| |
Full version: Igenväxta land
CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 16:35)  Ooups.. har tydligen inte på fötterna när det gäller inköp av "Round up", kanske ett önsketänkande ;-), jag backar! I somras jobbade jag i ett företag där endast gruppchefen hade "tillstånd" att köpa bekämpningsmedel vad som sas.. och jag gjorde likhetstecken med "Round up"? Kan tillståndet handlat om ett eventuellt användande i kommunens parker?
Står dock fast vid att jag tycker att man ska vara påläst innan man använder medel så som "Round up"!
Johanna Hej. Du har delvis rätt, glyfosfat koncentration över 120g/l kräver licens för att få köpa. (Det är ungefär 10ggr starkare än vad som behövs i sprutan) Användning i parker och offentliga platser är också reglerat. Bruksanvisning finns på förpackningen. Det har varit förslag att förbjuda glyfosfat försäljning till privata, blev väl lite svårmotiverat när det bara skulle påverka förbrukningen med ett par procent.
AromaJohanna
07-11-2011, 17:31
Här svallar visst känslorna en liten aning, synd att det ska vara ett så känsligt ämne...  Det är bra om vi kan diskutera ämnet och jag är fortfarande öppen för tips. Med tanke på vad jag hittade i min förenings regler kommer jag nog inte att ta till Roundup eftersom jag inte vill skaffa ovänner där eller ge någon en anledning att sparka ut mig.
Gossen Ruda
07-11-2011, 17:43
Det finns medel som är kraftigare än Roundup och det kanske de det gällde. Roundup är bara lite värre än rent vatten.  Risken att skada miljön är mindre än risken att få andra i närheten att surna till.
AromaJohanna
07-11-2011, 17:47
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 17:43)  Det finns medel som är kraftigare än Roundup och det kanske de det gällde. Roundup är bara lite värre än rent vatten.  Risken att skada miljön är mindre än risken att få andra i närheten att surna till. Ja, det var snarare det andra jag var bekymrad över...
AromaJohanna
07-11-2011, 17:56
Så här såg det ut i våras när vi började... Detta var väl i princip den enda gången jag hade sällskap och lite hjälp jag grävde och jobbade i landen...  Landet höger om gången (utifrån sett) blev smultron- och jordgubbland fast inte hela utan kanske halva men jag funderar på att utöka det. Smultronen växer närmast staketet vid stugan. Så gott som alla brädor har jag tagit bort då de flesta var mer eller mindre ruttna och hade flyttat på sig så man knappt kunde gå i någon av gångerna men jag ska göra nya odlingsbäddar och en del av landen ska bort för att göra platser åt tomat-, chili- och paprikaplantor i typ stora krukor som hinkar eller större..
Gossen Ruda
07-11-2011, 18:59
Vi har bestämt tid i morgon så skall jag se på eländet. Rapport följer.
johanna_zon3
07-11-2011, 20:44
Peppar kanske du kan ha på friland? Jamaican Bell Peppar, Jamaican Bell på friland Trivdes väldigt bra på friland. Repris nästa år :-)! OT men ändå :-). Lite bilder på våra lotter vid överlämnandet. Lott nr.9-10 Lott nr.9-10 13 maj inspektion 100 kvm; bakom kameran ligger en rabatt som nu blivit en riktig surjordsrabatt :-). Lott nr.2 Lott nr.2 Inspektion 50 kvm grässvål på blålera, puh. /Johanna
AromaJohanna
07-11-2011, 20:47
Wow!  Hade du andra chilisorter med? Jag har hört att chili inte brukar gå bra på friland här i Sverige då det tar för lång tid med vår korta säsong när den så mycket tid o energi på rotsystemet när den står på friland. Hur gjorde du med den där grässvålen på blåleran då? Skyfflade du bort gräset? Jag har en hel del chilisorter här hemma i lägenheten men det blev bara en enda chiliplanta som jag tog med mig till kolonilotten i sommar... Den var nästan död, hade tappat bladen och jag hade i princip gett upp hoppet men det var min sista planta av den sorten (Aji panca, C. baccutum) och jag hade inga frön kvar så jag tog med den till växthuset och lät den stå där i sin kruka och otroligt nog tog den sig och har nu nya blad och några frukter som jag väntar på ska mogna.  Chili har blivit en passion för mig, jag har samlat på mig några spännande sorter (t ex både den vanliga, den bruna och den gula 7 pod) och har några nya som nyss har grott som jag sådde för någon / några veckor sedan.
johanna_zon3
07-11-2011, 21:11
Jag var för sen med pepparn men fick ett gäng klockor, hade en gul het men på den hann bara två frukter mogna fram, tyvärr. Jag testar mig fram med tidiga sorter och planterade plantorna i ett ganska gynnsamt läge på lotten. Nytt försök nästa år med lite modifikationer.
Grässvålen är skyfflad och en fjärdedel av leran är rensad på kirskål. Kommer inte kunna vara på lotten på ett tag så jag hoppas att det fortsätter vara milt så det hinns med att rensa resterande, förbättra och så klart plantera allt innan det fryser på :-).
AromaJohanna
07-11-2011, 21:27
CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 21:11)  Jag var för sen med pepparn men fick ett gäng klockor, hade en gul het men på den hann bara två frukter mogna fram, tyvärr. Jag testar mig fram med tidiga sorter och planterade plantorna i ett ganska gynnsamt läge på lotten. Nytt försök nästa år med lite modifikationer.
Grässvålen är skyfflad och en fjärdedel av leran är rensad på kirskål. Kommer inte kunna vara på lotten på ett tag så jag hoppas att det fortsätter vara milt så det hinns med att rensa resterande, förbättra och så klart plantera allt innan det fryser på :-). Ok! Ja, det är ju det som är problemet; att hinna få mogen frukt när chilin står på friland här i vårt kalla klimat med korta somrar... Fördelen med krukor är också att man kan övervintra dem och ha dem i många år och att de ger bättre skörd de följande säsongerna fast det är klart det går ju inte att övervintra hur mycket chiliplantor som helst heller...  Vad gör du med den grässvål och ogräs som du skyfflar bort, slänger du det någonstans? Jag skulle vilja göra i ordning kompost på min kolonilott, det finns inte. Det verkar vara väldigt ovanligt med sånt på vårt kolonilområde men en gammal man som sitter i styrelsen har en jättefin kompost som han har fixat med 2 kammare som han även fyller på med lite lättare hushållsavfall så han har alltid flera skottkärror ny jord från den varje sommar. Jag måste skaffa en ny spade, insåg att den jag fick med när jag tog över kolonilotten är rätt så klumpig o att det finns mycket bättre smidigare spadar för att arbeta i landen med...
johanna_zon3
07-11-2011, 23:21
Jag kommer att köra på friland nästa år med för så fina plantor har jag aldrig sett, däremot kommer jag inte noppa blommor så långt in på sommaren som det här året. Drog upp en femton sorter som fick bo i kruka men jag orkade inte kruka om och ta in dom innan frosten. Gjorde ett misslyckat försök att ta sticklingar, chansade vilt efter lätt frost men ingen klarade sig så jag startar upp i december igen :-).
På vårt koloniområde finns det en kompost/avstjälpningsplats som ingen direkt sköter om men den finns där till allas förfogande. Grässvålen "bankar" jag ur leran och lägger i komposten, rötterna vet jag inte om vi kanske kör på tippen.
Jag använder grepen mer än spaden tror jag annars har vi en tung rejäl spade till planteringsgropar.
Hej
Det är bättre att växa gror först i en varm plats i vintern, när Kom våren, du ska odla dem utanför för att frukten kan mogna.
H.Bassam
AromaJohanna
08-11-2011, 01:29
CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 23:21)  Jag kommer att köra på friland nästa år med för så fina plantor har jag aldrig sett, däremot kommer jag inte noppa blommor så långt in på sommaren som det här året. Drog upp en femton sorter som fick bo i kruka men jag orkade inte kruka om och ta in dom innan frosten. Gjorde ett misslyckat försök att ta sticklingar, chansade vilt efter lätt frost men ingen klarade sig så jag startar upp i december igen :-).
På vårt koloniområde finns det en kompost/avstjälpningsplats som ingen direkt sköter om men den finns där till allas förfogande. Grässvålen "bankar" jag ur leran och lägger i komposten, rötterna vet jag inte om vi kanske kör på tippen.
Jag använder grepen mer än spaden tror jag annars har vi en tung rejäl spade till planteringsgropar. Ok skulle bli intressant att få höra om du hinner få någon skörd på dem! Jag funderar på att pröva lite både och... Mest i kruka (hinkar, tunnor o dyl) med tomater och chili och de sorter som är mer lämpad för friland ska jag ha på friland sen finns ju alternativet pallkragar med pallkrageväxthus med som verkar vara intressant för chili t ex om man tar sorter som inte blir så höga.
AromaJohanna
08-11-2011, 11:36
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 18:59)  Vi har bestämt tid i morgon så skall jag se på eländet. Rapport följer. Så... Det var kul att träffas och nu känner jag att jag vet mycket mer var jag står så att säga, vad som behövs (eller bör) göras och har fått lite olika tips på metoder osv... Förslaget från gubben från kolonistyrelsen som vi pratade med när vi var ute på koloniområdet om att "trötta" ut ogräset genom att fräsa landen gång på gång kändes också intressant och jag kände att detta med Roundup inte var helt förbjudet när jag tog upp det i samtalet även om han inte gillade såna grejer så jag har lite olika grejer att välja bland här... Det var hemskt lerigt där ute nu och "jorden" i landen har blivit så packad igen, fy, känns inget vidare när jag tänker på att kliva omkring i detta och försöka gräva landen men det känns inte så hopplöst längre nu när jag har fått lite förslag på metoder och sett att man kan få bra resultat med dem ... ...Och så får jag trösta mig lite med att jag ändå är ny på koloniområdet och att det fanns andra lotter som hade igenväxta land där... Nu ser jag fram emot nästa sommar när allt börjar kännas mer hanterligt och att komma igång med arbetet och pröva de här metoderna, kommer iaf i första hand att pröva de miljövänliga sen får vi se...  Det blir som en del har förslagit här att man får dela upp arbetet lite och ta något land i taget och täcka de övriga med markväv så länge. Att byta ut den där ruttna vindskivan på kolonistugans tak bekymrar mig dock, där får jag nog skrapa ihop pengar för att anlita en snickare är jag rädd.
Gossen Ruda
08-11-2011, 11:45
Inspektion utförd. Såg lite tröstlöst ut just nu men det säkert att få ordning på det hela med en massa jobb. Lerjord, med tyngdpunkt på "ler-". Den borde nog förbättras med grus eller mull men det blir i storleksordningen lastbilslass. Eller ta en liten bit åt gången. Ogräset var en stor blandning. Åkerfräken var nog det enda rotogräset även om det på ett ställe kom kirskål från granntomten. Annars var det mest klöver. Lite starrtuvor vilket säger en del om fuktighetshalten i jorden. Det går nog att täcka en del av landen medans man ägnar sig åt att förbättra de övriga ett efter ett.
AromaJohanna
08-11-2011, 11:51
CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2011, 11:45)  Inspektion utförd. Såg lite tröstlöst ut just nu men det säkert att få ordning på det hela med en massa jobb. Lerjord, med tyngdpunkt på "ler-". Den borde nog förbättras med grus eller mull men det blir i storleksordningen lastbilslass. Eller ta en liten bit åt gången. Ogräset var en stor blandning. Åkerfräken var nog det enda rotogräset även om det på ett ställe kom kirskål från granntomten. Annars var det mest klöver. Lite starrtuvor vilket säger en del om fuktighetshalten i jorden. Det går nog att täcka en del av landen medans man ägnar sig åt att förbättra de övriga ett efter ett. Japp, precis... Tack för din tid, jag uppskattar att du åkte dit med mig och inspekterade. Det känns bra. Som sagt var så ser det rätt så tröstlöst där ute men jag känner ändå hopp nu och vet mer var jag står.  Jag känner mig ganska glad trots allt, det känns mer hanterbart och jag ska göra som du sa det där med ta en bit i taget, förbättra jorden så att den inte blir så lerig och kompakt och täcka upp resten av landen så länge.
AromaJohanna
08-11-2011, 12:17
CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 23:21)  Jag kommer att köra på friland nästa år med för så fina plantor har jag aldrig sett, däremot kommer jag inte noppa blommor så långt in på sommaren som det här året. Drog upp en femton sorter som fick bo i kruka men jag orkade inte kruka om och ta in dom innan frosten. Gjorde ett misslyckat försök att ta sticklingar, chansade vilt efter lätt frost men ingen klarade sig så jag startar upp i december igen :-).
Jag använder grepen mer än spaden tror jag annars har vi en tung rejäl spade till planteringsgropar. Jag tror att dom du vill få någon skörd (eller iaf bättre skörd) på din chili och inte bara kraftiga plantor så måste du begränsa lite hur mycket de kan låta sitt rotsystem växa. Det normala är ju annars för chilin att lägga mycket kraft på detta den första säsongen och så har den ju mycket längre säsong där de kommer ifrån så att säga... Här blir den för kort även om man förkultiverar inomhus under vintern så därför är det få sorter som fungerar på friland. Särskilt chinense kan behöva lång tid på sig och är mer värmekrävande verkar det som. En annan sak, har du några särskilda kläder och skor när du jobbar i landen? Jag undrar om det finns t ex lämpliga arbetsbyxor och skor för kvinnor för sånt här för jag har lite problem med detta just nu, jag använder inte jeans (är lite för tjock just nu)...
smuleborg
08-11-2011, 19:16
Fristads (den klassiska snickarvarianten) och gummistövlar så här års, någon gammal tröja. Jag använder gärna Fristadsbrallorna under den varmare årstiden också, mycket beroende på knäskydden och de massa bra fickorna. Slitstarka är de också. Jag tycker inte jeans funkar, behöver rymligare byxor.
johanna_zon3
08-11-2011, 19:48
Jag har antingen jeans eller en billig arbetsbyxa köpt från Jula (inga långfillingar än så länge ;-)). På fötterna har jag ett par gamla jumpaskor eller billiga snowboots (fryser i gummistövlar).
Jag är inte så chick av mig ;-).
AromaJohanna
08-11-2011, 22:57
Ok tack tjejer!  Måste nog inhandla någon form av arbetsbyxor och stövlar, det läcker in lite i de gamla fritidsskorna jag har haft när jag går i mina leriga land...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|