Full version: Om pengar...
Sidor: 1, 2
Gunilla T
Har ni någon gång funderat över hur pengar skapas?
Red Top
Kan du förtydliga frågan lite? Jag/min hjärna är morgonseg. shy.gif
Gunilla T
Svårt...hur skapas pengar i vårt samhälle? Vad är det som gör att penningamängden ökar?
Red Top
Aha! [attachment=67793:Lighten_1_.gif]

Tack! Nu förstår jag. yes.gif

Ska ta mig en funderare. g.gif
Gossen Ruda
Tryckpressar.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 11:32) *
Tryckpressar.

Ahaa..om jag går till banken och vill låna 200.000 kr - betyder det då att riksbanken trycker upp mer sedlar eller varifrån kommer pengarna?
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 08-02-2012, 11:38) *
Ahaa..om jag går till banken och vill låna 200.000 kr - betyder det då att riksbanken trycker upp mer sedlar eller varifrån kommer pengarna?

I princip. rolleyes.gif Nej, att trycka upp pengar för att bättra upp finanserna har man slutat med, oftast. Vad som exempelvis hände i Tyskland för snart 100 år sen stämmer till eftertanke. Det är väl så att man måste ha lite mer handfast värde bakom alla pengar i omlopp, guldreserven t.ex. men exakt hur det där hänger ihop tillhör ekonomins fikonspråk.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 11:51) *
I princip. rolleyes.gif Nej, att trycka upp pengar för att bättra upp finanserna har man slutat med, oftast. Vad som exempelvis hände i Tyskland för snart 100 år sen stämmer till eftertanke. Det är väl så att man måste ha lite mer handfast värde bakom alla pengar i omlopp, guldreserven t.ex. men exakt hur det där hänger ihop tillhör ekonomins fikonspråk.

Guldreserven ja, så var det ju förut att valutan i omlopp skulle garanteras av en motsvarande guldreserv men så är det inte längre.

Kan man skapa pengar av ingenting? Det verkar så iaf....googla på Fractional reserve banking....så kommer ni att upptäcka något mycket märkligt.
*Stintan*
Jag undrar hur pengar kan ta slut? Dom måste ju finnas nånstans när dom en gång har funnits. Var är Greklands pengar t.ex. + alla 100-tals miljarder dom fått i nödlån?
Azur
CITAT (Gunilla T @ 08-02-2012, 11:58) *
Kan man skapa pengar av ingenting?

Ja, det är precis så det fungerar. Pengar skapas och förstörs av centralbanken, som nu mer oftast har som mål att hålla inflationen på en låg men inte negativ nivå. I USA driver framförallt libertarianerna (och där framförallt Ron Paul, högerkristen minarkist, konspirationsteoretiker och - inte oväntat - guldhandlare, samt de fanatiska medlemmarna i hans personkult) en kampanj för att gå tillbaka till guldmyntfoten, dvs att pengarnas värde garanteras av priset på guld istället för direkt intervention av en centralbank. Deras huvudsakliga motivation för att gå tillbaka till guldmyntfoten är en djup misstro (man kan nog säga "hat") mot staten, men deras argument är att om valutans värde bestäms av en centralbank måste detta med nödvändighet leda till hyperinflation. Varför? Det är oklart, särskilt som det inte hänt under de årtionden som gått sedan världen övergav guldmyntfoten pga att den gav svåra svängningar i ekonomin och förlängde och fördjupade nedgångar.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 12:06) *
Jag undrar hur pengar kan ta slut? Dom måste ju finnas nånstans när dom en gång har funnits. Var är Greklands pengar t.ex. + alla 100-tals miljarder dom fått i nödlån?

Ja, det är en intressant fråga - jag har inte svaret..

Jag trodde som de flesta att banker lånar ut de pengar som deras kunder sätter in - alltså att det alltid fanns ett garanterat värde men så är det inte. Jag blev nyfiken på dethär med pengar och vad som händer i Europa nu och träffade på uttrycket "Fractional reserve banking"

Bankernas utlåning är som ett enda stort pyramidspel som bygger på att vi fortsätter att låna. Bankernas kreditgivning bygger på fiktiva värden men som ökar penningmängden. Det värsta som kan hända en bank är s.k. "bank runs" - om spararna förlorar förtroendet för banken och vill ha ut sina pengar, då spricker bubblan.

För att upprätthålla förtoendet för banken har därför Riksbanken gått in och garanterar en viss insättningsgaranti.

Men - bankerna skapar pengar av ingenting dvs sin egen kreditgivning som ökar penningamängden i samhället och av många anses bidra till inflation och lågkonjukturer och finanskriser.

I Sverige finns ca 100 miljarder kronor i mynt och sedlar - inte särskilt mycket. Det är pengar som vi använder i dagligt bruk, resten är digitala siffror...
Gossen Ruda
Beträffande Grekland så har landet lånat mer än vad kan betala tillbaka, sen lånar man för att kunna betala tillbaka på lånen osv. Det håller tills bubblan spricker.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 12:45) *
Beträffande Grekland så har landet lånat mer än vad kan betala tillbaka, sen lånar man för att kunna betala tillbaka på lånen osv. Det håller tills bubblan spricker.

Ja men vart har alla pengarna tagit vägen? Dom måste ju finnas nånstans för ingen har väl eldat upp dom. Eller har man fört hela statskassan inkl. lån ut ur landet?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 12:50) *
Ja men vart har alla pengarna tagit vägen? Dom måste ju finnas nånstans för ingen har väl eldat upp dom. Eller har man fört hela statskassan inkl. lån ut ur landet?

Pengarna har delats ut som löner mm till befolkningen. Själva har de inte jobbat ihop till pengarna och nu när staten vill ha tillbaka slantarna protesterar man vilt.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 13:13) *
Pengarna har delats ut som löner mm till befolkningen. Själva har de inte jobbat ihop till pengarna och nu när staten vill ha tillbaka slantarna protesterar man vilt.

Tror inte det är så enkelt.
Azur
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 13:19) *
Tror inte det är så enkelt.

Den grekiska staten är bankrutt för att bägge de ledande partierna sedan 80-talet köpt röster genom att spendera mer på populära reformer än staten dragit in via skatter, och de har hållit igång det hela genom att ständigt ta nya lån och ljuga om sin ekonomi till EU.

När långivarna började bli misstänksamma att de aldrig skulle få tillbaka sina pengar hamnade den grekiska staten i en situation där de antingen var tvugna att höja (eller rättare sagt få folk att börja betala) skatter samt drastiskt sänka utgifter, eller hamna i en situation där inga nya pengar kommer in och Grekland inte har råd att betala sina löpande utgifter (exv löner), och de banker som gett lån kunde förlora så mycket att de gick i konkurs.

För att undvika bankkris steg EU in med garantier och billiga lån i utbyte mot att Grekland lovade att sänka sina utgifter. Men bägge de ledande partierna har som sagt orsakat krisen och är ovilliga att ta något ansvar - de skyller hellre på Tyskland och EU och undviker att genomföra de besparingar Grekland har lovat göra, eftersom besparingarna är impopulära och den som sparar riskerar att förlora i valet i mars.
*Stintan*
Jag tror att även det är en förenkling. Och hur är det med de andra krisländerna. Hur hade det sett ut utan Euron?
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 16:57) *
Jag tror att även det är en förenkling. Och hur är det med de andra krisländerna. Hur hade det sett ut utan Euron?

utan euron hade troligen vissa länder varit väldigt finansiellt starka t.ex tyskland och vissa bankrutt.
frågan är om det gått att hålla ihop eu utan eurokittet.
problemet med de inre svårigheterna i eu är just skillnaderna i kulturer,i norra europa jobbas det o regeringarna där försöker att hålla allt igång medan vissa länder i framförallt södern inte tycks ta det på allvar.det tycks vara enklast att bara dela ut pengar (lånade) istället för att jobba ihop dem själva.
Kanske vissa länder inte hör hemma i eu riktigt än,själv ser jag farhågor med den snabba utvecklingen med utvidgning av eu,de flesta kandidaterna med svag ekonomi o svag demokrati.
sedan förstår jag inte heller hur man skall hålla koll på andra länders budgetar,skall man ha en överstatlig revisor?
just grekland är nu totalt bankrutt,vad händer med landet om de inte får/vill ha nästa stödpaket?
vem betalar pensioner,statsanställdas löner,sjukvård m.m.?
så går det när statskassan är tömd.men jag är overtygad om att de ansvariga politikerna redan flyttat sina miljoner utomlands.Ulf
Azur
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 16:57) *

Utan euron hade Grekland kunnat betala lånen genom att helt enkelt trycka mer pengar. Detta hade sänkt värdet på deras valuta, vilket är bra för deras exportföretag och för turister men dåligt för alla andra (eftersom besparingar och löner blev mindre värda). Långivarna hade inte blivit glada då heller, och räntan hade höjts mycket kraftigt för att kompensera för den mindre värda valutan, liksom boende- och levnadskostnader.

Fast frågan är om grekland kunnat skuldsätta sig lika djupt om de inte varit med i EU; landet var redan högt skuldsatt, och den grekiska ekonomin hade kanske kraschat för länge sedan. Genom att de fifflade med räkenskaperna kunde de gå med i euron, och de grekiska politikerna utnyttjade att euromedlemskapet gav lägre räntor genom att låna ännu mer.

Grekland, eller rättare sagt greklands politiker, har satt landet i skiten helt själva.

Jag är osäker på hur situationen är i Irland men Spanien är inte på långa vägar lika djupt skuldsatt, medan Italien sen Berlusconi föll har genomfört stora (och förstås impopulära) reformer och sägs vara på god väg att sanera sin ekonomi. Grekland däremot har lovat runt men inte genomfört mycket, de har t.ex. fortfarande inte tagit bort den garanterade livstidsanställningen för statsanställda, statsanställda får fortfarande 14 månadslöner per år, pensionsåldern har fortfarande inte höjts till 65, och de har inte dragit in pengar genom att sälja så många statliga företag som de lovat.
Huggorm
CITAT (Azur @ 08-02-2012, 20:57) *
Utan euron hade Grekland kunnat betala lånen genom att helt enkelt trycka mer pengar. Detta hade sänkt värdet på deras valuta, vilket är bra för deras exportföretag och för turister men dåligt för alla andra (eftersom besparingar och löner blev mindre värda). Långivarna hade inte blivit glada då heller, och räntan hade höjts mycket kraftigt för att kompensera för den mindre värda valutan, liksom boende- och levnadskostnader.

Fast frågan är om grekland kunnat skuldsätta sig lika djupt om de inte varit med i EU; landet var redan högt skuldsatt, och den grekiska ekonomin hade kanske kraschat för länge sedan. Genom att de fifflade med räkenskaperna kunde de gå med i euron, och de grekiska politikerna utnyttjade att euromedlemskapet gav lägre räntor genom att låna ännu mer.

Grekland, eller rättare sagt greklands politiker, har satt landet i skiten helt själva.

Jag är osäker på hur situationen är i Irland men Spanien är inte på långa vägar lika djupt skuldsatt, medan Italien sen Berlusconi föll har genomfört stora (och förstås impopulära) reformer och sägs vara på god väg att sanera sin ekonomi. Grekland däremot har lovat runt men inte genomfört mycket, de har t.ex. fortfarande inte tagit bort den garanterade livstidsanställningen för statsanställda, statsanställda får fortfarande 14 månadslöner per år, pensionsåldern har fortfarande inte höjts till 65, och de har inte dragit in pengar genom att sälja så många statliga företag som de lovat.

Bättre att sparka ut Grekland ur EU, så kan de skapa ett Balkan Union tillsammans med Turkiet och Albanien och andra länder som inte platsar i EU
Ugglemormor
Obs --- fick ju inget att skriva om ......så tog bort mitt inlägg .....
Motti
Hörde i kväll att Grekland ska begära uträde från EU !Mutor och bestikning har nog sin plats i Grekland likväl som i Italien m fler länder .Sedan har de ju ett uppbåd av pappersvändare .
Huggorm
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:29) *
Hörde i kväll att Grekland ska begära uträde från EU !Mutor och bestikning har nog sin plats i Grekland likväl som i Italien m fler länder .Sedan har de ju ett uppbåd av pappersvändare .

Det låter osannolikt, det står inget på de stora kvällstidningarnas hemsidor. Vart hörde du det?
Motti
På Nyheterna vilken kanal mins jag inte ,har du kollat tex TV ?
Huggorm
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:39) *
På Nyheterna vilken kanal mins jag inte ,har du kollat tex TV ?

Nej, jag har ingen TV där jag är nu
Motti
Ja nu kan man ju hålla sig för skratt när man ser hur EU länderna rasar ekonomiskt ,en himmla tur att vi inte gick hela vägen och behöll våran krona .Visade sig ju vara ett smart drag plus att vi har en vansinigt duktig ekonomiminister .
mamamaggan
Så du har inte läst om att just dagens regering , med Fredrik i spetsen , kanske just jobbar för att vi ska införa Euro ?
Gunilla T
Inte enkelt dethär med pengar...

Vad är det som gör att ett lands finanser betraktas som goda och stabila?

Är det storleken på statsskulden i förhållande till BNP som är det avgörande?

Sverige är lika skuldsatt som Grekland om man inkluderar hushållens och företagens skulder.

För att upprätthålla en stor konsumtion så har vår regering infört skattelättnader och lånen är väl förhållandevis billiga. Så länge vi fortsätter konsumera och låna i allt snabbare takt så håller vi igång pyramidspelet.
Azur
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2012, 09:15) *
Vad är det som gör att ett lands finanser betraktas som goda och stabila?

Är det storleken på statsskulden i förhållande till BNP som är det avgörande?

Statsskulden och handelsbalansen. Greklands statsskuld ligger på 140% av BNP, sveriges statsskuld ligger på 40% av BNP. Greklands handelsbalans går back med 10% om året, Sveriges handelsbalans har ett litet överskott (några miljarder i månaden).

CITAT
Sverige är lika skuldsatt som Grekland om man inkluderar hushållens och företagens skulder.
Jag vet inte om det är sant, och hushållens & företagens skulder spelar i alla händelser mindre roll: sverige går inte i konkurs för att t.ex. Saab gör det. Däremot kan förstås sånt påverka handelsbalans och arbetslöshet.

CITAT
För att upprätthålla en stor konsumtion så har vår regering infört skattelättnader och lånen är väl förhållandevis billiga. Så länge vi fortsätter konsumera och låna i allt snabbare takt så håller vi igång pyramidspelet.

Jag tror inte det är någon bubbla på fastighetsmarknaden just nu - och det är vad du verkar tala om.
Azur
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:47) *
Ja nu kan man ju hålla sig för skratt när man ser hur EU länderna rasar ekonomiskt ,en himmla tur att vi inte gick hela vägen och behöll våran krona .Visade sig ju vara ett smart drag plus att vi har en vansinigt duktig ekonomiminister .

Det var inte ett smart drag, det fanns ingen beräkning bakom, och om sverige gått med och hållit samma politik i övrigt som vi gjort sedan dess hade vår ekonomi sannolikt sett likadan ut. Fast det visade sig ju ändå vara tur att vi inte gick med, för nu slipper vi betala stöd till Grekland, och när vi väl går med så kommer vi att gå med i ett eurosamarbete med mycket striktare regler och mer överstatlighet.

Greklands problem beror heller inte på euron, annat än att euron gjorde att det tog längre tid för den grekiska ekonomin att krascha: de hade en belåning på 100% av sin BNP redan när de gick med i euron, nåt de mörkade med falsk bokföring. Jag skulle tro Greklands politiker var så ivriga att gå med i eurosamarbetet just för att de ville skjuta upp sin skuld-krasch och slippa ta impoplära beslut för att balansera budgeten, och kanske de redan då räknade med att övriga EU skulle bli tvingat att rädda Grekland.
Grekerna börjar tydligen äntligen bli arga på sina politiker, men fortfarande av fel skäl - de är arga för att det nu (för sent) genomförs besparingar, istället för att vara arga för att politikerna i både höger- och vänster-koalitionen varit korrumperade och medvetet och under 20 års tid kört ekonomin i botten.
Gunilla T
Här finns lite resonemang och jämförande tabeller över statsskulder/privata skulder i olika europeiska länder.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/06/...tt-som-grekland
mamamaggan
Tack för den länken ! Mycket intressant läsning.
andersen
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2012, 15:59) *
Här finns lite resonemang och jämförande tabeller över statsskulder/privata skulder i olika europeiska länder.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/06/...tt-som-grekland

Ja det kommer att gå åt skogen pga hushållens bostadslån, många har mera en tio årslöner i skuld på bostaden det håller inte att ha en sådan hög skuld, när man lånar pengar så borde man tänka på att vara skuld fri till pensionen.
Gunilla T
Läs dethär - om hur pengar skapas. Ingen kan som Birger Schlaug pedagogiskt beskriva komplicerade samband så därför har jag kopierat detta ur Birger Schlaugs blogg.

Såhär skapas pengar;

Pittoreskt
Principen gäller även i dagens ekonomiska system. Bankerna lånar ut pengar till hushåll och företag. Dessa pengar används bland annat för köp av varor och tjänster – betalningar för dessa sätts in på nya bankkonton, vilket ger möjlighet för bankerna att låna ut ännu mer. Penningmängden ökar. På detta sätt skapar således bankerna pengar genom att expandera sin utlåning.

Guldsmeden kom så småningom på att folk inte kom för att ta ut sina pengar i speciellt hög omfattning, så han behöll bara 10 procent av de guldmynt som köpmännen bett honom ta hand om, resten lånade han ut. Gång på gång. Därmed gjorde han ungefär som dagens banker.

Det finns något som kallas fractional-reserve banking, vilket innebär att att banker lånar ut det mesta av sina inlånade tillgångar och endast behåller en liten resterande del som eget kapital - samtidigt som man förstås vid begäran är skyldig att betala tillbaka alla inlåningar. Begreppet fractional-reserve bankingen betyder således som det låter: banken behöver bara hålla kvar en liten del (en fraktion) av de pengar, som sätts in på banken, som reserv. Hela denna process innebär att penningmängden - i form av siffror - ökar i ekonomin eftersom huvuddelen av de siffror banken lånat ut hamnar på nya bankkonton och därmed kan lånas ut igen, igen och igen.

Lite hårddraget - och medvetet förenklat - skulle det kunna gå till så här: Sätter jag in 200 000 kronor så kan banken - om staten bestämt att det räcker att behålla 10 procent i banken som kapitaltäckning - låna ut 180 000 till Lotta som vill köpa sig en swimmingpool av Lyxstänk AB.

När Stina har fått sina 180 000 överförda till sitt konto och så ber hon banken sätta in dem på Lyxstänks bankkonto som därmed ökar med 180 000 kronor. Eftersom banken får låna ut 90% av dessa insatta pengar så lånar man nu ut 162 000 kronor till Svenne som vill köpa en rejäl lyxbadtunna av Smutsstänk AB.

När Smutsstänk fått in sina 162 000 kronor på sitt bankkonto kan banken låna ut 90 procent av dessa pengar – det vill säga 145 800 kronor - till Totte som skall köpa en lyxig badkruka med elektronisk himlafäll av Krukan HB. När pengarna kommit in på Krukans bankkonto kan banken låna ut…

Så kan man fortsätta berättelsen om hur pengar alstras... Efter 12 utlåningsomgångar har banken skapat drygt 1 400 000 kronor.

Bankerna skapar således de pengar de lånar ut. Svaret på frågan Var skapas pengar? är därmed mer komplicerad än de flesta tror. De flesta tar i ju för givet att alla pengar skapas av staten i myntverket, vilket bara till liten del är korrekt. Den stora majoriteten av alla pengar skapas av privata banker när de lånar ut pengar till hushåll och företag.

Eftersom mer pengar med automatik leder till - vilket jag visat tidigare - ökande påfrestningar i den levande ekonomin så kan man säga att det är så pittoreskt ordnat att vi med lånade pengar skapade ur intet kan bli så rika på siffror att vi får råd att ta kål på planeten
andersen
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2012, 16:24) *
Läs dethär - om hur pengar skapas. Ingen kan som Birger Schlaug pedagogiskt beskriva komplicerade samband så därför har jag kopierat detta ur Birger Schlaugs blogg.

Såhär skapas pengar;

Pittoreskt
Principen gäller även i dagens ekonomiska system. Bankerna lånar ut pengar till hushåll och företag. Dessa pengar används bland annat för köp av varor och tjänster – betalningar för dessa sätts in på nya bankkonton, vilket ger möjlighet för bankerna att låna ut ännu mer. Penningmängden ökar. På detta sätt skapar således bankerna pengar genom att expandera sin utlåning.
Guldsmeden kom så småningom på att folk inte kom för att ta ut sina pengar i speciellt hög omfattning, så han behöll bara 10 procent av de guldmynt som köpmännen bett honom ta hand om, resten lånade han ut. Gång på gång. Därmed gjorde han ungefär som dagens banker.

Det finns något som kallas fractional-reserve banking, vilket innebär att att banker lånar ut det mesta av sina inlånade tillgångar och endast behåller en liten resterande del som eget kapital - samtidigt som man förstås vid begäran är skyldig att betala tillbaka alla inlåningar. Begreppet fractional-reserve bankingen betyder således som det låter: banken behöver bara hålla kvar en liten del (en fraktion) av de pengar, som sätts in på banken, som reserv. Hela denna process innebär att penningmängden - i form av siffror - ökar i ekonomin eftersom huvuddelen av de siffror banken lånat ut hamnar på nya bankkonton och därmed kan lånas ut igen, igen och igen.
Lite hårddraget - och medvetet förenklat - skulle det kunna gå till så här: Sätter jag in 200 000 kronor så kan banken - om staten bestämt att det räcker att behålla 10 procent i banken som kapitaltäckning - låna ut 180 000 till Lotta som vill köpa sig en swimmingpool av Lyxstänk AB.
När Stina har fått sina 180 000 överförda till sitt konto och så ber hon banken sätta in dem på Lyxstänks bankkonto som därmed ökar med 180 000 kronor. Eftersom banken får låna ut 90% av dessa insatta pengar så lånar man nu ut 162 000 kronor till Svenne som vill köpa en rejäl lyxbadtunna av Smutsstänk AB.
När Smutsstänk fått in sina 162 000 kronor på sitt bankkonto kan banken låna ut 90 procent av dessa pengar – det vill säga 145 800 kronor - till Totte som skall köpa en lyxig badkruka med elektronisk himlafäll av Krukan HB. När pengarna kommit in på Krukans bankkonto kan banken låna ut…
Så kan man fortsätta berättelsen om hur pengar alstras... Efter 12 utlåningsomgångar har banken skapat drygt 1 400 000 kronor.
Bankerna skapar således de pengar de lånar ut. Svaret på frågan Var skapas pengar? är därmed mer komplicerad än de flesta tror. De flesta tar i ju för givet att alla pengar skapas av staten i myntverket, vilket bara till liten del är korrekt. Den stora majoriteten av alla pengar skapas av privata banker när de lånar ut pengar till hushåll och företag.
Eftersom mer pengar med automatik leder till - vilket jag visat tidigare - ökande påfrestningar i den levande ekonomin så kan man säga att det är så pittoreskt ordnat att vi med lånade pengar skapade ur intet kan bli så rika på siffror att vi får råd att ta kål på planeten

Det var mycket hårddraget, det skall ju åxå vara löner, skatter och andra avgifter med i sammanhanget. Men helt klart är det en bubbla som förr eller senare spricker.
Gunilla T
CITAT (andersen @ 12-02-2012, 16:31) *
Det var mycket hårddraget, det skall ju åxå vara löner, skatter och andra avgifter med i sammanhanget. Men helt klart är det en bubbla som förr eller senare spricker.

Ja, säkert är det så men att det fungerar såhär är nog ingen överdrift.

Jag drar iaf några slutsatser av det hela - rätt eller fel?

- banker skapar pengar genom sin utlåning där de bara är skyldiga att behålla en liten del, det som kallas kapitaltäckning och som staten beslutar om. De själva skapar sitt kapital ur ingenting, låntagarna belastar de med dyra räntor (ränta på ingenting minus omkostnader)

- om vi slutar låna kollapsar hela systemet

Säg gärna emot mig och förklara i så fall vad som är feltänk!
Carl

Borde det inte blir värre om folk började ta ut sina pengar.
malarmaster
CITAT (Azur @ 12-02-2012, 11:50) *
Det var inte ett smart drag, det fanns ingen beräkning bakom, och om sverige gått med och hållit samma politik i övrigt som vi gjort sedan dess hade vår ekonomi sannolikt sett likadan ut. Fast det visade sig ju ändå vara tur att vi inte gick med, för nu slipper vi betala stöd till Grekland, och när vi väl går med så kommer vi att gå med i ett eurosamarbete med mycket striktare regler och mer överstatlighet.

Greklands problem beror heller inte på euron, annat än att euron gjorde att det tog längre tid för den grekiska ekonomin att krascha: de hade en belåning på 100% av sin BNP redan när de gick med i euron, nåt de mörkade med falsk bokföring. Jag skulle tro Greklands politiker var så ivriga att gå med i eurosamarbetet just för att de ville skjuta upp sin skuld-krasch och slippa ta impoplära beslut för att balansera budgeten, och kanske de redan då räknade med att övriga EU skulle bli tvingat att rädda Grekland.
Grekerna börjar tydligen äntligen bli arga på sina politiker, men fortfarande av fel skäl - de är arga för att det nu (för sent) genomförs besparingar, istället för att vara arga för att politikerna i både höger- och vänster-koalitionen varit korrumperade och medvetet och under 20 års tid kört ekonomin i botten.

sverige kommer i framtiden säkert att gå med i euron,förhoppningsvis är den då stabil och medlemsländernas ekonomi mer kontrollerad,det finns ju många fördelar att vara med.
avseende grekland har du helt rätt,men då hela befolkningen är en del av korruptionssystemet så inser de inte hur fel det är,nu får de lära sig den mycket hårda vägen,något som kunnat undvikas om de haft ansvarsfyllda regeringar istället för plånboksfyllare.
Ulf
Gunilla T
CITAT (Carl @ 13-02-2012, 12:45) *
Borde det inte blir värre om folk började ta ut sina pengar.

Det värsta som kan hända en bank är s.k. "bank runs" när folk tappar förtroendet för en bank och vill ta ut sina besparingar - allt handlar nämligen om förtroende.

För att förhindra detta garanterar staten via en insättningsgaranti att spararna får tillbaka sina pengar - om det finns ett tak på summan vet jag inte.

Sedan -98 är det Riksgäldskonoret som ansvarar för insättningsgarantin vars syfte är att skydda spararna och bankerna.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 13-02-2012, 12:56) *
avseende grekland har du helt rätt,men då hela befolkningen är en del av korruptionssystemet så inser de inte hur fel det är,nu får de lära sig den mycket hårda vägen,något som kunnat undvikas om de haft ansvarsfyllda regeringar istället för plånboksfyllare.
Ulf

Hur vet du det?...att hela befolkningen är en del av korruptionssystemet? Folk som nu protesterar hävdar att de är vanliga löntagare som betalt sin skatt men att deras land styrts av okunniga och skojare till politiker.

Det som nu sker i Grekland är fruktansvärt, man har tvingats till 22% minskning av minimilönen inom privat sektor. Den hamnar nu på 526 Euro och är låst i 3 år. 150.000 människor får gå i en första omgång från den offentliga sektorn..

Hur kan någon överleva på 526 Euro i lön?

Dethär kommer aldrig att sluta lyckligt...bättre grogrund för icke demokratiska rörelser finns inte....och hur tänker EU jättarna (Tyskland och Frankrike) när man inför något slags sanktionssystem i pengar om landet inte sköter sig. Hur kan "böter" fungera för ett land som står på konkursens brant?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det vi kallar för skattemoral finns inte i Grekland. Alla fuskade. Helst gick dom ju i pension innan dom fyllde 50. Och nu skall dom länder vars medborgare betalar skatt och jobbar till 67 betalar deras skulder.......

Jag som pensionär hade inte heller nåt emot att får en resa om året som dom fick, men någon måste betala det. Inte heller älskar jag skatt men den är nödvändig.

Vad jag aldrig förstår är att alla länder har skulder, ofta stora skulder och ändå kan låna ut pengar till andra länder, hur går det ihop??????

Elisabeth
Gunilla T
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2012, 13:45) *
Det vi kallar för skattemoral finns inte i Grekland. Alla fuskade. Helst gick dom ju i pension innan dom fyllde 50. Och nu skall dom länder vars medborgare betalar skatt och jobbar till 67 betalar deras skulder.......

Jag som pensionär hade inte heller nåt emot att får en resa om året som dom fick, men någon måste betala det. Inte heller älskar jag skatt men den är nödvändig.

Vad jag aldrig förstår är att alla länder har skulder, ofta stora skulder och ändå kan låna ut pengar till andra länder, hur går det ihop??????

Elisabeth

I vilka länder jobbar man till 67?
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2012, 13:55) *
I vilka länder jobbar man till 67?

I Tyskland är pensionsåldern nu 67
Gunilla T
Här är en tabell över pensionsåldern i olika länder. Lite överraskande kanske?

Som du ser föreligger det en ganska stor skillnad i den beslutade pensionsåldern och det verkliga uttaget.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...pnpxUUZ9T0-8gZg

CITAT (Gunilla T @ 13-02-2012, 14:09) *
Här är en tabell över pensionsåldern i olika länder. Lite överraskande kanske?

Som du ser föreligger det en ganska stor skillnad i den beslutade pensionsåldern och det verkliga uttaget.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...pnpxUUZ9T0-8gZg

Gunilla jag vet att det är 67 i Tsykland. Beslutades för ca 2 år sendan och varje år kommer några månader till.

Man jobbar rätt så hårt i Tyskland. T. ex. kann ingen sjuksriva sig i en vecka utan senast 3:de dagen måste det finnas läkarintyg. Annars gäller det inte. Men dom skall betala alltid. Angela Merkel måste ju också kunna försvara allt för sina medborgare eller hur?
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2012, 14:24) *
Gunilla jag vet att det är 67 i Tsykland. Beslutades för ca 2 år sendan och varje år kommer några månader till.

Man jobbar rätt så hårt i Tyskland. T. ex. kann ingen sjuksriva sig i en vecka utan senast 3:de dagen måste det finnas läkarintyg. Annars gäller det inte. Men dom skall betala alltid. Angela Merkel måste ju också kunna försvara allt för sina medborgare eller hur?

Grekernas karikatyrer av Merkel i naziuniform är också ganska osmakliga. Det förhöjer ju inte omvärldens syn på grekernas moral direkt. Grekland hade sin storhetstid under antiken, och sedan dess har de alltid legat några steg bakom.
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2012, 14:24) *

Vad jag kan förstå så ökar man succesivt pensionsåldern från 65 år till 67 år, med början i år. 67 år ska vara fullt genomfört först år 2029.

Gunillas statisk bygger på 65 år, vilket pensionsåldern var i Tyskland t.om. 2011, och någon senare statisktik för pensionsuttag lär knappast finnas...

Se här!
Gunilla T
..och såhär skriver Svenska Dagbladet om vem som jobbar längst. Men notera att det är skillnad på lagstadgad pensionsålder och det verkliga utfallet.

http://www.svd.se/naringsliv/har-ar-lander...gst_6845703.svd
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 13-02-2012, 14:32) *
Grekernas karikatyrer av Merkel i naziuniform är också ganska osmakliga. Det förhöjer ju inte omvärldens syn på grekernas moral direkt. Grekland hade sin storhetstid under antiken, och sedan dess har de alltid legat några steg bakom.

Javisst, osmakligt är det, håller med. Det är lätt att peka finger åt Grekland och vara indignerat upprörd över att andra skall vara med och betala..

Men tänk till ett ögonblick...tror du verkligen att det är av omsorg om Grekland som man nu ger stödlån. Det tror jag inte för ett ögonblick på! Jag är inte särskilt kunnig i global ekonomi men så mycket förstår jag att banker och finansinstitut som lånat ut pengar tidigare till landet genom att köpa deras statsobligationer nu ligger risigt till. Statsobligationer brukar anses som riskfria men nu när hela systemet kraschar är de grekiska statsobligationerna antagligen högrisk!

Om banker och finansintstitut börjar skaka i grunderna och i värsta fall kraschar är det en krasch som fortplanterar sig i hela den globala ekonomin. Se bara vad Lehman banken i USA ställde till med 2008! Vi fick en ekonomisk världskris pga att man i USA tillät en enda bank att gå hädan.

Därför går EU in med stödlån.

För att inte tala om den sociala oro detta medför. Statskupp? inte vet jag men flyktingar lär det bli...
andersen
Det som är konstigt med Grekland just nu är det otroliga militära upprustningen som Grekland genomför just nu med bla 400 stycken pansarvagnar av typen M1A1,vad dom nu skall med alla dom till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon