Full version: Gåsis Busfrö 2012
Sidor: 1, 2, 3
Gåsis
Nu är mina busfröer på gång. Kuverten igenklistrade och tungan sitter som berget i gommen wacko.gif

Det är en perenn som är ljusgroende. Så inomhus, strö ut glest på fuktad såbädd och förvara under plast. I min tvättlapp grodde alla tio fröerna på 10-14 dagar.
Den 3/3 tycker jag vi sår dem.

Som bonusfrö är det en knippgentiana. Den sås på samma sätt som busfröet. Men den är lite långsam av sig så den som vill så den bör nog göra det så fort som möjligt.

Må det gro!

/Åsa
Peztis
Ja vad skoj!!! Ett kuvert till!

Den där för knippgentianian har jag provat så tre-fyra gånger men näpp... inget som tittar upp. Men skam den som ger sig. Envis är man ju!
Gåsis
Hm, kanske ett för krångligt bonusfrö men man gör ju som man vill med sådden av det. Verkar iaf vara lite kräm i fröerna för dom spirade i min tvättlapp.

/Åsa
Peztis
Jamen då får det säkert! Jag vill ju gärna ha dem och har provat i år igen att så.
Om dina grodde för sig så bådar det ju gott.

Jag kan ju ha fått gamla fröer.
Maggan H
Vad roligt, nu duggar breven tätt! yahoo.gif Ännu en ordentlig funderare då när fröna är framme.... tongue.gif

Knippgentianan, ska den ha torv/lågt ph som andra gentianor? Eller kan den växa i vanlig rabttjord?
Gåsis
Maggan, egentligen vet jag inte men det är ganska kalkrikt i stugan och den är satt i vanlig rabatt o full sol. Jag har ett kort på den på fb, så kan du kika.

/Åsa
Anki V
Jag har den också i vanlig trädgårdsjord....fast lite åt det mer väldränerade hållet/torrt.

Självsår sig lite lagom i gruset men är lätt att rensa bort. Väldigt tacksam och pålitlig.

/Anki
Rosmarin
Oh så roligt att fler frön är på gång! bravo.gif Väntar med spänning.

Jag ska försöka få iväg mina också så snart jag hinner. De lediga stunderna räcker inte alltid till när man delar sina dagar med en sexton månader gammal bebis. Men det är härligt! wub.gif
Maggan H
Tackar, fina frön med posten idag! smiley_small_hug.gif

Har dock ingen aning vad det kan vara ännu... confused.gif
Peztis
Har också fått de ack så bekanta fröerna! Måste rådgöra lite med min hjärna först... Men någon idiotisk liten gissning ska man väl kunna våga sig på lite senare.
Lady Hamilton
Även jag har fått fröerna i dag Har dock inte öppnat å kollat på själva fröerna ännu
Peztis
Att ni kan hålla er! Jag sliter (försiktigt!) upp kuvertet innan jag fått av mig ytterkläderna - jag är så nyfiken på vad ni kan ha sänt mig och om jag kan identifiera det!
Anki V
Nu har jag öppnat mitt kuvert och tackar och bockar för fröna.

Har inte en susning om vad det kan var..... confused.gif

/Anki
Gåsis
Svaren dräller väl inte direkt in, men någon liten felgissning har jag sett...

/Åsa
Gåsis
Och där gick facit i mål...

Grattis till rätt svar Anki blomma.gif yaay.gif
Anki V
Oj, det var som attan yahoo.gif .

Den här gången var det färgen på fröna som gav en ledtråd att nysta i …..åsså en hel del tur förstås.

Idag ska jag köpa en trisslott!

/Anki
Rosmarin
CITAT (Gåsis @ 29-02-2012, 07:24) *
Och där gick facit i mål...

Grattis till rätt svar Anki blomma.gif yaay.gif

Det hade ju varit skojigt om jag i alla fall hade fått fröna innan Anki börjar gissa och naturligtvis gissar rätt dessutom! De kommer kanske idag...

GRATTIS Anki!

Jag sitter f.ö. och viker frökuvert och pular med fröna som jag ska skicka så nu kommer de snart.
Margith
Ja du Rosmarin, jag tycker som du smile.gif Hade varit kul att iaf få se fröerna innan Anki gissar rätt crying.gif

Men idag kom de till mig, kanske du får de idag också? Vi bor väl ungefär lika långt från Gåsis både du och jag confused.gif

Och OK, då, det gör lite ont men....
Grattis Anki kompiskram.gif
Anki V
CITAT (Rosmarin @ 29-02-2012, 10:51) *
Det hade ju varit skojigt om jag i alla fall hade fått fröna

CITAT (Margith @ 29-02-2012, 13:48) *
Ja du Rosmarin, jag tycker som du smile.gif Hade varit kul att iaf få se fröerna …..

Flåt….ska aldri gö omet. angel_not.gif

kompiskram.gif /Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 29-02-2012, 14:54) *
Flåt….ska aldri gö omet. angel_not.gif

kompiskram.gif /Anki

Hörru polarn, lova inget du inte kan hålla a0a.gif Vi känner nog dig vid det här laget kompiskram.gif
akbk
jaha, här gäller det att inte vara bort rest... -fear-.gif trots att det är lov och allt här i Stockholm. cool.gif
nu måste jag ju HEEEEM för att kolla.

Mina fröer är på gång i veckan tror jag. Dotter min valde bonus, alla ska vara med. yahoo.gif
och det här med gisandet lägger jag ner, jag har ingen aning om vad ni skickar och det är det som gör det så roligt. Den som väntar får se... crazy.gif kanske... hihihh

akbk
Gåsis
CITAT (Margith @ 29-02-2012, 13:48) *
Ja du Rosmarin, jag tycker som du smile.gif Hade varit kul att iaf få se fröerna innan Anki gissar rätt crying.gif

Men idag kom de till mig, kanske du får de idag också? Vi bor väl ungefär lika långt från Gåsis både du och jag confused.gif

Och OK, då, det gör lite ont men....
Grattis Anki kompiskram.gif

Just här vet jag inte om du ska klaga Margith... Jag hade ju faktiskt på förslag att till just Anki skicka det man kan skrapa ihop från bordet efter en rejäl frukost. Vallmofrö, havregryn, brödsmulor och små ostbitar devil.gif Men i och för sig, Anki hade förmodligen inte gått bet ens då. Kanske vi tom fått veta vilket datum just den frukosten åts rotfl.gif

/Åsa
hattstugan

Har fått fröerna men ska titta på dem imorrn när det är ordentligt ljus!
Maggan H
CITAT (Gåsis @ 29-02-2012, 16:14) *
Just här vet jag inte om du ska klaga Margith... Jag hade ju faktiskt på förslag att till just Anki skicka det man kan skrapa ihop från bordet efter en rejäl frukost. Vallmofrö, havregryn, brödsmulor och små ostbitar devil.gif Men i och för sig, Anki hade förmodligen inte gått bet ens då. Kanske vi tom fått veta vilket datum just den frukosten åts rotfl.gif
/Åsa

Ja, hon hade fixat det ändå! Tom om man hade spillt kaffe på smulorna, då hon namngett kaffesortrn med! =o)
Gåsis
Vilken detektiv hon blivit Anki tummenupp.gif
Anki V
Nu ska vi inte överdriva..... biggrin.gif

Googles och en jäkla massa tur.

/Anki
Rosmarin
Tack för fröerna Åsa! De kom fram igår och nu går jag här och funderar...

CITAT (Gåsis @ 29-02-2012, 16:14) *

/Åsa

giggle.gif
Ja det kostar att ligga på topp i det här gänget Anki! smiley_small_hug.gif

CITAT (Maggan H @ 29-02-2012, 20:21) *
Ja, hon hade fixat det ändå! Tom om man hade spillt kaffe på smulorna, då hon namngett kaffesortrn med! =o)

CITAT (Anki V @ 29-02-2012, 20:47) *
Nu ska vi inte överdriva..... biggrin.gif

Googles och en jäkla massa tur.

/Anki

Hm...ja det här sista var väl en lätt överdrift ... giggle.gif det håller jag med om. Kaffesorter är inte så enkla att identifiera faktiskt... giggle.gif
hattstugan

Har skickat en vild gissning iaf!!
Maggan H
Nope, stiltje i hjärnan duh.gif vad gäller detta bus! ranting.gif

Gissar på Gevalia.... eller kanske Zoegas för Skånerost tror jag inte på.... giggle.gif g.gif
Gåsis
Närmare skånerost iaf än norrlands guld tummenupp.gif

/Åsa
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 01-03-2012, 19:22) *
Nope, stiltje i hjärnan duh.gif vad gäller detta bus! ranting.gif

Gissar på Gevalia.... eller kanske Zoegas för Skånerost tror jag inte på.... giggle.gif g.gif

CITAT (Gåsis @ 01-03-2012, 19:25) *

/Åsa

giggle.gif
hattstugan

Nu har jag sått Busarna!
Anki V
CITAT (Gåsis @ 01-03-2012, 19:25) *

/Åsa

Hm....innebär detta att det är nå´t som man ska pjoska och pjollra med inför vintern?

Jag har också sått!

/Anki

Gåsis
Nä du Anki, inget pjåsk och pjåller. Sånt funkar inte här. Visst händer det att den stryker med en och annan vinter men rätt vad det är sticker den ändå upp någonstans i rabatten. Nu håller jag tummar och tår att den gror lika snällt hos er som den gjorde i min tvättlapp.

/Åsa
Rosmarin
CITAT (Gåsis @ 03-03-2012, 11:02) *
Nä du Anki, inget pjåsk och pjåller. Sånt funkar inte här. Visst händer det att den stryker med en och annan vinter men rätt vad det är sticker den ändå upp någonstans i rabatten. Nu håller jag tummar och tår att den gror lika snällt hos er som den gjorde i min tvättlapp.

/Åsa

Detta låter ju perfekt! tummenupp.gif Jag ska också gå ut och så fröna nu.
Peztis
Oj, höll på att missa! Stått och klippt ned pelargoner och tagit sticklingar ett par timmar idag och sedan med familjen suttit i värmen och solen i växthuset och ätit mellanmål beståendes av ostmackor, varm choklad och sedan citronmuffins!
Underbart!

Men nu är Busfröerna i jorden!
Maggan H
Igår var jag i Danmark på halvtreds kalas med tjocka släkten hela dagen lång. Var hemma vid 18-tiden och vad tror ni det var det första jag gjorde?? naughty.gif
Smälte dagen?
Gick igenom alla släktingar man inte sett på år o dag?
Åt kvällsmat?
Duschade??

Nix, här var första prio att så Gåsis busar, så här är dom också i jorden, lika okända som innan! coolgleam.gif
Peztis
Maggan, det gäller ju att ha sina prioriteringar!

Det förvånar mig dock lite att du åkte iväg på kalas INNAN du sådde fröerna. Jag menar vad gör väl det om alla får vänta några minuter, jisses, fröerna måste ju i jorden! biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Peztis @ 04-03-2012, 11:47) *
Maggan, det gäller ju att ha sina prioriteringar!

Det förvånar mig dock lite att du åkte iväg på kalas INNAN du sådde fröerna. Jag menar vad gör väl det om alla får vänta några minuter, jisses, fröerna måste ju i jorden! biggrin.gif

ohmy.gif jaa Maggan, nu blev jag förvånad Håller med föregående talare.... ALLT annat kan vänta till en frösådd är i jorden
help.gif Tänk OM du had råkat glömma

JAG däremot kom hem på morgonen och SÅDDE direkt INNAN jag gick och la mig å sov .... näe ni, jag kunde INTE ha sått innan jag gick på jobbet för då var klockan bara 13.45 2/3, men när jag kom hem igen var klockan 08.43 3/3 giggle.gif

Visst är det skönt att kunna ha en så "avslappnad" och lugn/skön inställning till det här med frösådder....... och bara njuta //
Maggan H
Nä, ingen risk att varken glömma el inte orka.... hade inte en chans på morgonen men nästa gång jag måste iväg tidigt på dylika begivenheter ska jag ställa klockan på 04.00.... biggrin.gif

Nu ska jag ut o kika till Ankis fröer... Ingenting grönt i går iaf! devil.gif
Rosmarin
a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Underbart! Ska det va så ska det. Är man frögalen crazy.gif så är man! Här gör vi minsann ingenting till hälften, så det så! rotfl.gif
Rosmarin
Jag ser en liten grodd i min kruka! Vilka snabbisar de här fröna verkar vara!
Gåsis
Sicken tur det vill gro, själv försöker jag fortfarande stirra upp Ankis fröer...

/Åsa
Anki V
Det gror här också tummenupp.gif

/A
Peztis
Nu gror det här med, uppe ngn millimeter.
Lady Hamilton
Även jag har fått grodd
Maggan H
Inte jag! sad.gif
Gåsis
CITAT (Peztis @ 26-02-2012, 15:22) *
Ja vad skoj!!! Ett kuvert till!

Den där för knippgentianian har jag provat så tre-fyra gånger men näpp... inget som tittar upp. Men skam den som ger sig. Envis är man ju!

Du skrämde mig rejält när du sa så där om gentianan. Jag blev tvungen att lägga några fröer till i tvättlapp och ja, det gror.

Du får väl ha lite tålamod Maggan, vill du jag ska bertätta hur Ankis frön ser ut hemma hos mig? Dom har precis, precis börjat lyfta lite på hatten men gröna groddar är då att ta i...

/Åsa
Gåsis
Och där kom rätt svar från Margith blomma.gif yaay.gif

/Åsa
Margith
yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon