|
Inget här heller... Det är väl bara att ta fram kamerablixten då!
Lugn, lugn....tittar jag riktigt noga i min egen sådd så kan jag se att det är några frön som "spruckit upp". Rosmarins har ju grott så inte ska vi väl tappa hoppet ännu? /Anki
CITAT (Anki V @ 01-03-2012, 19:38)  Nu kan det ju även vara så att de värsta "retstickorna" straffas med sterila frön.......men är det så så är det inte jag utan en högre makt som styr
/Anki Om jag hade kunnat citera två inlägg hade det blivit tre... Peztis och Ladyn, jag ansluter till er jag. /Åsa
Maggan H
04-03-2012, 18:37
Tack, då hör jag inte till den retliga hopen då....  för idag ser jag att de kommer att gro i morgon!  En liten svans tittar ut!
CITAT (Maggan H @ 04-03-2012, 18:37)  de kommer att gro i morgon!  En liten svans tittar ut!  Åh, Maggan vad jag gillar ditt inlägg!
Rosmarin
06-03-2012, 10:54
...ja, och här hade ju ett par stycken grott härom dagen, och nu efter två dygn i fullständigt mörker är krukan översållad av små "svansar"  Men de var kanske på G redan innan mörkläggningen...?
Med Rosmarin och Maggan som stöd kan jag, efter en titt i min egen kruka, bara bekräfta att Anki V.s busfrön i allra högsta grad är grodugliga. Puh, det blev lite svettigt en stund  . /A
Maggan H
06-03-2012, 19:43
Svansen har väääldigt svårt att ta sig ut,  tydligen... beror troligen på att jag har för svalt. Nu har jag ökat värmen lite så hoppas på ordentlig groning i morgon!
Men lupp och pannlampa kan nu möjligen värsta optimisten ana lätt svullna frön. Själv ser jag inte ett nå /Åsa
Vad som har grott i min kruka däremot är det där j-a grå luddet! Den här påsen med såjord har varit hopplös, hade inte alls det problemet med den andra påsen jag hade - av samma märke.
Men efter en snabb inspektion precis för 30 sekunder sedan kan jag härmed meddela att DET GROOOOOOOOR!
hattstugan
07-03-2012, 16:34
Tror det börjar spira lite även i min odling efter att sådden fått tillbringa 2 nätter på ett element! Har nog lite för kyligt inne i år!
Lady Hamilton
07-03-2012, 17:59
Efter inköp av det mest tekniska FÖRSTORINGS MIKROSKOPET på marknaden kan jag EVENTUELLT skönja något grönt
CITAT (Gåsis @ 07-03-2012, 14:44)  Men lupp och pannlampa kan nu möjligen värsta optimisten ana lätt svullna frön. Själv ser jag inte ett nå /Åsa CITAT (Peztis @ 07-03-2012, 16:13)  Men efter en snabb inspektion precis för 30 sekunder sedan kan jag härmed meddela att DET GROOOOOOOOR! CITAT (hattstugan @ 07-03-2012, 16:34)  Tror det börjar spira lite även i min odling efter att sådden fått tillbringa 2 nätter på ett element! Har nog lite för kyligt inne i år! CITAT (Lady Hamilton @ 07-03-2012, 17:59)  Efter inköp av det mest tekniska FÖRSTORINGS MIKROSKOPET på marknaden kan jag EVENTUELLT skönja något grönt  Jag sa ju det.....  .Det skulle gro och precis efter såanvisningarna också. Innan det gått två tre veckor så kommer ni att ha massor av små busar i krukorna CITAT (Anki V @ 18-02-2012, 13:57)  Fröna bör gro på 2-3 veckor. I alla fall gjorde de det i höstas när jag groningstestade enl tvättlappsmetoden.
Lycka till.
/Anki V
Nåja... Nu väntar jag med spänning på din in blanco gissning /Åsa
Maggan H
10-03-2012, 16:41
Nu gror dom ordentligt iaf! Fina gröna små groddar tittar upp!
Maggan H
13-03-2012, 19:45
De växer på som attan, di små liven!
hattstugan
13-03-2012, 19:50
Växer gör det men vet ännu inte vad det är! Får vänta lite till
DykUnderYtan
16-03-2012, 09:37
Skämshatten på, sår idag men ingen gissning. Känner inte alls igen fröerna så jag har inte en susning.  Äsch, drar iväg en gissning ändå...
DykUnderYtan
16-03-2012, 10:32
Hihiiii... jag är henne på spåren... men vi får väl se om jag kommer närmare eller inte.
Ni behöver inte skämmas den här är rätt ”svår”. Fastän det är en superhärdig, vacker och lättsådd växt är den ganska ovanlig i svenska trädgårdar. Hos mig blir den drygt en halvmeter hög fast jag tror att höjde varierar lite med jordmånen……jag har läst uppgifter om att den kan bli dryga metern. Hos mig blommar den i början av augusti. Jag tycker att den är snygg även när den inte blommar. Växtgruppen som denna tillhör är "friska" och drabbas väldigt sällan av rost trots att kromhalten i växten sällan eller faktiskt aldrig överstigen 12% Har man den läggningen att man småpratar med sina växter så bör man skaffa tolk…om man nu inte tala flytande nepalesiska eller möjligen tibetanska. Att Gåsis knäckte den så snabbt är en historia för sig. /Anki
Lady Hamilton
16-03-2012, 16:00
Om man Googlar nu på dina senaste ledtrådar får man bara upp information om Cannabis  och det vet jag att det inte är Ingenstans stod det något namn liknande Tibetansk SNIGELväxt i miniformat Men jag är övertygad om det är en sådan i allafall  För det var den mest låååååångsaaaammmma jag varit med om
Ladyn, jag gjorde tidigare samma upptäckt! Jag tänkte, vad i hela friden har hon sänt oss!? (Men sedan kommer då den lilla följdfrågan, Lady: hur vet du att det inte är det vi har fått? )
Det vet jag att det inte är, eftersom jag googlat alla ledtrådar och gissat som en galning och cannabis var min andra gissning. Den gick inte hem /Åsa
 Du gjorde det jag inte vågade!
Maggan H
16-03-2012, 19:48
Jag hittar bara stål....
Lady Hamilton
16-03-2012, 19:49
Maggan H
22-03-2012, 19:22
Nu har jag många små gröningar  men ingen aning ff vad det är....
Blir det för lätt om jag visar en bild? Äh, vad sjutton.....Det börjar bli dags att knäcka den här nöten nu. [attachment=68684:Busfr___Small_.jpg] /Anki
Äsch... oerhört bekant men vad ska man söka på? Svart-vit illustration av växt med blad och blommor?  Kan ju säga att den googlingen resulterade i mest gröna bilder...
Grattis Margith......Du klarade det! /A
Grattis Rosmarin, äntligen blev det rätt...... /A
Rosmarin
23-03-2012, 09:53
Tack! Det här busfröet har verkligen inte gett mig en lugn stund de senaste dagarna. Äntligen kan jag släppa det och börja tänka på något annat!  Och jättetack för de här fröerna. Det ska bli så roligt att odla sådana här!
Grattis till Rosmarin! Och förstaplatsen är inte delad längre! Vi har en ny förstaplatshållare!!!
Rosmarin
24-03-2012, 09:46
Tack! Detta känns ju väldigt roligt och nästan lite overkligt...
Maggan H
24-03-2012, 22:07
Grattis Rosmarin! Jag har ingen aning mer än familjenamnet....  men många har grott i af!
Socken tur jag tog det på fröet. Nu har hoppstjärtarna Lars, Bengt och Tage tuggat i sig varenda en /Åsa
Lady Hamilton
25-03-2012, 15:40
Grattis  till er alla som lyckats gissa Här är ff EVENTUELL grodd endast 0,1 mm hög och jag vishåller att det är någon form av SNIGELväxt
CITAT (Gåsis @ 25-03-2012, 13:46)  Socken tur jag tog det på fröet. Nu har hoppstjärtarna Lars, Bengt och Tage tuggat i sig varenda en /Åsa Äsch vad retligt! Ohyra kan få en att tappa lusten helt. Ett år hade jag glömt att köpa nematoder och just det året fick jag naturligtvis en massa sorgmygg. Jag dränkte alla krukor i Pyrexlösning och förvånansvärt många växter klarade sig....fast mycket gick åt skogen också. Du behöver väl inte nya frön kan jag förstå CITAT (Lady Hamilton @ 25-03-2012, 16:40)  Här är ff EVENTUELL grodd endast 0,1 mm hög och jag vishåller att det är någon form av SNIGELväxt  Hur har du burit dig åt för att inte mina busfrön att gro? Här är det en tjock matta av groddar....vet i sjutton hur jag ska få isär några för utskolning  . /Anki
Jag gillar pyrex  Tyvärr så är ohyran mer  En gång i veckan räcker inte. /Åsa
Rosmarin
26-03-2012, 08:36
CITAT (Gåsis @ 25-03-2012, 13:46)  Socken tur jag tog det på fröet. Nu har hoppstjärtarna Lars, Bengt och Tage tuggat i sig varenda en /Åsa  Vilka taskiga typer! Visst blir man arg  Säg till om du vill ha nya frön av dem som jag har skickat. CITAT (Lady Hamilton @ 25-03-2012, 16:40)  Grattis  till er alla som lyckats gissa Här är ff EVENTUELL grodd endast 0,1 mm hög och jag vishåller att det är någon form av SNIGELväxt  CITAT (Anki V @ 25-03-2012, 21:48)  ... Hur har du burit dig åt för att inte mina busfrön att gro? Här är det en tjock matta av groddar....vet i sjutton hur jag ska få isär några för utskolning  . /Anki Just vad jag tänkte fråga. Här har de grott bra. Men de har bara hjärtblad sedan ett tag tillbaka tycker jag. Tror du att de vill skolas om trots att de inte har några karaktärsblad ännu, eller ska man kanske ge dem lite blomsternäring?
Tack, men just dina busfröer växer fort och verkar klara sig. Ankis busfrö är en riktigt rackarns långsam växt. Det tar minst en sommar innan den är utplanteringsbar.
/Åsa
Lady Hamilton
27-03-2012, 21:37
CITAT (Gåsis @ 26-03-2012, 10:16)  Tack, men just dina busfröer växer fort och verkar klara sig. Ankis busfrö är en riktigt rackarns långsam växt. Det tar minst en sommar innan den är utplanteringsbar.
/Åsa Hos mig kanske de är SYNLIGA då innan sommarenn är slut
Rosmarin
28-03-2012, 09:32
CITAT (Gåsis @ 26-03-2012, 10:16)  Tack, men just dina busfröer växer fort och verkar klara sig. Ankis busfrö är en riktigt rackarns långsam växt. Det tar minst en sommar innan den är utplanteringsbar.
/Åsa Det låter ju bra! Att mina fröer verkar vara Hoppstjärtsresistenta menar jag. Om det är bra eller inte att Ankis busfrö är långsamma...  ... ja det beror på hur man ser det. Det hade ju varit bättre om de ville växa till sig så pass att de i alla fall blev hanterbara. Men det är ju bra om de beter sig normalt och att det inte beror på att de inte trivs. CITAT (Lady Hamilton @ 27-03-2012, 22:37)  Hos mig kanske de är SYNLIGA då innan sommarenn är slut 
Dags för mer ledtrådar…..Det börjar väl bli lite trångt under lysrören och man vill väl gärna veta vad man vårdar.
Anki:s busfrö ingår i familjen Gentianaväxter (Gentianaceae) I den familjen finns ca. 80 släkten. Jag är supernöjd om jag får släkte. Just den här växer vilt på Himalayas alpängar men släktingar finns i alla världsdelar utom i Sydamerika och Oceanien…..allt enl. Googles
Namnet har växten fått efter en holländsk trädgårdsmästare som levde på 1500-talet och en bit in på 1600.
//Anki
Googla kan jag så en gissning kommer nu!
Jajamensan....Peztis har nått målet. Grattis  /A
 Som sagt, Googla kan jag!
Rosmarin
31-03-2012, 09:30
Grattis Peztis!
Googla kanske jag kan men att ta hand om små plantor är visst värre! Jag hade ju små små en- eller tvåbladiga plantor som jag funderade på om jag skulle omskola. Nu är de helt väck! Inte ett spår i krukan! Har kollat runt som en galning och undrat om jag haft en liten minneslucka och ändå skolat om dem men näe... Och inte har jag låtit kruka torka ut heller. Fattar nada! Undrar om min familj jävlas med mig och rycker upp plantor!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|