Meriona
11-04-2012, 19:45
Jag kör alltid med press först sen kör jag med elvisp !jag annvänder smör helmjölk vitpeppar salt och en doft vilök .Tyvär missar många att man kan smaksätta potatismos själv annvänder jag gärna vitlök Persilja även dill eller muskot beroende på vad man äter till moset .
netaave
12-04-2012, 18:42
Har provat att göra både med press o stöt men tycker elvispen är bäst. Stöter sönder potatisen lite först och vispar sen med kall mjölk och smör. salt sv.peppar och ibland citron och dill i också beroende på vad vi äter.
Vet att man "ska" värma mjölken och kanske blir det aningens bättre då, men det är försumbart tycker jag.
Sen älskar jag pressad potatis nästan mer än mos

♥
1/10 kålrot och 9/10 vanlig potatis blir grymt gott mos. Rotmos superlight alltså!
Socker?!?!?! Jisses, det var nyheter för mig. Spännande läsning.
Bästa moset görs på egna potäterna, enda jag har att tillägga.. Ooo, mandelpotatismos.. Mmmm.
När vi fått många egna morötter purear jag, fryser in och när det görs potmos slänger jag morotspuren i.
Myosotis
13-04-2012, 10:54
CITAT (Wilmer @ 13-04-2012, 00:36)

Bästa moset görs på egna potäterna...
Gärna blå

Ja, så klart!
Meriona
13-04-2012, 20:21
Blå potatis har jag aldrig smakat, är det gott? Köpte ju både närodlad sparrispotatis och mandelpotatis när vi var på marknad i Skåne, men jag tyckte inte det var nåt märkvärdigt varken det ena eller andra. Äter helst King Edward eller Asterix.
De smakar ju inget från affären, så då kan man äta vad som helst som ger rätt konsistens
Egenodlad blå är god, så mycket vet jag.
Blå potatis" Blå kongo"är lika god som King Edward jätte trevlig till tex fisk för att den sätter färg , föra året odlade jag en annan blå sort tyvär kom jag inte ihåg vad den hette men barnbarna älskade den

Brukar även sätta vit mandel vilket vi älskar här så god att man kan äta den rätt upp och ner med lite smör och salt
Piccante
18-04-2012, 22:49
CITAT (Meriona @ 13-04-2012, 21:21)

Blå potatis har jag aldrig smakat, är det gott? Köpte ju både närodlad sparrispotatis och mandelpotatis när vi var på marknad i Skåne, men jag tyckte inte det var nåt märkvärdigt varken det ena eller andra. Äter helst King Edward eller Asterix.
Oh de är ju jättegoda sorter! Sparrispotatis (Asparges på danska) är ju "söderns" mandelpotatis. Men de är inga mospotatisar utan ska ätas kokta, ugnsstekta eller i potatissallad.
Blå congo är faktiskt en väldigt god sort.
*Stintan*
18-04-2012, 22:51
Jag tycker blå kongo smakar inte gott alls.
Kongo smakar heltklart annorlunda mot andra potäter, lite sött kanske? Men gottt tycker jag om man odlar den själv.
*Stintan*
18-04-2012, 23:10
Odlade själv för jag var ju tvungen att testa men det var ingen hit. Ingen i familjen gillade moset. Mandel och King Edward funkar bra till mos, Matilda och Asterix till kok men förr odlade vi mycket vit drottning (evergood) som också är mjölig men den är inte så vanlig längre.
Jag gör mos på alla potäter jag odlar, köper jag köper jag mjöliga... Är så busig att jag gör mos på färskpotatis också
Myosotis
19-04-2012, 09:00
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2012, 23:51)

Jag tycker blå kongo smakar inte gott alls.
Jag har inte hittat någon blå potatis som är lika god som King Edward tyvärr, Blaue Anneliese är nog den som är godast.
Monarda
23-04-2012, 21:09
Använder maken till att göra potatismos, det blir jättegott. Han har något litet knep, tror det är en nypa socker och några rejäla smörklickar.
herkules
24-04-2012, 10:48
ett par droppar tryffelolja i potatismos är gott.
Jag är snudd på värdelös i köket, men jädrans vilket gott mos jag gör! Och jag använder en potatisstöt samt en ballongvisp på slutet för att fluffa till det lite. Men jag vill att det ska vara lite potatisbitar kvar. Mjölk, rejäl klick med smör, vitlök, örtsalt, svartpeppar och persilja :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.