Sidor: 1, 2, 3
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:33) *
Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då?

Haha, gud ja! Jag har gjort det massor av gånger och inget har hänt mig. Man kanske kan säga att jag är en riskgrupp - ung tjej i tjugoårsåldern - men jag tror inte att det kriminella våldet berör mig så mycket. Det är mest interna uppgörelser... Okej att jag skulle kunna bli våldtagen eller liknande men det har i alla fall ännu inte hänt. Som någon ovan skrev, om man distansierar sig och inte vågar sig ut bidrar detta till segregeringen och problemen...
herkules
CITAT (Rebecca @ 15-01-2012, 18:41) *
Haha, gud ja! Jag har gjort det massor av gånger och inget har hänt mig. Man kanske kan säga att jag är en riskgrupp - ung tjej i tjugoårsåldern - men jag tror inte att det kriminella våldet berör mig så mycket. Det är mest interna uppgörelser... Okej att jag skulle kunna bli våldtagen eller liknande men det har i alla fall ännu inte hänt. Som någon ovan skrev, om man distansierar sig och inte vågar sig ut bidrar detta till segregeringen och problemen...

fast det är väl att distansiera sig - att säga att det kriminella våldet inte berör en så mycket, det berör väl alla?
Lokan
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2012, 17:35) *
Denhär lilla dikten läste jag för sisådär 30 år sedan - ibland - när min tilltro till mänskligheten sviktar så dyker den alltid upp igen..som en påminnelse...

Man vill bli älskad

Hjalmar Söderberg
Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill inge människorna någon slags känsla,
själen ryser inför tomrummet
och vill kontakt till vad pris som helst.

Vilken bra (och fin) dikt! Han var inte så dum den där Hjalmar! tummenupp.gif
Rebecca
CITAT (herkules @ 15-01-2012, 20:13) *
fast det är väl att distansiera sig - att säga att det kriminella våldet inte berör en så mycket, det berör väl alla?

Klart att det berör alla, vad jag menade var att det blir inte bättre av att folk blir livrädda och håller sig inne.

Man kan ju dra samma paralleller till sk. gated communities - man kan tycka det känns säkrare att stänga in sig bakom galler och lås men det skapar ju samtidigt en större rädsla för vad som finns utanför. Man distansierar sig.
herkules
CITAT (Rebecca @ 15-01-2012, 21:25) *
Klart att det berör alla, vad jag menade var att det blir inte bättre av att folk blir livrädda och håller sig inne.

Man kan ju dra samma paralleller till sk. gated communities - man kan tycka det känns säkrare att stänga in sig bakom galler och lås men det skapar ju samtidigt en större rädsla för vad som finns utanför. Man distansierar sig.

ok, jag missförstod, tänkte att du menade att det är kriminella gäng som förgör sig själva (lite självsanering sådär) och att det inte rör dig eftersom det inte är dina kretsar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon