Full version: Godis-nostalgi
Sidor: 1, 2
Cacki
CITAT (gunsta @ 09-09-2011, 14:10) *
Tomteklubban som jag minns var 'ekonomisk' - stor och tjock och varade länge - blev man less la man den ifrån sig och tog upp sugandet när man ville ha den där mjuka kolasmaken i munnen igen.
Iglo förknippar jag mest med att den rann och man blev kladdig av saften, och i värsta fall lossnade den från pinnen och föll i backen.

yes.gif Ha ha , det är det första som dyker upp i pallet på mej också.
mamamaggan
Tittägg av kristyr till påsk. Någon som sett sådana nu för tiden ?
Whiskuchi
Runda klubbor i rött, blått och vitt blandat som ett virvelmönster. Och apelsin- och citronklyftor, hårda karameller. Nickel och Rigi. Och Lakrisal (finns än men jag köper det aldrig)
Flemming
Dåligt minne men jag hittade en länk...
http://www.samlaren.org/godis1965/

Nostalgiboken om godis & glass
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186287087
Finns att låna på en del bibliotek och till Eva i Skåne,den finns här i byn men är utlånad,dock ej till mig...
Meriona
CITAT (Monica M zon 4 @ 09-09-2011, 06:05) *
Kolorna Mjölkkyss och Negerkyss.
Nickel.
Tefaten med det sura innehållet.

För mig är Negerkyss inte en kola utan en form av kokosboll från Brunberg i Borgå. Helt underbara, finns inte några kokosbollar som smakar så gott!
omk
CITAT (Meriona @ 09-09-2011, 21:36) *
För mig är Negerkyss inte en kola utan en form av kokosboll från Brunberg i Borgå. Helt underbara, finns inte några kokosbollar som smakar så gott!

Jodå, negerbollarna (fast det får man väl inte säga/skriva längre ?) som finns på Konditori Sultan i Katrineholm !! Väl värda en omväg !!

Edit; fanns inte Igloo i blåbärssmak också ??
Biggan_
Jag kom på mer gott godis när jag lagt mej igår! biggrin.gif

Minns ni punchpokalerna i guldstaniolpapper?....och mormors sidenkuddar....och Ako Chok-kolan i vitt och brunt papper?
omk
CITAT (Biggan_ @ 10-09-2011, 00:41) *
Jag kom på mer gott godis när jag lagt mej igår! biggrin.gif

Minns ni punchpokalerna i guldstaniolpapper?....och mormors sidenkuddar....och Ako Chok-kolan i vitt och brunt papper?

Sidenkuddarna, var det inte de som var liksom mjöliga inuti ?
AKO-kola = aaahhhh, MUMS !!
Biggan_
CITAT (omk @ 10-09-2011, 00:44) *
Sidenkuddarna, var det inte de som var liksom mjöliga inuti ?
AKO-kola = aaahhhh, MUMS !!

Rosa, skimrande små kuddar med chokladgojs inuti, inte mjöliga!

Ako-kolan fanns i mint också, men jag tyckte Chok var godast!
omk
CITAT (Biggan_ @ 10-09-2011, 00:50) *
Ako-kolan fanns i mint också, men jag tyckte Chok var godast!

Jag gillade en mint och en choklad SAMTIDIGT !
Men, ack, vad man fick tugga ! Kinderna stod i 4 hörn !!!
Biggan_
omk
Vänster = yes.gif
Höger = no.gif
Mollis
CITAT (Meriona @ 09-09-2011, 21:36) *

Jag har också minnen av detta från mina barndoms somrar i just Borgå, en underbar liten stad wub.gif
Ugglemormor
Jag minns dom trekantiga, pyttesmå lakritsbitar i en liten pappersstrut. De var goa då när man inte hade något annat. Sen kom det annat, men dessa har fastnat i mitt minne. ......... whist.gif
Eva i Skåne
Till påsk köpte pappa en stor chokladhare till min bror och mig. Jag tror vi fick titta på den under helgen innan vi sedan fick börja äta på den.
Det var en hare som gick på två ben och hade en skottkärra framför sig med olikfärgade skumpåskägg pressade ner i chokladen. Det var en rejäl chokladhare, 30-40cm, och ganska tjock choklad, inte som de tunna man kan köpa i folie idag.
Tyvärr upphörde nog tillverkningen nån gång i slutet av 60-talet och ingen av oss har sett den modellen sedan dess.
När mitt första barn var litet försökte jag hitta något liknande. Modellen fanns inte, men andra chokladfigurer fanns i ett konditori i Malmö. Jag köpte nog ett par år men dom var svindyra.
Krolliljan
Jag stod i kiosk i slutet av 60 talet omsluten av godis. Ettöres syrliga och salta gick nästan mest. Favoriter för mig var sockerbitar ( som inte smakar likadant längre), tefat, salta piastar,punchpokaler och Pigall.
gunsta
CITAT (Krolliljan @ 10-09-2011, 16:31) *
Jag stod i kiosk i slutet av 60 talet omsluten av godis. Ettöres syrliga och salta gick nästan mest. Favoriter för mig var sockerbitar ( som inte smakar likadant längre), tefat, salta piastar,punchpokaler och Pigall.

Tack, dom hade jag glömt, goda.
merlin68
Maken min åt trollhätteglass när han var liten:) Hittade den här härliga nostalgiska filmen om trollhätteglass på filmarkivet..Se och njuuuut smile.gif

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=296

Eva i Skåne
Trollhätteglass ja, det fanns lite anda märken än idag. Jag har för mig att GB hette Gebe och det fanns emem-glass och Sia och Åhus och Engelholmsglass. Det var här i Skåne. Säkert fanns det lokala glastillverkare i andra delar av landet.
Krolliljan
Oh vad jag blev sugen på en puckstång jordgubb nu.
zaaritha
Hallonkola! SÅ god! Och kola blandat citron o gräddkola!
Wilmer
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2011, 19:07) *
Trollhätteglass ja, det fanns lite anda märken än idag. Jag har för mig att GB hette Gebe och det fanns emem-glass och Sia och Åhus och Engelholmsglass. Det var här i Skåne. Säkert fanns det lokala glastillverkare i andra delar av landet.

Tillverkas ännu glass här smile.gif Åseglass smile.gif

Minns att man åt godis på lördagarna, att jag inte var så noga med det så brorsan dreglade över mitt godis som räckte i evighet och sällan blev uppätet. Då var det kanske frågan om några stycken i botten på en liten pappåse... Sura gröna små kulor och salta, likadana grodor, salta lakritsskruvar, salta lakritslejonhuvuden, citronkolor, gelehallon. Salmiak i små romber tror jag det var... Bugg tuggummin. Pez. Runda tuggummin som man fick leksaksfigurer när man köpte. Milou tex! Remmar och annat, men jag gillade inte och gillar ff inte godis så mycket. Jo, dumleklubbor! De var goda. Och kon-klubbor, röda med smörpapper runt.
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2011, 08:34) *
Minns dom som hette Iglo (på planschen) Från början tror jag dom kostade 75 öre och fanns i hallon och coca cola. Om man var 2 köpte man en och delade smile.gif

Från början fanns de i apelsin, hallon och cola och kostade 50 öre. Hade man ont om stålar, kunde man dela på två...
Aqvakul

1948-1955

1959

1965
Mollis
Jaa! Nu när jag såg Snövitpinne så kommer jag ihåg att vi alltid ville ha Snövit-glass i paket som vi sedan stod med linjalen och mätte upp för att alla skulle få lika mycket,
Eva i Skåne
Jag minns en glass med plastpinne och en figur på den under glassen och kanske var det ett tuggummi på nån sort

Minns ni förresten hur man sparade tuggummit i flera dagar? Jag hade ett ställe bakom sänggaveln biggrin.gif Ibland lånade man ut det till kompisen en stund wacko.gif
Iren
CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2011, 08:34) *
Minns dom som hette Iglo (på planschen) Från början tror jag dom kostade 75 öre och fanns i hallon och coca cola. Om man var 2 köpte man en och delade smile.gif

Ja det minns jag med att man gjorde... Om man var riktigt "rik" köpte man en storstrut - höjden av allt lyxigt laugh.gif
Piccante
GB-glassen Lollipop var rosa, smakade förmodligen jordgubb och hade vaniljglass invändigt och en pinne med blå plast om som man fick öppna på sidan för att få ut tuggummit i pinnen.

merlin68
Tuggummit var stenhårt till en början så man fick liksom smälta ner tuggummipinnen i munnen för att kunna tugga den. Underbart, nu blev jag sugen crazy.gif
Flemming
Nu börjar jag minnas...

Varje torsdag när vi fick ärtsoppa i skolan,då fick vi även en glass.
Puckstång hette den...
Tack Markus H för att du väckte mitt minne...
herkules
vi fick glass i plasttärning, så fick man skrapa ur glassen.
tomteklubbor finns ff, samma m fransk nougat, det jag kan sakna allra mest är lakritsriff - godaste tuggummit.
Mollis
Nu kom jag på en sak till, tuggummit Jenka var gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon