Sidor: 1, 2, 3
hattstugan

Ja äntligen blev det rätt!!
Peztis
Grattis!!!
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 16-04-2012, 14:14) *
...

Jag tycker egentligen att det börjar bli dax att avslöja vad mina fröer är för något. Nu får ni veckan på er för att gissa de av er som vill. Efter helgen talar jag om vad det är.

CITAT (Rosmarin @ 18-04-2012, 10:29) *
...

Jag tänkte inte ge er fler ledtrådar nu faktiskt. Den här tråden är så full av ledtrådar mer eller mindre tydliga så att den håller på att spricka. giggle.gif Men om ni vill så får ni gärna ställa frågor direkt i tråden. Frågor som det går att svara "ja" eller "nej" på. flirting.gif T.ex: Är den här växten lila? Svar:Nej

giggle.gif

...eller ställ vilka frågor och gissa om ni vill direkt i tråden. Nu är det fritt fram!
Rosmarin
blomma.gif Grattis Dragon!!! blomma.gif till rätt svar på bonusfröet.

Gissa på nu. Imorgon tänker jag avslöja rätt svar. Om det inte är någon som vill att jag väntar förstås...???
Peztis
Grattis Dragon!
Rosmarin
Ingen mer som vill gissa?
Rosmarin
Ok, det verkar somom ni har gissat färdigt.

Rosmarins busfrö 2012 är en Gaura Lindheimeri eller Sommarljus som är det svenska namnet. En vacker växt som bildar tuvor med höga graciösa blomstjälkar som blir ungefär en meter höga. Blommorna ser ut som små vita fjärilar. Jag tror att detta är sorten som heter « Summer Breeze » och som är härdigare än "The Bride" vilken brukar odlas som ettårig sommarblomma. "Jag tror" wink.gif , eftersom den som jag fick fröerna till mina plantor av för många år sedan inte var säker.

Jag kan naturligtvis inte lova att den kommer att klara vintern hos er. Hos oss blir det ibland -18° och ofta utan snö och det brukar den klara. Om ni vill prova att övervintra Gauran så tänk på detta: Den bör planteras väl dränerat. Har den det blött om rötterna när vintern kommer så fryser den ihjäl. Och ge den gärna lite extra skydd när vinterkylan kommer. Jag brukar klippa ner stjälkarna först när våren kommer. Om detta med att lämna stjälkarna över vintern hjälper är ingenting jag vet med säkerhet, men jag tycker att plantorna verkar klara vintern bättre om man gör så. Och jag klipper dem väldigt kort när jag klipper ner, dvs så nära marken jag kan komma åt med sekatören. De nya stjälkarna får bättre stadga då. Annars blir plantorna gärna vingliga och lägger sig över sina grannar.

[attachment=69471:Gaura_Lindheimeri.jpg]

[attachment=69472:Gaura_nara.jpg]

Rosmarin
Bonusfröet, är Svartkål eller Palmkål som den också heter på svenska. Sorten heter Nero di Toscana. Jag ska glatt och villigt erkänna att en av anledningarna var just detta när jag bestämde mig för att skicka detta frö som bonus; att det inte skulle bli allt för lätt att gissa naughty.gif . Eftersom detta ju är en grönsak. Men i alla fall här ser man den ofta i bl.a. offentliga rabatter som dekorativ rabattväxt sedan ett par år tillbaka. Och jag tycker att den är jätteläcker! I Italien används den flitigt i matlagningen. T.ex förvällda och sedan frästa med lite vitlök i en god olivolja så är dess blad jättegoda. För att inte tala om en riktigt god och värmande Ribollita när vintern kommer smile.gif ... Om ni väljer att smaka på den eller « bara » ha den till fägring, det är upp till er. Den är vacker att se på och pryder sin plats i trädgården tycker jag.

[attachment=69473:Nero_di_Toscanaa.jpg]
Rosmarin
Nu till ledtrådarna:

Jag börjar med busfröet:Gaura Lindheimeri eller Sommarljus.

Här står det faktiskt. Medvetet ganska kamouflerat "mellan raderna".:

CITAT (Rosmarin @ 26-03-2012, 10:37) *
Det känns dags att blåsa liv i den här tråden. Hur går det för er där ute i stugorna? Sköter de rödbrusiga busarna sig ? Och hur går det med bonusfröna? Vi har haft riktigt varmt här den senaste veckan. Nu börjar jag verkligen att längta efter riktig vår och sommar.
Just det ja; jag såg ju att busfröets moderplantor börjar vakna ur sin vintervila när jag var ute i trädgården för ett par dagar sedan. Vilken tur! Det hade ju varit ytterst pinsamt om de inte hade överlevt vintern i år nu när jag sagt att den är perenn!

CITAT (Rosmarin @ 29-03-2012, 10:13) *
...
Busfrö: Hattstugans bonusfrö är en humledragare och den här växten brukar vara full av fjärilar under blomningen.
Blommorna ser ju ut som små vita fjärilar!!!

CITAT (Rosmarin @ 02-04-2012, 09:54) *
...
BUS: En viktig person vid en av (för många) livets stora högtider. Utan den här personen blir det liksom ingenting...
...
Syftar på den vanligt förekommande sorten av Gauran heter "The Bride". Bröllop utan brud kan ju visserligen förekomma nu för tiden men men…

CITAT (Rosmarin @ 04-04-2012, 10:30) *
Den ena lyser upp sommarens blomsterrabatter. Den andra ser ut som en liten palm med sin kolsvarta siluett.
Sommarljus som lyser upp med sina vita blommor.

CITAT (Rosmarin @ 05-04-2012, 11:00) *
Idag är det lite kallare än vad det har varit under en period här hos oss. Men det börjar bli ljusare om kvällarna nu och det är ju väldigt skönt. Detta är något jag saknar från Sverige. De långa skymningstimmarna sent om kvällarna på sommaren. Detta speciella sommarljus som inte finns här. Jo, det skymmer ju naturligtvis om kvällarna här också, men skymningen varar max en halvtimme och sedan är det MÖRKT, även på sommaren... Jag blir riktigt nostalgisk av att tänka på detta! Ute blåser sommarvind, göken gal i högan lind..... ♪.. ..♪..

Ja, Sommarljus som sagt. Tydligare kunde det liksom inte sägas...

"Summer Breeze" blev översatt till sommarvind. Och "lind" som i Gaura Lindheimeri.

CITAT (Rosmarin @ 12-04-2012, 10:43) *
...
Den har däremot en nära släkting som har använts åtminstone sedan 1930-talet mot eksem och andra irritationer i huden. Effekten tros komma från omega-6 fettsyror som växten innehåller förhållandevis mycket av.
...
Sommarljus och Nattljus är båda Dunörtsväxter. Jättenattljusoljan används som naturläkemedel.

CITAT (Rosmarin @ 13-04-2012, 14:29) *
Busfröet är en växt som kommer ifrån södra USA. Den förekommer vilt där. Den blir ca 1 meter hög.
Blommorna ser ut ungefär så här:
[attachment=69189:Bllomma.jpg]
Inte så mycket att tillägga.

CITAT (Rosmarin @ 18-04-2012, 10:29) *
Vi tittade på en dokumentär om en liten by i de karga Uralbergen igår kväll. Oj vad det är vackert där, men det är nog inte så lätt att leva där på tundran. De visade väldigt vackra bilder från bland annat topparna Gora Narodnaja, Gora Telpoziz, Gora Pajer, Gora Isjerim. Gora Lindheimeri

För övrigt kretsar det mesta i fransk tv för närvarande runt presidentvalet vars första tur går av stapeln på söndag. En viktig fråga som debatterats av ekologisterna är kärnkraften och den farliga uranhanteringen. En fråga som stötts och blötts naturligvis sedan Fukushima. Valdebatterna i övrigt de senaste månaderna har varit många. Urartat har det gjort för länge sen tycker jag–precis som det brukar göra. Regeringspartiet hotar med att allt kommer att bli mycket sämre om oppositionen får makten. Oppositionen hotar med samma sak om den nuvarande presidenten blir omvald. Ja, det är precis som vanligt innan ett val med andra ord.
...
Någon sådan dokumentär har jag aldrig sett, men det är inte helt enkelt att hitta ord/meningar med ordet Gaura invävt i texten. Men tre ggr i ett och samma inlägg fick jag till i alla fall! Någon bergstopp som heter Gora Lindheimeri finns det nog inte i Uralbergen förstås...
Rosmarin
...och så ledtrådarna till bonusfröet, Svart- eller Palmkål, Nero di Toscana:

Imperialistiskt bladverk: Kejsar Nero. Nero var romersk kejsare år 54 – 68

CITAT (Rosmarin @ 17-03-2012, 15:50) *
... Det kommer att bli rena tropikariet här innan det är dags för utplantering.
Syftar på « Palmkål ».

CITAT (Rosmarin @ 28-03-2012, 10:45) *
... Bonusfröet är annars en växt som återhämtar sig från allt och liksom katten verkar ha nio liv läste jag i en artikel på internet.
Ja det stod det i en engelsk artikel på nätet. Här: http://inmykitchengarden.blogspot.fr/2006/...in-on-9306.html

CITAT (Rosmarin @ 29-03-2012, 10:13) *
...
Bonusfrö: Detta är trots att den har funnits sedan 1700talet ingen klassisk rabattväxt. Sedan ett par år tillbaka har den blivit allt populärare och man ser den lite här och var i prunkande rabatter där dess ornamentala bladverk kontrasterar vackert mot blommorna.
Ja så är det ju.

CITAT (Rosmarin @ 02-04-2012, 09:54) *

BONUS: Kejsarens namn är också en färg.

Margith och jag har haft många diskussioner via PM den senaste tiden. Om allt mellan terrorism och italiensk matlagning .
Syftar igen på kejsar Nero. Nero betyder även svart på italienska.

Svartkålen används som sagt mycket i det italienska köket. (Ursäkta Margith shy.gif ! Jag har inte för vana att lägga ut innehållet i PM på forumet. Tillägger att när Margith och jag pratade om detta hade precis morden i Toulouse ägt rum, så det var detta och inget annat vi pratade om.

CITAT (Rosmarin @ 04-04-2012, 10:30) *
Den ena lyser upp sommarens blomsterrabatter. Den andra ser ut som en liten palm med sin kolsvarta siluett.

Palm - palmkål. Kol-svart – svart-kål. rolleyes.gif

CITAT (Rosmarin @ 12-04-2012, 10:43) *
...
Bonusfröet (fritt kopierat från nätet): Hög och vid brer den ut sig i täppan, XXX, en för m å nga okänd sort. Förhoppningsvis kan detta komma att ändras genom att fler väljer att odla XXX. Säkraste sättet att få tag på XXX är att helt enkelt så några frön hemma.

I Italien och då framför allt Toscana är XXX en självklar del av grödorna. Där har den odlats sedan 1700-talet, och en av ursorterna har namnet XXX. Eftersom skörden av XXX sammanfaller med olivskörden, serveras den också ofta nykokt med årets olivolja.

XXX lär vara en korsning mellan två andra arter ur samma växtfamilj. Släktskapet kan man se i de mörka gropiga bladen. Med sina långa smala blad påminner den till växtsättet om en palmkrona.
Inte så mycket att tillägga. De två andra arterna är Grönkål och Savojkål.

Anki V
Jättestort tack för de fina växterna och de kluriga ledtrådarna bravo.gif .

Sommarljuset tog jag ganska snabbt men kålen……..Hjärnan gick verkligen på högvarv wacko.gif .

Men å andra sidan har jag fått studerat romarikets kejsare och deras historia. Ett tag var jag inne på Djingis Khan och mongolerna men även Alexander den store och hans imperium har provats botaniskt laugh.gif .

/Anki
Peztis
Och jag såg på en gång att det var kålfröer vi fått som bonus så jag började PM:a kålsort efter kålsort... 7 gissningar tror jag det blev!

Sommarljuset tog jag någonstans där det stod sommarljus och Rosmarin som sjöng högt om "Ute blåser..."
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 24-04-2012, 12:15) *
Jättestort tack för de fina växterna och de kluriga ledtrådarna bravo.gif . Var så god kära du! Det är ju "kluret som är en av de roliga sakerna med busfröna tycker jag!

Sommarljuset tog jag ganska snabbt men kålen……..Hjärnan gick verkligen på högvarv wacko.gif .

Men å andra sidan har jag fått studerat romarikets kejsare och deras historia. Ett tag var jag inne på Djingis Khan och mongolerna men även Alexander den store och hans imperium har provats botaniskt laugh.gif .
Botaniska analyser på hög nivå. Så ska det vara!!! bravo.gif
/Anki
Rosmarin
Svarade med rött i citatet eftersom jag inte har så mycket tid just för ögonblicket... sweatingbullets.gif

CITAT (Peztis @ 24-04-2012, 16:13) *
Och jag såg på en gång att det var kålfröer vi fått som bonus Det gjorde du! tummenupp.gif så jag började PM:a kålsort efter kålsort... 7 gissningar tror jag det blev!

Sommarljuset tog jag någonstans där det stod sommarljus och Rosmarin som sjöng högt om "Ute blåser..." Jag trodde nog att flera skulle ta det på den här ledtråden, men nej... Det var nog FÖR tydligt! giggle.gif

...och gjorde likadant här!
Maggan H
Måste erkänna att jag inte sett alla dina uppdateringar Rosmarin och jag hade säkert inte gissat rätt ändå! Men tack så mycket, ska bli spännande att följa båda! Antar att kålfjärilarna kommer att älska kålplantan.... devil.gif
Rosmarin
giggle.gif Haha ja, jag kunde kanske ha skrivit att båda växterna brukar vara fulla av fjärilar giggle.gif i ledtrådarna.
Jag har dock för mig att detta inte är kålfjärilarnas absoluta favorit.
Lady Hamilton
Tackar så mycket för den utförliga beskrivningen och skötselråd Det är guld värt kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon