|
Rosmarin
16-03-2012, 09:41
Det var duktigt av er allihop! Peztis och Margith har kommit med gissningar på bonusfröet som är så oliiiiiidligt nära. (Vem var det som sa så, att det var "oliiiiidligt spännande"?) CITAT (DykUnderYtan @ 16-03-2012, 09:31)  Sår lite sent, idag men har tyvärr ingen gissning... De kommer säkert ifatt. Du och jag befinner oss väl i ungefär samma situation (med en ett - ettochhalvt-åring att ta hand om) så jag förstår absolut om du inte har hunnit!
Maggan H
17-03-2012, 12:22
Oj, jag har glömt rapportera att en rödbrusig buse har grott!  Han stod för nära krukkanten så den var utom synhåll ett tag eftersom jag inte kan se rakt upptifrån utan att ta bort krukan/lysröret.... Apropå oliiiidligt spännande är det Peter Harrysson som myntade detta uttryck i 'Så ska det låta'.
Margith
17-03-2012, 12:27
I går kväll när jag nattade mina frösådder syntes ingenting av Rosmarins bus. I morse när jag sa godmorgon till dem, ser jag ett helt gäng rödbrusiga busar i krukan Men jag har ännu inte kommit på vad det kan vara för nåt....
Rosmarin
17-03-2012, 14:50
Heja heja!  Så bra att det gror. Av busfröna grodde ett av tio efter ca en vecka och ytterligare två två veckor efter sådd när jag provsådde fröna. Nu, tre veckor senare har de flesta grott. De tar som sagt lite tid på sig ibland. Mina har nog dessutom inte stått tillräckligt varmt. Bonusfröna grodde snabbt, allihop inom ett par dagar. Det kommer att bli rena tropikariet här innan det är dags för utplantering. Javisst ja, Peter Harrysson var det ju!  Det hade jag totalt glömt.
Rosmarin
17-03-2012, 20:45
Grattis Peztis!  som har klurat ut vad bonusfröet är!
Tackelitack! Tog det på 7:e gissningen!!!  Gick igenom hela familjen, tror jag...
Och just ja! Kul med detta fröet för jag har inte sått det förut men blev nyfiken och intresserad efter att ha sett det på tv!
Rosmarin
26-03-2012, 09:37
Det känns dags att blåsa liv i den här tråden.  Hur går det för er där ute i stugorna? Sköter de rödbrusiga busarna sig  ? Och hur går det med bonusfröna? Vi har haft riktigt varmt här den senaste veckan. Nu börjar jag verkligen att längta efter riktig vår och sommar. Just det ja; jag såg ju att busfröets moderplantor börjar vakna ur sin vintervila när jag var ute i trädgården för ett par dagar sedan. Vilken tur! Det hade ju varit ytterst pinsamt om de inte hade överlevt vintern i år nu när jag sagt att den är perenn!
Maggan H
26-03-2012, 20:56
Jodå, här är båda omskolade.... vet inte vad det kan vara dock!
Härligt väder här också, idag har vi haft 17 grader men det är kallt om nätterna med lätt frost i natt.
Lady Hamilton
27-03-2012, 21:34
Har inte hunnit skola men det blir så snart jag kan Växer gör de iallafall
Rosmarin
28-03-2012, 09:45
Det var ju bra att de sköter sig! Dessutom är de hoppstjärsresistenta har jag förstått. Bonusfröet är annars en växt som återhämtar sig från allt och liksom katten verkar ha nio liv läste jag i en artikel på internet.
Rosmarin
29-03-2012, 09:13
Ni kommer med minst sagt varierande förslag på vad de båda fröerna kan vara!  Det är bra! Fortsätt att gissa. Här kommer lite hjälp på vägen: Busfrö: Hattstugans bonusfrö är en humledragare och den här växten brukar vara full av fjärilar under blomningen. Bonusfrö: Detta är trots att den har funnits sedan 1700talet ingen klassisk rabattväxt. Sedan ett par år tillbaka har den blivit allt populärare och man ser den lite här och var i prunkande rabatter där dess ornamentala bladverk kontrasterar vackert mot blommorna.
Rosmarin
30-03-2012, 10:50
Grattis Margith!!!  som har gissat rätt på bonusfröet!
Margith
30-03-2012, 10:53
CITAT (Rosmarin @ 30-03-2012, 11:50)  Grattis Margith!!!  som har gissat rätt på bonusfröet! Ja du Rosmarin, jag tror att du är lika glad som jag över att jag äntligen gissade rätt Det har varit ett idogt PM:ande innan jag kom i mål
Grattis! Jag hade glömt att så bonusen men idag tittar den upp. Kanske man har en chans då...
/Åsa
Margith har fått en * i kanten! Grattis!
