|
CITAT (Gita @ 05-02-2012, 16:54)  Tja,att du inte vet särskilt mycket om företagandets villkor är en slutsats som är ganska lätt att dra utifrån ditt okunniga uttalande om företagares möjligheter att skattefuska genom att låta företaget betala privata kostnader. Den möjligheten är i stort sett obefintlig. Gita Förresten, glömde säga, stackars dej som trots hetsjakten på dej som företagare ändå kunnat få det så bra som du alltid säger nu!
CITAT (Cacki @ 07-02-2012, 12:24)  Förresten, glömde säga, stackars dej som trots hetsjakten på dej som företagare ändå kunnat få det så bra som du alltid säger nu!  Nu är jag inte företagare längre, är sedan nästan tio år anställd och tjänar väsentligt mer med en väsentligt mindre arbetsinsats nu. Gita
CITAT (Anma @ 05-02-2012, 17:33)  Jaså? Att bygga om köket för flera hundra tusen kronor hemma på företagets kostnad, det går alldeles utmärkt i dagens Sverige. Är det Göteborg Energi du syftar på? För en vanlig småföretagare är knappast sådant möjligt. Ahhh. just det, du kanske bara raljerar...... Gita
CITAT (kerstinbern @ 05-02-2012, 18:33)  Det syns ju mycket tydligt på hantverkare. Har de egen firma så kör de 4-hjulsdrivet, är de anställda så är det 2-hjulsdrift som gäller. har du aldrig hört talas om förmånsvärde och förmånsbeskattning? Och detta gäller både anställda och ägare som kör omkring i firmabilar så vad får dig att tro att de 4-hjulsdrivna i beskattas? Gita
CITAT (Cacki @ 05-02-2012, 19:55)  Spotta du ur dej hur mycket nedvärderande skit du vill om mej, men du har fortfarande ingen aning... Ja, det är en rent förfärande syn på företagare som du visar upp. Vad annat bygger den på än okunskap och fördomar? Tack och lov tror jag inte särskilt många ute i samhället delar din uppfattning i frågan. Gita
CITAT (Gita @ 07-02-2012, 12:41)  Nu är jag inte företagare längre, är sedan nästan tio år anställd och tjänar väsentligt mer med en väsentligt mindre arbetsinsats nu. Gita Oj då! Du menar alltså att du lyckats bygga upp ditt "goda liv" på mindre än 10 åt som anställd? Jag kanske har missuppfattat, men jag har fått uppfattningen att du har levt ett bra liv längre än så. Hur som helst kanske man borde fundera på om det inte är företagare som är de med minst vett i skallen då som kan få för sej att starta eget. Är man så dum att man väljer något sådant är det bara rätt åt dem att de har det som de har det då...eller? Du (som f.d.) och många verksamma företagare med dej försöker gärna framställa er själva som lite smartare och driftigare människor än "vanliga löntagare", när det alltså är precis tvärtom alltså! Ja, jisses...
CITAT (Cacki @ 07-02-2012, 13:23)  Oj då! Du menar alltså att du lyckats bygga upp ditt "goda liv" på mindre än 10 åt som anställd? Jag kanske har missuppfattat, men jag har fått uppfattningen att du har levt ett bra liv längre än så. Hur som helst kanske man borde fundera på om det inte är företagare som är de med minst vett i skallen då som kan få för sej att starta eget. Är man så dum att man väljer något sådant är det bara rätt åt dem att de har det som de har det då...eller? Du (som f.d.) och många verksamma företagare med dej försöker gärna framställa er själva som lite smartare och driftigare människor än "vanliga löntagare", när det alltså är precis tvärtom alltså! Ja, jisses... Ha, jag har alltid haft det väldigt bra, född med silversked du vet.... även om ekonomin varit lite mager under vissa perioder. Men eftersom jag är och alltid har varit rik på så mycket annat än pengar så.... Och jag har heller aldrig påstått att egenföretagande inte är kul, utvecklande och utmanande. Däremot påstår jag att det inte är att skära guld med täljkniv eller att det ger feta plånböcker, i alla fall inte för den stora majoriteten småföretagare. Och jag protesterar också emot att egenföretagare är skattefuskare i större utsträckning än anställda, snarare tvärtom eftersom just företagandet är omgärdad med så mycket regler och kontroller. gita Att jag själv valde att bli löntagare beror på att jag fick ett jobberbjudande för bra att tacka nej till och som sagt jag tjänare mina pengar betydkligt lättare nu.
CITAT (Gita @ 07-02-2012, 13:52)  Ha, jag har alltid haft det väldigt bra, född med silversked du vet.... även om ekonomin varit lite mager under vissa perioder. Men eftersom jag är och alltid har varit rik på så mycket annat än pengar så....
Och jag har heller aldrig påstått att egenföretagande inte är kul, utvecklande och utmanande. Däremot påstår jag att det inte är att skära guld med täljkniv eller att det ger feta plånböcker, i alla fall inte för den stora majoriteten småföretagare. Och jag protesterar också emot att egenföretagare är skattefuskare i större utsträckning än anställda, snarare tvärtom eftersom just företagandet är omgärdad med så mycket regler och kontroller. gita
Att jag själv valde att bli löntagare beror på att jag fick ett jobberbjudande för bra att tacka nej till och som sagt jag tjänare mina pengar betydkligt lättare nu. Gita, nu gör jag faktiskt ett seriöst försök att lyssna efter vad du vill säga och också ta till mej det. Jag har naturligtvis inte en aning om varken hur din uppväxt sett ut och vad för slags sked du föddes med, men då får du försöka förstå det där med att allting är relativt. Jämför du dej t.ex med andra rikemansbarn så ligger det ganska nära till hands att du inte tycker att du haft det så lätt om du inte haft det som de allra mest lyckligt lottade. Jämför du dej däremot hur de allra fattigaste ungarna hade det så inser du att din sked blänkte ganska bra. Är du med? Jag reagerar också ibland på att jag inte tycker att du visar speciellt mycket förståelse för att andra människor faktiskt inte ens kan påstå att de varit "rika på annat än pengar". Det känns inte bra inom mej att det finns människor som inte verkar känna någon ödmjukhet eller tacksamhet för din egen lyckade lott här i livet, utan hävdar att de som föddes av "fel föräldrar" är deras eget val. Jag förstår faktiskt också att det kan vara jättetufft att få ett företag att gå runt, men att sätta sej på högre hästar än andra bara för det, det köper jag bara inte. Jag tror t.ex. inte för en sekund att många företagare som anser sej slita så himla mycket mer än alla andra, sliter mer än t.ex sjukvårdspersonal (som jag själv har erfarenhet av). Att företagare skulle vara värda så himla mycket mer lön än vårdpersonal kan jag faktiskt inte heller tycka. Nu är det tyvärr så den orättvisa verkligheten ser ut, men att dessutom från bl.a dej få höra att man får skylla sej själv när man varit dum nog att man varit beredd att ta ett sådant enormt stort samhällsansvar som faktiskt sjukvård är, så kan man inte annat än bli förbannad och kanske onödigt vass i debatten. Då blir det även till ett hån att höra åsikter om att det är företagare som "bär upp hela samhället". Snicksnack, utan oss och t.ex lärarna skulle ni företagare bara vara "små sjuka analfabeter" och minsann inte fått så mycket gjort. Är det någon, så är det f-n mej egentligen vi, som är grundpelaren för ett fungerande samhälle! Förstår du nu lite hur jag tänker och vad jag grundar alla mina "konstiga, inskränkta" åsikter på? (Ursäkta att det blev just du som fick ta emot min ilska och frustration över det här sjuka samhälle vi lever i, men jag såg ett tillfälle att få ge ord för vad jag känner.)
CITAT (Gita @ 07-02-2012, 12:48)  Är det Göteborg Energi du syftar på? För en vanlig småföretagare är knappast sådant möjligt. Ahhh. just det, du kanske bara raljerar...... Gita Jag pratar om en småföretagare som har en reparationsfirma som inget har med kök att göra. Så det är möjligt. Som svar på det andra. Jag tänker inte sjunka till din låga nivå.
CITAT (Cacki @ 07-02-2012, 15:43)  Gita, nu gör jag faktiskt ett seriöst försök att lyssna efter vad du vill säga och också ta till mej det.
Jag har naturligtvis inte en aning om varken hur din uppväxt sett ut och vad för slags sked du föddes med, men då får du försöka förstå det där med att allting är relativt. Jämför du dej t.ex med andra rikemansbarn så ligger det ganska nära till hands att du inte tycker att du haft det så lätt om du inte haft det som de allra mest lyckligt lottade. Jämför du dej däremot hur de allra fattigaste ungarna hade det så inser du att din sked blänkte ganska bra. Är du med? Jag reagerar också ibland på att jag inte tycker att du visar speciellt mycket förståelse för att andra människor faktiskt inte ens kan påstå att de varit "rika på annat än pengar". Det känns inte bra inom mej att det finns människor som inte verkar känna någon ödmjukhet eller tacksamhet för din egen lyckade lott här i livet, utan hävdar att de som föddes av "fel föräldrar" är deras eget val.
Jag förstår faktiskt också att det kan vara jättetufft att få ett företag att gå runt, men att sätta sej på högre hästar än andra bara för det, det köper jag bara inte. Jag tror t.ex. inte för en sekund att många företagare som anser sej slita så himla mycket mer än alla andra, sliter mer än t.ex sjukvårdspersonal (som jag själv har erfarenhet av). Att företagare skulle vara värda så himla mycket mer lön än vårdpersonal kan jag faktiskt inte heller tycka. Nu är det tyvärr så den orättvisa verkligheten ser ut, men att dessutom från bl.a dej få höra att man får skylla sej själv när man varit dum nog att man varit beredd att ta ett sådant enormt stort samhällsansvar som faktiskt sjukvård är, så kan man inte annat än bli förbannad och kanske onödigt vass i debatten. Då blir det även till ett hån att höra åsikter om att det är företagare som "bär upp hela samhället". Snicksnack, utan oss och t.ex lärarna skulle ni företagare bara vara "små sjuka analfabeter" och minsann inte fått så mycket gjort. Är det någon, så är det f-n mej egentligen vi, som är grundpelaren för ett fungerande samhälle!
Förstår du nu lite hur jag tänker och vad jag grundar alla mina "konstiga, inskränkta" åsikter på? (Ursäkta att det blev just du som fick ta emot min ilska och frustration över det här sjuka samhälle vi lever i, men jag såg ett tillfälle att få ge ord för vad jag känner.) Apropå vård, skola och omsorg, som naturligtvis är viktigt och nödvändigt för att samhället skall fungera, var kommer pengarna i från som betalar detta? Jo, från Sveriges företag och deras anställda, eller hur? Gita CITAT (Anma @ 07-02-2012, 16:34)  Jag pratar om en småföretagare som har en reparationsfirma som inget har med kök att göra. Så det är möjligt. Som svar på det andra. Jag tänker inte sjunka till din låga nivå. Och jag tänker inte sjunka så lågt att jag överhuvudtaget uttalar mig om din nivå! Gita
CITAT (Gita @ 07-02-2012, 17:10)  Apropå vård, skola och omsorg, som naturligtvis är viktigt och nödvändigt för att samhället skall fungera, var kommer pengarna i från som betalar detta? Jo, från Sveriges företag och deras anställda, eller hur? Gita Vill du inte förstå eller försöker du bara rättfärdiga dina egna åsikter? Skulle befolkningen inte få möjlighet till utbildning och sjukvård så skulle heller inte företagen gå runt. Vi förser eföretagen med utbildad och frisk arbetskraft och det borde förbaskemej företagarna också begripa och visa uppskattning för också. Och du, vi i offentliga sektorn betalar också skatt på våra surt förvärvade och missunnade inkomster. Men visst, vi är lika beroende av varann för att samhället ska kunna fungera, men att någon anser sej så mycket "viktigare" än andra är rent skitsnack. Vi är alla bara kuggar i ett stort maskineri, svårare än så är det inte.
Utbildning är inte alltid det ultimata !men däremot viljan att vilja jobba och göra sitt bästa !det är ultimat . Många här tror sig veta så himmla mycket om företagandet !och vad fan har ni då fått infon ifrån hur det är att driva eget i verkligheten  Gissningar och åter gissningar och indoktrinering från vänstern . Utan personer som är villiga att satsa allt belåna hus trygghet utan säkerhet osv för att starta eget så skulle det väl för fan inte finnas några jobb eller ? Tack och lov finns det människor med visioner och uppfiningsrikedom smarta ider som vill starta eget och som vill skapa jobb ! utan dom ja skulle då resten av svenska befolkningen då skapa egna jobb lite här och där utan riskkapital ? och i så fall tala om för mig hur det skulle gå till ?skulle hela svenska befokningen bli egna företagare !tror inte många skulle vilja lämna sin trygghet och ge sig ut och starta eget och belåna sina tillgångar över huvudet riskera allt de äger .
*Stintan*
16-02-2012, 04:47
CITAT (Motti @ 16-02-2012, 00:38)  Utbildning är inte alltid det ultimata !men däremot viljan att vilja jobba och göra sitt bästa !det är ultimat . Många här tror sig veta så himmla mycket om företagandet !och vad fan har ni då fått infon ifrån hur det är att driva eget i verkligheten  Gissningar och åter gissningar och indoktrinering från vänstern . Utan personer som är villiga att satsa allt belåna hus trygghet utan säkerhet osv för att starta eget så skulle det väl för fan inte finnas några jobb eller ? Tack och lov finns det människor med visioner och uppfiningsrikedom smarta ider som vill starta eget och som vill skapa jobb ! utan dom ja skulle då resten av svenska befolkningen då skapa egna jobb lite här och där utan riskkapital ? och i så fall tala om för mig hur det skulle gå till ?skulle hela svenska befokningen bli egna företagare !tror inte många skulle vilja lämna sin trygghet och ge sig ut och starta eget och belåna sina tillgångar över huvudet riskera allt de äger . Du tror väl inte att du är den enda som har erfarenhet av eget företagande? I så fall är du mer än lovligt naiv.
CITAT (*Stintan* @ 16-02-2012, 04:47)  Du tror väl inte att du är den enda som har erfarenhet av eget företagande? I så fall är du mer än lovligt naiv. Det vore väl intressantare om du istället för en meningslös nedlåtande kommentar försökte bemöta det Motti verkligen sa. Jag kan inte se annat än att hon har rätt i det mesta i inlägget du kommenterade. Gita
CITAT (Cacki @ 07-02-2012, 17:21)  Vill du inte förstå eller försöker du bara rättfärdiga dina egna åsikter? Skulle befolkningen inte få möjlighet till utbildning och sjukvård så skulle heller inte företagen gå runt. Vi förser eföretagen med utbildad och frisk arbetskraft och det borde förbaskemej företagarna också begripa och visa uppskattning för också. Och du, vi i offentliga sektorn betalar också skatt på våra surt förvärvade och missunnade inkomster. Men visst, vi är lika beroende av varann för att samhället ska kunna fungera, men att någon anser sej så mycket "viktigare" än andra är rent skitsnack. Vi är alla bara kuggar i ett stort maskineri, svårare än så är det inte. Jadu, vad som är hönan och vad som är ägget kan man väl diskutera i evigheter och visst är olika sektioner inom samhället beroende av varandra. Min bestämda åsikt är dock att resurser måste skapas innande kan användas/fördelas. Om man tittar på en behovstrappa så ser man att allra först kommer mat sedan någonstans att bo och först när detta är uppfyllt och det finns resurser kvar kan man börja tänka på utbildning, vård och omsorg m.m. Gita
herkules
16-02-2012, 08:58
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 05:52)  Jadu, vad som är hönan och vad som är ägget kan man väl diskutera i evigheter och visst är olika sektioner inom samhället beroende av varandra. Min bestämda åsikt är dock att resurser måste skapas innan de kan användas/fördelas. Om man tittar på en behovstrappa så ser man att allra först kommer mat sedan någonstans att bo och först när detta är uppfyllt och det finns resurser kvar kan man börja tänka på utbildning, vård och omsorg m.m. Gita skippa trappan, det mesta finns ju så det är fördelning av resurser resonemanget borde handla om, inget amatörpsykologtjafs.
*Stintan*
16-02-2012, 09:06
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 05:45)  Det vore väl intressantare om du istället för en meningslös nedlåtande kommentar försökte bemöta det Motti verkligen sa. Jag kan inte se annat än att hon har rätt i det mesta i inlägget du kommenterade. Gita Jag svarade på ett nedlåtande inlägg! Har du själv nånsin skrivit ett inlägg som inte varit nedlåtande? För övrigt bestämmer väl inte du vad jag ska skriva, i synnerhet inte till andra än dig, så lägg av med dina översittarfasoner! Att som Motti gör minimera utbildningens betydelse på arbetsmarknaden tycker jag är skrämmande! Vad spelar det för roll att man är en arbetsmyra som vill göra sitt bästa om man saknar utbildning? Alla kan knappast jobba på McDonalds och liknande hela livet.
CITAT (*Stintan* @ 16-02-2012, 09:06)  Jag svarade på ett nedlåtande inlägg! Har du själv nånsin skrivit ett inlägg som inte varit nedlåtande? För övrigt bestämmer väl inte du vad jag ska skriva, i synnerhet inte till andra än dig, så lägg av med dina översittarfasoner!
Att som Motti gör minimera utbildningens betydelse på arbetsmarknaden tycker jag är skrämmande! Vad spelar det för roll att man är en arbetsmyra som vill göra sitt bästa om man saknar utbildning? Alla kan knappast jobba på McDonalds och liknande hela livet. Dessutom förutsätter Motti att alla människor har hus att belåna.
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 05:52)  Jadu, vad som är hönan och vad som är ägget kan man väl diskutera i evigheter och visst är olika sektioner inom samhället beroende av varandra. Min bestämda åsikt är dock att resurser måste skapas innan de kan användas/fördelas. Om man tittar på en behovstrappa så ser man att allra först kommer mat sedan någonstans att bo och först när detta är uppfyllt och det finns resurser kvar kan man börja tänka på utbildning, vård och omsorg m.m. Gita Visst, du har på sätt och vis rätt om behovstrappan om man nu ska ägna sej åt hårklyverier. Men i så fall får man börja från början i en människas liv. Det första de allra flesta människot möter när man kommer till världen, är ett förlossningsrum (sjukvården). (Även om graviditeten iofs redan följts upp och kontrollerats av mödravård (m.m.) innan dess, om man nu ska gå riktigt till botten med det här.) Sedan följer ett antal år då barnet kommer att vara beroende av förskolelärare, lärare och ännu mer sjukvård. Först i vuxen ålder blir frågan om den egna försörjningen aktuell, men då har man redan vandrat igenom en räcka av både sjukvård och utbildning. Under åren man förvärvsarbeter fortsätter nyttjandet både sjukvård och ev ytterligare utbildning. När man slutar sitt yrkesliv blir behovet av vård ännu större och tillslut avslutar man livet under sjukvårdens vakande öga. En människas liv både börjar och slutar sin behovstrappa med sjukvård alltså, enligt mitt sätt att se. Men i din värd (o de som delar dina värderingar) verkar yrkeslivet och pengarna som detta genererar vara det enda av vikt som existerar. Det är väl därför de som inte befinner sej i denna fas av livet får en så låg prioritering. Det är bara förvärvsarbetande som ska premieras och att man tycker att alla andra ska nöja sej med att äta smulorna under bordet som blir över. Om nu inte sjukvård och utbildning vore det mest primära i behovstrappan, så visst är det lite konstigt annars, att det är just detta som man prioriterar högst till länder som är i akut behov av hjälp i biståndbehövande delar av världen? Fungerar inte detta så är chanserna att att få ett land på fötterna till ekonomiskt oberoende inte speciellt goda heller. (Alla företag producerar dessutom inte mat...  )
Blomstertanten
16-02-2012, 14:41
CITAT (Motti @ 16-02-2012, 00:38)  Utbildning är inte alltid det ultimata !men däremot viljan att vilja jobba och göra sitt bästa !det är ultimat . Många här tror sig veta så himmla mycket om företagandet !och vad fan har ni då fått infon ifrån hur det är att driva eget i verkligheten  Gissningar och åter gissningar och indoktrinering från vänstern . Utan personer som är villiga att satsa allt belåna hus trygghet utan säkerhet osv för att starta eget så skulle det väl för fan inte finnas några jobb eller ? Tack och lov finns det människor med visioner och uppfiningsrikedom smarta ider som vill starta eget och som vill skapa jobb ! utan dom ja skulle då resten av svenska befolkningen då skapa egna jobb lite här och där utan riskkapital ? och i så fall tala om för mig hur det skulle gå till ?skulle hela svenska befokningen bli egna företagare !tror inte många skulle vilja lämna sin trygghet och ge sig ut och starta eget och belåna sina tillgångar över huvudet riskera allt de äger . Vad gör du själv nu då???? Gissar vilt om vad andra vet eller inte vet om företagande. Och ännu en gång visar du tydligt hur du drar alla över kam. Speciellt om dem vars politiska åsikter står till vänster om moderaterna. Men fördomsfull och inskränkt är du ju inte ensam om att vara, du har ju en kompis här i alla fall. (Fast ni verkar inte vara överens när det handlar om vikten av utbildning.) Men jag skulle aldrig komma på tanken att påstå att alla moderater är fördomsfulla och inskränkta eller för den delen indoktrinerade!
CITAT (herkules @ 16-02-2012, 08:58)  skippa trappan, det mesta finns ju så det är fördelning av resurser resonemanget borde handla om, inget amatörpsykologtjafs. .........och när blev människans grundläggande behov av mat "amatörpsykologtjafs"? Kanske du borde avvakta lite/tänka efter lite innan du kommenterar. Gita CITAT (Cacki @ 16-02-2012, 09:42)  Om nu inte sjukvård och utbildning vore det mest primära i behovstrappan, så visst är det lite konstigt annars, att det är just detta som man prioriterar högst till länder som är i akut behov av hjälp i biståndbehövande delar av världen? Fungerar inte detta så är chanserna att att få ett land på fötterna till ekonomiskt oberoende inte speciellt goda heller. (Alla företag producerar dessutom inte mat...  ) Nu tror jag faktiskt att man prioriterar mat, ingen sjukvård eller medicin i världen hjälper om patienten svälter ihjäl, eller hur? gita
CITAT (*Stintan* @ 16-02-2012, 09:06)  Jag svarade på ett nedlåtande inlägg! Har du själv nånsin skrivit ett inlägg som inte varit nedlåtande? För övrigt bestämmer väl inte du vad jag ska skriva, i synnerhet inte till andra än dig, så lägg av med dina översittarfasoner! OK, jag kommenterade också ett nedlåtande inlägg och självklart kan jag inte bestämma vad du ska skriva, lika lite som du ska bestämma vad jag skall skriva, lika självklart kan jag ha synpunkter på det du skriver precis som du kan ha synpunkter på mina , Mottis och andras inlägg.Är det ett problem för dig? Gita
CITAT (Blomstertanten @ 16-02-2012, 14:41)  Vad gör du själv nu då???? Gissar vilt om vad andra vet eller inte vet om företagande. Och ännu en gång visar du tydligt hur du drar alla över kam. Speciellt om dem vars politiska åsikter står till vänster om moderaterna. Men fördomsfull och inskränkt är du ju inte ensam om att vara, du har ju en kompis här i alla fall. (Fast ni verkar inte vara överens när det handlar om vikten av utbildning.) Men jag skulle aldrig komma på tanken att påstå att alla moderater är fördomsfulla och inskränkta eller för den delen indoktrinerade! En kompis? Tja, Odlas forum speglar ju inte riktigt debatten ute i samhället, och vi som har borgerliga värderingar behöver sannerligen inte känna oss ensamma ute i verkligheten och det är nog ändå det som händer där ute som räknas. Och nu har t.o.m ju S valt en partiledare som i mångt och mycket står till höger om de flesta i alliansen. Bra att Löfven är verklighetsförankrad men lite trist att det knappast finns någon skillnad mellan S och M längre. Gita
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 20:35)  .........och när blev människans grundläggande behov av mat "amatörpsykologtjafs"? Kanske du borde avvakta lite/tänka efter lite innan du kommenterar. Gita Nu tror jag faktiskt att man prioriterar mat, ingen sjukvård eller medicin i världen hjälper om patienten svälter ihjäl, eller hur?
gita Men så bra då! Då räcker det väl med att vi skickar lite mat som bistånd hädanefter. Du vet också att hand i hand med svälten kommer sjukdomarna. Ibland föregår de faktiskt. Aids t.ex...känns ordet bekant?
herkules
16-02-2012, 21:50
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 20:35)  .........och när blev människans grundläggande behov av mat "amatörpsykologtjafs"? Kanske du borde avvakta lite/tänka efter lite innan du kommenterar. Gita mat finns ju redan så skippa du trappan och fundera istället över hur resursena skall fördelas. och tänk gärna till innan du kommenterar.
*Stintan*
16-02-2012, 21:55
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 20:42)  OK, jag kommenterade också ett nedlåtande inlägg och självklart kan jag inte bestämma vad du ska skriva, lika lite som du ska bestämma vad jag skall skriva, lika självklart kan jag ha synpunkter på det du skriver precis som du kan ha synpunkter på mina , Mottis och andras inlägg.Är det ett problem för dig? Gita Vad var det som var nedlåtande i mitt inlägg till Motti? Ja jag har problem med att du inte kan skilja på sak och person.
Red Top
16-02-2012, 22:54
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 20:59)  En kompis? Tja, Odlas forum speglar ju inte riktigt debatten ute i samhället, och vi som har borgerliga värderingar behöver sannerligen inte känna oss ensamma ute i verkligheten och det är nog ändå det som händer där ute som räknas. Och nu har t.o.m ju S valt en partiledare som i mångt och mycket står till höger om de flesta i alliansen. Bra att Löfven är verklighetsförankrad men lite trist att det knappast finns någon skillnad mellan S och M längre. Gita Intressanta påståenden. Har du lust att utveckla och precisera lite.
Jag förstår vad Gita menar !i dag finns inte dom glasklara skiljelinjerna mellan vänstern och högern som tex på på 60 70 talet och tidigare därför att alla har fått det bättre Sossarna har dragit sig mer åt höger när det gäller företagsamhet och högern har dragit sig nämare sosialismen efter som det är nya tider nu då alla har fått det bättre ,vi har ju inte precis några bakstugesitare längre som behöver stå med mössan i handen .i dag bor många annställda i hus har bil åker på semester och har råd att unna sig därför har väl politiken flytit ihop mer de senare åren skilljelinjerna är inte så glasklara längre för gemene man och det visar ju väljarbarometern då många sossar har gåt över till att rösta borgeligt därav en högerregering !Själv tycker jag det är positivt att inte klyftorna mellan partierna är helt oövervinnerliga ,sedan finns det skillnader naturligtvis men inte så oövervinnerliga som för .Många vill påstå att skillnaderna har ökat vad det nu bygger på ? själv vill jag påstå att vi alla är ganska gämlika .Sedan det här gammla utrycket Arbetarklass har jag svårt för !min man åker varje morgon kl:06 3,5 mil till företaget och kommer hem mellan 1800-2100 .Han brukar säga att det där med utrycket arbetar klass borde läggas ner för vem fan är inte arbetare ?inte många som jobbar dom timmarna som han gör .Oj då nu bar det visst i väg  Alla får väl jobba i dagens lägge för att överleva .
herkules
16-02-2012, 23:42
de som inte kan jobba då, hur ska de överleva?
Finns ingen i Sverige i dag som behöver svälta ihjäl som de fick göra för ! det finns hjälp att få för alla som vill ha den .
CITAT (Motti @ 16-02-2012, 23:50)  Finns ingen i Sverige i dag som behöver svälta ihjäl som de fick göra för ! det finns hjälp att få för alla som vill ha den . Den tiondel som haft det sämst har förlorat 600 kr/mån sedan alliansen kom till makten. Detta är ett genomsnitt. Den tiondel som har det bäst har 15000:- mer i månaden.
Och vilket parti har räknat fram dom siffrorna ? Ingen behöver gå hungrig på mat men många gå hungriga på prylar .I dag har alla oavset bakgrund möjligheter att studera och utbilda sig i Sverige !till och med dom som sitter i fängelse kan läsa till jurister mm .Möjligheterna finns om man vill ta dom .
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 00:11)  Och vilket parti har räknat fram dom siffrorna ? Ingen behöver gå hungrig på mat men många gå hungriga på prylar .I dag har alla oavset bakgrund möjligheter att studera och utbilda sig i Sverige !till och med dom som sitter i fängelse kan läsa till jurister mm .Möjligheterna finns om man vill ta dom . Det är inget parti som räknat ut dem. denna regering har minskat möjligheterna till vuxenstudier. Långtidsarbetslösa har ökat med 145%.
Jag kan förstå att det finns långtidsarbetslösa ! för en del vägrar ta ett annat jobb än det de tänkt sig eller har utbildat sig till ,ibland får man gå genvägar för att nå sina mål även om det innebär att jobba på Mac Donalds ett tag eller diska på restaurang .I dag är det ju så att många tjänar mer på att stämpla än att ta ett jobb så varför jobba då ?var finns motivationen till att jobba då ?
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 00:43)  Jag kan förstå att det finns långtidsarbetslösa ! för en del vägrar ta ett annat jobb än det de tänkt sig eller har utbildat sig till ,ibland får man gå genvägar för att nå sina mål även om det innebär att jobba på Mac Donalds ett tag eller diska på restaurang .I dag är det ju så att många tjänar mer på att stämpla än att ta ett jobb så varför jobba då ?var finns motivationen till att jobba då ? Du menar att under 6 år har det blivit 145% fler latmaskar i Sverige? Idag är det inte så att man tjänar mer på att stämpla. Denna regering har ändrat på det! Häng med i verkligheten vettja!
Och för att återgå till ämnet !så får alla IKEA annställda veta vilken polecy som gäller när man jobbar där och det innebär bla att man inte får plocka till sig något som helst och lägga i sina skåp eller bära hem något för än det är betalt . Vår dotter har jobbat på IKEA i tre år som kassaansvarig och reglerna är solklara .Dom kassarna som den här personen tagit och lagt i sitt skåp kostar mellan tio och 25 kr styck och helt klart hade han inte en tanke på att betala dom i så fall kunda han hämtat dom nästa dag och betalat i kassan direkt,alla IKEA annställda har 10% på allt de handlar.Man stjäl inte från sina arbetsgivare punkt slut !Om alla IKEA annställda plockade till sig kassar över hela världen vad tror ni det kostar företaget då ?och vilka vibbar sänder det ut över resten av de annställda ?
andersen
17-02-2012, 04:04
Det är fortfarande inte stöld, fören den anstälda lämnar företaget utan att betala, så länge kassana är i skåpet är det inte stöld. Han hadde ju till sitt försvar sakt sig betala när det fanns möjlighet till det och han hadde ju inte tagit hem kassarna. punkt slut!
CITAT (Cacki @ 16-02-2012, 21:42)  Men så bra då! Då räcker det väl med att vi skickar lite mat som bistånd hädanefter. Du vet också att hand i hand med svälten kommer sjukdomarna. Ibland föregår de faktiskt. Aids t.ex...känns ordet bekant? Läser du verkligen vad jag skriver? När påstod jag att det räcker med bara mat? Det jag däremot sa är att mat är det mest grundläggande behovet. Får man inte mat så spelar väl inget annat någon som helst roll? Gita
CITAT (*Stintan* @ 16-02-2012, 21:55)  Vad var det som var nedlåtande i mitt inlägg till Motti? Ja jag har problem med att du inte kan skilja på sak och person. Just det där att skilja på sak och person verkar vara ditt problem och är nog inte din starkaste sida. Fast att påstå att det skulle vara ett problem för mig vore att överdriva! Gita
CITAT (Red Top @ 16-02-2012, 22:54)  Intressanta påståenden. Har du lust att utveckla och precisera lite. Ja t.ex. i grundläggande och viktiga frågor som gäller energi, arbetsmarknad, företagsamhet, europasamarbetet och tillväxt så är ju åsiktsskillnaden mellan M och Lövfen hårfin. Han är med andra ord verklighetsförankrad och verkar se sambanden. Det skall bli spännande framöver att se om han blir tvungen att böja sig för den s.k. partipiskan eller om han står fast vid sina åsikter. Gita CITAT (Anma @ 17-02-2012, 00:04)  Den tiondel som haft det sämst har förlorat 600 kr/mån sedan alliansen kom till makten. Detta är ett genomsnitt. Den tiondel som har det bäst har 15000:- mer i månaden. Och de resterande 80 % av svenskarna däremellan har också fått det bättre, eller hur? Gita
CITAT (Anma @ 17-02-2012, 00:15)  Det är inget parti som räknat ut dem. denna regering har minskat möjligheterna till vuxenstudier. Långtidsarbetslösa har ökat med 145%. Vad får du 145% ifrån? En siffra jag hörde för ett par dagar sedan var 60 %, redan det förfärligt förstås. Det är väl två saker man bör komma ihåg när man diskuterar arbetslöshet. För det första så ändrade man ( om jag inte minns fel) sättet att beräkna arbetslöshet 2007 och nuvarande sätt att beräkna ger väsentligt högre tal och för det andra så är arbetslösheten inget inhemskt skapat problem. Det räcker ju att du bara ser dig runt i Europa för att förstå det. Gita
CITAT (Anma @ 17-02-2012, 00:15)  Det är inget parti som räknat ut dem. denna regering har minskat möjligheterna till vuxenstudier. Långtidsarbetslösa har ökat med 145%. Och du tror att alla kan/vill studera? Är det inte så att det största problemet att det inte finns tillräckligt med jobb för dem som inte vill eller klarar av högre studier. För min del tror jag inte att komvux (även om det är bra med en andra chans) har någon större påverkan på arbetslösheten mer än att tillfälligt plocka bort en massa människor från arbetslöshetsstatistiken. Det enda som på sikt är en lösning är att ge företagen sådana villkor att de kan öka sin konkurrenskraft och sälja mer varor och tjänster och på så sätt få behov av att anställa fler. Riktigt hur detta skall gå till har jag inget svar på , men ett första steg är givetvis att sänka skatten på just arbete(inkluderat arbetsgivaravgifter och andra pålagor på arbetsgivare) Gita. Gita
CITAT (Gita @ 17-02-2012, 05:55)  Läser du verkligen vad jag skriver? När påstod jag att det räcker med bara mat? Det jag däremot sa är att mat är det mest grundläggande behovet. Får man inte mat så spelar väl inget annat någon som helst roll? Gita Man kan ju hålla på att vända och vrida på det här i all oändlighet. Jag skulle vilja påstå att syre i så fall är ännu viktigare än mat. Utan syre överlever du inte många minuter. Men om man nu släpper dessa avgörande förutsättningar för liv, så var kommer företagande in i förutsättningarna för överlevnad? De enda företagarna som i så fall vara livsavgörande är bönderna förutsatt att man inte kan bli självförsörjande på föda. Därefter kommer faktorer som att hålla sej frisk och att tillägna sej kunskap. Vilka yrkesgrupper är de som tillgodoser dessa behov? Allt annat är nog mer behov skapat efter samhällsutveckling och av människan egenhändigt "ihopsnickrade" bekvämlighetsbehov. Det är nog många branscher som går bort och som vi mycket väl skulle kunna klara oss utan. Speciellt av de "lyxbehoven" som samhällsutvecklingen lett oss till idag. Vem behöver "sofftillverkare, varumärkeslobbyister och advokater" om livet står på spel?
Aqvakul
17-02-2012, 07:29
Ni har vandrat långt från de 10 ev. stulna IKEA-kassarna...
CITAT (Aqvakul @ 17-02-2012, 07:29)  Ni har vandrat långt från de 10 ev. stulna IKEA-kassarna...  Då borde väl frågeställnngen vara färdigdiskuterad nu då? Uppståndelsen runt den ev "stölden" av ikeakassarna är lika löjlig som rabaldret om den där kokerskan i ett storkök för ett antal år sedan, som blev uppsagd pga att hon "stulit" ett par av pannkakorna som hon själv hade stekt. Nog tusan förekommer det stölder längre upp i topparna som är betydligt allvarligare och av större ekonomiskt värde än detta.
Aqvakul
17-02-2012, 07:48
CITAT (Cacki @ 17-02-2012, 07:46)  Då borde väl frågeställnngen vara färdigdiskuterad nu då? Uppståndelsen runt den ev "stölden" av ikeakassarna är lika löjlig som rabaldret om den där kokerskan i ett storkök för ett antal år sedan, som blev uppsagd pga att hon "stulit" ett par av pannkakorna som hon själv hade stekt. Nog tusan förekommer det stölder längre upp i topparna som är betydligt allvarligare och av större ekonomiskt värde än detta. Visst är det så!
herkules
17-02-2012, 08:13
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 00:43)  Jag kan förstå att det finns långtidsarbetslösa ! för en del vägrar ta ett annat jobb än det de tänkt sig eller har utbildat sig till ,ibland får man gå genvägar för att nå sina mål även om det innebär att jobba på Mac Donalds ett tag eller diska på restaurang .I dag är det ju så att många tjänar mer på att stämpla än att ta ett jobb så varför jobba då ?var finns motivationen till att jobba då ? VEM tjänar på att stämpla?
CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:10)  Och de resterande 80 % av svenskarna däremellan har också fått det bättre, eller hur? Gita Trots allt har klyftorna ökat också i det intervallet. CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:32)  Och du tror att alla kan/vill studera? Är det inte så att det största problemet att det inte finns tillräckligt med jobb för dem som inte vill eller klarar av högre studier. För min del tror jag inte att komvux (även om det är bra med en andra chans) har någon större påverkan på arbetslösheten mer än att tillfälligt plocka bort en massa människor från arbetslöshetsstatistiken. Det enda som på sikt är en lösning är att ge företagen sådana villkor att de kan öka sin konkurrenskraft och sälja mer varor och tjänster och på så sätt få behov av att anställa fler. Riktigt hur detta skall gå till har jag inget svar på , men ett första steg är givetvis att sänka skatten på just arbete(inkluderat arbetsgivaravgifter och andra pålagor på arbetsgivare) Gita. Gita Så studier är oviktigt? Det är det du vill ha sagt? CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:20)  Vad får du 145% ifrån? En siffra jag hörde för ett par dagar sedan var 60 %, redan det förfärligt förstås. Det är väl två saker man bör komma ihåg när man diskuterar arbetslöshet. För det första så ändrade man ( om jag inte minns fel) sättet att beräkna arbetslöshet 2007 och nuvarande sätt att beräkna ger väsentligt högre tal och för det andra så är arbetslösheten inget inhemskt skapat problem. Det räcker ju att du bara ser dig runt i Europa för att förstå det. Gita Var har du fått 60% ifrån?
*Stintan*
17-02-2012, 13:03
CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:10)  Och de resterande 80 % av svenskarna däremellan har också fått det bättre, eller hur? Gita Knappast! En del av de 80% har fått det sämre och en del bättre. Siffrorna Anma angav var ett genomsnitt. Vet inte hur du kom fram till ditt påstående.
andersen
18-02-2012, 09:18
Starta andra trådar, den här tråden handlar om ev stöld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|