|
Maria i Helsingborg
24-03-2004, 20:31
ja NU!
MRLINDELL
24-03-2004, 20:59
Jag är redan störd av växthusreportaget, fast växthuset var stort fint!
Ympningsreportaget räddad hela tillställningen.
Tänk nu på att fylla badrumskåpet med citroner, äta dem med skalet på så behöver ni inte borsta tänderna, för att inte tala om hur bra citronerna är för ömma bröstvårtor ...
Jag undrar vad den där snubben äter för något? Vad händer med TV och våra program - man får ju spader!!
Blomstertanten
24-03-2004, 20:59
Nu är det slut !
TeliaNet
24-03-2004, 21:02
flamsiga gubben var både rolig och plågsam.
Maria i Helsingborg
24-03-2004, 21:06
CITAT Jag undrar vad den där snubben äter för något? Vad händer med TV och våra program - man får ju spader!! När programmet led mot sitt slut kände jag hur jag sakta slappnade av........!! Jag hade antagligen legat på helspänn redo för en Heimlich´s manöver då det såg ut som om karln skulle sätta skalen i halsennär som helst, !
Blomstertanten
24-03-2004, 21:08
CITAT (Maria i Helsingborg @ 24-03-2004, 21:06) CITAT Jag undrar vad den där snubben äter för något? Vad händer med TV och våra program - man får ju spader!! När programmet led mot sitt slut kände jag hur jag sakta slappnade av........!! Jag hade antagligen legat på helspänn redo för en Heimlich´s manöver då det såg ut som om karln skulle sätta skalen i halsennär som helst, !   Undrar om han hann med att andas ???
andreas i uppsala
24-03-2004, 21:11
när går reprisen? Jag missa det
MRLINDELL
24-03-2004, 21:13
Näe Andreas, ligg kvar och njut under palmerna, du missade inte något. Du sparade en halvtimme av ditt liv.
Blomstertanten
24-03-2004, 21:15
CITAT (andreas i uppsala @ 24-03-2004, 21:11) när går reprisen? Jag missa det  Repris SVT 2 28/3 och SVT 1 30/3. Men kan trösta dig med att du missade inte mycket !  Förutom kanarieklockan, den var otroligt fin !
MRLINDELL
24-03-2004, 21:28
Peter Gaunitz verkar mest vilja bli omtalad och känd. Ett snabbt sätt är att reta upp TV-tittare.
På www.svt.se/grona hade kunnat haft andra reportage, det finns mera att läsa på hemsidan.
I varmbänkar och limpor. Just nu är det till exempel rätt tid att anlägga en varmbänk! I helgen var Gunnel ute i sin skånska trädgård med grep och färsk gödsel. Måndag morgon den 1 mars var det 30 plusgrader i hennes varmbänk.
Salladsgroddar. Vad sägs om att gro sina egna groddar till salladen och asiatiska gryträtter kanske? Efter bara fem dagar är det dags att skörda!
Båda dessa hade varit betydligt intressantare än Peter.
Dansken Helge var riktigt jordnära, såg allt och alla dessa vackra trädgårdar som gav idéer och inspiration.
Hur många kommer att gnida in sig i Citron i kväll? Inte jag i alla fall ... man borde inte bry sig, men detta är inte Gröna Rum längre.
Eva i Skåne
24-03-2004, 21:34
CITAT (Blomstertanten @ 24-03-2004, 21:08) CITAT (Maria i Helsingborg @ 24-03-2004, 21:06) CITAT Jag undrar vad den där snubben äter för något? Vad händer med TV och våra program - man får ju spader!! När programmet led mot sitt slut kände jag hur jag sakta slappnade av........!! Jag hade antagligen legat på helspänn redo för en Heimlich´s manöver då det såg ut som om karln skulle sätta skalen i halsennär som helst, !   Undrar om han hann med att andas ???  Och hur mår hans mage om han äter flera citroner med skal om dagen
Alpiner i Halmstad
24-03-2004, 21:40
RINGER DET INTE SNART EN  ATT DET ÄR TID ATT SATSA PÅ ODLING OCH SLUTA MED DESSA VÄDERSLUKARE. M.v.h. Bernt
Gossen Ruda
24-03-2004, 21:43
Den flamsiga flärpen med citronerna verkar ha fått en släng av Hannu-feber. Är sånt smittosamt? Eller blir man sån av att äta citroner? Då tänker jag låta bli. Slutar nog snart att titta på GR också, lite av slöseri med tid.
Blomstertanten
24-03-2004, 21:46
 Så otroligt vacker ! Nu är mitt habegär väckt igen ! Har du en egen kanarieklocka Bernt ?
Hannele
24-03-2004, 21:56
CITAT (MRLINDELL @ 24-03-2004, 21:28) Peter Gaunitz verkar mest vilja bli omtalad och känd. Peter är mycket kunnig och har bra idéer. Jag har hört honom live, det behövs flera av hans sort!
MRLINDELL
24-03-2004, 22:02
Är han från Hisingen? Måste vara en galen Göteborgare
kerstin z5-6
24-03-2004, 22:37
men vilka sura citroner ni är  Han var ju underbar !   En kul människa - Lugn Lindell- tids nog kommer det limpor och varmbänkar
Jag tyckte det fanns vissa likheter med Bosse bildoktorn!
Åsa K, zon 1
25-03-2004, 08:36
Ha ha Virgo, den var bra! Jag satt också på helspänn och trodde att han när som helst skulle "kvävas" Okuleringen (stavs det så) av citronträd var spännande, men jag hade velat se läggympning. Om någon har citronträd uppdragna från kärnor så har jag "riktiga" sticklingar att erbjuda=fraktkostnad.
Jag missade inte så mycket då? Såg med ena ögat på tv:n och det andra på datorn. Missade väthuset helt, såg bara det enorma växthuset som väckte mitt habegär (drömmen är ett fullstort på 50 kvm i falurött, m spröjs fram o snickarglädje o tinnar på gavlarna) men vad hon gjorde där inne fattade jag inte mkt av, tyvärr.. Men citroner på bröstvårtor är aj, aj! Inte sånt, man ska ju ha bröstmjölk på såna, inte torka ut med svidig citron!
Maria i Helsingborg
25-03-2004, 10:31
CITAT men vilka sura citroner ni är Han var ju underbar ! En kul människa - Jag menade bara att jag var orolig beträffande hans hälsa! Karln var ju klart hypoman - men det är sådana personer som färgar tillvaron och får fart på oss andra segproppar!  HEPP!
kryddan
25-03-2004, 10:48
Fast jag tyckte det verkade som om han tog sats lite för att bli sådär uppvarvad - bra tv liksom... Kunde se framför mig hur han skyndade sig att skölja av citronsaften när kameran slogs av Fast lite underhållande var det ju - roligare än växthusinslaget iallafall... men så tusan om jag tänker stoppa citroner i bh:n
pepparmynta
25-03-2004, 10:57
CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2004, 22:43) Slutar nog snart att titta på GR också, lite av slöseri med tid. Ja det börjar bli lite väl många karbonpapperslager, Vid varje säsongs start är det varmbänkar säkert som bara den. Trist och förutsägbart. Hannu är en härlig frisk fläkt som talar om växter på ett sätt som gör mig varm om hjärtat! Peter är nog också kunnig, men varför inte inte välja någon med en annan personlighetstyp, inte nån tråkig men heller inte en Hannukopia. Föresten, tror nog att han kryllar över av vitamin-C
CITAT (pepparmynta @ 25-03-2004, 10:57) CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2004, 22:43) Slutar nog snart att titta på GR också, lite av slöseri med tid. Ja det börjar bli lite väl många karbonpapperslager, Vid varje säsongs start är det varmbänkar säkert som bara den. Trist och förutsägbart. Hannu är en härlig frisk fläkt som talar om växter på ett sätt som gör mig varm om hjärtat! Peter är nog också kunnig, men varför inte inte välja någon med en annan personlighetstyp, inte nån tråkig men heller inte en Hannukopia. Föresten, tror nog att han kryllar över av vitamin-C  Jag har missat största delen av Gröna Rum sedan starten för några veckor sedan men i går såg jag den biten där gubben pratade om citrusfrukter och var tvungen att stänga av efter bara en lite stund - hur han pratar! Han är minst lika irriterande som Hannu! Hade jag anlag för epilepsi skulle jag nog få det av de två personerna. Sååååå jobbiga!  Kan de inte hämta andan emellanåt!! Märkte att även Gröna Rum hoppar och far med kameran. Det känns tråkigt på TV-fronten just nu för alla program jag så jätte gärna velat titta på förut (Gröna Rum, Nya Rum, Äntlingen Hemma) är inte bra längre.
pepparmynta
25-03-2004, 11:28
CITAT (Zanna @ 25-03-2004, 12:13) Det känns tråkigt på TV-fronten just nu för alla program jag så jätte gärna velat titta på förut (Gröna Rum, Nya Rum, Äntlingen Hemma) är inte bra längre.  Just min åsikt! Tv vill bara att alla program ska vara poppis bland alla, därför ändrar de till det sämre.
CITAT (pepparmynta @ 25-03-2004, 11:28)  Just min åsikt! Tv vill bara att alla program ska vara poppis bland alla, därför ändrar de till det sämre. Jag tycker det känns som om man blivit för gammal, de verkar vända sig till yngre "hippa" människor - inte så mycket fakta utan mycket flashigt, trendigt och irriterande klipp med kameran och musiken är inte så trivsam den heller. Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring
"Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring " Äh, var en kärring o stolt över det, det är jag.. *gammal o gammal är relativt*
pepparmynta
25-03-2004, 11:36
CITAT (Zanna @ 25-03-2004, 12:33) CITAT (pepparmynta @ 25-03-2004, 11:28)  Just min åsikt! Tv vill bara att alla program ska vara poppis bland alla, därför ändrar de till det sämre. Jag tycker det känns som om man blivit för gammal, de verkar vända sig till yngre "hippa" människor - inte så mycket fakta utan mycket flashigt, trendigt och irriterande klipp med kameran och musiken är inte så trivsam den heller. Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring   Det är nog Tv-folkets moderna typ ättestupa. . .
ThomasJ
25-03-2004, 12:44
CITAT (Zanna @ 25-03-2004, 11:33) CITAT (pepparmynta @ 25-03-2004, 11:28)  Just min åsikt! Tv vill bara att alla program ska vara poppis bland alla, därför ändrar de till det sämre. Jag tycker det känns som om man blivit för gammal, de verkar vända sig till yngre "hippa" människor - inte så mycket fakta utan mycket flashigt, trendigt och irriterande klipp med kameran och musiken är inte så trivsam den heller. Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring  Även vi yngre tittare har svårt för detta..  /Thomas - något över 30+
CITAT (Virgo @ 24-03-2004, 22:40) Jag tyckte det fanns vissa likheter med Bosse bildoktorn!  Bosse bildoktorn är ett konstigt program tycker jag. Förväntar sig inte de flesta att det ska vara ett slags gör-det-själv-program? Att man ska kunna bli lite av sin egen "bildoktor"? Men den uppläggningen har programmet knappast alls tycker jag, utan framstår mer som någon slags handledning huruvida det lönar sig att försöka få någon expert att laga bilen eller ej. Och igår dödsdömde han en ej alltför gammal bil, och yttrade sig väldigt nedslående om en annan som i mitt tycke såg tämligen fräsch ut. Sedan ägnades mycket av programtiden åt ett reportage från en bilmässa med betydligt äldre bilar....
ThomasJ
25-03-2004, 12:51
Jag har lite svårt att förstå varför man skall ha "krönikörer" i tvn? Hannu sedan tidigare och Peter igår. De vill säga så mycket och så blir det bara brottom, brottom och de flesta har svårt att höra vad de pratar om! De är nog jätteduktiga, men det går inte fram igenom tv-rutan.
Jag blir iallafall bara full i skratt över dem, och då lyssnar man ännu mindre.
Nä, fram för mer praktiska tips, såsom växthuset och ympningen.. Resereportage är alltid trevliga, men det känns bättre att de lägger det i separata program, så som de gjort tidigare. Tänker på resorna till Tyskland, Spanien förra året osv..
/Thomas
Eva i Skåne
25-03-2004, 13:12
CITAT (Zanna @ 25-03-2004, 11:33) CITAT (pepparmynta @ 25-03-2004, 11:28)  Just min åsikt! Tv vill bara att alla program ska vara poppis bland alla, därför ändrar de till det sämre. Jag tycker det känns som om man blivit för gammal, de verkar vända sig till yngre "hippa" människor - inte så mycket fakta utan mycket flashigt, trendigt och irriterande klipp med kameran och musiken är inte så trivsam den heller. Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring  Vi är många med samma uppfattning tydligen. Okej om det nu är vi som börjat bli lite äldre, men vi kan väl få ha några tv-program att glädjas av. Mina ungdomar kollar tv hela kvällarna och halva nätterna och gapskrattar åt en massa som jag inte alls tycker är roligt. Det finns väl tillräckligt för dem redan, så våra medelåldersprogram behöver inte flashas upp. Nästa steg i tv-programskalan är söndagsöppet, magasinsprogram vid 18-tiden med fråga doktorn och sånt  , men där tycker jag inte vi hör hemma ännu. Det tycker jag är pensionärsprogram  .  Huh, nu får jag väl på skallen av vissa
Jaa, ärligt talat så känns det som om hela Gröna rum kunde ha kvittat förutom okuleringen och kanske lite av växthusbiten, den hade iaf lite mysfaktor....... Jag måste ju säga att jag har lite svårt för Hannu men han är ändå alldeles underbart spontan jämfört med den här Peter som verkade försöka vara nån korsning av just Hannu och Herman Lindqvist......det kändes inte äkta alls... Som sagt, dom kunde ha stoppat in mycket mycket matnyttigt istället....bara bilder från trädgårdar och bilder på växter med namn hade varit 17 så mycket mer intressant och inspirerande (och säkert inte dyrt att göra heller) men man funderar ju på om budgeten gått åt till att forsla Gunnel och ett filmteam över hela världen...-en resa till Kanarieöarna för en vacker klocka och en lagerskog....tja, kanske NÅN tycker det är värt det men inte jag.... Lämnade TV-soffan med en stor besvikelsekänsla i magen faktiskt ...blir ledsen när ens favvoprogram halkar sååå många pinnar ner.....
CITAT (Tesa @ 25-03-2004, 13:22) Jaa, ärligt talat så känns det som om hela Gröna rum kunde ha kvittat förutom okuleringen och kanske lite av växthusbiten, den hade iaf lite mysfaktor....... Jag måste ju säga att jag har lite svårt för Hannu men han är ändå alldeles underbart spontan jämfört med den här Peter som verkade försöka vara nån korsning av just Hannu och Herman Lindqvist......det kändes inte äkta alls... Som sagt, dom kunde ha stoppat in mycket mycket matnyttigt istället....bara bilder från trädgårdar och bilder på växter med namn hade varit 17 så mycket mer intressant och inspirerande (och säkert inte dyrt att göra heller) men man funderar ju på om budgeten gått åt till att forsla Gunnel och ett filmteam över hela världen...-en resa till Kanarieöarna för en vacker klocka och en lagerskog....tja, kanske NÅN tycker det är värt det men inte jag.... Lämnade TV-soffan med en stor besvikelsekänsla i magen faktiskt ...blir ledsen när ens favvoprogram halkar sååå många pinnar ner.....  Kunde inte ha sagt det bättre själv...
De trädgårdsprogram (3-4)jag brukar se via parabol brukar vara bättre än gröna rum, men ibland finns det lågvatten märken där oxå.
MRLINDELL
25-03-2004, 13:34
Trädgårdsexperten och tv-profilen Bertil Svensson i Min Trädgård var något av det bästa som varit. Gunnel Svensson kommer jag att totalbojkotta, tänker inte bidra med något bokköp så länge man sänder skräp-TV. Förväntningarna på Gröna Rum är betydligt större än den kvalitet programmakarna lyckats prestera, man blir nästan "förbannad".
Jag höll med om att det var för dj*.*.*igt att man skall lägga ner tv-serien då, men inte nu längre. Nu kan de lika gärna ta bort den, det är slöseri med resurser att inte anpassa den korta halvtimmen till något bättre.
pepparmynta
25-03-2004, 13:51
CITAT (Tesa @ 25-03-2004, 13:22) Som sagt, dom kunde ha stoppat in mycket mycket matnyttigt istället....bara bilder från trädgårdar och bilder på växter med namn hade varit 17 så mycket mer intressant och inspirerande (och säkert inte dyrt att göra heller) men man funderar ju på om budgeten gått åt till att forsla Gunnel och ett filmteam över hela världen... ...blir ledsen när ens favvoprogram halkar sååå många pinnar ner.....  :( :( Så sant . . .
CITAT (Ullet @ 25-03-2004, 11:35) "Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring " Äh, var en kärring o stolt över det, det är jag.. *gammal o gammal är relativt* Gnällig gammal kärring tror jag inte du är eller vill vara - gammal tant blir jag däremot gärna! Jag har en underbar bekant; 85 år med stort trädgårdsintresse och tomt på 4 000 m3, hon klagar aldrig (kan konstatera att hon har värk) och tycker gamla klagar för mycket. Sen har jag en älskad faster som klagar på sååååå mycket, jag försöker få henne fylla livet med upplevelser så hon inte behöver sitta och tänka på hur ont hon har, dessutom när man försöker komma med små förslag som kanske kan göra saken bättre så vill hon inte. Hon är ganska så negativ till mycket - förutom djur då har hon bara positivt att säga och blir väldigt glad.
CITAT (ThomasJ @ 25-03-2004, 12:44) CITAT (Zanna @ 25-03-2004, 11:33) CITAT (pepparmynta @ 25-03-2004, 11:28)  Just min åsikt! Tv vill bara att alla program ska vara poppis bland alla, därför ändrar de till det sämre. Jag tycker det känns som om man blivit för gammal, de verkar vända sig till yngre "hippa" människor - inte så mycket fakta utan mycket flashigt, trendigt och irriterande klipp med kameran och musiken är inte så trivsam den heller. Hm... nu låter jag som en gnällig gammal käring  Även vi yngre tittare har svårt för detta..  /Thomas - något över 30+ Då är du också för gammal för programmen
Kärring är ju egentligen inte ett negativt laddat ord, det har blivit det i o m att man lagt till ett r. Ingen ide att låta det trycka ned en. Laddning får det bara om man låter det få en laddning, jag är gärna kärring om det får nån att må bättre.  Tant har man ju varit sedan man jobbade m barnridning som 13-åring så tant är jag redan.
 Vid inslaget om Kanarieöarna höll jag på att somna,förra gången missade jag halva programmet av samma anledning.Hannu tycker jag om,han är speciell och entusiastiskt,Gubben från igar?okulering var intressant,citronshow blä.Tjatet om det stora växthuset nja,jag hade städat där lite innan kameran körde igång,jag har lika mycket krafs i mitt som ska städas ut när det blir varmare men där är ingen TVkamera som filmer.Varmbänk kan kvitta för mig,är inte intresserat.Det är inte lätt att tillfredställa alla önskemål på en halvtimme.Jag saknar Gardernas World på BBC prime,TV 4+ trädgårdsprogram gillar jag inte,Äntligen Hemma kan dom skrotar för min del.Usch vad jag var gnällig nu,det är det kyliga vädret som gör mig på dålig humör.
Copycat
25-03-2004, 16:08
Renate ! Har du kollat på Ground force på BBC Prime?TYcker att man får ganska mycket tips och råd även där. Kanske inte lika bra som det program dom tog bort.
..och idag igen..om det nu är värt att sitta av tiden......
Som vanligt har jag missat det som visats på TV...  Ympning och ockulering? Det låter som helt gjutet och bra att visa i TV! Mycket svårt att visa i stillbild i böcker - något som egentligen är så enkelt. Om man inte är oldare och måste lyckas med 3 500 om dagen vill säga... (träffade en sådan på kurs i helgen, fantastiskt att se hans flinka grepp). Hur var ymp- och ockuleringsavsnittet? Gav det känslan av att man faktiskt kan själv?
Copycat
31-03-2004, 20:13
Till och med jag som inte ens tycker om pelargoner, vill skaffa det nu. Det verkade hur enkelt som helst att ta sticklingar. Det här var faktiskt ett sevärt avsnitt, tycker ialla fall jag.
gammelnalle
31-03-2004, 20:24
CITAT (Cilla @ 31-03-2004, 21:08) Som vanligt har jag missat det som visats på TV... :) Ympning och ockulering? Det låter som helt gjutet och bra att visa i TV! Mycket svårt att visa i stillbild i böcker - något som egentligen är så enkelt. Om man inte är oldare och måste lyckas med 3 500 om dagen vill säga... (träffade en sådan på kurs i helgen, fantastiskt att se hans flinka grepp).
Hur var ymp- och ockuleringsavsnittet? Gav det känslan av att man faktiskt kan själv? Hej Cilla... du vet vem va??? just det... Jag såg programmet ikväll.... waist of time.... för min del alltså... Inte en enda liten munsbit honung eller annat matnyttigt, bara en massa gamla pelargonier.... MEN!!!! T.o.m. jag tror jag skulle kunna klara att föröka ett sån däringa blomskrälle... efter hennes instruktioner MYCKET tydligt OCH dessutom 2 ggr. Detta var inte programmet om okulering och ympning (DET missade jag!!!) men jag har glömt vad hon sa det hette, förökning iallafall.... Och du!!! DU kan iallafall ta äran åt dig att t.o.m. JAG tyckte just det var intressant. Har man suttit uppe i ett äppelträd och lärt sig grunderna av dina instruktioner här på odla.nu...... ja då tittar man extra noga när sekatören eller som här kniven kommer fram.....
myskmadra
31-03-2004, 20:53
Den här gången hann jag med - de pratade inte så snabbt som i förra programmet.  Och enda ämne - jättebra-  jag minns fortfarande vad programmet handlade om - var det streptocarpus?
Eva i Skåne
31-03-2004, 20:54
Idag tyckte jag också det var ett bra program.
Var tittar man på massor av pelargoner i Skåne? Någon som vet?
Ingrid på Västkusten
31-03-2004, 20:55
Pelargonavsnittet i kväll var en suverän total höjdare! De var på två av mina önskeställen å filmade så jag är nöjd fast avundsjuk *LOL* nej jag ahr itne sett mer än P Gaunitz med citrusarna och inslaget med citrusympningen ...P Gaunitz är ju som han är LOL han är lite Hannu-aktig bara Hannu var före på Gröna Rum så klart P Gaunitz kan uppfattas som en kopia ;-) å jag tycker det är as-kul att man fokuserar på citrus också ;-) och pelargoner. Nu har jag bara sett dessa två så :-D men jag skall se nästa vecka med LOL LOL LOL Trädbeskärningen såg jag 'bara' förra säsongen med barkborstningen och lervällingen men det var ju supersmart - fast jösses vad folk blir upprörda avbeskärning det är vrre än nikotinbevattning LOL LOL LOL
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|