|
Huggorm
22-09-2011, 15:48
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 16:43)  http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/tt...icle13667970.ab(sjukförsäkringen) personligen hoppas jag att regeringen fälls, de är odugliga. Hade de varit odugliga hade de nog inte omvalts...
CITAT (Jubbe063 @ 22-09-2011, 14:07)  Sänkt moms kostar ca 5,4 miljarder per år. Regeringen räknar med ca 3500 jobb genom detta.
Total kostnad blir då 600.000 kr per arbetstillfälle.
Skulle staten avlöna dessa 3500 personer utan motkrav blir kostnaden hälften. Alltså billigare att ge vettig lön direkt till dessa personer.
En motorväg kostar enligt trafikverket 50k per meter, dvs 500 miljoner peer mil, vilket skulle ge 10 mil ny motorväg per år för samma summa som sänkt restaurangmoms. Eller 270 mil gc-bana per år...... Detta skulle generera många nya jobb och dessutom permanenta och användbara resultat för samhället..... Medan en momssänkning troligtvis går konsumenterna obemärkt förbi.
Sänkt moms som ej resulterar i billigare priser blir i praktiken dold prishöjning.
Jag tror även att sänkt skatt till pensionärer med samma summa skulle generera större vinst för staten eftersom marginaleffekten oavkortat skulle gå till större konsumtion. Fast tänk om det precis som rut-avdraget ger flerdubbelt med nya jobb än vad man försiktigt räknar med. Enligt ditt sätt att resonera skulle vi få en strålande samhällsekonomi om vi t.ex skulle fördubblade alla momssatser, att det skulle slå ut en massa företag behöver vi väl inte bry oss om eftersom det ju är billigare på kort sikt att låta människor leva på bidrag än att skapa arbetstillfällen. När det gäller restaurangbranschen är det också så att den erbjuder instegsjobb till ungdomar utan utbildning och invandrare,de grupper som förmodligen har det svårast på arbetsmarknaden. Det är väl en fråga om värderingar och människosyn om man vill sträva efter ett samhälle där man kan försörja sig på eger arbete eller om man vill ha ett samhälle där allt fler blir beroende av bidrag av olika slag. Vi har ju redan världens högsta skatter, men det hjälper ju inte ett dugg om inget finns att beskatta. Gita CITAT (*Stintan* @ 22-09-2011, 14:08)  Vilka är de stora snabbmatskedjorna och varför ska man gynna dom? Varför kan man inte tänka sig att gynna företag som skapar jobb? Gita
Jubbe063
22-09-2011, 16:06
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 16:55)  Fast tänk om det precis som rut-avdraget ger flerdubbelt med nya jobb än vad man försiktigt räknar med. Enligt ditt sätt att resonera skulle vi få en strålande samhällsekonomi om vi t.ex skulle fördubblade alla momssatser, att det skulle slå ut en massa företag behöver vi väl inte bry oss om eftersom det ju är billigare på kort sikt att låta människor leva på bidrag än att skapa arbetstillfällen. När det gäller restaurangbranschen är det också så att den erbjuder instegsjobb till ungdomar utan utbildning och invandrare,de grupper som förmodligen har det svårast på arbetsmarknaden. Det är väl en fråga om värderingar och människosyn om man vill sträva efter ett samhälle där man kan försörja sig på eger arbete eller om man vill ha ett samhälle där allt fler blir beroende av bidrag av olika slag.
Vi har ju redan världens högsta skatter, men det hjälper ju inte ett dugg om inget finns att beskatta. Gita Nu räknade jag upp infrastruktur-satsningar samt sänkt skatt till pensionärer som alternativ till momssänkning. Men räknar du vägbyggen, järnvägar etc som BIDRAG så får det stå för dig. Jag räknar själv byggarbetare till gruppen vanliga löntagare, och satsning på infrastruktur skapar nya arbetstillfällen de med. Resultatet av sådana satsningar kommer fler till del än momssänkningen. I fallet pensionärer skulle färre behöva extra bidrag utöver pensionen och ändå ha mer att konsumera för (skapar jobb om fler konsumerar) .
Huggorm
22-09-2011, 16:09
CITAT (Jubbe063 @ 22-09-2011, 17:06)  I fallet pensionärer skulle färre behöva extra bidrag utöver pensionen och ändå ha mer att konsumera för (skapar jobb om fler konsumerar) . Visst, men det överkonsumeras redan så det känns inte som det bästa sättet att skapa jobb...
*Stintan*
22-09-2011, 16:21
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 16:55)  Varför kan man inte tänka sig att gynna företag som skapar jobb? Gita Du svarade inte på min fråga!
Jubbe063
22-09-2011, 16:21
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 17:09)  Visst, men det överkonsumeras redan så det känns inte som det bästa sättet att skapa jobb... Visst, håller med. Men beslutet om momssänkning bygger också på konsumtion. Finns inga kunder så kan inte restauranger överleva. Sänkt moms motiveras av att fler ska äta ute och därmed måste fler anställas inom restaurangnäringen. Så i så fall är det bättre att pensionärer kan konsumera mat, medicin, färdtjänst, fotvård, sjukvård etc.... Eller att vi konsumerar mer infrastruktur i form av tåg, Internet, miljöfordonstransporter mm mm på säkra och bra utbyggda vägar etc....
*Stintan*
22-09-2011, 16:23
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 17:09)  Visst, men det överkonsumeras redan så det känns inte som det bästa sättet att skapa jobb... Inte är det då de sämst ställda pensionärerna som står för någon överkonsumtion.
Huggorm
22-09-2011, 16:36
Konsumtion av tjänster borde vara det vi strävar efter i sådana fall. Som rutavdraget, som ju blev en succé.
malarmaster
22-09-2011, 17:34
tänk att du har ett företag med x antal anställda,du ställs plötsligt inför det faktum att du av någon anledning måste strukturera om företaget,med personalminskning som följd. vilka skall du behålla,skall du gå efter turordning eller kompetens,vad göra med de som visserligen varit på företaget länge men ofta är hemma med diverse krämpor. valet är enkelt,företagets överlevnad är det viktigaste,det blir de sjuka o de med lägst kompetens som får gå. Hårt? ja,men så funkar näringslivet o även myndigheter o offentlig verksamhet. är det borgarnas fel?nej,det har alltid varit så,las eller ej.det är så enkelt att kringgå den,flytta överflödig personal till ett nytt bolag eller avdelning o lägg ner den.alternativ förhandla med facket o säg att nu måste x personer gå,vill ni inte gå med på det får xxx personer sluta/alternativt vi flyttar produktionen m.m. jag lovar att facket i första hand ser till att behålla så många i jobb som möjligt,lite spill får man räkna med. ulf
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 17:36)  Konsumtion av tjänster borde vara det vi strävar efter i sådana fall. Som rutavdraget, som ju blev en succé. Rut o rot har väl blivit en dundersucce. a Allt fler använder sig ju av det och ser fördelarna. Rena förtjänsten för staten. Och för dom alla dom som nyttjar tjänsterna.
Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det kommer alla till del, fattig som rik. Och om fler har råd att handla mer mat behövs mer personal i hela ledet.
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2011, 17:21)  Du svarade inte på min fråga! Jag tyckte nog att jag svarade. Visserligen med en motfråga, men jag skall förtydliga om du vill. Varför man skall gynna företag som skapar jobb borde väl ändå vara en självklarhet. Vem betalar välfärden, vård, omsorg och skola tror du? När det gäller de stora snabbmatskedjorna tror jag faktiskt alla vet vilka de är, sen finns ju en massa stora hotellkedjor t.ex Radisson, Best Western, First Hotels med flera som också bedriver restaurangverksamhet och också är stora arbetsgivare. När det gäller hotellen så är det väl ändå ganska märkligt att momsen är 12 % på boendet och 25 % på det man äter. Gita CITAT (Anma @ 22-09-2011, 18:40)  Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det kommer alla till del, fattig som rik. Och om fler har råd att handla mer mat behövs mer personal i hela ledet. Fast matmomsen, när det gäller butiker och catering är redan sänkt från 25 till 12 %. Ännu ett logiskt skäl att sänka restaurangmomsen. Gita
CITAT (Eva i Skåne @ 21-09-2011, 20:38)  Det finns inget lönesystem som blir helt rättvist, men jag ser hellre att någon åker snålskjuts på fackets förhandlingar än att man gynnar de bruna tungorna.  Fast visst ligger rött närmre brunt i färgskalan än vad blått gör! Gita
CITAT (Anma @ 21-09-2011, 16:21)  "Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka När regeringskansliet skulle spara pengar sades 33 personer upp. Men det var inte sist in, först ut som gällde. I stället var det äldre, sjuka och fackligt aktiva medarbetare som sades upp, visar en genomgång som SVT:s Uppdrag granskning har gjort. Lagen om anställningsskydd, LAS, är helig i svenskt arbetsliv. Så väl den socialdemokratiska som den nuvarande regeringen säger sig värna om spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden. Men när det gäller regeringens egen personal är regeln sist in, först ut inte lika viktig. Det visar en granskning som SVT:s Uppdrag granskning har gjort. I samband med att ett sparpaket på 50 miljoner kronor klubbades igenom år 2009 sades 33 personer upp. Men det var inte i första hand de senast anställda som fick gå. I stället var de uppsagda i genomsnitt 53 år och hade arbetat inom regeringskansliet i 16 år. 13 av dem hade varit sjuka eller haft någon form av arbetshandikapp och flera av dem var fackligt aktiva, uppger Uppdrag granskning. Dessutom skulle ingen av dem ha sagts upp om arbetsgivaren följt LAS. "Avancerat sätt" Tvärtemot reglerna valde regeringskansliet att göra de så kallade turordningsgrupperna väldigt små. I vissa fall bestod gruppen av bara av en person, som då fick gå eftersom ingen annan i gruppen hade arbetat kortare tid. - Det här är ett mycket, mycket avancerat sätt att gå runt anställningsskyddslagen. Det skulle vara intressant att få en prövning i Arbetsdomstolen om regeringskansliet tillämpat samma metoder som det privata näringslivet, säger Kurt Junesjö, som är en av Sveriges främsta experter på arbetsrätt, till Uppdrag granskning. Ett exempel var på it- avdelningen med 50 anställda där en it-tekniker, som varit sjuk, placerades i gruppen "skrivarkoordinator". Där skulle en person sägas upp - han själv. Det trots 10 år på avdelningen och att 100 personer anställts efter honom. - Det är verkligen uppsägningar av personliga skäl man håller på med här, säger Kurt Junesjö till Uppdrag granskning. Enligt förvaltningschefen Anna-Karin Jatko har ledningen haft ett detaljerat omplaceringsarbete enligt avtal. - Inom ramen för den här omställningen har jag stor förståelse för att enskilda medarbetare har tyckt att det har varit väldigt svårt. Det är en väldigt blandad grupp medarbetare som vi tyvärr inte kunnat ha kvar. säger Jatko till Uppdrag granskning. Programmet sänds i SVT2 klockan 20.00 på onsdagen." KÄLLADet är väl så här det ska vara här i samhället. Eller vad säger ni Alliansare? Fast att kompetens måste ha företräde framför anställningstid och ålder är ju fack såväl som arbetsgivare, socialdemokrater och moderater helt eniga om Gita
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:10)  Fast visst ligger rött närmre brunt i färgskalan än vad blått gör! Gita Det där var L Å G T. Skärpning, tack. Edit: Bruna tungor finns i alla läger, oavsett partifärg.
*Stintan*
22-09-2011, 18:26
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:00)  Jag tyckte nog att jag svarade. Visserligen med en motfråga, men jag skall förtydliga om du vill. Varför man skall gynna företag som skapar jobb borde väl ändå vara en självklarhet. Vem betalar välfärden, vård, omsorg och skola tror du? När det gäller de stora snabbmatskedjorna tror jag faktiskt alla vet vilka de är, sen finns ju en massa stora hotellkedjor t.ex Radisson, Best Western, First Hotels med flera som också bedriver restaurangverksamhet och också är stora arbetsgivare. När det gäller hotellen så är det väl ändå ganska märkligt att momsen är 12 % på boendet och 25 % på det man äter. Gita
Fast matmomsen, när det gäller butiker och catering är redan sänkt från 25 till 12 %. Ännu ett logiskt skäl att sänka restaurangmomsen. Gita Om den sänkta restaurangmomsen kommer att generera några jobb står väl skrivet i stjärnorna. Vad får dig att tro att så många fler kommer att ta in på hotell, gå på krogen eller på snabbmatsställen, så att fler behöver anställas? Du kan väl ändå inte mena att restaurangmomsen var det viktigaste regeringen kunde lägga dessa miljarder på i dessa "kristider" ?
andersen
22-09-2011, 18:27
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:16)  Fast att kompetens måste ha företräde framför anställningstid och ålder är ju fack såväl som arbetsgivare, socialdemokrater och moderater helt eniga om Gita Men Gita borde inte lång anställningstid med atuomatik ge kompetens, om inte så är det väl arbetsgivaren som falerar=dom borde ha utbildats under anställningstiden, vi måste alla uppdatera oss för det sker ständigt förändringar på våra arbetsplatser. En annan sak som jag saknade på den arbetsplatsen var möjlighet till omplaceringar,och när det gäller tjänstemän så brukas det erbjudas avtalspension, det såg jag inget om i programmet.
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 11:50)  erfarenheter från andra länder säger att det skapas iaf inga nya jobb. förklaringen kanske är att den här borgarregeringen är inkompetent? Är du verkligen säker på att du är kompetent nog för att inkompetensförklara regeringen Reinfeldt eller några andra. För vet du, att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt. By the way, jag såg häromdagen en undersökning beträffande svenska folkets förtroende för de olika partiledarna. Det var ung. dubbelt så många som kände stort förtoende för Reinfeldt än dem som kände samma inför Juholt. För att hitta en statsminister med Reinfeldts höga förtoendekapital får vi gå långt, långt tillbaka i tiden, till vissa perioder av Tage Erlanders statsministerskap. Gita
Huggorm
22-09-2011, 18:33
CITAT (andersen @ 22-09-2011, 19:27)  Men Gita borde inte lång anställningstid med atuomatik ge kompetens, om inte så är det väl arbetsgivaren som falerar=dom borde ha utbildats under anställningstiden, vi måste alla uppdatera oss för det sker ständigt förändringar på våra arbetsplatser.
En annan sak som jag saknade på den arbetsplatsen var möjlighet till omplaceringar,och när det gäller tjänstemän så brukas det erbjudas avtalspension, det såg jag inget om i programmet. Inte alla jobb kräver ett livslångt lärande, många jobb lär man sig fullt ut på ett år eller två. Sedan datoriseras arbetsplatserna allt mera, och där har äldre ofta svårt att hänga med. Sedan är det naturligt att äldre orkar mindre än de yngre, och därmed håller ett lägre tempo. Så att likställa lång arbetstid med kompetens är inte möjligt.
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:31)  Är du verkligen säker på att du är kompetent nog för att inkompetensförklara regeringen Reinfeldt eller några andra. För vet du, att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt.
By the way, jag såg häromdagen en undersökning beträffande svenska folkets förtroende för de olika partiledarna. Det var ung. dubbelt så många som kände stort förtoende för Reinfeldt än dem som kände samma inför Juholt. För att hitta en statsminister med Reinfeldts höga förtoendekapital får vi gå långt, långt tillbaka i tiden, till vissa perioder av Tage Erlanders statsministerskap. Gita Första stycket, ja, vi har hört det förr, att du tycker så. Andra stycket. Att Reinfeldt är duktig på att prata och inge förtroende, det vet vi. men det är bara en tidsfråga innan folk öppnar ögonen och ser vad det är för människosyn de hyllar. Detta är min alldeles egna personliga åsikt som jag har full rätt att framföra så du behöver inte komma med något "att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt" angående det. Tack.
CITAT (andersen @ 22-09-2011, 19:27)  Men Gita borde inte lång anställningstid med atuomatik ge kompetens, om inte så är det väl arbetsgivaren som falerar=dom borde ha utbildats under anställningstiden, vi måste alla uppdatera oss för det sker ständigt förändringar på våra arbetsplatser.
En annan sak som jag saknade på den arbetsplatsen var möjlighet till omplaceringar,och när det gäller tjänstemän så brukas det erbjudas avtalspension, det såg jag inget om i programmet. I den bästa av världar kanske lång anställningstid skulle ge hög kompetens men i verkligheten, och det vet du lika väl som jag, finns många människor som varken vill eller kan ta till sig ny kunskap. Jag är ganska säker på att kompetensutveckling kräver både personligt engagemang, intresse och egen iniativförmåga. När det sedan gäller omplaceringar så är det väl inte lösningen när det gäller att spara pengar och minska kostnader. Gita
CITAT (Anma @ 22-09-2011, 18:40)  Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det kommer alla till del, fattig som rik. Och om fler har råd att handla mer mat behövs mer personal i hela ledet. Håller med helt! Sedan undrar jag lite över hur mycket regeringen har hjälpt småföretagen. De skulle ju få det lättare att bedriva sin verksamhet och då undrar jag hur många som de anställer i sin tur. Tyvärr tror jag inte småföretagen anställer som man har tänkt sig utan de ser nog till att de själva får ut rejält med pengar innan ngn anställning är aktuell.
smuleborg
22-09-2011, 18:46
CITAT (Jan Lindgren @ 21-09-2011, 16:59)  Hej! Det här sättet att hantera personal har varit vanligt i statliga verk sedan länge. Det har inget att göra med vilken regering vi har. Jag tror inte ministrarna har laglig rätt att bestämma vilka som ska sparkas. Det är ofta lika illa i kommuner också. Man kan säga som en av kommunens högre tjänstemän här i kommunen sa under en skyddsrond. Det är inget svårt att bli av med personal, i värsta fall kostar det en och en halv årslön. När jag fick sparken av socialdemokraterna så kostade det något mer än vanligt eftersom jag var huvudskyddsombud. Anställningsskyddet är inte mycket till skydd. Det är därför det är så viktigt med starka fackföreningar som inte har några politiska bindningar. MVH Jan Lindgren Håller med Jan Lindgren här. Min erfarenhet är att tillämpa "kryphålen" i LAS (och att tolka TurA-s "snävt") inte har någonting med partifärg att göra. Jag tror på den svenska modellen; kollektivavtal tecknas av parterna. Vi har därmed också en arbetsfred som kan vara unik. Den svenska modellen förutsätter ATO-medlemskap. Dyrt? Jag tror jag betalar 300 spänn i månaden inklusive A-kassa. Jag vet att LO-förbunden har högre avgifter, varför då? Av tradition? Vart går pengarna? Granskningsavgifterna är väl borta nu i alla fall.
smuleborg
22-09-2011, 18:52
CITAT (Anma @ 22-09-2011, 18:40)  Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det kommer alla till del, fattig som rik. Och om fler har råd att handla mer mat behövs mer personal i hela ledet. Ja, ekologiska/KRAV-livsmedel.
CITAT (Anma @ 22-09-2011, 19:36)  Första stycket, ja, vi har hört det förr, att du tycker så. Andra stycket. Att Reinfeldt är duktig på att prata och inge förtroende, det vet vi. men det är bara en tidsfråga innan folk öppnar ögonen och ser vad det är för människosyn de hyllar. Detta är min alldeles egna personliga åsikt som jag har full rätt att framföra så du behöver inte komma med något "att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt" angående det. Tack. En tidsfråga? Tja, Reinfeldt är ju inne på sin andra regeringsperiod nu och det finns ingen tedens, inte den minsta antydan att svenska folkets förtroende för honom minskar, snarare tvärtom. När det gäller ditt inkompetensförklarande av regeringen så har du självklart rätt till din åsikt i precis lika stor utsträckning som jag har rätt att ifrågasärtta din kompetens för detta, eller hur? Gita
CITAT (xlxl67 @ 22-09-2011, 19:46)  Håller med helt!
Sedan undrar jag lite över hur mycket regeringen har hjälpt småföretagen. De skulle ju få det lättare att bedriva sin verksamhet och då undrar jag hur många som de anställer i sin tur. Tyvärr tror jag inte småföretagen anställer som man har tänkt sig utan de ser nog till att de själva får ut rejält med pengar innan ngn anställning är aktuell. Den erfarenhet jag har, jag känner faktiskt en del småföretagare, så har inget blivit enklare eller lättare eller bättre med denna regering, snarare tvärt om. Den som vänt helt politiskt från blå till röd är en av mina småföretagarvänner. De andra är besvikna, så mycket vet jag. Men de jag känner kanske bara haft otur, vad vet jag.
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:53)  En tidsfråga? Tja, Reinfeldt är ju inne på sin andra regeringsperiod nu och det finns ingen tedens, inte den minsta antydan att svenska folkets förtroende för honom minskar, snarare tvärtom. När det gäller ditt inkompetensförklarande av regeringen så har du självklart rätt till din åsikt i precis lika stor utsträckning som jag har rätt att ifrågasärtta din kompetens för detta, eller hur? Gita Nja, nu var det inte jag som inkompetensförklarade regeringen, det kan du inte beskylla mig för - De gör sitt jobb skitbra, precis som förväntat av en blå regering faktiskt. Ökade klyftor, försämrad arbetstrygghet, A-kassa som är rena skämtet, en sjukkassa att skämmas över... osv. Den biten där de faktiskt misslyckats med är ju arbetslinjen. Helt klart. Det är bara att titta på statistiken. jo, fler misslyckaden, deras löfte om minskad utanförskap. Just det. Och förtidspensioneringen av unga som faktiskt ökat med 37%. Ok, jag inkompetensförklarar dem lite då. Erkänner det är stor skillnad på att inkompetensförklara en regering och inkompetensförklara en meningsmotståndare, är det inte det du alltid tjatar om? Vem ger dig rätten att göra det mot mig kan man ju undra?
CITAT (Anma @ 22-09-2011, 19:20)  Det där var L Å G T.
Skärpning, tack.
Edit: Bruna tungor finns i alla läger, oavsett partifärg. Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik. Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor. Gita CITAT (Anma @ 22-09-2011, 20:00)  Nja, nu var det inte jag som inkompetensförklarade regeringen, det kan du inte beskylla mig för - De gör sitt jobb skitbra, precis som förväntat av en blå regering faktiskt. Ökade klyftor, försämrad arbetstrygghet, A-kassa som är rena skämtet, en sjukkassa att skämmas över... osv. Den biten där de faktiskt misslyckats med är ju arbetslinjen. Helt klart. Det är bara att titta på statistiken. jo, fler misslyckaden, deras löfte om minskad utanförskap. Just det. Och förtidspensioneringen av unga som faktiskt ökat med 37%. Ok, jag inkompetensförklarar dem lite då. Erkänner
det är stor skillnad på att inkompetensförklara en regering och inkompetensförklara en meningsmotståndare, är det inte det du alltid tjatar om? Vem ger dig rätten att göra det mot mig kan man ju undra? Ursäkta,det blev visst lite fel. Min replik var avsedd inte avsedd för dig. Vet inte hur det gick till att den hamnade så, tangentsnubbel kanske. Men i sak, på rätt plats så står jag för den Gita
andersen
22-09-2011, 19:08
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:05)  Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik. Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor. Gita Nej röd är snyggare en blått.
*Stintan*
22-09-2011, 19:08
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:31)  Är du verkligen säker på att du är kompetent nog för att inkompetensförklara regeringen Reinfeldt eller några andra. För vet du, att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt.
By the way, jag såg häromdagen en undersökning beträffande svenska folkets förtroende för de olika partiledarna. Det var ung. dubbelt så många som kände stort förtoende för Reinfeldt än dem som kände samma inför Juholt. För att hitta en statsminister med Reinfeldts höga förtoendekapital får vi gå långt, långt tillbaka i tiden, till vissa perioder av Tage Erlanders statsministerskap. Gita Jaha gäller det bara andra? Annars tycker jag det verkar som din specialité. Se bara på översta stycket ovan, för att inte tala om hur du många gånger nedvärderat Juholt m.fl. i oppositionen.
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:02)  Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik. Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor. Gita Du tjatar alltid om att man inte ska underskatta sina meningsmotståndare för det visar på att man själv har låg kompetens. Alltså visar du nu att du har just det. Ajaj, det är dumt att bita sig själv i häcken. Så. Nu slutar jag med det här larvet för i kväll. Ha en fantastiskt givande debatt med någon annan kompetent meningsmotståndare. Ajöken.
CITAT (Anma @ 22-09-2011, 20:08)  Du tjatar alltid om att man inte ska underskatta sina meningsmotståndare för det visar på att man själv har låg kompetens. Alltså visar du nu att du har just det. Ajaj, det är dumt att bita sig själv i häcken.
Så. Nu slutar jag med det här larvet för i kväll. Ha en fantastiskt givande debatt med någon annan kompetent meningsmotståndare. Ajöken. Ajaj, livet måste bli trist när man inte förstår/accepterar ett skämt. Men allvarligt, blå jeans är faktiskt snyggare än röda manchesterbrallor, eller hur? Gita P.s En hel del skribenter här har en ganska sund inställning tycker jag, dvs de ser att just politik är i mångt och mycket en fråga om tyckande och värderingar, inte rätt eller fel, goda eller onda utan olika åsikter bara.Och de flesta går faktiskt inte i taket över ett skämt om färgen på brallorna, inte heller inkompentensförklarar de dem med andra värderingar. Sov gott du också! Gita
Gossen Ruda
22-09-2011, 19:25
Beträffande stödet för Reinfeldt och övriga regeringen så gick både alliansen och M tillbaka i förra valet och tappade sin majoritet så nog har Sverige vaknat upp lite.
*Stintan*
22-09-2011, 19:26
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:15)  Ajaj, livet måste bli trist när man inte förstår/accepterar ett skämt. Men allvarligt, blå jeans är faktiskt snyggare än röda mqnchesterbrallor, eller hur? Gita Näää!
Huggorm
22-09-2011, 19:36
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2011, 20:25)  Beträffande stödet för Reinfeldt och övriga regeringen så gick både alliansen och M tillbaka i förra valet och tappade sin majoritet så nog har Sverige vaknat upp lite. Ryktet säger att Reinfeldt kommer avgå 2013, för att inte riskera att förlora ett val. Borg kommer ta över posten Blir nog bra, så länge Bildt får fortsätta som utrikesminister.
smuleborg
22-09-2011, 20:02
Borg känns trött. Bildt borde känna sig trött (han kanske inte har något i s f).
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2011, 20:25)  Beträffande stödet för Reinfeldt och övriga regeringen så gick både alliansen och M tillbaka i förra valet och tappade sin majoritet så nog har Sverige vaknat upp lite. Vilken märklig historiebeskrivning, moderaterna gick ju nästan 4 procentenheter framåt 2010 jämfört med 2006 och blev ju nu lika stora som sossarna. kallar du det att gå bakåt? Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2011, 20:26)  Näää! Jooooo! Visst är smaken som baken.....men röda manchesterbyxor är väl tillsammans med cyckelbyxor det absolut fulaste som finns Gita
smuleborg
22-09-2011, 20:56
CITAT (smuleborg @ 22-09-2011, 19:46)  Håller med Jan Lindgren här. Min erfarenhet är att tillämpa "kryphålen" i LAS (och att tolka TurA-s "snävt") inte har någonting med partifärg att göra.
Jag tror på den svenska modellen; kollektivavtal tecknas av parterna. Vi har därmed också en arbetsfred som kan vara unik. Den svenska modellen förutsätter ATO-medlemskap. Dyrt? Jag tror jag betalar 300 spänn i månaden inklusive A-kassa. Jag vet att LO-förbunden har högre avgifter, varför då? Av tradition? Vart går pengarna? Granskningsavgifterna är väl borta nu i alla fall. Har vi inte halkat ur tråden?
herkules
22-09-2011, 21:01
klart som fan att de är inkompetenta när de inte ens kan se till att sjuka människor får det de behöver. tröttsamma människa.
Gossen Ruda
22-09-2011, 21:04
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 21:50)  Vilken märklig historiebeskrivning, moderaterna gick ju nästan 4 procentenheter framåt 2010 jämfört med 2006 och blev ju nu lika stora som sossarna. kallar du det att gå bakåt? Gita Beklagar mitt dåliga minne, det var stödpartierna som gick bakåt. Alliansen gick dock bara fram 1% ungefär. Sen var det väl SD:s uppdykande som kapade den egna majoriteten.
*Stintan*
22-09-2011, 21:05
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 21:55)  Jooooo! Visst är smaken som baken.....men röda manchesterbyxor är väl tillsammans med cyckelbyxor det absolut fulaste som finns Gita Ja man ska inte ha dom tillsammans med cykelbyxor för det blir nog inte så snyggt kan jag hålla med om.
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 20:36)  Ryktet säger att Reinfeldt kommer avgå 2013, för att inte riskera att förlora ett val. Borg kommer ta över posten Blir nog bra, så länge Bildt får fortsätta som utrikesminister. Varför skulle han avgå? En av få partiledare som sitter säkert i sadeln i ett parti som hela tiden ökar i väljarstöd. Verkar inte logiskt. Att förlora ett val är väl inte hela världen. S kommer ju aldrig att regera i majoritet ändå. Biståndsministern som utrikesminister skulle sitta bra.
smuleborg
22-09-2011, 21:13
Nu halkar jag också ur tråden. SD har, framför allt, hämtat väljare från "Per-Albin-sosseblocket". Nu är det sagt. Det är någonting för oss att hantera, vi kan inte blunda.
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:05)  Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik.Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor. Gita Ursäkta,det blev visst lite fel. Min replik var avsedd inte avsedd för dig. Vet inte hur det gick till att den hamnade så, tangentsnubbel kanske. Men i sak, på rätt plats så står jag för den Gita Förvisso, men hur kul är det att ha en töntig blå smurf som statsminister egentligen??...
Red Top
22-09-2011, 22:29
CITAT (gnon49 @ 22-09-2011, 22:06)  Varför skulle han avgå? En av få partiledare som sitter säkert i sadeln i ett parti som hela tiden ökar i väljarstöd. Verkar inte logiskt. Att förlora ett val är väl inte hela världen. S kommer ju aldrig att regera i majoritet ändå. Biståndsministern som utrikesminister skulle sitta bra. Det snackas inom partiet om att byta ut Reinfeldt mot Borg. Det är ju ändå Borg, som syns mest.
CITAT (Red Top @ 22-09-2011, 23:29)  Det snackas inom partiet om att byta ut Reinfeldt mot Borg. Det är ju ändå Borg, som syns mest.  Jag gissar att du skämtar, men är inte riktigt säker..... Visst, om allt mellan himmel och jord snackas det inom partiet, men inte om att byta ut ett vinnande koncept. Gita CITAT (Cacki @ 22-09-2011, 23:13)  Personligen skulle jag föredra det framför en "stalin-look-a-like" valross, men återigen smaken är olika. Gita CITAT (smuleborg @ 22-09-2011, 22:13)  Nu halkar jag också ur tråden. SD har, framför allt, hämtat väljare från "Per-Albin-sosseblocket". Nu är det sagt. Det är någonting för oss att hantera, vi kan inte blunda. Helt riktigt! Gita CITAT (*Stintan* @ 22-09-2011, 22:05)  Ja man ska inte ha dom tillsammans med cykelbyxor för det blir nog inte så snyggt kan jag hålla med om.  Oh my good! Det är ju illa nog var för sig, men tillsammans.......herregud! Gita
herkules
23-09-2011, 07:32
nu har ju reinfeldt dementerat uppgifterna om att han skulle vara utbytbar men så som han slingrar sig i övriga frågor så gör han kanske det i den här också. borg skulle väl iofs aldrig bli statsminister, han vill ju inte ens vara politiker. (vilket fö märks tydligt)
herkules
23-09-2011, 07:37
CITAT (smuleborg @ 22-09-2011, 22:13)  Nu halkar jag också ur tråden. SD har, framför allt, hämtat väljare från "Per-Albin-sosseblocket". Nu är det sagt. Det är någonting för oss att hantera, vi kan inte blunda. en sanning med modifikation för nog har jag för mig att de flesta som röstar sverigedemokratiskt är fd borgare. över 300 000 personer i sverige har röstat på sd, bara att hacka i sig att något gått väldigt fel i det här landet. blunda är nog det sämsta man kan göra.
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 22:01)  tröttsamma människa. Ja, att "oliktänkare" är tröttsamma tycks vara en ganska spridd uppfattning inom "den röda sfären". Helst borde de väl interneras enligt välkänd förebild, eller hur? Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|