Sidor: 1, 2
Ugglemormor
Pejori,

Jo, så länge mina knän håller så både kryper och sitter i just skräddarställning när jag är på marknivå, men har något under knäna, rumpan att inte få in alla myrorna som vi har haft i år ..... crazy.gif
Som tur är, så är de flesta rabatterna fyllda med sten, men i kanterna kommer det upp ogräs, men maqn hittar ju på sina trix när det kniper.
Jag sitter så när jag är i min skyddade hörna och planterar, maken har fixat till det så att det går bra...

Stintan,

Du får väl ta sats, stolen ärju fjädrande så hoppar du runt, annars ropa bara så kommer jag, men vänta till nästa vår ......iofs..... naughty.gif
gunsta
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 13:27) *
Irene,

Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden?
Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... confused.gif
Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta......

Här är en dålig bild på en pall som är vändbar - man sitta på den och man ha den att stå på knä på, kan det vara nåt tro?
Motti
För ett år sedan kunda jag sätta mig på huk och resa mig upp av egen benkrafft !nu måste jag hålla i något för att orka ta mig upp giggle.gif Man fattar ju inte att det kan drabba en för jag är ju fortfarande i själ och hjärta 40 år och vill massor av saker men orkar inte längre !Det är det värsta med att åldras i kroppen ja det hänger inte ihop med själ och hjärta man fortfarande ung och full med inspiration men orken finns inte längre
slap.gif hur gärna man än vill ! Nästa år blir det Odlingslådor fixar inte att krypa runt på knä och rensa längre .
Wilmer
CITAT (*Stintan* @ 05-10-2012, 19:09) *
Om jag alls kom ner och kunde sitta på den där mojängen, utan att den välte omkull, så skulle jag inte kunna resa mig upp till stående utan att ropa på hjälp giggle.gif

Man får ha mobilen med sig.. Det hade jag när jag var i nionde månaden och rensade ogräs, ringde sambon när jag behövde komma upp efter halva dagen gick det inte själv sweatingbullets.gif

Ang. pallen så är det bara att gå omkring med den hängandes på rumpan den skramlar lite hemtrevligt (tycker jag, påminner om mjölkdags i ladugården).. Sedan sätter man sig där man vill jag har balans så jag svänger runt och rensar så långt jag når innan jag förflyttar mig, får stöd av stödbenet när jag halvstår och sträcker mig tex. beroende på var jag slår mig ner har jag ena handen och justerar ner stödbenet så det hamnar som jag vill, rakt, i vinkel etc. En pall som jag ska bära med mig (har jag också) blir ofta stående efter ett tag för jag inte orkar flytta på den.. Man måste fortfarande orka lyfta på sig med den pallen, men för mig avlastar den för knän och rygg.
Irene_L
CITAT (gunsta @ 05-10-2012, 21:49) *
Här är en dålig bild på en pall som är vändbar - man sitta på den och man ha den att stå på knä på, kan det vara nåt tro?

(Oj bilden på pallen Gunsta visade kom inte med men ni ser den i Gunstas inlägg här ovan.)

Gunsta..den pallen har jag men jag tycker den är lite tung att flytta och bära med sig så jag gjorde en egen:
[attachment=72770:tr_dg_rd...gen_namn.jpg]

I förrådet hittade jag plastpallen som barnen förr hade i badrummet för att kunna nå upp till handfatet. Sen tog jag ett underlägg som jag brukar använda förut när jag jobbade i trädgården. Men när jag satt på den så blev det så lågt. Men nu satte jag fast den på plastpallen. Jag tog sån där grön ståltråd och trädde in den i hålen i underlägget och sen i pallen.

Denna pall blev väldigt lätt att bära!
Motti
Ja på tal om Pall så annvänder jag barnbarnas Ikeapall som vi har här, den har jag när jag putsar fönster bla även när jag har rensat i landen ,den är väl inte ultimat men den fungerar hyffsat !
gunsta
CITAT (Irene_L @ 05-10-2012, 23:00) *
(Oj bilden på pallen Gunsta visade kom inte med men ni ser den i Gunstas inlägg här ovan.)

Gunsta..den pallen har jag men jag tycker den är lite tung att flytta och bära med sig så jag gjorde en egen:
[attachment=72770:tr_dg_rd...gen_namn.jpg]

I förrådet hittade jag plastpallen som barnen förr hade i badrummet för att kunna nå upp till handfatet. Sen tog jag ett underlägg som jag brukar använda förut när jag jobbade i trädgården. Men när jag satt på den så blev det så lågt. Men nu satte jag fast den på plastpallen. Jag tog sån där grön ståltråd och trädde in den i hålen i underlägget och sen i pallen.

Denna pall blev väldigt lätt att bära!

Bra tips - jag har ingen egen erfarenhet av den pall som jag visade bild på - men ditt tips verkar enkelt och vettigt - det ska jag tänka på. Står du på knä på den eller sitter du på den?
Wilmer
finns en bra pall på Ullared också som fälls ihop när man bär den och som är stabil!
Irene_L
CITAT (gunsta @ 05-10-2012, 23:11) *
Bra tips - jag har ingen egen erfarenhet av den pall som jag visade bild på - men ditt tips verkar enkelt och vettigt - det ska jag tänka på. Står du på knä på den eller sitter du på den?

Jag sitter på den.
mamamaggan
Nu när jag läste tråden igen så ser jag att ni fyllt på med hjälpmedel bl a pallar.

Kom på att när jag gick hos en kurator så pratade hon om att det fanns en hel del hjälpmedel att ha i trädgården . Kommer inte exakt ihåg vem man skulle vända sig till men det borde vara arbetsterapeuterna som vet var man kan få tag på vad.

Kuratorn tipsade också om att man kan få hjälp med ombyggnad hemma om det behovet finns.

Så fråga på när ni träffar kurator , arbetsterapeut eller om ni är med i någon förening med anknytning till era problem. Ibland behöver man inte ens vara med i föreningen , man kan få tips och råd ändå.
Anma
Om man har, som jag hade, problem med att lyfta armarna så är det väldigt praktiskt att ha utdragslådor i köket i underskåpen. Vi bytte till IKEA kök förut och köpte sådana istället för hyllor i underskåpen. Då jag inte gillar designen på dessa jättelådor valde jag att sätta vanliga skåpluckor och ha lådorna bakom dem.
Allt som används dagligen, glas, tallrikar, fat mm.mm har vi i underskåpen. Saker som används mindre ofta ligger i överskåpen.

Förhoppningsvis slipper man göra om hela köket om man vill ha denna lösning. Man kan kolla med kökstillverkaren om det finns utdragslådor/hyllor till just ditt kök som man kan köpa. Eller försöka få hjälp från kommunen till bostadsanpassning.
mamamaggan
Har lådor nertill i köket , underbart . Vi byggde om köket för 5 -6 år sedan och då valde jag lådor och det har jag verkligen inte ångrat.

Har gjort likadant som du , saker som jag använder ofta ligger där det är lätt att få tag på dem.

Nu bygger vi om köket i sommarstugan och gör likadant där. Sonen och jag gick igenom vilka köksgrejer vi har , hur stora/tunga de är och vad vi då kan välja för skåp och lådor för att det ska vara mest praktiskt.

I sommarstugan får jag nu mer bänkar och skåp och ett mycket mer lättjobbat kök. Vi sätter också in diskmaskin men det är mer en " present " till min man . Han diskar alltid eftersom jag inte klarar av det längre och nu slipper han stå " i diskbaljan " .

Elisabeth-Västkustkolonisten
Om någon är lite händig så kan man bygga lådorna själv. Gjorde min gubbe här och även i stugan.
Jag hade ingen lust att köpa nytt kök, den gamla får duga
Ugglemormor
Sådan plastpall har jag här inne någonstans....... men va bra att klä in den så kan man sitta på den eller stå på knäna iofs.........Har en annan högre pall i köket, men nu har jag fått "förbud" att klättra på den eller stolar. efter att jag trillade ner ett par veckor sedan ...... whistling.gif .

Hur gör ni andra med att rensa i rabatter än att sitta ner, för min del får jag inte böja mig framåt alls och det går ju inte heller med all skrot iskruvad och kanskev får jag nu mer sånt?!
Har tänkt på min långsmala pilatesboll, den är ju så låg att man kunde ligga på magen på den och renssa?!
Den stora runda går inte att ha till detta, men den låga och långsmala är det nog ingen risk att ligga på, och kanske skjuta på med fötterna, så man kommer åt runt om?........ giggle.gif
Skruttis
Efter att haft en kattdörrklocka i någon vecka så tycker jag att den kan kvala in i den här kategorin.
Så himla skönt att slippa ställa ifrån sig datorn och trassla sig ur filtar och fåtöljen var och varannan minut för att kolla om katten vill in. Sen uppskattar jag verkligen att kunna välja mellan ljud, ljus eller bådadera på "innerdelen" och att den är trådlös och lätt att flytta med sig så jag slipper vara bunden till en specifik plats.

Sen kom jag på en annan sak.
Mina handledsvärmare från Houdini. De är så smidiga att det går lika bra att ha dem på sig när man sitter vid datorn som under ett par vantar. Gillar dessutom skarpt att de går ner ganska långt över handen för extra värme. Ett extra plus att de finns i flera färger så man kan matcha dem med en långärmad tröja så det inte "sticker ut" så mycket att man har dem på sig inomhus. Ibland kanske man inte vill att folk ska titta så mycket och fråga vad det är.
Ugglemormor
Jag fick badrummet ombyggt efter min wiplash och det har jag haft mycket nytta av även nu när man inte kan hänga över ett badkar o tvätta sitt hår. Badkaret åkte till det andra badrummet.
Har fixat en remiss om mina fingrar nu när jag träffade min egen läkare. Ska se vad de kan göra åt dem.
Men en sak i taget ........
mamamaggan
När jag läste om dörr så kom jag på en sak som jag har på min nyckelknippa.

Har svårt med bara en arm som fungerar helt och hållet men även den bra armen har försvagad kraft. Då fick jag av arbetsterapeuten en 5 - 6 cm lång " pinne " med påskruvade kulor i ändarna som ger hävstångseffekt när jag låser upp dörren .

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon