Full version: Frökedja
Sidor: 1, 2
Eva 33c
CITAT (Anki V @ 14-09-2011, 14:25) *
Är det något jag avskyr så är det små zip-plastpåsar.

Vissa frösäljare använder sig av så´n där ”häxplast” devil.gif .

Små frön är i det närmsta omöjliga att få ut ur påsen……eller är det jag som gör fel?
/Anki

Tycker som du...
Speciellt bökigt är det om man inte vill så allt i påsen på en gång. Jag brukar använda en tesked och ta ut de fröer jag vill ha ur en sån påse, funkar bäst för mig. Men tacka vet jag papperspåsar..
Peztis
Jag tycker om plastpåsarna för att det är enkelt att öppna och stänga men framför allt för att jag SER själva fröna.
Däremot är de mindre skoj att hälla i och ur, brukar också använda mig av en liten smal sked.

Egentligen borde sådana där kuvert som man använder till frimärken vara idealiska. Men var får man tag i dem?
Maj-Elén
Det här kan ju vara kul, har aldrig varit med förut. Om det inte är försent så är jag gärna med.
Margith
Maj-Elén, du är med, men nu ryms det bara 2 till (tyvärr)

Peztis, jag tror att du far efter pergamentskuvert. De finns i min bokhandel, men glöm det! De är svindyra crying.gif

Fotograf Johanna
impecta.se har tomma fröpåsar av papper. 100 för 100,- om jag inte minns fel. Och även ännu fler i storpack.
Gåsis
Ja, jag vet jag läser för fort, för slarvigt och att jag inte gillar zippåsar... Men är det bestämt att det ska vara såna eller är det frivilligt? Kan jag inte bara skriva på min vikta påse att den innehåller många fröer och den som bryter den får helt enkelt fixa en ny när den tagit vad den vill ha?

/Åsa
Margith
CITAT (Gåsis @ 15-09-2011, 19:26) *
Ja, jag vet jag läser för fort, för slarvigt och att jag inte gillar zippåsar... Men är det bestämt att det ska vara såna eller är det frivilligt? Kan jag inte bara skriva på min vikta påse att den innehåller många fröer och den som bryter den får helt enkelt fixa en ny när den tagit vad den vill ha?

/Åsa

Absolut!
Men jag fick lite klagomål förra året. Om du skickar några enstaka fröer i en icke genomskinlig påse, var snäll och skriv att påsen innehåller X antal fröer.
Naturligtvis skickar ni era fröer i vilken påse ni vill. Zip-påse, egenhändigt vikt påse, tefilter, välj själv smile.gif

Ally
Jag gör egna påsar av gamla kuvert (sånt som man får räkningar i), klipper på hörnet till lagom storlek. Man behöver tejpa fast bara ena kanten, och öppningen vikar man bara till.
dvs. två fröpåsar från ett kuvert.
Gratis!
katah
Jag vill vara med!!
Misty
Margith:

Har jag missat något? Eller är det bestämt att man får nalla/ ta ur i redan förslutna påsar? Jag tycker att en stängd påse är en stängd påse.
Innan kedjan drar igång på riktigt, skulle du kunna repetera lite info? smile.gif
sqrulan
CITAT (Ally @ 15-09-2011, 23:02) *
Jag gör egna påsar av gamla kuvert (sånt som man får räkningar i), klipper på hörnet till lagom storlek. Man behöver tejpa fast bara ena kanten, och öppningen vikar man bara till.
dvs. två fröpåsar från ett kuvert.
Gratis!

tummenupp.gif Så gör jag med, sparar alla kuvert som kommer.
Margith
CITAT (Misty @ 16-09-2011, 04:36) *
Margith:

Har jag missat något? Eller är det bestämt att man får nalla/ ta ur i redan förslutna påsar? Jag tycker att en stängd påse är en stängd påse.
Innan kedjan drar igång på riktigt, skulle du kunna repetera lite info? smile.gif

De flesta tyckte så här:

Om någon fröpåse innehåller fler fröer än du tycker att du behöver, plocka ut de fröer du vill ha och skicka påsen vidare, men du måste lägga in en ny fröpåse

Att peta ut några fröer här och där, utan att lägga in nya fröpåsar är naturligtvis inte OK!

Margith
Nu har jag plockat ihop fröpåsar så att jag kan starta kedjorna.

Nu sätter jag stoppdag för anmälningar till den 23/9. Det ryms 3 till, inga fler.

Efteranmälningar mottages ej laugh.gif Skulle du komma för sent med din anmälan, försöker jag att peta in dig på varv 2, det brukar alltid vara nån som är nöjd efter 1 varv.

Till helgen skriver jag adresslistorna och i början på nästa vecka skickar jag iväg kuverten smile.gif

sqrulan
bravo.gif Åh va spännande!
Iren
Ja vad kul! Känns väldigt trevligt med det nu inför en lite för tidig höst.... precis vad man behöver:-D
Maj-Elén
Detta ska bli riktigt spännande. Jag har aldrig tidigare varit med i en frökedja, så jag hoppas att jag har förstått reglerna annars får ni skrika på mig.
Wilmer
CITAT (Margith @ 19-09-2011, 13:00) *
Nu har jag plockat ihop fröpåsar så att jag kan starta kedjorna.

Nu sätter jag stoppdag för anmälningar till den 23/9. Det ryms 3 till, inga fler.

Efteranmälningar mottages ej laugh.gif Skulle du komma för sent med din anmälan, försöker jag att peta in dig på varv 2, det brukar alltid vara nån som är nöjd efter 1 varv.

Till helgen skriver jag adresslistorna och i början på nästa vecka skickar jag iväg kuverten smile.gif

santa.gif

Plockade fler fröer i dag. Å, så spännande!!!!!!!!!!!! Har gått en kvällsrunda i trädgården och mina frökedjeblommor har en speciell plats i hjärtat kompiskram.gif
Margith
Jag vet att jag skrev att sista anmälningsdag skulle vara den 23/9. Men tyvärr, nu säger jag att inga fler ryms i första varvet.

Kommer du på i efterhand att du skulle vilja vara med, skicka ett PM till mig.
Jag plockar in dig i varv 2, om någon/några avstår från ett andra varv.

Tiana
Väntar med spänning!!!
katah
Ursäkta att jag rör till, uppskattar verkligen all jobb du lägger ner Margith!

Men jag skulle vilja backa från kedjan, om det går.
Jag inser att mina önskningar är så specifika att det är nog svårt att hitta just dom i kedjan,
och jag inser också att jag har inte så många årsfärska fröer att byta med heller.

OM det går inte att hoppa av tar jag givetvis en titt på påsen.
Margith
CITAT (katah @ 22-09-2011, 19:17) *
Ursäkta att jag rör till, uppskattar verkligen all jobb du lägger ner Margith!

Men jag skulle vilja backa från kedjan, om det går.
Jag inser att mina önskningar är så specifika att det är nog svårt att hitta just dom i kedjan,
och jag inser också att jag har inte så många årsfärska fröer att byta med heller.

OM det går inte att hoppa av tar jag givetvis en titt på påsen.

Jag har inte skrivit några adresslistor ännu, så det är helt OK katah.
Jag stryker dig från listan. "No worries" som mina australiensiska vänner brukar säga om det mesta här i världen smile.gif

katah
Så skönt Margith!

fast jag är lite trött på Australien... alla mina vänner försvinner dit, en från barndomen, en undgomsvän, ett par från tiden innan vi hade barn och nu våra goda vänner bara flyttar dit....

Suckar över allt som har med Australien att göra just nu. blink.gif
Micke32
Attans missa man frökedjan även i år. Får vara mer aktiv i forumet så man inte missar nästa gång smile.gif
Margith
Micke32, ja du missade första varvet. Men PM:a mig namn och adress så lovar jag att du iaf kan vara med på varv 2 smile.gif

CITAT (katah @ 23-09-2011, 23:50) *
Så skönt Margith!

fast jag är lite trött på Australien... alla mina vänner försvinner dit, en från barndomen, en undgomsvän, ett par från tiden innan vi hade barn och nu våra goda vänner bara flyttar dit....

Suckar över allt som har med Australien att göra just nu. blink.gif

Jag kan också bli lite trött på Australien, och då har vi "bara" en dotter som flyttat dit..
Vad är det för fel på Sverige??
Varför kan inte ungeländet bosätta sig i Sverige så att vi får gulla med barnbarnen på heltid? -cry-.gif
RitRat
Hej alla!
Jag har varit inaktiv på Odla hela sommaren o hösten, och det resulterade i att jag missade årets FRÖKEDJA! Synd, för det har alltid varit väldigt spännande att både läsa om kedjorna, vänta på sin tur, forska i fröer som kommit, välja sina påsar och lägga till nya. Intressanta aktiviteter i en hel månad eller mer!!
Okej, jag tar ett sabbatsår och kommer igen 2012!!
Margith
Om du vill kan jag alltid peta in dig i varv 2 smile.gif

Varv 1 är är snart halvvägs, vill du vara med på andra varvet, PM:a mig namn och adress.
RitRat
Okej Margith - visst är jag svårövertalad!
Sätt in mig i någon snabb kedja. (fast jag vet, det finns inga garantier på snabbhet hela vägen ;-)) Som vanligt så är jag ute ur landet Sverige från mellandagarna till början av mars. Jag PM:ar namn & adress.
RitRat
Vad säger ni om helt vanliga fröer i Frökedjan? Typ olika tagetes, penseer, ringblommor, petunior eller lobelior? Är det onödigt, blir någon besviken, eller kan de ha sina mottagare också?
Jag tycker det är tudelat; visst är det mest spännande att hitta fröer av ovanliga blommor som man nästan inte hört talas om, men samtidigt kan det vara bekvämt att få något helt vanligt om man nu råkat bli av med sånt - slipper köpa!

Åsikter?
Peztis
jag tycker det är helt ok med "vanliga" blommor - de har sin givna plats här i kedjan!

Tänk så här... Om jag går och köper en påse med ringblommor för låt säga 10 kronor så kanske jag bara använder ett fåtal, resten ligger där och irriterar. Nu har jag möjligheten att komma över så många jag vill ha och behöver till en kostnad av två frimärken och en påse med fröer.
Perfekt!
Margith
CITAT (RitRat @ 16-10-2011, 16:24) *
Vad säger ni om helt vanliga fröer i Frökedjan? Typ olika tagetes, penseer, ringblommor, petunior eller lobelior? Är det onödigt, blir någon besviken, eller kan de ha sina mottagare också?
Jag tycker det är tudelat; visst är det mest spännande att hitta fröer av ovanliga blommor som man nästan inte hört talas om, men samtidigt kan det vara bekvämt att få något helt vanligt om man nu råkat bli av med sånt - slipper köpa!

Åsikter?

I den här kedjan är alla fröer välkomna, utom grönsaker (det brukar bli en egen kedja för grönsaker efter årsskiftet).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon