Sidor: 1, 2, 3
Gita
CITAT (Cacki @ 10-05-2012, 14:18) *
Kan bilden av hur ett gott samhälle skulle se ut skilja sej för mycket mellan er, rent av?? Du har ingen större anledning än någon annan att klappa dej för bröstet Gita, inte med din människosyn och dina värderingar.

Nämen syster duktig då! Nåväl efter att läst ett antal av din flummiga och fördomsfulla inlägg om bl.a. företag, företagande och företagare så inser jag att vi lever i helt skilda världar.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 15:07) *
Nämen syster duktig då! Nåväl efter att läst ett antal av din flummiga och fördomsfulla inlägg om bl.a. företag, företagande och företagare så inser jag att vi lever i helt skilda världar.
Gita

Vilken tid det tog då wacko.gif
Bengalow
Fy faan för att ha dig som arbetskamrat eller chef. Du är odräglig i ditt synsätt, Gita! Tillåt mig kräka... och jag skulle gärna välja att göra det på dig!
Anki på Öland
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 15:10) *
Fy faan för att ha dig som arbetskamrat eller chef. Du är odräglig i ditt synsätt, Gita! Tillåt mig kräka... och jag skulle gärna välja att göra det på dig!

Fy fan vad du är otrevlig i ditt sätt att "diskutera"!
Gita
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 15:10) *

Lyckligtvis har vi ingen som du som hela tiden går omkring och spyr galla på min arbetsplats för dom tar ju oftast död på allt vad som kan kallas arbetsglädje.
På min arbetsplats arbetar vi tillsammans mot gemensamma mål och vi gläds åt varandras framgångar. Det du, det kanske du skulle pröva på, du kanske t.o.m. skulle må bättre och bli mindre bitter då.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 15:07) *
Gita

Kan du lägga av med att fälla tramsiga kommentarer om min ev duktighet eller präktighet, fru självgoda översittare!
Det du kallar flummiga och fördomsfulla inlägg om företagare, så var det bara ett smakprov på er egna flummiga och fördomsfulla medicin fast i motsatt riktning, men det vore väl för mycket begärt att förvänta sej att du skulle begripa det....
Skilda världar, jo det kan du ta och skriva upp! Din värld svävar tydligen omkring helt uppe i det blå...
Anma
En mycket rik (i pengar räknat, annars vet jag inte) man sa:
""Jag skulle finna det högst begripligt om moderaterna samlade 0,1 procent av rösterna, det vill säga fick stöd av just den elit som tjänat på privatiseringspolitiken. Att ett helt gigantiskt torskstim på uppåt – eller över – en fjärdedel av befolkningen simmar in i moderat ­ryssjan är däremot obegripligt.
Den överväldigande majoriteten av dessa moderatröstare har ju ingen som helst miljardärstillvaro att se fram emot utan får snarare betala med kissblöjor i slutet av sin levnad, till tack för visad generositet. Det är en egenartad form av politisk idealism.
Dessvärre tycks en så stor del av befolkningen anse att privatiseringspolitiken är god och rättvis att ­ytterst få politiker vågar säga emot. Att vara emot ett system där väl­färden raseras till förmån för skattesmitande riskkapitalister har alltså blivit en politiskt extremistisk ståndpunkt. Att vara för ökad arbetslöshet och ökande klassklyftor har blivit en mittenståndpunkt.
Att återuppväcka den solidaritetstanke på vilken vänstern grundade det svenska välfärdssamhället måste därför vara tidens största politiska uppgift.""

Bengalow
Ja det är ju egentligen verkligheten han beskriver, men ett antal medjamsare, som tycker att man är förmer än andra (läs Gita m.fl.) försöker sig på att klättra på den stege som inte finns annat än i deras föreställningsvärld.
Det hade varit kul att vara osynlig en dag. Då hade jag kommit till Gitas arbetsplats, för att uppleva den "lycka" som hon beskriver. Och sedan hade jag beskrivit den här...jag är ganska säker på att det ser annorlunda ut. Någon skrev, att hon lever högt i det blå., men jag tror mer att det är ett rosa skimmer - typ New York-fruar. Förankring i verkligheten? Nada...hon vet inte vad verkligheten är, hon är bara blåst!
lamorran
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 14:10) *

Nej,nej,nej nu ska vi inte vara elaka mot Gita. H-n är ju en del av det fina etablissemanget som bidrar med stora skatteinbetalningar till oss stackars bidragsberoende allmoge. Så klart att h-n har rätt att beklaga sig lite över oss som inte haft förstånd att ex.vis födas av rika föräldrar eller fått sjukdomar som gör att vi inte kan bidra till vår egen försörjning. Naturligtvis ska h-n få ha åsikter om oss som lata drönare som inte skaffat egna företag eller akademisk skolning, eller orkat ta något av dessa miljoner arbetstillfällen som översvämmar Sverige enl regeringen. Men lite empati har h-n nog för h-n säger sig tillhöra ett arbetarparti,vars stolte store ledare vid tidigare tillfälle skrivit en pamflett där han lovat att går allt snett för oss ska vi i allafall inte svälta ihjäl. Det låter väldigt tryggt att veta .Hylla henne för hennes goda kristliga gärningar istället.
Bengalow
Helt rätt, vi borde ställa oss upp och hylla henne, och hennes åsikter. Hon är lika trovärdig som en grekisk politiker!!
Gita
CITAT (Cacki @ 10-05-2012, 15:37) *
Kan du lägga av med att fälla tramsiga kommentarer om min ev duktighet eller präktighet, fru självgoda översittare!
Det du kallar flummiga och fördomsfulla inlägg om företagare, så var det bara ett smakprov på er egna flummiga och fördomsfulla medicin fast i motsatt riktning, men det vore väl för mycket begärt att förvänta sej att du skulle begripa det....
Skilda världar, jo det kan du ta och skriva upp! Din värld svävar tydligen omkring helt uppe i det blå...

Fast troligen är min världsbild betydligt mer realistisk än din för vet du vad, livet är inte rättvist, alla är inte lika, alla kan inte ha det lika. En del föds vackra och intelligenta medan andra är fula och korkade redan från början, hur rättvist är det? En del super upp sina pengar medan andra köper pensionsförsäkringar t.ex. och för mig är det en självklarhet att individen skall ha möjlighet att påverka sin egen livssituation. Det måste helt enkelt löna sig att anstränga sig lite mer annars stannar all utveckling av.
Nä, nu är jag framme (sitter på ett tåg) så nu får det räcka för idag.
Gita

CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 15:53) *
Ja det är ju egentligen verkligheten han beskriver, men ett antal medjamsare, som tycker att man är förmer än andra (läs Gita m.fl.) försöker sig på att klättra på den stege som inte finns annat än i deras föreställningsvärld.
Det hade varit kul att vara osynlig en dag. Då hade jag kommit till Gitas arbetsplats, för att uppleva den "lycka" som hon beskriver. Och sedan hade jag beskrivit den här...jag är ganska säker på att det ser annorlunda ut. Någon skrev, att hon lever högt i det blå., men jag tror mer att det är ett rosa skimmer - typ New York-fruar. Förankring i verkligheten? Nada...hon vet inte vad verkligheten är, hon är bara blåst!

Oj, du måste snart vara helt sönderfrätt i svalget efter att bara spy galla dagarna långa. Pröva lite positiva tankar, det kanhända skulle göra susen.
Gita
Christa
Kan ni inte föra en diskussion om sakfrågan utan att kasta skit på varandra? Om något går utanför trådskaparens intentioner så är det väl just det.
Cacki
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 16:15) *
Fast troligen är min världsbild betydligt mer realistisk än din för vet du vad, livet är inte rättvist, alla är inte lika, alla kan inte ha det lika. En del föds vackra och intelligenta medan andra är fula och korkade redan från början, hur rättvist är det? En del super upp sina pengar medan andra köper pensionsförsäkringar t.ex. och för mig är det en självklarhet att individen skall ha möjlighet att påverka sin egen livssituation. Det måste helt enkelt löna sig att anstränga sig lite mer annars stannar all utveckling av.
Nä, nu är jag framme (sitter på ett tåg) så nu får det räcka för idag.
Gita
Oj, du måste snart vara helt sönderfrätt i svalget efter att bara spy galla dagarna långa. Pröva lite positiva tankar, det kanhända skulle göra susen.
Gita

Mer realistisk ur vems perspektiv?? Den som kan unna sej både det ena och det andra eller den som behöver vända och vrida på varenda öre??
Varför inte försöka motverka livets orättvisor istället för att rättfärdiga dem??

(Du glömde visst räkna upp dem som trots att de föddes med en silversked i munnen och är korkade nog att inte begripa att de inte är värda ett ruttet lingon mer än någon annan för det...dem är det också lite synd om fast på ett annat sätt)
Bengalow
Ojdå, Gita! Åker du med allmänna kommunikationsmedel? Jag trodde i min enfald, att så fina människor hade privatchaufför och limousine till och från jobbet! Vad besviken du gjorde mig - subba!
caprifol
Fy sjutton vilken debatteknik! Oavsett inställning och åsikter är ovanstående bara så LÅGT!
Bengalow
Vad hade du väntat dig, när Gita är involverad ?? Nobeltal? Nä, hon lyckas med, att i varenda tråd, föra ned "debatten" till den nivå, där hon hör hemma. Träskmadammen...
Christa
CITAT (caprifol @ 10-05-2012, 18:37) *
Fy sjutton vilken debatteknik! Oavsett inställning och åsikter är ovanstående bara så LÅGT!

Ja, vuxna människor måste kunne debattera sakfrågor utan att fälla subjektiva kommentarer om varandra. Det skapar ju bara krig och det leder absolut ingen vart och är dööötrist för oss andra.
caprifol
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 19:37) *
Vad hade du väntat dig, när Gita är involverad ?? Nobeltal? Nä, hon lyckas med, att i varenda tråd, föra ned "debatten" till den nivå, där hon hör hemma. Träskmadammen...

Nu tänkte jag inte skapa en debatt i debatten men när det gäller språkbehandling, pajkastning och diverse invektiver så är det då inte Gita som drar ned nivån till träsken! Dina inlägg är rent obehagliga att läsa - ja, jag vet "låt bli då". Ska bli!
Gita
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 17:28) *
Ojdå, Gita! Åker du med allmänna kommunikationsmedel? Jag trodde i min enfald, att så fina människor hade privatchaufför och limousine till och från jobbet! Vad besviken du gjorde mig - subba!

Kan du inte (please) sluta förnedra dig själv nu. Ser du inte själv hur patetisk du är, att tappa all sans och balans för att jag upplyste om att jag har en privat pensionsförsäkring, något som väl inte är så märkvärdigt eftersom i stort sett varannan svensk tecknat sådana, i alla fall de som vill försäkra sig om en hyfsad standard som pensionär.
För övrigt är jag lite undrande, du sa dig ha sysslat med politik. Det måste i så fall varit utan större framgång, jag har svårt att tänka mig att något parti vill belastas av ditt språkbruk, av dina tillmälen och ditt totalt onyanserade sätt att tänka och uttrycka dig. För att syssla med politik är jag ganska säker på eller vet jag att man måste kunna uttrycka sig och framföra sina åsikter på åtminstone ett något sånär hyfsat och rumsrent sätt.
Ta gärna och läs igenom dina inlägg i den här tråden. Könsord, svordomar och diverse tillmälen ersätter ju all vettiga argumentering och får dig ju bara att framstå som underbegåvad och underlägsen.

Fast ibland får jag för mig att du inte är verklig utan en karikatyr skapad av någon hyfsat duktig allians-PR:are, lite väl överdriven dock. Men ändå i så fall ganska rolig!!!
Gita
Aqvakul
Vad då pajkastning? sick.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 10-05-2012, 20:35) *

Så magistern kanske anser att Bengalows debatteknik med svordomar,könsord och tillmälen är uppmuntrans värt. Kanske någonting som du t.o.m lär ut?
gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 20:52) *
Så magistern kanske anser att Bengalows debatteknik med svordomar,könsord och tillmälen är uppmuntrans värt. Kanske någonting som du t.o.m lär ut?
gita

Hans låga nivå blir inte högre därför att du försöker att matcha den... coolgleam.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 10-05-2012, 21:17) *
Hans låga nivå blir inte högre därför att du försöker att matcha den... coolgleam.gif

Nåja, det där stämmer väl inte riktig, läs gärna våra inlägg en gång till.
Sen får jag väl lov att erkänna att det är lite kul att provocera någon som så som sign. Bengalow tappar all sans, balans och sunt förnuft.
Gita
Anki på Öland
CITAT (caprifol @ 10-05-2012, 20:15) *
Nu tänkte jag inte skapa en debatt i debatten men när det gäller språkbehandling, pajkastning och diverse invektiver så är det då inte Gita som drar ned nivån till träsken! Dina inlägg är rent obehagliga att läsa - ja, jag vet "låt bli då". Ska bli!

Håller fullständigt med dig caprifol!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 10-05-2012, 20:35) *

Visst är det frestande att öka närvaron igen och delta i "diskussionerna"?
Gita
CITAT (Huggorm @ 10-05-2012, 21:34) *
Visst är det frestande att öka närvaron igen och delta i "diskussionerna"?

Oemotståndligt visst!
Gita
Bengalow
Om du Gita, hade ansträngt dig att föra en vettig debatt, så hade det aldrig blivit så här. Allt igenom dina inlägg, från första dagen, har du hånat människor, som inte har den inställningen som du har. Du har försökt att förnedra dem, håna dem, och t.o.m. dragit dom i skiten. Jag svarar dig till slut med samma mynt, när du har försökt trycka ner mig. Där högg du i sten!
Vad beträffar mina politiska erfarenheter, så är du fullkomligt rudis, precis som med annat du försöka säga. Ser'du..svinhugg går igen! Hur du än anstränger dig, så kommer du aldrig att tillhöra de "förnäma". Du är för bonnig, helt enkelt.
Börja med att böja dig bakåt...Du är en högst obehaglig typ. Du har inte tillfört något på Odla, mer än skitsnack och lackade naglar. Har du blomkrukor med levande växter hemma, eller dör dom i din sura närmiljö?
Jag önskar dig inte lycka till på vägen...sådana som du borde prövas lite mer av livets orättvisor. A-kassan t.ex. Over and out.
Gita
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 21:49) *
Om du Gita, hade ansträngt dig att föra en vettig debatt, så hade det aldrig blivit så här. Allt igenom dina inlägg, från första dagen, har du hånat människor, som inte har den inställningen som du har. Du har försökt att förnedra dem, håna dem, och t.o.m. dragit dom i skiten. Jag svarar dig till slut med samma mynt, när du har försökt trycka ner mig. Där högg du i sten!
Vad beträffar mina politiska erfarenheter, så är du fullkomligt rudis, precis som med annat du försöka säga. Ser'du..svinhugg går igen! Hur du än anstränger dig, så kommer du aldrig att tillhöra de "förnäma". Du är för bonnig, helt enkelt.
Börja med att böja dig bakåt...Du är en högst obehaglig typ. Du har inte tillfört något på Odla, mer än skitsnack och lackade naglar. Har du blomkrukor med levande växter hemma, eller dör dom i din sura närmiljö?
Jag önskar dig inte lycka till på vägen...sådana som du borde prövas lite mer av livets orättvisor. A-kassan t.ex. Over and out.

Du är en karikatyr , eller hur? Lite grovt och överdrivet tillfixad, av någon av Alliansens reklambyråer. Fast visst, det kan fungera som avskräckande exempel, kan inte tänka mig att särskilt många vill identifiera sig med figuren Bengalow.
Gita,
gnon49
CITAT (Aqvakul @ 10-05-2012, 21:17) *

Mycket svårt, för att inte säga omöjligt att matcha B:s låga nivå.
anncharlotte
CITAT (Christa @ 10-05-2012, 17:01) *
Kan ni inte föra en diskussion om sakfrågan utan att kasta skit på varandra? Om något går utanför trådskaparens intentioner så är det väl just det.

Jag tror inte det är så många som kommer ihåg TS här :-)

Men nu har detta helt plötsligt blivit ett ännu mer verkligt problem för mej, fick i går veta av min chef att min arbetsplats ska säljas.
Eftersom det är en flytande arbetsplats kan den hamna i stort sett var som helst, kanske kommer den finnas kvar där den är, men det är väl det minst troliga, kanske den hamnar vid någon av våra kuster, eller kanske den hamnar utomlands. Att jag ska få lov, eller kommer ha möjlighet att följa med på "köpet" är inte troligt.

Så om jag nu blir arbetslös, vad gör jag då ? Med tanke på första inlägget i den här tråden, så bör jag inte ta något som helst jobb som inte är en fast tjänst på heltid. confused.gif
mamamaggan
Och vad händer om du nekar att ta ett sådant jobb ?

Tråkigt för dig med ett sådant besked , riktigt riktigt tråkigt. Nu hoppas vi att du får ett nytt jobb , heltidsjobb så klart , så snart det bara går. Håller tummarna för det.

anncharlotte
CITAT (mamamaggan @ 10-05-2012, 23:58) *
Och vad händer om du nekar att ta ett sådant jobb ?
Tråkigt för dig med ett sådant besked , riktigt riktigt tråkigt. Nu hoppas vi att du får ett nytt jobb , heltidsjobb så klart , så snart det bara går. Håller tummarna för det.

Tack !
Christa
CITAT (anncharlotte @ 10-05-2012, 23:48) *
Jag tror inte det är så många som kommer ihåg TS här :-)

Men nu har detta helt plötsligt blivit ett ännu mer verkligt problem för mej, fick i går veta av min chef att min arbetsplats ska säljas.
Eftersom det är en flytande arbetsplats kan den hamna i stort sett var som helst, kanske kommer den finnas kvar där den är, men det är väl det minst troliga, kanske den hamnar vid någon av våra kuster, eller kanske den hamnar utomlands. Att jag ska få lov, eller kommer ha möjlighet att följa med på "köpet" är inte troligt.

Så om jag nu blir arbetslös, vad gör jag då ? Med tanke på första inlägget i den här tråden, så bör jag inte ta något som helst jobb som inte är en fast tjänst på heltid. confused.gif

Skaffa dig ett mejlkonto som är anonymt och skicka frågan till alla dom borgeliga partierna. Det skulle vara intressant att höra vad dom svarar och har du det skriftligt så kan dom ju inte neka till vad dom har svarat heller.

Hörde ett annat exempel häromdagen där en person som arbetat för ett bemanningsföretag inte fick någon sjukpenning när han blev sjukskriven. Hur det kunde bli så vet jag inte men det är ju förfärligt.
Huggorm
CITAT (Christa @ 11-05-2012, 07:45) *
Hörde ett annat exempel häromdagen där en person som arbetat för ett bemanningsföretag inte fick någon sjukpenning när han blev sjukskriven. Hur det kunde bli så vet jag inte men det är ju förfärligt.

Vissa bemanningsföretag anställer bara en dag i taget, så blir man sjuk blir det ingen anställning den dagen.
Christa
CITAT (Huggorm @ 11-05-2012, 09:40) *
Vissa bemanningsföretag anställer bara en dag i taget, så blir man sjuk blir det ingen anställning den dagen.

Vad jag förstod så hade personen jobbat en längre tid för bemanningsföretaget. Om han varit uthyrd till samma arbetsplats hela tiden framgick inte.
Pirum
CITAT (Christa @ 12-05-2012, 09:19) *
Vad jag förstod så hade personen jobbat en längre tid för bemanningsföretaget. Om han varit uthyrd till samma arbetsplats hela tiden framgick inte.

Möjligen kan det vara så att han är anställd som "student", "företagare som extraknäcker" eller liknande, då antas att han har sin huvudsakliga försörjning från CSN eller egna firman, och då behöver bemanningsföretaget inte heltidsanställa utan bara ringa in vid behov. Är man sjuk blir man inte inringd eftersom man inte behövs. (Eller så kan man som nämnts tidigare vara korttidsanställd, men de flesta "seriösa" anställer inte på kortare tid än en månad om det inte mycket specifikt är för ett speciellt uppdrag. Det finns företag som gör "månadsanställningar" gång efter gång - fult men tydligen tillåtet) 
anncharlotte
CITAT (Christa @ 11-05-2012, 07:45) *
Skaffa dig ett mejlkonto som är anonymt och skicka frågan till alla dom borgeliga partierna. Det skulle vara intressant att höra vad dom svarar och har du det skriftligt så kan dom ju inte neka till vad dom har svarat heller.

Jag har faktiskt gjort det, jag har mailat alla allianspartierna och bett om en förklaring, ska bli spännande att se om och vad jag får för svar.
mamamaggan
Ska bli mycket spännande att få veta vad de svarar , OM de svarar.
anncharlotte
Jodå ett svar har jag fått, KD svarade faktiskt, kanske dom hoppades på att jag var en framtida väljare.
Men svaret gav inte så mycket.

Jag ber om ursäkt att du har fått vänta på svar. Den input du ger är superviktig och vi tar till oss av den även om det är svårt att kommentera ditt fall.
Jag förstår verkligen att du upplever det som att man blir straffad för att man försöker och det är naturligtvis inte rimligt. Tyvärr är det svårt att utforma regler som på alla sätt leder till de konsekvenser man vill att de ska leda till. Den försändring som gjorts med minskad möjlighet att "stämpla upp" är rätt i grunden tror vi men det visar sig att det kan få oönskade konsekvenser.

Jag ser till att det du skrivit också hamnar hos ansvarig politiker i vårt parti.

Från övriga partier är det knäpptyst, så dom tycker tydligen inte det är viktigt.
mamamaggan
Jaha , du fick iaf ett svar . KD ligger väl risigt till och därför är de kanske mer på alerten än andra för att försöka dra till sig nya väljare.

Så det är bara att finna sig i att man ska straffas för att man verligen ligger i och tar vilka jobb som helst. Vilken bra " arbetslinje " ! thumbdown.gif
Blomstertanten
CITAT (anncharlotte @ 04-06-2012, 21:45) *
Jodå ett svar har jag fått, KD svarade faktiskt, kanske dom hoppades på att jag var en framtida väljare.
Men svaret gav inte så mycket.

Jag ber om ursäkt att du har fått vänta på svar. Den input du ger är superviktig och vi tar till oss av den även om det är svårt att kommentera ditt fall.
Jag förstår verkligen att du upplever det som att man blir straffad för att man försöker och det är naturligtvis inte rimligt. Tyvärr är det svårt att utforma regler som på alla sätt leder till de konsekvenser man vill att de ska leda till. Den försändring som gjorts med minskad möjlighet att "stämpla upp" är rätt i grunden tror vi men det visar sig att det kan få oönskade konsekvenser.

Jag ser till att det du skrivit också hamnar hos ansvarig politiker i vårt parti.
Från övriga partier är det knäpptyst, så dom tycker tydligen inte det är viktigt.

"Tyvärr är det svårt att utforma regler som på alla sätt leder till de konsekvenser man vill att de ska leda till."
Man kanske borde ha kommit på tanken att göra en ordentlig konsekvensutredning innan beslut fattades! duh.gif Och när man senare får veta att det får konsekvenser man inte räknat med borde man kanske ta tag i problemet och göra om och göra rätt! g.gif
Det här är ju tyvärr inte första gången man fattar ogenomtänkta beslut! Troligen inte sista heller!
skogstroll
CITAT (anncharlotte @ 06-05-2012, 00:18) *
Så kan någon här förklara för mej hur detta kan vara bra ? Jag förstår det inte.
Ach

Det enda jag kan säga är att Arbetsförmedlingen är fullkomligt överflödig och omodern. Jag är själv utan jobb och mer korkade, lata och outbildade människor får man leta efter. De måste ha Sveriges drömjobb.
Ugglemormor
Är lyckligt ovetande och aldrig ens behövt besöka den instansen och kommer nog inte behöva den heller i framtiden....... angel_not.gif ... Har nog inte hunnit med det heller, en främmande värld för mig... Och då har man inga åsikter om den heller........
Kanske en miss i min tillvaro, men så är det bara, inget att göra åt...... innocent.gif
anncharlotte
Jag har fått ett svar till ! Moderaterna tog ganska exakt en månad på sej för att få ihop det här.

Hej Ann-Charlotte och tack för ditt mejl.

Dina frågor är intressanta och ditt mejl har jag sänt vidare till berörd handläggare för kännedom.

En möjlighet är kan vara regeringen åtgärd:

Nystartsjobb för äldre
Regeringen har tidigare beslutat att tillfälligt förkorta kvalificeringstiden för äldre till nystartsjobb från och med den 1 juli 2010 till och med den 30 juni 2012. I samband med budgetpropositionen för 2012 föreslog regeringen att den tillfälliga satsningen skulle förlängas till och med den 31 december 2013. Personer som har fyllt 55 år kan därmed kvalificera sig till nystartsjobb redan efter 6 månaders frånvaro från arbetsmarknaden, i stället för efter 12 månader. En arbetsgivare som anställer en person med ett nystartsjobb får en ekonomisk kompensation motsvarande nästan halva lönekostnaden.

Vårt mål är full sysselsättning och ett av flera sätt att uppnå det är genom att den som skrivs in hos förmedlingen bedöms med hjälp av ett särskilt bedömningsverktyg som Arbetsförmedlingen har utvecklat. Den person som bedöms riskera långtidsarbetslöshet kan tidigt få individanpassat stöd i form av framförallt förstärkta förmedlingsinsatser. Även programinsatser kan komma i fråga. Den enskilda arbetsförmedlaren har en viktig roll när det gäller att avgöra vilka individer som bör erbjudas det förstärkta stödet.
Se för mera information: http://www.regeringen.se/sb/d/14955/a/175731
och http://www.moderat.se/web/Fler_i_arbete.aspx

Det är min förhoppning att mina svar är svar på dina frågor. Om du har flera frågor om Moderaternas politik, återkom gärna.

Med vänlig hälsning,

Väljarkontakter
OBS! svar kan ej skickas till denna adress, för att ställa ny fråga mejla till: info@moderat.se
nya moderaterna

Så vad jag kan läsa mej till av detta svaret är att är man i den sits som jag skrev om så ska man ge katten i att ta någon form av tillfälligt jobb under 6 månader, leva på dom fattiga kronorna som a-kassan erbjuder och sen hoppas på att man blir nån av dom "utvalda" som får hjälp.
På sätt och vis var ju svaret ganska tydligt, en bekräftelse på vad jag skrev i mitt mail, det ska inte löna sej att göra så gott man kan för att jobba den tid man får, om man inte får en heltidstjänst.

Intressant också att dom inte är intresserade av följdfrågor wacko.gif
anncharlotte
Jag vet inte om någon är intresserad av den här tråden längre, men eftersom jag börjat lägga in mina svar här så fortsätter jag.

Nu har även Folkpartiet svarat, i och för sej missade dom det viktiga i frågeställningen, men detta är vad jag fick till svar.

Hej Anncharlotte,

Jag förstår att din situation är problematisk och jag förstår även om vissa regler kan tyckas märkliga.

Det finns dock skäl till att reglerna ser ut som det gör, men självklart kan enskilda individer komma i kläm på ett sätt som inte var tänkt.

Begränsningarna för deltidsstämpling var en av flera reformer som regeringen genomförde i syfte att ytterligare förstärka rollen som omställningsförsäkring. Olika typer av deltidsbegränsningar har tillkommit under såväl borgerliga som socialdemokratiska regeringar och har varit vanliga under försäkringens historia. Skälet till dessa begränsningar har varit att arbetslöshetsförsäkringen ska vara en omställningsförsäkring, inte ett långvarigt försörjningsstöd, som dessutom får till följd att arbetsgivare kan låta staten subventionera ofrivilliga deltidsanställningar.

De tidigare reglerna innebar att en person som var deltidsarbetslös på 25 procent kunde få ersättning i 1200 dagar, mer än 4,5 år. Genom att begränsa rätten att deltidsstämpla till 75 hela ersättningsdagar så blir det en rimlig tidsgräns för dem som stämplar. Den som är arbetslös på 25 procent får då ersättning i 14 månader, det vill säga lika länge som heltidsarbetslösa.

Vi tycker också att det är rimligt att man behöver ha varit arbetslös en viss period för att kvalificera sig till olika typer av stöd. Eftersom du är 55 har du rätt till nystartsjobb redan efter sex månaders arbetslöshet och i dubbelt så lång tid som du har stått utanför arbetsmarknaden.

Jag hoppas att du hittar ett nytt arbete snart. Är det något som fortfarande känns oklart får du gärna höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon