|
gammelnalle
21-03-2004, 13:01
CITAT Jag antar att böjningssvårigheterna ofta uppstår när man förkortar ord. Ordet taxi lär vara en förkortning av det lite otympligare ordet taxeautomobil.
En taxi. Flera ???? Taxar är ju tyvärr redan upptaget. :rolleyes: "Ursäkta men är de här droskan ledig???" "Nej tyvärr! Jag har en körning åt en hund !" " Oh, förlåt, jag såg inte att det var en tax-i "
Kakaduan
22-03-2004, 08:53
Lyssnar på nyheterna om morgnarna. Sist kommer vädret...
(Nu situerar (!) jag med situationstecken): "Det blir mellan 7 till 10 grader varmt"
Tänker inte tala om VART det ska bli mellan 7 TILL 10 grader. Vad säger ni om det?* (asterix)
*) Ha, ha, ha!
Kakaduan
Tur att jag inte varit inne på ett tag, så att jag inte såg den här diskussionen tidigare...jag kan vara hemskt petig på sånt här. Usch ja.
Du som skrev att du brukar säga "metrolog": Jag med, och jag tror aldrig att jag har har hört någon uttala det ordet precis som det stavas!
Apropå journalister - de han vanligen mer koll på språket än de flesta men de jobbar ofta under mycket tidspress och det finns inte lika mycket tid för korrekturläsning som på t ex ett bokförlag. Så det må vara förlåtet att det blir lite fel ibland, tycker jag.
Själv hör jag som "datanisse" till en av de yrkeskårer som syndar mest, inte minst med särskrivningar och andra anglicismer.
Reklambranschen är en annan kategori av syndare. Där skiter man i regler och sånt om man tycker att det låter klatschigare på ett visst sätt. "Inte bara rent, men ultrarent" är en av mina favvisar.
Till sist: Det där med att uttala ö nästan som u, det är väl ofta en dialektal sak och sånt ska vi väl inte börja klanka på igen? Som förr när uppsvenskar ringde kunde ringa ner teves klagomur om de satte en skåning i rutan?
CITAT (Kakaduan @ 22-03-2004, 08:53) Tänker inte tala om VART det ska bli mellan 7 TILL 10 grader. Vad säger ni om det? Joo... om man ska vara riktigt petig så heter det VAR. Det är liksom lite skillnad på var och vart - Var ska du åka? - Vart ska du åka?
abborrmaster
22-03-2004, 17:37
märk inte ord hähä...
vickeva
22-03-2004, 19:35
CITAT (Ingo @ 22-03-2004, 16:55) Tur att jag inte varit inne på ett tag, Nä, var har du varit Ingo, hur är det med magen??? Har det kommit några tvillingar ännu? Visst var det väl nu någon gång??
CITAT (vickeva @ 22-03-2004, 19:35) var har du varit Ingo, hur är det med magen??? Magen är STOR. Tvillingarna kommer inom tio dagar (kommer de inte ut självmant före 2/4 blir det igångsättning för den ena har aningen dåligt näringsflöde så de vill inte låta dem vara kvar för länge). Själv har jag inte varit nån särskild stans, har bara väldans ont om tid p g a allt som måste fixas hemma och på jobbet inför den stora tilldragelsen.
Fyra sidor i den här tråden och ingen har ännu klagat över folk som inte kan skilja på DE och DEM.
Detta är det jag retar mig allra mest på för det blir bara vanligare och vanligare. Det är dessutom svenskalärarnas fel då de säger till eleverna att man inte skall skriva DOM. Man skall skriva DE eller DEM istället.
Men hallå! Kan de inte förklara för eleverna att det inte är valbart vilket ord de väljer att skriva istället för DOM.
DE har sin plats och DEM har sin! Vet man hur man skall använda dem så är det bättre att skriva DOM!
CITAT Fyra sidor i den här tråden och ingen har ännu klagat över folk som inte kan skilja på DE och DEM. Förutom jag då, högst upp på sidan 4 Det är också min största språkirritationsfaktor för tillfället - verkar vara en massiv trend. Gunilla
Jag skriver dom men inte för att jag inte vet skillnaden på de eller dem utan för att det t.ex. inte blir så stelt språkval om jag skriver dom. Men det är väl en smaksak som så mycket annat... Jag skriver också dej och mej och sej i stället för dig och mig och sig som också är stelare. Och som Hampus säger, man kan ju inte byta till "dom" var som helst.
Jaha, och ni som vet...vad är det för regler som gäller då...för jag har ingen aning..inte om vad jag skriver heller; dom, de, dem...hmmm...jag är nog en "dom"are...med en MASSA irriterande punkter överallt och mellanslag på fel ställen...men jag är en DJ- VUL på att stava....  ..sådeså.. De kom gående längs vägen.... Nu ska jag ge dem... vad de förtjänar... tror ni de tycker att detta blir rätt även om jag i motsats till dem inte har en aning om hur det skall vara.... Blev det rätt, va, va???
vickeva
23-03-2004, 16:02
CITAT (Hampus @ 23-03-2004, 15:13) Det är dessutom svenskalärarnas fel då de säger till eleverna att man inte skall skriva DOM. Vad är det för ett påhopp?? Du kan väl inte utgå ifrån att en hel yrkeskår gör på ett visst sätt!!! Jag är lärare och jag förklarar alltid att ungarna ska skriva de eller dem och hur de ska veta vilket de ska välja... så det så!!!
vickeva
23-03-2004, 16:04
CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 15:55) Jaha, och ni som vet...vad är det för regler som gäller då...för jag har ingen aning..inte om vad jag skriver heller; dom, de, dem...hmmm...jag är nog en "dom"are...med en MASSA irriterande punkter överallt och mellanslag på fel ställen...men jag är en DJ- VUL på att stava....  ..sådeså.. De kom gående längs vägen.... Nu ska jag ge dem... vad de förtjänar... tror ni de tycker att detta blir rätt även om jag i motsats till dem inte har en aning om hur det skall vara.... Blev det rätt, va, va???  Bravo! Du kan ju alltid ta till engelskan om du har svårt med subjekt och objekt på svenskan. Ska det vara they på engelska ska det vara de på svenska. Ett annat knep är jag byta ut de/dem mot jag/mig, för det gör ingen fel på (nästan).
Det finns dom som skriver t.ex. "jag tycker bäst om dem röda blommorna" för att dom byter ut de mot dom. Då kliar det i rättarfingrarna!
CITAT (vickeva @ 23-03-2004, 16:04) Ett annat knep är jag byta ut de/dem mot jag/mig, för det gör ingen fel på (nästan). Nästan ja... Finns ju dom som säger "du skriver lika mycket fel som mej".... Jag! Jag! Du skriver lika mycket fel som jag!!
vickeva
23-03-2004, 16:13
Där kan man jus skriva ut hela meningen så blir det ju rätt: Du skriver lika mycket fel som jag gör.
Prexis!
Ett uttal jag stör mig himla mycket på är folk som säger "brucksanvisning" och "bruckshund" istället för bruksanvisning och brukshund. Jag har aldrig fattat vad "bruck" är....
vickeva
23-03-2004, 16:49
Jag kom på en annan sak som jag retar mig på, och det är att väldigt få människor verkar veta skillnaden mellan före och innan. Kanske är jag petig där, men det är faktiskt skillnad. En gammal kollega lärde mig ett bra knep en dag: "före middagen", men "innan vi äter".
En annan retlig grej är när vissa blandar ihop mindre och färre. Fast det blir oftast väldigt kul. "Det finns mindre poliser i Eskilstuna än i övriga landet" är en klassiker, likaså: "Barn läser mindre böcker nuförtiden"...
CITAT (vickeva @ 23-03-2004, 16:49) En annan retlig grej är när vissa blandar ihop mindre och färre. Fast det blir oftast väldigt kul. "Det finns mindre poliser i Eskilstuna än i övriga landet" är en klassiker, likaså: "Barn läser mindre böcker nuförtiden"... Det har jag också reagerat på. Tyvärr är det nog allt färre som behärskar/använder ordet färre.
kryddan
23-03-2004, 17:33
..nåt som jag inte retar mig på, men som är lite kul är när folk känner sig "lite frusna" Hurdå liksom - halvtinade?
vickeva
23-03-2004, 17:40
CITAT (kryddan @ 23-03-2004, 17:33) Hurdå liksom - halvtinade?
gammelnalle
23-03-2004, 17:52
CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 15:55) ...för jag har ingen aning..inte om vad jag skriver heller; dom, de, dem...hmmm...jag är nog en "dom"are...med en MASSA irriterande punkter överallt och mellanslag på fel ställen...men jag är en DJ- VUL på att stava....  :lol: ..sådeså.. På tal om dom-are.... för övrigt ingen koppling!!!! På västgötska eller göteborska: "Va´ ska du ble när du bli stor då?" "Gilla ju fotböll så jag skall la ble dommare" "Ah, de gå la ente , så dom som du e , kan du la inte ble dommare"
Man kan ju undra vad "massäck" är för något... En Stockholmsvariant är att man säger "Vallallavägen" i stället för Valhallavägen. Men det låter kul tycker jag /sollan
Och varför är det så svårt att skilja på ensam och själv?
evelina
23-03-2004, 19:02
CITAT (Berith @ 23-03-2004, 18:56) Och varför är det så svårt att skilja på ensam och själv?  Hurdå menar du???? Ett barn säger, jag kan själv------eller, jag kan ensam.......HM Man kan vrida och vända på mycket.
CITAT (vickeva @ 23-03-2004, 16:04) CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 15:55) Jaha, och ni som vet...vad är det för regler som gäller då...för jag har ingen aning..inte om vad jag skriver heller; dom, de, dem...hmmm...jag är nog en "dom"are...med en MASSA irriterande punkter överallt och mellanslag på fel ställen...men jag är en DJ- VUL på att stava....  :lol: ..sådeså.. De kom gående längs vägen.... Nu ska jag ge dem... vad de förtjänar... tror ni de tycker att detta blir rätt även om jag i motsats till dem inte har en aning om hur det skall vara.... Blev det rätt, va, va???  :blink: Bravo! Du kan ju alltid ta till engelskan om du har svårt med subjekt och objekt på svenskan. Ska det vara they på engelska ska det vara de på svenska. Ett annat knep är jag byta ut de/dem mot jag/mig, för det gör ingen fel på (nästan). Hade jag alla rätt???  ...cooolt.... Det är allt bra konstigt att det är lättare på engelska, jag fick verkligen anstränga mig för att få till det på svenska men när jag tänkte på engelska (efter att ha läst ditt råd) så gick det hur enkelt som helst, ingen tvekan alls om hur det skulle vara. ...men vilket är subjekt och vilket är objekt???? Grammatik var aldrig min grej i skolan (ich bin, du bist...)..
CITAT (Berith @ 23-03-2004, 18:56) Och varför är det så svårt att skilja på ensam och själv?  Jag tror att det där är någon sorts dialektal grej... Här i Norrland säger man inte att "man är själv" när man menar att "man är ensam". ...möjligen att man vill vara för sig själv för en stund... för att ta en Norrlands Guld...
vickeva
23-03-2004, 21:09
CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 19:53) ...men vilket är subjekt och vilket är objekt???? Grammatik var aldrig min grej i skolan (ich bin, du bist...)..  Det är nog lättast att hitta subjektet först. Exempel: "Jag kramar henne". Du ställer frågor: Vad händer? svar: någon kramar =predikat Vem kramar? svar Jag =subjekt Vem kramar jag? svar henne = objekt Den som är utsatt för handlingen är objekt, kan man säga. Subjektsform objektsform jag ...................... mig du ...................... dig han ..................... honom hon ..................... henne den ...................... den det ....................... det vi .......................... oss ni .......................... er de ......................... dem
gammelnalle
23-03-2004, 22:10
CITAT Du ställer frågor: Vad händer? svar: någon kramar =predikat Vem kramar? svar Jag =subjekt Vem kramar jag? svar henne = objekt
Den som är utsatt för handlingen är objekt, kan man säga.
Subjektsform objektsform jag ...................... mig du ...................... dig han ..................... honom hon ..................... henne den ...................... den det ....................... det vi .......................... oss ni .......................... er de ......................... dem Skall det vara så invecklat för att få krama någon?? NÄ!!! det kan det inte va... t.o.m. jag klarar ju det...
*Felix matte*
23-03-2004, 22:41
Så kul att tråden gick vidare från Situationstecken och Citationstecken till massäckar, kramar och Norrlands Guld mm. mm. Själv reagerar jag alltid när jag hör att någon Skurit ner personalen. Huvvaligen så otäckt! Tur jag inte jobbade där just då
gammelnalle
23-03-2004, 23:08
CITAT (gammelnalle @ 23-03-2004, 22:10) CITAT Du ställer frågor: Vad händer? svar: någon kramar =predikat Vem kramar? svar Jag =subjekt Vem kramar jag? svar henne = objekt
Den som är utsatt för handlingen är objekt, kan man säga.
Subjektsform objektsform jag ...................... mig du ...................... dig han ..................... honom hon ..................... henne den ...................... den det ....................... det vi .......................... oss ni .......................... er de ......................... dem Skall det vara så invecklat för att få krama någon?? NÄ!!! det kan det inte va... t.o.m. jag klarar ju det...  NU har jag lärt mig att göra det virtuellt åså :
Eva i Skåne
24-03-2004, 00:47
Ja, visst har du
gammelnalle
24-03-2004, 01:23
CITAT (Eva i Skåne @ 24-03-2004, 00:47) Ja, visst har du :wub: :wub: då får du en åsså.... bara för att du insett det!!
Kakaduan
24-03-2004, 09:13
Svar till Berith från Kakaduan.
Ja Du, Berith. Ironi är inte lätt...
Trodde det var rätt tydligt att mitt inlägg, om än i skämtsam ton, gav exempel på vad jag ser för fel både här och där, men...
Folks användande av VART istället för VAR är mycket irriterande! Det var det jag ville ha fram.
Kakaduan
Blomstertanten
24-03-2004, 10:06
Väderpresentatören i Tv 4:s lokala nyheter över Mälardalen sa att tempen stiger i dag !  Vems temp ? Kan det vara min temp som stiger ? Känner mig nog lite febrig i dag ! Eller det kanske bara är jag som tolkar det fel ? Kan man säga temp när man pratar om vädertemperaturen ?
CITAT (Blomstertanten @ 24-03-2004, 10:06) Kan man säga temp när man pratar om vädertemperaturen ?  Varför inte! Temp är ju bara en förkortning av temperatur - oavsett var man mäter. Men det är slarvigt av presentatören att prata i förkortningar!
TACK, Vickeva-Vivecka...... så klok jag blir nu!!!!! Jag skulle nog behöva gå om några årskurser ibland..... ...det är lite otrevligt att köttfärsen blir så billig för att dom skurit ner på personalen...... KRAMAR till er allihopa...
Susanna
24-03-2004, 16:14
CITAT (Blomstertanten @ 24-03-2004, 10:06) Väderpresentatören i Tv 4:s lokala nyheter över Mälardalen sa att tempen stiger i dag ! Samma presentatör brukar säga att "Regnet kommer att följas av regn"
CITAT (Kakaduan @ 24-03-2004, 09:13) Svar till Berith från Kakaduan.
Ja Du, Berith. Ironi är inte lätt...
Trodde det var rätt tydligt att mitt inlägg, om än i skämtsam ton, gav exempel på vad jag ser för fel både här och där, men...
Folks användande av VART istället för VAR är mycket irriterande! Det var det jag ville ha fram.
Kakaduan Ajdå! CITAT (Kakaduan @ 22-03-2004, 08:53) Lyssnar på nyheterna om morgnarna. Sist kommer vädret...
(Nu situerar (!) jag med situationstecken): "Det blir mellan 7 till 10 grader varmt"
Tänker inte tala om VART det ska bli mellan 7 TILL 10 grader. Vad säger ni om det?* (asterix)
*) Ha, ha, ha!
Kakaduan Ser ju nu att jag missade vad du egentligen skrev.  Ska läsa bättre nästa gång.
Det där med innan och före finns det ju dialektala variationer på. I skånskan säger man innan i många sammanhang där det "rikssvenska" valet brukar vara före, tror jag.
Var/vart har också dialektala kopplingar. Norrut säger man vart där det rikssvenskt korrekta är var. Ännu längre norrut blir det vars i stället.
Något som jag tycker är lite märkligt är att på skolan där vår dotter går finns det flera lärare som har väldigt mycket sånt där för sig. Speciellt en av dotterns fröknar har många såna där talspråksslarvigheter som kanske är normala i dialekten där hon kommer ifrån, men här i stockholmsområdet betyder det att hon lär ut sånt som låter obildat, en tydlig klassmarkör.
Jag tar inte upp det för att klaga på lärare i gemen, snarare förundrar det mig att just hon har lyckats gå igenom lärarutbildning och flera års bosättning här utan att uppmärksamma de sakerna.
Copycat
24-03-2004, 19:29
Var glad över att din dotter har en lärare från Stockholm, mina barns svenskalärare kom ifrån Finland. En mycket trevlig och duktig lärare, men SVENSKA?
Men hallå där! Alla finnar har inte finska som modersmål - faktiskt! Och i svenska tornedalen finns en hel del svenskar som bara pratar finska!
Min "särkesia"brorson kom hem och berättade att hans nya fröken minsann kom från ett annat land och pratade inte alls som vi.... upprörda föräldrar ringde till rektorn och undrade vad i helskotta detta var för ordningar.... Det visade sig att fröken kom från Västergöt land och hade dialekt.... På tal om dialekter så tycker jag att det är helt underbart att dom finns....rikssvenska låter så....ja.... Näe, jä vill jagguima ha égrann färg på språget så atter en kan ly etter hôrre fôlk kommer ifra i laanet...
Copycat
24-03-2004, 20:28
Hej och hallå själv Betty ! Jag menade inget illa mot Finländare som människor. Det kan vara svårt att förstå för barnen på en svenskalektion när läraren kraftigt bryter på Finska. Hur skall barnen då lära sig det "rätta" uttalet. Invandrarbarnen har hemspråksundervisning med lärare från sina egna länder ( OFTAST). Barnens lärare var däremot den allra bästa tänkbara matteläraren i skolan.
Äntligen ett forum för språkklagomål. Det är härligt att få reta sig på folk som inte kan tala rent. Jag har hört en LÄRARE som diskuterade med sina kollegor och använde det vederstyggliga "situationstecken" ideligen.  Appropå Södertälje vad tycker ni om de som säger STOCKOLM alltså utan h , det hör man dagligen i TV. Ingen människa under 25 kan säga- egentligen ,sen säger dom , VART har du varit??? och jag är SJÄLV hemma ikväll.- Vart bär det hän med vårt vackra språk ? Det är helt okay att hitta på NYA andvändbara ord men inte förvanska dom vi har genom slarv.OHHH!! vad SKÖNT att få skriva ned sånt som jag retat mig länge på.Jag har alltid önskat att få vara språkpolis.Nu tror ni att jag bara är ironisk , men jag menar faktiskt allvar. Hälsningar från BESSERWISSER
Blomstertanten
24-03-2004, 21:42
CITAT (Salvia @ 24-03-2004, 21:33) Hälsningar från BESSERWISSER  Oj, en till ! Nu har Gammelnallen fått en kompis !
Copycat
24-03-2004, 21:44
Ursäkta nykomlingen!(jag alltså) Vadå en till? Har jag missat poängen eller? Jag diggar GAMMELNALLE helskarpt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|