Lady Hamilton
30-03-2012, 17:43
Grattis Margith
Rosmarin
31-03-2012, 09:39
CITAT (Margith @ 30-03-2012, 11:53)  Ja du Rosmarin, jag tror att du är lika glad som jag över att jag äntligen gissade rätt Det har varit ett idogt PM:ande innan jag kom i mål  Jag ÄR glad att du hittade rätt för din skull  , eftersom jag vet hur vansinnigt frustrerad man blir när man är nästan framme men bara nästan. Men jag TYCKER det är tråkigt också eftersom detta väl kanske innebär att jag inte längre får trevliga PM från dig.
Margith
31-03-2012, 11:01
Tack Rosmarin, det där var väldigt rart skrivet av dig Men jag har ju inte kommit på vad buset är, fjärilsdragare?? Det finns hur många som helst, så än slipper du inte mina PM
Rosmarin
02-04-2012, 08:54
Här kommer några fler ledtrådar. BUS: En viktig person vid en av (för många) livets stora högtider. Utan den här personen blir det liksom ingenting... BONUS: Kejsarens namn är också en färg. CITAT (Margith @ 31-03-2012, 12:01)  Tack Rosmarin, det där var väldigt rart skrivet av dig Men jag har ju inte kommit på vad buset är, fjärilsdragare?? Det finns hur många som helst, så än slipper du inte mina PM   Margith och jag har haft många diskussioner via PM den senaste tiden. Om allt mellan terrorism och italiensk matlagning  . Och det har varit så trevligt så.  Till mig får man gärna skicka PM. Jag läser dem och svarar inte alltid alldeles på direkten men när jag hinner.
Rosmarin
04-04-2012, 09:30
Den ena lyser upp sommarens blomsterrabatter. Den andra ser ut som en liten palm med sin kolsvarta siluett.
Rosmarin
05-04-2012, 10:00
Idag är det lite kallare än vad det har varit under en period här hos oss. Men det börjar bli ljusare om kvällarna nu och det är ju väldigt skönt. Detta är något jag saknar från Sverige. De långa skymningstimmarna sent om kvällarna på sommaren. Detta speciella sommarljus som inte finns här. Jo, det skymmer ju naturligtvis om kvällarna här också, men skymningen varar max en halvtimme och sedan är det MÖRKT, även på sommaren... Jag blir riktigt nostalgisk av att tänka på detta! Ute blåser sommarvind, göken gal i högan lind...♫.. ♪.. ♫..♪..
Känns längtan mindre om jag talar om att hos mig snöar det lappvantar /Åsa
Margith
05-04-2012, 10:17
Eller om jag berättar att det är minst 1,5 meter snö kvar på uteplatsen?
Lady Hamilton
05-04-2012, 10:30
 Här är så gått som snöfritt Tulpanlökarna är på vägg upp och kvällarna är redan nu ljusa och fina
Rosmarin
05-04-2012, 12:47
 Det är bra att ni läst vad jag skrivit flickor! Läs en gång till.
Margith
05-04-2012, 13:00
CITAT (Rosmarin @ 05-04-2012, 13:47)   Det är bra att ni läst vad jag skrivit flickor! Läs en gång till.  Vaddå läs en gång till? Jag har läst 78 gånger och jag fattar fortfarande inte
Ja, lind är det då inte! Så ser varken fröer eller småplantor ut! Så det så!
Rosmarin
05-04-2012, 21:01
CITAT (Peztis @ 05-04-2012, 14:16)  Ja, lind är det då inte! Så ser varken fröer eller småplantor ut! Så det så!  Är du HELT säker på det?
De måste se annorlunda ut i Frankrike...
Rosmarin
06-04-2012, 12:55
Jag börjar med att önska er allihop en riktigt GLAD PÅSK! och hoppas att ni kommer att ha en skön helg. Sedan ett stort GRATTIS till PEZTIS!!! som har gissat rätt på busfröet.
 Va ja e gla!
Rosmarin
06-04-2012, 13:20
Jag har lovat att komma med ledtrådar till bonusfröet. Jag börjar med en bild:
[attachment=68967:Rosmarin.jpg]
...och hoppas att uppladdningen ska lyckas.
Maggan H
06-04-2012, 16:06
Hm, ja det ser ju ut som nåt man äter... Så här ser mina plantor ut nu: [attachment=68969:P4060006.JPG] [attachment=68970:P4060007.JPG]
Men jisses! Hur lyckas du få dem sååååå stora och fina!?!?!? Det är bara att buga sig för överhögheten...
Rosmarin
07-04-2012, 09:54
CITAT (Maggan H @ 06-04-2012, 17:06)  Hm, ja det ser ju ut som nåt man äter... .....  Jättefina plantor Maggan!  När ni skolar om /planterar bonusplantorna så plantera dem djupt. Ner med dem i jorden upp till hjärtbladen sa blir det fina plantor. Djupt och bestämt!  Buset tror jag inte gar att äta.
Maggan H
07-04-2012, 14:00
CITAT (Peztis @ 06-04-2012, 17:45)  Men jisses! Hur lyckas du få dem sååååå stora och fina!?!?!? Det är bara att buga sig för överhögheten... Går mot all vetenskap och sår direkt i plantjord...  CITAT (Rosmarin @ 07-04-2012, 10:54)   Jättefina plantor Maggan!  När ni skolar om /planterar bonusplantorna så plantera dem djupt. Ner med dem i jorden upp till hjärtbladen sa blir det fina plantor. Djupt och bestämt!  Buset tror jag inte gar att äta.  Tack! Men inte vet jag vad det är...inte ätbart då...
Rosmarin
12-04-2012, 09:43
CITAT (Maggan H @ 07-04-2012, 15:00)  ... Tack! Men inte vet jag vad det är...inte ätbart då... Jag förtydligar: Busfröet tror jag inte att man kan äta. Jag har inte kunnat hitta någonstans varken att den kan ätas eller användas på något annat sätt. Men inte att den skulle vara giftig heller. Den har däremot en nära släkting som har använts åtminstone sedan 1930-talet mot eksem och andra irritationer i huden. Effekten tros komma från omega-6 fettsyror som växten innehåller förhållandevis mycket av. Bonusfröet (fritt kopierat från nätet): Hög och vid brer den ut sig i täppan, XXX, en för m å nga okänd sort. Förhoppningsvis kan detta komma att ändras genom att fler väljer att odla XXX. Säkraste sättet att få tag på XXX är att helt enkelt så några frön hemma. I Italien och då framför allt Toscana är XXX en självklar del av grödorna. Där har den odlats sedan 1700-talet, och en av ursorterna har namnet XXX. Eftersom skörden av XXX sammanfaller med olivskörden, serveras den också ofta nykokt med årets olivolja. XXX lär vara en korsning mellan två andra arter ur samma växtfamilj. Släktskapet kan man se i de mörka gropiga bladen. Med sina långa smala blad påminner den till växtsättet om en palmkrona.
Rosmarin
12-04-2012, 12:45
Grattis Hattstugan!!!  som har gissat rätt på bonusfröet.
Grattis hattstugan för stjärnan i kanten!
Lady Hamilton
12-04-2012, 16:15
Grattis Grattis!
Rosmarin
13-04-2012, 13:21
Rosmarin
13-04-2012, 13:29
Busfröet är en växt som kommer ifrån södra USA. Den förekommer vilt där. Den blir ca 1 meter hög. Blommorna ser ut ungefär så här: [attachment=69189:Bllomma.jpg]
Rosmarin
16-04-2012, 13:14
Grattis Anki!!! som har listat ut vad bonusfröet är för något. Jag tycker egentligen att det börjar bli dax att avslöja vad mina fröer är för något. Nu får ni veckan på er för att gissa de av er som vill. Efter helgen talar jag om vad det är.
Grattis Anki! Nu har du också en * i kanten!
Tackar allra ödmjukast  och * i kanten gillas Men jäsiken vad jag har funderat......jag var hela tiden inne på helt fel spår och ju mer ledtrådar det kom desto mer förvirrad blev jag  /Anki
Rosmarin
17-04-2012, 19:58
Grattis Margith!!! som har kommit på rätt svar på busfröet!!!
Rosmarin
18-04-2012, 09:29
Vi tittade på en dokumentär om en liten by i de karga Uralbergen igår kväll. Oj vad det är vackert där, men det är nog inte så lätt att leva där på tundran. De visade väldigt vackra bilder från bland annat topparna Gora Narodnaja, Gora Telpoziz, Gora Pajer, Gora Isjerim. Gora Lindheimeri… För övrigt kretsar det mesta i fransk tv för närvarande runt presidentvalet vars första tur går av stapeln på söndag. En viktig fråga som debatterats av ekologisterna är kärnkraften och den farliga uranhanteringen. En fråga som stötts och blötts naturligvis sedan Fukushima. Valdebatterna i övrigt de senaste månaderna har varit många. Urartat har det gjort för länge sen tycker jag–precis som det brukar göra. Regeringspartiet hotar med att allt kommer att bli mycket sämre om oppositionen får makten. Oppositionen hotar med samma sak om den nuvarande presidenten blir omvald. Ja, det är precis som vanligt innan ett val med andra ord. Jag tänkte inte ge er fler ledtrådar nu faktiskt. Den här tråden är så full av ledtrådar mer eller mindre tydliga så att den håller på att spricka.  Men om ni vill så får ni gärna ställa frågor direkt i tråden. Frågor som det går att svara "ja" eller "nej" på.  T.ex: Är den här växten lila? Svar:Nej
Margith
18-04-2012, 16:31
CITAT (Rosmarin @ 17-04-2012, 20:58)  Grattis Margith!!! som har kommit på rätt svar på busfröet!!! (Äntligen rätt.....  )
Rosmarin
18-04-2012, 18:26
Ja, ibland är svaret enklare än vad det verkar! Och nu har Hattstugan gissat rätt!!! Grattis Hattstugan!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|