|
Piccante
14-01-2012, 12:58
CITAT (Ugglemormor @ 14-01-2012, 12:39)  tack ...  har endast levererat fakta, men tänker inte dra längre med detta för mer än såhär kan jag inte gå in i en diskussion. Personen som berättar om dessa saker är en vän till våra bekanta och det har varit intressant att lyssna på. Har en f.d. tolk som god vän fr. Irak och han fick byta identitet pga att familjen blev mordhotad av de småkriminella som kom hit och ljög ihop en snyfthistoria för att kunna stanna. Jag fick ta del av en del polismaterial genom tolken pga att det ingick i en uppsats just om detta som ni diskuterar om. .... Det var skrämmande läsning! Skrev du den uppsatsen själv eller??? En tolk arbetar under tystnadsplikt och "polismaterial" om det nu ingår i en förundersökning är inget man får dela ut hur som helst. Har du och en bekant skickat sekretessbelagda uppgifter runt mellan varandra s har ni begått ett lagbrott själva
Var det inte i New York som man fick ner kriminalitet markant genom att inför s.k nolltolerans. Kriminalitet, oavsett vem som ägnar sig åt det, är inget som upphör om man inte sätter in kraftfulla åtgärder. Är man svensk medborgare, oavsett ursprung, så är man just det och skall behandlas som så. Det får vi inte tumma på, då är vi illa ute. Är man inte det så gäller väl utvisning om man begår brott av allvarligare karaktär. Jag kan faktiskt inte se varför man inte kan skärpa straffen ordentlig om man innehar ett vapen illegalt, eller ägnar si åt andra typer av grova våldsbrott. Det behöver man tack o lov inte vara sverigedemokrat för att tycka.
Ugglemormor
14-01-2012, 13:09
Uppsatsen handlade inte mer skrämmande än jag fick leverera med godkännadet av berörda myndigheterna och tolken. Det var inget "skolarbete" för min del utan hjälpte till då jag behövdes. Jag fick dock ta del i mycket grymma och skrämmande saker som tjänar inget att ta med officiellt, som du kanske kan förstå? ... Jag fick ta del av "den" infon på plats, alltså inget skickande av några dokument. Men det var nyttigt för min egen del att få insyn hur det "verkligen går till".
Eva i Skåne
14-01-2012, 13:14
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 11:29)  Nu måste jag protestera till din tolkning av statistik! Under många år har det arbetats intensivt med att få till stånd en ökad anmälningsbenägenhet vad gäller våldtäkter i Sverige. Det har varit ett skamfyllt brott - för offren!- och brottsoffren har inte alltid bemötts som man har rätt att förvänta sig. Här har funnits mycket fördomar även hos rättsvårdande myndigheter.
Utbildning och upplysning har gett resultat!
Att anmäla en våldtäkt i Egypten är en vandring på Golgata. Det är förfärligt att läsa vad som skrivits i tråden sedan jag somnade i natt. Snacka om att fördomarna blomstrar Det märkliga är att de som har flest åsikter i debatten verkar vara de som varken bor i närheten av Malmö eller (kanske) har satt sin fot där. Det är inte farligt att besöka Rosengård! det finns massor av intressanta människor och butiker där. Sen är det synd om många som bor där som inte fått chansen att integreras. Vad gäller Seved så undrar jag hur många som vet vilken del av Malmö det är och som hade hört talas om det före hösten när det började nämnas på tv. Var finns de egenupplevda erfarenheterna? Just nu får brott begångna i Malmö störst uppmärksamhet i media. Enligt BRÅ:s statistik leder Stockholm med 19,9% våldsbrott per 1000 invånare medan Malmö ligger på 16,9%. CITAT (*Stintan* @ 14-01-2012, 12:15)  Verkar finnas många potentiella sverigedemokrater här på forumet 
Huggorm
14-01-2012, 13:16
Ett stort problem är ju att ungdomar som ägnar sig åt brott inte stoppas i tid, utan får fortsätta till de vuxit upp till fullfjädrade gangsters. En lösning kan vara att utdela en vuxens straff, men låta målsman ta det. Då kanske föräldrarna blir lite mer intresserade av att styra upp sina barn mot hederliga liv.
CITAT (Ugglemormor @ 14-01-2012, 12:57)  Jag kan få fram riktig, dagens datums färsk fakta bara att ringa till personen i fråga, men nog om det, för ni uppskattar ju inte om man gör det besväret och ger faktasiffrorna, alltid är det någon som knorrar här.....  men låt det gå .......jag bryr mig inte att anstränga mig för det..... Kan du så lätt få tillgång till material så är dina bekanta inte särskilt nogräknade personer. Skrämmande om dokument är ute på vift på grund av inkompetenta o mindre nogräknade personer.
skånepåg
14-01-2012, 13:21
Ett visst matreial kan man få utskrivet av polisen bara man betalar en liten summa sen hamnar de på torrent, men det beror ju på målet och sekretess och massa annat men många journaler kan man få, det är bara att ringa polisen ^^
Ugglemormor
14-01-2012, 13:29
Rätt i sitt sätt för vi har många, mångåriga vänner ändå upp till regeringen, men ämnet som handlas här om våldet så tycker jag också att lika för lika och i vissa fall mer än de ger. Alla som bor i landet ska också delta, finna sig i och acceptera någorlunda att gör man fel så blir det påföljder...... Tycker att straffarna är för korta för dom som förstört en annans liv eller dödat. ......  OBS; - Man behöver inte vara sämre för att man har den positionen som man har. Då skulle minst hälften av befolkningen vara "kriminella"....Att det pratas i olika kretsar om saker som inte skrivs om hör ju till dem och må de inte läcka ut det ......
Eva i Skåne
14-01-2012, 13:32
CITAT (Ugglemormor @ 14-01-2012, 13:29)  Rätt i sitt sätt för vi har många, mångåriga vänner ändå upp till regeringen, men ämnet som handlas här om våldet så tycker jag också att lika för lika och i vissa fall mer än de ger. Alla som bor i landet ska också delta, finna sig i och acceptera någorlunda att gör man fel så blir det påföljder...... Tycker att straffarna är för korta för dom som förstört en annans liv eller dödat. ......  Offentliga avrättningar på stadens torg kanske?
Ugglemormor
14-01-2012, 13:35
..... Kanske det, om det skulle hjälpa, men det gör det inte ........ se på historien genom tiderna .....
Gunilla T
14-01-2012, 13:48
Märkligt att så många som tycker vi har för höga skatter och för stor offentlig sektor klagar på att polisen "inte gör något" - också en svepande formulering. Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar. Nu tror jag inte att en stor polisstyrka löser alla problem men nog kan man väl anta att det skulle underlätta.
När det gäller ungdomsbrottslighet är det rent vetenskapligt konstaterat vikten av att påföljden kommer så snabbt som möjligt i anslutning till brottet. Åklagarmyndigheten har också skalats på resurser och väntetiden är förödande för ungdomsbrottslingar om det går ett år emellan själva gärningen tills åtal väcks.
Huggorm
14-01-2012, 14:05
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 13:48)  Märkligt att så många som tycker vi har för höga skatter och för stor offentlig sektor klagar på att polisen "inte gör något" - också en svepande formulering. Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar. Nu tror jag inte att en stor polisstyrka löser alla problem men nog kan man väl anta att det skulle underlätta. Polisen skulle kunna omprioritera. Mindre resurser för att ta medelsvenssons som kört 120 på motorvägen, och mer resurser för att gripa mördare.
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 14:05)  Polisen skulle kunna omprioritera. Mindre resurser för att ta medelsvenssons som kört 120 på motorvägen, och mer resurser för att gripa mördare. Jag tror inte att en trafikpolis kan göra en kriminalares jobb.
herkules
14-01-2012, 14:36
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2012, 12:15)  Verkar finnas många potentiella sverigedemokrater här på forumet  det finns nog både sossar och moderater som har korpgluggarna öppna utan att de för den skull byter parti  CITAT (malarmaster @ 14-01-2012, 11:52)  För min del får gärna storsvenskarna återbörda skåneland till danmark,jag skulle med glädje bli dansk medborgare liksom mina förfäder har varit.Dessutom verkar danskarna kunna handskas med dessa problem betydligt bättre. Såg i nyheterna igår att brevbärarna i seved inte vill dela ut post utan nu skall man rekrytera några "infödingar" till brevbärare i området,posten må gärna rekrytera vem som nu vill bli brevbärare men detta är ju helt fel signaler. Man har gett upp,vissa områden skall lämnas åt sitt öde,polis,räddningstjänst och nu post har stora problem att göra sitt jobb.Allt på grund av en totalt misslyckad integreringspolitik som resulterat i ett enormt utanförskap för dessa invandrargrupper. Malmö,Södertälje,vissa Stockholmskommuner har i åratal påtalat problemen,inget görs. Krafttag måste tas,polisen måste ta sitt ansvar o i samarbete med regering o riksdag få utökade befogenheter i jakt på vapen m.m. Man behöver kanske utöka antalet poliser i malmöområdet kraftigt så att polisnärvaro finns i områdena hela tiden o på så sätt stävja gängen. Vet om att vissa åtgärder har vidtagits och som gett viss positiv respons men det varar inte,när polis efter ett tag tvingas minska sin närvaro återkommer problemen. Ulf det här med postgången i seved är bara så jävla urdumt så det finns inte ord för det! bort med buset bara! CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 12:19)  Ska det diskuteras får det gärna bygga på fakta och inte på hörsägen eller allmänt tyckande... allmänt tyckande kan aldrig vara fel på ett forum. CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 13:16)  Ett stort problem är ju att ungdomar som ägnar sig åt brott inte stoppas i tid, utan får fortsätta till de vuxit upp till fullfjädrade gangsters. En lösning kan vara att utdela en vuxens straff, men låta målsman ta det. Då kanske föräldrarna blir lite mer intresserade av att styra upp sina barn mot hederliga liv. som med hundar då - gör min hund nåt skit så är det jag som får stå för det!  CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 13:14)  Det är förfärligt att läsa vad som skrivits i tråden sedan jag somnade i natt. Snacka om att fördomarna blomstrar Det märkliga är att de som har flest åsikter i debatten verkar vara de som varken bor i närheten av Malmö eller (kanske) har satt sin fot där./.../ du får börja med att lyssna på skånepåg då, han verkar ju bo mitt i smeten.
skånepåg
14-01-2012, 14:39
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2679297/...-ranade-av-gang 3st nerslagna av ett gäng på 10 ungdomar inatt, Malmö. Sen denna bloggen, de skriver ut mer än vad media gör, även namn och annat, så har nåt hänt på nyheterna så läcker de mer information http://petterssons.bloggsida.se/Inte bara med folk med utländsk härkomst de vill bara göra sin röst hörd, verkligheten idag är skrämmande =( CITAT (herkules @ 14-01-2012, 14:36)  det finns nog både sossar och moderater som har korpgluggarna öppna utan att de för den skull byter parti  det här med postgången i seved är bara så jävla urdumt så det finns inte ord för det! bort med buset bara! allmänt tyckande kan aldrig vara fel på ett forum. som med hundar då - gör min hund nåt skit så är det jag som får stå för det!  du får börja med att lyssna på skånepåg då, han verkar ju bo mitt i smeten. Har malmö bara ett par mil härifrån, varit där ett par gånger men inte på senaste tiden, vissa områden är mer utsatta man kan ju spekulera i hur det blevit så?
CITAT (herkules @ 14-01-2012, 14:36)  du får börja med att lyssna på skånepåg då, han verkar ju bo mitt i smeten. aqvakul bor också i Malmö.
herkules
14-01-2012, 14:51
CITAT (Anma @ 14-01-2012, 14:45)  aqvakul bor också i Malmö. lund trodde jag men ok. jag har halva min släkt i malmö, dock ej möllan, rosengård o liknande utan än så länge på lite "bättre" adresser. det är en tråkig utveckling av en mycket fin stad.
malarmaster
14-01-2012, 14:56
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 13:48)  Märkligt att så många som tycker vi har för höga skatter och för stor offentlig sektor klagar på att polisen "inte gör något" - också en svepande formulering. Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar. Nu tror jag inte att en stor polisstyrka löser alla problem men nog kan man väl anta att det skulle underlätta.
När det gäller ungdomsbrottslighet är det rent vetenskapligt konstaterat vikten av att påföljden kommer så snabbt som möjligt i anslutning till brottet. Åklagarmyndigheten har också skalats på resurser och väntetiden är förödande för ungdomsbrottslingar om det går ett år emellan själva gärningen tills åtal väcks. polisen har ju under alliansen förstärkts betydligt men tyvärr syns det inte ute på gatorna,alltför många jobbar bakom skrivbord med begågna brott istället för att förebygga dem.vanliga poliser på gatorna skulle definitivt dämpa den vanliga kriminaliteten,inbrott,bilstölder,snatterier,rån m.m. var tog närpolisreformen vägen? Håller helt med att domstolar som i t.ex USA där man redan dagen efter står inför skranket skulle dämpa vissa ungdommar för att uppföra sig olämpligt. men problemet är ju betydligt större.vi håller på att få eller har redan samma problem som många länder i europa har,stor invandring med dålig eller ingen integration föder dessa problem,det kopplat med en utom europeiskt kultur som krockar med vårt sätt att se på saker o ting.Gör man inget riskerar man att detta eskalerar till en okontrollerbar situation,se Rotterdam i holland,Marseille i frankrike och alla "ghetton" runt om i europas storstäder där situationen är ohållbar.det om något föder främlingshat och olika särpartier får grogrund. vårt svenska sd växer något varje gång det blir tidningsrubriker och fördomarna tycks bekräftas. Ulf
Eva i Skåne
14-01-2012, 14:57
CITAT (herkules @ 14-01-2012, 14:36)  du får börja med att lyssna på skånepåg då, han verkar ju bo mitt i smeten. Skånepåg bor inte i Malmö, inte jag heller, men jag har bott där i över 30år och är där flera gånger i veckan
herkules
14-01-2012, 15:02
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 14:57)  Skånepåg bor inte i Malmö, inte jag heller, men jag har bott där i över 30år och är där flera gånger i veckan överlag så är väl områdena runt omkring och i malmö väldigt utsatta vad det gäller kriminalitet. värst i landet?
CITAT (herkules @ 14-01-2012, 15:02)  överlag så är väl områdena runt omkring och i malmö väldigt utsatta vad det gäller kriminalitet. värst i landet? Eva i Skåne skrev detta tidigare i tråden: CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 13:14)  Just nu får brott begångna i Malmö störst uppmärksamhet i media. Enligt BRÅ:s statistik leder Stockholm med 19,9% våldsbrott per 1000 invånare medan Malmö ligger på 16,9%.  Min fetmarkering. Det är farligare att bo i Stockholm än i Malmö, rent statistiskt.
herkules
14-01-2012, 15:30
CITAT (Anma @ 14-01-2012, 15:19)  Eva i Skåne skrev detta tidigare i tråden: Min fetmarkering. Det är farligare att bo i Stockholm än i Malmö, rent statistiskt. stockholm är ju större än malmö så om siffrorna visade något annat så är vi illa ute!
Eva i Skåne
14-01-2012, 15:31
%
Huggorm
14-01-2012, 15:34
Men alltså, 16,9% våldsbrott per tusen invånare, varför skriver man inte per hundra invånare eller bland staden befolkning över huvud taget? 16,9% av Malmös befolkning har alltså utsatts för ett våldsbrott, men under vilken tidsrymd, är det i hela sina liv eller under ett visst år?
Rebecca
14-01-2012, 15:37
JAG bor i Malmö, och jag undrar hur många av er som faktiskt har en mer nyanserad bild av Malmö än vad som målas upp i media?! Det enda ni hört om är Rosengård och Seved. Varför? Jo, för det tas upp i media. Det är samma sak i andra städer, säkert har ni hört talas om Backa i Göteborg som svartmålats på samma sätt. Nu har jag stora erfarenheter även av Backa och kan berätta att det är en stadsdel med många fina kvaliteter.
Kan tala om för er att Malmö är en fantastisk stad. Till och med i ert katastrofala Rosengård finns det guldkorn!
Snälla ni, försök fatta att Malmö inte endast är det kriminella ni hör om på tv.
Eva i Skåne
14-01-2012, 15:53
Hurra för Rebecca!!! En Malmöbo har uttalat sig Det är alla som inte känner till stan som har framfört flest negativa åsikter.
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 13:48)  Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar. Dt där är väl ändå inte riltigt sant! Gita
Gunilla T
14-01-2012, 16:27
CITAT (Gita @ 14-01-2012, 15:54)  Dt där är väl ändå inte riltigt sant! Gita Nehej ....hur är det då? Möjligen har regeringen de senaste åren tillfört vissa resurser, men nog har polisen, domstolarna och åklagarmyndigheten genomgått hårda besparingskrav under många år.
Gunilla T
14-01-2012, 17:05
CITAT (malarmaster @ 14-01-2012, 14:56)  polisen har ju under alliansen förstärkts betydligt men tyvärr syns det inte ute på gatorna,alltför många jobbar bakom skrivbord med begågna brott istället för att förebygga dem.vanliga poliser på gatorna skulle definitivt dämpa den vanliga kriminaliteten,inbrott,bilstölder,snatterier,rån m.m. var tog närpolisreformen vägen? Håller helt med att domstolar som i t.ex USA där man redan dagen efter står inför skranket skulle dämpa vissa ungdommar för att uppföra sig olämpligt. men problemet är ju betydligt större.vi håller på att få eller har redan samma problem som många länder i europa har,stor invandring med dålig eller ingen integration föder dessa problem,det kopplat med en utom europeiskt kultur som krockar med vårt sätt att se på saker o ting.Gör man inget riskerar man att detta eskalerar till en okontrollerbar situation,se Rotterdam i holland,Marseille i frankrike och alla "ghetton" runt om i europas storstäder där situationen är ohållbar.det om något föder främlingshat och olika särpartier får grogrund. vårt svenska sd växer något varje gång det blir tidningsrubriker och fördomarna tycks bekräftas. Ulf Ja, tror dig om du säger att polisen fått mera resurser men det har skalats under många år, det vet jag och man har väl knappast nått upp till tidigare nivå även om man fått tillskott. Förebyggande arbete brukar vara det som ryker först av den enkla anledningen att det är så förtvivlat svårt att visa på att förebyggande arbete har effekt. Jag vill gärna tro det och många andra vill tro det men det räcker inte - det måste även visas i resultat och ekonomi. Visst har vi ett problem ojaa...och sanningen är väl att ingen har någon enkel lösning på det hela men från min lilla horisont är det desto viktigare att bemöta fördomar och främlingsfientlighet och att vi inte låter sådana krafter bli oemotsagda i debatten för om det är något jag är tvärsäker på är att allt sådant skit ökar polariseringen och problemen.
Piccante
14-01-2012, 17:06
CITAT (Rebecca @ 14-01-2012, 15:37)  JAG bor i Malmö, och jag undrar hur många av er som faktiskt har en mer nyanserad bild av Malmö än vad som målas upp i media?! Det enda ni hört om är Rosengård och Seved. Varför? Jo, för det tas upp i media. Det är samma sak i andra städer, säkert har ni hört talas om Backa i Göteborg som svartmålats på samma sätt. Nu har jag stora erfarenheter även av Backa och kan berätta att det är en stadsdel med många fina kvaliteter.
Kan tala om för er att Malmö är en fantastisk stad. Till och med i ert katastrofala Rosengård finns det guldkorn!
Snälla ni, försök fatta att Malmö inte endast är det kriminella ni hör om på tv. Jag bor inte i Malmö men känner många som gör. Malmö är den staden som flesta beskriver som mkt mysig o saknar när de flyttar i från. Precis som med Backa så säger många från Hisingen att det inte är värre där än på andra ställen än i Göteborg och ofta är de uppmärksammade "problemområdena" några kvarter eller gator som hamnat i medias fokus pga ovanligt många händelser på en kort tid.
Tror inte att det är farligare att besöka Malmö än någon annan stad men utvecklingen är oroande. Att skjuta ner någon mitt bland allmänheten visar ju på totalt förakt för andra. Att stoppa det allt grövre våldet måste ju prioriteras innan det eskalerar än mer, och innan någon oskyldig drabbas. Får maffian etablera sig på allvar får vi ett jätteproblem framöver. Droger, vapen, sex o krogar är lönsamma objekt som gärna kriminella lägger vantarna på. Undrar hur många krögare som fått påhälsning av maffian och betalar snällt eftersom samhället inte kan erbjuda skydd.
kerstinbern
14-01-2012, 17:25
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2012, 21:31)  Inte New York, snarare Miami. Där går ingen säker pga alla latinos. Fördomar bekämpar bäst med fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/United_States...s_by_crime_rate
Huggorm
14-01-2012, 17:33
CITAT (Rebecca @ 14-01-2012, 15:37)  JAG bor i Malmö, och jag undrar hur många av er som faktiskt har en mer nyanserad bild av Malmö än vad som målas upp i media?! Det enda ni hört om är Rosengård och Seved. Varför? Jo, för det tas upp i media. Det är samma sak i andra städer, säkert har ni hört talas om Backa i Göteborg som svartmålats på samma sätt. Nu har jag stora erfarenheter även av Backa och kan berätta att det är en stadsdel med många fina kvaliteter.
Snälla ni, försök fatta att Malmö inte endast är det kriminella ni hör om på tv. Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då?
Aqvakul
14-01-2012, 17:45
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:33)  Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då? Ja, det har hänt flera gånger. Men man bör nog vara hyfsat nykter och lämna sarkasmerna hemma.
Huggorm
14-01-2012, 17:55
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 17:45)  Ja, det har hänt flera gånger. Men man bör nog vara hyfsat nykter och lämna sarkasmerna hemma. Men jag skulle känna mig så naken utan sarkasmer
Aqvakul
14-01-2012, 18:12
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:55)  Men jag skulle känna mig så naken utan sarkasmer  Samma här..
Oavsett stad så är det generellt sett så att det är de redan på förhand mest utsatta som drabbas mest av eventuell kriminalitet. Ett brott begånget i ett resursstarkt område har mycket högre sannolik att anmälas, och utredas. Småbrott som stöld, trakasserier, lättare misshandel och rån anmäls ofta inte om det anses vara en del av vardagen. Att polisen, som det tycks, lämnar vissa områden vind för våg - kanske pga resursbrist, är skandal. Under nyår var det ett barn som överfölls och förlorade ett ben när någon galning försökte skjuta ihjäl folk med fyrverkerier (det är iaf min tillspetsade tolkning. Vid en annan fyrverkerihändelse i Södertälje (som under en tid haft problem med raketattacker) greps en fähund, men fritogs av sina polare och grannar, då de tre poliserna var numerärt underlägsna. Jag tycker inte vi ska ha inrikesmilitär, men det måste finnas bättre beredskap för att snabbt stärka upp polismakten där det behövs. http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1493021-...a-inte-upprepasAtt samhällsfunktioner som post, polis, kollektivtrafik, ambulanser och räddningstjänst hindras att verka i en del områden är extremt allvarligt och borde vara förstasidesrubriker på varenda tidning. Men, det drabbar såklart inte de områden där samhällets mer bemedlade hänger. Malmö, som jag aldrig besökt, tycks vara en kontrasternas stad. Å ena sidan en stor inflyttning, med starkt inflyttningstryck och brist på boende, å andra sidan en utflyttningsbygd de senaste 20 åren, utan tvekan en dynamisk stad.
Eva i Skåne
14-01-2012, 18:39
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 17:05)  Visst har vi ett problem ojaa...och sanningen är väl att ingen har någon enkel lösning på det hela men från min lilla horisont är det desto viktigare att bemöta fördomar och främlingsfientlighet och att vi inte låter sådana krafter bli oemotsagda i debatten för om det är något jag är tvärsäker på är att allt sådant skit ökar polariseringen och problemen. Kloka ord Gunilla!
herkules
14-01-2012, 18:43
många, fram för allt äldre, malmöbor känner tyvärr inte igen sig i de olika stadsdelarna längre  det måste vara hemskt att känna sig så otrygg.
Gunilla T
14-01-2012, 18:45
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 18:39)  Kloka ord Gunilla! Tack Eva! Vi får inte börja skämmas och tystna för att vi tror på humanism och solidaritet.
Huggorm
14-01-2012, 18:48
CITAT (herkules @ 14-01-2012, 18:43)  många, fram för allt äldre, malmöbor känner tyvärr inte igen sig i de olika stadsdelarna längre  det måste vara hemskt att känna sig så otrygg. Dom ingår nog i den stora utflyttningsvåg som Pirum nämnde ovan.
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:33)  Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då? Javisst skule jag våga det! Men jag är inte rädd i Stockholm, London. Paris, New York eller någon annanstans heller. Det som sker i Malmö uppfattar jag som uppgörelser inom kriminella gäng. Hemskt när det t.o.m. drabbar barn, men inget hot mot mig. Gita
herkules
15-01-2012, 09:12
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 18:48)  Dom ingår nog i den stora utflyttningsvåg som Pirum nämnde ovan. bara pga av den här tråden så var jag tvungen att ringa malmöitiska släktingar och vänner igår, för att höra hur det verkligen är, man får ju inte tycka saker i den här tråden om man inte VET. sen att alla som kallar sig humanister men inte bor i malmö VET, det är en annan femma, undrar vad jag är då som bara försöker se sanningen .. men iaf, jag ringde en polare, han är läkare på ett stort sjukhus, med vakter och låsta entreér, helt sjukt! de räddar liv och ska själva behöva vara rädda för idioter, katastrofalt! ringde en farbror, som visserligen bor på en lite bättre adress i de västra stadsdelarna av malmö, han sa att vissa delar av staden besöker man bara inte. idag fortsätter jag min lilla undersökning då några lite yngre kusiner till mig ska höra av sig. fick per mejl en tidningssida, den kanske är lögn, jag vet ju inte om karln som skrivit den bor i malmö
Jag bor i Malmö...dessutom i ett av de utsatta områdena. Jag är aldrig rädd i Malmö. Själv känner jag mig och är helt trygg i området och hör och häpna nu men jag skulle inte vara rädd att gå i Rosengård sent på kvällen heller. Det är oroligt i Malmö och ni som uttalar er får vara försiktiga så ni inte spär på detta. Det är synd att Malmöbor känner att de inte vågar röra sig i alla delar av Malmö, för hade de gjort det så hade det kanske inte varit så oroligt, men folk gömmer sig bakom sina dörrar och snackar istället. Vad vi skall se istället är att problematiken handlar om ett utanförskap och uppgivenhet. Är jag uppgiven och vet att jag inte har en chans i samhället så spelar det ju ingen roll vad jag gör, eller hur? Som sagt var, jag både bor och arbetar på ett mycket utsatt område i Malmö och vet vad jag pratar om.
herkules
15-01-2012, 09:32
CITAT (4:an @ 15-01-2012, 09:23)  Jag bor i Malmö...dessutom i ett av de utsatta områdena. Jag är aldrig rädd i Malmö. Själv känner jag mig och är helt trygg i området och hör och häpna nu men jag skulle inte vara rädd att gå i Rosengård sent på kvällen heller. Det är oroligt i Malmö och ni som uttalar er får vara försiktiga så ni inte spär på detta. Det är synd att Malmöbor känner att de inte vågar röra sig i alla delar av Malmö, för hade de gjort det så hade det kanske inte varit så oroligt, men folk gömmer sig bakom sina dörrar och snackar istället. Vad vi skall se istället är att problematiken handlar om ett utanförskap och uppgivenhet. Är jag uppgiven och vet att jag inte har en chans i samhället så spelar det ju ingen roll vad jag gör, eller hur? Som sagt var, jag både bor och arbetar på ett mycket utsatt område i Malmö och vet vad jag pratar om. håller med, där man född, uppvuxen, bor så är man ju i princip inte otrygg, tyvärr gäller inte det äldre människor. tror inte dessa kriminella element att de har en chans? de vill ju ha pengar och makt och det får de ju genom gängbildning, handel med illegala vapen och narkotikaaffärer. sen att det kanske inte är ett svensk sätt att göra karriär, tja, det är som det är. även om det är trist så det värsta man kan göra, tror jag, är att försöka förklara bort verkligheten.
CITAT (herkules @ 15-01-2012, 09:32)  håller med, där man född, uppvuxen, bor så är man ju i princip inte otrygg, tyvärr gäller inte det äldre människor. tror inte dessa kriminella element att de har en chans? de vill ju ha pengar och makt och det får de ju genom gängbildning, handel med illegala vapen och narkotikaaffärer. sen att det kanske inte är ett svensk sätt att göra karriär, tja, det är som det är. även om det är trist så det värsta man kan göra, tror jag, är att försöka förklara bort verkligheten. Det är lätt att raljera när man inte vill utveckla sin syn eller sin kunskap....jag lämnar denna debatten eftersom den inte är fruktbar utan handlar mer om att cementera den allmänna synen på Malmö och invandringen.
herkules
15-01-2012, 16:07
CITAT (4:an @ 15-01-2012, 09:36)  Det är lätt att raljera när man inte vill utveckla sin syn eller sin kunskap....jag lämnar denna debatten eftersom den inte är fruktbar utan handlar mer om att cementera den allmänna synen på Malmö och invandringen. det är väl det människor försöker göra - utveckla sin syn och sin kunskap? man försöker ta reda på så mycket som möjligt. hur det än är så är det helt förkastligt att förneka det som felas, 15-årig pojke skjuts ihjäl, småungar blir rånade mm, bodde jag i malmö skulle jag ta detta på största allvar! att förringa det som sker är inte rätt, framförallt inte med tanke på de människor som drabbas
det är inte heller rätt att skylla på allt annat som fel i samhället, det som sker nu ska också åtgärdas nu. nu bor jag inte i malmö men tar det som händer ändå på allvar och kräver nypor av stål av regeringen, de får väl väl sätta in kravallpolis för att visa var skåpet ska stå och vad svensk lag är. sen kan man diskutera sysselsättning, skolor, boende och allt annat men BROTTSLIGHETEN ska bort! det gäller fö hela landet men just nu är det malmö, i morgon södertälje eller varför inte örebro? alltså random stad/ort i sverige. *suck*
Ugglemormor
15-01-2012, 16:23
.....  , tyvärr är det sant som ovanstående medlem skrev om. Har varit mycket i Malmö och trakterna därtill och trivs bra med miljön. .......
Gunilla T
15-01-2012, 17:35
Denhär lilla dikten läste jag för sisådär 30 år sedan - ibland - när min tilltro till mänskligheten sviktar så dyker den alltid upp igen..som en påminnelse...
Man vill bli älskad
Hjalmar Söderberg
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge människorna någon slags känsla, själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
herkules
15-01-2012, 18:05
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2012, 17:35)  Denhär lilla dikten läste jag för sisådär 30 år sedan - ibland - när min tilltro till mänskligheten sviktar så dyker den alltid upp igen..som en påminnelse...
Man vill bli älskad Hjalmar Söderberg Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge människorna någon slags känsla, själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst. fattar inte riktigt - alla vill ha en scen att stå på, visst men att för den skull begå grova våldsbrott? korkad dikt. vore det min unge som blev ihjälskjuten så skulle jag bli vansinnig på folk som försöker hitta massa jävla ursäkter för att det går idioter lösa ute på gatorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|