Full version: Om pengar...
Sidor: 1, 2
Huggorm
CITAT (andersen @ 13-02-2012, 16:24) *
Det som är konstigt med Grekland just nu är det otroliga militära upprustningen som Grekland genomför just nu med bla 400 stycken pansarvagnar av typen M1A1,vad dom nu skall med alla dom till.

De kanske var beställda redan före krisen? I såna fall kanske kontraktet hindrar att de drar sig ur nu
andersen
CITAT (Huggorm @ 13-02-2012, 16:31) *
De kanske var beställda redan före krisen? I såna fall kanske kontraktet hindrar att de drar sig ur nu

Nja vet inte det dom har ju redan ca1.200 stridsvangnar det är ju 10gånger mer en vad Sverige har! dom har dessutom köpt sjöstridskrafter och nya flygplan det finns det pengar till.
gnon49
Ja Grekland är väl ett skräckexempel på hur det kan gå när offentliga utgifter skenar utom all kontroll. Är dessutom skattesystemet ineffektivt och moralen i största allmänhet låg, ja då kommer det surt efter. Tyskland verkar faktiskt vara ett föredöme det mesta. Och Sverige förstås även om vi inte har euro som valuta.
andersen
CITAT (gnon49 @ 13-02-2012, 17:13) *
Ja Grekland är väl ett skräckexempel på hur det kan gå när offentliga utgifter skenar utom all kontroll. Är dessutom skattesystemet ineffektivt och moralen i största allmänhet låg, ja då kommer det surt efter. Tyskland verkar faktiskt vara ett föredöme det mesta. Och Sverige förstås även om vi inte har euro som valuta.

På vilket sätt är Sverige ett föredöme? vi är ju belånade upp över örona med våran höga utlåning till bostäder, många har ju en skuld som är mera en tio årslöner.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 13-02-2012, 17:23) *
På vilket sätt är Sverige ett föredöme? vi är ju belånade upp över örona med våran höga utlåning till bostäder, många har ju en skuld som är mera en tio årslöner.

Våra statsfinanser är i grunden sunda...

Däremot kan man diskutera vådan av att minska skatteunderlaget för de mer bemedlade..

Privatlånemässigt är det mindre bra, men knappast dåligt
andersen
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2012, 17:27) *
Våra statsfinanser är i grunden sunda...

Däremot kan man diskutera vådan av att minska skatteunderlaget för de mer bemedlade..

Privatlånemässigt är det mindre bra, men knappast dåligt

Läste du länken som Gunilla la ut? Sverige lika skuldsatt som Grekland.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 13-02-2012, 17:34) *

Köper inte resonemanget att statskuld och privatutlåning är ekvivalent!
andersen
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2012, 17:39) *

Men dom har väll samma innehåll,för resultatet blir ungefär det samma för oss, dvs ekonomisk tillbakagång och hög arbetslöshet, eller har jag missat något?

den dagen vi inte har råd att handla då brakar systemet, och jag tror att vi är nog rätt nära nu med våra höga bostads lån.
Huggorm
CITAT (andersen @ 13-02-2012, 17:48) *
Men dom har väll samma innehåll,för resultatet blir ungefär det samma för oss, dvs ekonomisk tillbakagång och hög arbetslöshet, eller har jag missat något?

den dagen vi inte har råd att handla då brakar systemet, och jag tror att vi är nog rätt nära nu med våra höga bostads lån.

Att enstaka privatpersoner gör konkurs påverkar inte landet nämnvärt
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2012, 17:39) *

håller helt med,statsskuld är en sak, hur mycket lån man har på huset en annan.
italien har en stor statsskuld men italienarna har få lån o mycket sparat.
svenskarna har inte lärt sig spara,kanske för att vi haft/har så höga skatter att det funnits lite att lägga undan.här har vi lärt oss att gå till banken och låna istället. ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 13-02-2012, 17:50) *
håller helt med,statsskuld är en sak, hur mycket lån man har på huset en annan.
italien har en stor statsskuld men italienarna har få lån o mycket sparat.
svenskarna har inte lärt sig spara,kanske för att vi haft/har så höga skatter att det funnits lite att lägga undan.här har vi lärt oss att gå till banken och låna istället. ulf

Det beror nog snarare på de mycket generösa ekonomiska skyddsnät som funnits i Sverige, folk har inte haft anledning att spara för oförutsedda händelser
malarmaster
CITAT (andersen @ 13-02-2012, 17:48) *

så länge det är efterfrågan på bostäder samt att flertalet har jobb så är det ingen fara,numera krävs det ju också lite mer i egen kontantinsats.det byggs fortfarande mycket privathus.skulle enstaka hushåll få problem finns det ju en marknad för att sälja o rädda pengarna.
du förutsätter att bomarknaden skulle kollapsa som i usa men här finns högre säkerhet,i usa fick vem som helst låna till ett hus,arbetslös eller ej. det var det som utlöste den krisen,när låneinbetalningarna uteblev fick banken tillbaks husen men då marknaden var dålig blev husen osålda o banken fick inte tillbaks pengarna. ulf
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 13-02-2012, 17:53) *
Det beror nog snarare på de mycket generösa ekonomiska skyddsnät som funnits i Sverige, folk har inte haft anledning att spara för oförutsedda händelser

håller inte med,de flesta har krediter både på boende,bil o annat så det blir inte mycket kvar att spara när de utgifterna betalats.så har det varit i många år,svenskarna lånar o köper sin pryl o betalar på avbet istället för att spara ihop till prylen.det ihop med höga skatter gör att många fastnat i det beteendet. jobbskatteavdraget gav folk lite mer pengar men det utrymmet veks snabbt till nya lån o avbetalningar.
kreditkort är enl. svensken bättre än pengar på banken!! ulf
Anma
CITAT (malarmaster @ 13-02-2012, 12:56) *
sverige kommer i framtiden säkert att gå med i euron,förhoppningsvis är den då stabil och medlemsländernas ekonomi mer kontrollerad,det finns ju många fördelar att vara med.
avseende grekland har du helt rätt,men då hela befolkningen är en del av korruptionssystemet så inser de inte hur fel det är,nu får de lära sig den mycket hårda vägen,något som kunnat undvikas om de haft ansvarsfyllda regeringar istället för plånboksfyllare.
Ulf

hmmm...

CITAT (Huggorm @ 13-02-2012, 17:50) *
Att enstaka privatpersoner gör konkurs påverkar inte landet nämnvärt

Fast skulle det braka skulle det inte handla om några enstaka privatpersoner...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2012, 14:36) *
Vad jag kan förstå så ökar man succesivt pensionsåldern från 65 år till 67 år, med början i år. 67 år ska vara fullt genomfört först år 2029.

Gunillas statisk bygger på 65 år, vilket pensionsåldern var i Tyskland t.om. 2011, och någon senare statisktik för pensionsuttag lär knappast finnas...

Se här!

Statistik kann man skriva precis hur man vill, beroende vem som gör det.

Jag har 3 barn som lever och jobbar i Tyskland samt hela min släkt där. Och otaliga vänner.... Även om du alltid tror att du vet bättre, så kan jag Tyskland rätt så bra
Huggorm
CITAT (Anma @ 13-02-2012, 18:21) *

Men då kanske man skulle införa någon tillfällig amnesti med låneinbetalningarna
Gunilla T
CITAT (Anma @ 13-02-2012, 18:21) *
hmmm...

Neej, det sker ju hela tiden. Det är ju när bostadspriserna börjar sjunka och bostaden inte längre täcker skulderna som det blir problem.

Hur är det med bostadslånen, är de ff amorteringsfria?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2012, 18:29) *

Jodå, även om det börjat höras en del kritik
Azur
CITAT (andersen @ 13-02-2012, 17:34) *

Det är inte samma sak om en stat ställer in betalningarna som om privatpersoner eller ens stora företag går i konkurs. Sverige har vad jag vet inte heller någon bubbla på fastighetsmarknaden för tillfället.

I övrigt (och detta är inte ett svar till Andersen) tycker jag inte det är rättvist att säga att "grekerna" har varit korrumperade, utan deras politiker i över 20 års tid har köpt röster med populistiska reformer för lånade pengar och sett mellan fingrarna med skattefusk. Som jag sagt tidigare tycker jag att det grekiska folket är arga på fel personer - det är inte Tyskland eller euron som satt dem i den här situationen, utan samma politiker från både höger och vänster som just nu skyller på EU och gör sitt bästa för att undvika att genomföra besparingar.
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2012, 18:26) *

Jag har 3 barn som lever och jobbar i Tyskland samt hela min släkt där. Och otaliga vänner.... Även om du alltid tror att du vet bättre, så kan jag Tyskland rätt så bra

På vilket sätt har jag fel? Bevisa att du har rätt, istället för att komma med sådana beskyllningar! angry.gif
Gunilla T
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2012, 18:26) *

Nu förstår jag inte alls hur du menar.

Sidan som Aqvakul länkade till är en information från en finsk myndighet om pensionssystemen i olika länder, ingen statistik alltså. Jag tycker att den är väldigt informativ och intressant.

Notera t.ex. vilken låg pensionsålder Ryssland har.

I Tyskland är pensionsåldern 65 år men man har tydligen reformerat pensionssystemet precis som så många andra länder just nu och med början från i år, 2012, gäller att de som är födda -64 eller senare är den allmänna pensionsåldern 67 år. För de som är födda innan - 64 gäller 65 år som uttag av ålderspension.
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2012, 18:29) *

Bostadslån har aldrig varit amorteringsfria även om det finns sådana som haft (har) det. Det där med amorteringsfritt var något som "uppfanns" i slutet av 80-talet när bostadsmarknaden var som hetast och det gick att få hur mycket lån som helst. Då var vi på väg mot en lånebubbla likt den i USA.
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 14-02-2012, 09:26) *
Bostadslån har aldrig varit amorteringsfria även om det finns sådana som haft (har) det. Det där med amorteringsfritt var något som "uppfanns" i slutet av 80-talet när bostadsmarknaden var som hetast och det gick att få hur mycket lån som helst. Då var vi på väg mot en lånebubbla likt den i USA.

Är du säker på det? Finansborgarrådet i Stockholm går här in och kräver amortering på bostadslån i en alldeles färsk artikel.

http://debatt.svt.se/2012/01/29/amortering...e-bara-de-unga/
malcolm
Ja, jag är rätt säker på det. amorteringsfria lån är inget man bara får när man skall köpa bostad eller annat. Jag har aldrig haft det i alla fall.
Gunilla T
Jag tror det är fel - faktiskt! Finansborgarrådet skulle väl aldrig gå ut som han gör om det vore en "icke -fråga"

Hittade en artikel till om detta - man vet inte idag hur många som frivilligt amorterar på sina bolån.

Jag gissar att det är en förhandlingsfråga med banken precis som med räntenivån.

http://www.dn.se/ekonomi/tvang-att-amortera-moter-motstand
Anma
CITAT (malcolm @ 14-02-2012, 10:12) *
Ja, jag är rätt säker på det. amorteringsfria lån är inget man bara får när man skall köpa bostad eller annat. Jag har aldrig haft det i alla fall.

Amorteringsfritt bottenlån är mer regel än undantag. Men topplån måste man amortera på.
malcolm
Jag har i alla fall alltid (sen -87) amorterat, det var ingen som frågade om något annat.
Motti
Personlig god ekonomi skapa du genom hårt arbete försakelser och kontantbetalning .
Trampendal
CITAT (malcolm @ 14-02-2012, 12:33) *
Jag har i alla fall alltid (sen -87) amorterat, det var ingen som frågade om något annat.

Det var då! smile.gif

Om du idag skulle be om att få slippa amorteringarna, är jag övertygad om att det inte är något problem (om det nu inte vänt på sistone).
När vi tog ett mindre lån för ca tio år sen fick vi stå på oss för att få amortera av det på fem år.
Det var tydligen inte riktigt "normalt".
Motti
Man ska aldrig vara rädd för att förhandla med sin Bank !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon