|
mamamaggan
20-03-2012, 00:40
Men så bra då . Då kan du sova gott om nätterna och slipper bekymra dig över att det finns fattiga barn i Sverige enligt ditt sätt att se.
*Stintan*
20-03-2012, 00:42
Det är synd om dej Motti!
Tycker mest synd om er som är så enkelriktade som inte kan låta ert intelekt flyta och se saker och ting ur andras perspektiv också utan bara genom era egna .Ni har helt enkelt gett er fan på att det är som ni tycker och tänker och ingen får ifrågasätta det överhuvudtaget och om man ifågasätter så är man ja vad är man ?Det har ni säkert svar på också
*Stintan*
20-03-2012, 01:02
Jag undrar vem det är som är enkelriktad jag. Du har ju din förutbestämda åsikt om det mesta och kan inte ens diskutera eller ta till dig vad som framkommer i faktaunderlag det länkas till. Alla andra har fel och du har rätt
Där har vi din Projecering Stintan !tycker du ska kolla på Wikipedia vad det är !du tänder på att trycka till andra .
*Stintan*
20-03-2012, 01:20
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 01:09)  Där har vi din Projecering Stintan !tycker du ska kolla på Wikipedia vad det är !du tänder på att trycka till andra . Även där har du fel. Det krävs helt andra saker för att jag ska tända till. Om du tyckte att det var att trycka till dig så var det väl för att du insåg att det fanns en del sanning i det jag sa.
Aqvakul
20-03-2012, 05:56
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:53)  Tycker mest synd om er som är så enkelriktade som inte kan låta ert intelekt flyta och se saker och ting ur andras perspektiv också utan bara genom era egna .Ni har helt enkelt gett er fan på att det är som ni tycker och tänker och ingen får ifrågasätta det överhuvudtaget och om man ifågasätter så är man ja vad är man ?Det har ni säkert svar på också  Låter mer som att du beskriver dig själv, tyvärr!
skånepåg
20-03-2012, 08:21
Tyvärr ser verkligheten ut såhär för många på olika ställen i sverige och just fattigdom enligt mej även man har en bostad (som är guld värd, vet det själv har varit hemlös) då får man hålla i varenda krona och subtionera varje måltid med knappt 2000 i månaden som man får av soc eller vad som var man får sin lilla peng ifrån och det ska räcka till allt, så var det för mej för runt 13-14 år sen Och de pengarna ska räcka till all annan aktivitet och om man har tur en biofilm eller vad som helst, medeln är så knappa och inte många får det iheller, man måste gå igenom så många processer och sammhället ställer inte inte upp på mycket som den här 2/3 som är utländska, det finns inga jobb för ens en helsvensk och de som knappt gått i skolan och knappt kan språket hur klarar man sej förutom med olika bidrag som är så fattiga? Sverige som är ett av länderna som betalar högst skatt, vad är det pengarna går till? Jo jag vet massa annat men de kunde gett större bidrag till olika kommuner som delas ut till bara soc eller försäkringskassan så de kan hjälpa mer Det finns lite hjälp om man har turen att få det men som det bara handlar om, många har inte ens mat för flera dagar i månaden, jag har själv ätit bara en gång om dagen bara för att man ska ha mat varje dag  Det är nästan ett skämt i detta välfärd sverige som ska vara så bra så rikare blir rikare och fattigare blir fattigare?
Huggorm
20-03-2012, 08:33
Men jag anser att försörjningsstödet bara skall räcka till det viktigaste, vill man ha mer så får man jobba ihop pengar själv. Det kan inte vara skattebetalarnas uppgift att jobba ihop till lyxliv åt andra
skånepåg
20-03-2012, 08:38
Tyvärr hjälper inte de bidrag som finns för många, som bara hela detta handlar om mat på bordet, har man barn så får man nån tusenlapp extra men det ska räcka enligt de standaren som de satte för vad är det 30 år sen? Och det finns inga jobb för många, hade de kunnat jobbat hade de gjort det, många av de som just nu lever i fattigdom är ju arbetslösa i många år och just pågrund av det så jobbar man upp skulder som bara klara hålla kvar bostaden om man inte vill ut på gatan
herkules
20-03-2012, 09:14
jag tror att man väljer att se fattigdom på det sätt som passar ens eget samvete bäst. det finns hemlösa barn i sverige, det finns barn som är hungriga även om de inte svälter, det finns barn som inte har kläder som passar dem. sen är det upp till var och en att göra något åt den vetskapen. man kan alltid låtsas som om det regnar.
