vara värdefullt att få veta vad jag har skrivit som har fått dig och Cacki att tro att jag är negativ till LCHF.

Det är ju bra att veta om jag diskuterar med någon annan så jag inte misslyckas i kommunikationen.

Har jag sagt att du är negativ till LCHF?? Undrar om jag håller på att bli senil?
Anma
Jag orkar inte läsa hela den här tråden, tänkte bara berätta om min man.
Han har haft diabetes2 några år nu, om det är 3 eller 4 minns jag inte. En svårbehandlad sådan. Första året/åren var det verkligen svängande blodsocker.
Så stabiliserades det litegrann, medicienring två mindiab på morgonen och 4 metfromin om dagen.
Sen fick han en ny medicin (mot annat) och blodsockret stack i väg som en avlöning hos en slösa.
Slutade med den medicinen, men värdena var knas igen, länge! Efter ett par månader föreslog jag att han skulle sluta med kolhydrater så mycket som möjligt.
Efter ett par veckor fick han sin första insulinkänning, för lågt socker. Då låg värdet på 3.3.
Sen var det lågt i princip hela tiden och då slutade han med mindiaben och värdet blev mer normalt. Nu tar han en metformin per måltid istället för två om han inte äter kolhydratrikt vilket händer i bland och då tar han två.
Han har gått ner 12 kg i vikt och är 100 gånger piggare, vilket så klart beror på sockervärdena.
Nu är långtidsvärdet 5.1.

Jag är helt övertygad om att kolhydratfattig mat är bra för diabetiker. Punkt.
Anma
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 12:31) *

När jag läser dina inlägg ger du i alla fall för mig ett intryck av att du är negativ till LCHF anhängare.
Chamomille

tummenupp.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2011, 13:02) *
Har jag sagt att du är negativ till LCHF?? Undrar om jag håller på att bli senil?

Ok, så du har aldrig uppfattat det som att jag skulle vara negativ till LCHF?

CITAT (Anma @ 07-09-2011, 13:34) *
När jag läser dina inlägg ger du i alla fall för mig ett intryck av att du är negativ till LCHF anhängare.

Du måste skilja på kosten och dess anhängare. Sedan kan man ju inte dra alla över en kam.

Vad tror du att det beror på att LCHF anhängare tar det som kritik när jag har farhågor om att dom anhängare som säger att fett är nyttigt i största allmänhet kan ställa till skada även om det är en helt annan person som gått ut och sagt det?
Chamomille
Vad äter du egentligen Christa?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 14:59) *

Du måste skilja på kosten och dess anhängare. Sedan kan man ju inte dra alla över en kam.

Vad tror du att det beror på att LCHF anhängare tar det som kritik när jag har farhågor om att dom anhängare som säger att fett är nyttigt i största allmänhet kan ställa till skada även om det är en helt annan person som gått ut och sagt det?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det eftersom du ifrågasätter i stort sett allt jag säger.Det framgår inte alltid om det är mig eller kosten du ifrågasätter. Du vrider ibland till svaren du får till oigenkännlighet och vill sen ha svar på sånt man inte sagt. Sällan eller aldrig att du själv svarar på några frågor och det känns ibland som ett polisförhör så försök förstå att jag ibland går i försvarsställning.

Nu tänker jag svara på det du frågade Anma.
Det går inte alltid att skilja på kosten och dess anhängare. Du gör det inte själv heller. Jag tror att dina farhågor är överdrivna och varför ska vi här behöva stå till svars för något vi aldrig påstått. Ta det direkt med den personen som sagt att fett är nyttigt i största allmänhet och be vederbörande utveckla. Självklart tar man det som kritik när du kommer med såna påståenden. Jag har aldrig hört någon säga så!
Anma
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 14:59) *

Jag skiljer på det ena och det andra, de ger ett intryck av att du inte gör det. Jag ska ge exempel vad jag menar snart.
merlin68
CITAT (Chamomille @ 07-09-2011, 15:02) *

Hur ser din kosthållning ut, har blivit nyfiken efter alla trådar du har skrivit om mat och näring:)
Red Top

Om de "luktar illa" beror det förmodligen inte på att de äter en strikt LCHF-kost.

Ett för högt proteinintag kan leda till att andedräkten luktar ammoniak (som en ostädad pissoar).

Knappast så här.

Vissa mediciner kan medföra att man luktar annorlunda/illa, enligt ditt luktsinne. smile.gif

Ett litet klargörande om ketos: Ofta sker en sammanblandning mellan ketos och ketoacidos.

Ketos är den process, som sker i kroppen när kolhydratintaget minskar och levern börjar omvandla fett till ketonkroppar, som bla hjärnan, som vanligen är socker/kolhydratsberoende, kan använda som energikälla i stället. Den processen leder normalt inte till några oangenäma lukter.

I ketos är man så länge man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater för att hjärnan mm skall kunna drivas på det.

Ketoacidos, däremot, är ett livshotande tillstånd, som bara kan drabba typ1-diabetiker. Blodsockerhalterna blir skyhöga pga extrem insulinbrist. Eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig sockrets energi, blir blodet surt. Därav -acidos, acid=syra.

Insulinbrist hos diabetiker kan medföra att utandningen luktar aceton(som nagellack alltså)

Det finns en "diet" som kan leda till obehaglig kroppslukt, och det är fasta.
Chamomille
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 16:25) *
Hur ser din kosthållning ut, har blivit nyfiken efter alla trådar du har skrivit om mat och näring:)

Ehh...?
Christa
CITAT (Chamomille @ 07-09-2011, 15:02) *

Det är olika beroende på hur mycket jag rör mig. Jag mår också bäst om jag varierar kosten.

Sedan 5 år undviker jag socker och andra raffinerade kolhydrater. Åt inte så mycket sådant innan heller men hälsan har krånglat rejält så jag slutade äta sådant i stort sett helt.

Dricker heller aldrig juice. Torkad frukt och söta körsbär tål jag dåligt.

Eftersom jag gått ner ca 20 kg i fettvikt så har jag bara 52 kg kropp att försörja med energi. Det innebär att jag måste vara försiktigt så jag inte äter för mycket. Inte för vikten skull utan för att jag mår dåligt av det.

Feta mjölkprodukter tål jag dåligt och efter att ha ätit ost i somras under samma period som jag ätit jordgubbar, smultron, hallon osv så blev jag så dålig så jag blev inlagd på sjukhuset.

Frukost tycker jag är svårt men i morse testade jag en sak som åtminstone funkade idag. Jag åt en tomat och bönor med två matskedar rapsolja. Ett helt paket bönor.

Lunch var köttfärssås med passerade tomater och en massa kryddor. Färsk ekologisk broccoli och ekologiskt rött ris från Saltå. Tog bara 0,5 dl ris eftersom den ekologiska köttfärsen är så fet. Åt en rå morot medan jag lagade mat men på eftermiddagen kändes det som om det blev lite för mycket mat trots att jag sprang före lunch och promenerade efter då granntjejen ville att jag skulle gå med.

I kväll skall jag äta kycklingfilé med quinoa och stekta kantareller. Troligen blir det ekologiska gröna bönor till om jag inte hinner ut och skörda mangold mellan skurarna.

En smörgås på förmiddagen och en vid 16-tiden har det blivit som mellanmål plus några mandlar en halvtimme innan eftermiddagsmackan.

Genom att vara extremt noga med maten har jag blivit av med en rad hälsoproblem så det är det värt.
herkules
jag tycker att du verkar äta utmärkt bra mat christa!
merlin68
Låter som en sund kost du äter Christa. Själv tål jag inte heller feta produkter så jag låter bli dem helt eller äter ibland små mängder beroende på "dagsformen". Man känner sin kropp bäst själv och du märker ju vad du mår bra av och vad du mår mindre bra av.
Christa
CITAT (fvd @ 04-09-2011, 09:22) *
Jag har har haft nytta hans böcker om fettförbränning och tycker att de är bra. De går att använda som uppslagsböcker och man kan ta till sig det man behöver. Det som är bra är att han presenterar fakta och reder ut hur olika ämnen påverkar kroppen på ett överskådligt sätt. Eftersom jag är reumatiker behöver jag veta en hel del för min träning och hur pulsträning fungerar. Jag arbetade på apotek i min ungdom och vet en del om näringsämnen och mineraler men uppskattar hans ansträngningar när han presenterar ny forskning. Jag gillar fakta och vill inte hoppa på trender.

Jag tycker också att hans böcker om fettförbränning är intressanta. Han har gjort mycket fakta begriplig som annars skulle vara svårt att få tag på.

När det gäller GI så är det ju bara ett mått på hur snabbt kolhydraterna kommer ut i blodet och sådant kan ju inte vara varken inne eller ute.

Tycker dock att han snöat in på pasta. Pasta är långsamt men ensidig konsumtion av pasta kan nog ge nackdelar på näringsintaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon