|
Blomstertanten
17-03-2012, 07:30
CITAT (Aqvakul @ 17-03-2012, 07:11)  Höj barnbidragen och återställ socialförsäkringssystemen! Du glömde att underhållsstödet borde höjas rejält! Sedan min äldsta föddes 1978 fram till i dag har det höjts med 100 kr!!!!!!
Gunilla T
17-03-2012, 08:01
Ja, underhållsstödet har sannerligen urholkats i värde.
Men de som är beroende av försörjningsstöd, helt eller delvis, blir inte hjälpta av höjda barnbidrag/underhållsstöd eftersom försörjningsstödet minskas i motsvarande grad.
skånepåg
17-03-2012, 14:20
herkules
17-03-2012, 14:47
CITAT (herkules @ 17-03-2012, 14:47)  Ser ut att vara en intressant artikel. Tyvärr får jag bara upp den i cirkus 3 sekunder sedan försvinner artikeln och någon har haft den dåliga smaken att ställa dit annonser för Mercedes Benz. Lite som ett hån i sammanhanget....
skånepåg
17-03-2012, 15:38
Barn ingår även i hushåll som blir vräkta från sitt boende. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4588570CITAT (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4588570) Trots att regeringen för fyra år sedan satte som mål att inga barnfamiljer skulle bli vräkta från sina bostäder fortsätter den utvecklingen. Antalet vräkningar ökar och enbart under första halvan i år handlar det om över 350 barn. "Man ska vara bekymrad" Statistik över vräkningar - kommun för kommun (pdf) http://www.kronofogden.se/download/18.70ac...un_jan-juni.pdfFörsök att förhindra vräkningar Barnombudsmannen har kallat till ett möte med tio kommuner och stadsdelsförvaltningar i landet. Fem har lyckats arbeta framgångsrikt mot vräkningar: Borås, Lund, Nyneshamn, Enskede-Årsta-Vantör i Stockholm samt Luleå Fem kommuner har problem på området: Lund, Sundsvall, Västerås, Gävle och Kiruna Målet är att sprida kunskap om förebyggande arbete och diskutera de svårigheter som finns. – Många familjer har haft en ekonomi, men sedan har någonting hänt. Man har skilt sig eller blivit sjuk och fått en mycket lägre inkomst. Man kanske har haft skulder sen tidigare och sen eskalerar det och man tappar kontrollen, säger Christina Sehlén. Hon är budget- och skuldrådgivare i en stadsdel i södra Stockholm och träffar många familjer som riskerar att drabbas av vräkning. Den yttersta konsekvensen är en avhysning. Att Kronofogden kommer och säger: "Ni får flytta ut". Något som ibland till och med kommer som en överraskning. – Man vågar inte se sanningen i vitögat och se hur långt det har gått. Vi har varit med om att vi har knackat på dagen innan avhysningen, och de har inte varit medvetna om det för de har inte vågat öppna breven, säger Christina Sehlén. Under de första åren efter att regeringen slog fast nollvisionen om att barn inte ska bli vräkta sjönk antalet verkställda vräkningar av barn. Men såväl förra året som såhär långt i år har de blivit fler igen, enligt Kronofogdens siffror. – Man ska vara bekymrad. Det här är bland det svåraste som ett barn kan drabbas av, att få se sin trygghet slås i spillror på det sättet som det innebär att bli vräkt. Det blir ett uppbrott från skola och kompisar, och det är också väldigt traumatiskt att få lämna sitt eget hem, säger Barnombudsmannen Fredrik Malmberg. Han anser att det är hos kommunerna som lösningen finns, att en nollvision kan bli mer än just bara en vision. Med rätt hjälp och samordning kan man nämligen se till att hyresvärden får sina pengar från familjerna och att familjerna får bo kvar. Det utan att socialtjänsten behöver gå in och betala räkningar. I Christina Sehléns stadsdel Enskede-Årsta-Vantör söker man sen några år tillbaka aktivt upp familjer som hotas av vräkning. Hon går igenom räkningar och skulder med familjerna och hjälper till med avbetalningsplaner hos hyresvärden. – Många har sagt att det här är den bästa hjälp de har fått, säger Christina Sehlén. Men det är långt ifrån överallt som kommuner jobbar förebyggande. Betydligt vanligare är att bara pröva om en familj har rätt till ekonomiskt stöd eller inte när hushållskassan kollapsat. Detta utan att faktiskt gå till grunden med de ekonomiska problemen. – Jag har jobbat med hyresskulder nu mer eller mindre i 10 år. Jag gjorde så tidigare. Jag bedömde bara rätten till bistånd eller inte, för jag hade inte verktygen att erbjuda dem någon annan hjälp, säger Christina Sehlén.
herkules
17-03-2012, 17:26
CITAT (Rihane @ 17-03-2012, 15:18)  Ser ut att vara en intressant artikel. Tyvärr får jag bara upp den i cirkus 3 sekunder sedan försvinner artikeln och någon har haft den dåliga smaken att ställa dit annonser för Mercedes Benz. Lite som ett hån i sammanhanget.... trist, det blir inte så för mig.
Meriona
17-03-2012, 19:05
Är det mer synd om fattiga barn än om fattiga vuxna? Bara en fundering....
*Stintan*
17-03-2012, 19:26
CITAT (Meriona @ 17-03-2012, 19:05)  Är det mer synd om fattiga barn än om fattiga vuxna? Bara en fundering.... Bra fråga!
Det är lite svårt att förstå att vi i välfärds Sverige har fattiga barn ! så ska det banne mig inte vara i vårt land .Och vem i så fall har missat detta ?man blir lite skakad
*Stintan*
17-03-2012, 21:17
Du har ju uppenbart missat det. Välkommen till verkligheten!
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 21:08)  Det är lite svårt att förstå att vi i välfärds Sverige har fattiga barn ! så ska det banne mig inte vara i vårt land .Och vem i så fall har missat detta ?man blir lite skakad  Nää...snälla Motti, säg att du skämtar! I annat fall är det du själv, som svar på din fråga. Att barnfattigdomen existerar kan väl knappas ha undgått någon som tar del av medias samhällsbevakning??
CITAT (Meriona @ 17-03-2012, 19:05)  Är det mer synd om fattiga barn än om fattiga vuxna? Bara en fundering.... Ja det är det väl. Menar, barn är ju barn, beroende av någon vuxen. Som vuxen kan du oftast agera för att förändra situationen. Barnen har ju inte den möjligheten. Så ser i alla fall jag det.
CITAT (gnon49 @ 17-03-2012, 21:23)  Ja det är det väl. Menar, barn är ju barn, beroende av någon vuxen. Som vuxen kan du oftast agera för att förändra situationen. Barnen har ju inte den möjligheten. Så ser i alla fall jag det. Håller med. Barn är alltid utlämnade åt vuxnas godtycke, oavsett social bakgrund.
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade inte en jäkla aning ! är det någon som vet om det bara jäller svenka barn eller är det invandrar barn också ?
Huggorm
17-03-2012, 22:58
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 22:48)  Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade inte en jäkla aning ! är det någon som vet om det bara jäller svenka barn eller är det invandrar barn också ? Två tredjedelar är invandrarbarn. Någon skola i Malmö skall nu börja servera gratis frukost till eleverna. De hoppas det skall avhålla eleverna från att hamna i kriminalitet
CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 22:58)  Två tredjedelar är invandrarbarn. Någon skola i Malmö skall nu börja servera gratis frukost till eleverna. De hoppas det skall avhålla eleverna från att hamna i kriminalitet  Oavsett vilket så kommer frukosten nog väl till pass för de barn som behöver den, så sluta vara ironisk.
Jag tycker nog inte Huggorm är ironosk !på vilket sätt skulle vi gämföra våra svenska barn med svälten i Afrika och Latinamerika ?här handlar det nog om andra saker .
*Stintan*
17-03-2012, 23:18
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 23:11)  Jag tycker nog inte Huggorm är ironosk !på vilket sätt skulle vi gämföra våra svenska barn med svälten i Afrika och Latinamerika ?här handlar det nog om andra saker . Det är väl bara du som jämfört barnfattigdomen hos oss med svältande barn i Afrika! Vi andra har ju försökt förklara för dig att det inte går att jämföra. Ironi är svårt tydligen.
mamamaggan
18-03-2012, 22:16
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 22:48)  Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade inte en jäkla aning ! är det någon som vet om det bara jäller svenka barn eller är det invandrar barn också ? Men varför går du inte in på Rädda Barnens hemsida så slipper du fundera. Det är Rädda Barnen som gjort undersökningen och då måste det väl vara bäst att kolla vid källan . Sök och du ska finna !
Meriona
19-03-2012, 13:26
CITAT (gnon49 @ 17-03-2012, 21:23)  Ja det är det väl. Menar, barn är ju barn, beroende av någon vuxen. Som vuxen kan du oftast agera för att förändra situationen. Barnen har ju inte den möjligheten. Så ser i alla fall jag det. Ja det är klart, barn är utlämnade till vuxnas görande och låtande, som vanligt.  . Men jag tror att många av de vuxna i den här situationen gjort allt som står i deras makt att förändra situationen. Och ändå inte lyckats. Då tycker jag att det är lika synd om dem, vilken frustration det måste vara att se barnen må dåligt.
CITAT (Meriona @ 19-03-2012, 13:26)  Ja det är klart, barn är utlämnade till vuxnas görande och låtande, som vanligt.  . Men jag tror att många av de vuxna i den här situationen gjort allt som står i deras makt att förändra situationen. Och ändå inte lyckats. Då tycker jag att det är lika synd om dem, vilken frustration det måste vara att se barnen må dåligt. Måste vara svårt att inte kunna ge sina barn det dom behöver. Tror det är smärtsamt.
*Stintan*
19-03-2012, 13:53
CITAT (Rihane @ 19-03-2012, 13:46)  Måste vara svårt att inte kunna ge sina barn det dom behöver. Tror det är smärtsamt. Ja det måste vara hemskt
Jubbe063
19-03-2012, 16:25
Tror det som ställer till det i debatten är att många blandar hej vilt mellan absolut fattigdom och relativ fattigdom. Man får vara noga med att skilja mellan de olika begreppen.
I Sverige har relativ fattigdom fått likhetstecken med absolut fattigdom har jag en känsla av.
Personligen ger jag inte mycket för att mäta fattigdom i relativa termer. Dagens sätt att mäta ger en rätt skev bild av läget där vi klumpar ihop verkligt fattiga med relativt fattiga i en enda stor klump.
Exempel på relativ fattigdom:
Tjänar man mindre än hälften av medianinkomsten räknar många det som relativ fattigdom. Men hur fattigt det är i verkligheten beror väl på hur hög medianinkomsten är. Vid en medianinkomst på 18 K i månaden efter skatt skulle alla som tjänar mindre än 9 k i månaden vara fattiga, vilket i reliteten är felaktigt. Bättre att mäta absolut fattigdom enbart och kalla den för fattigdom och inte alls räkna med den relativa fattigdomen i statistiken.
Definierar man fattigdom som att inte ha råd med skäligt boende, mat för att täcka näringsbehov, inte ha råd med sjukvård, så skulle vi nog se att barnfattigdomen i Sverige inte är så stor som statistiken visar.
CITAT (Jubbe063 @ 19-03-2012, 16:25)  Tror det som ställer till det i debatten är att många blandar hej vilt mellan absolut fattigdom och relativ fattigdom. Man får vara noga med att skilja mellan de olika begreppen.
I Sverige har relativ fattigdom fått likhetstecken med absolut fattigdom har jag en känsla av.
Personligen ger jag inte mycket för att mäta fattigdom i relativa termer. Dagens sätt att mäta ger en rätt skev bild av läget där vi klumpar ihop verkligt fattiga med relativt fattiga i en enda stor klump.
Tjänar man mindre än hälften av medianinkomsten räknar många det som relativ fattigdom. Men hur fattigt det är i verkligheten beror väl på hur hög medianinkomsten är. Vid en medianinkomst på 18 K i månaden efter skatt skulle alla som tjänar mindre än 9 k i månaden vara fattiga, vilket i reliteten är felaktigt. Bättre att mäta absolut fattigdom enbart och kalla den för fattigdom och inte alls räkna med den relativa fattigdomen i statistiken.
Definierar man fattigdom som att inte ha råd med skäligt boende, mat för att täcka näringsbehov, inte ha råd med sjukvård, så skulle vi nog se att barnfattigdomen i Sverige inte är så stor som statistiken visar. Ska vi tolka det som att det är rena spekulationer från ditt håll eller kan du belägga det?
CITAT (Meriona @ 19-03-2012, 13:26)  Ja det är klart, barn är utlämnade till vuxnas görande och låtande, som vanligt.  . Men jag tror att många av de vuxna i den här situationen gjort allt som står i deras makt att förändra situationen. Och ändå inte lyckats. Då tycker jag att det är lika synd om dem, vilken frustration det måste vara att se barnen må dåligt. Visst är det så.
Gunilla T
19-03-2012, 17:45
CITAT (Jubbe063 @ 19-03-2012, 16:25)  Tror det som ställer till det i debatten är att många blandar hej vilt mellan absolut fattigdom och relativ fattigdom. Man får vara noga med att skilja mellan de olika begreppen.
Definierar man fattigdom som att inte ha råd med skäligt boende, mat för att täcka näringsbehov, inte ha råd med sjukvård, så skulle vi nog se att barnfattigdomen i Sverige inte är så stor som statistiken visar. Dethär sättet att teoretisera bort ett probem som man inte vill ta till sig är en vanlig försvarsmekanism. Anledningen att man helt enkelt förnekar det faktum att det finns barn som är fattiga i vårt välmående land vet jag förstås inte men det finns nog anledning att fundera över skälet. Det är ingen som klumpar ihop någonting, fattigdom mäts i relativa termer - hur skulle det annars mätas? Skall vi jämföra barnen i Afrika med svenska barn? Vad har det för relevans och det säger absolut inget om hur klyftorna minskar/ökar i Sverige vilket är det som är intressant i sammanhanget.
*Stintan*
19-03-2012, 19:25
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2012, 17:45)  Dethär sättet att teoretisera bort ett probem som man inte vill ta till sig är en vanlig försvarsmekanism. Anledningen att man helt enkelt förnekar det faktum att det finns barn som är fattiga i vårt välmående land vet jag förstås inte men det finns nog anledning att fundera över skälet. Det är ingen som klumpar ihop någonting, fattigdom mäts i relativa termer - hur skulle det annars mätas? Skall vi jämföra barnen i Afrika med svenska barn? Vad har det för relevans och det säger absolut inget om hur klyftorna minskar/ökar i Sverige vilket är det som är intressant i sammanhanget.  CITAT (Rihane @ 19-03-2012, 19:18)  Ja LÄS!
Jubbe063
19-03-2012, 19:26
CITAT (Cacki @ 19-03-2012, 17:01)  Ska vi tolka det som att det är rena spekulationer från ditt håll eller kan du belägga det? Nej, ingen spekulation alls. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare." samt "trots att medborgarnas absoluta fattigdom minskar kan den relativa fattigdomen öka, genom exempelvis större löneskillnader något som kan mätas genom en jämförelse mellan olika inkomstgrupper." http://www.globalis.se/Tema/Fattigdom"Relativ fattigdom innebär fattigdom sett i förhållande till större delar av befolkningen, som oftast fastställs genom en nationell fattigdomsgräns, med utgångspunkt i befolkningsgenomsnittet." samt "Det är stor skillnad på dessa två former av fattigdom – någon som är relativt fattig i ett rikt land som Sverige skulle vara förmögen i många av världens fattigaste länder. Omvänt skulle en relativt välbärgad människa från ett fattigt land tillhöra medelklassen i Sverige." http://www.child-aid.nu/fakta.htm"Fattigdom är hunger. Fattigdom är att vara utan tak över huvudet. Fattigdom är att vara sjuk och inte kunna få vård. Fattigdom är att inte få gå i skolan och att inte kunna läsa. Fattigdom är att förlora ett barn i sjukdom på grund av dåligt vatten. Fattigdom är maktlöshet och avsaknad av frihet." http://www.rb.se/press/debattartiklar/Page...attigabarn.aspx"Årets rapport visar att barnfattigdomen ökar för första gången sedan 1997, om än marginellt. År 2004 levde 13,0 procent av Sveriges barn i en fattig familj, jämfört med 12,8 procent året innan. I absoluta tal ökade antalet fattiga barn med 5 000, vilket innebär att 252 000 barn levde i en familj som antingen hade socialbidrag eller låg inkomststandard enligt SCB." Min kommentar: alltså lever barnen i familjer som får socialbidrag, dvs existensminimum. Det behöver inte svälta, de har tak över huvudet, de har kläder på kroppen, de får läkarvård och tandvård, de får mat på dagis och på skolan. I de fall föräldrar inte söker hjälp så kan de ju gå mer illa för barnen, men då är det ju föräldrarnas fel att de inte ser till att skaffa hjälp till sig själv och sina barn.http://www.fattiga.se/page.php?8"Den som nästan alltid är hungrig, otrygg och maktlös är fattig. De som inte kan gå till doktorn när de är sjuka, skicka sina barn till skolan eller känna sig säkra i hemmet och på jobbet är fattiga." samt "Gränsen för fattigdom är enligt FN den inkomstnivå som kan anses som minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov o.s.v." samt "I den politiska debatten i rikare länder är definitionen av fattigdom oftast bredare och omfattar de hushåll vars inkomst inte tillåter större sparande, och inte har särskilt mycket pengar till exempel tv-innehav, tandvård och liknande, utan måste ansöka om försörjningsstöd för sådant. I till exempel Sverige talar man, i de fall ordet används, ofta om de som får socialbidrag som "fattiga"." Min kommentar: Återigen, socialbidragsnormen utgör faktisk fattigdomsgräns. Alla är garanterade denna minsta levnadsstandard. Ingen behöver leva i fattigdom på riktigt (absolut fattigdom) Utan människor kan känna sig fattiga i förhållande till hur övriga befolkningen har det, dvs relativ fattigdom som inte är någon riktig fattigdom i ordets riktiga betydelseCITAT (Gunilla T @ 19-03-2012, 17:45)  Dethär sättet att teoretisera bort ett probem som man inte vill ta till sig är en vanlig försvarsmekanism. Anledningen att man helt enkelt förnekar det faktum att det finns barn som är fattiga i vårt välmående land vet jag förstås inte men det finns nog anledning att fundera över skälet. Det är ingen som klumpar ihop någonting, fattigdom mäts i relativa termer - hur skulle det annars mätas? Skall vi jämföra barnen i Afrika med svenska barn? Vad har det för relevans och det säger absolut inget om hur klyftorna minskar/ökar i Sverige vilket är det som är intressant i sammanhanget. Nej, ingen försvarsmekanism alls från min sida. Socialbidragsnormen utgör fattigdomsgränsen. Ingen behöver leva under existensminimum i Sverige. Men däremot kan människor känna sig fattiga i förhållande till hur övriga befolkningens levnadsstandard ser ut. Men denna relativa fattigdom är inte någon fattigdom egentligen. Nej, vi ska inte jämföra svenska barn med barnen i Afrika. Vi ska bara använda den gängse definitionen som FN ställt upp. Dvs fattig är man om man inte har mat, kläder, medicin, bostad etc. Så vi ska inte jämföra vare sig vuxna eller barn i Sverige med andra länder. Utan vi ska se till levnadskostnaden för att kunna ha bostad, mat, kläder, läkarvård etc i vårt eget land. Uppfylls grundkravet att alla har rätt till mat kläder bostad, skola, läkarvård, tandvård etc så är ingen fattig per definition utan bara relativt fattig och inte absolut fattig. Se vidare svaret jag gav till 'Cacki' här ovan.
*Stintan*
19-03-2012, 19:39
CITAT (Jubbe063 @ 19-03-2012, 19:26)  Nej, ingen spekulation alls. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare." samt "trots att medborgarnas absoluta fattigdom minskar kan den relativa fattigdomen öka, genom exempelvis större löneskillnader något som kan mätas genom en jämförelse mellan olika inkomstgrupper." http://www.globalis.se/Tema/Fattigdom"Relativ fattigdom innebär fattigdom sett i förhållande till större delar av befolkningen, som oftast fastställs genom en nationell fattigdomsgräns, med utgångspunkt i befolkningsgenomsnittet." samt "Det är stor skillnad på dessa två former av fattigdom – någon som är relativt fattig i ett rikt land som Sverige skulle vara förmögen i många av världens fattigaste länder. Omvänt skulle en relativt välbärgad människa från ett fattigt land tillhöra medelklassen i Sverige." http://www.child-aid.nu/fakta.htm"Fattigdom är hunger. Fattigdom är att vara utan tak över huvudet. Fattigdom är att vara sjuk och inte kunna få vård. Fattigdom är att inte få gå i skolan och att inte kunna läsa. Fattigdom är att förlora ett barn i sjukdom på grund av dåligt vatten. Fattigdom är maktlöshet och avsaknad av frihet." http://www.rb.se/press/debattartiklar/Page...attigabarn.aspx"Årets rapport visar att barnfattigdomen ökar för första gången sedan 1997, om än marginellt. År 2004 levde 13,0 procent av Sveriges barn i en fattig familj, jämfört med 12,8 procent året innan. I absoluta tal ökade antalet fattiga barn med 5 000, vilket innebär att 252 000 barn levde i en familj som antingen hade socialbidrag eller låg inkomststandard enligt SCB." Min kommentar: alltså lever barnen i familjer som får socialbidrag, dvs existensminimum. Det behöver inte svälta, de har tak över huvudet, de har kläder på kroppen, de får läkarvård och tandvård, de får mat på dagis och på skolan. I de fall föräldrar inte söker hjälp så kan de ju gå mer illa för barnen, men då är det ju föräldrarnas fel att de inte ser till att skaffa hjälp till sig själv och sina barn.http://www.fattiga.se/page.php?8"Den som nästan alltid är hungrig, otrygg och maktlös är fattig. De som inte kan gå till doktorn när de är sjuka, skicka sina barn till skolan eller känna sig säkra i hemmet och på jobbet är fattiga." samt "Gränsen för fattigdom är enligt FN den inkomstnivå som kan anses som minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov o.s.v." samt "I den politiska debatten i rikare länder är definitionen av fattigdom oftast bredare och omfattar de hushåll vars inkomst inte tillåter större sparande, och inte har särskilt mycket pengar till exempel tv-innehav, tandvård och liknande, utan måste ansöka om försörjningsstöd för sådant. I till exempel Sverige talar man, i de fall ordet används, ofta om de som får socialbidrag som "fattiga"." Min kommentar: Återigen, socialbidragsnormen utgör faktisk fattigdomsgräns. Alla är garanterade denna minsta levnadsstandard. Ingen behöver leva i fattigdom på riktigt (absolut fattigdom) Utan människor kan känna sig fattiga i förhållande till hur övriga befolkningen har det, dvs relativ fattigdom som inte är någon riktig fattigdom i ordets riktiga betydelseNej, ingen försvarsmekanism alls från min sida. Socialbidragsnormen utgör fattigdomsgränsen. Ingen behöver leva under existensminimum i Sverige. Men däremot kan människor känna sig fattiga i förhållande till hur övriga befolkningens levnadsstandard ser ut. Men denna relativa fattigdom är inte någon fattigdom egentligen. Nej, vi ska inte jämföra svenska barn med barnen i Afrika. Vi ska bara använda den gängse definitionen som FN ställt upp. Dvs fattig är man om man inte har mat, kläder, medicin, bostad etc. Så vi ska inte jämföra vare sig vuxna eller barn i Sverige med andra länder. Utan vi ska se till levnadskostnaden för att kunna ha bostad, mat, kläder, läkarvård etc i vårt eget land. Uppfylls grundkravet att alla har rätt till mat kläder bostad, skola, läkarvård, tandvård etc så är ingen fattig per definition utan bara relativt fattig och inte absolut fattig. Se vidare svaret jag gav till 'Cacki' här ovan. Existensminimum innebär just existensminimum och där finns inget som helst utrymme för några oförutsedda utgifter. Tandvård ingår inte. Enligt svenska mått mätt är man definitivt fattig om man tvingas leva på existensminimum. Dina förklaringar är bara ordbajseri.
Jubbe063, undra om du hade kört samma tugg om det hade handlat om dej själv och dina egna barn....
Jubbe063
19-03-2012, 23:16
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2012, 19:39)  Existensminimum innebär just existensminimum och där finns inget som helst utrymme för några oförutsedda utgifter. Tandvård ingår inte. Enligt svenska mått mätt är man definitivt fattig om man tvingas leva på existensminimum. Dina förklaringar är bara ordbajseri. Tandvård är gratis för alla barn i Sverige, fattig som rik har gratis tandvård som barn. Ja, du definierar kanske det som fattigdom, jag gör det inte. Är restrektiv med den termen. Använder bara ordet fattig för de verkligt fattiga. Finns trots allt vuxna och barn i Sverige som är fattiga på riktigt, som inte har tak över huvudet och mat för dagen. Jag ger all hjälp jag kan till dessa grupper. Men de som bara är relativt fattiga som har mat i magen och tak över huvudet går det inte samma nöd på. Viktigare att hjälpa de mest nödställda i första hand.
Jubbe063
19-03-2012, 23:26
CITAT (Cacki @ 19-03-2012, 20:33)  Jubbe063, undra om du hade kört samma tugg om det hade handlat om dej själv och dina egna barn.... Jag är uppvuxen under väldigt knappa förhållanden. Men var vi fattiga för det? Nej, jag har fått mat, jag har haft kläder, tandvård, tak över huvudet och fått enormt mycket kärlek och omtanke av min familj även om vi inte alltid haft råd med annat än gröt och makaroner. Du ser jag månar mycket o de verkliga fattiga i dagens Sverige, både barn och vuxna. De som trillat mellan stolarna och inte har mat eller tak över huvudet. Misstolka inte mig. Men de siffror på barnfattigdom som Rädda barnen sprider stämmer inte. I de uppgifterna ingår socialbidragstagare och andra som lever nära marginalen. De flesta av dessa barn har faktiskt mat, läkarvård, bostad, kläder, så någon direkt nöd lider de inte av. De flesta av dessa barn som Rädda barnen räknar so fattiga har både TV och Dator och TV-spel och annat smått och gott. De lider bara av dålig ekonomi och enormt små budgetutrymmen eller liknande. Den del av statistiken som innefattar de verkligt fattiga har jag inga invändningar emot. Det är hemskt att vi ska ha fattiga i Sverige och jag gör allt jag kan för att hjälpa till för att de ska få det bättre. Men jag mår rätt illa av att Rädda barnen räknar in så breda grupper. Är trots allt stor skillnad på att ha det knapert och leva fattigt.
Jag tror att fattigdom för och nu är vitt skilda saker !för mig är fattigdom när man svälter och inte har mat på bordet eller kläder .Har grannar här som nys kom hem från Kap Verde de var riktigt olyckliga och upprörda över fattigdomen där barn som sprang i trasor magra och eländiga !det är inte samma fattigdom som vi har .
*Stintan*
19-03-2012, 23:43
CITAT (Jubbe063 @ 19-03-2012, 23:16)  Tandvård är gratis för alla barn i Sverige, fattig som rik har gratis tandvård som barn.
Ja, du definierar kanske det som fattigdom, jag gör det inte. Är restrektiv med den termen. Använder bara ordet fattig för de verkligt fattiga. Finns trots allt vuxna och barn i Sverige som är fattiga på riktigt, som inte har tak över huvudet och mat för dagen.
Jag ger all hjälp jag kan till dessa grupper. Men de som bara är relativt fattiga som har mat i magen och tak över huvudet går det inte samma nöd på. Viktigare att hjälpa de mest nödställda i första hand. Vad syftar du på för vuxna och barn som inte har tak över huvudet och mat för dagen och inte kan få försärjningsstöd?
Om det finns barn i Sverige som svälter eller som räknas som fattiga så får man nog skylla på föräldrarna mig veterligen så bor det inga barn på gatorna här i Sverige och om det skulle göra det så är det väl ändå brist på föräldrarskapet på något vis ! inga friska föräldrar låter sina barn svälta gå utan mat eller sova ute på gatorna .I så fall så har ju föräldrarna stora problem och då borde soss gå in .
mamamaggan
19-03-2012, 23:49
CITAT (Motti @ 19-03-2012, 23:38)  Jag tror att fattigdom för och nu är vitt skilda saker !för mig är fattigdom när man svälter och inte har mat på bordet eller kläder .Har grannar här som nys kom hem från Kap Verde de var riktigt olyckliga och upprörda över fattigdomen där barn som sprang i trasor magra och eländiga !det är inte samma fattigdom som vi har . Då är det verkligen på tiden att du uppdaterar dig. Du är väl en bra bit över 50 , eller ? Har aldrig fått klart för mig hur gammal du är egentligen för dina uppgifter om det varierar dag för dag. Fattig nu för tiden är något helt annat , gå som sagt in och läs Rädda Barnens rapport så blir du uppdaterad . Tycker du verkligen att barn i Sverige ska leva efter samma villkor i dag som för 50 år sedan medan andra har fått det väsentligt bättre ? Eller ska alla andra också gå tillbaka till hur det var för 50 år sedan ? Tycker du verkligen att barn i Sverige ska jämföras med hur barn i sämre utvecklade länder lever ? Menar du verkligen att det finns inga fattiga barn i Sverige för att de inte ligger och dör av svält ? Ta som sagt och tänk till lite , önskar du verkligen att barn i Sverige ska ha det så som du menar är fattigdom ? Ligga och svälta ihjäl ? Fattigdom är något relativt och inte något som är exakt lika överallt i världen. Vad är rikedom ? Något helt annat i mindre utvecklade länder än Sverige . Vilka ska vi då betrakta som rika ?
herkules
19-03-2012, 23:55
CITAT (Motti @ 19-03-2012, 23:49)  Om det finns barn i Sverige som svälter eller som räknas som fattiga så får man nog skylla på föräldrarna mig veterligen så bor det inga barn på gatorna här i Sverige och om det skulle göra det så är det väl ändå brist på föräldrarskapet på något vis ! inga friska föräldrar låter sina barn svälta gå utan mat eller sova ute på gatorna .I så fall så har ju föräldrarna stora problem och då borde soss gå in . hemlösa barn finns, lyssna med stadsmissionens nattpatruller här i sthlm. trist att du inte är mer upplyst än så.
Jag tycker absolut inte att vi ska ha fattiga barn här i Sverige ! självklart inte man är väl männsklig för sjutton .Men vad jag funderade över är hur man difeniera fattigdom när det gäller svenka barn vad är det specifikt som gör dom fattiga ?För mig är fattigdom när jag ser små utsvultna barn med enorma magar och tomma blickar som bor i misär utan rent vatten och i skjul av blåt och bröte .Det har jag svårt att se att svenska barn har det så ! För upplysning så är jag 59 år och har aldrig utget mig för att vara varken yngre eller äldre .Jag har varit ute och rest i världen lika så min man och vi har set fattigdom på det yttersta och den sortens fattigdom har jag aldrig set här.Så upplys mig då !
mamamaggan
20-03-2012, 00:02
Varför kan du inte upplysa dig själv ? Läs och begrunda rapporten .
Ditt sätt att se är svart eller vitt , så är inte världen beskaffad.
Upprepar vad jag redan skrivit.
Fattigdom är något relativt och inte något som är exakt lika överallt i världen.
Vad är rikedom ? Något helt annat i mindre utvecklade länder än Sverige . Vilka ska vi då betrakta som rika ?
PS: Din ålder brukar variera mellan 56 0ch 58 - 59 men nu har vi slagit fast att du är 59 , OK för mig, DS
*Stintan*
20-03-2012, 00:05
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:00)  Jag tycker absolut inte att vi ska ha fattiga barn här i Sverige ! självklart inte man är väl männsklig för sjutton .Men vad jag funderade över är hur man difeniera fattigdom när det gäller svenka barn vad är det specifikt som gör dom fattiga ?För mig är fattigdom när jag ser små utsvultna barn med enorma magar och tomma blickar som bor i misär utan rent vatten och i skjul av blåt och bröte .Det har jag svårt att se att svenska barn har det så ! För upplysning så är jag 59 år och har aldrig utget mig för att vara varken yngre eller äldre .Jag har varit ute och rest i världen lika så min man och vi har set fattigdom på det yttersta och den sortens fattigdom har jag aldrig set här.Så upplys mig då ! Men för sjutton Motti LÄS HÄR på Rädda barnens sida: http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pa...omiSverige.aspxLänk till sammanfattning på rapporten https://docs.google.com/viewer?url=http://w...apport_2012.pdf
Huggorm
20-03-2012, 00:06
CITAT (mamamaggan @ 20-03-2012, 00:02)  Vad är rikedom ? Något helt annat i mindre utvecklade länder än Sverige . Vilka ska vi då betrakta som rika ? Har man mat för dagen och tak över huvudet är man rik tycker jag. I Sverige räcker det dock inte ens för att komma ur fattigdomsbegreppet.
Man kan vara rik på mycket annat än pengar och status ! Det pratas om nyfattigdom men ingen talar om vad som fattas exakt !det är det jag vill veta exakt vad det är som gör vissa barn fattigare än andra ? jag vill ha det preciserat .För om det är så jäkla illa att svenska barn inte ha mat på bordet då borde väl Rädda barnen starta en insamling så vi kan hjälpa dom barnen !
mamamaggan
20-03-2012, 00:09
CITAT (Huggorm @ 20-03-2012, 00:06)  Har man mat för dagen och tak över huvudet är man rik tycker jag. I Sverige räcker det dock inte ens för att komma ur fattigdomsbegreppet. Så är det just för att fattigdom är något relativt .
Jo men ordet fattigdom säger mig att det handlar om svält inte platt tv och status märkeskläder osv .Det finns väl många barn med rika föräldrar som mår skitdåligt då har ju inte pengar något som helst värde i samanhanget !
*Stintan*
20-03-2012, 00:20
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:15)  Jo men ordet fattigdom säger mig att det handlar om svält inte platt tv och status märkeskläder osv .Det finns väl många barn med rika föräldrar som mår skitdåligt då har ju inte pengar något som helst värde i samanhanget ! Det är synd om såna barn också men det är inte dem vi diskuterar.
mamamaggan
20-03-2012, 00:30
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:15)  Jo men ordet fattigdom säger mig att det handlar om svält inte platt tv och status märkeskläder osv .Det finns väl många barn med rika föräldrar som mår skitdåligt då har ju inte pengar något som helst värde i samanhanget ! Det är det jag försöker förklara för dig , din syn på vad som är fattigdom i Sverige måste uppdateras. Och du har nu läst rapporten från Rädda Barnen ? Fattigdom är något relativt och inte något som är exakt lika överallt i världen säger jag för tredje gången . Fattigdom ser heller inte likadant ut nu i Sverige som för 50 år sedan precis som levnadsförhållandena för genomsnittssvensken heller inte ser likadan ut som för 50 år sedan. Är det så svårt att förstå vad vi pratar om ? Varför vill du inte läsa rapporten ?
Ja jag har nu läst rapporten om Fattigbarna i Sverige ! och som jag förstår handlar det inte om att barn svälter i Sverige utan det handlar om helt andra saker tillgång till semester fritidsyselsättning osv ,det kallar jag nog mer för sociala orättvisor än om fattigdom !och tydligen handlar det mest om invandrar barns status .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|