Anki på Öland
20-03-2012, 09:18
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:37)  .................och tydligen handlar det mest om invandrar barns status . Och då menar du att då var det inget att bry sig om, eller...???
skånepåg
20-03-2012, 09:26
Hehe jag handlar fortfarande på röda korset för byxor till exempel bara 10 kronor styck  Tycker det är smidigt och billigt som fan, är man fattig så hittar man lösningar för att få råd med annat om man nu vill det ^^
Gunilla T
20-03-2012, 09:40
CITAT (herkules @ 20-03-2012, 09:14)  jag tror att man väljer att se fattigdom på det sätt som passar ens eget samvete bäst. det finns hemlösa barn i sverige, det finns barn som är hungriga även om de inte svälter, det finns barn som inte har kläder som passar dem. sen är det upp till var och en att göra något åt den vetskapen. man kan alltid låtsas som om det regnar. Ja, uppenbarligen är det så - känns bättre att tänka att socialtjänsten ser till att barn får de grundläggande behoven tillgodosedda. Att leva på försörjningsstöd under längre tid är oerhört svårt. Några månader går säkert bra under förutsättning att man inte har några skulder/avbetalningar för det räknas som privata skulder och ersätts inte av försörjningsstöd. Försök hitta en barnfamilj som levt knapert under en längre tid och inte ens har köpt kläder på postorder... 200 kr i avbetalningskostnad ger 200 kr mindre i matpengar varje månad och det är mycket det... Barn kostar, i synnerhet när året byter årstid och de gamla vinterkläderna är för små, det vet alla som haft barn eller när barnsängen och madrassen med nödvändighet har gjort sitt. Eller när barnet fyller år och vill bjuda på kalas såsom andra gör och det inte finns pengar - så mycken sorg och skam det kan orsaka. Existensminimum är förresten det belopp kronofogden använder sig av vid indrivning, socialtjänstens norm för försörjningsstöd brukar ligga lägre. En illustrativ insändare i Kuriren i dag; http://ekuriren.se/ledareasikter/debatt/1....tva-paket-korv-
CITAT (Gunilla T @ 20-03-2012, 09:40)  Ja, uppenbarligen är det så - känns bättre att tänka att socialtjänsten ser till att barn får de grundläggande behoven tillgodosedda. Att leva på försörjningsstöd under längre tid är oerhört svårt. Några månader går säkert bra under förutsättning att man inte har några skulder/avbetalningar för det räknas som privata skulder och ersätts inte av försörjningsstöd. Försök hitta en barnfamilj som levt knapert under en längre tid och inte ens har köpt kläder på postorder... 200 kr i avbetalningskostnad ger 200 kr mindre i matpengar varje månad och det är mycket det... Barn kostar, i synnerhet när året byter årstid och de gamla vinterkläderna är för små, det vet alla som haft barn eller när barnsängen och madrassen med nödvändighet har gjort sitt. Eller när barnet fyller år och vill bjuda på kalas såsom andra gör och det inte finns pengar - så mycken sorg och skam det kan orsaka. Existensminimum är förresten det belopp kronofogden använder sig av vid indrivning, socialtjänstens norm för försörjningsstöd brukar ligga lägre. En illustrativ insändare i Kuriren i dag; http://ekuriren.se/ledareasikter/debatt/1....tva-paket-korv-Jättebra insändare som verkligen pekar på problem som man glömmer om man fokuserar begreppet fattigdom till enbart mat på bordet och tak över huvudet. Har man barn i skolåldern och om barnen går i en skola som "ser problemet" vet man att fattigdomen även slår mot och begränsar barn som faktiskt skulle ha råd med det lilla extra utöver den rena undervisningen. Av hänsyn till de fattiga barnen är man tvungen att avstå trevliga aktiviteter. Vore det inte bättre för alla om vi hade ett samhälle som är inriktat på att minska klyftorna mellan fattig och rik istället för tvärtom? Med den här regeringen och den politik de för är vi på väg åt fel håll...
*Stintan*
20-03-2012, 10:36
CITAT (Cacki @ 20-03-2012, 10:19)  Jättebra insändare som verkligen pekar på problem som man glömmer om man fokuserar begreppet fattigdom till enbart mat på bordet och tak över huvudet. Har man barn i skolåldern och om barnen går i en skola som "ser problemet" vet man att fattigdomen även slår mot och begränsar barn som faktiskt skulle ha råd med det lilla extra utöver den rena undervisningen. Av hänsyn till de fattiga barnen är man tvungen att avstå trevliga aktiviteter. Vore det inte bättre för alla om vi hade ett samhälle som är inriktat på att minska klyftorna mellan fattig och rik istället för tvärtom? Med den här regeringen och den politik de för är vi på väg åt fel håll... För mig är det obegripligt att det finns människor som inte vill se och inte ens vill förstå. Hur kan man tycka att det är OK med ökade klassklyftor i samhället? Vad får det för följder i framtiden, våra barns och barnbarns framtid?
mamamaggan
20-03-2012, 22:09
Vilken bra insändare , den talar verkligen om hur det ser ut i Sverige i dag .
Jag skäms över att leva i ett samhälle där det finns en så stor andel fattiga barn och att andelen ökar för varje dag som går.
Ännu mer skäms jag över de som inte vill ta till sig hur det är , inte vill eller kan förstå hur det kan vara för fattiga barn / familjer i SVerige .
Vart har den humana männsikan tagit vägen ? Den som ser sig omkring med vidöppna ögon och reagerar på vad den ser och som försöker räcka ut en hand till den som har det sämst .
Tjatar än en gång om att fattigdom är ett relativt begrepp , därför är defintionen olika i olika länder .
Ett stort problem är att medan de flesta fått det ekonomiskt bättre de senaste åren, så har en minoritet, kanske 10-20% ungefär samma inkomster (inflationsjusterat) som för 20 år sedan, och ca 10% (arbetslösa, sjuka, exv) sämre inkomster (inflationsjusterat) än för 20 år sedan. Samtidigt har boendekostnaderna, speciellt om man vill äga sin bostad (rimligt enligt mig) skenat, och hyresrätterna minskat i antal och ökat i pris. Så även om man kanske inte är fattigare i rena kronor och ören så har väsentliga delar av tillvaron blivit dyrare. Samtidigt har såklart platt-TV etc blivit väldigt billigt, mycket billigare än en tjock-TV på 80-talet, en det hjälper ju föga. Den ekonomiska tillväxten under de senaste 20 åren har fördelats ojämlikt, och de som fått minst är de som också hade minst. SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, som sannerligen inte är en vänsterorganisation, konstaterar i sin välfärdsrapport 2011 ( http://www.sns.se/sites/default/files/vr-2011_inlaga_0.pdf ) skriven av 2 professorer vid Stockholms Universitet att inkomstskillnaderna ökar i samhället. Fackförbundet Unionen skriver med hänvisning till rapporten att "Under perioden 1930-1980 minskade inkomstskillnaderna i Sverige. Under de senaste trettio åren är trenden tydligt den motsatta – skillnaderna i inkomst i Sverige mellan de som har lägst och de som har högst ökar.". Man kan ha en jämra massa åsikter om att relativ fattigdom inte är "riktig" fattigdom, (oftast yttrade av personer med begränsad fantasi och erfarenhet), men i ett samhälle där väldigt många faktiskt tjänar väldigt mycket blir barn oftast dem som drabbas först när ojämlikheterna visar sig. Hur lätt blir det med skolarbetet om föräldrarna inte har bredband? Såvitt jag vet kan man vägras sådant om man har betalningsanmärkning. Neh, är för trött för att skriva strukturerat, men vill avsluta med att det är ett ofog att skolor tillåts ta ut pengar för aktiviteter. Ibland sköts det "utanför skolan" men i praktiken är det sak samma.
Huggorm
27-03-2012, 22:13
CITAT (Pirum @ 27-03-2012, 22:55)  Hur lätt blir det med skolarbetet om föräldrarna inte har bredband? Såvitt jag vet kan man vägras sådant om man har betalningsanmärkning. Därför finns det datasalar i skolorna där man kan låna dator och uppkoppling alldeles gratis.
Socialhjälpen är avsedd att täcka folks grundbehov: ingen ska behöva svälta eller bo på gatan bara för att de är fattiga. Socialhjälpen kommer också nånstans ifrån, det är inte pengar som bara dyker upp. Det är pengar som tas ifrån lönen på de som har arbete, för att solidariskt sprida kostnaderna för att ta hand om de svagaste i samhället. Och det är skitbra.
Men en kostnad är det.
Jag tycker själv det blir tveksamt när man vill använda andra människors pengar för att täcka behov som inte är grundbehov - det är t.ex. ingen mänsklig rättighet att kunna åka bort på semestern. Det suger att det finns barn som inte har råd med sånt, men medan t.ex. jag gärna ställer upp och betalar skatt för att folk inte ska svälta eller bo på gatan vill jag inte betala för att de ska kunna åka på skidresa med klassen.
Och ja, jag kommer från fattig bakgrund och gick i ärvda och second-hand kläder som barn, och ja, jag har varit långtidsarbetslös och gått på socialbidrag och ätit spaghetti med ketchup i veckor och haft kronofogden i hasorna som vuxen. Been there, done that.
*Stintan*
27-03-2012, 22:33
Då får väl klassen låta bli att åka på skidresa! Eller så får dom samla till en klasskassa som alla får del av.
CITAT (Huggorm @ 27-03-2012, 23:13)  Därför finns det datasalar i skolorna där man kan låna dator och uppkoppling alldeles gratis. Går alltid att få bredband men har man betalningsanmärkning så måste man nog betala i förskott. Går säkert att få för under hundringen i månaden.
*Stintan*
27-03-2012, 22:44
CITAT (gnon49 @ 27-03-2012, 23:40)  Går alltid att få bredband men har man betalningsanmärkning så måste man nog betala i förskott. Går säkert att få för under hundringen i månaden. Alla har inte råd med dator och bredband. Det är säkert inte prio 1 för den som lever på försörjningsstöd trots att det kanske skulle underlätta skolarbetet.
skånepåg
27-03-2012, 22:49
Bara sociala som ni nämde de har en hel del krav som inte så lätt idag, reglerna blir bara strängare och sen har man haft jobb så räknas alla sina tillgångar och ekonomi in i det, helt lätt är det inte idag =( enligt deras normer måste man sålt alla sina tillgångar och inte kunna vara arbetstillförlig? Finns nog ett ord för det, annars blir man inte slussad till dem  Och det är knappt ens då, och även med alla bidrag och allt, soc räknar in det så man får minsta möjliga det är inget high life man får, försök du klara dej på alla utkostnader du har inom allt med bara 2-2500 de betalar inga räkningar mer än hyran.... Arbetsförmedlingens sista utväg om man har tur...
De tog upp det här med fattiga barn på TV 4 med Malou von Siverts !men ingen talade om vad de här barnen är "fattiga på " ?det tycker jag är märkligt måste jag säga ,om man nu går ut i media och påstår att det finns Svenska fattiga barn då vill man ju som svensk skattebetalare veta vad det är det är fattiga på ?ingen pratar om fattiga invandrar barn ? Jag själv är ju uppvuxen i en välbeställd familj men vårt sommarställe var enkelt brunn ute fotogenlampor och vedspis plus öppen spis bada i träbalja ute osv men fan vad lycklig man var som liten då ,där fanns ingen tv inte ens radio men mormor lärde mig stoppa strumpor och glödsteka äpplen på glöden och mycket annat  . Måste man ha platt tv märkeskläder semester mobil osv för att vara ett lyckligt barn ?
*Stintan*
27-03-2012, 23:00
Vad är det för konstig jämförelse? Vad har er gamla sommarstuga på 50-60-talet och att ni hade det gott ställt med fattiga barn idag att göra. Sen undrar jag varför man ska göra skillnad på barn och barn? Det spelar väl ingen roll om det är invandrarbarn eller barn med svenska föräldrar som är fattiga. Nej man måste inte ha platt-TV, semesterresor eller mobil men det är inte heller det det är fråga om.
skånepåg
27-03-2012, 23:03
CITAT (Motti @ 27-03-2012, 22:51)  De tog upp det här med fattiga barn på TV 4 med Malou von Siverts !men ingen talade om vad de här barnen är "fattiga på " ?det tycker jag är märkligt måste jag säga ,om man nu går ut i media och påstår att det finns Svenska fattiga barn då vill man ju som svensk skattebetalare veta vad det är det är fattiga på ?ingen pratar om fattiga invandrar barn ? Jag själv är ju uppvuxen i en välbeställd familj men vårt sommarställe var enkelt brunn ute fotogenlampor och vedspis plus öppen spis bada i träbalja ute osv men fan vad lycklig man var som liten då ,där fanns ingen tv inte ens radio men mormor lärde mig stoppa strumpor och glödsteka äpplen på glöden och mycket annat  . Måste man ha platt tv märkeskläder semester mobil osv för att vara ett lyckligt barn ? Hehe just platt skärm och allt sånt är långt ifrån, bara ha mat på bordet! Finns ett par artiklar om det ett par sidor tillbaka, många är fattiga, man får kämpa bara för att få en kupong på 100 kronor för veckan, Just sociala som jag nämnde de är de väsrat de ska se dej nere i gränden innan de tror dej, vissa får hjälp men inte många, men som många just i denna långlågkunjuktur, inte många klarar sej, man får kämpa bara för att ha tak över huvet, vissa har turen att få lätt hjälp men bara läs tidningen och annat, jag har shjälv varit med om det, de hjälper inte utsötta, man får kämpa bara för att överleva, verkligeheten har sett ut såhär i minst 40 år, man vill inte höra av det så hör man det inte, men nu har folket stått upp, se bara på alla missförhållande i massor av lägenheter, så här behandlar man många och sen länge, bara nu de får sin röst hörd för ett bättre liv =/
Det finns en annan sort fattigdom, annorlunda än socialbidragsfattigdom. Det finns familjer där ena förälders inkomst är helt nollstället ( utförsäkrade sjukskrivna). Om familjen då råkar äga en villa på 600 000kr där de har levt senaste 15 åren, så får man inget från soc. Det spelar ingen roll om man har det mesta som lån. Men det kvittar i sammanhanget. Man vill hälst bo kvar, för det är oftast billigare än att hyra om man har två barn och behöver 3-4 rok Då hänger allt på en föräldrers inkomst. Den andra föräldren är bara en " belastning" med höga skjuvårds/medicinkostnader + vårdbehovet.
I dessa familjer vänder man verkligen på slantarna och återvinner kläder och drar in i sista att investera något i hemmet. Om sängen går sönder sover man på madrass på golvet. Om elräkningen blir skyhög sänker man värmen.
Roligt att bjuda hem kompisar då " se till att ni har en mössa och vantar när ni kommer...."
och vi pratar inte om platt-tv:n då , om tv:n slutar fungera, finns det inga pengar att köpa en ny, möjligtvis en blocket-tjock-tv, om man fortfarande prioriterar tv-licens.
Men den fattigdommen är väl inte allas Skånepåg ! då är det väl upp till föräldrarna att skärpa till sig och ta annsvar och sätta barnen först !Kommer alltid att finnas sämmre föräldrar men det är ju inte vi andras fel !lever man ett dåligt liv med missbruk osv så ska man se till att inte skaffa barn för dom har ingen plats i den världen !Men som sakt det kommer alltid att finnas barn som mår dåligt tyvär !och det gör en jäkligt ont men det måste vara upp till föräldrarna att se till så deras barn har det drägligt det kan vi andra inte ta på oss tycker jag !alla ha sitt annsvar för sina barn skaffa man döm så får man fan ta annsvar för dom.
skånepåg
27-03-2012, 23:45
Soon to come för de flesta, de bara hamna där av politikernas och statens val, vad var det senaste? Ge de mindre pengar så jobbar de mer? Hur funkar den retoriken? Jag har många frågor
*Stintan*
28-03-2012, 00:02
CITAT (Motti @ 28-03-2012, 00:41)  Men den fattigdommen är väl inte allas Skånepåg ! då är det väl upp till föräldrarna att skärpa till sig och ta annsvar och sätta barnen först !Kommer alltid att finnas sämmre föräldrar men det är ju inte vi andras fel !lever man ett dåligt liv med missbruk osv så ska man se till att inte skaffa barn för dom har ingen plats i den världen !Men som sakt det kommer alltid att finnas barn som mår dåligt tyvär !och det gör en jäkligt ont men det måste vara upp till föräldrarna att se till så deras barn har det drägligt det kan vi andra inte ta på oss tycker jag !alla ha sitt annsvar för sina barn skaffa man döm så får man fan ta annsvar för dom. Livet är inte statiskt utan vad som helst kan hända vem som helst när som helst som gör att ens tillvaro drastiskt förändras till det sämre.
I min värld sätter man alltid barnen först !sen kommer man på andra plats själv .
Och jag och andra har fortfarande inte fått svar på vad det är som gör att vi har "fattiga barn i Sverige"och vad den fattigdomen innebär i så fall ?Om man nu går ut och säger att vi har fattiga barn i Sverige så bör man väl få veta i så fall vad det är som fattas dom och vad det är som gör att just dom är fattiga ?vad är det de saknar osv ?För mat kan det inte handla om helt klart .
*Stintan*
28-03-2012, 00:19
CITAT (Motti @ 28-03-2012, 01:14)  I min värld sätter man alltid barnen först !sen kommer man på andra plats själv . Det kan man väl göra fast man är fattig. Tror du att man per automatik är en sämre människa för att man inte har pengar till mer än det absolut nödvändigaste och knappt det?
skånepåg
28-03-2012, 00:41
CITAT (Motti @ 28-03-2012, 00:18)  I min värld sätter man alltid barnen först !sen kommer man på andra plats själv .
Och jag och andra har fortfarande inte fått svar på vad det är som gör att vi har "fattiga barn i Sverige"och vad den fattigdomen innebär i så fall ?Om man nu går ut och säger att vi har fattiga barn i Sverige så bör man väl få veta i så fall vad det är som fattas dom och vad det är som gör att just dom är fattiga ?vad är det de saknar osv ?För mat kan det inte handla om helt klart . Vad det är de saknar? Hmm efter de strypt alla sina tillgångar och det finns inga jobb och efter all arbetslöshet som pågåt i sekler så har de inga fler val än att bara tumma på minsta lilla, det finns så många utan jobb och fast ekonomi sen långt tillbaka bara nu det kommit till kännedom till lekmannen  Detta är reaktionen av vår fina politik som ska vara så bra för all välfärd? Som jag sa sist de satte lägre lön för de som inte kunde jobba (och som inte får jobb) Och nu ska de sätta lägre lön för ungdomar som bara vill från sina föräldras hus för att inte kunna fly? (Som de inte vill anställa) Sen finns det ju inte ens bostad till bara en bråkdel av dem.. Var ska man börja? Bara få en måltid om knaptt 100kronor om dagen till 3st om inte fler numera i mångkultur och inte ens det är en jäkla pers att överleva idag bara för en vanlig arbetare! Så jäkla lätt har de det inte  Lyssna inte på media och politiker som förskönar allt, låt de leva som de gör ett år och fan försök överleva
skånepåg
28-03-2012, 00:48
Det är ju bla. media som framhäver dessa saker, och det är ju bara en bråkdel av all nedvärdering :PBara lägenheterna som man levt med i många olika städer i tiotals år har ma fått astma genom mögel och mycket annat, men bara sånt som kommer fram i media tillslut, har man inte råd får man bo och leva som liten slusk
skånepåg
28-03-2012, 00:55
Drog ut på det lite där men det är samma situation överallt, man har inga pengar och det finns inga jobb att få, staten hjälper ingen så många som lever i denna miljön, man får fan vara glad man får ost på brödet  Fattigdomen är relativ till viss del, men gå till vilket höghusområde som helst eller ghetto som det kan kallas, så har har du halva sanningen på ett par dagar, men i verkligheten finns det ingen hjälp, bara för få
Blomstertanten
28-03-2012, 04:40
En sak som är för jävlig är om föräldrarna erhåller socialbidrag så räknas ungarnas lön för sommarjobb in som inkomst! (I alla fall har det varit så förut. Hoppas verkligen att det blivit ändring på det) Det innebar att dessa ungar jobbade för att få lite egna pengar, men detta gjorde bara att familjen fick mindre i socialbidrag!!!!
CITAT (Motti @ 28-03-2012, 00:41)  Men den fattigdommen är väl inte allas Skånepåg ! då är det väl upp till föräldrarna att skärpa till sig och ta annsvar och sätta barnen först !Kommer alltid att finnas sämmre föräldrar men det är ju inte vi andras fel !lever man ett dåligt liv med missbruk osv så ska man se till att inte skaffa barn för dom har ingen plats i den världen !Men som sakt det kommer alltid att finnas barn som mår dåligt tyvär !och det gör en jäkligt ont men det måste vara upp till föräldrarna att se till så deras barn har det drägligt det kan vi andra inte ta på oss tycker jag !alla ha sitt annsvar för sina barn skaffa man döm så får man fan ta annsvar för dom. Resonemanget om att "det är upp till föräldrarna att alltid sätta barnen i första rummet" håller inte så länge det finns föräldrar som inte gör det. Griper inte soc in så är det just barnen och inte föräldrarna som får ta smällen. T.o.m missbrukare kan faktiskt verkligen älska sina barn men det hjälper inte alltid. När abstinensen sätter in så överskuggar den allt. "Se till att inte skaffa barn" skriver du också. Ska vi införa tvångssterilisering på alla missbrukare eller hur löser man det enligt dej?? Och att "Vi andra kan inte ta på oss att se till att alla barn får ett drägligt liv " - Jasså inte?? Jag tycker nog att det är allas vårt ansvar att se till barnens väl och ve, oavsett vem som fött dem. Men men, det är väl det som skiljer vårt synsätt åt... Barn kan tyvärr inte välja sina föräldrar själva och då är det heller inte försvarbart att vända de otursdrabbade ryggen!
herkules
28-03-2012, 06:49
CITAT (Motti @ 27-03-2012, 23:51)  /.../Måste man ha platt tv märkeskläder semester mobil osv för att vara ett lyckligt barn ? detta ovan tjatar du om hela tiden, kan du inte se längre än näsan räcker?
Gunilla T
28-03-2012, 07:54
CITAT (Motti @ 27-03-2012, 23:51)  De tog upp det här med fattiga barn på TV 4 med Malou von Siverts !men ingen talade om vad de här barnen är "fattiga på " ?det tycker jag är märkligt måste jag säga ,om man nu går ut i media och påstår att det finns Svenska fattiga barn då vill man ju som svensk skattebetalare veta vad det är det är fattiga på ?ingen pratar om fattiga invandrar barn ? Jag själv är ju uppvuxen i en välbeställd familj men vårt sommarställe var enkelt brunn ute fotogenlampor och vedspis plus öppen spis bada i träbalja ute osv men fan vad lycklig man var som liten då ,där fanns ingen tv inte ens radio men mormor lärde mig stoppa strumpor och glödsteka äpplen på glöden och mycket annat .Måste man ha platt tv märkeskläder semester mobil osv för att vara ett lyckligt barn ? Ja, det var ju oerhört spartanskt - vi hade platt TV, bredbandsuppkoppling, el och kranar som det rann vatten ur, stort badrum med toalett, dusch och tvättmaskin/tumlare, den öppna spisen var enbart en mysfaktor. Tyvärr var mobilnätet dåligt uppbyggt så mobilen fungerade bara stundtals. Så hade jag det på 50 - talet i sommarstugan
skånepåg
28-03-2012, 09:06
Få mej inte startad på mobila nätet! De har haft över 20 år att bygga ut och uppgradera på så enkla sätt men kundera får stå för det och till vilken tjänst och nytta? Med dagens teknik får de hänga med men de behagar inte uttveckla för det kostar
*Stintan*
28-03-2012, 10:03
CITAT (Motti @ 27-03-2012, 23:51)  De tog upp det här med fattiga barn på TV 4 med Malou von Siverts !men ingen talade om vad de här barnen är "fattiga på " ?det tycker jag är märkligt måste jag säga ,om man nu går ut i media och påstår att det finns Svenska fattiga barn då vill man ju som svensk skattebetalare veta vad det är det är fattiga på ?ingen pratar om fattiga invandrar barn ? Jag själv är ju uppvuxen i en välbeställd familj men vårt sommarställe var enkelt brunn ute fotogenlampor och vedspis plus öppen spis bada i träbalja ute osv men fan vad lycklig man var som liten då ,där fanns ingen tv inte ens radio men mormor lärde mig stoppa strumpor och glödsteka äpplen på glöden och mycket annat  . Måste man ha platt tv märkeskläder semester mobil osv för att vara ett lyckligt barn ? Det finns säkert massor av folk idag som skulle vara överlyckliga om dom hade råd med ett sånt ställe!
Hur ser fattigdomen ut i prak är det det som oförstående är ute efter?
Innan barnbidraget har man kanse bara gröt till kvällsmat under den sista veckan, för övrigt finns det bara salt i skåpet. När jumpasesonegen ändras och man behöver innejumpaskor, finns det inga pengar för dom. Man får använda för stora eller för små skor. Man kanske har bara ett par gummistövlar i familjen, om det är två barn som har utedag samtidigt, måste den ena av avstå från utflykten. Andra barn i klassen har en fin matsäck till utflykten, med ett par skinkmackor, en frukt och några kex med sig. Den fattige barn har kanske en vattenflaska och knäckemacka, då " glömmer " man hellre matsäcken hem och är utan. Kompisar pratar om sommarens läger, utflykt till släktingar, resor till camping ,resor utomlands på hösten när skolan börjar, själv har man varit hemma i stan och har inte ens haft pengar att besöka badet, som kostar. Det är för långt att åka till en sjö ( man hag ju ingen bil och bussen kostar, och kanske går till bussturer inte till badstranden ändå) Är man allergisk har föräldrar inte pengar att köpa ut allergimediciner, man får gå med sin ständiga snuva hela våren...
Ju, det finns gratisnöjen som bibblan och några utställningar, men om man råkar ha dyslexi och lite svårt med skolan för övrigt är man inte intresserad av bibblan så mycket...
Men den ungen skulle vara hjärtans glad att komma till en sommarstuga och fiska och ro med båten hela dagarna, bygga kojer på skogen och sparka lite boll med någon kompis. Inte pratar vi om dyra vanor här, denna barn önskar inte utlandsresor, fjällsemestrar, dyra märkeskläder eller pizzor / hamburgare /dyra restaurangerbesök. Vi pratar om enkel mat på bordet varje dag, lite omväxling till vardagen, kläder på rätt storlek i rätt tid av året.
Som barn var det cykel som gällde. Den tog man till badet, till insjön för att fiska eller bara åkte ut så där i allmänhet. Det var ett rikt liv trots små medel. Back to basic, allt handlar inte om pengar. Men alla kids borde ha en cykel.
Idag har inte alla råd att köpa en cykel. Idag skulle inte jag skicka en 8-12 åring till en sjö att bada ensam inte ens med en kompis.
CITAT (katah @ 28-03-2012, 19:08)  Idag har inte alla råd att köpa en cykel. Idag skulle inte jag skicka en 8-12 åring till en sjö att bada ensam inte ens med en kompis. Ja då finns det kanske inte finns någon lösning på problemet. Fast två friska ben kan vara till hjälp att förflytta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|