Full version: Är detta stöld?
Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
CITAT (andersen @ 18-02-2012, 09:18) *
Starta andra trådar, den här tråden handlar om ev stöld.

Finns det mer att diskutera i ämnet? TS har ju bestämt svaret på sitt påstående oavsett vad andra tycker.
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 10:16) *
Finns det mer att diskutera i ämnet? TS har ju bestämt svaret på sitt påstående oavsett vad andra tycker.

TS har väl inte påstått något egentligen utan bara ställt några frågor med utgångspunkt från en tidningsartikel för att sedan inte deltaga mer i tråden (inte vad jag kan se i alla fall).

CITAT (merlin68 @ 25-01-2012, 18:54) *
Vad anser ni? Var det rätt att sparka den anställde? Var går gränsen för stöld?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14267816.ab

*Stintan*
CITAT (Kryddan03 @ 18-02-2012, 20:50) *
TS har väl inte påstått något egentligen utan bara ställt några frågor med utgångspunkt från en tidningsartikel för att sedan inte deltaga mer i tråden (inte vad jag kan se i alla fall).

OK fel av mig, ber om ursäkt, fick för mig att det var någon annan som startade tråden.
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 20:57) *
OK fel av mig, ber om ursäkt, fick för mig att det var någon annan som startade tråden.

Det blir ju svårt ibland när nicken börjar med samma bokstav. wink.gif
Motti
Vilket fall hur ni än vrider och vänder på det så är det aldrig Okej att stjäla från sin arbetsplats !en del av er har förbiset att min dotter har jobbat som kassannsvarig på IKEA i många år och polecyn är solklar för alla annställda man får inte förvara något i sina skåp som inte är betalt i kassan punkt slut ! när jag växte upp fick jag lära mig att stöld gällde knappnål som silverskål ! Att stjäla eller ta saker som tillhör andra är oacceptalet .
Aqvakul
CITAT (Motti @ 25-02-2012, 00:19) *
Vilket fall hur ni än vrider och vänder på det så är det aldrig Okej att stjäla från sin arbetsplats !en del av er har förbiset att min dotter har jobbat som kassannsvarig på IKEA i många år och polecyn är solklar för alla annställda man får inte förvara något i sina skåp som inte är betalt i kassan punkt slut ! när jag växte upp fick jag lära mig att stöld gällde knappnål som silverskål ! Att stjäla eller ta saker som tillhör andra är oacceptalet .

Helt missat att din dotter jobbat som kassansvarig på IKEA. Möjligen bör vi som inte har släkt på motsvarande position undvika att uttrycka åsikter i sakfrågan... confused.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 25-02-2012, 00:19) *

Självklart ska man inte stjäla men frågan är om fallet ifråga skulle betraktas som stöld rent juridiskt. Det är mer intressant än att din dotter jobbat på IKEA och vet deras policy. Att någon inte följer reglerna betyder inte per automatik att man begår ett brott.
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 25-02-2012, 06:33) *
Helt missat att din dotter jobbat som kassansvarig på IKEA............

Då är du nog den enda, så som det har tjatats om det..... både i denna och i andra trådar....
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 25-02-2012, 08:45) *
Då är du nog den enda, så som det har tjatats om det..... både i denna och i andra trådar....

ironi är svårt....
herkules
Helt missat att din dotter jobbat som kassansvarig på IKEA. Möjligen bör vi som inte har släkt på motsvarande position undvika att uttrycka åsikter i sakfrågan... confused.gif

jag har också missat, är det viktigt för diskussionen att veta det eller?
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 25-02-2012, 09:10) *
ironi är svårt....

Nej, egentligen inte.... whistling.gif
Monaxe

giggle.gif

Fast dessvärre når inte ironin fram när en del inte ids läsa inläggen i trådarna utan svarar ändå -helt ut i det blå....
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 08:08) *
Självklart ska man inte stjäla men frågan är om fallet ifråga skulle betraktas som stöld rent juridiskt. Det är mer intressant än att din dotter jobbat på IKEA och vet deras policy. Att någon inte följer reglerna betyder inte per automatik att man begår ett brott.

har man inte följt de interna företagsreglerna så har man väl brutit/begått ett brott?
på en arbetsplats,vilken som,finns det ju lokala regler som man förbinder sig att följa,de kan vara preciserade i kollektivavtal,lokala regelsamlingar m.m. det kan ju leda till avsked,disiplinära åtgärder och i en del fall åtal.
att just ikea skulle ha en särskilt hård policy tror jag inte,de flesta större arbetsplatser har en strikt syn på vad du får göra.
stöld är inte acceptabelt någonstans,har själv sparkat folk som inte kan skilja mitt från ditt. ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 26-02-2012, 08:53) *
har man inte följt de interna företagsreglerna så har man väl brutit/begått ett brott?
på en arbetsplats,vilken som,finns det ju lokala regler som man förbinder sig att följa,de kan vara preciserade i kollektivavtal,lokala regelsamlingar m.m. det kan ju leda till avsked,disiplinära åtgärder och i en del fall åtal.
att just ikea skulle ha en särskilt hård policy tror jag inte,de flesta större arbetsplatser har en strikt syn på vad du får göra.
stöld är inte acceptabelt någonstans,har själv sparkat folk som inte kan skilja mitt från ditt. ulf

Jag ifrågasatte om det tråden handlar om var ett brott rent juridiskt. Inte något annat så din utläggning handlar om andra och självklara saker som inte är ett svar på min fråga.
Gita
CITAT (Anma @ 17-02-2012, 10:05) *
Så studier är oviktigt? Det är det du vill ha sagt?

Så klart att studier inte är oviktigt. Att skaffa sig en bra utbildning är naturligtvis den bästa investering man kan göra. Problemet är väl istället vad de som står längst från arbetsmarknaden skall utbilda sig till, alla varken vill eller klarar högre studier. För dem som vill studera så finns ju KY-utbildningarna som ett bra alternativ som nästan alltid leder till jobb.
Läste nyligen att det är stor brist på unga civilingenjörer, Svenska ABB raggar nu sådana i Spanien och Grekland, men det är förstås ingen tröst för de långtidsarbetslösa.
Gita
Aqvakul
Kan kanske vara bra att veta attKY-utbildningar sedan några år tillbaka för heter YH-utbildningar (Yrkeshögskolan istf Kvalificerad Yrkesutbildning).
Gita
CITAT (Aqvakul @ 26-02-2012, 15:02) *
Kan kanske vara bra att veta attKY-utbildningar sedan några år tillbaka för heter YH-utbildningar (Yrkeshögskolan istf Kvalificerad Yrkesutbildning).

OK, men varför satsar inte fler (arbetslösa) på en sådan utbildning?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 26-02-2012, 15:15) *
OK, men varför satsar inte fler (arbetslösa) på en sådan utbildning?
Gita

För att de kanske inte är kvalificerade. Jag söker YH utbildning, om jag får min operation kommer jag att börja plugga. Men det som jag är allra mest intresserad av krävs 2 års yrkesvana inom området. Det saknar jag.
mamamaggan
Hur finansieras en sådan utbildning ? Studielån ?
Anma
CITAT (mamamaggan @ 26-02-2012, 17:57) *
Hur finansieras en sådan utbildning ? Studielån ?

Japp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon