|
Margith
24-09-2011, 11:13
Nu ligger kuvertet i brevlådan! Adresslistan för kedja 1 ser ut så här: 1. Ally 2. hattstugan 3. Lina och Olav 4. Irene H 5. tulle 6. sqrulan 7. Eva 33c 8. Garden bliss 9. Anki V 10. Lotta Jo 11. Misty 12. EsterM 13. mallinpallin 14. Margith Reglerna hade jag ju lovat att skriva ner också Fröerna kan vara 1-åringar, 2-åringar eller perenner, dock INTE grönsaker Fröerna kan antingen vara plockade i min egen trädgård eller överblivna 'slattar' (minst 50% av ursprungligt innehåll) från nån köpt påse, men inga fröer får vara äldre än 1 år Mottagaren av kuvertet tar ut de fröpåsar som man vill behålla och lägger tillbaka minst lika många egna fröpåsar Om någon fröpåse innehåller fler fröer än du tycker att du behöver, plocka ut de fröer du vill ha och skicka påsen vidare, men du måste lägga in en ny fröpåse Kuvertet ska inte innehålla mer än 2 likadana fröpåsar Kuvertet går runt 2 gånger. Vill du inte vara med på varv 2, måste du stryka ditt namn på adresslistan När du får kuvertet måste du skriva en liten kommentar på Odla om att du fått kuvertet Kuvertet ska skickas vidare inom 3 dagar
sqrulan
24-09-2011, 17:08
 Toppen!
hattstugan
24-09-2011, 18:19
GLÖM INTE AVSÄNDARE!!!!
Lina och Olav
24-09-2011, 19:44
Tjoho!!!
Nr 9.....förväntnsfull väntan  ! Tack Margith...du är en pärla och violen är din! /Anki
Garden bliss
25-09-2011, 21:48
Spännande, spännande, spännande!
Wow, blev jag först!!! Hade tydligen inte loggat in på Odla hela helgen... Tur att jag gick direkt ut i trädgården idag efter jobbet att plocka mera frö innan det blev mörkt! Jag skickar vidare imorgon bitti....  (edit: kuvertet har nämligen redan kommit idag!)
sqrulan
26-09-2011, 18:40
 Härligt att det är pågång, jag förstår om du blev lite stressad då du inget visste.
Jag glömde säga! Kuvertet gick ut igår, kl 14.00 hämtning stog det på postlådan Hattstugan är nästa mottagare!
hattstugan
28-09-2011, 15:56
Har fått kuvertet idag!!
Hamnar i lådan senast imorgon igen!!
Se upp på fredag Lina och Olav!!!
Lina och Olav
28-09-2011, 16:09
Oj här går det undan! Vilken tur jag har som får helgen att gotta mig åt fröerna!
Lyckos dig!! Jag var uppe långt efter midnatt att göra klar kuvertet för att kunna skicka ut det direkt dagen efter! Ville vara duktig som en ny fröbytare
Garden bliss
29-09-2011, 15:55
Oj, det här verkar gå i räserfart, spännande!
CITAT (Ally @ 28-09-2011, 22:44)  Lyckos dig!! Jag var uppe långt efter midnatt att göra klar kuvertet för att kunna skicka ut det direkt dagen efter! Ville vara duktig som en ny fröbytare  Vad duktig du är Ally! Men alla fröentusiaster! Ta det även lugnt, mening är att man ska hinna njuta också!
Margith
29-09-2011, 17:55
Nu hann du före mig Peztis, men jag vill också säga: det här är ingen kapplöpning. Jag tycker att en stor del av nöjet med den här frökedjan är att Googla. Jamen, jag vet inte vad det är för fröer ni skickat, jag måste Googla för att se hur blomman ser ut och sen måste jag Googla en gång till för att kolla om det är en perenn eller inte.. och sen måste jag Googla en 3:e gång för att hitta info om huruvida växten möjligtvis har en chans att överleva hos mig Stressa inte! Använd de 3 dagarna till att Googla och fundera, alltid lär vi oss nåt nytt (Och skulle det vara så att du faktiskt behöver 4 dagar, skyll på posten! )
Lina och Olav
29-09-2011, 19:13
Fröerna kom hit redan idag!!! Eftersom jag ändå inte hann få iväg dom med vändande post så gottar jag mig till imorgon. Irene H - på måndag är det din tur!
CITAT Jag tycker att en stor del av nöjet med den här frökedjan är att Googla. Absolut! Det var mest därför jag var uppe så sent! Kunde inte sluta tills jag var klar! Nu väntar jag ivrig till varv 2....
CITAT (Ally @ 29-09-2011, 22:08)  Absolut! Det var mest därför jag var uppe så sent! Kunde inte sluta tills jag var klar! Nu väntar jag ivrig till varv 2.... 
Idag anlände fröerna till mej!! Skickar iväg så fort jag kan, kan dock inte lova att det blir imorron. Det var ju så mycket fint att titta igenom
Margith
03-10-2011, 18:19
CITAT (Ally @ 29-09-2011, 22:08)  Absolut! Det var mest därför jag var uppe så sent! Kunde inte sluta tills jag var klar! Nu väntar jag ivrig till varv 2....  Ally, du får högsta betyg som ny fröbytare, du verkar ha förstått det här Men, snälla, kom inte och skyll på mig om några år, när du har huset fullt av små såbyttor, mer eller mindre året om och din familj hotar att flytta ifrån dig eftersom de inte ryms inomhus längre Välkommen i fröträsket
 Ja, en annan står ju redan mitt i det. Och som jag sagt förut: min man säger att om jag säger ordet frö en gång till så kastar han ut både mig och byttor. Jag hoppas bara att vi hamnar i en rabatt!
Margith
03-10-2011, 19:46
Sådärja! Nu var fröerna packade och imorrn bär det ner till lådan!
sqrulan
05-10-2011, 08:39
 Snart, snart snaaart är dom här!!!
Idag kom frökuvertet till mig.
sqrulan
06-10-2011, 14:29
 Härligt Tulle! Nu har du hela helgen på dig att frossa bland fröer, sen så är det min tur Jippieeeee!!!! ps/ Tulle, du får gärna skicka med frö av den där vindan som du har bild på...fniss! Blev sugen på den då jag kikade in hos dej.
Kuvertet går härifrån redan imorgon. Finns ingenting jag behöver Googla på. CITAT ps/ Tulle, du får gärna skicka med frö av den där vindan som du har bild på...fniss! Blev sugen på den då jag kikade in hos dej. Vet inte vilken vinda du menar, var hittade du den?
sqrulan
06-10-2011, 18:38
 Jag blev tvungen att gå in på din sida igen, jag såg den i morse där. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1248617
sqrulan
11-10-2011, 09:25
 Brevet kom igår och jag har gjort några fynd. Skickar det vidare idag till Eva 33c. Jag tog 2 fröpåsar och öppnade och tog lite ur 2 påsar, stoppade ner lite extra fröpåsar p.g.a det och fyllde på dom ordentligt så man kan "tjuva" lite frön från dom och stänga dom ordentligt igen. En fröpåse var inte igenteipad då brevet kom men som tur så var allt innehåll kvar så tänk på att stänga påsarna ordentligt, dom där zipplastpåsarna kan också vara svåra att se om dom är riktigt stängda. Hoppas att ni andra också gör lite fynd! Längtar redan till andra rundan!!!
Eva 33c
12-10-2011, 18:26
Sitter precis med påsen här och har valt ut 5 påsar.  Jag kommer att fylla på med nån extra eftersom jag kan ge mer än jag vill ha, det blir ju så när man hållt på ett tag. Om kuvertet innehåller mer än de 10 (eller hur många var det? ) startpåsarna tycker jag att den som vill ha mer än de kan bidra med ska kunna få ta en påse extra. Är det en dum ide´? Postar kuvertet i morgon till Garden bliss.
Jag (som var först...) hade tagit några frö från 8 st. påsar, och la in 8 nya påsar... Eller 7/7.... dvs jag tog inte bort några påsar. Alla påsar hade så många frö, tänkte att det skulle vara lite bort kastad om jag tar alltihop! Jag brukar så i såna "celler", och inte bredså, det går inte åt så många frö.
(ok, jag har inte svarat på din "Är det en dum idé" fråga ... Ok för mig, har inte starka åsikter om detta....)
Margith
13-10-2011, 14:45
CITAT (Eva 33c @ 12-10-2011, 19:26)  Sitter precis med påsen här och har valt ut 5 påsar.  Jag kommer att fylla på med nån extra eftersom jag kan ge mer än jag vill ha, det blir ju så när man hållt på ett tag. Om kuvertet innehåller mer än de 10 (eller hur många var det? ) startpåsarna tycker jag att den som vill ha mer än de kan bidra med ska kunna få ta en påse extra. Är det en dum ide´? Postar kuvertet i morgon till Garden bliss. Jag säger nej. De ursprungliga reglerna gäller.
Spontant håller jag också med Margith.
Däremot kan jag tycka att om man är en av de två sista på men lista och det är bestämt att det är sista varvet, då kanske det kan spela lite mindre roll om man plockar ur fler än man stoppar i, särskilt om det finns väldigt många sorter och kuvertet är digert ändå.
sqrulan
13-10-2011, 19:35
Jag stoppade ner riktiga "godingar", var det fel så förlåt!  Ber om ursäkt för mitt inlägg! Jag ville bara väl!
Eva 33c
13-10-2011, 20:17
Jo, det kanske blir lite komplicerat med fler regler. Men kuvertet kommer att svälla, eftersom vi sagt att det är OK att bara ta några frön ur påsarna om man "betalar" med lika många egna sorter. Kanske ska den regeln också ses över i så fall, så att kuvertet alltid bara ska innehålla ursprungsantalet av påsar. Min tanke var mest att det skulle vara roligt att kunna dela med sig lite mer till de som nyss börjat. I början av sin "karriär" vill man ha mer än man kan bidra med, och så småningom blir förhållandet det omvända, och där emellan finns väl en period av "jämvikt"  Jag skulle tro att frökedjans deltagare spänner över hela registret. Men mig personligen spelar det ingen roll, jag tillhör de som kan ge mer än jag vill ha. Men kuvertet blev inte tyngre än att det fortfarande klarade sig med 2 frimärken när jag skickade det i förmiddags. Det är ju inte så bra om det blir dyrare och dyrare att skicka det vidare... Väntar redan på nästa vända, kanske var det sqrulans "godingar" jag tog
sqrulan
13-10-2011, 20:35
Margith
13-10-2011, 20:41
CITAT (Peztis @ 13-10-2011, 16:13)  Spontant håller jag också med Margith.
Däremot kan jag tycka att om man är en av de två sista på men lista och det är bestämt att det är sista varvet, då kanske det kan spela lite mindre roll om man plockar ur fler än man stoppar i, särskilt om det finns väldigt många sorter och kuvertet är digert ändå. Jag säger fortfarande nej. Reglerna gäller lika för alla, oavsett om du ligger högt upp i adresslistan eller långt ner. Nu klarar jag plötsligt inte av att citera 2 inlägg, men sqrulan, jag förstår inte vad du menar  Jag tvivlar inte på att du bara menade väl, men jag är väldigt intresserad av ALLA synpunkter på hur vi ska göra frökedjan så bra som möjligt Jag skrev en tråd den 9/9 2011 och bad er att komma med synpunkter på vilka regler som ska gälla för frökedjan. De sammanställde jag och jag vill iaf tro att vi var överens. Justeringar i de "reglerna" tar jag till mig, men eventuella ändringar går jag inte med på att genomföra när kedjan redan är igång. Tycker ni att jag är otäck och oresonlig får jag väl försöka att leva med det Nu förhandsgranskade jag (jag stavar som en kratta emellanåt) och ser ditt inlägg Eva 33c. Jag håller helt med dig. Det är därför som jag försöker att säga: skicka fröerna i så lätta kuvert som möjligt och inte fler än 2 likadana fröpåsar. 2 frimärken tycker jag är vad som är OK. Har du riktig otur kanske det inte finns nåt i kuvertet som du vill ha Kom ihåg att till varv 2 blandar jag om alla frökuvert och alla deltagare. Det som blir kvar när frökedjan är över, delar jag ut till de som kan tänka sig att skicka mig ett frankerat kuvert.
sqrulan
13-10-2011, 20:51
Självklart så gäller dina regler!  Mer behöver väl inte jag skriva! Kram å tack för att du ställer upp och fixar detta!
Eva 33c
13-10-2011, 21:32
CITAT (Margith @ 13-10-2011, 21:41)  Justeringar i de "reglerna" tar jag till mig, men eventuella ändringar går jag inte med på att genomföra när kedjan redan är igång. Det har du alldeles rätt i, Margith, och du är inte oresonlig  Och jag är jätteglad att du vill organisera detta.
Garden bliss
13-10-2011, 22:57
Då ska jag vänta med spänning vid brevlådan imorgon! =)
CITAT (Margith @ 13-10-2011, 21:41)  Tycker ni att jag är otäck och oresonlig får jag väl försöka att leva med det  Ja, du är sååååå otäck!
Garden bliss
15-10-2011, 12:53
Fick kuvertet igår! Har inte hunnit titta i det ännu  för vi har långväga gäster över helgen och fullt upp. Men jag ska gå igenom det imorgon eftermiddag och lägger det på lådan på kvällen.
Garden bliss
17-10-2011, 21:19
En liten korrigering: Mina barn blev sjuka och jag kom inte iväg till lådan förrän idag på eftermiddagen. Men nu är kuvertet på väg till nästa person på listan!
Ogillar lusiga brevbärare! Det kom inget kuvert idag och jag som satt och passade brevlådan. Håller tummarna för att det kommer i morgon. /Anki
LottaJo
18-10-2011, 19:09
Oooooooh, snart är det min tur!!!!!
sqrulan
19-10-2011, 08:30
Ja lusiga brevbärare är inget kul!
Garden bliss
19-10-2011, 19:57
Ja, det borde vara framme snart tycker jag. Vet inte när lådan tömdes men jag lade på brevet vid 16.30, hyfsat tidigt.
Idag kom det efterlängtade kuvertet.
Några godingar tog jag ur och andra godingar lade jag i.
Tyvärr så töms inte lådan förrän kl. 16 i morgon men med lite flyt kan den vara hos nästa på listan på fredag.
/Anki
sqrulan
20-10-2011, 12:01
 Hurra vad vi är snabba!! Kul att du hittade nåt Anki V!
CITAT (sqrulan @ 20-10-2011, 13:01)   Hurra vad vi är snabba!! Kul att du hittade nåt Anki V! Jag lämnade lite godingar till övriga deltagare också...... Jag tyckte kanske att det var lite väl många ettåringar så jag fyllde på med lite perenner.  /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|