Full version: Naturbilder 2012
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Skeppsråttan
CITAT (fridala @ 22-04-2012, 21:11) *
En liten mus som sprang över våra fötter när dottern och jag var vid Allarps Bjär förra helgen...
Försökte att ladda upp fler bilder men det gick inte... confused.gif

wub.gif
fridala
Här ska vi se om jag lyckas bättre.. Vitsippa, blåsippor, gulsippor och en blomma jag inte vet vad den heter!
vildvittra
hokus
pokus
fili krokus:)
Biggan_
CITAT (fridala @ 25-04-2012, 22:13) *
Här ska vi se om jag lyckas bättre.. Vitsippa, blåsippor, gulsippor och en blomma jag inte vet vad den heter!

Trean gissar jag är en nunneört!

Fina bilder på blommorna och musen är ju för söt! wub.gif
fridala
Kan mycket väl vara Nunneört.. Såg även något som liknade blommorna på Lungörten jag har i trädgården.. Finns det vilda? Är ju en gammal slocknad vulkan så jag tror ju knappast att det varit bebott där...
Lokan
Vulkan??
Visst finns det vilda lungörter! Häromkring är skogarna och hyggena fulla! Och dom blommar just nu!
fridala
Ja, Allarps Bjär är en slocknad vulkan. Finns tydligen några stycken i Sverige och några av dem i Skåne.
Då var det säkert Lungört jag såg!
Lokan
Den första i år! yes.gif

[attachment=69678:IMG_8336...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Vilken jättefin bild på grönsnabbvingen, Lokan! bravo.gif Den har kommit hit också! tummenupp.gif Jag har även sett Sorgmantel, Tosteblåvinge, Skogsvitvinge och Rapsfjäril de senaste dagarna. yes.gif
Gossen Ruda
Tosteblåvinge här också. Då har våren kommit.
Flemming
En liten hälsning från södra Skåne 2012-05-02
Huggorm
Oj, jag trodde ni hade kommit längre i lövsprickningen men vi verkar ligga ungefär lika
Lokan
thanks.gif Ingela!
Flemming
CITAT (Huggorm @ 02-05-2012, 23:36) *
Oj, jag trodde ni hade kommit längre i lövsprickningen men vi verkar ligga ungefär lika

Har tittat ordenligt under dagen och det är nog bara dom mindre träden som har blad på grenarna.
Utanför fönstret blommar vissa prydnadsträd medan träd som har en höjd från sex meter och uppåt,endast har knoppar...
Nu var väl vintern ganska så lika hos dig och mig,vilket gör att det är ganska så jämt när det gäller växternas "utveckling" under våren.

Har glömt att fråga,hur gick det med "uggleljudet" i skogen,hittade du någon Minervauggla ?
Huggorm
CITAT (Flemming @ 03-05-2012, 19:48) *
Har glömt att fråga,hur gick det med "uggleljudet" i skogen,hittade du någon Minervauggla ?

Nej, det måste ha varit kattugglan för den hoar frenetiskt här nu, jag hör den varenda kväll
Lokan
Kvällens måne....

[attachment=69701:IMG_8411...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 03-05-2012, 22:04) *
Kvällens måne....

Tack, då slapp jag. laugh.gif
Ingela i Segersberg
Nu har den här också "vaknat"! Inget roligt vårtecken!

Liljebagge

Lokan
Men en snygg bild blev det! flirting.gif
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan!
xlxl67
Skadeinsekt? Jättevacker bild tummenupp.gif
xlxl67
Här är ett möte som i efterhand blev lite intressant då jag fotade ängsmätaren. På väg hem funderade jag en stund över om jag inte borde sett tätört på skalgrusbankarna.... smile.gif
[attachment=69715:kul.jpg]
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 04-05-2012, 21:24) *
Skadeinsekt? Jättevacker bild tummenupp.gif

Värsta sortens skadeinsekt!!! Liljebagge som käkar upp alla liljor i dess väg rtfm.gif

CITAT (xlxl67 @ 04-05-2012, 21:31) *
Här är ett möte som i efterhand blev lite intressant då jag fotade ängsmätaren. På väg hem funderade jag en stund över om jag inte borde sett tätört på skalgrusbankarna.... smile.gif

Fin bild!
Det första man blir blind på.......... flirting.gif
Ingela i Segersberg
thanks.gif xl. Visst är den vacker med sin röda färg. Otur för den kanske, för det gör den lätt att få syn på (och klämmas ihjäl).
xlxl67
Hehe....Inte första gången ngt finns med i bakgrunden. smile.gif
Apropå baggen så kanske det fanns lagom mga liljor en gång i tiden o kanske den levde lite i armod tom. Idag ses den som skadeinsekt då den lever av en av våra populäraste växter...
Biggan_
CITAT (Lokan @ 03-05-2012, 22:04) *
Kvällens måne....

Makalöst fina månbilder brukar du ta Lokan, så och denna! Undrar om du passar på att fota Supermånen i natt?
Lokan
thanks.gif Biggan!
Absolut!!! Bara det inte är molnigt! rolleyes.gif
Monarda
Humlor gör mig lycklig! wub.gif

[attachment=69774:DSC_0866.jpg]
Ingela i Segersberg
Vilken härlig bild, Monarda wub.gif Jag tycker också att det är mysigt med alla humlor som surrar bland blommorna nu.
Huggorm
Blåbärsblommorna är omtyckta av humlorna här just nu, och lönnarna
Ingela i Segersberg
En av alla vitsippor här hemma. Visst är den vacker?

Vitsippa

Myosotis
Bokskogen har slagit ut på Söderåsen.

Huggorm
Fina bilder, så skall en skog se ut
Myosotis
Förutom granarna på första bilden då. I nationalparken jobbar de på att få bort granen tummenupp.gif men utanför planteras det både gran och lärk thumbdown.gif
Ingela i Segersberg
Härliga bilder, Myo tummenupp.gif Bokskogen är sååå underbar på våren.

Tosteblåvinge Vårens första blåvinge.

Huggorm
CITAT (Myosotis @ 07-05-2012, 11:30) *
Förutom granarna på första bilden då. I nationalparken jobbar de på att få bort granen tummenupp.gif men utanför planteras det både gran och lärk thumbdown.gif

Enstaka granar står jag ut med, det är värre om det tvärtom är 95% gran och resten blandat.

Ett riktigt rejält körsbärsträd ser jag på samma bild, jag kan tänka mig att det är kalas för trastarna där på sensommaren
Flemming
CITAT (Huggorm @ 03-05-2012, 20:22) *
Nej, det måste ha varit kattugglan för den hoar frenetiskt här nu, jag hör den varenda kväll

Jaha,då var det inget sällsynt...

Nu har det mesta blivit grönt här nere,vilket även Myos bild visar,men dom "nakna" träden på min bild är fortfarande utan blad.
Förmodligen en sen sort...
Ingela i Segersberg
Den här grävlingen och en till (frun?) har flyttat in under vår gamla lada.

Grävling

Lokan
Oj så fin bild på grävlingen Ingela! tummenupp.gif Nu får du tämja dom och lära sig posera vackert för fotografen! rolleyes.gif
xlxl67
Underbara bilder på grävling, tosteblåvinge o skäralid(?)
Red Top
I dag blev jag riktigt lycklig.

För två år sedan slängde jag ut en fråga om vad jag hade fotograferat. Fick svar från Amaira. Ni kan se här:Trollsländeskal

För några timmar sedan fick jag syn på något på ett vasstrå i vår damm.

En trollslända som precis krupit ur sitt larvskal/puppa och satt och torkade i solen. Hann ta några bilder i lugn och ro. Till vänster om sländan ser man skalet.

Lite sur är jag att jag inte fick se när den kröp ut, men man kan ju inte få allt. [attachment=70130:nein1.gif]

Tog bara bilder från det här hållet, eftersom jag inte ville kliva ut bland salamandrarna i dammen. [attachment=70129:giggle__2_.gif]
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan och xl! Jättefin bild på sländan, Red Top! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jo, fina bilder men enligt min enkla mening borde grävlningen platsa i Skadedjursavdelningen. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Kopparödleparning i den just för tillfället tömda komposten.

Red Top
Härlig bild Rudan! Det gäller att hålla fast ordentligt, så inte partnern smiter. [attachment=70319:giggle__2_.gif]
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 29-05-2012, 23:46) *
Härlig bild Rudan! Det gäller att hålla fast ordentligt, så inte partnern smiter. [attachment=70319:giggle__2_.gif]

Japp. biggrin.gif Halvnelson går också bra.
silos
[attachment=70346:Lilla_f_geln.jpg]
I början av maj tog jag denna bild.Dessa fåglar är så söta och jag önskar att jag fick se deras ungar....
turtles
Fina bilder. Hoppas att det dyker upp lite fler bilder på sjöar o bäckar. Gillar sånt smile.gif *Är själv inge vidare fotograf så därför kan jag inte bidra med mycket*
Monarda
Siljan Midsommarafton 2012

[attachment=70878:DSC_0038.jpg]

[attachment=70879:DSC_0025.jpg]
Monarda
Först så går det upp, sen går det ner...... Tur att man inte hängde med på den charterresan sick.gif

[attachment=71085:DSC_0159.jpg]

[attachment=71086:DSC_0160.jpg]

[attachment=71087:DSC_0161.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon