|
Nu ligger kuverten med busfrön klara och väntar på att få komma till brevlådan. Den töms på söndag eftermiddag så med lite flyt ska en del av er kunna få brev på måndag. Rosmarins kuvert ser lite lustigt ut eftersom jag passade på att göra mig av med frimärken i små valörer. Mitt bidrag till årets busfrö är en perenn som ska vara beroende av ljus för att den ska gro.... täck inte fröna. Jag har hört om odlare som blixtrar med kameran över frösådden för att simulera åskväder men det tror jag är att överdriva en aning, Den 26/2 vill jag att vi sår. Strö ut fröna glest på en fuktad såbädd och täck med plastfolie. Fröna bör gro på 2-3 veckor. I alla fall gjorde de det i höstas när jag groningstestade enl tvättlappsmetoden. Lycka till. Bonusfröna gör ni som ni vill med. Vissa av er har fått grusnejlika andra har fått snöflinga (Bacopa) eller rödmalva. /Anki V
Maggan H
18-02-2012, 15:33
Laddar kamerablixten redan.... Undras om du har plockat med dig hem frön från Afrika... där finnas väl ett o annat! Fast perenn som klarar våra vintrar bör väl inte finnas där... Här i Skåne har vi redan lite vårkänning, det är plusgrader och snön smälter
ÅH! Vad skoj med ett frökuvert!!!!
Och idag kom det! Vad är det för något, tro...?  Som vanligt känns det bekant men vad hjälper det? Asch, har ju inget att förlora, skickar iväg en gissning...
Rosmarin
20-02-2012, 18:06
Kul! Och som vanligt har du väl hittat på något riktigt ovanligt och svårt...  . Men säkert något fint, det brukar busfröna som kommer från dig alltid vara. Väntar med spänning! CITAT (Anki V @ 18-02-2012, 13:57)  .... Rosmarins kuvert ser lite lustigt ut eftersom jag passade på att göra mig av med frimärken i små valörer.  ... CITAT (Anki V @ 18-02-2012, 13:57)  ...Mitt bidrag till årets busfrö är en perenn som ska vara beroende av ljus för att den ska gro.... täck inte fröna. Jag har hört om odlare som blixtrar med kameran över frösådden för att simulera åskväder men det tror jag är att överdriva en aning, ....
Två felgissningar redan.....Det här ser lovande ut /Anki
Jaja... Det var likadant på mitt frö sedan kom den ena efter den andra men jag var nog lite för snäll också.
Maggan H
20-02-2012, 19:41
Tack för fröer och också bonusen,  de ska jag så senare! Har funderat och funderat och har kommit fram till en gissning som säkert är helt fel....  fröna är likartade men säkert för vanliga för vår expert...
......och felgissningarna "dräller" in /A
fik de idag men käner inte igen fröna än, får fundera på de ett tag
hattstugan
20-02-2012, 21:02
Har tyvärr inte hunnit hämta posten ännu och kommer inte att kunna hämta förrän på onsdag så jag får återkomma när jag väl vet att det landat nåt här!
hattstugan
21-02-2012, 19:01
Har idag fått brevet med fröer men är för trött att ens titta i kväll! Får bli syssla imorrn istället!
Rosmarin
22-02-2012, 11:00
Tack för fröna som kom fram igår, mycket riktigt i ett fint dekorerat kuvert (=med mååånga frimärken! Men allvarligt talat; hur mycket kostar det egentligen att skicka ett brev till Europa från Sverige nu? ) Jag tycker att de här fröna liknar någonting som jag känner igen. Jag skulle väldigt gärna vilja komma på vad...
Om man skickar ett kuvert under 20 g så kostar det två frimärken, dvs tot 12:-, till Europa.
Håller med, de är väääldigt bekanta men jag kan banne mig inte komma på vad!
Lady Hamilton
23-02-2012, 12:43
Har du testat med min "röntgenblick" och även googlat på "blixtar" men jag har ingen aning om vad det är för frö. Jag avvaktar tills det grott o börjat bli en planta DÅ första kommer jag att börja gissa Och avslutningsvis Tack även från mig för fröerna
Vill bara påminna om att idag ska Anki.s busfrön i jorden.
/A
I jord  Men när börjar ledtrådarna komma? Såg ju förra året dina lätta ledtrådar om bostadsrättsföreningar och annat... /Åsa
Japp, nu ligger de PÅ jord sedan i morse. Och under belysning. sparade några fröer så jag kan gå och klura lite mer på dem.
Lady Hamilton
26-02-2012, 18:41
Även jag har kommit ihåg att så i dag
Maggan H
26-02-2012, 19:17
Har också sått, får invänta grodd innan fler gissningar, har inte en aning vad det är!
hattstugan
26-02-2012, 19:48
Har också sått nu! Men vad sjutton kan det vara tro??
Häng inte upp er på att den ska behöva ljusblixtar för att gro. Hos mig gror de bara jag inte täcker fröna.
Det där med ljusblixtarna diskuterades på ett amerikanskt forum för flera år sedan när jag skulle så busfröna första gången.
/Anki
Hjälp!
Domarfråga:
Om någon gissar rätt på ”familjen” och det finns mer än tusen olika växter i just den familjen…ska den få rätt då.
Ex. Prästkragen tillhör Asteraceae…..om man då gissar på Aster ska man få rätt då?
/Anki
Rosmarin
27-02-2012, 10:57
Jag tror att olika deltagare gör lite olika där. Men om växtfamiljen innehåller flera tusen arter så tycker jag nog att man kan begära en gissning som är lite mer precis. Jag hade eventuellt sagt att "ja, det är en Asteraceae men inte en Prästkrage" eller något i den stilen tror jag.
Jag tycker också man ska vara lite mer precis. En aster är en aster och ingen prästkrage för mig. Alltså håller jag med rosmarin.
/Åsa
Bra......Då har en av er gissat rätt på den stora, stora familjen denna växt tillhör. Vem berättar jag inte Om gåtan inte är löst kommer ledtrådar när växten har grott och blivit "igenkännbar" /Anki
Maggan H
27-02-2012, 14:07
Håller med, familjenamnet räcker inte men bör ge rätt så långt iaf. Har ff ingen susning vad det är hon har hittat på, Anki....
Margith
27-02-2012, 14:20
Jag tycker att om du träffar rätt familj ska du få ett PM med den upplysningen, men inget mer. Möjligtvis lite fler privata ledtrådar, eftersom du är på rätt spår. Men det tycker jag är upp till frögivaren att bestämma själv. Vad Anki har hittat på i år har jag inte en aning om... som vanligt Även om det inte hör hemma i den här tråden kan jag berätta att de (supersmarta) fröer som jag bestämt mig för att skicka, de vägrar att gro  Jag måste hitta på nåt annat....
Maggan H
27-02-2012, 14:52
CITAT (Margith @ 27-02-2012, 14:20)  Jag tycker att om du träffar rätt familj ska du få ett PM med den upplysningen, men inget mer. Möjligtvis lite fler privata ledtrådar, eftersom du är på rätt spår. Men det tycker jag är upp till frögivaren att bestämma själv. Vad Anki har hittat på i år har jag inte en aning om... som vanligt Även om det inte hör hemma i den här tråden kan jag berätta att de (supersmarta) fröer som jag bestämt mig för att skicka, de vägrar att gro  Jag måste hitta på nåt annat.... Samma här Margith, mina smarta busar grodde inte heller! Fick också tänka om...
Den som prickade in rätt familj har nu blivit underrättad. Otur Maggan och Margith! Att inte fröna ska gro är ju något man orora sig varje gång man skickar iväg frön till någon. /Anki
Håller med er andra och det var lite så jag gjorde på gissningarna på mitt bus. Eller i alla fall i stil med att det är nära, liknar men inte helt rätt osv. Så många fick en hel del "hjälp" på det sättet.
ingaröbo
27-02-2012, 16:35
Skulle vilja vara med här  tyvärr fattar jag just nu inget alls. Vore väldans roligt att få vara med från början , hur gör jAG DÅ
CITAT (ingaröbo @ 27-02-2012, 16:35)  Skulle vilja vara med här  tyvärr fattar jag just nu inget alls. Vore väldans roligt att få vara med från början , hur gör jAG DÅ  Här kan du läsa mer!
Gåsis har identifierat busfröet! Grattis Gåsis....och jag är inte förvånad /Anki
Tack /Åsa
Margith
27-02-2012, 19:15
CITAT (Anki V @ 27-02-2012, 18:38)  Gåsis har identifierat busfröet! Grattis Gåsis....och jag är inte förvånad /Anki Svikare....
CITAT (Margith @ 27-02-2012, 19:15)  Svikare....  Och med detta leder Gåsis över Anki! En världssensation!!!! Fast helt korrket blir det väl först när vi har fått Gåsis fröer... Grattis Gåsis!
Lady Hamilton
28-02-2012, 05:53
Jag kan också "familje namnet" men inte hade jag en aning om att ni var SÅÅÅ många Behöver inte PMa dig du vet att jag familje namnet men jag kan kasta i väg en gissning här i tråden Jag gissar på den yngste  du vet han som börjar på M o gillar gurka
CITAT (Lady Hamilton @ 28-02-2012, 05:53)  Jag gissar på den yngste  du vet han som börjar på M o gillar gurka Nä, Siw även om det var en bra gissning. Skulle jag ha Melker-frön skulle jag skicka dom till er alla. Alla borde få ha en Melker i sit liv  även om han kanske inte skulle göra sig så bra i rabatter  . Fast jag undrar om de skulle vara så välkomna hos Rosmarin....  .Hon verkar ha händerna fulla med sitt eget busfrö och behöver nog inte en ettåring till På tal om Melker så "VAB:ar" jag idag och halva dagen i morgon.....föräldrarna arbetar /Anki
Rosmarin
28-02-2012, 10:45
CITAT (Anki V @ 28-02-2012, 09:02)  Nä, Siw även om det var en bra gissning. Skulle jag ha Melker-frön skulle jag skicka dom till er alla. Alla borde få ha en Melker i sit liv  även om han kanske inte skulle göra sig så bra i rabatter  . Fast jag undrar om de skulle vara så välkomna hos Rosmarin....  .Hon verkar ha händerna fulla med sitt eget busfrö och behöver nog inte en ettåring till På tal om Melker så "VAB:ar" jag idag och halva dagen i morgon.....föräldrarna arbetar /Anki  Händerna fulla är det minsta man kan kalla det för. Men det är klart, om man hade två kunde de kanske underhålla varandra.  Nja, det känns som att det är fullt upp och blir över med en.  Han skriker av förtjusning och applåderar när han ser de tända lysrören över sådderna.
Rosmarin
01-03-2012, 11:30
Det gror....
Åh, vad skönt…..Jag är alltid lika rädd att jag ska ha skickat ”sterila” frön  . /Anki
De där sterila har du väl sänt till mig för här har det fasen inte grott!  Edit för jag hoppade runt med bokstäverna lite...
Då är det inte bara du som fått såna, jag har tom tittat med läsglasögon och lupp men nopp.
/Åsa
Maggan H
01-03-2012, 19:14
Vad, gror det redan?? Då kanske jag hade rätt när jag glodde i min kruka idag, avfärdade det, har ju bara varit i sen helgen! Ska fram med luppen och starka lampan! Tyckte du skrev ca 14 dar, Anki..? Eller var det bus?  Grattis ni som har lyckats id. redan!
Första gången jag sådde dessa frön grodde de på sjunde dagen. När jag provsådde i höstas så tog den 15 dagar innan jag såg första grodden......Vet inte om det berodde på att fröna var "busfärska" då? I alla fall vågade jag inte skriva att årets frön skulle gro på så pass kort tid som en vecka därför skrev jag att det skulle gro inom 2.3 veckor. Nu kan det ju även vara så att de värsta "retstickorna" straffas med sterila frön.......men är det så så är det inte jag utan en högre makt som styr
/Anki
Lady Hamilton
01-03-2012, 20:00
Här är entill med sterila frön
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2012, 20:00)  Här är entill med sterila frön  Lugn, lugn......vänta tills på söndag. Det kommer att gro. /Anki
Hörröduru! Ska man ta det där personligt eller?!??
Lady Hamilton
04-03-2012, 15:30
HALLÅ! HALLÅ! Anki?  .......... Vill meddela att i dag är det SÖNDAG.......... och inget grönt i krukan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|