Nu till ledtrådarna:
Jag börjar med busfröet:Gaura Lindheimeri eller Sommarljus.
Här står det faktiskt. Medvetet ganska kamouflerat "mellan raderna".:
CITAT (Rosmarin @ 26-03-2012, 10:37)

Det känns dags att blåsa liv i den här tråden. Hur går det för er där ute i stugorna? Sköter de rödbrusiga busarna sig ? Och hur går det med bonusfröna? Vi har haft riktigt varmt här den senaste veckan. Nu börjar jag verkligen att längta efter riktig vår och sommar.
Just det ja; jag såg ju att busfröets moderplantor börjar vakna ur sin vintervila när jag var ute i trädgården för ett par dagar sedan. Vilken tur! Det hade ju varit ytterst pinsamt om de inte hade överlevt vintern i år nu när jag sagt att den är perenn!
CITAT (Rosmarin @ 29-03-2012, 10:13)

...
Busfrö: Hattstugans bonusfrö är en humledragare och den här växten brukar vara full av fjärilar under blomningen.
Blommorna ser ju ut som små vita fjärilar!!!
CITAT (Rosmarin @ 02-04-2012, 09:54)

...
BUS: En viktig person vid en av (för många) livets stora högtider. Utan den här personen blir det liksom ingenting...
...
Syftar på den vanligt förekommande sorten av Gauran heter "The Bride". Bröllop utan brud kan ju visserligen förekomma nu för tiden men men…
CITAT (Rosmarin @ 04-04-2012, 10:30)

Den ena lyser upp sommarens blomsterrabatter. Den andra ser ut som en liten palm med sin kolsvarta siluett.
Sommarljus som lyser upp med sina vita blommor.
CITAT (Rosmarin @ 05-04-2012, 11:00)

Idag är det lite kallare än vad det har varit under en period här hos oss. Men det börjar bli ljusare om kvällarna nu och det är ju väldigt skönt. Detta är något jag saknar från Sverige. De långa skymningstimmarna sent om kvällarna på sommaren. Detta speciella sommarljus som inte finns här. Jo, det skymmer ju naturligtvis om kvällarna här också, men skymningen varar max en halvtimme och sedan är det MÖRKT, även på sommaren... Jag blir riktigt nostalgisk av att tänka på detta! Ute blåser sommarvind, göken gal i högan lind...♫.. ♪.. ♫..♪..
Ja, Sommarljus som sagt. Tydligare kunde det liksom inte sägas...
"Summer Breeze" blev översatt till sommarvind. Och "lind" som i Gaura
Lindheimeri.
CITAT (Rosmarin @ 12-04-2012, 10:43)

...
Den har däremot en nära släkting som har använts åtminstone sedan 1930-talet mot eksem och andra irritationer i huden. Effekten tros komma från omega-6 fettsyror som växten innehåller förhållandevis mycket av.
...
Sommarljus och Nattljus är båda Dunörtsväxter. Jättenattljusoljan används som naturläkemedel.
CITAT (Rosmarin @ 13-04-2012, 14:29)

Busfröet är en växt som kommer ifrån södra USA. Den förekommer vilt där. Den blir ca 1 meter hög.
Blommorna ser ut ungefär så här:
[attachment=69189:Bllomma.jpg]
Inte så mycket att tillägga.
CITAT (Rosmarin @ 18-04-2012, 10:29)

Vi tittade på en dokumentär om en liten by i de karga Uralbergen igår kväll. Oj vad det är vackert där, men det är nog inte så lätt att leva där på tundran. De visade väldigt vackra bilder från bland annat topparna Gora Narodnaja, Gora Telpoziz, Gora Pajer, Gora Isjerim. Gora Lindheimeri…
För övrigt kretsar det mesta i fransk tv för närvarande runt presidentvalet vars första tur går av stapeln på söndag. En viktig fråga som debatterats av ekologisterna är kärnkraften och den farliga uranhanteringen. En fråga som stötts och blötts naturligvis sedan Fukushima. Valdebatterna i övrigt de senaste månaderna har varit många. Urartat har det gjort för länge sen tycker jag–precis som det brukar göra. Regeringspartiet hotar med att allt kommer att bli mycket sämre om oppositionen får makten. Oppositionen hotar med samma sak om den nuvarande presidenten blir omvald. Ja, det är precis som vanligt innan ett val med andra ord.
...
Någon sådan dokumentär har jag aldrig sett, men det är inte helt enkelt att hitta ord/meningar med ordet Gaura invävt i texten. Men tre ggr i ett och samma inlägg fick jag till i alla fall! Någon bergstopp som heter Gora Lindheimeri finns det nog inte i Uralbergen förstås...