Sidor: 1, 2, 3
Wilmer
Jag är faktiskt utvandrad skåning coolgleam.gif MEN jag tycker det är jobbigt med flertalet dialekter på TV, har inget emot att det talas dialekt, älskar dialekter (utom Trollhättemål!!), men en textremsa kanske? Det är sällan någon talar grov dialekt, men när det görs begriper i allafall inte jag allt som sägs. Inte ens på Trollhättemål!
Meriona
CITAT (Wilmer @ 08-12-2011, 21:43) *
Jag är faktiskt utvandrad skåning coolgleam.gif MEN jag tycker det är jobbigt med flertalet dialekter på TV, har inget emot att det talas dialekt, älskar dialekter (utom Trollhättemål!!), men en textremsa kanske? Det är sällan någon talar grov dialekt, men när det görs begriper i allafall inte jag allt som sägs. Inte ens på Trollhättemål!

Förrädare! -fear-.gif Jag talar ju hur übertydligt som helst!
Gossen Ruda
Kommer ni ihåg gotländskan som var hallåa på sTV en tid? Söt var hon men lite svårförstelig. Vart tog hon vägen sen? Gick till TV4 men sen?
Meriona
Minns ingen gotländska, men Keno-dragningen får man ju på ibland....
Huggorm
Det fanns ju en norsk vädertjej ett tag också, men hon pratade ju i princip svenska på slutet sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 22:19) *
Det fanns ju en norsk vädertjej ett tag också, men hon pratade ju i princip svenska på slutet sad.gif

Tone Bekkestad, hon som vek ut sig lite för mycket. biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 08-12-2011, 22:12) *
Förrädare! -fear-.gif Jag talar ju hur übertydligt som helst!

Va konstigt! Jag förstår dej ju! unsure.gif
Huggorm
Säga vad man vill om trollhättemål, men inte är den svårförstådd?
Wilmer
Då har du inte hört gamla gobbar och gummor här i trakten, de är obegripliga! (Gäller väl de flesta dialekter). Meriona, du talar inte dialekt men någon nära mig gör det när han talar med jämlikar sick.gif Låt mig berätta, det var INTE det jag föll för crazy.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 22:38) *
Säga vad man vill om trollhättemål, men inte är den svårförstådd?

Jo jag har svårt att förstå Meriona ibland. Hon använder konstiga ord också. Det borde vara en textremsa när hon pratar. sleep.gif

Om inte det är dialekt (enligt Wilmer) så vet jag inte om jag vill höra när någon därifrån pratar dialekt på riktigt... -fear-.gif
KRT
CITAT (*Stintan* @ 08-12-2011, 14:13) *
Jag tycker att du överdriver lite och tror inte att det är så Berith menar. Personligen tycker jag det är viktigt att just nyhetsuppläsare har ett tydligt och bra språk. Det ska inte vara så att man knappt hör vad dom säger för att man man störs av annat som tar bort fokus. För den som har en hörselskada är det kanske ännu viktigare.

Det är klart det är viktigt att en nyhetsuppläsare talar tydligt! På samma sätt som det är viktigt att den talar lagom fort, lagom högt, har rätt betoningar osv. Men vad säger att en skåning inte skulle kunna tala tydligt och lämpligt, likväl som en gotlänning, göteborgare, finlandssvensk, nysvensk, norrbottning, norrköpingsbo eller värmlänning kan göra det?
Jag reagerar inte det minsta på att man tycker att nyheterna ska gå att tillgodogöra sig för alla; det jag reagerar på är att vissa tycks tro att skåningar automatiskt ALLTID och utan undantag är omöjliga att förstå, och alltså aldrig ska höras på TV..... Jag har hörts på TV, och de stockholmare, västgötar, göteborgare och norrlänningar som lyssnade hade inga som helst problem att förstå mig.

Sedan är det iofs inte så kul att få höra att skånska låter fördjävligt, jag kan tycka att vissa dialekter är mindre vackra, men aldrig att jag skulle vilja sätta munkavel eller förklara dem persona non grata i TV/radio för det....

CITAT (Wilmer @ 08-12-2011, 21:43) *

Men ärligt talat, hur ofta hörs det "grova" dialekter på TV? Om man inte räknar med intervjuer av lokalbefolkning etc. Mer eller mindre aldrig, så egentligen är det ju inte ett problem (eller borde inte var det)!
*Stintan*
Som sagt alla skåningar pratar inte likadant och bor man i skåne är det väl inte konstigt att man begriper vad andra skåningar säger. Jag tror att oavsett vilken dialekt man talar så låter det olika i folks öron beroende på om man själv talar den dialekten eller om man talar någon helt annan.
Sen kan jag inte se nånstans att någon tror och tycker "att skåningar automatiskt ALLTID och utan undantag är omöjliga att förstå, och alltså aldrig ska höras på TV".
Aqvakul
Tyvärr finner många stockholmare ett sant nöje att hetsa mot skåningar. Deras stora okunskap visar sig i att de med skåningar ofta inkluderar såväl blekingar, hallänningar som smålänningar...
Krolliljan
Jag gillar dialekter och tycker att det är intressant att lära sig förstå de olika dialekterna. Jag tycker att det är en del av landets karaktär. När jag gick på lärarhögskolan för många år sedan ville talpedagogen att jag skulle arbeta bort min Halmstaddialekt så att barnen skulle förstå mig confused.gif ranting.gif blink.gif thumbdown.gif
KRT
CITAT (Krolliljan @ 09-12-2011, 07:59) *
Jag gillar dialekter och tycker att det är intressant att lära sig förstå de olika dialekterna. Jag tycker att det är en del av landets karaktär. När jag gick på lärarhögskolan för många år sedan ville talpedagogen att jag skulle arbeta bort min Halmstaddialekt så att barnen skulle förstå mig confused.gif ranting.gif blink.gif thumbdown.gif

Så idiotiskt! Om det är några som snabbt lär sig och anpassar sig till olika sätt att tala, är det ju barn!
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 09-12-2011, 07:52) *
Tyvärr finner många stockholmare ett sant nöje att hetsa mot skåningar. Deras stora okunskap visar sig i att de med skåningar ofta inkluderar såväl blekingar, hallänningar som smålänningar...

Vem har hetsat?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2011, 08:32) *
Vem har hetsat?

många stockholmare...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 09-12-2011, 09:15) *
många stockholmare...

Men ingen hetsar mot stockholmare confused.gif blink.gif

Tror inte stockholmare är värre än andra därvidlag om det överhuvudtaget är så vanligt förekommande.

Red Top
Jag håller helt med om att Stockholmare(inte alla, men en majoritet)är värst. Mina föräldrar, som flyttade till Stockholm från Helsingborg på slutet av fyrtiotalet fick "lida" hela livet. Värst var det i telefon. Där var det inte sällan de blev tillfrågade om de kunde tala engelska istället. wink.gif

Helsingborgare i allmänhet talar ju, i mitt tycke, en ganska lättförståelig skånska, men det hjäpte inte. Min mor arbetade ett tag på ett ställe, där det ingick inte mindre än 4 R i företagsnamnet. Detta föranledde henne att lära sig säga namnet med tungspets-R, för att kunna svara i telefon. Jag skrattade varje gång jag ringde dit, eftersom det blev så onaturligt överdrivet, men folk förstod i alla fall att de kommit rätt. giggle.gif

Som jag skrev tidigare om stockholmare:

"De verkar ha ett filter i öronen, som slår igen vid första tungrots-R-et."

Vilket drabbar alla, oavsett de är skåningar, hallänningar eller smålänningar.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2011, 09:51) *
Men ingen hetsar mot stockholmare confused.gif blink.gif

Tror inte stockholmare är värre än andra därvidlag om det överhuvudtaget är så vanligt förekommande.

Att man hetsar mot 08-or, beror sällan på språket. Det beror på att de är 08-or helt enkelt. coolgleam.gif a0a.gif
Gossen Ruda
Som halv skåning på mödernet har jag oftast inga problem med skånskan. Min forna arbetskamrat var tvärtom, hon påstod att hon inte förstod vad skåningar sa. Det berodde dock nog mer på att hon ogillade allt söder om Hallandsås, ovisst varför. Annars fick man en viss övning att sitta på en gemensam felmottagning för hela Sverige. Norrlänningar ssspar, är sävliga mm men inte så utpräglat. Värmlänningar tackar med tock tock osv. Stockholmare känns igen på att förutom dialekten nästan aldrig säger riktnumret när de skall säga telefonnumret. Det är faktiskt väldigt vanligt. Ibland kommer det efteråt. biggrin.gif

Till slut snälla skåningar, sluta använda ordet klydd om ni vill bli förstådda och respekterade. Det är knappast något mer ord som förpassar er ner längre i den skånska myllan.

En gång fick jag en växeltelefonist att surna till pga detta. Hon ringde upp och när jag frågade vad hon ville kom det:

- Det klyddar i växeln.

Väldigt beskrivande inte sant? Så jag frågade: Skall det inte göra det?

- Jamen det är ju fel.

- Jo, men vad är det för fel? Klydd säger inget om det.

Efter några sekunders tystnad kom en närmare beskrivning av hur felet yttrade sig av en något förnärmad telefonist. Förhoppningsvis hade hon lärt sig något.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 09-12-2011, 09:55) *
Jag håller helt med om att Stockholmare(inte alla, men en majoritet)är värst. ................

Som jag skrev tidigare om stockholmare:

"De verkar ha ett filter i öronen, som slår igen vid första tungrots-R-et."

Vilket drabbar alla, oavsett de är skåningar, hallänningar eller smålänningar.

Att man hetsar mot 08-or, beror sällan på språket. Det beror på att de är 08-or helt enkelt. coolgleam.gif a0a.gif

Snacka om hets ranting.gif Du gör mig besviken Red Top! sad.gif
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2011, 10:39) *
Snacka om hets ranting.gif Du gör mig besviken Red Top! sad.gif

trostar.gif flirting.gif smiley_small_hug.gif
herkules
jag visste inte att detta var en tråd där man ska kasta skit på människor med olika dialekter..
stockholmskan är iaf lättförståelig nu för tiden, nästan ingen talar ju söderslang längre, så hela sverige borde förstå vad en stockholmare säger.

Myosotis
CITAT (herkules @ 09-12-2011, 12:16) *
hela sverige borde förstå vad en stockholmare säger.

ja det kan väl gå att förstå men det låter ju för jävligt. Ingen nyhetsuppläsare borde få vara från Stockholm!! nono.gif
herkules
CITAT (Myosotis @ 09-12-2011, 12:18) *
ja det kan väl gå att förstå men det låter ju för jävligt. Ingen nyhetsuppläsare borde få vara från Stockholm!! nono.gif

det var väl att förstå vad folk säger det hela handlade om? hur det sedan låter är kanske ämne för en annan tråd.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 09-12-2011, 12:18) *

[attachment=66575:th_lala.gif]
Gossen Ruda
Bland mina andra tidigare arbetskamrater fanns en i stockholm som hade det mest utpräglade Eken-snacket. Fast han var trevlig ändå och förutom att dialekten placerade honom inte långt från Koksgatan förstod man lätt vad han sa.
Red Top
Det är väl inte konstigt att 08-or är illa sedda på landsbygden. När Moderata politikern Anna Kinberg Batra, kan haspla ur sig något sådant här:

Stockholmare är smaratare än lantisar

Genuina, hederliga stockholmare bär sig inte åt så. De är supertrevliga!

Tillägg: Artikel ur AB där hon lägger ut texten lite. wacko.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2011, 12:45) *
Fast han var trevlig ändå

laugh.gif
Berith
Många intressanta inlägg har det blivit. Tror att det var Stintan som några sidor tebax förstod precis vad jag menade i början. Att det är skånskan som dialekt och inte skånskan som kvinna/person som jag protesterade mot i tex nyhetsprogram. För visst är det väl viktigt att den som läser nyheterna får ut sitt budskap till alla? Det kan ju vara ett jätteviktigt meddelande där det gäller att handla snabbt för att det brinner i området tex, eller nån giftig gas som ska undvikas eller vad som helst. Tänk er då att nån med näst intill oförståelig dialekt uppmanar folk att ooouumedelbaaauuurt gööörrraaau nåt. Och hur klarar sej oinfödda svenskar när dom träffar på någon med svårförståelig dialekt? g.gif Eller en skåning i TV som ju frågan var från början...
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 09-12-2011, 13:21) *
Det är väl inte konstigt att 08-or är illa sedda på landsbygden. När Moderata politikern Anna Kinberg Batra, kan haspla ur sig något sådant här:

Stockholmare är smaratare än lantisar

Genuina, hederliga stockholmare bär sig inte åt så. De är supertrevliga!

Tillägg: Artikel ur AB där hon lägger ut texten lite. wacko.gif

Det säger väl bara att moderater inte är särskilt smarta giggle.gif
fvd
Då skall man vara bra dum i huvudet om man inte fattar en sådan enkel sak. En sådan person kan ju absolut inte resa utomlands tänk om båten skall utrymmas och besättningen är från Filippinerna. Lika bra att stanna innanför tomtgränsen och sitta och reta sig på reportrarna i TV.
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2011, 14:10) *
Det säger väl bara att moderater inte är särskilt smarta giggle.gif

tummenupp.gif Med en ledare som liknar [attachment=66579:smiley_p...hio_liar.gif] är det kanske inte så konstigt att de är osmarta nickedockor. [attachment=66580:th_puppet.gif]

giggle.gif
Huggorm
Är det inte märkligt att alla diskussioner plötsligt skall handla om moderater?
Red Top
CITAT (Huggorm @ 09-12-2011, 15:08) *
Är det inte märkligt att alla diskussioner plötsligt skall handla om moderater?

"Svinhugg går igen" biggrin.gif
KRT
CITAT (Berith @ 09-12-2011, 13:38) *
Många intressanta inlägg har det blivit. Tror att det var Stintan som några sidor tebax förstod precis vad jag menade i början. Att det är skånskan som dialekt och inte skånskan som kvinna/person som jag protesterade mot i tex nyhetsprogram. För visst är det väl viktigt att den som läser nyheterna får ut sitt budskap till alla? Det kan ju vara ett jätteviktigt meddelande där det gäller att handla snabbt för att det brinner i området tex, eller nån giftig gas som ska undvikas eller vad som helst. Tänk er då att nån med näst intill oförståelig dialekt uppmanar folk att ooouumedelbaaauuurt gööörrraaau nåt. Och hur klarar sej oinfödda svenskar när dom träffar på någon med svårförståelig dialekt? g.gif Eller en skåning i TV som ju frågan var från början...

Återigen, Du FÖRUTSÄTTER att ALLA skåningar pratar som du tror. Det är en GENERALISERING! Som att säga att alla som bryter på finska eller arabiska är omöjliga att förstå och inte ska få höras på TV eller radio när alla måste förstå..... Alla skåningar talar dessutom inte lika!!! Det är inte alla skåningar som säger oooooouuuuuumedelbaurt eller vad du nu använde som exempel, tvärt om!

Fö är det nog inte svårare för alla som inte har svenska som modersmål att förstå skånska än värmländska eller norrbottniska. Det är bara dina förutfattade meningar som går igen, igen.
Berith
CITAT (KRT @ 09-12-2011, 23:18) *
Återigen, Du FÖRUTSÄTTER att ALLA skåningar pratar som du tror. Det är en GENERALISERING! Som att säga att alla som bryter på finska eller arabiska är omöjliga att förstå och inte ska få höras på TV eller radio när alla måste förstå..... Alla skåningar talar dessutom inte lika!!! Det är inte alla skåningar som säger oooooouuuuuumedelbaurt eller vad du nu använde som exempel, tvärt om!

Fö är det nog inte svårare för alla som inte har svenska som modersmål att förstå skånska än värmländska eller norrbottniska. Det är bara dina förutfattade meningar som går igen, igen.

Nejdå, jag förutsätter inte att alla skåningar pratar som jag tror. Jag förutsätter att många skåningar låter som dom jag brukar prata med. Och jag förutsätter att dom skåningar som förekommer i tex nyhets-/väder-rapporteringar ska förstås av inte bara många utan av dom flesta.
torvan
En gång i tiden tyckte jag illa om skånskan.
Sen lärde jag känna en mycket varm och trevlig skåning.
Då förändrades min syn på dialekten.
Idag när jag bor på Hven älskar jag den.
Det vackraste ordet är ihopa ...det låter så mjukt...

tycker jag som prata stockholmska med norrländsk brytning
och nu börjat nicka och säga jau, jau...
fvd
Samma här jag tycker mycket om skånskan och den energi som kommer med den. det låter aldrig otrevligt . jag skall fira jul i Malmö i år igen och mannen som är tomte säger god jul till mig på ett så gulligt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon