Full version: Naturbilder 2012
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Gossen Ruda
Sväng. Sväng! Svääääng!!! Gaaaahhhh...

Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2012, 21:54) *
Ursäkta mitt svamlande om jordskuggan tidigare idag, det är inte månförmörkelse vi pratar om. Det är den solbelysta delen av månen vi ser i olika faser. Ju närmare horisonten månen befinner sig ju mer liknar den en båt beroende på ett även solen har krupit längre ner under horisonten. Det är dock hela tiden samma yta på månen som är belyst, det är vinklarna som förändras när jorden snurrar. Att närmare beskriva fenomenet med alla skenbara vinklar mm ger jag mig inte in på.

Ska inte påstå att jag fattar hur den kan vara så olika på olika ställen samma tid.... men tack för att du försökte tummenupp.gif
Lokan
Anki, ta ett äppel eller en apelsin, håll den i ena handen och en ficklampa i andra. (I ett någorlunda mörkt rum) Sen lyser du med lampan på äpplet från sidan och för lampan långsamt neråt.... Då förstår du hur det går till! Det är alltså solens position (och naturligtvis månens också) som bestämmer hur månen ser ut! yes.gif Enklast är ju naturligtvis när månen är full.... giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (Lokan @ 02-03-2012, 15:31) *
Anki, ta ett äppel eller en apelsin, håll den i ena handen och en ficklampa i andra. (I ett någorlunda mörkt rum) Sen lyser du med lampan på äpplet från sidan och för lampan långsamt neråt.... Då förstår du hur det går till! Det är alltså solens position (och naturligtvis månens också) som bestämmer hur månen ser ut! yes.gif Enklast är ju naturligtvis när månen är full.... giggle.gif

Jamen det förstår jag, vad jag inte förstår är hur din nymåne kan sitta på sidan samtidigt som min ligger under... jag lade märke till den just den kvällen och tänkte att vad synd att jag inte har kameran med....
Lokan
Hmmm g.gif , kan det bero på att du bor mer söderut? Eller att jag tagit bilden tidigare? Om man är nere på ekvatorn så har jag för mig att den ligger ner helt... kan det stämma?
Finns här ingen stjärnskådare i gänget?

Snyggt Monarda! tummenupp.gif

Vilken bild Ruda!!! Min drömbild! Att få ett flygplan att flyga 'in i' månen ! Nu ser man ju bara svansen - men ändå!! Blir nog att spana några år till.... wacko.gif
Tikka
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2012, 14:35) *
Sväng. Sväng! Svääääng!!! Gaaaahhhh...

laugh.gif den va bra den bilden!
Gossen Ruda
Rena turskottet. Jag såg ett plan som jag trodde skulle missa målet men när jag hämtat kameran upptäckte jag att siktet var inställt direkt på. Sen missade autofokuset så jag fick snabbt koppla ur det och ställa skärpan manuellt. Det tog lite tid så det blev som det blev. Ändå en fullträff. biggrin.gif Ni kan ju notera lutningen. Tittar man nu på månen är den upprätt. Senare i natt kommer den att luta åt andra hållet.
Gossen Ruda
Söndagens soluppgång.

Blomstertanten
Sanslöst vacker soluppgång!
Gossen Ruda
Tack. Tack även till naturen.
Lokan
Oj, vilka bilder Ruda!! tummenupp.gif Snyggt! Här är aldrig såna soluppgångar - däremot kan nedgångarna vara väldigt fina.
Monarda
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2012, 11:32) *
Söndagens soluppgång.

Vilken lycka att få vakna till en sådan dag!
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder på soluppgången! tummenupp.gif
Ingela i Segersberg

Hurra! Nu är våren här!

Lokan
Ooooo, Ingelas myror har vaknat! w00t.gif Jättefin bild Ingela!

Och jag knäppte månen idag för omväxlingens skull flirting.gif På torsdagen (internationella kvinnodagen) är den full!

[attachment=68388:IMG_3956...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
Något liknande men mycket disigare hänger uppe på min natthimmel.
Meriona
Åh så fina bilder ni tar! Både på myror och månar och soluppgångar. Men Ruda, den där svängbilden tog nog priset på nåt sätt, hihi!

omk
Otroligt bra bild på myrorna, Ingela !!

Det är sällan jag verkligen kunnat se dem på så nära håll, med blotta ögat, utan att klia ihjäl mig och dessutom stilla ! (Försökte en gång när jag var liten, med ett förstoringsglas, och det gick ju inte så bra ...)

Deras kroppar ser ut som små, små, små flirtkulor uppträdda på ett tunt, tunt snöre. Hur fasen kan de ens röra sig utan att gå sönder ?
Helt fascinerande !
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha! biggrin.gif
En myra till...

Hjäälp!!!

xlxl67
Grymma bilder - blir inspirerad o ska snart gå ur ide. Bara jag hittar mitt id-kort rolleyes.gif
Meriona
CITAT (Ingela i Segersberg @ 12-03-2012, 11:23) *
Tack ska ni ha! biggrin.gif
En myra till...

Hjäälp!!!

Det där är nog ingen myra, det är filmaffischen till Cliffhanger. tongue.gif
Lokan
giggle.gif

Otroligt fin bild Ingela!
Gossen Ruda
Måste få uttrycka min beundran över alla Ingelas småkrypsbilder, inte minst på cliffhangern. Jag har själv fotat småkryp tidigare och vet hur svårt det är även om materielen förbättrats med åren.
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha! biggrin.gif Så roligt att ni gillade cliffhangern!
Biggan_
CITAT (Ingela i Segersberg @ 13-03-2012, 22:05) *
Tack ska ni ha! biggrin.gif Så roligt att ni gillade cliffhangern!

Jag gillar ALLA dina bilder! bravo.gif Dom är fantastiska! Jag fattar inte hur du bär dej åt för att få kryp, fåglar, fjärilar och annat att sitta stilla medan du fotar! "Mina djur" är borta för längesedan när jag fokuserat färdigt och tryckt på avtryckaren. I bästa fall blir det något suddigt som man kanske minns vad det var!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Biggan!
Ingela i Segersberg
Idag hittade jag första blåsippan!!!! yahoo.gif

Vårens första blåsippa.

Lokan
Ooooooo och den fick ett jättefint porträtt! bravo.gif Här har dom inte visat sig än....
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan!
Tikka
Härliga bilder !
Hängande myran va ju fräck o blåsippan sååå vacker smile.gif
Biggan_
CITAT (Ingela i Segersberg @ 18-03-2012, 16:50) *
Idag hittade jag första blåsippan!!!! yahoo.gif

Vårens första blåsippa.

Visst blir man glad! Det är något visst med blåsippor! Jättefin sippebild! wub.gif
Ingela i Segersberg
Tack Tikka och Biggan! När jag hittat första blåsippan, då tycker jag att våren är här på riktigt!
Tikka
Min kollega kom in med tussilago idag på jobbet smile.gif Gula små solar wink.gif
Lokan
Igår fick Tibasten en snömössa i ovädret! smile.gif

[attachment=68649:IMG_4800...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Ååååh, har tibasten börjat blomma! Vilken fin bild, Lokan! tummenupp.gif Jag måste ut och kolla här hemma imorgon.
Biggan_
CITAT (Lokan @ 20-03-2012, 22:13) *
Igår fick Tibasten en snömössa i ovädret! smile.gif

[attachment=68649:IMG_4800...erad_1_0.jpg]

Så söt! wub.gif
Lokan
thanks.gif Ingela och Biggan!
Jo, den har blommat ett bra tag redan här! Och doftar så otroligt gott!!
Monarda
Imse Vimse har krupit ut från växthuset och gottar sig i solen.

[attachment=68713:DSC_0720.jpg]
Meriona
OJ! Vilka konstiga framben den har! ohmy.gif
Lokan
Fin bild på spindeln Monarda!
Nu kryper det och rör sig överallt - här en myra på krokusen....

[attachment=68769:IMG_5064...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 27-03-2012, 20:52) *
Fin bild på spindeln Monarda!
Nu kryper det och rör sig överallt - här en myra på krokusen....
[attachment=68769:IMG_5064...erad_1_0.jpg]

Nix. ingen myra. Finns inte vingade myror så här tidigt på året. Någon stekel är det dock, förmodligen en parasitstekel men kan även vara en liten rovstekel.

Spindeln är en Rovspindel, Pisaura mirabilis. Den brukar hålla benen så där.
Lokan
Äh, kryp som kryp! biggrin.gif Den LIKNAR ju en myra.... blush.gif Tack Ruda!
Anki på Öland
Tar jättelång tid för vattnet att försvinna efter snösmältningen på Alvaret.

[attachment=68815:6.jpg]
Monarda
Siljan glittrar igen, all is är borta men vattenståndet är lågt än så länge.

[attachment=69032:DSC_0756.jpg]
Ingela i Segersberg
Som ni kanske sett, så gillar jag att fota myror! Så här är ännu en bild!

Men hjälp mig då!

Meriona
Fina bilder Anki, Monarda och Ingela! thanks.gif

Lille myran då! Vad ska hans mamma säga?
Ingela i Segersberg
thanks.gif Meriona. Jag tror myrans mamma stod nedanför och tog emot när "lillen" föll! smile.gif
Nu är citronfjärilen här. Härligt!

Citronfjäril Efterlängtad!

fridala
En liten mus som sprang över våra fötter när dottern och jag var vid Allarps Bjär förra helgen...
Försökte att ladda upp fler bilder men det gick inte... confused.gif
Lokan
Fin myra Ingela! Och jättesöt mus fridala!!

Igår såg jag en gammal kompis från förra sommaren! biggrin.gif Svävflugan!
Och idag den första vinbergsfuxen!

[attachment=69511:IMG_7891...erad_1_0.jpg]
[attachment=69510:IMG_7988...erad_1_0.jpg]
Monarda
Härliga bilder! Nu längtar jag verkligen efter våren, minst lika mycket som insekterna! Faktiskt hela 12 grader varmt här idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon