|
Fjortispower
08-02-2012, 23:40
Såg veckans brott på svtplay nyss och reagerade på Leif GW Persson. Är han ett skämt? Eller har jag bara missat något? Vad är det för tråkig man som verkar vara överdrivet ointresserad av att vara med på TV, som om någon har tvingat honom att vara med? Eller vad tycker ni?
mamamaggan
08-02-2012, 23:44
Är inte karln blyg ? Har lagt märke till att han verkar helt ointresserad av att var i TV tillsammans med den kvinnliga programledaren. Upplever inte att han är så ointresserad annars med andra programledare.
Fjortispower
08-02-2012, 23:46
JA, men så kan det ju också vara, haha!  Har inte sett honom för övrigt så mer vet jag inte.
Jag tror inte att han är ointresserad, det är bara hans sätt att vara som är lite, eller ja, mycket speciellt.
Han var bisittare på Efterlyst i en massa herrans år.
Red Top
08-02-2012, 23:56
Han är en av mina favoriter.  Oavsett det är TV eller radio. Finns ingen som slår hans berättarteknik. Tycker jag. Att han är sävlig är väl en del av hans image.?
malcolm
08-02-2012, 23:59
Har märkt att han har en helt annan framtonong i Veckans brott än i Efterlyst men det beror kanske på den kvinnliga bisittaren men glasögonen åker fortfarande på och av hela tiden.
mamamaggan
09-02-2012, 00:08
CITAT (Anma @ 08-02-2012, 23:50)  Jag tror inte att han är ointresserad, det är bara hans sätt att vara som är lite, eller ja, mycket speciellt.
Han var bisittare på Efterlyst i en massa herrans år. Men där menar jag att han visade mer intresse än i Veckans brott , även om han är speciell. Ibland tycker jag att han " ser ner på " den kvinnliga programledaren. Han får rätta henne en hel del och jag vet sedan förut att han har svårt för personer som t ex inte är pålästa eller pratar om något som de egentligen inte är intresserade av. För mig ser det nästan ut som om han skäms för att medverka i ett program där programledaren inte är påläst .
skånepåg
09-02-2012, 00:10
Han har Aspergerer så en av mina favvo aspisar, han sitter på så mycket kunskap så det är inte klokt, som man är vill man ju veta allt så ^^
Ugglemormor
09-02-2012, 00:52
Gillar honom skarpt! .....  en jättego person och intressant att lyssna på. Skulle önska att kunna få en pratstund med honom, det skulle bli intressant.......
Huggorm
09-02-2012, 07:24
Min absoluta favoritkaraktär inom TV. Det är befriande att se honom efter att ha sett alla glättiga, glittrande, uppiffade, medietränade programledare. Leif GW Person är ju mänsklig och medverkar på TV på grund av sina fantastiska kunskaper. Det är inte konstigt att han blivit folkkär. Synd att han börjar bli gammal, han kanske snart måste dra sig tillbaka från rutan
Aqvakul
09-02-2012, 07:28
CITAT (Huggorm @ 09-02-2012, 07:24)  Min absoluta favoritkaraktär inom TV. Det är befriande att se honom efter att ha sett alla glättiga, glittrande, uppiffade, medietränade programledare. Leif GW Person är ju mänsklig och medverkar på TV på grund av sina fantastiska kunskaper. Det är inte konstigt att han blivit folkkär. Synd att han börjar bli gammal, han kanske snart måste dra sig tillbaka från rutan  Älskar Leif GW Persson!
*Stintan*
09-02-2012, 07:37
Leif GW Persson är absolut en klar favorit!
Eva i Skåne
09-02-2012, 08:10
Jag gillar också honom. En personlighet! Jag rekommenderar er att läsa hans självbiografi, Gustavs grabb, som kom ut för några månader sen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-02-2012, 08:22
Vår favorit är han också. Han är som han är.....
Han är så härligt chosefri, jag gillar honom skarpt.
Här är en till som gillar honom skarpt. Han är en spännande filur, så komplicerad i sin karaktär men ändå så enkel på något sätt. Visst var det i Skavlan han var med för inte så länge sedan? Jag har i alla fall hört honom själv mycket riktigt bekräfta att han hade lite svårt med den kvinnliga bisittaren i Veckans brott. Han klarade inte riktigt av när hon rent fysiskt kröp för nära och inkräktade i det där personliga reviret som finns runt varje person, sa han. Den där "osynliga gränsen" och som är högst individuell. Som jag uppfattade det berodde det inte alls på ointresse från hans sida, att han gärna tittar åt ett annat håll och verkar lite besvärad när de samtalar. Det är möjligt att han tycker att hon är lite dåligt påläst också men det missade jag om han nämnde något om i så fall. (Skånepåg du gav mej en aha-upplevelse när du nämnde att han har Aspergerer! Den tanken har aldrig slagit mej tidigare, men tänker man efter så verkar mycket stämma in på honom om man jämför med hur många andra "aspisar" funkar.)
Huggorm
09-02-2012, 10:37
CITAT (Cacki @ 09-02-2012, 09:17)  (Skånepåg du gav mej en aha-upplevelse när du nämnde att han har Aspergerer! Den tanken har aldrig slagit mej tidigare, men tänker man efter så verkar mycket stämma in på honom om man jämför med hur många andra "aspisar" funkar.) Så vitt jag vet är det bara en spekulation som cirkulerar på nätet, jag tror inte det är bekräftat att han verkligen har det. Men nog ser det så ut.
09-02-2012, 10:46
Att bara sätta en diagnos på någon man inte känner är skrämmande.
mamamaggan
09-02-2012, 10:51
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2012, 08:10)  Jag gillar också honom. En personlighet! Jag rekommenderar er att läsa hans självbiografi, Gustavs grabb, som kom ut för några månader sen.  Här är han också en favorit. Boken ligger och väntar på att få bli " avlyssnad " . Så skönt med en person som bara är som han är och dessutom törs kritisera saker han tycker gjorts fel.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-02-2012, 10:46)  Att bara sätta en diagnos på någon man inte känner är skrämmande. Jag håller egentligen med dej men håller du inte med om att Leif GW är lite speciell? Jag trodde faktiskt att skånepåg visste att det förhåller sej så. Därför jämförde jag naturligtvis hur jag uppfattar honom som person med vilka egenskaper som kännetecknar "aspisar" och märkte hur mycket det var som verkar stämma in. (...och vem vet föresten, han kanske inte ens tänkt på det själv och därför heller inte kunnat få någon diagnos på det...  )
Erkänner att det tog ett bra tag innan jag förlikade mig med honom och såg bortom det jag först upplevde som arrogans. Idag ser jag honom som en person med mycket kunskap inom sitt gebit. Dessutom vågar han sticka ut hakan rejält.
Jag gillar GW jättemycket, han är också min favorit tv-personlighet. Faktum är att jag slutade att titta på efterlyst när han slutade där. Men som författare gillar jag honom inte alls. Har läst en av hans böcker, L som i Lindamordet tror jag den hette, och försökt mig på en till men gav upp.
Eva i Skåne
09-02-2012, 11:48
Men självbiografin är något helt annat än hans deckare Anma. Läs den!
På vissa områden är han väldigt öppen i sin bok, men någon asperger nämner han inte.
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2012, 11:48)  Men självbiografin är något helt annat än hans deckare Anma. Läs den!
På vissa områden är han väldigt öppen i sin bok, men någon asperger nämner han inte. Du ser, jag har blundat så fort jag sett GW på omslaget, har missat att han skrivit en självbiografi! Eller har nog hört talas om det men inte fäst mig vid det. Missade till och med att du skrev om den i ett tidigare inlägg.  Men det låter intressant, den läser jag gärna.
CITAT (Cacki @ 09-02-2012, 11:07)  Jag håller egentligen med dej men håller du inte med om att Leif GW är lite speciell? Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av aspergers syndrom. Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig.
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 14:40)  Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av . Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati eller sakna förmåga att dela med sig av sina intressen, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig. Ja, inte är då jag någon expert på aspergers syndrom men kan inte "symtomen" skilja sej avsevärt mellan olika individer precis som med de flesta andra, fr.a. mentala/psykiska diagnoser? Och måste man verkligen uppfylla alla kriterier för att få diagnosen? Ganska märkligt i så fall, då det faktiskt inte är ett tillstånd som man inte kan påvisa med t. ex. labratorieprover, röntgen osv... Vilka kriterier som måste vara uppfyllda innan diagnosen sätts har jag inte koll på...fast vi kan nog ha en del drag åt det hållet lite till mans utan att för den delen vara en "aspis" så det är möjligt att du har rätt.
herkules
09-02-2012, 15:06
leif gw är så bra, hans kriminalromaner äger stort!
Aqvakul
09-02-2012, 15:40
Aspergers syndrom har väl numera ersatts att begreppet "högfungerande autism"... LGWP är nog snarare blyg....
merlin68
09-02-2012, 18:31
Han har ju svårt att titta den har talar med i ögonen och det kan ju bero på en form av högfungerande autism. Jag tycker att han har blivit mycket mer pratsam nu när han verka lärt känna programledaren Camilla Kvartoft lite bättre. Hon kan verkligen locka fram hans bra sidor och gör honom mer "talför", skicklig kvinna  Hans böcker gillar jag jättemycket, har läst samtliga utom Gustavs grabb.
kerstinbern
09-02-2012, 19:05
CITAT (merlin68 @ 09-02-2012, 19:31)  Han har ju svårt att titta den har talar med i ögonen och det kan ju bero på en form av högfungerande autism. Jag tycker att han har blivit mycket mer pratsam nu när han verka lärt känna programledaren Camilla Kvartoft lite bättre. Hon kan verkligen locka fram hans bra sidor och gör honom mer "talför", skicklig kvinna  Hans böcker gillar jag jättemycket, har läst samtliga utom Gustavs grabb. Ja, jag kan speciellt rekommendera hans mera okända böcker: Crime, conflict, and public order, 1850-1930 Direktobservation av brott : en metodstudie Socialvårdsbeskrivning i massmedia Om antalsräkning av brott Cigarettsmugglingens struktur, omfattning och utveckling under senare delen av 1990-talet Kontrollnivå och lönsamhet vid organiserad cigarettsmuggling Försäkringsbedrägerier : en kriminologisk kartläggning Brottstycken Brottsoffer Om offentlig och privat kriminalpolitik Bostadsinbrott, bilstölder samt tillgrepp ur och från motorfordon Horor, hallickar och torskar Prostitution i Sverige Våldtäkt : en kriminologisk kartläggning av våldtäktsbrottet Tjyvsmällar och efterslängar
Huggorm
09-02-2012, 19:37
Jag har bara läst "Samhällsbärarna", och den va väll okej men inte fantastiskt bra.
CITAT (Aqvakul @ 09-02-2012, 15:40)  Aspergers syndrom har väl numera ersatts att begreppet "högpresterande autism"... LGWP är nog snarare blyg.... Nja termen finns fortfarande, den har väl bara fått dåligt rykte av att alla osäkra tonåringar självdiagnosticerar sig med aspergers. Jag har nog bara träffat en person med aspergers och det gick inte att missa att personen hade nån form av handikapp: talade väldigt fort och osammanhängande, kunde inte sätta sig in i andras situation, var oförmögen att tala om nåt annat än sina specialintressen, hade svårt att lyssna, hade mängder av tics, förstod inte konceptet "personligt utrymme"... Det är en helt annan division än att vara lite sävlig och butter som GW.
Trampendal
10-02-2012, 00:51
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 14:40)  Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av aspergers syndrom. Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig. För det första är det inte säkert att man lider av att ha asperger och att man saknar empati och är okänslig är bara jäkla påhitt. Man kan nog uppfattas så, men det beror på de normalstördas brist på empati. Förlåt! OT jag vet, men blir lite upprörd av denna spridning av fördomar. CITAT (Azur @ 09-02-2012, 21:36)  Nja termen finns fortfarande, den har väl bara fått dåligt rykte av att alla osäkra tonåringar självdiagnosticerar sig med aspergers. Jag har nog bara träffat en person med aspergers och det gick inte att missa att personen hade nån form av handikapp: talade väldigt fort och osammanhängande, kunde inte sätta sig in i andras situation, var oförmögen att tala om nåt annat än sina specialintressen, hade svårt att lyssna, hade mängder av tics, förstod inte konceptet "personligt utrymme"... Det är en helt annan division än att vara lite sävlig och butter som GW. Precis! Du har träffat EN person och har därmed en klar uppfattning om ALLA aspergare! Gosch!
CITAT (Trampendal @ 10-02-2012, 00:51)  För det första är det inte säkert att man lider av att ha asperger och att man saknar empati och är okänslig är bara jäkla påhitt. Man kan nog uppfattas så, men det beror på de normalstördas brist på empati. Oförmåga att läsa andra människor och sätta sig in i deras känslor är ett av huvudkaraktäristika för aspergers. CITAT Precis! Du har träffat EN person och har därmed en klar uppfattning om ALLA aspergare! Gosch! http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger%27s#CharacteristicsTillochmed proffsen i sin iver att sätta lappar på folk kan blanda ihop hederlig gammaldags brist på social kompetens med aspergers.
Gunilla T
10-02-2012, 16:01
CITAT (kerstinbern @ 09-02-2012, 19:05)  Ja, jag kan speciellt rekommendera hans mera okända böcker:
Crime, conflict, and public order, 1850-1930 Direktobservation av brott : en metodstudie Socialvårdsbeskrivning i massmedia Om antalsräkning av brott Cigarettsmugglingens struktur, omfattning och utveckling under senare delen av 1990-talet Kontrollnivå och lönsamhet vid organiserad cigarettsmuggling Försäkringsbedrägerier : en kriminologisk kartläggning Brottstycken Brottsoffer Om offentlig och privat kriminalpolitik Bostadsinbrott, bilstölder samt tillgrepp ur och från motorfordon Horor, hallickar och torskar Prostitution i Sverige Våldtäkt : en kriminologisk kartläggning av våldtäktsbrottet Tjyvsmällar och efterslängar Blev lite nostalgisk när jag såg din lista I början på 80 - talet var han väldigt populär på högskolor och universitet. Han var nog den förste som gjorde en ansats till att beskriva prostitutionen i Sverige. En del siffror var kanske inte riktigt korrekta men levde kvar länge ändå och citerades allmänt. Var tvungen att kolla i bokhyllan och hittade "Horor, hallickar och torskar" samt den stora prostitutionsutredningen som han deltog i, båda utgivna 1981. "Du som är hemmafru i Kramfors, aktiv i kvinnoförbundet och inte varit i Stockholm på åtta år. Hur kan det komma sig att hundralappen i din portmonnä för en vecka sedan användes till att betala en prostituerad 19-åring på Malmskillnadsgatan i Stockholm?" Leif GW Persson i "Horor hallickar och torskar" Ja, han var modig på den tiden... Hans litterära ambitioner håller dessvärre inte så hög klass.
Trampendal
10-02-2012, 23:46
CITAT (Azur @ 10-02-2012, 02:58)  Oförmåga att läsa andra människor och sätta sig in i deras känslor är ett av huvudkaraktäristika för aspergers. http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger%27s#CharacteristicsTillochmed proffsen i sin iver att sätta lappar på folk kan blanda ihop hederlig gammaldags brist på social kompetens med aspergers. Ah, wikipedia! Sanningens källa! "Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck: 1.påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen 2.oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån 3.brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse) 4.brist på social eller emotionell ömsesidighet" Vad dessa brister grundar sig i framgår inte, bara att de finns. Detta kan givetvis tolkas lite som av en som inte vet, men om man bara läser vad som står och inget mellan raderna står inget om brist på empati.
CITAT (Trampendal @ 10-02-2012, 23:46)  Ah, wikipedia! Sanningens källa! Dög inte den betydligt mer ingående Engelska versionen, som bland annat säger att "The lack of demonstrated empathy is possibly the most dysfunctional aspect of Asperger syndrome"? Du kan ju annars göra en snabbsökning på nätet. En intressant vinkling man hittar på en del sidor, t.ex. den här är att de kan känna empati men inte sätta sig in i andras situation - vilket får mig att undra vad de då egentligen menar med empati. Det irriterande med aspergers är att det har blivit en modesjukdom som många vill ha, eftersom det i dagens samhälle är mer acceptabelt att ha ett psykiskt handikapp än att inte vara en "alfahane". Att det ger en ursäkt att vara egoistisk, och att folk med aspergers inte har nedsatt intelligens i populärkulturen blivit till att de är missförstådda genier, har nog bidragit det med.
Leif GW persson är väl den ende som har koll på Buset här i Sverige !och han borde sitta i regeringen så vi blev av med alla skitstövlar Pedofiler barnamördare Bankrånare och annan skit som vi dalltar med .Det är bara för jäkla bedrövlligt !Clark Olofsson som skapade "Stockholmsyndromet" han fick sitta i fängelse och läsa till Jurist blev frisläppt och blåste hela Svenska Rättsystemet !och sitte inne igen !Lås in dom och kassta Nyckeln
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 00:58)  Leif GW persson är väl den ende som har koll på Buset här i Sverige !och han borde sitta i regeringen så vi blev av med alla skitstövlar --- Lås in dom och kassta Nyckeln  Jag tror inte GW håller med dig.
CITAT (Azur @ 11-02-2012, 00:52)  Dög inte den betydligt mer ingående Engelska versionen, som bland annat säger att "The lack of demonstrated empathy is possibly the most dysfunctional aspect of Asperger syndrome"? Du kan ju annars göra en snabbsökning på nätet. En intressant vinkling man hittar på en del sidor, t.ex. empati". Det irriterande med aspergers är att det har blivit en modesjukdom som många vill ha, eftersom det i dagens samhälle är mer acceptabelt att ha ett psykiskt handikapp än att inte vara en "alfahane". Att det faktum att folk med aspergers inte har nedsatt intelligens i populärkulturen blivit till att de är missförstådda genier har nog bidragit det med. Synd att jag ö.h.t. kommenterade skånepågens inlägg alls. Men det är lite förvånande att skamstämpeln på psykiskt funktionshinder förtfarande sitter så fast rotat, att det behöver bli ett sådant här halabaloo. Hade det handlat om någon fysisk diagnos så hade ingen reagerat. Tänk bara på vad sådant här snack kan ställa till med för dom som faktiskt har Asperger. Är det inte bättre att vi lägger ner den delen av Leif GW Persson-diskussionen?
Jag är ganska säker på att Leif och jag tycker samma !Kan du försvara varför du tycker att allt bus ska gå löst ?
Trampendal
11-02-2012, 01:32
CITAT (Azur @ 11-02-2012, 00:52)  Dög inte den betydligt mer ingående Engelska versionen, som bland annat säger att "The lack of demonstrated empathy is possibly the most dysfunctional aspect of Asperger syndrome"? Naturligtvis inte. Det vore ju förfärligt om läkare diagnosticerade människor utifrån kriterier på wikipedia! (Dessutom står det "lack of DEMONSTRATED empathy" vilket i mina öron betyder "brist på UPPVISANDE av empati" alltså inte detsamma som avsaknad av detsamma.) CITAT (Azur @ 11-02-2012, 00:52)  Du kan ju annars göra en snabbsökning på nätet. En intressant vinkling man hittar på en del sidor, t.ex. den här är att de kan känna empati men inte sätta sig in i andras situation - vilket får mig att undra vad de då egentligen menar med empati. Men kära nån! Du kan ju inte mena att vad folk lite lössläppt skriver på nätet är sanningen! Det är åsikter som folk skapat sig på lika lösa grunder som alla andra. (Med vissa undantag förstås) Det kan ju vara så att man inte på egen hand kan sätta sig in i andras tankar genom att avläsa deras kroppspråk eller att klura ut underförstådda budskap, men om man får förklarat för sig hur saken ligger till har man inga problem med detsamma. Dessutom tror jag att empati ofta förväxlas med sympati. För tio år sen var det knappt någon som hört talas om empati och nu används det till kräksgränsen. CITAT (Azur @ 11-02-2012, 00:52)  Det irriterande med aspergers är att det har blivit en modesjukdom som många vill ha, eftersom det i dagens samhälle är mer acceptabelt att ha ett psykiskt handikapp än att inte vara en "alfahane". Att det ger en ursäkt att vara egoistisk, och att folk med aspergers inte har nedsatt intelligens i populärkulturen blivit till att de är missförstådda genier, har nog bidragit det med. Ovanstående borde ju vara mer irriterande för dem som har asperger än för dig! Om det nu skulle finnas folk som lyckats "skaffa diagnoser" utan att uppfylla kriterierna (då menar jag inte de på wikipedia) är det ju helt förkastligt.
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 01:12)  Jag är ganska säker på att Leif och jag tycker samma ! Du kan nog glömma att GW tycker att man ska "kasta bort nycklarna". CITAT Kan du försvara varför du tycker att allt bus ska gå löst ? Nej, så då är det ju tur att jag aldrig sagt något sånt. CITAT (Trampendal @ 11-02-2012, 01:32)  Naturligtvis inte. Det vore ju förfärligt om läkare diagnosticerade människor utifrån kriterier på wikipedia!
Men den svenska versionen dög? Jag har heller inte "diagnosticerat" någon, jag har pekat till en källa för information. CITAT (Dessutom står det "lack of DEMONSTRATED empathy" vilket i mina öron betyder "brist på UPPVISANDE av empati" alltså inte detsamma som avsaknad av detsamma.)
De visar ingen empati, och hur ska man kunna avgöra vad de faktiskt känner? CITAT Men kära nån! Du kan ju inte mena att vad folk lite lössläppt skriver på nätet är sanningen! Det är åsikter som folk skapat sig på lika lösa grunder som alla andra. (Med vissa undantag förstås) Du viftar alltså bort Wikipedia och alla andra källor på nätet utom svenska wikipedia, och det gör du baserat på...? CITAT Det kan ju vara så att man inte på egen hand kan sätta sig in i andras tankar genom att avläsa deras kroppspråk eller att klura ut underförstådda budskap, men om man får förklarat för sig hur saken ligger till har man inga problem med detsamma. Det lär ska vara precis så - de sägs kunna uppvisa empati om de får en skriven text som beskriver hur en person känner, men inte om (som t.ex. jag läste på ett supportforum) deras mamma svimmar. CITAT Dessutom tror jag att empati ofta förväxlas med sympati. Kanske det. Se stycket närmast ovan och säg mig vilket som är empati. CITAT Ovanstående borde ju vara mer irriterande för dem som har asperger än för dig! Om det nu skulle finnas folk som lyckats "skaffa diagnoser" utan att uppfylla kriterierna (då menar jag inte de på wikipedia) är det ju helt förkastligt. De flesta man stöter på har självdiagnosticerat sig, men - som jag påpekade i mitt första inlägg - tillochmed proffsen kan bli så ivriga att sätta etiketter på folk att de blandar ihop inåtvändhet med aspergers.
Trampendal
11-02-2012, 02:48
CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  Du kan nog glömma att GW tycker att man ska "kasta bort nycklarna".
Nej, så då är det ju tur att jag aldrig sagt något sånt. Men den svenska versionen dög? Nej, det jag citerade var ju DSM-IV-TR, alltså det som läkare använder sig av för diagnos. Fattar inte riktigt varför du blandar in wikipedia i det. CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  Jag har heller inte "diagnosticerat" någon, jag har pekat till en källa för information. En källa för spekulationer snarare, ingen kunskap. CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  De visar ingen empati, och hur ska man kunna avgöra vad de faktiskt känner? Det kanske du bara kan strunta i.  Om du nu bara har varit i kontakt med en aspergare är väl inte problemet akut precis. Du pratar om "dem" som om det gällde aliens. Vänd på det hela och tänk att det är så att vara aspergare, "de (vi utan diagnos) visar ingen empati och hur ska man avgöra vad de faktiskt känner" CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  Du viftar alltså bort Wikipedia och alla andra källor på nätet utom svenska wikipedia, och det gör du baserat på...? Nej, jag viftar bort wikipedia på alla språk.  CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  Det lär ska vara precis så - de sägs kunna uppvisa empati om de får en skriven text som beskriver hur en person känner, men inte om (som t.ex. jag läste på ett supportforum) deras mamma svimmar. Det du läste på ett supportforum kan jag ju inte uttala mig om, men av erfarenhet vet jag att om mamma svimmar finns absolut förståelse och handlingskraft! CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  Kanske det. Se stycket närmast ovan och säg mig vilket som är empati. Nu ser jag ju inte längre stycket ovan, men jag uppfattar det som att empati är förmåga att förstå att/hur andra tänker och sympati är förmåga att känna in andras känslor. Empati: jag ser att du är ledsen. Sympati: jag blir också ledsen. CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)  De flesta man stöter på har självdiagnosticerat sig, men - som jag påpekade i mitt första inlägg - tillochmed proffsen kan bli så ivriga att sätta etiketter på folk att de blandar ihop inåtvändhet med aspergers. Då är de ju inte proffs! Och de som är självdiagnosticerade behöver man ju inte bry sig om.
Aqvakul
11-02-2012, 07:37
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 00:58)  Leif GW persson är väl den ende som har koll på Buset här i Sverige !och han borde sitta i regeringen så vi blev av med alla skitstövlar Pedofiler barnamördare Bankrånare och annan skit som vi dalltar med .Det är bara för jäkla bedrövlligt !Clark Olofsson som skapade "Stockholmsyndromet" han fick sitta i fängelse och läsa till Jurist blev frisläppt och blåste hela Svenska Rättsystemet !och sitte inne igen !Lås in dom och kassta Nyckeln  CITAT (Motti @ 11-02-2012, 01:12)  Jag är ganska säker på att Leif och jag tycker samma !Kan du försvara varför du tycker att allt bus ska gå löst ? Nej du Motti, så tycker han absolut inte. Leif är vetenskapsman och har en verklighetsbaserad syn på problemet, som är långt i från din enkla lösning att samla ihop och låsa in alla som avviker från normen...
*Stintan*
11-02-2012, 07:51
Varför har en del så stort behov av att diagnostisera folk?
11-02-2012, 08:13
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2012, 07:51)  Varför har en del så stort behov av att diagnostisera folk? För att det finns så många självutnämnda specialister här. Folk som aldrig har träffat honom vet allt Tänk er själva om man skulle skriva om er så mycket i det öppna internet och ge er en massa diagnoser. Varför får han inte bara vara som han är? Elisabeth
herkules
11-02-2012, 09:14
CITAT (Trampendal @ 11-02-2012, 02:48)  Nej, det jag citerade var ju DSM-IV-TR, alltså det som läkare använder sig av för diagnos. Fattar inte riktigt varför du blandar in wikipedia i det. En källa för spekulationer snarare, ingen kunskap. Det kanske du bara kan strunta i.  Om du nu bara har varit i kontakt med en aspergare är väl inte problemet akut precis. Du pratar om "dem" som om det gällde aliens. Vänd på det hela och tänk att det är så att vara aspergare, "de (vi utan diagnos) visar ingen empati och hur ska man avgöra vad de faktiskt känner" Nej, jag viftar bort wikipedia på alla språk. Det du läste på ett supportforum kan jag ju inte uttala mig om, men av erfarenhet vet jag att om mamma svimmar finns absolut förståelse och handlingskraft! Nu ser jag ju inte längre stycket ovan, men jag uppfattar det som att empati är förmåga att förstå att/hur andra tänker och sympati är förmåga att känna in andras känslor. Empati: jag ser att du är ledsen. Sympati: jag blir också ledsen. Då är de ju inte proffs! Och de som är självdiagnosticerade behöver man ju inte bry sig om.  CITAT (*Stintan* @ 11-02-2012, 07:51)  Varför har en del så stort behov av att diagnostisera folk? man ska ALDRIG diagnostisera någon om man INTE är läkare och har gjort en (eller flera) utredningar!
*Stintan*
11-02-2012, 09:19
CITAT (herkules @ 11-02-2012, 09:14)  man ska ALDRIG diagnostisera någon om man INTE är läkare och har gjort en (eller flera) utredningar! Precis men det var inte svar på frågan
Huggorm
11-02-2012, 09:47
CITAT (Cacki @ 11-02-2012, 01:06)  Synd att jag ö.h.t. kommenterade skånepågens inlägg alls. Men det är lite förvånande att skamstämpeln på psykiskt funktionshinder förtfarande sitter så fast rotat, att det behöver bli ett sådant här halabaloo. Hade det handlat om någon fysisk diagnos så hade ingen reagerat. Tänk bara på vad sådant här snack kan ställa till med för dom som faktiskt har Asperger. Är det inte bättre att vi lägger ner den delen av Leif GW Persson-diskussionen? Eller fortsätta i Aspergertråden: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111809
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|