|
Eva i Skåne
10-04-2012, 19:11
Vi hade potatismos till middagen och jag är proppmätt fortfarande. Jag tycker mos har den förmågan - att göra en tvärmätt. Jag tycker det är så gott med hemmagjord mos och när jag gjorde min funderade jag på hur andra gör. Jag pressar min potatis i purépress, blandar i varm mjölk, en rejäl klick smör, kryddor och lite, lite sirap eller socker.
Maggan H
10-04-2012, 19:15
Elvisp; salt, peppar, aromat, smör och mjölk till lagom konsistens! Mum, älskar päregröd!
Biggan_
10-04-2012, 19:22
CITAT (Maggan H @ 10-04-2012, 20:15)  Elvisp; salt, peppar, aromat, smör och mjölk till lagom konsistens! Mum, älskar päregröd! Så gör jag också, men använder grovmald svartpeppar istället för aromat....och mjölken skall vara varm som Eva skriver.
Huggorm
10-04-2012, 19:29
Det närmaste jag kommit är att jag gjorde pulvermos en gång, men det smakade så bedrövligt illa att jag inte lyckades äta upp.
Elvisp, varm mjölk, äkta smör, salt, svartpeppar, vitpeppar och dill (torkad på burk). Jättegott!
Potatisstöt, smör, muskotnöt, salt, lite vitpeppar, mjölk (eller grädde+vatten) ibland gräslök....
Idag med potatispress, ibland med stöt och ibland med elvisp.
Varm mjölk, smält margarin, salt, muskot, örtsalt, italiensk salladskrydda samt en kryddblandning jag köpt med persilja, gräslök och vad det nu var mer i den. Jättegott, i alla fall!
hattstugan
10-04-2012, 19:59
Potatisstöt sen i ned hjölk och smör lite salt och vitpeppar sen rlr jag med en trägaffel till ett fluffigt mos!! Det funkar bra för jag gör endast en portion! Ska jag göra till flera andvaänder jag elvispen men annars på samma sätt!
*Stintan*
10-04-2012, 20:04
gaffel, mjölk, smör, salt, vitpeppar och en gnutta socker.
malcolm
10-04-2012, 20:13
Potatispress, sedan varm mjölk smält smör och salt. Kör med elvisp tills det blir slätt.
herkules
10-04-2012, 21:16
potatisstöt, varm mjölk, en nypa socker, smör som fått smälta i mjölken, salt och eventuellt lite vitpeppar, elvisp.
Biggan_
10-04-2012, 21:25
...men varför skitar ni ner potatisstöt eller potatispress när ni ändå använder elvispen?
heinrich_stubel
10-04-2012, 21:42
Ni bör använda grädde istället för mjölk, för bättre resultat!
Biggan_
10-04-2012, 21:43
CITAT (heinrich_stubel @ 10-04-2012, 22:42)  Ni bör använda grädde istället för mjölk, för bättre resultat! Du menar viktmässigt eller?
merlin68
10-04-2012, 21:44
Med elvisp. Smör, salt, peppar och en aning socker. Har jag grädde hemma hamnar det gärna en liten slurk i moset. Nä nu blev jag hungrig...  Godast är moset med en massa stekta brödkrutonger till
heinrich_stubel
10-04-2012, 21:46
CITAT (Biggan_ @ 10-04-2012, 22:43)  Du menar viktmässigt eller? Nej, blir faktiskt godare. De har grädde i kända recept. Googla själv.
CITAT (Biggan_ @ 10-04-2012, 22:25)  ...men varför skitar ni ner potatisstöt eller potatispress när ni ändå använder elvispen? Håller med. Jag använder elvispen till bådadera, först som stöt, sen som visp. Moset behöver inte vara helt slätt, godast med lite små potatisbitar i, tycker jag. Saltar kokvattnet ordentligt istf att smaka av med salt. Riktigt smör, standardmjölk (behöver inte vara varm), vitpeppar. Smaksätter gärna mos med färskriven pepparrot. Stingigt och ofantligt gott !! Speciellt till stekt / kokt falukorv, faktiskt ! Nåt som också är mumsigt är hälften potatis och hälften blomkål eller palsternacka. Blir en mild och len smak. Gott till kryddig fisk / kött.
herkules
10-04-2012, 22:28
CITAT (Biggan_ @ 10-04-2012, 22:25)  ...men varför skitar ni ner potatisstöt eller potatispress när ni ändå använder elvispen? för att det är roligt att mosa sönder potatis! eller för att det var så morsan gjorde fast först stöt och sen ballongvisp då hon inte hade någon elvisp  CITAT (merlin68 @ 10-04-2012, 22:44)  Med elvisp. Smör, salt, peppar och en aning socker. Har jag grädde hemma hamnar det gärna en liten slurk i moset. Nä nu blev jag hungrig...  Godast är moset med en massa stekta brödkrutonger till  nygjord potatismos på hårdmacka med bregott, sen behövs det liksom inget mer. CITAT (heinrich_stubel @ 10-04-2012, 22:46)  Nej, blir faktiskt godare. De har grädde i kända recept. Googla själv. aldrig grädde i potatismos, det blir för stampigt, moset ska vara luftigt. tycker jag.
Piccante
10-04-2012, 22:41
potatis som kokas i bitar för att gå fort, varm grädde, smör, salt ,peppar och riven muskot och en rejäl omgång med potatisstöten.
Alexander-VG-zon3
10-04-2012, 22:50
CITAT (omk @ 10-04-2012, 23:22)  Moset behöver inte vara helt slätt, godast med lite små potatisbitar i, tycker jag. Jag måste ha bitar i, tycker det är godare då, en helt slät pure tycker jag är äckligt.
Kryddan03
10-04-2012, 23:07
Jag gör som Eva, pressar den kokta potatisen i en potatispress. Sedan är det bara att blanda i kryddor, mjölk och smör och vispa ihop med en vanlig träslev.
malcolm
11-04-2012, 00:42
CITAT (Biggan_ @ 10-04-2012, 22:25)  ...men varför skitar ni ner potatisstöt eller potatispress när ni ändå använder elvispen? Jag vill ha moset garanterat klumpfritt och visparna får åka med i diskmaskinen med det andra.
kerstinbern
11-04-2012, 03:58
Värm potatisen vid 70 grader 30 min Kyl under kallt vatten Koka potatisarna i saltat vatten tills de är mjuka Mosa potatisen och sila den genom en sil Blanda med 25% smör http://www.bbc.co.uk/food/recipes/pommepuree_74822http://www.youtube.com/watch?v=r2zsmHZOw8E
Meriona
11-04-2012, 07:47
Potatisstöt naturligtvis! Fast jag brukar låta sonen arbeta.
Potatisstöt, jag har förutom mjölk, smör och salt även lite lökpulver i.
Skruttis
11-04-2012, 08:17
Jag verkar vara den enda som använder pulvermos (med lite vitpeppar och gärna örter i). Klarar inte av lukten/smaken av varm mjölk/grädde och då är "kartongmoset" perfekt.
*Stintan*
11-04-2012, 08:24
CITAT (Skruttis @ 11-04-2012, 09:17)  Jag verkar vara den enda som använder pulvermos (med lite vitpeppar och gärna örter i). Klarar inte av lukten/smaken av varm mjölk/grädde och då är "kartongmoset" perfekt. Fast man känner inte lukten av varm mjölk om man häller den kall över potatisen tillsammans med smör och sen mosar ihop allt.
Meriona
11-04-2012, 08:29
Ja kall mjölk använder jag med.
Skruttis
11-04-2012, 08:42
Tyvärr så är jag väldigt nojjig med just mjölkprodukter. Det räcker med att jag vet om att de finns där, så känner jag lukten. Jag ryser om jag så bara får en mjölkdroppe på handen t ex. Jag vet att problemet sitter i min hjärna, men jag har inte lyckats att bli av med det, än... Hur som helst, tack för att ni i a f berättade om att ni använder kall mjölk. Kanske jag kan klara av det någon dag.
Nu för tiden blir det mest viktväktarmos: Nykokt potatis, het lättmjölk, salt, svartpeppar och gräslök körs ihop med elvispen.
Förvånansvärt gott trots avsaknad av matfett.
/Anki
Gossen Ruda
11-04-2012, 11:13
Potatismos är barnmat. Möjligen direkt från korvmojen som del av hel special.
Myosotis
11-04-2012, 11:13
Potatisstöt, varm mjölk, riven muskot. Måste vara helt slät. Pulver låter verkligen äckligt, tror dock inte jag har smakat det någon gång.
Kokt potatis i bitar kör lite sakta runt med elvisp så i med varm mjölk med margarin i vitpeppar + salt sen ökar jag elvispen så det blir luftigt Förr åt jag gärna pulvermos men nu var det länge sen kerstinbern:Förstod inte ditt recept alls
malcolm
11-04-2012, 11:26
Kall mjölk... då kyler man ju potatisen/moset...
*Stintan*
11-04-2012, 11:43
Nej då inte om man låter kastrullen stå på varm men avstängd platta medan man rör ihop moset.
Potatismos kan bara göras på ett sätt. Potatis kokas nästan klara. Lägges sen i en handress . Rätt tungt att pressa. Smör mjölk plus kryddor tillsäts efter smak. Sen vändes blandningen ihop med en slev försiktigt. Moset ska vara fast.
Använder man elvisp så blir det hel fel. Blir bara en tunn smet. Klumpar i moset är ett helgerån.
Jag gör ofta mos, men numera tycker jag det blir godast om man har 1/4 av ngn annan rotsak - oftast palsternacka, ibland jordärtskocka. Blandar lite grädde med mjölken om jag har, hellre smör än margarin, hellre potatispress och slev än elvisp om jag ids. Inget socker, det blev jag förvånad över - att så många har i lite sött?
*Stintan*
11-04-2012, 13:07
Hahaha jag ser att jag är den enda som bara använder gaffel/gafflar. Det gör jag för att min stöt kom bort i flytten för en del år sen och jag kom på att min gamla skolkökslärarinna lärde oss använda gafflar att göra mos med. Man bör dock använda mjölig potatis och vispa runt med två gafflar ihopsatta mot varandra så får man ett mos utan klumpar och lagom luftigt. Testade elvisp en gång men då blev moset nästan segt och klistrigt så det var ingen hit. Det där med en gnutta socker i är för mig bara en gammal ovana och behövs inte alls egentligen.
Eva i Skåne
11-04-2012, 13:56
Socker i moset är inte nödvändigt, men jag tycker det förhöjer smaken. Det är väldigt lite som ska till. OM man gillar smaksatt mos är det gott att blanda i ädelost, om man nu gillar den smaken. Dock ska man kanske berätta för familjen. Jag gjorde en gång potatisbullar av mosrester och blandade i ädelost. När sonen sen skulle värma till sig trodde han det var fel på maten för den smakade konstigt. Han gillar också ädelost, men kunde inte härleda smaken och då stämde det inte.
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-04-2012, 14:26
Vi kokar också med en palsternacka och gärna lite färsk riven pepparrot i moset sen.
malcolm
11-04-2012, 15:51
Jag skötte ALL planering, hemhandlig och tillagning här i hushållet som gift och sammanboende och även när jag blev ensamstående med tre barn -97 och har fått mycket beröm för min matlagning från olika håll. Vad kan du, nudlar och micromat?
herkules
11-04-2012, 15:53
CITAT (Bennys trädgård @ 11-04-2012, 16:46) 1538118[/url]'] Här har vi ett praktexempel på när det gäller att kvinnans plats är i köket. Jag hade med andra ord aldrig så mkt som luktat på malcolms mat, han har onekligen bristande kunskaper inom matlagning. är du helt jävla tappad bakom en vagn? knip käft om folk du inte känner. idiot!
CITAT (Bennys trädgård @ 11-04-2012, 16:46)  Här har vi ett praktexempel på när det gäller att kvinnans plats är i köket. Jag hade med andra ord aldrig så mkt som luktat på malcolms mat, han har onekligen bristande kunskaper inom matlagning. Jag är i så fall mannen och min man kvinnan i detta hus. Det är min man som lagar all mat förutom enkla rätter som att värma gårdagens rester, steka falukorv och göra potatismos till och sånt, det är sådan mat de få gånger han inte har lust att laga mat.
Skruttis
11-04-2012, 17:13
CITAT (Carl @ 11-04-2012, 13:48)  Potatismos kan bara göras på ett sätt. Potatis kokas nästan klara. Lägges sen i en handress . Rätt tungt att pressa. Smör mjölk plus kryddor tillsäts efter smak. Sen vändes blandningen ihop med en slev försiktigt. Moset ska vara fast.
Använder man elvisp så blir det hel fel. Blir bara en tunn smet. Klumpar i moset är ett helgerån.  Du låter som min mor. Gör man inte på hennes sätt så måste det vara fel. Nä, nä, nä, det är självklart att det kan göras på massor av olika sätt!!!! Det borde du väl om inte annat sett i den här tråden, eller?
malcolm
11-04-2012, 17:30
CITAT (Carl @ 11-04-2012, 13:48)  Använder man elvisp så blir det hel fel. Blir bara en tunn smet. Klumpar i moset är ett helgerån. Just därför man skall använda elvisp, för att få bort klumparna alltså och konsistensen avgörs med mängden vätska.
Gossen Ruda
11-04-2012, 17:56
CITAT (herkules @ 11-04-2012, 16:53)  är du helt jävla tappad bakom en vagn? knip käft om folk du inte känner. idiot! Bry dig inte om trollungen.
gammelnalle
11-04-2012, 18:31
Potatis koka i 15 min- slå av plattan- låt efterkoka ca 5-10min.(gärna extra salt) stöt med elvispen mjölk/grädde och en stor klick smör vispa med elvispen.... avsmaka.. svartpeppar och salt... ev. VITLÖKSPULVER...
avsmaka igen...
servera med lingonsylt- (givetvis hemgjord)- nåt annat behövs inte... mmmmmmm så göttt....
b
Jag saknar det där med att låta saker mogna klart i eftervärme. Funkar inte med induktionsspis. Fast fördelarna med en sån överväger nog ändå.
Meriona
11-04-2012, 18:44
Trolla i en mattråd. Snacka om att ha ett tråkigt liv.
ingrid fuxwall
11-04-2012, 19:00
Har nyss gjort potatismos, med salt, vitpeppar och muskot - smakade bra och får bli tillbehör två eller tre dagar framöver
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|