Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 20-06-2012, 14:30) *
Dom skriver att det är Fakta rtfm.gif

giggle.gif deras fakta.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 14:36) *
giggle.gif deras fakta.

Tycker du att naturvårdsverket inte vinklar saken till sin fördel?
*Stintan*
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 14:54) *
Tycker du att naturvårdsverket inte vinklar saken till sin fördel?

Dom har väl inget egenintresse i saken får man hoppas så varför skulle dom vinkla. Kanske inhämtar dom "fakta" från annat håll som är vinklad vad vet jag.
Gossen Ruda
Jag vill bara förtydliga mig. Alla djurungar som föds upp av människor blir präglade på människor. Fåglar också förresten. De tror alltså att de är människor eller åtminstone att människorna är av samma art som de själva. Det går smärtfritt fram till djurens könsmognad. Honorna håller sig oftast lugna även efter det men hanarna blir mer som vilda hanar. Där är det en kamp om vem som skall vara herre på täppan och det är det jag tror har hänt här. Om en varghanne vill ta över ledarrollen i flocken från människan är det fara på färde för människan är chanslös mot en eller flera vargar. Jämför gärna med rådjur. Människouppfödda rådjursgetter är jättegoa hela livet. Hanarna är det fram till brunsten, då blir de livsfarliga och värre än vargar faktiskt. Allt som är "rådjur" och inte getter skall jagas bort så de kommer sättande med sina spetsiga horn i midjehöjd. De anfaller direkt och det går inte att hindra dem. Snacket om att hon som blev dödad skulle haft mens tror jag inte ett ögonblick på. Varför skulle en varghanne anfalla en förmodad hona av samma "art"?
dahla
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 17:38) *
Dom har väl inget egenintresse i saken får man hoppas så varför skulle dom vinkla. Kanske inhämtar dom "fakta" från annat håll som är vinklad vad vet jag.

Det är många tjänstemän hos naturvårdsverket som har ett jobb där på grund av vargen... varför ligger inte det här med djur och då rovdjur i synnerhet helt hos jordbruksverket? Är det inte bättre att naturvårdsverket pysslar med saker som klimat, luft, försurning, miljögifter, ozonskiktet, strålmiljö, övergödning, sjöar, grundvatten, hav, våtmark, skog, odlingslandskap, samt växt och djurliv ur ett helt annat perspektiv till gagn FÖR människan?
*Stintan*
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 18:54) *
Det är många tjänstemän hos naturvårdsverket som har ett jobb där på grund av vargen... varför ligger inte det här med djur och då rovdjur i synnerhet helt hos jordbruksverket? Är det inte bättre att naturvårdsverket pysslar med saker som klimat, luft, försurning, miljögifter, ozonskiktet, strålmiljö, övergödning, sjöar, grundvatten, hav, våtmark, skog, odlingslandskap, samt växt och djurliv ur ett helt annat perspektiv till gagn FÖR människan?

Jordbruksverket ska väl inte vilda djur på sin agenda eller har jag fattat fel? Varför skulle rovdjuren ligga där? De hör väl till naturen i allra högsta grad. Förstår inte riktigt ditt resonemang.
KRT
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 13:01) *
Till och med högstadieelever förstår att en sida som vargfakta.se INTE kan fara med osanningar... det finns belägg och allt är dokumenterade uppgifter från trovärdiga källor vilket idag är ett måste om man ska framstå som trovärdig.

Du kan ju få äran att motbevisa något av de fakta som finns på sidan.

Men snälla Dahla; Läs vad det står i texten du citerar. Exempelvis den nedan;
Vilka är ”experterna”
Bakom vargfakta finns en grupp människor som alla har stark anknytning till naturen och livet på landsbygden. Gemensamt för vår syn på saken är att vi aktivt tar människans perspektiv. Vi som brukar marken, skogen och viltet ser oss inte som en belastning utan snarare som en tillgång. Vi som står bakom har vår utkomst från ”naturen” eller skall vi kalla den industrimarken, och därför har vi också lagt stor möda vid att titta på de ekonomiska konsekvenserna av frilevande varg i Sveriges mest tätbefolkade område – nedanför renbetesgränsen.

På VILKET sätt är "stark anknytning" till något jämförbart med att vara expert? Inser du inte att en bonde/skogsarbetare som levt hela sitt liv i en liten håla med 40 invånare kan kalla sig "expert" med den definitionen? Bara för att man är ENGAGERAD innebär det inte att man är expert! Faktum är att om man känner starkt för något kan ens omdöme grumlas, just pga engagemang.

Jag är engagerad i mina barn - inte kallar jag mig för expert på barnuppfostran för det.
Jag är intresserad av fåglar, inte kallar jag mig expert på ornitologi för det.
Osv osv osv.

Inser du inte att den typen av "svammel" som presenteras på den sidan är tänkt att ge ett seriöst intryck, men egentligen är det bara tomma ord som syftar till att ge en legitimitet till deras åsikter. Jag arbetar med skogen alltså måste jag ju veta bäst (bättre än alla andra i alla fall) hur farlig vargen är?!?!?!?!
Liknande propaganda, dvs ordval som syftar till att med fina, dock tommar ord ge en legitimitet till personliga åsikter, har jag stött på tidigare, men då har det ofta handlar om SD:s politik, religiösa sammanslutningars (sekter) svammel eller nu senast Peter Mangs drabbel som förklaring på varför han var ute på Malmös gator med "stridsväst" och vapen.... (sociologiska studier av lägre stående individer)
Det handlar helt enkelt om att ge personliga åsikter en legitimitet, inget mer. Och kan man inte läsa en text och genomskåda detta, då har man (i min uppfattning iaf) stora problem.

Vad gäller sakfrågan är det väl självklart att en varg kan döda en människa - det kan även hundar, lodjur, björnar, pumor, stingrockor, elefanter, nötkreatur, hästar och noshörningar. Det är VILDA djur, stora och starka där vi människor är ganska "ömtåliga". Att man har som rutin att ENSAM gå in till 8 vargar kan jag inte begripa - helt ofattbart - vem går in till björnar eller tigrar även om man flaskat dem????

Däremot är de flesta vilda djur, inkl vargar, björnar och pumor inte speciellt förtjusta i människor och håller sig undan så gott det går. De undviker helt enkelt människor och det beteendet/rädslan måsta man bibehålla. Om detta innebär olika skrämsel tekniker är det inte för mycket, däremot kan man diskutera om man verkligen måste döda djuren. Man KAN ju göra som i USA där man använder olika skrämseltekniker för att göra björnar som kommit in i bebyggelse rädda för människor igen...

Självklart går det inte att jämföra händelsen på Kolmården med situationen/riskerna i det vilda - vilket allt borde begripa, men det belyser en viktig sak - och det är att vilda djur som tappar skyggheten för människan är potentiellt farliga. Och jag håller med Ruda om att det faktiskt inte är en odelad fördel att forskarna studerar vilda vargar på för nära håll, risken är faktiskt att man vänjer dem för mycket vid människor.
Blomstertanten
Med samma logik som vissa varghatare använder, så skulle man alltså utrota allt levande som kan vara farligt!
Alltså borde även människan utrotas! duh.gif Eller? confused.gif
dahla
CITAT (KRT @ 20-06-2012, 19:20) *
Men snälla Dahla; Läs vad det står i texten du citerar. Exempelvis den nedan;

Blablabla...

Det är ju INTE dom som står bakom sidan som ligger bakom den fakta som finns där... faktan kommer ju från forskningen, naturvårdsverket, de fem stora, djurparkerna, veterinärer i både Sverige och andra länder... all fakta finns att tillgå på andra sidor men har här sammanställts på en sida... dom behöver således inte vara EXPERTER på området... så länge faktan är relevant och ingen kan motsäga sig den eftersom den kommer från trovärdiga källor. Fråga Håkan Sand eller Liberg... fast dom är väl varghatare som alla andra då....

CITAT (Blomstertanten @ 20-06-2012, 19:48) *
Med samma logik som vissa varghatare använder, så skulle man alltså utrota allt levande som kan vara farligt!

Ja, man är väl varghatare bara för att man vill ändra politiken man för... ingenting är vargens fel faktiskt... och drabbade människor har inte heller mycket skuld i frågan. Vissa anses ju vara nazister bara för att dom vill ändra invandringspolitiken... man kan lägga vilket glåpord som helst på någon annan för att svärta ner sakfrågan.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 19:19) *

Ja Jordbruksverket har ansvar för smittskydd och djurskydd och det är väl inte så konstigt eftersom dom sysslar med sånt bl.a.
Blomstertanten
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 20:14) *
Blablabla...

Ja, man är väl varghatare bara för att man vill ändra politiken man för... ingenting är vargens fel faktiskt... och drabbade människor har inte heller mycket skuld i frågan. Vissa anses ju vara nazister bara för att dom vill ändra invandringspolitiken... man kan lägga vilket glåpord som helst på någon annan för att svärta ner sakfrågan.
CITAT (Blomstertanten @ 20-06-2012, 19:48) *

Var använde jag glåpord?????
KRT
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 20:14) *
Blablabla...

Det är ju INTE dom som står bakom sidan som ligger bakom den fakta som finns där... faktan kommer ju från forskningen, naturvårdsverket, de fem stora, djurparkerna, veterinärer i både Sverige och andra länder... all fakta finns att tillgå på andra sidor men har här sammanställts på en sida... dom behöver således inte vara EXPERTER på området... så länge faktan är relevant och ingen kan motsäga sig den eftersom den kommer från trovärdiga källor. Fråga Håkan Sand eller Liberg... fast dom är väl varghatare som alla andra då....

Begriper inte att jag ens försöker, men jag ger det en chans till innan jag ger upp.
Vem bestämmer vilken "fakta" som är relevant? Jo de som står bakom hemsidan, självklart.
Vem bedömer vad som är seriös forskning? Jo de som står bakom hemsidan, återigen - självklart.

Om de som då står bakom hemsidan har en åsikt, en inställning, kommer denna inställning självklart prägla hur de läser litteratur, vad de läser för fakta i ämnet och vilka artiklar/studier/undersökningar/berättelser de anser vara trovärdiga. Det är mycket enkel psykologi.
Summan av det hela blir att en hemsida (vilken som helst) präglas av sina upphovsmäns/kvinnors åsikter. Inget konstigt med det heller.

Ett bra exempel är läkemedelsföretag som står bakom hemsidor om olika sjukdomar, vet att det finns flera exempelvis fotsvamp.nu. Denna sida ägs och modereras av ett läkemedelsföretag. De bedriver ingen välgörenhet, de vill sälja sina produkter, sälja in sitt budskap. På samma sätt måste man läsa PETAs hemsida med deras mål/åsikter i bakhuvudet och inte tro att de redogör för en objektiv verklighet. Eller vapenlobbyns hemsidor osv.
Det är internetlogik 101 - var medveten om vem som står bakom hemsidan och vad dessa har för grundbudskap de vill föra ut.

Detta är också orsaken till att man inte ska tro på allt män läser på nätet, kolla olika källor, olika hemsidor, kolla vem som står bakom sagda hemsidor och först DÄREFTER kan man säga att man har gjort sin research. Många tycks missa att information på nätet sällan är faktagranskad och bara för att något står på nätet behöver det inte vara sant.......
gnon49
Hemsidan av Vargfakta.se gav mig faktiskt olustkänslor. Allt skrivet gick ut på att ställa vargen i så dålig dager som möjligt. Extrem är ordet jag tänker på. Skriven av rabiata motståndare till rovdjur i den svenska faunan. Dessutom är det mesta gammal skåpmat som idisslas om igen.
dahla
CITAT (KRT @ 20-06-2012, 21:31) *
Begriper inte att jag ens försöker, men jag ger det en chans till innan jag ger upp.
Vem bestämmer vilken "fakta" som är relevant? Jo de som står bakom hemsidan, självklart.
Vem bedömer vad som är seriös forskning? Jo de som står bakom hemsidan, återigen - självklart.

Om de som då står bakom hemsidan har en åsikt, en inställning, kommer denna inställning självklart prägla hur de läser litteratur, vad de läser för fakta i ämnet och vilka artiklar/studier/undersökningar/berättelser de anser vara trovärdiga. Det är mycket enkel psykologi.
Summan av det hela blir att en hemsida (vilken som helst) präglas av sina upphovsmäns/kvinnors åsikter. Inget konstigt med det heller.

Ett bra exempel är läkemedelsföretag som står bakom hemsidor om olika sjukdomar, vet att det finns flera exempelvis fotsvamp.nu. Denna sida ägs och modereras av ett läkemedelsföretag. De bedriver ingen välgörenhet, de vill sälja sina produkter, sälja in sitt budskap. På samma sätt måste man läsa PETAs hemsida med deras mål/åsikter i bakhuvudet och inte tro att de redogör för en objektiv verklighet. Eller vapenlobbyns hemsidor osv.
Det är internetlogik 101 - var medveten om vem som står bakom hemsidan och vad dessa har för grundbudskap de vill föra ut.

Detta är också orsaken till att man inte ska tro på allt män läser på nätet, kolla olika källor, olika hemsidor, kolla vem som står bakom sagda hemsidor och först DÄREFTER kan man säga att man har gjort sin research. Många tycks missa att information på nätet sällan är faktagranskad och bara för att något står på nätet behöver det inte vara sant.......

Visst... men faktan är inte falsk... allt stämmer enligt rovdjursföreningen som har granskat sidan grundligt... men man kan ha olika åsikter i alla fall.
KRT
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 21:55) *
Visst... men faktan är inte falsk... allt stämmer enligt rovdjursföreningen som har granskat sidan grundligt... men man kan ha olika åsikter i alla fall.

Jag säger inte att fakta är falsk, jag säger att det kan finnas/finns en urvalsprocess för fakta som presenteras. Denna utvalsprocess kan selektera vilken fakta som placeras på hemsidan, och vad som inte presenteras.

Låt mig ge ett exempel; För några år sedan lade en djurrättsorganisation upp artiklar och inslag om hur hemska försök ett visst djurslag utsattes för. Detta fick till följd att en mindre grupp anhängare demonstrerade utanför det större företaget X i Sverige eftersom detta företag påstods göra försöken......
Det djurrättsorganisationen "glömt" nämna var att
1) Bevisen (i form av filmer) var filmade i Storbritannien som har en annan lagstiftning än Sverige (där dylika försök inte godtas, hemskt ändå men ganska meningslöst att demonstrera utanför företag X i Sverige för att UK ska ändra sin nationella lagstiftning...),
2) företaget bedrev inte dessa försök alls, varken i Storbritannien eller i Sverige utan det var
3) ett andra företag, Q, som bedrev de hemska försöken och det svenska företaget X hade några år tidigare haft ett kortare samarbete med dem, inte nu längre. Alltså kunde företag X inte avsluta något samarbete, eftersom det helt enkelt inte fanns något....
Alltså - en mycket selektiv urvalsprocess, av engagerade och intresserade människor, säkert med den bästa av intentioner och i all välmening.

Ett annat exempel - en Golden retriver hamnar i slagsmål med en tax och det slutar med att golden retrivern (som är mycket sörre än en tax) biter taxen, som blir så illa skadad att den måste sys på djursjukhus. Resultat - inga större rubriker på Aftonblade, Expressen, Metro eller i den lokala blaskan. Men om samma sak händer mellan entax och en Rottweiler/Dobermann/Am staff blir det stora rubriker och förnyade krav på "hundkörkort" och annat idiotiskt. Detta beror på det sk "nyhetsvärdet", det är en selektiv process där de som skapar tidningarna vet/tror/anar vad folk är intresserade av och reagerar på och, eftersom de vill sälja så många numer som möjligt, alltså slår upp stort. Det behöver inte alls vara faktafel, men det sker en selektiv urvalsprocess baserat på en medveten önskan att uppnå ett syfte. I tidningarnas fall handlar det om att sälja tidningar, i djurrättsaktivisternas fall att skapa opinion och dra in pengar, osv.
xlxl67
Olika åsikter ja men fakta är väl viktigast.. wink.gif
Man kan förvrida all fakta också till att missgynna ngt man vill missgynna.
Denna sida var pinsamt partisk...
Skulle rovdjursföreningen vara de som har all expertmandat? Artdatabanken/länsstyrelsen ex som har de största experterna vad säger de? wink.gif
dahla
CITAT (xlxl67 @ 20-06-2012, 22:35) *
Artdatabanken/länsstyrelsen ex som har de största experterna vad säger de? wink.gif

Troligtvis att det kan vara värt en och annan människas liv så länge vargen och politiken får fortsätta vara som den är...

För övrigt så är inte grundarna av vargfakta anonyma... Jan Särnesjö och Jesper Jönsson, akademiker och växtförädlare till yrket...
*Stintan*
CITAT (dahla @ 20-06-2012, 22:45) *
Troligtvis att det kan vara värt en och annan människas liv så länge vargen och politiken får fortsätta vara som den är...

För övrigt så är inte grundarna av vargfakta anonyma... Jan Särnesjö och Jesper Jönsson, akademiker och växtförädlare till yrket...

Att de inte är anonyma gör inte att de är opartiska. Självklart speglar sidan deras åsikter i frågan. Undrar hur mycket pengar dom drar in?
dahla
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 23:49) *
Undrar hur mycket pengar dom drar in?

Du kan ju maila och fråga dem om det är viktigt för dig.
dahla
"Hungrig som en varg" kommer fortsättningsvis få mig att må illa...
sparvuggla
CITAT (gnon49 @ 20-06-2012, 21:37) *
Hemsidan av Vargfakta.se gav mig faktiskt olustkänslor. Allt skrivet gick ut på att ställa vargen i så dålig dager som möjligt. Extrem är ordet jag tänker på. Skriven av rabiata motståndare till rovdjur i den svenska faunan. Dessutom är det mesta gammal skåpmat som idisslas om igen.

Att adressen är "vargfakta" får mig att må illa.
En del kan ju möjligen gå på det. Alla varghatare är inte helt korkade. Men bra fräcka.
dahla
De flesta "varghatarna" hatar verkligen inte vargen... det är rovdjurspolitiken man vänder sig mot... en liten skara extremister på bevarandesidan har fått lite för stort inflytande helt enkelt. Förändringens vindar börjar susa i säven... Svensson börjar först vad det handlar om och tyvärr så var det tvunget att dö en person för att ögonen ska öppnas... sen spelar det ingen roll för Svensson om vargen var inhägnad och "tam" eftersom fablernas värld ändå bara var en fabel.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 21-06-2012, 07:47) *
De flesta "varghatarna" hatar verkligen inte vargen... det är rovdjurspolitiken man vänder sig mot... en liten skara extremister på bevarandesidan har fått lite för stort inflytande helt enkelt. Förändringens vindar börjar susa i säven... Svensson börjar först vad det handlar om och tyvärr så var det tvunget att dö en person för att ögonen ska öppnas... sen spelar det ingen roll för Svensson om vargen var inhägnad och "tam" eftersom fablernas värld ändå bara var en fabel.

Finns de extremister så finns dom bland varghatarna. Det är ju knappast vargförespråkarna som tar lagen i egna händer och tjuvskjuter vargar.
sparvuggla

Håller med, det är verkligen stötande. Men dom skjuter sig själv i foten. Återigen.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle15000428.ab
Carl

Vi är en del av naturen liksom vargen. Vår utbredning har inneburit att de flesta djur äts eller fördrivs av oss.
Vi har alltid vår intressen i blickpunkten. Är det något djur som stör oss på något sätt. Så har vi ett enkelt recept utrota dom: Att en människa dör so what? Vi accepterar ett par hundra döda i trafiken varje år utan lyfta ett ögonbryn. Då ska vi acceptera att ett djur dödar en människa någon gång. Utan att vi hetsar upp oss.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2012, 08:12) *
Finns de extremister så finns dom bland varghatarna. Det är ju knappast vargförespråkarna som tar lagen i egna händer och tjuvskjuter vargar.

Kanske för att empatin är större hos dessa människor som värnar om andra människor och människans husdjur och tamdjur... sen finns det ju extremister som faktiskt tycker att det är värt några människoliv då och då bara vargen får finnas i Sverige... sen spelar det ingen roll att det är världens talrikaste rovdjur... ett rovdjur som ALDRIG kommer att utrotas...

Det var väl inte NÅGON forskare eller vargvärnare som trodde att vargarna på kolmården skulle anfalla en anställd som hade fött upp dom med nappflaska... och det finns ju tydligen ingen i den kretsen som tror att en vild varg i det fria kommer anfalla en människa heller... och jag hoppas så innerligt att dom verkligen har rätt i sina tankar... för vem är det som får ta smällen om dom har fel?
zaaritha
¨Vidhåller att vargar inte är farliga för oss!
Jag tror att skötaren hade mens o att vargarna reagerade på blodlukten...................
gnon49
vargen är och förblir ett rovdjur om än ett ovanligt fridsamt rovdjur sett ur mänskligt perspektív. Men visst kan den ge sig på en människa om den känner för det, vilket den tack o lov i stort sett aldrig gör. Värden går inte under om så sker. Perspektiv är aldrig fel om man börjar få tunnelseende. Hur många dör i trafiken denna helgen. Hur många blir misshandlade. Livet är fyllt av faror och vargen är inte med på den listan.
jaj-51
CITAT (zaaritha @ 21-06-2012, 21:46) *
¨Vidhåller att vargar inte är farliga för oss!
Jag tror att skötaren hade mens o att vargarna reagerade på blodlukten...................

Är du gynekolog? eller bara hakat upp dig på att kvinor brukar ha det varje månad.

Om du inte förstår så är det helt naturligt att med mens varje månad.
Tror du kvinnorna vill vara instängda bakom vargsäker stängsel så länge mensen vara?

Är vargar dödligt farliga för kvinnor med mens så hoppas jag verkligen att de hålls instängad bakom lås och bom.

Jag röstar för vargen.
dahla
CITAT (jaj-51 @ 21-06-2012, 22:26) *
Är du gynekolog? eller bara hakat upp dig på att kvinor brukar ha det varje månad.

Tror du kvinnorna vill vara instängda bakom vargsäker stängsel så länge mensen vara?

Är vargar dödligt farliga för kvinnor med mens så hoppas jag verkligen att de hålls instängad bakom lås och bom.

Jag röstar för vargen.

Så du tycker att vargen går före kvinnor här i Sverige? Är du islamist eller vad?
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 21-06-2012, 22:26) *

Jag röstar för vargen.

När blev det naturligt för vargar att umgås med menstruerande kvinnor? Hanhundar kan iallafall bli helt tossiga av kvinnor som har mens, något som vi kan stävja med tamhunden men du har väl lika lite kunskap som alla andra om hur en varg beter sig i sådana sammanhang. Dessutom så vet ju ingen hur denna vargattack startade bara hur den slutatade. Något har ju uppenbarligen triggat igång dom annars "så tama" vargarna.

Du kan fortfarande inte jämföra vilda vargar med dessa så håll inne med dina fåniga kommentarer.
dahla
Det finns vargexperter som anser att man KAN jämföra djurparksvargar med vilda vargar och det av en enkel anledning.

Domesticering av vilda djur måste skiljas från tämjning av vilda djur vilket innebär att en individ anpassas till att följa en mänsklig social hierarki.

Det måste gå många generationer av avel och socialiserande av enskilda individer innan man lyckas få bort den "naturliga farligheten" hos vargar i fångenskap. Vargarna måste i så fall bli en del av människoflocken... inte tvärt om som fallet är på Kolmården.
jaj-51
CITAT (dahla @ 22-06-2012, 09:49) *
Så du tycker att vargen går före kvinnor här i Sverige? Är du islamist eller vad?

Naturligt röstar för att vargen låses in bakom stängsel.
Jag ser helre våra härliga kvinnor än en avfolkad bygd där vargen härskar
Anki på Öland
Hörde kvinnans pappa berätta lite om henne. Hon var en av Sveriges mest kunniga rovdjursexperter med stor erfarenhet av flera olika djurarter (inte bara från djurparker) och hade jobbat många år med den här varggruppen. Vad som hände visste han naturligtvis inte, men dottern var definitivt inte någon liten "duvunge" som lullade omkring med gulliga vargar som media (och en del här på forumet) har försökt göra gällande.
Blomstertanten
Hemskt att använda en kvinna som värnade om vargar som ett "vapen" i debatten av de som vill utrota vargen!
sleep.gif
sqrulan
sad.gif Det som hände var fruktansvärt men jag kan bara se att det är människornas fel!!!
dahla
CITAT (sqrulan @ 22-06-2012, 19:49) *
sad.gif Det som hände var fruktansvärt men jag kan bara se att det är människornas fel!!!

Absolut! Vargen är HELT fri från skuld i frågan... det handlar enbart om politik och hade man inte försökt få oförstående människor att tro att vargen inte är farlig så hade det inte behövt hända.
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 23-06-2012, 08:27) *
Absolut! Vargen är HELT fri från skuld i frågan... det handlar enbart om politik och hade man inte försökt få oförstående människor att tro att vargen inte är farlig så hade det inte behövt hända.

Hmm. Man har gjort experiment med att försöka dressera vargar uppfödda som hundar. Helt omöjligt, de klarar inte av den enklaste dressyr. En hund kan man dirigera genom att peka på något den skall undersöka, vargen fattar nada. Hunden har domesticerats under tusentals år och har därmed utvecklats och anpassats till människan. Trots detta har man inte fått bort vissa grundläggande och i grunden farliga beteenden. Vargen är värre. Den är ett vilt rovdjur och bör behandlas som ett sådant.
sqrulan

Politik???
Anki på Öland

CITAT (Anki på Öland @ 22-06-2012, 15:51) *
Hörde kvinnans pappa berätta lite om henne. Hon var en av Sveriges mest kunniga rovdjursexperter med stor erfarenhet av flera olika djurarter (inte bara från djurparker) och hade jobbat många år med den här varggruppen. Vad som hände visste han naturligtvis inte, men dottern var definitivt inte någon liten "duvunge" som lullade omkring med gulliga vargar som media (och en del här på forumet) har försökt göra gällande.

Handlade alltså inte alls om oförstående människor!!!
dahla
CITAT (sqrulan @ 23-06-2012, 09:59) *
Politik???

Ordet används också om samhällsvisioner och det specifika innehållet i en grupps handlingsprogram och ligger då nära termen policy.

En liten skara rovdjursromantiker försöker få en stor massa mindre vetande människor att tro på att vargen inte är farlig och att vi därför ska ha ett stort antal vargar i Sverige genom sin politiska agenda... samma sak gäller från jägare, lantbrukare och jordnära människor som dagligen lever med vargen runt husknuten men då med motsatt politisk agenda där man istället vill minska antalet vargar på grund av olika anledningar.
dahla
CITAT
Belägg djurparkerna med informationsplikt

Det är länge sedan nu, men två gånger har jag varit inne i varghägn i Sverige. På Skansen och Kolmården.

Naturligtvis var det fascinerande att bli så vänligt bemött av de stora djuren, uppfödda av och präglade på människor. Och fascinerande att det inte fanns någon som helst anledning att bli rädd.

Det bör ha varit några år efter de här mötena som vi på Naturvårdsverket började följa våra vid den tiden extremt få vilda vargar. Vi spårade dem på snö. Då var det lika fascinerande att först i Norrbotten se hur lätt det var för till och med en ensam varg att döda en vuxen ren. Och sedan i Värmland samma sak med en vuxen älg. Skillnaden mellan en vild och en tam varg blev tämligen snart mycket påtaglig för oss.

Det måste väl ha varit någon gång i den vevan som djurparkerna började låta besökare betala för att komma in i vargarnas hägn och umgås med dem. Och det blev snabbt enormt populärt. Inte minst blev de här vargarna kelgrisar i media. Jag minns en gång när Jan Guillou ringde och inför ett debattprogram av något slag i tv ville ha med en levande varg i studion. Kanske skulle det till och med bli direktsändning med allt vad det innebär av lite uppjagade människor.

Han ville veta vad jag tyckte och när jag förklarade att jag ansåg att det var en dålig idé avfärdade han mig med att jag inte förstod mig på hur man gör bra tv . Det var kanske sant - trots att jag hade producentutbildning på SVT- men jag tänkte på vargarnas bästa. En ensam varg i den miljön skulle rimligtvis komma att utsättas för stark stress fullkomligt i onödan.

Vårt arbete med de vilda vargarna för att se vad de gjorde och inte gjorde blev också av stort intresse för media. Många journalister ville berätta om dem och gärna vara med under spårningarna i fält. En del fick också chansen att vara det.

Det skrevs därmed mängder med artiklar om varg redan då och det ordnades vargdebatter i olika media i tid och otid. Eftersom det fanns påståenden om att vargarna i djurparkerna redan hade använts och/eller skulle komma att användas för att olagligt planteras ut i frihet rörde debatterna ofta både de vilda och hägnade djuren. Här någonstans började jag känna att det djurparkerna höll på med inte var bra. Det var kritik som jag framförde vid flera tillfällen.

Missförstå mig inte. Jag har aldrig trott och känner mig också säker på att jag inte hävdat att det skulle kunna vara farligt att gå in i ett hägn med vargar av det här slaget. Jag hade inte kunnat föreställa mig att det skulle kunna gå så illa som det tyvärr gjorde i Kolmården. Men efter hand som vi lärde oss mer om vilda vargars beteende kände jag att djurparkernas verksamhet av det här slaget inte var positiv. Avsikten var säkert god men den gav en alldeles felaktig bild av djurarten varg.

Vargen är inget kramdjur, inget gosedjur, ingenting att kela med. Den är ett rovdjur med kapacitet att döda stora bytesdjur och potentiellt farlig även för människan. Och den bild som djurparkerna under många år gett ett stort antal människor är missvisande. Enligt de uppgifter som figurerar nu handlar det om 10 000-tals som varit inne i hägnen och mångdubbelt fler som varit åskådare utanför.

Visst bör de svenska djurparkerna fortsätta att visa vargar precis som de bör visa andra djurarter i vår fauna. Men att släppa in allmänheten som man har gjort måste upphöra i och med det som nu hänt. Satsa i stället på att de besökare som stannar upp för att titta på vargarna får all tänkbar information om arten - både det som är positivt och om de skador av olika slag som vilda vargar onekligen kan ställa till med. Men som kan bemästras på olika sätt.

Avslutningsvis noterar jag att det i debatten efter det som hände i Kolmården smyger sig in diverse felaktigheter. Den eller de vargar som runt 1820 angrep och dödade ett antal barn i trakten av Gysinge var inte rabiessmittade.

Anders Bjärvall

Anders Bjärvall är doktor i zoologi och tidigare rovdjurshandläggare vid Naturvårdsverket.

Källa
Anders zon 1
Naturligtvis är det en stor tragedi det som hände i Kolmården, liksom som alla andra dödsolyckor på arbetsplatser (finns många minst lika otrevliga sätt som man kan dö på i arbetet). Det borde vara helt uppenbart att den här olyckan inte har något som helst med vilda vargar att göra utan är just en arbetsplatsolycka.

Ingen seriös person har någonsin påstått att vargen är ofarlig. Den kan naturligtvis vara farlig, till och med livsfarlig precis som alla andra stora djur. Olyckor där människor skadas i arbetet med djur förkommer ofta. Det händer t ex nästan årligen att lantbrukare i Sverige skadas svårt eller dödas av boskap (ofta klämskador när djuren flyttas). Kor kan vara livsfarliga, hästar kan vara livsfarliga, älgar kan vara livsfarliga för att inte tala om tama råbockar (som Rudan nämnde tidigare) och hundar kan vara livsfarliga! Det är ju tyvärr förenat med livsfara att leva (faktiskt 100 % dödlighet) och vissa saker i livet är mer riskabla än andra. Att korsa en bilväg är farligt, att gå på stan är farligt (man kan bli rånad), att bada är farligt (man kan drunkna), att ro en eka är farligt (man kan ramla i och drunkna), att gå på frusna sjöar är farligt (man kan gå genom isen), att åka off-pist i lössnö är farligt (laviner), att jaga i ett jaktlag är farligt (man kan bli skjuten), etc etc.... Vilda vargar ligger dock väldigt långt ner på denna lista - långt efter ovanstående och många andra djur såsom björn, älg, getingar, ormar, vildsvin och hundar.

För att sammanfatta: vargar kan naturligtvis vara väldigt farliga (som så mycket annat), men de är mycket SÄLLAN farliga så den sammanlagda risken blir ytterst liten. En liknelse: en stor asteroid som krockar med jorden är extremt farlig, men det händer så sällan att risken att någon enskild person ska uppleva det blir obefintlig. Riskerna med vilda vargar påminner rätt mycket om detta - potentiellt farligt men väldigt ovanligt.
Red Top
Tack Anders zon 1!

Ett mycket sansat och sant inlägg i debatten. Underbart att läsa!

[attachment=70869:thank_you_smiley.gif]

dahla
CITAT (Anders zon 1 @ 24-06-2012, 00:06) *
potentiellt farligt men väldigt ovanligt.

För människan kanske, men inte för exempelvis får eller renar.
Blomstertanten
Människan dödar betydligt fler får och renar än vad vargar gör!
merlin68
CITAT (Anders zon 1 @ 24-06-2012, 00:06) *
Naturligtvis är det en stor tragedi det som hände i Kolmården, liksom som alla andra dödsolyckor på arbetsplatser (finns många minst lika otrevliga sätt som man kan dö på i arbetet). Det borde vara helt uppenbart att den här olyckan inte har något som helst med vilda vargar att göra utan är just en arbetsplatsolycka.

Ingen seriös person har någonsin påstått att vargen är ofarlig. Den kan naturligtvis vara farlig, till och med livsfarlig precis som alla andra stora djur. Olyckor där människor skadas i arbetet med djur förkommer ofta. Det händer t ex nästan årligen att lantbrukare i Sverige skadas svårt eller dödas av boskap (ofta klämskador när djuren flyttas). Kor kan vara livsfarliga, hästar kan vara livsfarliga, älgar kan vara livsfarliga för att inte tala om tama råbockar (som Rudan nämnde tidigare) och hundar kan vara livsfarliga! Det är ju tyvärr förenat med livsfara att leva (faktiskt 100 % dödlighet) och vissa saker i livet är mer riskabla än andra. Att korsa en bilväg är farligt, att gå på stan är farligt (man kan bli rånad), att bada är farligt (man kan drunkna), att ro en eka är farligt (man kan ramla i och drunkna), att gå på frusna sjöar är farligt (man kan gå genom isen), att åka off-pist i lössnö är farligt (laviner), att jaga i ett jaktlag är farligt (man kan bli skjuten), etc etc.... Vilda vargar ligger dock väldigt långt ner på denna lista - långt efter ovanstående och många andra djur såsom björn, älg, getingar, ormar, vildsvin och hundar.

För att sammanfatta: vargar kan naturligtvis vara väldigt farliga (som så mycket annat), men de är mycket SÄLLAN farliga så den sammanlagda risken blir ytterst liten. En liknelse: en stor asteroid som krockar med jorden är extremt farlig, men det händer så sällan att risken att någon enskild person ska uppleva det blir obefintlig. Riskerna med vilda vargar påminner rätt mycket om detta - potentiellt farligt men väldigt ovanligt.

Tack för ett bra och vettigt inlägg Anders tummenupp.gif
dahla
CITAT (Blomstertanten @ 25-06-2012, 20:07) *
Människan dödar betydligt fler får och renar än vad vargar gör!

Ja, vi föder ju upp dem för att leva av dem så det är väl kanske inte så konstigt ifall man är lite bildad...
sparvuggla
Konstigt att det varit så tyst från jägarförbundet och deras företrädare nu när tigrar dödade en man i djurpark i Köpenhamn.

CITAT (sparvuggla @ 19-06-2012, 15:58) *
För ett antal år sen blev en man dödad och uppäten av lejon på Kolmården. Det hände i deras Safaripark.

I utländska djurpark har det hänt att folk kastat sig till gorillor och tigrar åtminståne vad jag vet. Finns garanterad fler fall.
Orsaken har varit att dom varit påverkade, psykiskt sjuka eller trött på livet helt enkelt.

Kolmården har varit enda djurpark i Norden där folk fått gå in och leka med dom tama vargarna. Nu är det slut med det för all framtid tror jag.
Typiskt jägar-inlägg. Får vi bara jaga och skjuta mer djur blir allt bra.

Jaa, nu igen och troligen självmord. Vad som hände i Kolmården får vi aldrig veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon