Sidor: 1, 2, 3
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-10-2011, 21:03) *
Där finns mycket att göra för talpedagogerna biggrin.gif
Äh, kamma daj....
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2011, 21:15) *
Äh, kamma daj....

giggle.gif

CITAT (Huggorm @ 04-10-2011, 21:03) *
Där finns mycket att göra för talpedagogerna biggrin.gif

Språklärare
Berith
Kom att tänka på den här tråden när jag nyss såg på nyheterna från Västnytt och det här inslaget:

Ouhrrräähaeu.

Jag tycker faktiskt inte att skåningar ska få prata offentligt, och det står jag för. Om dom läser nyheter i sin egen region är det väl helt ok men där går gränsen. Tycker heller inte att personer som låter så där ska vara programledare för program som "alla" vill/kan/skulle vilja titta på.

Så det så! mad.gif
Red Top
Vrövvel!!

Jag protesterar å det bestämdaste!!!!!

I mina öron talar den här tjejen en helt begriplig och vacker skånska.

Jag är innerligt trött på folk som klagar på den vackra skånska dialekten. Det gränsar till rasism, och beror förmodligen på att den som yttrar sig så, är en, skrualös gammal muggig kärring. [attachment=66548:2e5nrqf.gif]

Här är ett exempel på sjungen göingska, som kanske kan vara lite knepig för oinvigda; men jag gillar den.

Marknadsvisa

Annars kanske den här passar. Sång av min idol (med översättning). flirting.gif Oboy
*Stintan*
Begriplig ja men vacker...????? Känns mer som om man vill hjälpa till att harkla och spotta ut det där som fastnat i halsen. giggle.gif
Aqvakul
Extrema dialekter (som blir allt ovanligare) är naturligtvis besvärligt i rikstäckande massmedia. Det märkliga är dock att det alltid är skånskan som hamnar i blåsväder. Det finns andra mål (i t.ex. västra Jämtland och västra Dalarna) som är betydligt sv¨årare att förstå....
Huggorm
Jag tycker det lilla som finns kvar av dialekter skall bevaras. Tjejen i inslaget var inte ett dugg svår att förstå, och jag har inget problem med att hon är uppläsare.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 07-12-2011, 10:04) *
Extrema dialekter (som blir allt ovanligare) är naturligtvis besvärligt i rikstäckande massmedia. Det märkliga är dock att det alltid är skånskan som hamnar i blåsväder. Det finns andra mål (i t.ex. västra Jämtland och västra Dalarna) som är betydligt sv¨årare att förstå....

Det finns säkert fler dialekter som också är svåra att förstå, men inte sjutton har nån med sådan dialekt placerats i tex ett nyhetsprogram för andra delar av landet? Det är ju skillnad på om dom sitter hemma i sitt område och diskuterar dagens händelser.
KRT
CITAT (Berith @ 07-12-2011, 08:54) *
Kom att tänka på den här tråden när jag nyss såg på nyheterna från Västnytt och det här inslaget:

Ouhrrräähaeu.

Jag tycker faktiskt inte att skåningar ska få prata offentligt, och det står jag för. Om dom läser nyheter i sin egen region är det väl helt ok men där går gränsen. Tycker heller inte att personer som låter så där ska vara programledare för program som "alla" vill/kan/skulle vilja titta på.

Så det så! mad.gif

Då kanske vi skulle tillämpa det på alla nyhetsprogram och alla dialekter? Jag tycker faktiskt inte alls att det passar m Lidingöstockholmska i ett nyhetsprogram för hela riket, det är inte en dialekt utan ett läte! Och för att inte tal om "grovgöteborgskan" som är snudd på omöjlig att förstå för utomstående..... wink.gif Spontant undrar jag vad du tycker om personer med utländsk brytning, om nu skånskan är så hemsk att den ska bannlysas sad.gif

Ärligt talat, vad tusan spelar det för roll vad man har för dialekt så länge man talar tydligt och begripligt. Dialekter gör ju språket levande!
*Stintan*
Jag tycker alla nyhetsuppläsare borde prata norska giggle.gif
Red Top
CITAT (Berith @ 07-12-2011, 10:34) *
Det finns säkert fler dialekter som också är svåra att förstå, men inte sjutton har nån med sådan dialekt placerats i tex ett nyhetsprogram för andra delar av landet? Det är ju skillnad på om dom sitter hemma i sitt område och diskuterar dagens händelser.

Nog tycker jag att det förekommer skånska ganska ofta i TV och radio. Bl.a. annat väderleksrapporten i radio läses ofta av en skånska. Även ekot har uppläsare med den ädla dialekten. Både Radio Stockholm och Uppland har uppläsare/reportrar med dialekt.

Instämmer också i vad Huggorm skrev. Dialekterna håller på att försvinna och det är viktigt att bevara de som finns kvar.
KRT
CITAT (*Stintan* @ 07-12-2011, 11:23) *
Jag tycker alla nyhetsuppläsare borde prata norska giggle.gif

Ja då hade nyheterna iaf låtit glada oavsett hur dystra de är smile.gif
*Stintan*
CITAT (KRT @ 07-12-2011, 11:30) *
Ja då hade nyheterna iaf låtit glada oavsett hur dystra de är smile.gif

tummenupp.gif

Berith
CITAT (KRT @ 07-12-2011, 11:13) *
Då kanske vi skulle tillämpa det på alla nyhetsprogram och alla dialekter? Jag tycker faktiskt inte alls att det passar m Lidingöstockholmska i ett nyhetsprogram för hela riket, det är inte en dialekt utan ett läte! Och för att inte tal om "grovgöteborgskan" som är snudd på omöjlig att förstå för utomstående..... wink.gif Spontant undrar jag vad du tycker om personer med utländsk brytning, om nu skånskan är så hemsk att den ska bannlysas sad.gif

Ärligt talat, vad tusan spelar det för roll vad man har för dialekt så länge man talar tydligt och begripligt. Dialekter gör ju språket levande!

Håller med om det första, att det borde tillämpas på alla program som är till för hela riket. Sådana dialekter som är svårförstådda i andra områden alltså. Och det är såklart inte skåningarna som ska bort från programmen, utan just dialekten där det är svårt att förstå.

Även om det finns nyhetsuppläsare från tex Göteborg så nog sjutton håller dom sej borta från den allra värsta göteborgskan. Och så är det väl med dom från Stockholm också i programmen. Men skåningarna minsann, dom bräker på det värsta dom kan! blink.gif Det finns ju en meteorolog från Skåne (en tjej, kommer inte på just nu vad hon heter. Elin Torstensson kanske?) Hon tror att Seoul ligger i Sverige! slap.gif Hon brukar peka lite här och där på kartan och där! där ligger Seoul!

Neej bort med skånskan där vi andra måste höra på den. mad.gif
Meriona
Alltså - är det inte ett mycket större problem att skåningarna inte fattar vad JAG säger? sad.gif
malarmaster
Ja tycke ni prauta skeit. Dialekte ä feint å nået såm skau bevauras fö de laute rolit o lysne pau auppsvenskene nä di fösöke prauta svenska. Ulf

( från mitt blekinge,gamla östdanmark)
Gossen Ruda
Jag är halvskåning, får jag prauta? biggrin.gif Jag gillar starkt en liten historia jag läste en gång. Utspinner sig för några hundra år sen i en vagn på en usel väg på skånska landsbygden. Måste uttalas på skånska. Mannen i vagnen lutar sig ut och frågar kusken: Haur långt haur vi kvaur? Trae fjaerdingavaej lia dant som ditta, och en hel mil litta vaerre. Språkövning. biggrin.gif
malarmaster
allvarligt,är det inte så att det är mest upplänningar som har svårt för dialekter? personligen förstår jag det mesta oavsett varifrån landet man kommer,även danska o norska.lyssnar man aldrig på olika dialekter lär man sig ju aldrig förstå. när jag jobbade i stockholm råkade jag ofta ut för oförstående stockholmare ,själv hade jag inga problem. vad hämtar en stockholmare när man vill ha en spann? jag möttes av ????????.

jag tycker bara det är roligt o charmigt med olika dialekter i tv o radio,mer sådant.dialekterna håller på att försvinna,det blir mer utslätat.bevara det som går,det är inte fult att tala sitt barndoms språk. ulf
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 21:08) *
allvarligt,är det inte så att det är mest upplänningar som har svårt för dialekter? personligen förstår jag det mesta oavsett varifrån landet man kommer,även danska o norska.lyssnar man aldrig på olika dialekter lär man sig ju aldrig förstå. när jag jobbade i stockholm råkade jag ofta ut för oförstående stockholmare ,själv hade jag inga problem. vad hämtar en stockholmare när man vill ha en spann? jag möttes av ????????.

jag tycker bara det är roligt o charmigt med olika dialekter i tv o radio,mer sådant.dialekterna håller på att försvinna,det blir mer utslätat.bevara det som går,det är inte fult att tala sitt barndoms språk. ulf

tummenupp.gif
Red Top
CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 21:08) *

Håller med dig till viss del, om att det mest är upplänningar, som har svårt för skånska, ja dialekter överhuvud taget. Som vanligt stämmer inte generaliseringar, utan nog är det Stockholmare som utmärker sig mest. De verkar ha ett filter i öronen, som slår igen vid första tungrotsrR-et. Uppsaliensare och övriga i Uppland verkar inte ha samma problem.

Men Berit är väl undantaget, som bekräftar regeln, eftersom hon kommer från Skaraborg.

Stockholmaren tror ofta att det är just deras dialekt, som ligger till grund för Rikssvenskan, men det är fel. Det talade språk som mest liknar det fastställda skrivspråket lär talas i Nyköping.

Själv betraktas jag som stockholmare, även om det flyter hederligt skånskt blod i mina ådror, som arv efter mina Helsingborgska föräldrar. Jag drog mitt första andetag i Solna. smile.gif
malarmaster
räknar du dig som skåning eller stockholmare? oavsett så steg du i min aktning,är själv född i hälsingborg men uppväxt i blekinge. ulf
fvd
Det kanske är så nuförtiden men jag är stockholmare från början och mina föräldrar norrlänningar. Mina kompisars föräldrar var från Skåne, Västerbotten ,Småland, Dalarna, Västkusten och Jämtland mm. På jobbet hade jag kompisar från alla län och många finnar. Jag hade fattat det mesta och hade hämtat hinken.
Huggorm
Det är väll ändå bara en tidsfråga innan engelskan tar över och svenskan degraderas till talspråket för glesbygden...

CITAT (fvd @ 07-12-2011, 22:09) *
Jag hade fattat det mesta och hade hämtat hinken.

Om man sagt "bôttan" i stället för "spannen" då?
gnon49
Var inte vårt språk likt isländskan en gång i tiden. Och vem förstår någon som talar isländska, utom dom själva förstås. Inget fel på dialekt så länge den inte är alltför lokalt präglad o svårförstådd.
Biggan_
Danne Stråhed tycker om

När en flicka talar skånska
Red Top
CITAT (Biggan_ @ 07-12-2011, 23:03) *
Danne Stråhed tycker om

När en flicka talar skånska

Den är jättefin! wub.gif

CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 22:08) *
räknar du dig som skåning eller stockholmare? oavsett så steg du i min aktning,är själv född i hälsingborg men uppväxt i blekinge. ulf

Räknar mig definitivt inte som 08-a, men eftersom jag numera främst talar någon sorts medelsvenska, betraktar jag mig bara som svensk i allmänhet. Andra generationens invandrare. giggle.gif

fvd
Närapå det hade nog blivit en balja !
Berith
Självklart ska dialekterna finnas! Det är inte dialekterna jag protesterar emot, utan att där det är ganska viktigt att alla förstår det som sägs ska skånskan bort. Inte för att det är en dialekt utan för att det är en svårförståelig dialekt. Precis bara därför. Och lite för att det låter fördjäkligt.

Tänk att det sitter föräldrar och tragglar med sina barn alla dessa konstiga uttal och ljud. Vilket får mej att tänka på en litelängrebortgranne vars son fick talträning när han började skolan för att han pratade konstigt. Tills skolan och personalen träffade pojkens far. Då förstod dom vad som var "fel"... Fadern var nämligen skåning och pojken hade väl tagit efter hans sätt att prata.

Skönt iaf att ingen blivit förbannad eller tagit illa upp på riktigt för att jag tycker att skånskan inte ska användas i offentliga sammanhang. sleep.gif
Gossen Ruda
Stellan Skarsgård i någon Bombi Bitt-film lär ha varit oförståelig. biggrin.gif Jag har inte sett filmen själv, har bara hört referat.
malcolm
Gick som svartvit TV-serie på 60-talet, fullkomligt obegripligt då.
fvd
Har du verkligen tänkt igenom det här ? Jag antar att du menar genuin skånska som bara skåningar pratar med varandra. Det är många dialekter förutom skånska som är helt omöjliga att förstå av ickeinfödda när man använder helt egna ord. T ex pösakangero (spindel i Junsele) på ångermanländska och jag skojade lite på den här tråden om jag blev mobbad av mina skånska o blekingska studiekompisar. De ansträngde sig extra för att jag inte skulle fatta så att de kunde ha roligt, men när följde med till Stockholm var de inte så kaxiga. När jag firade sportlov i Dalarna och skulle köpa tunnbröd hette det brus i Gärdebyn och tutull i Leksand och när jag förflyttade mig till Hammerdal i Jämtland hette det tjuckanbröd o s v Jag bor ju Halland sedan 36 år tillbaka och kan stolt säga att jag eftersom jag har jobbat i serviceyrke har snappat en hel del. Jag kan till och med höra vilket område personerna kommer ifrån. När jag besökte Stockholm sade min brorsa "vad viktig du låter när du säger denna och detta." Det är viktigt och roligt med dialekter det är en del av vår identitet, det tycker språkpoliserna också. Mitt hjärta slår lite extra när jag hör en äkta söderkis .Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla talade likadant. Nu håller de på att uppstå likriktning som något slags ny slang det är bara det att det låter likadant på många platser. Jag hör dåligt ordförråd när jag lyssnar på alla onödiga mellanord och meningar. Varför säger många människor idag äh mellan varje ord och nonsensuttryck såsom "jag hör dig" jag kan tycka" hittepå " och andra dumheter. Syftet med sådana här meningar är ju uppenbar nämligen att mörka saker, vara nedlåtande eller utesluta andra /markera vilken grupp man tillhör mm. Det är inte något positivt. Man kan tala alla dialekter i TV på ett begripligt sätt och där har man tillgång till kroppsspråket som är den största delen. I radio måste man tänka lite annorlunda men det är ju inte heller någon nackdel då får man möjlighet att fila till ännu mer. Vi använder ju orden för att kommunicera och sättet att uttrycka sig visar hur villiga vi är att förstå andra. Hur många missförstånd och beror på hur vi uttrycker oss- rätt många tror jag. Det viktigaste här livet tycker jag är kommunikation och tajming det ökar förståelsen för andra som vi inte har i vår närhet. Det är därför jag tycker det är så roligt här på forumet alla anstränger sig att förstå och hjälpa varandra.
Berith
CITAT (fvd @ 08-12-2011, 09:38) *
Har du verkligen tänkt igenom det här ? Jag antar att du menar genuin skånska som bara skåningar pratar med varandra.---

Vadå bara pratar med varandra?

Jag reagerade och reagerar på skåningar som tex läser nyheter i TV. Är det inte så viktigt att alla ska förstå vad det är dom vill ha sagt? Självklart kan/får dom läsa nyheterna i Skåne, men jag tycker inte dom behöver vara med i övriga nyhetsrapporteringar.
*Stintan*
Finns ju faktiskt dialekter som låter väldigt fula också, även om man man lätt begriper vad folk säger, genuin östgötska och sörmländska (eskilstuna) och viss småländska där vartannat R är skorrande och vartannat tungspets (kan dom inte bestämma sig) whist.gif
evelina
Är infödd Stockholmare bor sedan några år i norra Uppland.
Jag älskar dialekter även om man inte alltid förstår allt.

Jag har en son i Skåne och en i Eskilstuna och deras fruar
pratar deras dialekter och jag förstår dem. rolleyes.gif

Sedan får man vara 08 hela sitt liv och jag är stolt över det.
Det är mest andra som har problem med det.

Har fått höra många gånger att vad trevlig du är fast du är Stockholmare. blush.gif
Dom som är kaxiga i Stockholm är ofta inflyttade från övriga landet.
Huggorm
Sen har vi alla de där skaraborgarna som låter precis som Eddie Meduza hela högen
Carl

Är själv en född 08 men bor i Skåne sen 25 år tillbaka. Tycker att riksnyheterna skulle ha blandade dialekter som nyhetsankare så folk lär förstå de olika dialekterna. När min Norrländska svärdotter hälsade på. Så pratade dom engelska med henne i affärerna. Dom förstod henne inte. Man får inte glömma att den övervägande majoriteten av svenskarna inte pratar den pipiga stockholmskan.
herkules
i nyhetessändningar som går över hela landet tycker jag att det ska talas en begriplig svenska och då kanske inte skånsk dialekt är den bästa wink.gif ej heller småländska, de uttalar inte R på ett begripligt sätt.

sen att stockholmskan ska vara pipig har jag faktiskt aldrig hört, jag talar med stockholmsdialekt och har en ganska mörk röst, hur kan det låta pipigt?
KRT
CITAT (Berith @ 08-12-2011, 09:55) *
Vadå bara pratar med varandra?

Jag reagerade och reagerar på skåningar som tex läser nyheter i TV. Är det inte så viktigt att alla ska förstå vad det är dom vill ha sagt? Självklart kan/får dom läsa nyheterna i Skåne, men jag tycker inte dom behöver vara med i övriga nyhetsrapporteringar.

Har du funderat på att det kanske bara är DU som inte begriper, förmodligen för att du har en djupt rotad och kanske omedveten aversion mot skånska?

Helt ärligt, alla ni som tycker (och uttrycker) åsikter om skånska; ni idiotförklarar och nedvärderar strax över 10% av Sveriges befolkning. Någon av er som inser att det är ganska otrevligt att säga att det är "fel" på någon som talar skånska och att man behöver logoped för det...... Folk KAN faktisk ta illa upp över att förklaras att man pratar för fult för att få tala i TV!
Jag talar skånska, men har aldrig haft problem med att folk inte förstår mig. Men det är klart, jag lägger sällan tid på att prata och umgås med folk som ser ner på mig för tt jag råkar tala m dialekt. Jag föredrar att umgås med personer med lite större tolerans och social kompetens än sådan inskränkta typer smile.gif
Robbanp
På tal om att flytta:
En uppsvensk i Skåne är flykting, en skåning i Sverige är missionär!

På tal om Peps Persson:
Bara ett geni kan få till låtar som heter: Bedevisan, Gålten som dräjnte si och Go'maren lilla skoltös, utan att det blir löjligt. Det är poesi det - Tranströmer, gå och lägg dig.
För övrigt är även han (liksom jag) bördig från Helsingborg.

P.S. Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Rullebör och skottkärra är två olika saker!
malcolm
[attachment=66556:gult_hjul_001.JPG]
*Stintan*
CITAT (KRT @ 08-12-2011, 11:31) *
Har du funderat på att det kanske bara är DU som inte begriper, förmodligen för att du har en djupt rotad och kanske omedveten aversion mot skånska?

Helt ärligt, alla ni som tycker (och uttrycker) åsikter om skånska; ni idiotförklarar och nedvärderar strax över 10% av Sveriges befolkning. Någon av er som inser att det är ganska otrevligt att säga att det är "fel" på någon som talar skånska och att man behöver logoped för det...... Folk KAN faktisk ta illa upp över att förklaras att man pratar för fult för att få tala i TV!
Jag talar skånska, men har aldrig haft problem med att folk inte förstår mig. Men det är klart, jag lägger sällan tid på att prata och umgås med folk som ser ner på mig för tt jag råkar tala m dialekt. Jag föredrar att umgås med personer med lite större tolerans och social kompetens än sådan inskränkta typer smile.gif

Stopp och belägg! Vem har idiotförklarat och nedvärderat folk bara för att de pratar skånska? Jag trodde det diskuterades nyhetsuppläsare/programledare i rikstäckande TV-program. För övrigt får man väl tycka vad man vill om olika dialekter utan att det har med person att göra. Själv gillar jag dialekter även om jag inte tycker att alla är vackra!
malcolm
CITAT (Robbanp @ 08-12-2011, 11:48) *
P.S. Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Rullebör och skottkärra är två olika saker!

Vilka då?
KRT
CITAT (*Stintan* @ 08-12-2011, 12:06) *
Stopp och belägg! Vem har idiotförklarat och nedvärderat folk bara för att de pratar skånska? Jag trodde det diskuterades nyhetsuppläsare/programledare i rikstäckande TV-program. För övrigt får man väl tycka vad man vill om olika dialekter utan att det har med person att göra. Själv gillar jag dialekter även om jag inte tycker att alla är vackra!

Läs inlägg #78 tex.... Hur man behöver talpedagog för det låter så konstigt m skånska att folk tror man har talfel! Eller 82, skåningar ska minsann inte få vara på TV annat än i lokala nyhetssänningar sad.gif

Jag tycker själv att dialekter är fantastika, de livar upp språket och gör det levande. Jag bryr mig inte ett smack om vad folk har för dialekt, och förstår de flesta människor jag pratat med. Faktum är att efter 10 år i Lund, en smältdegel av dialekter, faktiskt inte noterar om någon talar med dialekt. Däremot blir jag faktist irriterad på uttalanden som "skånska är ett läte" eller kommentarer om att det inte går att förstå skånska - inte när det sägs m glimten i ögat, utan när folk MENAR det. Det är så löjligt att sägaatt man inte begriper skånska, nör det finns otaliga varianter av skånska! Det märkliga är att jag faktiskt aldrig träffat på någon som inte förstår mig - Osvsett var DE kommit från!
Fast örmodligen är det väl så att 99/100 människor har inga problem med skånska, de förstår vad vi säger och har inga peciella åsikter i ämnet. Men den där hundrade personen har så stor käft att den hörs mest... Som vanligt wink.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 07-12-2011, 20:29) *
Alltså - är det inte ett mycket större problem att skåningarna inte fattar vad JAG säger? sad.gif

Jo jag tycker det. Såna som du borde verkligen inte få läsa nyheterna, man begriper ingenting.
*Stintan*
CITAT (KRT @ 08-12-2011, 13:09) *
Läs inlägg #78 tex.... Hur man behöver talpedagog för det låter så konstigt m skånska att folk tror man har talfel! Eller 82, skåningar ska minsann inte få vara på TV annat än i lokala nyhetssänningar sad.gif

Jag tycker själv att dialekter är fantastika, de livar upp språket och gör det levande. Jag bryr mig inte ett smack om vad folk har för dialekt, och förstår de flesta människor jag pratat med. Faktum är att efter 10 år i Lund, en smältdegel av dialekter, faktiskt inte noterar om någon talar med dialekt. Däremot blir jag faktist irriterad på uttalanden som "skånska är ett läte" eller kommentarer om att det inte går att förstå skånska - inte när det sägs m glimten i ögat, utan när folk MENAR det. Det är så löjligt att sägaatt man inte begriper skånska, nör det finns otaliga varianter av skånska! Det märkliga är att jag faktiskt aldrig träffat på någon som inte förstår mig - Osvsett var DE kommit från!
Fast örmodligen är det väl så att 99/100 människor har inga problem med skånska, de förstår vad vi säger och har inga peciella åsikter i ämnet. Men den där hundrade personen har så stor käft att den hörs mest... Som vanligt wink.gif

Jag tycker att du överdriver lite och tror inte att det är så Berith menar. Personligen tycker jag det är viktigt att just nyhetsuppläsare har ett tydligt och bra språk. Det ska inte vara så att man knappt hör vad dom säger för att man man störs av annat som tar bort fokus. För den som har en hörselskada är det kanske ännu viktigare.
Robbanp
CITAT (malcolm @ 08-12-2011, 12:28) *
Vilka då?

En skottkärra har, som synes på bilden du hade i ett tidigare inlägg, hjulet under en bytta att ha lasten i.

En rullebör, eller rakt översatt till uppsvenska: rullbår, har hjulet framför en (oftast) flat yta att lägga lasten på. Detta är en modell som faktiskt fortfarande syns till i Danmark ibland trots den usla ergonomin (eftersom man måste lyfta hela, eller snarare halva vikten). Det skulle förvisso inte förvåna mig om dylika fordon även fanns i Sverige och vad de kallades där vet jag inte.

*Stintan*
Trams det där är ju föregångaren till dagens mer ergonomiska skottkärror. Har man bara en flat yta istället för tråget så är det helt enkelt en kärra som benämns utifrån vad den används till t.ex. vedkärra.
Robbanp
Jamen, då hade ni dem också, det var väl det jag trodde. Jag ville bara slå hål på myten att en rullebör och en kärra man kör skottar på (?) är samma sak!
Red Top
Oxie möbelverkstad tillverkar fortfarande en gammal modell av rullbör. Det syns ju tydligt att det är föregångaren till den uppländska/svenska skottkärran.

Skottkärran tros från början vara en kinesisk uppfinning, som kom till Europa på medeltiden.

skånepåg
Skånska dialekter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon