Sidor: 1, 2, 3
jaj-51
CITAT (sparvuggla @ 11-07-2012, 20:58) *
Konstigt att det varit så tyst från jägarförbundet och deras företrädare nu när tigrar dödade en man i djurpark i Köpenhamn.

Kanske för att det inte fins några tigrar i våran fauna ...
Gossen Ruda
Dessutom var det normalt för skötaren att vara inne hos vargarna medans man knappast gullar med tigrarna. Sen återigen detta sjuka sätt att försöka friskriva djuren från ansvar genom att prata om självmord.
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2012, 20:58) *
Dessutom var det normalt för skötaren att vara inne hos vargarna medans man knappast gullar med tigrarna. Sen återigen detta sjuka sätt att försöka friskriva djuren från ansvar genom att prata om självmord.

Ja historiskt har man ju även dömt djur i domstol. Det kanske vore något att införa i det svenska rättssystemet? Vad skall straffskalan vara för älgar, rådjur och vildsvin som springer upp på vägen? Människor kan få upp till 6 års fängelse för grovt vållande till annans död.
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 12-07-2012, 07:39) *
Ja historiskt har man ju även dömt djur i domstol. Det kanske vore något att införa i det svenska rättssystemet? Vad skall straffskalan vara för älgar, rådjur och vildsvin som springer upp på vägen? Människor kan få upp till 6 års fängelse för grovt vållande till annans död.

Vill du inte förstå vad jag skriver eller är det något annat?
sparvuggla
CITAT (kerstinbern @ 12-07-2012, 07:39) *

Eller "bristande tillsyn av husdjur" vid varje älgkrock, då jägarkåren ställs till svars. yes.gif
Jubbe063
CITAT (sparvuggla @ 12-07-2012, 13:33) *
Eller "bristande tillsyn av husdjur" vid varje älgkrock, då jägarkåren ställs till svars. yes.gif

Intressant hur du tänker. Hur skulle jägarna kunna stå till svars för något de inte äger? För så vitt jag vet är älgar kronans vilt, dvs staten som äger. Jägarna betalar ju för att få jaga statens älgar :-)
sparvuggla
CITAT (Jubbe063 @ 12-07-2012, 15:29) *
Intressant hur du tänker. Hur skulle jägarna kunna stå till svars för något de inte äger? För så vitt jag vet är älgar kronans vilt, dvs staten som äger. Jägarna betalar ju för att få jaga statens älgar :-)

Nej jag tänkte bara att jägarna vill ju sätta ut älgar, dom tycker vi har för lite älgar (och fästingstinna rådjur) . Konsekvenserna har dom inte en tanke på, bara dom får mer vilt att skjuta.
http://www.nwt.se/filipstad/article24679.ece?service=print

Men sen vill dom ha bort bärplockare, och sen.......

http://www.di.se/#!/artiklar/2009/3/26...gen-for-jakten/

Men det var ironi över det hela, därav smileys.

Gossen Ruda
Älgar och rådjur mm är markägarens egendom och bilisterna är egentligen skyldiga att undvika dessa djur. Fast mitt påpekande om oskyldiga djur gällde faktiskt när djuren går till angrepp mot människor men där försöker en del märkliga figurer få det till att människorna är skyldiga, dvs det är inte djurens fel.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2012, 17:33) *
Älgar och rådjur mm är markägarens egendom och bilisterna är egentligen skyldiga att undvika dessa djur. Fast mitt påpekande om oskyldiga djur gällde faktiskt när djuren går till angrepp mot människor men där försöker en del märkliga figurer få det till att människorna är skyldiga, dvs det är inte djurens fel.

duh.gif Du kan inte mena allvar! confused.gif
På vilket sätt är det de inburade tigrarnas eller vargarnas fel????? Det är människor som fångat in dom, det är människor som satt dom i djurparker, det är människor som gått in till djuren!
Djuren har inte heller någon skuld i att vi människor har träng ut naturen, djuren har ingen skuld i att vi människor bygger vägar, järnvägar, städer och annat som påverkar och begränsar de vilda djurens naturliga beteende och deras normala livsmiljö!
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 12-07-2012, 21:27) *
duh.gif Du kan inte mena allvar! confused.gif
På vilket sätt är det de inburade tigrarnas eller vargarnas fel????? Det är människor som fångat in dom, det är människor som satt dom i djurparker, det är människor som gått in till djuren!
Djuren har inte heller någon skuld i att vi människor har träng ut naturen, djuren har ingen skuld i att vi människor bygger vägar, järnvägar, städer och annat som påverkar och begränsar de vilda djurens naturliga beteende och deras normala livsmiljö!

Vi pratar nog olika språk. Att göra fel behöver inte vara en medveten handling. Jag bara reagerar mot tanken på att skötaren skulle gått in till vargarna i syfte att bli dödad vilket sparvis antyder skulle kunna vara orsaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon