|
CITAT (herkules @ 06-05-2012, 15:09)  sluta jämför sverige med andra länder, de som är arbetslösa här bor här och ingen annanstans Och när skall du inse att Sverige faktiskt [u]måste[/u] jämföra sig med omvärlden. Sverige är inte någon oberoende liten isolerad ö utan ett mycket litet land som är oerhört beroende av omvärlden. Gita
Blomstertanten
07-05-2012, 07:41
Får känslan av att alla pratar bort det TS undrade över! Varför? Att prata om att det är arbetslinjen som gäller samtidigt som man faktiskt straffar dom som tar alla tillfällen att arbeta rimmar jävligt illa med den sk arbetslinjen! Ursäkta svordom, men det gör mej förbaskat upprörd!!!! Rent ut sagt förbannad! Och jag fattar inte varför inte alla, oavsett partitillhörighet eller politiska sympatier, blir upprörda över detta faktum att man straffas om man tar timanställning eller korta vikariat hellre än att vara arbetslös på heltid!
Christa
07-05-2012, 08:29
Dessutom får jag känslan av att många tycker att dom som är arbetslösa är det av egen fri vilja. Under de senaste 2 åren har 3 av mina grannar blivit arbetslösa.
Det är skötsamma människor som gjort allt för att få ett jobb men inte lyckats. När man sitter där med villa, barn och en partner med jobb här i trakten är det inte heller så lätt att bara flytta. Det kostar ju f öv mycket pengar det också och det är inte säkert att partnern får jobb på nya stället.
Jag betalar hellre avgifter och skatter för att sjuka och arbetslösa skall klara sig än att jag betalar skatt som går till barnbidrag åt dom som har råd till konsumtion som inte är livsnödvändig.
Skall du tacka nej till barnbidraget om du får barn, Huggorm?
CITAT (Gita @ 07-05-2012, 06:00)  Fast A-kassan (rätta mig om jag har fel)är väl långt ifrån självfinansierande? Staten, dvs, skattebetalarna måste väl gå in med en massa pengar? Jämförelsen med en vanlig försäkring t.ex. bilförsäkringen blir ju då fel, för försäkringar sätts ju premien efter risk/kostnad. Ett första steg i en sådan riktning är ju de differentierade a-kasseavgifterna satta efter risk för arbetslöshet. Gita Jag rättar dig för du har fel. A-kassan är självfinansierande genom medlemsavgifter och arbetsgivaravgiften. Drygt 4% av arbetsgivaravgiften går till A-kassan. A-kassa är en inkomstförsäkring. inget annat. Dessutom är A-kassan överfinansierad. År 2010 med 23 miljarder kronor. Dessa pengar går till statsbudgeten och finansierar helt andra saker. Som till exempel löntagarnas skattesänkningar, istället för till exempel sänkta a-kasseavgifter, som ju självklart vore mer rimligt.
*Stintan*
07-05-2012, 08:46
CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2012, 08:41)  Får känslan av att alla pratar bort det TS undrade över! Varför? Att prata om att det är arbetslinjen som gäller samtidigt som man faktiskt straffar dom som tar alla tillfällen att arbeta rimmar jävligt illa med den sk arbetslinjen! Ursäkta svordom, men det gör mej förbaskat upprörd!!!! Rent ut sagt förbannad! Och jag fattar inte varför inte alla, oavsett partitillhörighet eller politiska sympatier, blir upprörda över detta faktum att man straffas om man tar timanställning eller korta vikariat hellre än att vara arbetslös på heltid!
malarmaster
07-05-2012, 11:04
CITAT (Anma @ 07-05-2012, 09:37)  Jag rättar dig för du har fel. A-kassan är självfinansierande genom medlemsavgifter och arbetsgivaravgiften. Drygt 4% av arbetsgivaravgiften går till A-kassan. A-kassa är en inkomstförsäkring. inget annat.
Dessutom är A-kassan överfinansierad. År 2010 med 23 miljarder kronor. Dessa pengar går till statsbudgeten och finansierar helt andra saker. Som till exempel löntagarnas skattesänkningar, istället för till exempel sänkta a-kasseavgifter, som ju självklart vore mer rimligt. är inte arbetsgivaravgift skatt? förutom pensionsavgift går den till div. ändamål,c.a 10 % går direkt till statskassan utan specifikt ändamål( en tredjedel av avgiften) dessutom omfattas alla löneinkomster av arbetsgivaravgift,även egenföretagare men de omfattas sällan av a-kassa,likaså de som inte har a-kassa.tro fan att det blir överskott!! i min bok är arbetsgivaravgift en löneskatt,det kallas även så i statsbudgeten samt hos skatteverket. ulf
Bengalow
07-05-2012, 11:50
Malarmaster! Det beror väl på vilken tolkning man gör av ordet "skatt" resp. "avgift". I Skatteverkets information nämns inte "löneskatt", som du påstår. Där står det arbetsgivaravgift, samt "allmän arbetsgivaravgift". Inget annat. Det är under 2012 31,42 % på lönesumman, som skall betalas in till Skatteverket, för senare uttag, som bl.a. sjukförsäkring, efterlevandeskydd, pensioner m.m. Alltså en inbetalning till fonderingar, som senare skall utnyttjas av arbetstagare. De 10 % som du pratar om, allmän arbetsgivaravgift, går säkert till riktiga ändamål, bl.a. förvaltning av pensioner, löner och liknande. Det är nog pengar som behövs i statskassan...
Blomstertanten
07-05-2012, 12:35
Får känslan av att alla pratar bort det TS undrade över! Varför?
CITAT (malarmaster @ 07-05-2012, 12:04)  är inte arbetsgivaravgift skatt? Är inte rut och rot bidrag? Bara som jämförelse. För att återgå till ts. Det är vansinne att man ska straffas för att man tar alla chanser man har till jobb. Det ska löna sig att arbeta säger regeringen. För den som inte lyckas hitta fast heltidstjänst lönar det sig fan i mig inte med dagens regler.
CITAT (Anma @ 07-05-2012, 09:37)  Jag rättar dig för du har fel. A-kassan är självfinansierande genom medlemsavgifter och arbetsgivaravgiften. Drygt 4% av arbetsgivaravgiften går till A-kassan. A-kassa är en inkomstförsäkring. inget annat.
Dessutom är A-kassan överfinansierad. År 2010 med 23 miljarder kronor. Dessa pengar går till statsbudgeten och finansierar helt andra saker. Som till exempel löntagarnas skattesänkningar, istället för till exempel sänkta a-kasseavgifter, som ju självklart vore mer rimligt. Och sedan när är inte arbetsgivaravgiften skatt? Gita
Red Top
07-05-2012, 17:34
CITAT (Gita @ 07-05-2012, 16:27)  Och sedan när är inte arbetsgivaravgiften skatt? Gita Arbetsgivar avgiften är en avgift. Pengarna till den avgiften betalas av de anställda. I och med att anställningskontraktet skrivs, kommer man överens om lönenivån, en lönenivå som gör att arbetsgivaren enligt kollektivavtal är skyldiga att därutöver betala in avgifter för diverse försäkringar. Ålderspensionsavgift, Efterlevandepensionsavgift, Sjukförsäkringsavgift, Föräldraförsäkringsavgift etc. Se länken: SkatteverketOm du är egen företagare och har F-skatt betalar arbetsgivaren(förhoppningsvis  ) en högre lön för att du själv ska kunna betala in dina sociala avgifter. Dvs du får mer i handen än en som är anställd hos företaget.
CITAT (Gita @ 07-05-2012, 16:27)  Och sedan när är inte arbetsgivaravgiften skatt? Gita Sedan när är ålderspensionen ett bidrag? Sedan när är efterlevandspensionen ett bidrag? Sedan när är sjukförsäkringen ett bidrag? Sedan när är föräldraförsäkringen ett bidrag? Sedan när är arbetsskadeförsäkring ett bidrag?
heinrich_stubel
07-05-2012, 19:39
Bara inse att det är ointressant vad man kallar det. I princip allting finansieras med skattepengar. Enligt er så är hela begreppet fri sjukvård alltså en lögn, eftersom den inte alls är fri då vi betalar skatt
CITAT (heinrich_stubel @ 07-05-2012, 20:39)  Bara inse att det är ointressant vad man kallar det. I princip allting finansieras med skattepengar. Enligt er så är hela begreppet fri sjukvård alltså en lögn, eftersom den inte alls är fri då vi betalar skatt  Inget är givetvis gratis. Välfärden vi åtnjuter är ju skattefinansierad till största delen. Vi betalar i regel en symboliskt summa själva.
Piccante
07-05-2012, 20:33
CITAT (Anma @ 07-05-2012, 19:05)  Sedan när är ålderspensionen ett bidrag? Sedan när är efterlevandspensionen ett bidrag? Sedan när är sjukförsäkringen ett bidrag? Sedan när är föräldraförsäkringen ett bidrag? Sedan när är arbetsskadeförsäkring ett bidrag? Det där är typiska bidrag precis som försörjningsstöd och barnbidrag. Det är bara samhällsparasiter som utnyttjar sådana system. Hederliga, arbetande människor som gör rätt för sig får inga bidrag . Däremot RUT och ROT men det är ju subventioner och livsnödvändiga!!! Inte ska man behöva leva utan renoverade badrum och barnflickor i Lidingövillorna.
CITAT (Markus_H @ 07-05-2012, 21:33)  Det där är typiska bidrag precis som försörjningsstöd och barnbidrag. Det är bara samhällsparasiter som utnyttjar sådana system. Hederliga, arbetande människor som gör rätt för sig får inga bidrag . Däremot RUT och ROT men det är ju subventioner och livsnödvändiga!!! Inte ska man behöva leva utan renoverade badrum och barnflickor i Lidingövillorna. Just det ja. Tänkte inte på det.
Bengalow
07-05-2012, 21:05
Jag tror inte att Gita kommer att kommentera detta. För hennes likar är alla avgifter straffskatt...dom har sina privatförsäkringar som ger dom förtur i kön...jävla adelskap i modern skepnad. Det är just detta som högern/Reinfeldt vill skapa - skillnad på folk och småfolk.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2012, 18:49)  Anncharlotte hur många pensionärer har ïnte långt under 11.000 Kronor i månaden. Vet du inte va<d garnatipensionen är?
Dom har samm boendekostnader samt måste betala för ellen, Tele, Försädkringar osv och so har dom iregel höger kostnader för sjukvård. Pensionärer har det ofta alltför dåligt, men arbetslösa och sjuka har fått det radikalt sämre - försämringarna har inte alls varit lika stora för pensionärer. Andelen rika pensionärer är mycket högre än andelen rika sjukskrivna eller andelen rika långtidsarbetslösa. Därmed inte sagt att pensionssystemet är vettigt - det är helt idiotiskt som ända in i döden vidmakthåller skillnaderna mellan fattig och rik - det enda rimliga vore att alla medborgare fick samma pension från det offentliga, punkt, och den skulle vara hög nog att leva rimligt på.
CITAT (herkules @ 06-05-2012, 21:03)  reinfeldt, sin vana trogen, stod i tv nyss och kallade arbetslöshetsförsäkringen för bidrag  Han tycker ju om att vränga ord och uttryck. Se bara på debaclet med "Fastighetsskatten" som skulle avskaffas för vanliga bostadshus. Istället fick vi en "fastighetsavgift" som nu diskuteras höjas. Slutkontentan blir att folk flest betalar mer i avgift än de tidigare betalade i skatt. Ja, förutom de som byggt nya hus såklart, de får subventionerad/slopad avgift i 10 år. Eller de som bor i dyra hus och har höga inkomster, de får ju lägre avgift än tidigare skatt. Att tala om "bidragsberoende" gör Reinfeldt på samma sätt som folk flest skulle tala om "snyltare", regeringen försöker göra det "fult" att vara arbetslös - ännu mer skamligt än det tidigare varit, och den lyckas bra - media och socialdemokrater tycks hänga på i retoriken. Jag skulle nästan halvera min fackavgift (som inkluderar a-kassa) om jag bytte till ett annat förbund (exv Akademikerna), som har under halva avgiften på a-kassan, DET om något är också sjukt, att det så tydligt ska straffa sig att jobba inom ett område med hög arbetslöshet. Jag tycker risken borde fördelas på alla som är med i systemet, som det är nu finns det ju branscher (ofta kvinnodominerade) där det hart när inte upplevs löna sig att ens gå med i a-kassan.
Huggorm
07-05-2012, 21:56
CITAT (Pirum @ 07-05-2012, 22:47)  Jag skulle nästan halvera min fackavgift (som inkluderar a-kassa) om jag bytte till ett annat förbund (exv Akademikerna), som har under halva avgiften på a-kassan, DET om något är också sjukt, att det så tydligt ska straffa sig att jobba inom ett område med hög arbetslöshet. Jag tycker risken borde fördelas på alla som är med i systemet, som det är nu finns det ju branscher (ofta kvinnodominerade) där det hart när inte upplevs löna sig att ens gå med i a-kassan. Om det nu är en försäkring så är det väll rimligt att premien justeras efter risken för utbetalning? Så fungerar ju alla andra försäkringar. Edit: egentligen borde avgiften justeras efter hur säkert man sitter på sin anställning, de som är fast anställda och har lång tid på företaget borde få en billigare avgift än de från bemanningsföretaget som jobbar vecka för vecka. Det borde vara rimligt om det är rimligt att trafikförsäkringen för en manlig tjugofemåring på räcermotorcykel kostar 75 000kr per säsong.
anncharlotte
07-05-2012, 23:20
CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2012, 13:35)  Får känslan av att alla pratar bort det TS undrade över! Varför?  Ja det är lite konstigt, det finns ju flera alliansanhängare här på forumet, det har jag ju sett i övriga politiska trådar. Iofs har jag ju märkt att det finns dom som endast ger sej in i debatten när dom har möjlighet att på nått sätt raljera över motståndarsidan, men det gäller ju inte alla. Trodde att det skulle finnas någon här som kunde ge en rimlig förklaring till hur allianspartierna har tänkt när dom har satt dessa regler.
Blomstertanten
08-05-2012, 03:20
CITAT (anncharlotte @ 08-05-2012, 00:20)  Ja det är lite konstigt, det finns ju flera alliansanhängare här på forumet, det har jag ju sett i övriga politiska trådar. Iofs har jag ju märkt att det finns dom som endast ger sej in i debatten när dom har möjlighet att på nått sätt raljera över motståndarsidan, men det gäller ju inte alla. Trodde att det skulle finnas någon här som kunde ge en rimlig förklaring till hur allianspartierna har tänkt när dom har satt dessa regler. Kanske är det så att det inte finns nån rimlig förklaring! Eller så har de helt enkelt inte tänkt!
*Stintan*
08-05-2012, 07:01
CITAT (Blomstertanten @ 08-05-2012, 04:20)  Kanske är det så att det inte finns nån rimlig förklaring! Eller så har de helt enkelt inte tänkt!  Tror inte dom bryr sig!
CITAT (anncharlotte @ 08-05-2012, 00:20)  Trodde att det skulle finnas någon här som kunde ge en rimlig förklaring till hur allianspartierna har tänkt när dom har satt dessa regler. Jag kan tyvärr inte ge någon rimlig förklaring för att det är ett totalt sjukt system enligt mig som inte har något rimligt i sig alls.
CITAT (Bengalow @ 07-05-2012, 22:05)  Jag tror inte att Gita kommer att kommentera detta. För hennes likar är alla avgifter straffskatt...dom har sina privatförsäkringar som ger dom förtur i kön...jävla adelskap i modern skepnad. Det är just detta som högern/Reinfeldt vill skapa - skillnad på folk och småfolk. Javisst, en del av oss väljer att se om våra hus och ta ansvar för våra egna liv och så finns det dom som alltid anser att andra skall betala........Och nu är ju t.o.m. S genom Löfven inne på att det krävs att den enskilde individen tar ett större ansvar för sitt liv. Dom stekta sparvarna kanske håller på att ta slut! Gita
CITAT (Gita @ 08-05-2012, 20:29)  Javisst, en del av oss väljer att se om våra hus och ta ansvar för våra egna liv och så finns det dom som alltid anser att andra skall betala........Och nu är ju t.o.m. S genom Löfven inne på att det krävs att den enskilde individen tar ett större ansvar för sitt liv. Dom stekta sparvarna kanske håller på att ta slut! Gita Svara gärna på mina tidigare frågor. Sedan när är ålderspensionen ett bidrag? Sedan när är efterlevandspensionen ett bidrag? Sedan när är sjukförsäkringen ett bidrag? Sedan när är föräldraförsäkringen ett bidrag? Sedan när är arbetsskadeförsäkring ett bidrag?
Bengalow
08-05-2012, 22:02
Det har du helt rätt i Gita, att de stekta sparvarna har tagit slut. En del av befolkningen har roffat åt sig en mycket större del än vad som avsetts, och vägrar att lämna tillbaks vad "som är deras". Den ideologien har högern alltid haft, och kommer att fortsätta så i alla tider. Jäv-a tjyvar! Det finns en överenskommelse om att dela lika, men Öfre Östermalm håller sig undan. "-Här skall inte delas med sig!" (Om vi inte får göra avdrag på skatten!) Jag vill likna er med de greker som snott åt sig, så att t.o.m. staten går bankrutt. Och ditt skitsnack om ansvarstagande kan du torka dig i ars-t med. Räcker inte pengarna till för en familj, var tusan kommer ansvaret in? Då hjälper det inte ens att rösta på högern! Du är en stor tramsa, hela du!
Christa
09-05-2012, 09:48
CITAT (Huggorm @ 07-05-2012, 22:56)  Om det nu är en försäkring så är det väll rimligt att premien justeras efter risken för utbetalning? Så fungerar ju alla andra försäkringar.
Edit: egentligen borde avgiften justeras efter hur säkert man sitter på sin anställning, de som är fast anställda och har lång tid på företaget borde få en billigare avgift än de från bemanningsföretaget som jobbar vecka för vecka. Det borde vara rimligt om det är rimligt att trafikförsäkringen för en manlig tjugofemåring på räcermotorcykel kostar 75 000kr per säsong. Det har dom borgeliga gjort. De som tillhör fackförbund med hög arbetslöshet har fått betala så mycket så de har bytt till andra fackförbund i stor utsträckning. När det gäller trafikförsäkringen är det dyrare för grupper som ofta är vållande till olyckor vilket också är svårt att göra rättvist eftersom man kan hålla hastighetsbegränsningen och inte behöver göra farliga omkörningar bara för att man är ung och man. Om man kunde belasta just dom som missköter sig vore det ju bättre. Arbetslös kan man ju bli även om man inte har misskött sig så det är inte jämförbart. Du har inte bemött mina inlägg om vad skatten du betalar faktiskt går till.
CITAT (Anma @ 08-05-2012, 21:13)  Svara gärna på mina tidigare frågor.
Sedan när är ålderspensionen ett bidrag? Sedan när är efterlevandspensionen ett bidrag? Sedan när är sjukförsäkringen ett bidrag? Sedan när är föräldraförsäkringen ett bidrag? Sedan när är arbetsskadeförsäkring ett bidrag? Är det inte A-kassan vi diskuterar och därmed arbetsgivaravgifter? I mina ögon är det självklart att arbetsgivaravgiften är skatt, skatt på arbete, något som om jag vill det eller inte dras från det mervärde jag själv jobbar ihop. Sen tycker jag kanhända att det är en konstig försäkring där du måste betala premien även om du inte är försäkrad, dvs min arbetsgivare betalar lika stor avgift om jag är med i a-kassan eller inte. Så fungerar inte försäkringar, tänk om du skulle vara tvungen att betala bilförsäkringen även om du inte har bil Gita CITAT (Bengalow @ 08-05-2012, 23:02)  Det har du helt rätt i Gita, att de stekta sparvarna har tagit slut. En del av befolkningen har roffat åt sig en mycket större del än vad som avsetts, och vägrar att lämna tillbaks vad "som är deras". Den ideologien har högern alltid haft, och kommer att fortsätta så i alla tider. Jäv-a tjyvar! Det finns en överenskommelse om att dela lika, men Öfre Östermalm håller sig undan. "-Här skall inte delas med sig!" (Om vi inte får göra avdrag på skatten!) Jag vill likna er med de greker som snott åt sig, så att t.o.m. staten går bankrutt. Och ditt skitsnack om ansvarstagande kan du torka dig i ars-t med. Räcker inte pengarna till för en familj, var tusan kommer ansvaret in? Då hjälper det inte ens att rösta på högern! Du är en stor tramsa, hela du! Du är ju bara dum! Du påstår alltså att en privatförsäkring är att stjäla. Det skulle i dina ögon med andra ord göra mig till en bättre människa om jag i stället för att ta ansvar för mig själv söp upp alla mina pengar och lät andra betala för mig. Jäv-a idiot, för att nu för en gång skull använda ditt språkbruk. Gita
CITAT (Gita @ 09-05-2012, 16:59)  Är det inte A-kassan vi diskuterar och därmed arbetsgivaravgifter? I mina ögon är det självklart att arbetsgivaravgiften är skatt, skatt på arbete, något som om jag vill det eller inte dras från det mervärde jag själv jobbar ihop. Du vet väl att ålderspensionen finansieras av arbetsgivaravgiften? Alltså är det enligt dig ett bidrag. Så se nu till att avstå från både den delen av din pension och eventuell änkepension om några år när du går i pension och eventuellt blir änka. För ska du leva som du lär så blir du nog tvungen att avstå, för någon bidragstagare vill du väl inte vara? Angående A-kassan. Alfakassan är du berättigad till även om du inte är med i A-kassan. Det är valfritt att avstå från den, precis som det är valfritt att avstå ersättning från bilförsäkringen även om du betalat premien.
Gita, kom du på att du skitit i det blå skåpet? (Såg att du var här och läste, men du lät bli att svara)
CITAT (Anma @ 09-05-2012, 17:17)  Du vet väl att ålderspensionen finansieras av arbetsgivaravgiften? Alltså är det enligt dig ett bidrag. Så se nu till att avstå från både den delen av din pension och eventuell änkepension om några år när du går i pension och eventuellt blir änka. För ska du leva som du lär så blir du nog tvungen att avstå, för någon bidragstagare vill du väl inte vara? Angående A-kassan. Alfakassan är du berättigad till även om du inte är med i A-kassan. Det är valfritt att avstå från den, precis som det är valfritt att avstå ersättning från bilförsäkringen även om du betalat premien. Fast nu går ju merparten av det jag arbetat ihop i skatt på ena eller andra viset. Först vanlig skatt på lönen sedan arbetsgivaravgiften. Redan nu är mer än 60 % av det jag knegat ihop borta och sen tillkommer moms på i stort sett allt jag konsumerar. Inte mycket kvar som jag får disponera själv, eller hur? Så visst kan man säga att jag kommer att bli tvungen att ta emot en del av det som jag själv betalat in som en form av bidrag. Sen när det gäller arbetsgivaravgiften/skatt på utfört arbete så består den ju av en hel rad delar, alla olika konstruerade. Fast a-kasseavgiften avviker ju eftersom jag måste arbeta ihop denna/arbetsgivaren måste betala även om jag inte är med i någon A-kassa. Det är väl jämförbart med att tvingas betala bilförsäkring trots att man inte äger någon bil? Gita
CITAT (Gita @ 09-05-2012, 19:29)  Fast nu går ju merparten av det jag arbetat ihop i skatt på ena eller andra viset. Först vanlig skatt på lönen sedan arbetsgivaravgiften. Redan nu är mer än 60 % av det jag knegat ihop borta och sen tillkommer moms på i stort sett allt jag konsumerar. Inte mycket kvar som jag får disponera själv, eller hur? Så visst kan man säga att jag kommer att bli tvungen att ta emot en del av det som jag själv betalat in som en form av bidrag.
Sen när det gäller arbetsgivaravgiften/skatt på utfört arbete så består den ju av en hel rad delar, alla olika konstruerade. Fast a-kasseavgiften avviker ju eftersom jag måste arbeta ihop denna/arbetsgivaren måste betala även om jag inte är med i någon A-kassa. Det är väl jämförbart med att tvingas betala bilförsäkring trots att man inte äger någon bil? Gita A-kassan avviker inte mer än efterlevandepensionsavgiften -jag måste betala även om jag aldrig gifter mig eller blir änka, sjukförsäkringsavgiften - jag måste betala även fast jag aldrig blir sjuk, föräldraförsäkringsavgiften - jag måste betala även om jag aldrig skaffar barn, arbetsskadeavgiften- jag måste betala fast jag aldrig skadar mig på arbetet, ålderspensionsavgiften - jag måste betala fast jag dör innan pensionsåldern.
CITAT (Anma @ 09-05-2012, 18:38)  Gita, kom du på att du skitit i det blå skåpet? (Såg att du var här och läste, men du lät bli att svara) Alltså, nu tycker jag att du kan lägga ner. För det första så har jag just svarat, för det andra så har jag egentligen ingen som helst plikt att svara varken dig eller någon annan om jag inte har lust eller tid, för det tredje så har jag faktiskt inte lika mycket tid över för forumet (och har förmodligen inte lika stort intresse heller) som somliga andra. Det blå skåpet tycker jag att du skall behålla själv, du har av allt att döma betydligt större behov av det än jag har. Gita
CITAT (Gita @ 09-05-2012, 19:40)  Alltså, nu tycker jag att du kan lägga ner. För det första så har jag just svarat, för det andra så har jag egentligen ingen som helst plikt att svara varken dig eller någon annan om jag inte har lust eller tid, för det tredje så har jag faktiskt inte lika mycket tid över för forumet (och har förmodligen inte lika stort intresse heller) som somliga andra. Det blå skåpet tycker jag att du skall behålla själv, du har av allt att döma betydligt större behov av det än jag har. Gita Oj, ta det lugnt, vännen min. Jag såg att du svarade, långt efter att jag skrivit det där inlägget.
CITAT (Anma @ 09-05-2012, 19:43)  Oj, ta det lugnt, vännen min. Jag såg att du svarade, långt efter att jag skrivit det där inlägget.  Visst, men behåll för all del skåpet min vän, du behöver det! Gita
Bengalow
09-05-2012, 19:14
Du har bevisat din egen dumhet, Gittan, mer än en gång. Du är så korkad , att det inte gårt att snacka med dig. Om jag skall ta till mitt språk, såsom du gjorde, så är du en jäv-a f-a, egositisk sådan. Sitta där och tro att du är så bra och klarar dig själv, osv. Du behöver bara bli förkyld, så tar du till samhällshjälpen via vårdcentralen. Jag kan tänka mig att du avsade dig barnbidrag med den inställningen du har, men jag förmodar att du inte gjort det. Du, och huggorm, "har aldrig fått enkrona" i bidrag. Hahaha - men jag vet att vi andra fått betala för er utbildning, försörjning, fritidsgårdar m.m. Och nu plötsligt skall du sitta där och försvara din rätt till det du tjänat in, utan att bidraga till andras samma rätt som du har konsumerat. Jag skrev att du var en tramsa. Det var att ta till in underkant. En sjuhelvetes dryg, egoistisk snåljåp är vad du är. Ansvarsfull?! Nej, du, du har inte ett dugg ansvar för något. Att vara social är att vara samhällsbyggare. På mig verkar du vara mer asocial - emigrera för fan, om inte det passar dig!!!Till något land där din enfald belönas. Ryssland lär tar emot ekonomiska flyktingar...
Välfärden är väl till för alla? Eller? kanske man måste vara S, typ Nuder för att få mjölka staten på pengar. Eller Östros som älskar bankbonusar numera.
CITAT (gnon49 @ 09-05-2012, 20:30)  Välfärden är väl till för alla? Eller? kanske man måste vara S, typ Nuder för att få mjölka staten på pengar. Eller Östros som älskar bankbonusar numera. Ja men det är ju precis det vi tycker också! Trodde att du fattat det för länge sedan. Det är naturligtvis inte bara en klick med redan välbärgade som ska privilegieras. Vi måste helt enkelt se till att få bort sittande regering vid nästa val! red: råkade få med samma citat 2 ggr.
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 20:43)  Ja men det är ju precis det vi tycker också! Trodde att du fattat det för länge sedan. Det är naturligtvis inte bara en klick med redan välbärgade som ska privilegieras. Vi måste helt enkelt se till att få bort sittande regering vid nästa val!
CITAT (Bengalow @ 09-05-2012, 20:14)  Du har bevisat din egen dumhet, Gittan, mer än en gång. Du är så korkad , att det inte gårt att snacka med dig. Om jag skall ta till mitt språk, såsom du gjorde, så är du en jäv-a f-a, egositisk sådan. Sitta där och tro att du är så bra och klarar dig själv, osv. Du behöver bara bli förkyld, så tar du till samhällshjälpen via vårdcentralen. Jag kan tänka mig att du avsade dig barnbidrag med den inställningen du har, men jag förmodar att du inte gjort det. Du, och huggorm, "har aldrig fått enkrona" i bidrag. Hahaha - men jag vet att vi andra fått betala för er utbildning, försörjning, fritidsgårdar m.m. Och nu plötsligt skall du sitta där och försvara din rätt till det du tjänat in, utan att bidraga till andras samma rätt som du har konsumerat. Jag skrev att du var en tramsa. Det var att ta till in underkant. En sjuhelvetes dryg, egoistisk snåljåp är vad du är. Ansvarsfull?! Nej, du, du har inte ett dugg ansvar för något. Att vara social är att vara samhällsbyggare. På mig verkar du vara mer asocial - emigrera för fan, om inte det passar dig!!!Till något land där din enfald belönas. Ryssland lär tar emot ekonomiska flyktingar... Ärligt talat så tycker jag uppriktigt synd om dig. Det måste vara hemskt att känna sig så misslyckad och olycklig. Det måste vara hemskt att känna all den bitterhet, hat och avundsjuka du ger uttryck för gentemot dem som på egen hand lyckats skapa sig hyfsade liv, mot dem som är hyfsat nöjda med sina liv. Jag är också uppriktigt tacksam att jag har en annan syn på livet och mina medmänniskor än den du står för. Och dessutom så är det så att alla grova tillmälen du häver ur dig gör att ingen vettig människa kan ta dig på allvar. Gita CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 20:43)  Ja men det är ju precis det vi tycker också! Trodde att du fattat det för länge sedan. Det är naturligtvis inte bara en klick med redan välbärgade som ska privilegieras. Vi måste helt enkelt se till att få bort sittande regering vid nästa val!
red: råkade få med samma citat 2 ggr. Har jag missat något? Att få bort sittande regering lär inte hjälpa mot Nuders, Östros, Perssons, Jan-Emanuels m. fl, sossara sätt att sko sig på andras bekostnad. Gita
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 08:56)  Ärligt talat så tycker jag uppriktigt synd om dig. Det måste vara hemskt att känna sig så misslyckad och olycklig. Det måste vara hemskt att känna all den bitterhet, hat och avundsjuka du ger uttryck för gentemot dem som på egen hand lyckats skapa sig hyfsade liv, mot dem som är hyfsat nöjda med sina liv. Jag är också uppriktigt tacksam att jag har en annan syn på livet och mina medmänniskor än den du står för. Och dessutom så är det så att alla grova tillmälen du häver ur dig gör att ingen vettig människa kan ta dig på allvar. Gita Saxat: ...Har jag missat något? Att få bort sittande regering lär inte hjälpa mot Nuders, Östros, Perssons, Jan-Emanuels m. fl, sossara sätt att sko sig på andras bekostnad. Gita Har jag missförstått att ni alliansare uppenbarligen förväntar er en högre moral bland socialdemokratiska politiker än alliansens?? Får sossarna makten igen så slipper vi åtminstone ökande klyftor mellan fattig och rik i den takt och utsträckning som sker idag, även om makteliten (oavsett parti) bär sej åt som giriga svin själva.
Christa
10-05-2012, 10:17
Men att ta emot barnbidrag och sedan säga att man aldrig fått något bidrag är ju att fara med osanning. Dom som klagar på skatten borde kolla vad pengarna går till.
Föräldraförsäkringen är f öv också skattefinansierad. Jag hörde på nyheterna häromveckan att sjukförsäkringen får in mer pengar än som betalas ut medan ersättning för vård av barn bara kostar mer och mer skattepengar.
Om det är någon som skall klaga så är det vi som inte har barn och som betalat hundratusentals kronor till andras barn.
*Stintan*
10-05-2012, 11:07
CITAT (Christa @ 10-05-2012, 11:17)  Men att ta emot barnbidrag och sedan säga att man aldrig fått något bidrag är ju att fara med osanning. Dom som klagar på skatten borde kolla vad pengarna går till.
Föräldraförsäkringen är f öv också skattefinansierad. Jag hörde på nyheterna häromveckan att sjukförsäkringen får in mer pengar än som betalas ut medan ersättning för vård av barn bara kostar mer och mer skattepengar.
Om det är någon som skall klaga så är det vi som inte har barn och som betalat hundratusentals kronor till andras barn.
Väldigt konstigt resonemang tycker jag. Alla som betalar skatt betalar väl till andras barn. Barn som ska växa upp och betala skatt som du får ta del av! Dessutom ska dom ta hand om oss när vi inte längre klarar oss själva. Har du inte själv varit barn?
Christa
10-05-2012, 11:36
CITAT (*Stintan* @ 10-05-2012, 12:07)  Väldigt konstigt resonemang tycker jag. Alla som betalar skatt betalar väl till andras barn. Barn som ska växa upp och betala skatt som du får ta del av! Dessutom ska dom ta hand om oss när vi inte längre klarar oss själva. Har du inte själv varit barn? Men det går inte att komma ifrån att barnbidrag är ett bidrag och att det betalas även till dom som har väldigt hög lön. När jag var liten fick inte föräldrar betald ledighet eller vab-dagar. Det var heller inte gratis sjukvård för barn och inte fri tandvård upp till 25 år. Det jag försöker belysa är att lejonparten av skatten går till barnfamiljer och inte till arbetslösa och sjuka. Den borgeliga regeringen får det att låta som om dom är latmaskar som andra skall betala uppehälle för. Det är inte sant. Jag förstår inte alls hur fler människor skulle kunna komma i arbete för att man drar ner på ersättningar till arbetslösa och sjuka. Det kan faktiskt bli precis tvärtom eftersom dom då inte har råd att konsumera det andra lever på att sälja.
Bengalow
10-05-2012, 12:28
Du, Gita! Jag är varken olycklig eller missnöjd. Jag för ett enkelt liv och är nöjd med det. Vad som får mig att brusa upp är dina osannolika gliringar om bidragstagare m.m. Du har en så sned syn på människor som inte klarar sig. Antingen slösar dom bort sina pengar, eller också är dom lata och vill inte arbeta, enligt dig. Om vi jämför en skolklass, så finns det alltid barn som inte kan läsa, hur mycket dom än försöker. Så är det också i vuxenlivet. En del av oss glattar fram på livets bananskal, andra har det bakhalt. Att, som du, skylla på arbetsleda och fusk med bidrag, är en ren felaKktighet. Jag blir förbannad, när jag läser vad glidarna säger om andra, och inte vet ett skvatt om orsakerna. Att förutsätta, att jag inte blir trodd, därför att jag använder ett brutalare språk, är ju din svaghet - men jag får ta i, för att försöka väcka dig ur din skönhetssömn. Att istället komma med en helvetes massa påstående och lögner om folk som du inte vet något om, gör inte att "dina sanningar" är mer välgrundade - tvärtom! Människor som du "-som tar sitt ansvar!" har just inget ansvar. Ni är bara giriga, och redan på 1600-talet kunde man läsa om sådana som dig - Harpagon! Att du tycker synd om mig är bara skitsnack - som allt ditt andra malande. Du tycker inte synd om en enda människa mer än dig själv, när du ser din lönelapp, med skatteavdrag. Jag hoppas, att du får uppleva arbetslöshetens baksida en gång. Vad jag förstår så börjar du komma upp i de åren, då värdelösheten börjar att ge utslag...Lycka till i motvinden!
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 13:28)  Du, Gita! Jag är varken olycklig eller missnöjd. Jag för ett enkelt liv och är nöjd med det. Vad som får mig att brusa upp är dina osannolika gliringar om bidragstagare m.m. Du har en så sned syn på människor som inte klarar sig. Antingen slösar dom bort sina pengar, eller också är dom lata och vill inte arbeta, enligt dig. Om vi jämför en skolklass, så finns det alltid barn som inte kan läsa, hur mycket dom än försöker. Så är det också i vuxenlivet. En del av oss glattar fram på livets bananskal, andra har det bakhalt. Att, som du, skylla på arbetsleda och fusk med bidrag, är en ren felaKktighet. Jag blir förbannad, när jag läser vad glidarna säger om andra, och inte vet ett skvatt om orsakerna. Att förutsätta, att jag inte blir trodd, därför att jag använder ett brutalare språk, är ju din svaghet - men jag får ta i, för att försöka väcka dig ur din skönhetssömn. Att istället komma med en helvetes massa påstående och lögner om folk som du inte vet något om, gör inte att "dina sanningar" är mer välgrundade - tvärtom! Människor som du "-som tar sitt ansvar!" har just inget ansvar. Ni är bara giriga, och redan på 1600-talet kunde man läsa om sådana som dig - Harpagon! Att du tycker synd om mig är bara skitsnack - som allt ditt andra malande. Du tycker inte synd om en enda människa mer än dig själv, när du ser din lönelapp, med skatteavdrag. Jag hoppas, att du får uppleva arbetslöshetens baksida en gång. Vad jag förstår så börjar du komma upp i de åren, då värdelösheten börjar att ge utslag...Lycka till i motvinden! Jaja, att du skall förstå att avundsjuka, missunnsamhet, bitterhet och hat lika lite som grovt språk och fula ord för utvecklingen framåt eller bidrar till ett gott samhälle är alldeles på tok för mycket att begära det har jag förstått för redan längesedan. Till skillnad från dig som önskar olycka över mig så önskar jag gott, jag har tack och lov en helt annan livs- och människosyn än du. Dessutom tror jag att jag har f-n så mycket roligare än du! Gita
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 14:04)  Jaja, att du skall förstå att avundsjuka, missunnsamhet, bitterhet och hat lika lite som grovt språk och fula ord för utvecklingen framåt eller bidrar till ett gott samhälle är alldeles på tok för mycket att begära det har jag förstått för redan längesedan. Till skillnad från dig som önskar olycka över mig så önskar jag gott, jag har tack och lov en helt annan livs- och människosyn än du. Dessutom tror jag att jag har f-n så mycket roligare än du! Gita Kan bilden av hur ett gott samhälle skulle se ut skilja sej för mycket mellan er, rent av?? Du har ingen större anledning än någon annan att klappa dej för bröstet Gita, inte med din människosyn och dina värderingar.
Bengalow
10-05-2012, 14:03
Jag har inte önskat olycka över dig Gita! Jag har bara skrivit, att måtte du drabbas av något, så att du får upp ögonen för vad "din " regering ställt till med för dessa människor, som helt oförskyllt drabbats. Än en gång har du bevisat din asociala sida. Om det är någon som lider av bitterhet så lär det vara du, för att du inte får ut vad du tycker du förtjänar, utan måste betala för dem, som inte orkar att klara sig. Osolidariska människor är det värsta jag vet, speciellt när samhället, vi andra, har ställt upp med medel till skolgång och andra delar av livets goda. Du borde sitta vid skampåle, om det varit lite tidigare i tideräkningen. Snyltare kallas det för. Om du är lyckligare än jag har du inte en susning om - precis som all annan goja du häver ur dig. Politik har du inte en susning om, det är helt klart efter dina bedömningar. Skall du inte dra in Stalin och Nordkorea snart också? Du är en stor jäkla NOLLA - men i din egen värld är du navet! Ungefär som en svensk New Yorkfru...svara nu inte på detta inlägg är du snäll. Jag bara ser grodorna hoppa ur din mun, med okunskapen som källa, och det gör mig ännu argare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|