Full version: Döda humlor
Ragnwald
Har funnit några omtöcknade humlor i trädgården, vilket föranledde googlande i ämnet.

Hittade först denna gamla intressanta tråd ang om Lind kan förgifta pollinerande insekter.
http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t54452.html

Efter ytterligare sökande fann jag ett intressant tyskt pdf-dokument, nedtecknat av en orolig hästentusiast.
Längst ner på sidan finner vi Lind.
http://www.vfdnet.de/doku/info/3229/Gehoel...erdehaltung.pdf

Citat:
Kontra: Vorsicht- nicht verwechseln mit der Silber-Linde (T. tomentosa): Der Nektar dieser Linde enthält Mannose, ein Zucker, der Hummeln, Bienen und andere Hymenopteren tötet. Die narkotisierten Insekten liegen sterbend unter den Bäumen. Das ist nicht nur aus ökologischer Sicht nicht vertretbar, die sterbenden Insekten stellen auch für Pferde eine Gefahr (Stiche) dar.

Silverlind skulle således vara den berycktade dödslinden.

Nu har jag själv ingen Silverlind på fastigheten och inte några grannar heller, så mitt sökande fortgår.
Huggorm
Jag kan inte tyska tillräckligt bra, men att silverlind är elak mot humlor är välkänt. Tydligen skall det bero på att nektaren inte är så näringsrik som humlorna tror, så de äter och svälter ihjäl
Ragnwald
Aha där ser man. Jag har ju bara precis börjat utröna fenomenet.

Gör en översättning till svenska:
"Nektar från Silverlind innehåller Mannos, ett socker som dödar humlor, bin och andra hymenopter.
Giftet drogar insekten som hamnar liggande ohjälpligt döende under trädet."

Man kan fråga sig hur getingar och myror som kalasat på dessa humlor, mår efter kalaset?
Giftet kanske inte påverkar dem?
kerstinbern
CITAT (Ragnwald @ 09-06-2012, 13:31) *
Aha där ser man. Jag har ju bara precis börjat utröna fenomenet.

Gör en översättning till svenska:
"Nektar från Silverlind innehåller Mannos, ett socker som dödar humlor, bin och andra hymenopter.
Giftet drogar insekten som hamnar liggande ohjälpligt döende under trädet."

Man kan fråga sig hur getingar och myror som kalasat på dessa humlor, mår efter kalaset?
Giftet kanske inte påverkar dem?

"1977 gab es erstmals Hinweise, der Nektar der spätblühenden Linden könnte Mannose enthalten, ein einfach strukturierter Zucker, dessen Giftwirkung auf Hummeln und Honigbienen bekannt ist. Schnell sprachen die Medien von „Todesbäumen“. Doch auch in punkto Mannose gibt es längst Entwarnung.

Wissenschaftler aus Münster haben seit 1990 viele tausend unter Silberlinden verendete Hummeln gesammelt und keinerlei Vergiftungen feststellen können. Trotz langwieriger Analysen konnte im Lindennektar nämlich keine Mannose und auch kein anderer bienengiftiger Zucker gefunden werden, ebenso wenig in den sterbenden Hummeln. Um den Nektar gänzlich freisprechen zu können, wurden Hummeln fünf Tage lang ausschließlich mit dem Nektar jener Silberlinden gefüttert, unter denen große Mengen toter Tiere aufgefunden worden waren. Die gefütterten Hummeln zeigten keinerlei Schädigungen. "

http://www.hummelfreund.com/alles-%C3%BCbe...ter-den-linden/

Eller om vi skall ta det på svenska:

"Länge trodde man, och det kom en vetenskaplig rapport, att humledöden kring lindar berodde på att nektarn från blomman innehöll en sockerart som humlan inte kan bryta ner. Humlan förgiftas då av sockret. Men försöken har inte kunnat upprepas och forskningen har inte fått stöd."

http://nwt.se/karlstad/article1146709.ece
malarmaster
läste en artikel om humledöd i ronneby brunnspark just under lindar,forskningen bör kanske forska mer? ulf
kerstinbern
CITAT (malarmaster @ 02-08-2012, 11:13) *
läste en artikel om humledöd i ronneby brunnspark just under lindar,forskningen bör kanske forska mer? ulf

Upplysning av kända fakta har inget med forskning att göra.
CillaM
Huruvida det är sant med alla dessa olika forskningsrön, och vad det är som dödar humlorna, låter jag vara osagt. Men under den stora linden hos min mor ligger nästan alla små humlor döda efter ett tag. Bina däremot, och getingarna håller hela trädet surrande och brummande tills blomningen är över.
Anders zon 1
Lindarna är inte giftiga för humlor. De producerar mycket nektar och blommar sent när många andra växter blommat över och drar därför till sig stora mängder humlor och andra nektarsökande insekter. Ju fler humlor som besöker lindarna desto fler kommer givetvis också att dö där av olika orsaker som inte har något med själva linden att göra. Humlearbetarna är dessutom inte särskilt långlivade och vid tiden för lindens blomning börja många bli ålderstigna och utmattade. http://www.biznet.nu/malmobiodlarna/html/linden_ofarlig.html
anki/ronninge
har själv sett fenomenet, när jag arbetade på Botkyrka kyrka , där fanns en hel del lindar.
det låg drivor med humlor under träden, detta hände dock ej varje år, faktum så såg jag det endast en gång på 8 år..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon